Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
ALCO merkkiseen raitisilmasuodattimeen törmäsin, kokemuksia merkistä? Made in EU väittää paketti.

Kyllä se ihan ok pitäisi olla. Onhan noilla kuitenkin omaa tuotantoa ja toimintaa ympäri EU:ta mm. Saksassa.

maxgear jousilla perä jäi matalammaksi kuin keula. Vaihdoin siis vain takajouset+iskarit uusiin. En suosittele maxgearia.

Noh, vajaan vuoden ikäinen Maxgearin ohjaustehostimen pumppu (65 euroa) on toistaiseksi pelannut ihan hyvin F-mallin astrassa. Ei vaan raaskinut enää mitään TRW:n tms. pumppua päälle 25-vuotiaaseen kotteroon laittaa ja romiksellakin pyytävät nykyään melkoisia hintoja käytetyistä/ikälopuista .
 
Raikkarista sen verran ettei merkillä ole väliä mutta aktiivihiili aina jos saatavilla. Nää etelän talvet ovat sen verran vetisiä etten viitsi paperisia käyttäå, keräävät kosteutta niin helposti. Ilmansuodattimeksikin kelpuutan tarvikkeen mutta öljynsuodattimeksi aina alkuperäinen tai oe-laatuinen.. mielellään Mann jos saatavilla.

Kenelläkään kokemusta Mannin fp-raikkareista ? ovat tuplasti kalliimpia kuin normit mutta suodatus pitäis olla o!aa luokkaa, varsinkin jos perheessä on allergioista kärsiviä.
 
Vaimo kävi ostamassa Passattiini Motonetista "alkuperäislaatuiset" pyöränlaakerit. Tuotakuvassa oli SKF laakeripaketti ja otaksuin saavani SKF:n laakerit. Noh, nyt kotona laakereita katsellessani toinen laakereista oli SKF ja toinen FAG. Onkohan tämä FAG "alkuperäislaatua", vai pitäisikö käydä vaihtamassa?
 
Vaimo kävi ostamassa Passattiini Motonetista "alkuperäislaatuiset" pyöränlaakerit. Tuotakuvassa oli SKF laakeripaketti ja otaksuin saavani SKF:n laakerit. Noh, nyt kotona laakereita katsellessani toinen laakereista oli SKF ja toinen FAG. Onkohan tämä FAG "alkuperäislaatua", vai pitäisikö käydä vaihtamassa?

FAG on ihan laatumerkki, ei kannata vaihtaa.
 
Olikos SKF:ssä Espanjan vai jonkun muun maan tuotantokoodi?

Schaeffler Automotive Aftermarket GmbH & Co. KG on Saksassa sijaitseva yhtiö, jolla on nuo FAG / INA / LUK / Ruville - osamerkit alaisuudessaan, moni on valmistettu alihankintana sieltä täältä tai tehty itse Saksassa, jäljitettävyys joko todella helppoa tai aivan mahdotonta (ei pidä sekoittaa KCB FAG Hanwha Bearings Corp, mikä taitaa olla korealainen, joka valmistaa myös jotain FAG tuotemerkin laakereita..)

Itse vastaavasti ostin Magneti Marellin pyöränlaakerin:
- Joka tuli SNR:n paketissa, Magneti Marellin tarralla ja numerolla
- Jossa oli NTN:n ohjekirja (Sama emoyhtiö, eri brändi)
- Ja itse laakeri oli SKF:n Espanjantehtaan leimalla oleva laakeri..
- Jonka kuulat on luultavasti tuotettu Intiassa (SKF: yli 3000 työntekijää, 18+ tehdasta) tai Kiinassa (SKF: yli 6000 työntekijää, 30+ tehdasta)

Lopputulos? Euroopalla menee huonommin kuin Saksalla ´45, kuulalaakerituotannon suhteen.. Vitun globalisaatio ja alihankinta-uudelleenpakkaus-joint ventures-labelointi.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedättekö tunteen kun tarvikevaraosa on tehty vähän sinnepäin, ja hommat ei siksi mene niinkuin pitäisi?

Mitkä varaosamerkit ovat paskaa ja mitkä huonoja?

Näistähän voisi tehdä listan tähän, jotta suurinpiirtein osaisi poimia oikeita, maksamatta kuitenkaan liikaa osaostoksilla pelkästä merkistä.

Haastan jokaisen raportoimaan tähän ketjuun aina, kun on tehnyt remonttia tarvikeosia käyttäen. Minkälainen oli osan laatu verrattuna alkuperäisosaan?

Aloitan tämän päivän saldolla, ja päivittelen myöhemmin lisää:

Ei eroa/OK/Hyvä/alkuperäislaatua:
Pierburg (kaikki, alkuperäislaatua)
SKF (laakerit ja voimansiirto, alkuperäislaatua)
INA/FAG/LuK/Ruville (kaikki, alkuperäislaatua)
Lucas/Girling (kaikki, alkuperäislaatua)
Continental/Contitech (hihnat, alkuperäislaatua)
ATE/Teves (kaikki, alkuperäislaatua)
Monroe (kaikki, alkuperäislaatua)
Wahler (termostaatit, alkuperäislaatua)
Motorcraft (kaikki, alkuperäislaatua)
TRW/BOGE/Sachs/Lemförder (alustanosat, alkuperäislaatua. ZF -vaihteistovalmistajan omistuksessa.)
Hella (kaikki, alkuperäislaatua)
Behr (kaikki, alkuperäislaatua)
Valeo (kaikki, alkuperäislaatua)
Hengst (suodattimet, alkuperäislaatua)
Mann-filter (suodattimet, alkuperäislaatua)
Bosch (kaikki, alkuperäislaatua)
Siemens (kaikki, alkuperäislaatua)
Mahle/Behr (mahle-ilmansuodattimet, huono | muut, alkuperäisvalmistaja)
GE (polttimot, alkuperäislaatua)
Elring (tiivisteet, alkuperäislaatua)
Gates (hihnat, alkuperäislaatua)
Febi Bilstein (alustanosat, alkuperäislaatua | Kumilaipat/tiivisteet, huono)
Ferodo (jarruosat, ei eroa:))
Sasic (alustanosat, ei eroa:))
SWAG (alustanosat, ei eroa:))
Zimmermann (jarrulevyt, ei eroa :))
WIX (suodattimet, hyvä)
SNR (laakerit, hyvä)
Klarius (katalysaattorit, hyvä)
Janmor (sytytyskaapelit, hyvä)
Japanparts (kaikki, hyvä)
Filtron (suodattimet, hyvä)
Delphi (jarru- ja alustanosat, hyvä)
Remsa (jarruosat, hyvä)
Nissens (jäähdyttimet, hyvä)
Vector (jarrupalat, OK)
Fram (Öljynsuodattimet, huono, muut suodattimet, OK)
Moog (puslat ja alustanosat, OK)
Victor Reinz (tiivisteet, OK)
Mintex (jarrupalat, OK)
NK (kaikki, OK)
Vaico/Vemo (kaikki, OK)
Al-ko (iskarit, OK)
Kamoka (iskarit, OK)
Ashika (iskarit, OK)
M-filter (suodattimet, OK)
FAI AutoParts (tiivisteet, OK)
SCT Germany (suodattimet, jarruosat, OK)
AS-PL (laturit ja startit, OK)


Huono/Sopimaton:
Magneti Marelli (sähköosat, huono | Lämppärinkenno, sopimaton)
Thermotec (kennot ja sähköosat, huono)
Optimal (alustanosat, OK | Kumilaipat/tiivisteet, huono)
Quinton Hazell (termostaatit, huono)
Vernet
(termostaatit, huono)
All Brake Systems (jarruosat, huono)
Topran (kaikki, varsinkin muoviset osat, huono)
Mapco (alustanosat, huono)
Meyle (lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat todennäköisesti kelvollisia.
OCAP (alustanosat, sopimaton)
OSSCA (kaikki, huono)
K27 (jarruosat, huono)
JC Premium (suodattimet, sopimaton)
Bölk (kaikki, huono)
herth+buss (kaikki, huono)
Metelli (vesipumput, huono)
TYC (umpiot, sopimaton)
Maxgear (moottorin tuki, sopimaton | virtalukon pohja, ei eroa :) | tyhjäkäyntisäädin, ei eroa :) | kierrejouset, Huono)

Alkuperäislaatua = On parasta laatua ja käytetään alkuperäisosina
Ei eroa = Käytännössä (ainakin lähes) yhtä hyvä kuin alkuperäislaatuiset osat
Hyvä = Hyvää laatua, mutta ei välttämättä niin hyvä kuin alkuperäisosat.
OK = Saattaa olla eroja tai puutteita mutta toimii ja kestää.
Huono = Viimeistely on huonoa tai osa ei kestä
Sopimaton = Valmistettu niin huonosti ettei esim sovi paikalleen hyvin

Kiinnostais tietää mihin listaus perustuu? Omiin kokemuksiin vai pidemmältä aika väliltä hankittuihin useamman henkilön/virallisiin tietoihin?
 
Textar-jarruosille iso peukku. Muuta en enää osta. OEM-laatu.
 
Tosiaankin maxgearista vielä varoitus, ei kelpaa edes halpaan myynti/katsastus -fiksaukseen.

Auton peräpää pitäisi olla suunnilleen 360-380mm navasta kaareen -mitalla alkuperäisjousin.

Noilla tarvike maxgear kierrejousilla tipahti 345-355mm -korkeudelle. Eli tuohon on sellainen ~3,5cm madallus, ei ihme että näyttää perä matalalta.

Ei ole koskaan vastaavaa sattunut, kyllä ne tarvikkeetkin melko lähelle on osunu alkuperäistä, vaikka olis vaihtanut vaan toisen puolen jousen. Ennemmin kyllä niinpäin että uusi jousi korottaa autoa, mutta nyt toisinpäin. Vaihdoin
 
Tosiaankin maxgearista vielä varoitus, ei kelpaa edes halpaan myynti/katsastus -fiksaukseen.

Auton peräpää pitäisi olla suunnilleen 360-380mm navasta kaareen -mitalla alkuperäisjousin.

Noilla tarvike maxgear kierrejousilla tipahti 345-355mm -korkeudelle. Eli tuohon on sellainen ~3,5cm madallus, ei ihme että näyttää perä matalalta.

Ei ole koskaan vastaavaa sattunut, kyllä ne tarvikkeetkin melko lähelle on osunu alkuperäistä, vaikka olis vaihtanut vaan toisen puolen jousen. Ennemmin kyllä niinpäin että uusi jousi korottaa autoa, mutta nyt toisinpäin. Vaihdoin

Mittasitko muuten niiden maxgearien pituutta/paksuutta ennen asennusta? Tarvikeosien kanssa se on aina vähän tämmöistä, ettei kannata luottaa liikaa, vaan osia on pakko verrata vanhoihin ennen asennusta.
 
Mittasitko muuten niiden maxgearien pituutta/paksuutta ennen asennusta? Tarvikeosien kanssa se on aina vähän tämmöistä, ettei kannata luottaa liikaa, vaan osia on pakko verrata vanhoihin ennen asennusta.

Ei voinu mitata kun ei ollut vanhoja vastaavia itellä. Ainoastaan nivomatti-jouset mitkä oli selvästi ohkasemmalla kierteen paksuudella ym.
 
SWAG = OEM (ainakin tietyissä osissa). Halvin jakoketjusarja mitä löysin, osoittautui asialliseksi. Huonosti hiottu kun kirjaimet näkyy reunasta :D. Ja aika hyväkuntoisen näköinen 240tkm ajettu rulla. Kulumaa ei ole. Ketju oli kyllä venynyt.

 
Minulla taas ei valittamista maxgear jousista. Kahteen eri autoon vaihtanut, eteen ja taakse.
Hinta on ollut kummassakin tapauksessa alle puolet seuraavaksi kalliimmasta.
Maxgearin etupyöränlaakeri tuntui kyllä kovin heppoiselta, mutta 200e autoon ei raaski kovin paljoa investoida ns. viimeiseen leimaan.
 
Ruvillen vetonivelet tilasin a6:een. Sai molemmat yhden skf:n hinnalla eli 50e niin päätin kokeilla. Jos on samaa puljua tavallaan kuin Ina ja Fag niin tuskin ihan kuraa on kun Ina ainakin tekee ihan oem osaa moottoreihin. Alkuperäiset (200tkm mittarissa) naputtaa tiukemmissa käännöksissä ja talvirenkaita vaihtaessa huomasin, että toiselta puolen suojakumikin on riekaleina jo.
 
SWAG = OEM (ainakin tietyissä osissa). Halvin jakoketjusarja mitä löysin, osoittautui asialliseksi. Huonosti hiottu kun kirjaimet näkyy reunasta :D. Ja aika hyväkuntoisen näköinen 240tkm ajettu rulla. Kulumaa ei ole. Ketju oli kyllä venynyt.

Tullut huomattua sama myös FEBI:n kohdalla. Molemmat kuuluvat bilstein groupiin, joten jos samaa osaa löytyy sekä FEBI:nä että SWAG:na, on ero uskoakseni vain laatikon värissä. FEBI/SWAG:sta ainakin nämä jakoketjusarjat ja nokkapyörät, ovat yleensä alkuperäistä kamaa. Vain OE-varaosanumerot on hiottu pois, mutta hinta onkin enää vain puolet siitä mitä marmoritiskillä. :tup:
 
Taisi käydä niin että laitoin vääränlaisen asetelman (kytkinremontissa), työsylinterin tappi menee liian pitkälle ja aina lopulta päästää nesteet pihalle. Eli asetelma jää liian kauaksi...

Otin yhteyttä kytkinpaketin valmistajaan, jos vaikka katsoisivat että onko se väärän paketti mun autoon.
 
Mitä mieltä raati on kuvan K27 jarrupalojen kulumisjäljistä? Näyttää kuin kitkapinnasta olisi lohkeillut paloja irti? :confused: Jarrupaloilla ajettu 12 tkm / 6 kk.

upload_2018-10-27_19-40-24.png

Jarrumännän puoleiset olivat pahasti lohkeilleet, vastapuoliset eivät niinkään paljoa. Lähes alusta saakka nuo K27 palat aiheuttivat jarruttaessa kitinää. Levyt eivät olleet uudet joihin noi silloin asennettiin, vanhoissa levyissä oli pientä "raitaa" pinnalla mutta muuten siisti kiiltävä pinta. Tiedä sitten oliko vanhat levyt raapineet noi palat, mut aika karseelta tuo pinta näyttää. Nyt muista syistä levyt+palat vaihtoon ja Bremboa tilalle.

K27 Autopartsia täytyy sen verran moittia, että hain tässä syksyllä K27 leikattavaa viimasuojaa auton nokalle: materiaali oli niin heikkoa että hajoili käsiin asennuksen aikana :tdown: Onneksi kauppa suostui palauttamaan rahat.
 
Jotkut Brembon palat ei maksa juurikaan. Tyyliin 20€ oli omaan S8:iin. Kiinassa nekin tehdään kai (ainakin levyt oli made in China, paloja en tajunnut tsekata) mutta oletettavasti paremmalla laadunvalvonnalla.
 
Tong Yang -peltiosat.

Etulokasuojat oli ainakin melko karua katseltavaa A6 C4:ssä. Kyllähän ne paikalleen istuu, mutta orkkikset on ihan eri laatua. Noilla jää sellaset sentin raot konepellin molemminpuolin, ja etuovet melkein hankaa kiinni...

Sisempään luonnollisesti ei voi pakottaa koska tulee vastaan ajovalojen reunat, etupuskuri, jne. Eli ne on vähän epätarkoilla mitoilla valmistettu...
 
Tong Yang -peltiosat.

Etulokasuojat oli ainakin melko karua katseltavaa A6 C4:ssä. Kyllähän ne paikalleen istuu, mutta orkkikset on ihan eri laatua. Noilla jää sellaset sentin raot konepellin molemminpuolin, ja etuovet melkein hankaa kiinni...

Sisempään luonnollisesti ei voi pakottaa koska tulee vastaan ajovalojen reunat, etupuskuri, jne. Eli ne on vähän epätarkoilla mitoilla valmistettu...

Mistä tollaiset oot löytänyt...? Eiks kaikki varaosaliikkeet Suomessa myy pääosin Klokkerhomin peltejä mitkä ei oo pahan hintaisia ja ovat olleet ihan ok laatua
 
Mistä tollaiset oot löytänyt...? Eiks kaikki varaosaliikkeet Suomessa myy pääosin Klokkerhomin peltejä mitkä ei oo pahan hintaisia ja ovat olleet ihan ok laatua

En tiiä kun en ite ostanu, vaan joku edelline omistaja.

Itellä tuota merkkiä kyl tullu vastaan ainakin noissa alvadi,autodoc ym kaupoissa.

Lueskelin puskaradiota ja kuulemma Diederichs olisi ok merkki.

Mitenkäs BLIC ? Tietoa kellään tuosta?
 
Viimeksi muokattu:
Klokkerholmin A6 C5 sisälokari oli paska. Piti tehdä itse lisää reikiä ja saksilla leikellä muovia sopivammaksi. Sitten orggis ruuvit ei sopineet, kun klokkerholmin lokarin ruuvinpidikkeet oli niin huonot. Pääsi siinä silti tuntipalkoille orggis muoviin verrattuna. Ja sama se mikä muovinpala siellä on kun on saanut sovitettua kiinni.

Blicciä laitoin S8:iin. Niissä sisälokareissa ei ollut mitään sen kummempaa valittamista, ja lokarit oli jotain 8€ vrt orggis 50€ tms? Orggikset oli haljenneet jostain syystä, varmaan lumikökkäreet talvella tms. Paljon paksumpaa tavaraakin kuin klokkerholmit. Katsotaan miten kestää aikaa. Pelleistä en osaa sanoa.
 
Peltiosat kannattaa mahdollisuuksien mukaan hankkia alkuperäisenä uutena tai käytettynä romikselta. Jos on joku pienempi kolhu niin monesti saattaa olla ihan järkevää väännellä vanha suoraksi, tehdä pohjatyöt ja heittää uudet värit pintaan, kuin ruveta taistelemaan tarvikeosien kanssa.
 
Onko tämä parempi mielestänne kuin kumiletku?

Aika hiton jäykät nimittäin... Noinkohan kestää samalla tavalla kun on -35c ja jarruletku vemputtaa auton liikkeiden mukaan?

TRW-Lucas steel-braided brake hoses comprise a stainless steel mesh in a plastic coating, fitted with an internal PTFE hose. As a result, you will always be on the safe side. Unlike the majority of OE standard rubber parts, TRW-Lucas hoses do not expand under high temperatures or brake pressure and therefore offer an improved brake response and a mo

Tässä vastaavanlainen kumipinnoiteletku:
600 teräspunosletku AN3 musta | Autoracing

  • Käyttölämpötila -20C / +85C
Muovipinnoite teräspunoksen päällä kaventaa tuota käyttölämpötilaa.

Vastaava ilman pinnoitetta:
GB725 TEFLON teräspunosletku AN10 | Autoracing
  • Käyttölämpötila -70 / +250C

Sanoisin siis että TRW on itseasiassa huonompi, koska se ei vastaa kaikilta ominaisuuksiltaan vähintään orkkislaatua.. Käyttöautoon jos tollasen laittaa.

Epähuomiossa menin tuollaisen ostamaan kun oli halvin vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä parempi mielestänne kuin kumiletku?
Kilpa-autoon ja rata-autoon kyllä, käyttöautoon ei.
Perstuntumalta heitän, että noiden ainoa etu kumiletkuun verrattuna on venymättömyys/joustamattomuus ja hankauskestävyys. Molemmat käyttöautossa tarpeettomia ominaisuuksia, mutta rallissa ja radalla ihan kivoja. Perinteinen kumiletku taitaa olla paremmassa hapessa, kun sen taivuttaa vaikka miljoona kertaa mutkalle.

Vähän kuin uretaanipuslat. Hyviäkin ominaisuuksia paljon, muttei järkisyillä perusteltavissa käyttöautoon.
 
Lueskelin nyt tätäkin, niin mulla on kyllä ihan päinvastaisia kokemuksia K27 osista. Itsellä on edessä levyt ja palat sekä takana rummut ja kengät K27 osia, eikä ole ollut mitään valittamista. Sopivat hyvin paikoilleen, eivät kitise eikä yleensäkään ole ollut mitään ongelmia :confused:

Hyviin osiin voisi mielestäni lisätä FrigAir:n (ainakin jäähdyttimet), nyt on ollut 3v ja vajaa 40tkm kiinni kyseisen merkin jäähdytin, hyvin on pelannut ja ei vuoda. Sopi paikoilleen ihan samoin kuin alkuperäinen ja oli vielä lisäksi aika halpa.
 
Febi jousen ylätukikumi volvo V70 MK2 kesti 20tkm. Toki tuo paikka on ko volvossa vähän heikko muutenkin.


Edit: lisätään nyt tähän siis vielä, että näitä olen normaalisti ajamalla rikkonut siis 2 kpl.
Seuraavat on ruville merkkiset, mutta tarkoitettu XC90, joten ei varmaan kovin vertailukelpoiset. Toivottavasti ne kestää vähän paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Febi olla siis heikkoa laatua alustan osissakin nykyään. Itellähän oli toi kaasuttimen kumilaippa joka ei kestänyt mitään..

Nimekkäällä merkillä yrittävät vetää rahat pois vaikka laatu on nykyään ihan sutta. Ainakin noissa tarvike/jälkimyytävissä osissa. Ensiasennusosat saattavat olla ok vielä.
 
Bisnesmallit nojaavat volyymiin, eli mahdollisimman kattavaan osavalikoimaan yhden brändin alla. Usein yksi ei edes riitä, vaan Febiä myydään myös SWAG-merkkisinä. Itsehän nuo eivät siis kaikkea valmista, vaan aika paljon pakettiin menee muiden tekemiä osia ja siten Febinä näkee myös OEM:ää. Ainakin moottorin osat, joita ei kovin moni pulju muutenkaan valmista, ovat Febinä monesti olleet OE sillä erotuksella, että varaosanumero on hiottu pois.
 
Tossa katellu et on alkanu öljykorkki hikoilemaan ja muutenkin on jäykkä avata, ni menin katsomaan sellaista uutta Varaosa24:stä. Vaihtoehtoina osien valmistajille olisi:

Febi Bilstein
SWAG
Topran
Maxgear
Ashika
Japanparts




Tämän ketjun tietojen perusteella SWAG voisi olla se laadukkain, eniten mietityttää juuri sen kumitiivisteen laatu, joten oisko syytä mennä sillä ?

Vähän lottoamistahan tuo on, mutta ainakin Topran ja Maxgear kannattaa unohtaa samantien. Ne on todnäk samoja, kaikkein halvinta ja huonointa laatua. Saattaa toi Febikin kuulua siihen kastiin vielä.

Joskus ostin Topran paisuntasäiliönkorkin. Se oli jotenkin pehmeää muovia joten oli sillä rajalla että korkkaako kierteet nyt vai kohta, ja se keskellä oleva venttiiliosa irtosikin siitä, eli korkki meni rikki heti.
 
Tossa katellu et on alkanu öljykorkki hikoilemaan ja muutenkin on jäykkä avata, ni menin katsomaan sellaista uutta Varaosa24:stä. Vaihtoehtoina osien valmistajille olisi:

Febi Bilstein
SWAG
Topran
Maxgear
Ashika
Japanparts




Tämän ketjun tietojen perusteella SWAG voisi olla se laadukkain, eniten mietityttää juuri sen kumitiivisteen laatu, joten oisko syytä mennä sillä ?

Itse ottaisin joko Swag tai Japanparts:ina.
 
Edelleen, Febi / SWAG / BluePrint on kaikki Bilstein Groupin tuoteperhettä, samalle osalle samat varaosanumerot, merkeille jäljitettävyys on aika vaikeata - monet SWAGin ja Febin tuotteet on suurinpiirtein vain eri pusseissa. Febi on loistava suurimmassa osassa alustanosia, mm. koiranluut, pallonivelet, yms. ja näiden suhteen ei ole ikinä mitään ongelmia tullut. Hihnojakin on niiltä pari tullut asennettua, ei valitettavaa. Kaikista kumiosista en tietystikkään voi sanoa, mutta alustanosissa kesto on ollut hyvää, eroa voi olla erissäkin komeasti ja osakohtaisesti vaihtelut suuria, eli en mitenkään fanita mutta Mondeoissa näiden alustanosia on tullut käytettyä koska hinta/laatusuhde on hyvä.
 
Oletteko ostanu Bilteman jarrupaloja? Kuuluuko niissä tulla mukana jarrusatulan/liukutappien ruuvit? Itellä tuli niitä 2kpl, eli riittää vain toiseen satulaan :confused:
 
Muiden valmistajien jarrupaloissa on satunnaisesti pultit mukana. Yleensä jos kaksi pulttia, kyseessä satulatyyppi johon palat vaihdettavissa vain yksi pultti poistamalla.
 
ABS -merkkinen (rautainen) jarruputki ei sopinut orkkiskiinnikkeisiin (mutkat tehty pikkasen väärin) -> Paskaa.

TRW meni hienosti, ei mitään ongelmaa. Ja siis tämä TRW oli myös tarvikeosa, ei oem.
 
Metzgerin jarrukilvet istui tosi hyvin, mutta ruostesuojausta ei ole ollenkaan. Lähinnä vain varastomaali pinnassa, ja reunoissa / joissain kohdissa ei paikoin sitäkään, eli ruostuminen alkaa heti kun ne laittaa autoon kiinni.
 
Omakohtaisia kokemuksia:

Magneti Marelli bensapumppu kesti alle 5tkm, made in Poland, äänsi uutena enemmän kuin vanha ennen lopullista luovuttamista. Samaan kategoriaan Topranin kanssa.

Pascal vetonivelen sisäpää meni väljäksi alle 15tkm.

LPR vetonivel oli ilmeisesti ok, suojakumi ei kestänyt talvea vaan mureni palasiksi parissa kuukaudessa.

Hepu Germany vesipumppu oli jo uutena susi

Victor Reinz tiivisteissä laatu huonontunut selkeästi vuosien takaisesta, muutamiakin tapauksia missä saman työn saanut tehdä uudestaan (etenkin venttiilikopan tiiviste) Itse suosin Elringiä jos saatavilla.

Asmet, Polmo, "TTM" ja moni muukin halpis pakoputkisto on saanut auton kuulostamaan vuotavaa pahemmalta etenkin moottorijarrutuksessa ääni muuttuu epämiellyttäväksi "lärinäksi"

Optimal kiristimen rulla oli muovia alkuperäisen metallisen sijaan, laakerikaan ei vakuuttanut.

SKF vesipumppu oli GMB, pyöränlaakeri FAG, SKF paketoituna hinta yleensä kovempi.

Löbro/Spidan vetonivelet voisi ainakin lisätä hyvälaatuisiin?

CTR pallonivelet olen todennut vähintäänkin hyviksi (Made in Korea), vakaajan yhdystangot oli 1:1 Lemförderin vastaavan kanssa.

Aisin kytkinpaketti oli Hondan alkuperäinen leimoja myöten.

Edit.


Febest lähes poikkeuksetta paskaa.

Gates on myös termostaateissa turvallinen valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten tullut tässä huomattua, että nuo SKF:n pyöränlaakerit on nyt ihan just mustalla listalla itsellä, laatu tullut alas kovaa.

Toinen VKBA 3575 pyöränlaakerisarjoista on aivan entinen 12kk / 10000km jälkeen ja toinen on jo väljä 6kk ja 5000km kohdalla. Toisaalta firma, jossa on tehtaat Kiinassa (30000 työntekijää) ja Intiassa (10000 työntekijää) ja loppukokoonpano Espanjassa, niin taitaa olla laadunvalvonta tipahtanut. No, paketeissakin lukee "Quality parts made or purchased by SKF"..

Ja laatumerkki piti olla..
 
Varaosissa on tosiaan se ongelma, et mitä ostamalla saa vähiten paskaa, mutta niin ettei tarttis maksaa orggis osan helposti 3-4x hintoja. Orggis on aina orggis, mut voi veljet miten paljon esim Audiin maksaa osat, etenkin vanhempiin autoihin. Joku jarrulevy 300€+ jne.. juuh ei pysty.

Joku ATE/Brembon levy maksaa 1/4, pitää vaan toivoa ettei laatu olis ihan kuraa. Tai esim. jakopään kiristimen hinnalla saa koko INA jakopään setin kaikkine hiluineen..
 
Viimeksi muokattu:
Muuten tullut tässä huomattua, että nuo SKF:n pyöränlaakerit on nyt ihan just mustalla listalla itsellä, laatu tullut alas kovaa.

Toinen VKBA 3575 pyöränlaakerisarjoista on aivan entinen 12kk / 10000km jälkeen ja toinen on jo väljä 6kk ja 5000km kohdalla. Toisaalta firma, jossa on tehtaat Kiinassa (30000 työntekijää) ja Intiassa (10000 työntekijää) ja loppukokoonpano Espanjassa, niin taitaa olla laadunvalvonta tipahtanut. No, paketeissakin lukee "Quality parts made or purchased by SKF"..

Ja laatumerkki piti olla..
On myös yksi väärennetyimmistä laakeri merkistä. Mitä kautta hankit?
 
Varaosissa on tosiaan se ongelma, et mitä ostamalla saa vähiten paskaa, mutta niin ettei tarttis maksaa orggis osan helposti 3-4x hintoja. Orggis on aina orggis, mut voi veljet miten paljon esim Audiin maksaa osat, etenkin vanhempiin autoihin. Joku jarrulevy 300€+ jne.. juuh ei pysty.

Joku ATE/Brembon levy maksaa 1/4, pitää vaan toivoa ettei laatu olis ihan kuraa. Tai esim. jakopään kiristimen hinnalla saa koko INA jakopään setin kaikkine hiluineen..
Eivät ne alkuperäisosatkaan aina ole parhaat, onhan näitä väärin mitoitettuja/huonolaatuisia osia ollut uusissa autoissa iät ja ajat, toki tarvikeosissa on aina suurempi riski.

Jarrulevyt ja -palat ovat kuitenkin sen verran bulkkikamaa, että jos esim. laadukkaana tunnetun ATE:n osat ostaa, niin varmasti ovat riittävän hyvät eikä automerkkibrändätyistä kannata maksaa yhtään ekstraa.

Aina kannattaa kuitenkin kysyä orggisosan hintaa merkkiliikkeestä, voi meinaan yllättää hinnallaan. Esim. aikoinaan Hondan takanapa maksoi alkuperäisosana 70e Veholla ja halvin tarvikeosa, mitä itse löysin, oli 180e.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 932
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom