Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Wahler = BorgWarner

Ainoa termari mitä itse olen viljellyt autoon kun autoon, koska siihen voi luottaa ja on laadukas.

 
Bremboissahan on ns. peruslevy sekä pinnoitettu (Coated) vaihtoehto, jonka pitäisi olla "kliinisempi" ei-kontaktipintojen ruostumisen suhteen.

Jarrulevyt UV-pinnoitteella - Brembo Parts

Loppujen lopuks noi coated levytkin ruostuu reunoista kun tarpeeks on suolakylvyssä... Toki ne jossain kesäautossa voi mennä aika pitkäänkin nättinä, mutta käyttöautossa jolla ajetaan ympäri vuoden, tuskin.
 
Näemmä sitten en tajunnut tuota, että niissä pinnoitteissa on jotain eroa. Ts. toisessa ei oo mitään, toisessa on, ja olin valkannut pinnoittamattomat. Hintaeroa vajaa 1€ per levy näemmä Sparetolla. En tajua miksi tollaisen hintaeron vuoksi pinnoittamatonta edes valmistetaan :D Noh näitä sattuu, ens kerralla sitten. Täytyy katsoa riittäiskö kesällä mielenkiintoa pieneen hiomiseen ja maalaliluun.
 
Osaakos joku sanoa vanteista onko mitään pilipalimerkkiä mitä tulisi välttää tai merkkiä jossa se kuuluisa hinta/laatu kohtaa hyvin? Hyvistä vanteita myyvistä liikkeistä saa antaa myös vinkkiä.
 
mikäs tosta tekee pilipalimerkin?

Kaikki merkit jotka tekevät replika vanteita, ovat pilipalia, kiinatinaa. Roskis kamaa jolla ei ole arvoa, mutta silti tyhmät suomalaiset niitä autonsa alle ostaa "koska näyttävät hyvältä". Ei ainakaan minun silmään, tunnistaa välittämästi että onko aitoa BBS:ää vai 885, tai Inter Action, Dare... Mitä noita nyt on.
 
Aika paksua tolla perusteella väittää että vanteet on roskiskamaa

Eikö ne ihan perus tarvikevanteesta mene siinä missä muutkin tarvikevanteet.
 
Ilmeisesti näimme, kuka on ostanut 885 vanteet, tai tinat ylipäätään ja tullut katuman päälle, muttei kehtaa sitä myöntää.

Noh, nyt tiedät että aitoa kannattaa suosia.
 
Kaikki merkit jotka tekevät replika vanteita, ovat pilipalia, kiinatinaa. Roskis kamaa jolla ei ole arvoa, mutta silti tyhmät suomalaiset niitä autonsa alle ostaa "koska näyttävät hyvältä". Ei ainakaan minun silmään, tunnistaa välittämästi että onko aitoa BBS:ää vai 885, tai Inter Action, Dare... Mitä noita nyt on.

Meitä kaikkia muita ei selvästikään skenen ulkopuolisina kiinnosta vanteiden merkki ihan yhtä paljon kuin sinua :bored:.

Ilmeisesti näimme, kuka on ostanut 885 vanteet, tai tinat ylipäätään ja tullut katuman päälle, muttei kehtaa sitä myöntää.

Noh, nyt tiedät että aitoa kannattaa suosia.

Mikäs normaaleissa tarvikevanteissa kaduttaisi? Tuolla noita näyttää pyörivän aika paljon autojen alla. :confused:

Toki muut kuin OE-vanteet näyttävät usein vanteen merkistä riippumatta tusina-amistuningilta, mutta kukin tavallaan.

Ps. Itselläni ei ole kokemusta "tinavanteista".
 
Mätänetin käsijarrun vaijerit kesti golffissa alle vuoden, Cofle vaijerit tilasin autodocilta 7€/kpl hintaan ja laatuvaikutelma todella hyvä vanhoihin verrattuna.
 
Mätänetin käsijarrun vaijerit kesti golffissa alle vuoden, Cofle vaijerit tilasin autodocilta 7€/kpl hintaan ja laatuvaikutelma todella hyvä vanhoihin verrattuna.

Varmaan ihan hyvä kertoa minkä merkkiset vaijerit oli kyseessä, sillä motonet ei valmista ensimmäistäkään vaijeria.
Informaatio arvo on näillä tiedoilla nolla.
 
Varmaan ihan hyvä kertoa minkä merkkiset vaijerit oli kyseessä, sillä motonet ei valmista ensimmäistäkään vaijeria.
Informaatio arvo on näillä tiedoilla nolla.
Kuitenki joku topran tai mapco laatuosa. Motonetin myymissä TRW vaijereissa ei ole ollut pahaa sanottavaa :)
 
Jos nyt lähden tilaamaan Autodocista jarrulevyjä, niin mitä merkkejä kannattaa välttää?
Noista merkeistä siellä en tunnista kuin Brembon ja Boschin, mitkä ilmeisen laadukkaita yleensä?

Jos merkillä on väliä, älä tilaa autodocilta, koska sieltä tulee Starkkia kuitenkin.

Muualta tilatessa itse laittaisin tuotteet hintajärjestykseen ja vertaa nimikkeitä tän ketjun aloituspostauksen merkkeihin, niin sillähän sitä ei maksa sitten "ylimääräisestä"

Tossa ketju missä puhetta verkkokaupoista: https://bbs.io-tech.fi/threads/autovaraosat-edullisesti-netistae.664
 
Netistä tilailut maksaa luottokortilla niin voi kyniä rahat pois jos tulee starkkia. Kumma kyllä itselle ei ole tullut koskaan. Ellen ole sitten ihan itse tilannut.
 
Netistä tilailut maksaa luottokortilla niin voi kyniä rahat pois jos tulee starkkia. Kumma kyllä itselle ei ole tullut koskaan. Ellen ole sitten ihan itse tilannut.

Itselläkin lähemmäksi 100 tilausta ja kertaakaan ei ole tullut erimerkkistä osaa.
 
Unohtuipa se oleinen asia sitten ekasta viestistä. ABS valmistajana vanhoissa vaijereissa.
 
Jos nyt lähden tilaamaan Autodocista jarrulevyjä, niin mitä merkkejä kannattaa välttää?
Noista merkeistä siellä en tunnista kuin Brembon ja Boschin, mitkä ilmeisen laadukkaita yleensä?

Zimmermann, trw, ferodo, ate voit ainakin lisätä listaan ja itselleni ainakin aina tullut juuri sitä mitä olenkin tilannut eikä mitään vaihtoja ole tehty. En sitten tiedä onko laskulla tilaamisella ollut siihen asiaan vaikutusta.
 
Zimmermann, trw, ferodo, ate voit ainakin lisätä listaan ja itselleni ainakin aina tullut juuri sitä mitä olenkin tilannut eikä mitään vaihtoja ole tehty. En sitten tiedä onko laskulla tilaamisella ollut siihen asiaan vaikutusta.
Itsekin lukuisia kertoja tilannut Autodocista, tosin Visalla, ja jokaisella kerralla tullut oikeat osat, kunnes nyt viimeisellä Swagin tilalla olikin Starkkia...
 
Zimmermann, trw, ferodo, ate voit ainakin lisätä listaan ja itselleni ainakin aina tullut juuri sitä mitä olenkin tilannut eikä mitään vaihtoja ole tehty. En sitten tiedä onko laskulla tilaamisella ollut siihen asiaan vaikutusta.
Kyllä brembot on vaihtunut starkkiin ja laskulla on olevinaan tilattu. Ja ihan tällä viikolla tämä.
 
Kokeilin vähän kepillä jäätä ja otin kytkinlevyn Meyle -merkkisenä.

Mikähän tän valmistaja on... erikoisen näköinen kun on tuollainen kellertävä anodisointi tms. Vai valmistaako/valmistuttaako Meyle itse kiinassa(?) kytkinlevyjä... Äkkiseltään ei löydy mitään moittavaaa ainakaan.

 
Hastingsin männänrengassarja oli hankala asentaa. Niin pienet viisteet että silmiä saa siristää jotta sellaset näkee, ja lisäks 3 renkaaseen oli merkattu yläpuoli, yhdestä merkintä puuttui. Merkinnät oli kanssa todella vaikeat löytää.

Laadusta en muuten tiedä, kai ne toimivat on, aika näyttää sen.


Rupes vesipumppu vuotamaan tänään, ei mikään hälyyttävä tilanne kuiteskaan vielä. Kattellu tossa vesipumppuja, ni Varaosa24:ssa ois tarjolla monenmoista, mutta vain kaksi, Meyle ja Continental on oikeestaan ainoita joita noista voisin harkita. Oisko syytä viel katsoa jotain muualta jotain muita vaihtoehtoja ?




Edit: Tuol ois myös toki Febiäkin.

Omalla perstuntumalla laatujärjestys:
Continental
Febi
Meyle

Ja noista Febi ja Meyle on suht samaa halpistasoa, Continental arvoitus, mutta luotto on siihen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Oisko syytä viel katsoa jotain muualta jotain muita vaihtoehtoja ?

Onko kyseessä jokin erikoisempi konstruktio jossa vesipumppu ei pyöri hammashihnan mukana? Mikäli ei niin ostaisin suosiolla uuden hihnasarjan pumppuineen kiristimineen ellei sitä hihnaa sitten ole juuri vaihdettu.
 
DOLZ pumpulle kehut. Ratas ei ole muovia niinkuin oem-pumpussa, mutta hinta silti halvimpien joukossa. Lisäks näytti olevan vähän isommat siivet muutenkin, eli voi olla tehokkaampi jopa ? Kaipa tän voisi hyväksi rankata.

Oli auton oem-vesipumpun siipi irronnu booreistaan (tai ne oli menny ihan sileäksi, pienet jämät näkyi)

Maxgear öljypumpun tiiviste oli oletettavasti aika huono, vähä sen tuntuista että onko se muovia vai kumia.. Vielä mahdoton sanoa toimiiko pitkään. Otin vaan siksi että se oli kumia, kun muut jotain paperia tms...

Elring, vaikka onkin laatumerkki, niin öljyjalan tiiviste puolestaan ei sopinut, liikaa tavaraa reunassa. Olisi jäänyt reuna huohottimen alle. Vähän saksia siis joutui käyttämään.
 
Viimeksi muokattu:
JAHAS. Auto tarvitsisi pörinäputkiston tilalle kipeästi alkuperäistä, paljon hiljaisempaa mallia. Fixukselta onnistuin löytämään edullisesti katilta taaksepäin välipöntön putkineen aika edullisesti, merkiltään BOSAL. Sensijaan fixukselta ei löydy viimeistä vaimenninta, vaan jälleen ajauduin autodocin sivuille katsomaan tarjontaa.
Sieltä niitä sitten löytyykin aika reilusti. Plomo 64€, Vegaz 120€, MTS 153€, Walker 156€, BOSAL 193€. Fiksuinta tietty olisi ottaa tuo BOSAL, varmistuisi ainakin putkien yhteensopivuus. Plomosta luinkin etusivulta senverran, ettei ilmeisesti se kaikista parhain vaihtoehto, vaikka olisikin houkuttelevan halpa. Nämä muut merkit ei sitten kerrokaan yhtikäs mitään. Riipaisee vain maksaa lähemmäksi 200€ yhdestä vaimentimesta, mutta vielä enemmän se riipaisee jos tulee ostettua ensiksi sekundaa ja sitten vasta parempaa.
 
Entäs jos otat kaikki samaa merkkiä, sieltä mistä kaikki kerralla löytyy. Vai onko pakko saada alkupää fixukselta..
 
Lähinnä yritin nipistää hieman menoista, kun sama alkupää maksaa n. puolet enemmän autodocista. Eikä esimerkiksi walkerin vastaavaa osaa ole varastossa. Eihän kyse ole kuin joistain kympeistä, mutta siitähän niistähän ne isommatkin kulut muodostuu. :D
 
Viimeksi muokattu:
JAHAS. Auto tarvitsisi pörinäputkiston tilalle kipeästi alkuperäistä, paljon hiljaisempaa mallia. Fixukselta onnistuin löytämään edullisesti katilta taaksepäin välipöntön putkineen aika edullisesti, merkiltään BOSAL. Sensijaan fixukselta ei löydy viimeistä vaimenninta, vaan jälleen ajauduin autodocin sivuille katsomaan tarjontaa.
Sieltä niitä sitten löytyykin aika reilusti. Plomo 64€, Vegaz 120€, MTS 153€, Walker 156€, BOSAL 193€. Fiksuinta tietty olisi ottaa tuo BOSAL, varmistuisi ainakin putkien yhteensopivuus. Plomosta luinkin etusivulta senverran, ettei ilmeisesti se kaikista parhain vaihtoehto, vaikka olisikin houkuttelevan halpa. Nämä muut merkit ei sitten kerrokaan yhtikäs mitään. Riipaisee vain maksaa lähemmäksi 200€ yhdestä vaimentimesta, mutta vielä enemmän se riipaisee jos tulee ostettua ensiksi sekundaa ja sitten vasta parempaa.

Noi hinnat on sellasia että kävisin itse kyllä kysymässä ihan pakoputkiliikkeestä mitkä ne hinnat on... Sen jälkeen kun oon pk-seudulle muuttanut, oon asioinut tiittasella tattarinsuolla noiden asioiden tiimoilta, hinnat on ollu aina semmoset sieltä kysymällä että ei oo jaksanu ite askarrella, eipä sillä että ois ees hitsikamppeita tai nostopaikkaa täällä muuten ku jossaki ti-hallissa joka maksaa sitten kans...
 
Febi Bilsteinin alatukivarsi oli identtinen alkuperäisen Audin tukivarren kanssa. Vw leimat ja varaosanumero tietenkin puuttui.
 
Febi Bilsteinin alatukivarsi oli identtinen alkuperäisen Audin tukivarren kanssa. Vw leimat ja varaosanumero tietenkin puuttui.

Puuttui, vai rälläköity pois? VAG:n ollessa kyseessä Lemförderin varsista nuo on nimenomaan rälläköity pois joka on aika vahva todiste sille että Lemförder on (ainakin yksi) alkuperäisistä toimittajista..
 
Identtiseksi on niin helppo valmistaa, että sen perusteella ei voi vielä sanoa että olisi OEM-valmistaja.
 
Puuttui, vai rälläköity pois? VAG:n ollessa kyseessä Lemförderin varsista nuo on nimenomaan rälläköity pois joka on aika vahva todiste sille että Lemförder on (ainakin yksi) alkuperäisistä toimittajista..

Ostamissani Lemförderin puslissa on ollut VAG:n varosakoodit kumiosassa. Koodi on koholla ja tulee valumuotista. Samalla tavalla on alkuperäisissäkin ollut, mitä pois olen ottanut puslia vaihtaessa.
 
Puuttui, vai rälläköity pois? VAG:n ollessa kyseessä Lemförderin varsista nuo on nimenomaan rälläköity pois joka on aika vahva todiste sille että Lemförder on (ainakin yksi) alkuperäisistä toimittajista..

Puuttui. Aika identtinen valumuotti on ollut kun minkäänlaista poikkeamaa ei missään yksityiskohdissakaan ollut vaan aivan yksi yhteen. Made in germany paketissa luki.
 
Nuo leimat ja osanumerot kertoo luotettavasti korkeintaan sen että juuri niiden osien valmistamiseen on käytetty luvalla tai luvatta alkuperäistä muottia.

Kokonaan toinen asia sitten mitä sinne muottiin on valettu, millaiset lämpökäsittelyt, millä rasvoilla ja kenen toimesta ne osat on sitten kasattu asennusvalmiiksi ja kaikki se muu. Mutta uskoisin kyllä itsekin että kyseessä voisi olla vaikka ihan varastoylijäämän hävittäminen myymällä se tarvikemyyjille
 
Kurkkasin muuten tukivarressa olevan pallonivelen kumin alle ja ihan reilusti oli raskittu rasvaa laittaa.
 
Millä tavalla "järeämmät" ?

Jos tarkoitus oli ostaa kokonaan uusi satsi pultteja niin katselisin mieluummin käytetyiltä markkinoilta auton orkkispulttisarjan mikäli vanne ja pultit on samalla profiililla (kartio / pallokartio)
 
Ok, jonkunlainen sekasarja siis. Onko vanteet kuitenkin identtiset joka nurkassa, eikä mitään spacereita missään välissä? Edelleen orkkissarjaa lähtisin metsästämään jostain tori.fi:stä.
 
Ainakin Swag / Febi pyöränpultit Fordeihin, missä on ns. kelluva kartio, on ihan hyviä.

Bilteman aluvannepultteja välttäkää, halpaa matskua josta ruostuu kromit irti ja sitten pyörähtää vuoden~parin päästä avain tyhjää. Lukkomutterit ok, ne on samoja mitä Febi/Swag - sarjalaiset, yms.
 
Viime kerralla TYC ajovaloumpio Fiestaan jäi irvistämään. Tällä kertaa etuvilkku Audiin jäi irvistämään. En sit laittanu ollenkaan vaan jätin Boschin paikalleen.

TYC umpion lasi (oikeaa lasia) sen sijaan oli hyvä.

Eli tuplavahvistus sille että TYC:n muoviumpiot = huonoja
 
Depo:n takavaloumpio C5 A6:een on hyvä. Sopi justiinsa eikä mitään vikaa, hyvä laatu. Muista ei kokemusta.

Lemförderin tarviketukivarret on parasta mitä saa. Jos ne ei oo riittävän hyviä, niin ei voi mitään.

Tosin tukivarsisatsin vaihtaminen on muutaman tunnin homma (multa laskutettiin 3h ml. iskarin yläkumit ja stopperin kumit), kallistuksenvakaajan puslat, ettei niiden vaihtelu mikään katastrofi ole.
 
Motonetistä tilaamalla saa ihan arvalla veikata, että mitä sieltä tulee...
Nettiakupassa edes mahdollisuus valita suoraan mitähaluaa.
 
Avensiksen takapyöränlaakerit uskaltaako laittaa japanpartsin vai täytyykö olla skf yms tunnettu merkki?
 
Hintaeroa on montakin euroa täsä tapauksessa? Itse ei huvittaisi kahta kertaa laakereita vaihtaa auton käyttöiän aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 825
Viestejä
4 567 119
Jäsenet
75 028
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom