Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Depon vilkut tuli hankittua viime vuonna X3:een. Oikea luokkaa huono, vasen taas luokkaa vedet sisään ja käyttökelvoton. Arpatavaraa. Näitä osia tulee hankittua niin paljon että vois kai useamminkin niistä kirjoittaa.

(Esim. tuo Topran on lähes poikkeuksetta paskaa, sellaista ettei viitsi tilata, jos ne joskus lähettää jonkun hyvän toisen valmistaman tuotteen, niin onko väärti lotota?)

Joo en kyllä mitään ns. kriittisiä osia tilaisi Topranina kuitenkaan. No tietysti onhan kerran käynyt niinkin että paperitiivisteessä on väärin leikattu kulma, en kyllä muista mikä merkki se oli, mutta aika harvinaista jopa noilta halpismerkeiltä, enemmän menee ehkä metsään merkattujen sopivuuksien kanssa, laitettu tietoihin vähän liikaa sopivuuksia+osanumeroita.
 
Kokemuksia Meat&Doria ja Autlog antureista? ensin mainittu joku Italialainen firma, vissiin valmistaa itse jotain (?) ja jälkimmäinen Saksalainen, joka teetättää valituilla alihankkijoilla osia. Aika halpoja verrattuna ns. merkkiosiin.
 
Kokemuksia Meat&Doria ja Autlog antureista? ensin mainittu joku Italialainen firma, vissiin valmistaa itse jotain (?) ja jälkimmäinen Saksalainen, joka teetättää valituilla alihankkijoilla osia. Aika halpoja verrattuna ns. merkkiosiin.
Samaa arpaa kuin muutkin tarvikeosat.

Viimeksi M&D laatikossa tuli hitatchin valmistama sähköinen polttoainepumppu joka oli kaikin puolin moitteeton
 
Kokemusta Mertz merkin alustanosista?

mertz.jpg


Ak24:lta löytyisi alatukivarsi Saabiin 57€, kun laatumerkit on lähes tuplahinta.
Topran 59€, Maxgear 65€
 
Depon vilkut tuli hankittua viime vuonna X3:een. Oikea luokkaa huono, vasen taas luokkaa vedet sisään ja käyttökelvoton. Arpatavaraa. Näitä osia tulee hankittua niin paljon että vois kai useamminkin niistä kirjoittaa.

Itsellä Depon Almera umpiot olivat lähes alkuperäistä vastaavat. Umpion muovireunoissa oli hieman purseita, liimaa yms. viimeistelemätöntä pintaa mutta nekin jäivät piiloon. Umpiot piti säätää lopuksi mutta niin varmaan kaikilla. Ovat toimineet hyvin jo viitisen vuotta. Halvat ja hyvät, mikä on aina positiivinen yllätys.

Myös Topran vesipumpusta on hyviä kokemuksia. Kesti loistavasti mk2 Mondeossa sen 5v, eli jakohihnan vaihtovälin vuotamatta. En tarkkaan enää muista, mutta Topran taisi olla alkuperäislaatua, josta Ford-Motorcraft logo oli hiottu pois.
 
Varmaan tullut samalta tehtaalta, kun noissakin oli muovipurseita reunassa vilkun reuna sellainen puoliksi itse liimatun näköinen, ja koria vasten tulevassa osassa ei mitään "tiivistettä" maalipintaa vasten kuten orkkiksessa on. Eiköhän noilla ainakin lokasuojan saa ruostumaan jos ei muuta.
 
Kokemuksia Metzger sähköosista? Esim. ABS-tunnistin. Kannattaako maksaa kuitenkin vähän enemmän Boschista?

Yleisesti Metzger näytti aloituspostauksen listalla olevan siellä paremmassa päässä, joten laitanpa nyt ABS-anturina sellaisen kokeiluun.
 
Viimeksi muokattu:
Blueprintin laakereita napoineen tullut vaihdettua, kaikki jees.
TYC etu-umpiot myös kaikki jees.

@TeknoR Saisko noi ykkösviestissä olevat merkit aakkosjärjestykseen?
 
@TeknoR Saisko noi ykkösviestissä olevat merkit aakkosjärjestykseen?
[/QUOTE]

Ctrl+F:llä on nopeampi hakea jotain tiettyä merkkiä... ja kai puhelimissakin joku sivulta haku on...
 
Varmaan tullut samalta tehtaalta, kun noissakin oli muovipurseita reunassa vilkun reuna sellainen puoliksi itse liimatun näköinen, ja koria vasten tulevassa osassa ei mitään "tiivistettä" maalipintaa vasten kuten orkkiksessa on. Eiköhän noilla ainakin lokasuojan saa ruostumaan jos ei muuta.
Tällaiset halpispaskat ovat aina vähän aihioita. Eiköhän tuossakin pitäisi yrittää jotain ohutta siihen väliin, kuten alkeellisimmillaan sisäkumista muotoon leikattua tiivistettä.
 
Täyttä paskaa ainaki M&D, jätä kauppaan

Joo anturin o-rengas meni osittain rikki asentaessa. Jotenkin liian tiukka siihen reikäänsä, vaikka suihkutin silikonia että menis paremmin. Lähinnä o-renkaan takia sen ostin, mutta jouduin nyt kuitenkin vanhan o-renkaan laittamaan... anturi toimii ainakin toistaiseksi.
 
Blueprintin laakereita napoineen tullut vaihdettua, kaikki jees.
TYC etu-umpiot myös kaikki jees.

@TeknoR Saisko noi ykkösviestissä olevat merkit aakkosjärjestykseen?

No ei todellakaan ole TYCin romut ok. Parempi ostaa alkuperäinen käytettynä, kuin tuollaista roskaa.
 
Gatesin termostaatissa oli sitten jos jonkinlaista tiivistettä mukana... pari jäi käyttämättä kun eivät olleet tarpeellisia edes. Outoa että jopa muotoonleikattu paperitiiviste joka olis sopinu letkulähdön laipan alle... mutta ei sinne tarvitse tiivistettä, alunperin ei ole. Oli myös ilmausreikä jota ei mielestäni alkuperäsessä termarissa ole. Eli hyvin poikkeava tapaus. Itse termari oli melko ohutrakenteisen näkönen, mutta eiköhän se toimi ihan ok. Motorad merkki oli stanssattu kylkeen.
 
Miksi Zimmermannin jarrupalat on merkitty "sopimaton". Nuo kai on aika lailla parhaasta päästä mitä tarjolla?
 
Miksi Zimmermannin jarrupalat on merkitty "sopimaton". Nuo kai on aika lailla parhaasta päästä mitä tarjolla?

Joku elyvilon ollut sitä mieltä että niitä on kahdesti peräkkäin joutunut viilaamaan, sittemmin poistanut viestinsä, eli taitaa olla mieli muuttunut ja ongelma ollutkin ehkä satuloissa.

Kyllä ne nyt vähintään Hyvä arvosanan varmaan ansaitsee? Muokkaan tuon...
 
Joku elyvilon ollut sitä mieltä että niitä on kahdesti peräkkäin joutunut viilaamaan, sittemmin poistanut viestinsä, eli taitaa olla mieli muuttunut ja ongelma ollutkin ehkä satuloissa.

Kyllä ne nyt vähintään Hyvä arvosanan varmaan ansaitsee? Muokkaan tuon...

Audi-miehistä moni laittaa ennemmin zimmermannia kuin bremboa tai ferodoa, joten kyllä noita alkuperäistasoisina pitäisin mutta eipä tuo niin merkityksellinen juttu ole.
 
Joku elyvilon ollut sitä mieltä että niitä on kahdesti peräkkäin joutunut viilaamaan, sittemmin poistanut viestinsä, eli taitaa olla mieli muuttunut ja ongelma ollutkin ehkä satuloissa.

Kyllä ne nyt vähintään Hyvä arvosanan varmaan ansaitsee? Muokkaan tuon...

On ne paremmat kuin perus-Brembot, mutta jarrutustehossa häviää Brembo Xtremeille omien kokemusten mukaan.
 
Oli myös ilmausreikä jota ei mielestäni alkuperäsessä termarissa ole. Eli hyvin poikkeava tapaus. Itse termari oli melko ohutrakenteisen näkönen, mutta eiköhän se toimi ihan ok. Motorad merkki oli stanssattu kylkeen.

Ainakin Fordilla on alkuperäisiä Motorcraft termostaatteja Zetec-moottoreihin, sekä ilmareiällä että ilman.
Termostaatteja automalliin on saatavilla eri lämpöarvoilla (kesä/talvi) ja saattoi olla, että talvitermostaatti avautuu niin korkealla, että ilmaa jäi helpommin kiertoon, niin siinä mallissa piti olla ilmausreikä.

Mikäli tarkoitit ilmareiällä sitä kuulaventtiiliä, esim. https://www.nimark.fi/imgbank/tcd_new/0205/725159_1500X1000_WM_001.JPG

Erikoista kyllä, talvitermostaatti on pakko olla -10 asteesta eteenpäin, muuten ei tule yhtään lämpöä hyttiin, kone käy viileänä ja bensaa kuluu. Mutta kesällä talvitermostaatti huudattaa jäähdyttimen sähköpuhallinta ja hidasta tai raskasta ajoa ei viitsi suorittaa, ettei kiehu.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi Zimmermannin jarrupalat on merkitty "sopimaton". Nuo kai on aika lailla parhaasta päästä mitä tarjolla?
Itseäni myös mietityttäny miksi tuonne huonojen listalle on joutunut Corteco ja FTE. Mikä akselitiiviste on Cortecoa parempi?
 
Ainakin Fordilla on alkuperäisiä Motorcraft termostaatteja Zetec-moottoreihin, sekä ilmareiällä että ilman.
Termostaatteja automalliin on saatavilla eri lämpöarvoilla (kesä/talvi) ja saattoi olla, että talvitermostaatti avautuu niin korkealla, että ilmaa jäi helpommin kiertoon, niin siinä mallissa piti olla ilmausreikä.

Mikäli tarkoitit ilmareiällä sitä kuulaventtiiliä, esim. https://www.nimark.fi/imgbank/tcd_new/0205/725159_1500X1000_WM_001.JPG

Erikoista kyllä, talvitermostaatti on pakko olla -10 asteesta eteenpäin, muuten ei tule yhtään lämpöä hyttiin, kone käy viileänä ja bensaa kuluu. Mutta kesällä talvitermostaatti huudattaa jäähdyttimen sähköpuhallinta ja hidasta tai raskasta ajoa ei viitsi suorittaa, ettei kiehu.

Tuo oli Motorad, ei Motorcraft ;D Ja kesätermari.. 82c. Ilmausta ei tarvinnut juurikaan tehdä, vartiks vaan auto käyntiin niin pulpahti ilmat paisariin ja kabiini alko lämpeemään.

Itseäni myös mietityttäny miksi tuonne huonojen listalle on joutunut Corteco ja FTE. Mikä akselitiiviste on Cortecoa parempi?

En tiiä, mut emmä ainakaan Cortecoa välttämättä enää tilailis vaihteiston tiivisteeks.


:speak:
 
Tuo oli Motorad, ei Motorcraft ;D Ja kesätermari.. 82c. Ilmausta ei tarvinnut juurikaan tehdä, vartiks vaan auto käyntiin niin pulpahti ilmat paisariin ja kabiini alko lämpeemään.



En tiiä, mut emmä ainakaan Cortecoa välttämättä enää tilailis vaihteiston tiivisteeks.


:speak:
Asennusvirhe ei tietenkään ole vaihtoehto, kun ammattilainen soheltaa?
 
On ne paremmat kuin perus-Brembot, mutta jarrutustehossa häviää Brembo Xtremeille omien kokemusten mukaan.
Brembon xtra palat ainakin purevat huomattavasti paremmin kuin mitkään normaalit tarvikepalat. Ei yhtään mitään haittapuolia tunnu olevan vaikka normaaleihin brembon paloihin verrattuna, näkyvää jarrupölyäkin tulee vähemmän.
 
Brembon xtra palat ainakin purevat huomattavasti paremmin kuin mitkään normaalit tarvikepalat. Ei yhtään mitään haittapuolia tunnu olevan vaikka normaaleihin brembon paloihin verrattuna, näkyvää jarrupölyäkin tulee vähemmän.

Ainut miinus mitä itse noista keksin, on että ovat kestoiältään lyhytikäisemmät, kuin auton OE-Brembon palat, jotka on jonkinsorttiset Brembon kisapalat. Toki hintakin on hieman eri luokassa.
 
VW Transporter T5.1 2.0TDI 132KW
Metzger ahtoletku kaasuläpältä välijäähdytintä kohti johonkin muovinputkenpätkälle asti johon asettuu map anturi, ei muotoilultaan ihan 1:1 orkkiksen kanssa, vähän sai siis ährätä että asettui. Keston näyttää aika, edellinen orkkis(joka halkesi) kesti jopa melkein 2 vuotta, kestääkö tarvike paremmin? :rofl: :rofl:
 
JPN merkkinen pyöränlaakeri/napa combo oli vaihtokunnossa 100km jälkeen (laakeri väljä). Toiselle puolelle vaihdettu toiminut ok..

1691144194009.png
 
Viimeksi muokattu:
Victor Reinz alkoi hikoilemaan öljyä jo parin vuoden jälkeen Toyotan VVT-i venakopasta.

Ehkä kannattaa levittää jotain nestemäistä tiivistemassaa tiivisteen molemmille puolille, esim. Wurth RTV-silikoni Super Plus musta 270g
Tuota on käytetty esim. öljypohjassa yksinään, mutta en tiedä riittääkö yläpäässä.

Itse olen käyttänyt Permatexin Supra sarjan tiivisteitä vastaavaan ja on omassa käytössä toiminut hyvin.
 
Permatexin Supra Black kanssa täälläkin autotallin vakiovarustuksena. Noihin venakopan tiivisteisiin pitää aina laittaa teräviin kulmauksiin nokareet.
 
Nuo halvathan ovat aina kunnostettuja. Ei kait siinä mitään ihmeellistä. Tai sitten ostaa itse korjaussarjan ja vaihtaa osat. Itellä sähkökäsijarru, niin halvatkin satulat suht kalliit. Autofren Seinsa sarja mäntineen oli 9,5€/satula ja tuntuisi ihan laadukkaalle
 
Nuo halvathan ovat aina kunnostettuja. Ei kait siinä mitään ihmeellistä. Tai sitten ostaa itse korjaussarjan ja vaihtaa osat. Itellä sähkökäsijarru, niin halvatkin satulat suht kalliit. Autofren Seinsa sarja mäntineen oli 9,5€/satula ja tuntuisi ihan laadukkaalle
jep..
Tein jo ton kunnostushomman joskus viime kesänä, mutta näköjään nyt hikoilee jarrunestettä pölysuojan takaa ulos. Harmi kun ei tullut katottua minkämerkkisiä tiivisteitä sinne oikein tuli laitettua. ei oikein innosta nyt tehdä uudestaan samaa ruljanssia..
 
Kokemuksia näistä mm. Golf mk4 sopivista Kamoka takajarrusatuloista?
1691410495851.png

Ei ole noista kokemusta, mutta Hella Pagid tekee joihin autoihin uusia jarrusatuloita ja ovat kohtuu hintasia. Vähän huonosti noita on muualla, kuin autodocissa ja amazonissa myynissä. Itse tilasin amazonin myymät ja vaikuttivat asiallisilta. Olisiko tuossa sun autoon sopivat Brakeguide
 
Hassu kato toi ekan sivu listaa ja huonolla puolella on tunnetuja laatu merkkejä kuten SKF, Magneti Marelli, Febi Bilstein, Delphi, Depo, Meyle, Vaico, Nissens. Kaikki näistä merkeistä taita tehdä OE tuoteita.
 
Viimeksi muokattu:
jep..
Tein jo ton kunnostushomman joskus viime kesänä, mutta näköjään nyt hikoilee jarrunestettä pölysuojan takaa ulos. Harmi kun ei tullut katottua minkämerkkisiä tiivisteitä sinne oikein tuli laitettua. ei oikein innosta nyt tehdä uudestaan samaa ruljanssia..
Kunnostushan on ihan simppeli homma. Enin aika menee hinkatessa vanhoja runkoja puhtaaksi. Tiivisteuraan tahtoo kertyä kaikkea ja vuotaa tiivisteen takaa jos ura ei kunnolla puhdas. Sellaista näpertelyä ja korjaamon tuntihinnoilla ei kannata, mutta tallissa rokki soiden ja asennuskaljoilla ihan ok homma.

Oletko varma että jarrunestettä eikä asennusrasvoja?
 
Viimeksi muokattu:
Hassu kato toi ekan sivu listaa ja huonolla puolella on tunnetuja laatu merkkejä kuten SKF, Magneti Marelli, Febi Bilstein, Delphi, Depo, Meyle, Vaico, Nissens. Kaikki näistä merkeistä taita tehdä OE tuoteita. Vielä M filterkin löytyy huonolla puolella.
Marellin termostaatti ei kestänyt vuottakaan. Italialaisissa Marelli tehnyt oem osat aikojen alusta, mutta en tiedä noista tarvikkeista. Bilsteinin iskarit olivat legendaarisia aikoinaan. Skf laakerit maailman parhaita, mutta myyvätkö sitten ihan roskaa autotarvikkeina. Delphi on iso oem toimittaja, mutta myykö kiinaroskaakin? Ei voi tietää mitään mistään nykyaikana?
 
Vielä M filterkin löytyy huonolla puolella.

Mfilter ei ole sama asia kuin M-Filter. "M Filter" listalta tosin vielä puuttuukin :D eli tarkkana oikeinkirjotuksen kanssa.

Esim autodocci myy tota liettualaista Mfilteriä.


Bilsteinin iskarit olivat legendaarisia aikoinaan.


ja on edelleen, bilsteiniin ISKAREISSA on luotto ainakin täällä, mutta ei sen tunnetun luotomerkin nimellä ratsastaviin kiinanromuihin, kuten se FEBI BILSTEIN n75 venttiili joka oli susi jo syntyessään. Täysin identtinen kapistus niiden topraneiden ja muiden pilipalien kanssa. Toimii joo sinne 0.6 bar ahtoihin asti ja sitten vuotaa läpi ilmat joka suuntaan :D Vakioautolla ei huomaa mitään eroa oemiin... kuin ei paineita koskaan ole muutenkaan yli 0.6 paitsi ehkä alppivuorilla, noh käytetty orkkis n75 tilalle ja kappas vähän piristetyssä 1.8t:ssä tehot tuli takaisin, kun se ei vuoda mitään mihinkään ylimääräisiin suuntiin, ja toimii just niinkuin kuuluukin eikä sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Mfilter ei ole sama asia kuin M-Filter. "M Filter" listalta tosin vielä puuttuukin :D eli tarkkana oikeinkirjotuksen kanssa.

Esim autodocci myy tota liettualaista Mfilteriä.





ja on edelleen, bilsteiniin ISKAREISSA on luotto ainakin täällä, mutta ei sen tunnetun luotomerkin nimellä ratsastaviin kiinanromuihin, kuten se FEBI BILSTEIN n75 venttiili joka oli susi jo syntyessään. Täysin identtinen kapistus niiden topraneiden ja muiden pilipalien kanssa. Toimii joo sinne 0.6 bar ahtoihin asti ja sitten vuotaa läpi ilmat joka suuntaan :D Vakioautolla ei huomaa mitään eroa oemiin... kuin ei paineita koskaan ole muutenkaan yli 0.6 paitsi ehkä alppivuorilla, noh käytetty orkkis n75 tilalle ja kappas vähän piristetyssä 1.8t:ssä tehot tuli takaisin, kun se ei vuoda mitään mihinkään ylimääräisiin suuntiin, ja toimii just niinkuin kuuluukin eikä sinnepäin.
Kato vaan se olikin "kahten" kertaan sielä. M-Filter / M Filter. Ei tullu mielen että oli eri kun pistin hakukoneseen Mfilter ja tuli vaan se suomalainen firma. :D
 
Täysin identtinen kapistus niiden topraneiden ja muiden pilipalien kanssa.

Topran on itse asiassa tukkuri. Ostaa osia sieltä täältä ja lisää oman leiman. Hyvällä tuurilla voi saada alkuperäisen varaosan. Suurin osa varmaan ajelee vakioautoilla, niin osat toimivat, jos ei loistavasti, vähintään kohtuullisesti, ainakin itsellä ok.
Mutta varmasti tukkurille voi osua huonojakin toimittajia, eräänlaista arpapeliä.

Itse sijoittaisin Topranin "neutraali" asteikolle, kuten esim. Bosch.
Tuosta muistui mieleen, kun hain Bosch tulpanjohdot Motonetistä. Yritin asentaa niitä, niin kaikista napsahtivat poikki puolan pään lukituskynnet. Myyjä toi sylillisen johtoja lisää, että löydettäisiin edes joku kestävä sarja. Kaikista menivät poikki, kun muovi oli niin haurasta.
Myös Bosch pyyhkijät ovat välillä kovin lyhytikäisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos yhtään kiireisempää korjaamobisnestä pyörittää niin säästetty aika on tulppia arvokkaampaa tässä.

Hittokaan lähde hakemaan mitään motonetistä jos voi 20s puhelulla hoitaa parhaimmillaan samaksi päiväksi rekisterinumerolla osat ovelle että mekaanikko pääsee heti hommiin kun asiakas tuo auton pihaan. Maksimoidaan siis jokaisen ihmisen laskutettavien tuntien tuotto per työpäivä.

Yksi puolituttu oli paikallisessa Motonetissä yrityspuolella myyjänä. Niillä oli siinä toimipisteessä pelkästään viisi myyjää jotka myivät pelkästään autokorjaamoille tavaraa ja 1-2 kuskia 8h/päivä ajoi tavaraa korjaamoille.. sika moni autokorjaamo sieltä suurimman osan tavaroista kuulemma osti.
 
Pitäisi yhteen merssuun jossain vaiheessa tukivartta katsella. Taitaa vaihtua molemmat puolet. Halpismerkit oikeastaan kaikki kappalehinnoiltaan n. 60-70 €. TRW ja Lemförder vähän päälle satasen. Lemförder paketeissa näytti seisovan Turkki. Orkkis ulkomailta pikkasen päälle parisataa made in germany.

Taidan ottaa nuo Lemförderit vai kannattaako niistäkään enää maksaa ns. ylimääräistä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 736
Viestejä
4 564 190
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom