Pitäis vetoakselit vaihtaa
Transporter T5 09k aisin 6-vaihteinen automaattiin. Välystä tuntuu olevan molemmin puolin mutta varsinkin apukuskinpuolella mikä saa auto vatkaan melkoisesti kun ajelee yli 60km/h. En jaksa ensin vaihtaa vain toista ja sitten kokeilla ja vuoden tai parin päästä toinen, niin näen helpommaksi vaan vaihtaa molemman puolen akselit väliakseleineen kerta heitolla niin ei tarvii miettii enempää.
Nyt olenkin tässä paininut ongelman kanssa että mitä osaa sinne tunkeen. No halvinta nyt ei ainakaan kannata, mutta ongelmaksi muodostuu se että on joitain vetoakseleita kuten SKF 100-150€ hintaluokassa ja sitten hinta pompsahtaa 230-270€ tasolle.
Mitä nyt googlettelin niin
GKN siis ilmeisesti valmistaan
VW OE osat eli
alkuperäiskamaa ja samaa kyseinen lafka myy
spidan ja
löbro nimellä. Moni tämän varmaan tiesikin mutta itse en. Varmin valinta olis mennä sitä reittiä mutta hintaa koko remontille tulee 750-850€ riippuen mistä osat tilaa. Nyt sitten mietinkin että olisko sittenkin sama ostaa väliakselit eli tumppiakselit löbroo ja kaveriksi vain SKF:aa?
Etusivulla sanotaan että SKF on
alkuperäislaatua ja löbro
ok laatua(mikä vähän ihmetytti). Laakereissa näin asia onkin mutta mietin vain että onko samaa osaamista vetoakseleiden puolella varsinkin nyt kun osa tuotannosta siirretty kiinaan. Kiina roju kun ei herätä luottamusta niiden laadunvalvonnan tietäen.
Tämä vielä pisti miettimään tuota SKF linjaa kun ilmeisesti ovat liian tiukaksi rakennettu ja luontaista välystä ei ole:
Melkoisen jännän kuuloinen vika, onkohan tuota värinöiden syntymekanismia selvittänyt kukaan että miten vetoakseli voi aiheuttaa tuollaista? En subaruita tunne yhtään.
Joku uudempi CVT-automaatti-Subaru ? Ei ne boorit pitäis siihen vaikuttaa, ku jos siellä on sitä ryömintää, ni se akselihan on jatkuvan tasaisen paineen alaisena, ku haluis eteenpäin. Epäilen syyksi vaihdelaatikon voimansyötön epätasaisuutta, jolloin se ryömintä on huojuvaa ja joillain vetareilla ongelma korostuu.
Ei pikaisella googlailulla eilen sattunut vastaan mitään yksikäsitteistä vastausta, pitää tässä kaivella enemmän.
Vanhempi 5eat laatikko, eli perinteinen automaatti.
Okei, epäilen silti että se laatikko ryömitessään pyörii lievästi nykien, ja tietyillä vetoakseleilla tuo muuttuu ääneksi. Tiedä sitte että onko boorit liian napakat vai löysät, mutta yks mitä voisit kokeilla on laittaa jotain perkeleen paksua asennusrasvaa sinne booreihin reippaasti, jolloin se toimis vaimentavana aineena välissä.
Varmaan jotain tuon suuntaista, pitää päivitellä tänne jos jostain sattuu vastaus ilmiölle vastaan. Tähän hetkeen ei tule varmaan kokeiltua boorien rasvaamista, jätetään kuitenkin akseli hyllyyn odottelemaan jos tuo alkuperäinen myöhemmin antautuu.
Vetoakseli-caseen liittyen laitoin tänään takaisin vanhan vetoakselin uudella kumilla ja tuoreilla rasvoilla. Värinät ja tutinat katosi siihen. Alkuperäisen akselin sisänivelessä oli jonkin verran rotaatiosuunnassa välystä, kun uudessa ei ollut yhtään. Kaljahuuruisena mutuiluna voisi veikata tuohon liittyväksi.
Se voi olla et siel pitääki olla pieni välys jolla hukkuu mahdolliset laatikon värinät, rasvalla myös saa pehmeemmäks.
Hyvät ja huonot varaosamerkit
Ehkä mä vaan mietin liikaa.
Mut joo, onko muilla kommentoitavaa SKF vetoakseleiden laadusta VW autoihin?