Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Uudet Meylen osat mutta ei pyöri, kaippa se tuosta johtuu että lautanen vääntyy jousen voimasta mutkalle. Paketti purettuna pyörii hienosti, mutta edes rasvaus ei auta että pyörisi vielä kun mutteri on kiristetty.

 
Uudet Meylen osat mutta ei pyöri, kaippa se tuosta johtuu että lautanen vääntyy jousen voimasta mutkalle. Paketti purettuna pyörii hienosti, mutta edes rasvaus ei auta että pyörisi vielä kun mutteri on kiristetty.


T25 avensis ja siinäkään ei pyörinyt toi meylen lautanen kun oli kaikki laitettu kiinni. Nyt ajettu sen 3.5tkm ilman ääniä.
 
T25 avensis ja siinäkään ei pyörinyt toi meylen lautanen kun oli kaikki laitettu kiinni. Nyt ajettu sen 3.5tkm ilman ääniä.

Laitoin autoon kiinni, mutta rengas ei kääntynyt suosiolla, ohjaustehostinkin huusi hoosiannaa. Löysäsin noita ja sit pysty jo ajamaan, mutta pyörii ennemmin siitä ylämutterin alta, eikä laakerista :rofl:
 
Laitoin autoon kiinni, mutta rengas ei kääntynyt suosiolla, ohjaustehostinkin huusi hoosiannaa. Löysäsin noita ja sit pysty jo ajamaan, mutta pyörii ennemmin siitä ylämutterin alta, eikä laakerista :rofl:

Huhhu.. Sitten on kyl vialliset osat :D
 
3BG Passatista (2.0 ALT) oli hajonnut huohottimen putki. En löytänyt mitään aloitussivulla kehuttua merkkiä, mutta Metzger, Vaico, Maxgear ja LCC Products löytyi. Mitä suosittelisitte?
 
Itsellä ollut vuoden päivät TOPRAN huohotinletkusto 30v v6 audissa. Maksoi 20€ vs orggis 200€+. Oli päällepäin saman näköinen ja läppä toimii hyvin taas. Toimii ne huonotkin joskus. 3 letkusto menossa 21v aikana, orggikset porsi 10v välein. Josko tällä topranilla mentäisiin paaliin asti.
 
Ootteko semmosesta merkistä kuullu kuin Motaquip? Jarrupalat löytys tolla merkillä..
 
Ootteko semmosesta merkistä kuullu kuin Motaquip? Jarrupalat löytys tolla merkillä..
En, mutta kyseessä on todella vanha firma Googlen perusteella. Mistä porukka aina näitä ihme merkkejä löytää?

Itse en autooni kelpuuta, kuin oikeasti tunnettuja merkkejä ja ei nuo trw, brembo jne.. yleensä paljoa kalliimpia ole.
 
En, mutta kyseessä on todella vanha firma Googlen perusteella. Mistä porukka aina näitä ihme merkkejä löytää?

Itse en autooni kelpuuta, kuin oikeasti tunnettuja merkkejä ja ei nuo trw, brembo jne.. yleensä paljoa kalliimpia ole.
Vituttaa vaihtaa sama osa uudestaan, niin ei muutaman euron takia viitsi ostaa ties mitä merkkiä.
Topranin valokytkimen uskalsin joskus ostaa kun sen vaihtoi minuutissa, ja hinta oli 1/7 vs orkkis.
 
No jaa kyllä mulla on ne tuntemattomatkin merkit pääsääntösesti toiminu. Jotkuthan on alihankkijoita tunnetummille merkeille ja myös autovalmistajille. Esim Rymec kytkinpaketti olikin sama kuin Sachs. Ei ollu ees merkkejä viilattu. Ja säästyi yli 100e. Mutta tiedossa on kyllä monta merkkiä mihin ei kannata koskea tikullakaan.
 
Onko FAGin tukivarsista kokemuksia? Laakeri puolellahan tuo on tunnettu laatubrändi
 
Olis tarkoitus uusia jousitus T5 2.5 TDI portterin alle mutta valikoima ihan älytön ja meikäpoika ihan kujalla. :btooth: Kattelin aeromotors sivustoa niin tuolla oli merkkejä pilvin pimein, mut onneksi sai tuolla "valio" nappulalla vähän karsittuu pois. Silti sama valmistaja tarjoaa usealla mallilla varustettua iskunvaimenninta samalle autolle. Lueskelin että bilstein on laatumerkki mutta niilläkin tarjolla vaimentimet eteen mm. 22-140098 (50€), 22-193032 (68€) ja 22-142429 (168€). Mikä näiden ero käytännössä on? :confused2: Onko tää just sitä perus nykyajan kapitalismia että sama tuote brändätään eri hinnalla niin jengi kuvittelee ostavansa parempaa ku valkkaa kalliimmaan mutta tietämättään nostaa vaan firman katetta? Hommaa ei kyl helpota että on valmistajia vaikka kuinka ja kaikilla sama. :darra:

 
Olis tarkoitus uusia jousitus T5 2.5 TDI portterin alle mutta valikoima ihan älytön ja meikäpoika ihan kujalla. :btooth: Kattelin aeromotors sivustoa niin tuolla oli merkkejä pilvin pimein, mut onneksi sai tuolla "valio" nappulalla vähän karsittuu pois. Silti sama valmistaja tarjoaa usealla mallilla varustettua iskunvaimenninta samalle autolle. Lueskelin että bilstein on laatumerkki mutta niilläkin tarjolla vaimentimet eteen mm. 22-140098 (50€), 22-193032 (68€) ja 22-142429 (168€). Mikä näiden ero käytännössä on? :confused2: Onko tää just sitä perus nykyajan kapitalismia että sama tuote brändätään eri hinnalla niin jengi kuvittelee ostavansa parempaa ku valkkaa kalliimmaan mutta tietämättään nostaa vaan firman katetta? Hommaa ei kyl helpota että on valmistajia vaikka kuinka ja kaikilla sama. :darra:

Keltaisen värinen on laadukkaampi, kuin tuo musta ja lisäksi keltaisesta on olemassa versio madallusjousia varten.
Tuotteet – Bilstein iskunvaimentimet
 
M-filter merkkinen ilmansuodatin oli sopimaton lexus is300h. Orkkis suodattimeen verrattuna eroa oli huopamainen rakenne (orkkis paperia) ja reunat oli paljon paksummat, jolloin suodatinkotelon kansi ei mahtunut paikoilleen.
 
Keltaisen värinen on laadukkaampi, kuin tuo musta ja lisäksi keltaisesta on olemassa versio madallusjousia varten.
Tuotteet – Bilstein iskunvaimentimet

B6 sprintit on muuten hyvät jos haluaa jämäkän tuntuman ja kestävät iskarit. Itsellä Audi TT:ssä moiset etuakselilla kiinteiden madallusjousien kanssa. Laitoin vuotaneiden Kw Variant 2:sten tilalle. Ei oikein pygenny ostaa uutta yli 1000€ sarjaa :D
 
Keltaisen värinen on laadukkaampi, kuin tuo musta ja lisäksi keltaisesta on olemassa versio madallusjousia varten.
Tuotteet – Bilstein iskunvaimentimet
Joo, no tuon verran osasin itsekkin arvailla jo pelkän hinnan ja värin puolesta mutta lähinnä noita edullisen pään iskunvaimentimien eroja ihmettelen. Halvin 50€ ja sit tulee 68€ niin mikä näiden käytännön ero kun näyttää ihan samalta? Toinen jäykempi tai jotain? :btooth:
 
NTY merkkisessä käsijarrumoottorissa en ole huomannut mitään eroa alkuperäiseen. Taino liitin on pikkasen hifimpi, lisätty semmonen pykälä joka estää liittimen irtoamisen vaikka varsinainen lukko olisi irti/rikki.

Remsa jarrupalat istui 100%:sti paikkoihinsa.
 
Sachs iskarin yläpäänlaakereiden paketissa oli INA:n valmistamaa tavaraa.
 
Mitä merkkejä kannattaa suosia jarrulevy/-palaostoksilla? Ja mikä käytännön merkitys on sillä, onko levy pinnoitettu vai rasvattu?
 
Mitä merkkejä kannattaa suosia jarrulevy/-palaostoksilla? Ja mikä käytännön merkitys on sillä, onko levy pinnoitettu vai rasvattu?
Ferodo, trw, textar, brembo, zimmermann, ate, bosch, valeo, hella, jurid tässä hyviä tunnettuja eikä edes kaikkia ole mainittuna. Pinnoitus suojaa sitä levyä ruostumiselta siltä osin missä se on. Ei käytännössä mitään käytännön merkitystä jarrujen toiminnan kannalta pinnoituksella. Siitä kohdin mistä palat ottaa levyyn se pinnoitus kuluu jokatapauksessa pois. Rasvatut pitää ennen asennusta puhdistaa jarrucleanerilla ja pinnoitettuja monesti ei tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Trw:t ja brembot on omissa kulkineissa pysyneet suorina, mutta pinnoittamattomina melko nopeasti on ruosteiset. Yhdet Zimmermannit on ollut Volvossa ja ne oli pinnoitetut, sen jälkeen en ole muita käyttänytkään kuin pinnoitettuja. Paljon mukavampi katsella aluvanteiden välistä sitä levyä kun ei ole umpiruosteessa.
 
Meseen pari kertaa tehny lähes täydellisen jarrurempan. Levyt ja palat uusiksi ym. Brembon sarjassa oli mielestäni parempi jarrutustuntuma, kuin nykyisissä Zimmermaneissa. Näissä on pikkusen äkänen kiinniotto hitaammassa nopeudessa ja poljinvoima suhteessa hidastuvuuteen ei niin looginen kuin Brembossa. Muuten kyllä toiminu ja kestäny hyvin ja pinnotetut/maalatut kivat siitä, ettei ruostu niin nopsaan. Toki pelkkää kosmetiikkaa.
 
Kosmetiikkaa niin pitkään, kun tulee leimalle hylky ruosteisten levyjen takia. Näinkin on käyny, vaikka jarruvoimat oli huippuluokkaa ja muutenkaan ei mitään vikaa.
Leimalla tulee hylky vain jos sitä ruostetta on levyn kitkapinnalla. Siihen ei mikään pinnoitus auta mitään kun jarrupalat kuluttaisi sen pois kuten ruosteenkin. Ruostehan on indikaattori siitä ettei jarrupalat kosketa levyä kauttaaltaan syystä tai toisesta.
 
Joo, no tuon verran osasin itsekkin arvailla jo pelkän hinnan ja värin puolesta mutta lähinnä noita edullisen pään iskunvaimentimien eroja ihmettelen. Halvin 50€ ja sit tulee 68€ niin mikä näiden käytännön ero kun näyttää ihan samalta? Toinen jäykempi tai jotain? :btooth:
Samaa mietin: Pitäisi myös iskunvaimentimet ja jouset hankkia eteen. KYB Excel-G 120e/pari, Bilstein B4 140e/pari ja Sachs 170e/pari. KYB tällä hetkellä kiikarissa.

Bilsteinit laitettiin edelliseen autoon ja olivat jämäkän tuntuiset eli hyvät, tosin kauaa en ehtinyt ajella niillä kun auto sitten vaihtui.

Pitkäikäisyys noissa kiinnostaa, eli miten nämä edullisemman pään iskarit kestää. Onko KYB samaa laatutasoa mitä Bilstein/Sachs? Vai saako rahalla todennäköisesti kestävämpää jos laittaa euroja lisää...

Onko kokemuksia Lesjöfors jousien laadusta, vaikutti pätevältä nettisivuilla kun lienee alunperin ruotsalainen firma?
 
Viimeksi muokattu:
Volvo V50 jarrusatulat taakse ja pyöränlaakeri eteen. Mitäs merkkiä ja mistä suosittelette?
Pyöränlaakeri SKF tai FAG ~80€ AutoDoc. Mutta kuinkas nuo jarrusatulat? Bosch pitkästi toistasataa kpl, huhhuh! Toisaalta halvimmat tarvikkeet Esen tai KAMOKA alle 60€ kpl.
 
Volvo V50 jarrusatulat taakse ja pyöränlaakeri eteen. Mitäs merkkiä ja mistä suosittelette?
Pyöränlaakeri SKF tai FAG ~80€ AutoDoc. Mutta kuinkas nuo jarrusatulat? Bosch pitkästi toistasataa kpl, huhhuh! Toisaalta halvimmat tarvikkeet Esen tai KAMOKA alle 60€ kpl.

Minä olen käyttänyt noita pantillisia (kunnostettuja) satuloita ilman mitään ongelmia. Laakeriksi joku noista jo mainitsemistasi.
 
Sama täällä. Hyvin ne kunnostetutkin on toiminu. Tosin sen jälkeen kun havainnu ettei se tiivisteiden vaihto kummonen juttu ole niin sen tehny itse. Poislukien ruosteiden puhallus ja sinkitys.
 
Volvo V50 jarrusatulat taakse ja pyöränlaakeri eteen. Mitäs merkkiä ja mistä suosittelette?
Pyöränlaakeri SKF tai FAG ~80€ AutoDoc. Mutta kuinkas nuo jarrusatulat? Bosch pitkästi toistasataa kpl, huhhuh! Toisaalta halvimmat tarvikkeet Esen tai KAMOKA alle 60€ kpl.


Mihin merkkiin päädyit?
 
Tällä Autodocilla (autonvaraosat24.fi) on kyllä surkea asiakaspalvelu. Listaavat vääriä osia autoon sopivaksi eivätkä ota vastuuta virheestään. Maksullisia lisävakuutuksia olisi kuulemma pitänyt ostaa, jos haluaa palauttaa osia ilman kustannuksia vaikka virhe on selkeäst heidän. Noh, katsotaan jos Paypalin kautta saa perittyä rahat takaisin.
 
Tällä Autodocilla (autonvaraosat24.fi) on kyllä surkea asiakaspalvelu. Listaavat vääriä osia autoon sopivaksi eivätkä ota vastuuta virheestään. Maksullisia lisävakuutuksia olisi kuulemma pitänyt ostaa, jos haluaa palauttaa osia ilman kustannuksia vaikka virhe on selkeäst heidän. Noh, katsotaan jos Paypalin kautta saa perittyä rahat takaisin.
Ostajan vastuulla se sopivuus on tarkistaa. Samassa autossa, kun voi olla useita erilaisia osia käytössä mitkä ei keskenään ole yhteensopivia. Eikä autodoc niitä tietoja sinne laita vaan ne tulee semmoisesta varaosaohjelmasta mitä suurinosa myyjistä käyttää.

Sieltä saa kyllä ihan oikeita osia ostettua, kun itse vaan tietää mitä on ostamassa ja osaa ne oikeat valita epäsopivien joukosta. Sitäpaitsi niiltä voi ennen ostoa varmistaa sopiiko osa autoosi vai ei ja jos ne lupaa sulle sen sopivuuden niin voit palauttaa ilmaiseksi.
 
Ostajan vastuulla se sopivuus on tarkistaa. Samassa autossa, kun voi olla useita erilaisia osia käytössä mitkä ei keskenään ole yhteensopivia. Eikä autodoc niitä tietoja sinne laita vaan ne tulee semmoisesta varaosaohjelmasta mitä suurinosa myyjistä käyttää.

Sieltä saa kyllä ihan oikeita osia ostettua, kun itse vaan tietää mitä on ostamassa ja osaa ne oikeat valita epäsopivien joukosta. Sitäpaitsi niiltä voi ennen ostoa varmistaa sopiiko osa autoosi vai ei ja jos ne lupaa sulle sen sopivuuden niin voit palauttaa ilmaiseksi.

Mutta kun markkinoidaan esim. kaasujousia konepellille ja oma auto on yhteensopivuuslistalla ja osat saatuasi todetaan, että kyseessä onkin kaasujouset takaluukkuun, niin virhe on 100 % myyjän vastuulla. Se missä kohtaa virhe on tapahtunut ei kuulu kuluttajalle. Autodoc on virheellisistä tiedoista vastuussa kuluttajalle vaikka virhe olisikin jostain varaosaohjelmasta.
 
Mutta kun markkinoidaan esim. kaasujousia konepellille ja oma auto on yhteensopivuuslistalla ja osat saatuasi todetaan, että kyseessä onkin kaasujouset takaluukkuun, niin virhe on 100 % myyjän vastuulla. Se missä kohtaa virhe on tapahtunut ei kuulu kuluttajalle. Autodoc on virheellisistä tiedoista vastuussa kuluttajalle vaikka virhe olisikin jostain varaosaohjelmasta.
Jo pelkistä mitoista olisit huomannut mihin ne on tarkoitettu vertaamalla autossa tällä hetkellä oleviin. Ihan omaan piikkiin voi tuon mokan laittaa jos ei mittoja edes vaivaudu tarkistamaan ennen tilaamista.
 
Jo pelkistä mitoista olisit huomannut mihin ne on tarkoitettu vertaamalla autossa tällä hetkellä oleviin. Ihan omaan piikkiin voi tuon mokan laittaa jos ei mittoja edes vaivaudu tarkistamaan ennen tilaamista.

Viime kädessä virhe oli kuitenkin myyjän tekemä ja myyjän vastuulla. Jos asiakaspalvelu ja firman toiminta olisi asiallista, olisivat he tarjonneet ilmaisen palautuksen ja korjanneet tekemänsä virheen sivustollaan.
 
Juuri tämän takia Autodoc on halvempi kuin paikallinen kotimainen kivijalkamyymälä. Vääntävät ammattikäyttöön tarkoitetut luettelot käännösvirheineen nettikaupaksi ja myyvät halvalla. Välistä jätetään pois se tittelillä "varaosamyyjä" kulkeva ihminen. Vastuu varmaan olisi myyjän, mutta se ei heitä noilla katteilla ja volyymeillä kiinnosta paskan vertaa.
 
Juuri tämän takia Autodoc on halvempi kuin paikallinen kotimainen kivijalkamyymälä. Vääntävät ammattikäyttöön tarkoitetut luettelot käännösvirheineen nettikaupaksi ja myyvät halvalla. Välistä jätetään pois se tittelillä "varaosamyyjä" kulkeva ihminen. Vastuu varmaan olisi myyjän, mutta se ei heitä noilla katteilla ja volyymeillä kiinnosta paskan vertaa.

Vaikka olenkin muutaman kerran tuolta tilannut tavaraa, niin en silti suosittelisi tuota kenellekkään. Hommat toimii siihen asti kunhan tuote on sitä mitä pitää eikä ole ongelmia.
 
Joo ei tuohon autodociin voi suhtautua samalla tavalla kuin kotimaisen liikkeen tiskiin. Pääsääntöisesti tietysti tulee mitä pitää mutta kannattaa silti varautua siihen ettei aina onnistu. Moneen kertaan ja vielä varaosavalmistajan omalla numerolla jos saatavilla on hyvä tarkistaa.

Ketjun aiheeseen Trucktech merkkinen apulaitehihnan kiristin 1.9tdi koneeseen toimii hyvin mutta mukana tullut 12.9 kiinnityspultti oli todennäköisesti viallinen. Noin 5tkm ajon jälkeen katkesi ja vaikka on halpa vaihtaa niin hommaa on riittävästi.
 
Osat pitää oikeasti katsoa autovalmistajan mallikohtaisesta varaosaluettelosta. Sit lyödä se alkuperäisen varaosan varaosanumero spareton/aeromotorsin hakuun ja ostaa sopiva. Nettisivuihin luottaminen on vähän arpapeliä.

Takajouset ostin A6:een arvalla eli rekkarin perusteella, kun en osannut sanoa mikä 16:sta eri vaihtoehdosta on mun auton kohdalla oikea. Onneksi sopivat paikalleen ja tuntuvat/näyttävät asiallisilta.
 
Tilasin Autodocista levyt ja palat eteen ja taakse kun oli tuo 40% ale levyistä. No valitsin swagin levyt eteen ja valeon palat siihen kylkeen maksoin. Käväsin äsken katsomassa sivuilta tilaushistoriaa niin etu ja takapalat molemmat vaihdettu Stark merkkiin sekä etupuolen Swagin levyt myös Stark merkkisiin??? Koitin nyt vähän katella etten ihan halvinta tuubaa tilaa mutta ilmeisesti saan tuubaa sitten... vai tekeekö noilla Stark merkkisillä mitään?
 
Tilasin Autodocista levyt ja palat eteen ja taakse kun oli tuo 40% ale levyistä. No valitsin swagin levyt eteen ja valeon palat siihen kylkeen maksoin. Käväsin äsken katsomassa sivuilta tilaushistoriaa niin etu ja takapalat molemmat vaihdettu Stark merkkiin sekä etupuolen Swagin levyt myös Stark merkkisiin??? Koitin nyt vähän katella etten ihan halvinta tuubaa tilaa mutta ilmeisesti saan tuubaa sitten... vai tekeekö noilla Stark merkkisillä mitään?
Ota sinne yhteyttä ja sano ettei kelpaa tuo vaihto vaan haluat sen mitä tilasit ja käske merkitä sun tietoihin ettei osia saa vaihtaa.

Mutta hyvin suurella todennäköisyydellä et huomaa mitään eroa jos vertailisit niitä keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Motonetin myymät Vector-merkkiset jarrupalat voi jättää ostamatta. Kahdessa eri autossa ollut sellaiset ja kummassakin pitäneet todella kovaa vinkumista jarruttaessa jo uudesta asti.
 
Tilasin Autodocista levyt ja palat eteen ja taakse kun oli tuo 40% ale levyistä. No valitsin swagin levyt eteen ja valeon palat siihen kylkeen maksoin. Käväsin äsken katsomassa sivuilta tilaushistoriaa niin etu ja takapalat molemmat vaihdettu Stark merkkiin sekä etupuolen Swagin levyt myös Stark merkkisiin??? Koitin nyt vähän katella etten ihan halvinta tuubaa tilaa mutta ilmeisesti saan tuubaa sitten... vai tekeekö noilla Stark merkkisillä mitään?

No en itse kyllä laittaisi mitään Starkin mitälie aaltopahvipuristepaloja. Levyt nyt ehkä pyörii siinä missä paremmatkin auton alla.
 
Palojen takapuoli rasvattu?

En ole koskaan rasvannut jarrupalojen takapuolia.

Oliko niissä värinänvaimennuspellit takana?

Ainakin oman auton paloissa on. Kaverin autosta, jossa sama vika, en tiedä.

Käytin palat irti ja pistin takaisin, vinkuminen väheni muttei lähtenyt kokonaan.

Asian vierestä. Mulla on toisessa autossani Starkin jarrupalat (kiitos Autodocin) ja niissä ei ole ilmennyt mitään ongelmaa.
 
Kävipä sitte silleen että omasta autosta korkkas pyörännavasta takana yksi kierre, vaikka toisella pultilla kokeilin. Ilmeisesti on joskus renkaanvaihdossa joku pistäny vääntimellä vähän liian rajulla otteella pultteja kiinni, ni se nyt sit antautui. Eli ois navan vaihto laakereiseen päivineen tulossa jossain välissä, osa on yksi kiinteä kappale jonka vaihtaminen on helppoa. Nyt vaan ongelmaksi muodostuu se että niiden suhteen on valtava hintahaarukka, halvimmat on 40-60 €, ja seuraava taso on 70-300 €, ni tottakai se edullisempi vaihtoehto kiinnostais. Lähinnä vaan se laakeri sitte mietityttää, että miten hyvin se kestää noissa edullisimmissa.


GSP:n valmistama napa on edullisimmassa päässä, mut täällä ei näyttäis olevan niiden tuotteista kokemuksia, eikä ollu listalla. Ku sit tuol on niiden kanssa hintahaarukassa Maxgearia ynnä muuta sontaa tarjolla. Jos joku haluu tsiigailla ja ehotella ni varaosanumero on tämä:

93178626

Miksi et vain tee uutta kierrettä ja siihen uutta pulttia? Vaihtaa sitten alkuperäiseen jos laakeri tms. menee?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 311
Viestejä
4 508 946
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom