Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Kävipä sitte silleen että omasta autosta korkkas pyörännavasta takana yksi kierre, vaikka toisella pultilla kokeilin. Ilmeisesti on joskus renkaanvaihdossa joku pistäny vääntimellä vähän liian rajulla otteella pultteja kiinni, ni se nyt sit antautui. Eli ois navan vaihto laakereiseen päivineen tulossa jossain välissä, osa on yksi kiinteä kappale jonka vaihtaminen on helppoa. Nyt vaan ongelmaksi muodostuu se että niiden suhteen on valtava hintahaarukka, halvimmat on 40-60 €, ja seuraava taso on 70-300 €, ni tottakai se edullisempi vaihtoehto kiinnostais. Lähinnä vaan se laakeri sitte mietityttää, että miten hyvin se kestää noissa edullisimmissa.


GSP:n valmistama napa on edullisimmassa päässä, mut täällä ei näyttäis olevan niiden tuotteista kokemuksia, eikä ollu listalla. Ku sit tuol on niiden kanssa hintahaarukassa Maxgearia ynnä muuta sontaa tarjolla. Jos joku haluu tsiigailla ja ehotella ni varaosanumero on tämä:

93178626
Omat kokemukset (myös korjaamoalalta yrittäjän näkökulmasta) GSP:stä ovat olleet myönteisiä. Tosin vetoniveliä ja -akseleita lähinnä ja VAG sekä PSA konsernien vehkeissä. Nivelien kumit olleet kestäviä ja klemmarit kunnollisia - ja tietty niveletkin olleet hiljaisia. Uskaltaisin GSP:n pyöränlaakereitakin/napaa kyllä käyttää vaikka kokemusta ei vielä ole. GSP oli ainakin muutama vuosi takaperin sellainen merkki jota AD varaosamyymälä jossa silloisella paikkakunnalla asioin, piti hyllyssä ns. suositeltuna tarvike-vetonivelmerkkinä yleisimpiin malleihin ja "laatumerkki" piti tilata erikseen.
 
Ja sitten pientä kommenttia myös itse aiheesta. Tuolla varaosamaailmassa tapahtuu niin paljon uudelleenbrändäystä eli täysin samaa osaa myydään monessa erinäköisessä pakkauksessa. En ole siihen hierarkiaan syventynyt sen paremmin, eli montako todellista osia valmistavaa tahoa on ja missä tapauksissa tapahtuu sitä että jotkut osat valmistetaan itse ja tietyt osat ostetaan muualta ja laitetaan siihen oman brändin laatikkoon.

Tässä tullaan siihen että tietynmerkkiseen tai oikeastaan malliseen autoon uskaltaa ostaa tietynmerkkisiä osia. Yllätyin taannoin kun paikalliselta osatoimittajalta termostaattia omaan harrasteautooni ja käytännössä kieltäytyi myymästä enää Vernet Calorstatia kun siitä on reklamoitu niin paljon varsinkin VAG puolelta. Ajoneuvo oli PSA konsernin tuote mihin sitä olin laittamassa koska niissä varsinkin tuolla 80-90 luvun malleissa taasen Vernetti on ainoa mikä toimii oikein (ja itseasiassa alkuperäisvalmistaja termostaatille tuon ikäluokan moottoreihin) - mutta eihän se tietenkään tarkoita että tämän brändin osa toimisi oikein vuosituhannen vaihteessa valmistetussa Audin V6:ssa.

En tiedä oliko sitä "tarinaa" täällä että osavalmistaja x valmistaa vaikkapa palloniveltä autonvalmistajalle y. Linjaston laadunvalvonnassa priimat osat menevät tehtaan kokoonpano-osiksi uusiin autoihin. Toiseksi parhaat alkuperäisosiksi merkkiliikkeisiin. Kolmannet menevät sitten ns. laatubrändin laatikkoon joista niitä myydään sitten tarvikeliikkeissä oe-laatuisina. Tämä on tosiaan tarina jonka olen kuullut ja tarinana sitä pitää ajatella mutta on tuossa joku itu - onhan se suotavaa että kokoonpanossa käytetyt osat olisivat sen verran laadukkaita että niillä selvittäisiin takuuajan yli... ;)

Kytkinpaketteja/kaksoismassoja kun olen pyöritellyt niin useita tapauksia tullut vastaan joissa Sachsin laatikosta löytyy LuKin osia tai toisinpäin (en muista nyt). Saattoi olla että Valeonkin laatikosta olen edellämainittuja löytänyt. Tai SKF:n pyöränlaakerilaatikosta löytyykin SNR:n laakeri sisältä. Itse olen alkanut noihin tuotebrändeihin alkanut suhtautua samalla ajatuksella kuin jos otan k-ruokakaupan hyllystä sen Pirkka-tuotteen sillä erotuksella että varaosan pakkauksen kylkeä tutkaillen ei alkuperäinen valmistaja vielä selviä. Eikä sen sinänsä väliä kun oma kokemus tuonut sen että vähän tietää jo minkämerkkistä voi minnekin laittaa.
 
GSP:n valmistama napa on edullisimmassa päässä, mut täällä ei näyttäis olevan niiden tuotteista kokemuksia, eikä ollu listalla. Ku sit tuol on niiden kanssa hintahaarukassa Maxgearia ynnä muuta sontaa tarjolla.
Työmaalla (monimerkkikorjaamo) käytetään aika paljon GSP:n laakereita. Tarkempaa tilastoa ei ole pidetty, mutta takuukeissejä tulee mun mielestä vähän luonnottoman paljon. Takuuvaihdot menee sujuvasti kotimaisen maahantuojan piikkiin ja alunperinkin markkinoitu halpana vaihtoehtona, niin pysyy asiakkaatkin tyytyväisenä. Omaani en laittaisi ja ulkomailta en ostaisi.
 
Työmaalla (monimerkkikorjaamo) käytetään aika paljon GSP:n laakereita. Tarkempaa tilastoa ei ole pidetty, mutta takuukeissejä tulee mun mielestä vähän luonnottoman paljon. Takuuvaihdot menee sujuvasti kotimaisen maahantuojan piikkiin ja alunperinkin markkinoitu halpana vaihtoehtona, niin pysyy asiakkaatkin tyytyväisenä. Omaani en laittaisi ja ulkomailta en ostaisi.
Hyvä kuulla tälläinenkin mielipide niin suhtaudun ainakin laakeripuolella noihin vielä varauksella jatkossa. "Nivelrikkoja" siis vielä odotellessa vaikka vuosia tässä on jo menty muutamissa omissa sekä useissa asiakkaiden autoissa noilla vielä särkymättä. Toisaalta monessa tiedossa olevassa tapauksessa on hintaan suhteutettuna hyöty halvemmasta osan hinnasta jo saavutettu sekin aikaa sitten jopa työkustanteineen.
 
Joskus "nuorena" ja tyhmänä vaihdatin 2015 Ruvillen (mikälie merkki) tukivarret eteen A6 C5:een. Pelkkä palikkasarja oli 700€! Nyt sitten katsastussetä totesi, että yksi pallonivel on väljä. Viis vuotta kesti, aika paska suoritus. Nyt saisi virosta Lemförderin täyttä settiä 500€:llä, että aika kovat katteet tossa Ruvillessa on ollut aikanaan.

En kyllä koko sarjaa raatsinut vaihdattaa, ehkä ne Ruvillet menis vielä vuoden tai pari. Lemförderiä menee nyt väljän tilalle. Orggis palikat kesti siis yli 15v, ja Ruville antautuu 1/3 ajassa.
 
Onko mikään noista aftermarket ilmansuodattimista tehty enää esim. Saksassa tai USA:ssa, vai onko kaikkien valmistus siirtynyt Kiinaan, tai johonkin epämääräiseen keski-euroopan maahan?

Tuossa halpuusjärjestyksessä, 5.1€ - 11.16€ aeromotorsilta, minkä ottaisitte?

MAXGEAR
KOLBENSCHMIDT
MFILTER
VALEO
MEYLE ORIGINAL
ALCO FILTER
FILTRON
MAPCO
WIX FILTERS
CHAMPION
COMLINE
HENGST FILTER
MAHLE ORIGINAL
PURFLUX
MANN-FILTER
 
Onko mikään noista aftermarket ilmansuodattimista tehty enää esim. Saksassa tai USA:ssa, vai onko kaikkien valmistus siirtynyt Kiinaan, tai johonkin epämääräiseen keski-euroopan maahan?

Tuossa halpuusjärjestyksessä, 5.1€ - 11.16€ aeromotorsilta, minkä ottaisitte?

MAXGEAR
KOLBENSCHMIDT
MFILTER
VALEO
MEYLE ORIGINAL
ALCO FILTER
FILTRON
MAPCO
WIX FILTERS
CHAMPION
COMLINE
HENGST FILTER
MAHLE ORIGINAL
PURFLUX
MANN-FILTER
Ei sillä valmistusmaalla ole laadun kanssa mitään tekemistä. Purflux on ranskalainen firma ja ainakin öljynsuodatin oli ranskassa tehty minkä ostin.

Mahle öljynsuodatin oli taas itävallassa tehty ja ilmansuodatin koreassa.

Mann raitisilmasuodatin oli taas tehty tsekeissä ja öljynsuodatin saksassa.

Filtronit taas oli tehty puolassa.

Samankin tuotteen välillä valmistusmaat voi vaihdella.

Mann, purflux, mahle, wix, filtron, valeo, hengst, champion ainakin merkkejä mitä itse ostaisin.
 
Ei sillä valmistusmaalla ole laadun kanssa mitään tekemistä. Purflux on ranskalainen firma ja ainakin öljynsuodatin oli ranskassa tehty minkä ostin.

Mahle öljynsuodatin oli taas itävallassa tehty ja ilmansuodatin koreassa.

Mann raitisilmasuodatin oli taas tehty tsekeissä ja öljynsuodatin saksassa.

Filtronit taas oli tehty puolassa.

Samankin tuotteen välillä valmistusmaat voi vaihdella.

Mann, purflux, mahle, wix, filtron, valeo, hengst, champion ainakin merkkejä mitä itse ostaisin.
Enpä tiedä, ainakin kun ostin Boschin "alkuperäisen" virranjakajan kannen, niin se olikin tehty Espanjassa ja kahdessa vuodessa se mureni. Beru kestänyt sen jälkeen hyvin, mutta se onkin Saksassa valmistettu.

Monet kyllä lypsää brandi-nimeään, ja silti teettää jossain Kiinassa nykyään osat.

IMG_20180228_184713.jpg

Mahle Koreassa tehtynä kuulostaa vähiten pahalta tuossa sinun listassa ilmansuodattimista.




edit. Tuli sitten ostettua motonetistä WIX, kun se menestyi hienosti tuossa alla olevassa testissä.
Samannäköinen suodatuspaperi mutta tämä oli valmistettu Puolassa, eikä USA:ssa niin kuin testissä, .
Pää-asia ettei osta K&N, kun se näyttää päästävän läpi kaiken paitsi isot kivet.

 
Viimeksi muokattu:
Oletteko verranneet Meyle Original Qualityä ja HD:ta, sekä jotain auton ihan alkuperäistä niveltä toisiinsa? Minkälaisia eroja?
 
Kyllä niissä netin mukaan ainakin on ihan rakenteellisiakin eroja jos siis verrataan hd ja ei hd:ta keskenään. Meyle sivuilla asiaa ainakin käydään tarkemmin läpi.
 
Akebonon jarruosat erinomaisia. Toki en tiedä meneekö ketjun aiheen ohi, kun ovat hyvin usein alkuperäisosien valmistaja. Tekevät kuitenkin myös tarvikeosia ja ne ovat aina varma valinta.
 
RTS merkkiset raidetangot oli valmistettu Espanjassa. Odotin että jossain aasiassa. Aika näyttää minkälaista laatua ovat. Päällisinpuolin en huomannut merkittäviä eroja oem-osiin.
 
Itse olen viimeaikoina luottanut BluePrint-osiin ja laatu on ollut hyvää, mitään huomautettavaa ei ole vielä ollut. Jarrulevyt, öljynsuodatin, dieselsuodatin ja ilmansuodatin tällä hetkellä paikoillaan 2011 Honda CR-V:ssä. Jarrupalat laitoin FebiBilsteiniä, ei mitään moittimista niissäkään kuten ei muissakaan ko. merkkisissä osissa mitä on tullut asenneltua.
 
Katalysaattorin rikkoo lähes aina viallinen moottori. Voi olla melkoinen selittely takuuhommissa.
 
Olikos nämä niitä motonetin myymiä suomilaatuputkia? Todennut, että ne ruostuu parissa vuodessa puhki. Kattipätkää en ole sieltä ostanut. Hitsaussaumojen vierestä menee ja nopeasti. Työkaveri huomannut saman.

Niitä joo. Ei tuo itsellä mitenkään ihmeemmin ole ruostunut, mutta ilmeisesti vaan tähtipöly sisältä hävinnyt niin ei enää pelitä. Avasin rälläkällä tuon eikä mitään mainittavaa vikaa sisällä, joten tyhjensin, ja teen toisesta samanlaisesta leimauskatin, minkä otan pois katsastuksen jälkeen.

Ja btw pitää aika rämisevää ääntä toi Fennosteelin katti. Vähän kuin joku ohutpeltinen rosteriäänenvaimennin...
 
Viimeksi muokattu:
Depo vilkku-umpion tiiviste aivan fiasko. Jää irvistämään, sekä repsottaa päädystä, kun ei pysy urassaan. Menin tielä tyhmänä irroittamaan sen, niin ei suostu menemään takaisin uraansa. 0/5.

Näköjään jollain huonolla pikaliimalla vedetty paikoilleen, huoh :D
 
Depo vilkku-umpion tiiviste aivan fiasko. Jää irvistämään, sekä repsottaa päädystä, kun ei pysy urassaan. Menin tielä tyhmänä irroittamaan sen, niin ei suostu menemään takaisin uraansa. 0/5.

Näköjään jollain huonolla pikaliimalla vedetty paikoilleen, huoh :D

Ei noilta Depon tuotteilta voi muuta odottaakaan. Täyttä paskaa.
Ennemmin ostaa käytetyn alkuperäisen.
 
Ei sillä osan valmistusmaalla ole lopulta mitään merkitystä laatuun. Kiinassakin valmistetaan täysin eurooppalaista tai amerikkalaista laatua kunhan semmoista vaaditaan.

Tietyt varaosien paketoijat vain ostaa aina bulkkiosat mistä sattuu halvimmalla saamaan ja laatu on hinnan mukaista.
 
BLIC pohjamuovia sai heti alkuun korjata, samantien halkeama. Ja huono istuvuus muutenkin..
 
Depot ja TYC:t tuntuu järjestäin olevan vain vähän sinnepäin sopivia.
Edes lokasuojan vilkku ei sopinut kunnolla reikäänsä C-Vectrassa.
Paras oli Depon umpio, jossa ei ollut reikää valon korkeudensäätömoottorille, -98 Civicciin.
 
MaxGearin tulpanjohtoja en voi suositella. Puolanjohto oli liian lyhyt ja yksi tulpanjohdoista katkoi virtaa.
Pelkkä nimi jo saa aikaan sen ettei niiden tuotteet tänne kelpaa. Kun pysyy tunnetuissa merkeissä niin välttyy yleensä ongelmilta. Toki halpa varmasti monia puoleensa vetää minkä takia noita ihme merkkejä ihmiset ostavat.
 
Hain motonetista Gatesin jakopääsarjan. Kiilahihnaksi lykkäsi mukaan RoadMax merkkisen, eikä muuta kuulemma ollut. Googlesta löytyy ihan älyttömän vähän juttua tuosta. Jotkin jutut viittaa Gatesin alamerkkiin. Onkos täällä mitään hajua?
 
Niitä joo. Ei tuo itsellä mitenkään ihmeemmin ole ruostunut, mutta ilmeisesti vaan tähtipöly sisältä hävinnyt niin ei enää pelitä.
Kevään katalysaattorivarkausaallon aikoihin luin aiheesta sellaisia havaintoja ulkomailta, että varkaat ovat keskeyttäneet huomatessaan jälkiasennetun tarvikekatin. Selityksenä niissä olisi katalyyttia vähemmän eli romumetalliarvo oletuksena vähäinen.

Liekö siis niin, että edulliset tarvikekatit ovat kaikki tai useimmat huonoja eikä ajatuskaan ole että voisivat kestää yhtä pitkään kuin normaali valmiste? Ehkä se riittää, että auto tulee hetkellisesti kuntoon ja saadaan leimattua ja/tai myytyä.
 
Pelkkä nimi jo saa aikaan sen ettei niiden tuotteet tänne kelpaa. Kun pysyy tunnetuissa merkeissä niin välttyy yleensä ongelmilta. Toki halpa varmasti monia puoleensa vetää minkä takia noita ihme merkkejä ihmiset ostavat.

Halpaan ja vanhaan autoon ei innosta ostaa tunnettuja (lue kalliimpia) osia. Erityisesti, kun ollaan hakemassa vielä viimeistä leimaa.
Tuohon samaan kotteroon ostin Max Gearin virranjakajan, joka maksoi murto-osan Boschin vastaavasta. Tämä Max Gear valmiste tuntuu toimivan ihan yhtä hyvin, kuin alkuperäinen Marelli.
 
Tälle kesälle on tullut AKS Dasis ja Nissens merkkiset vuotavat ilmastoinnin kennot vastaan, vaikka ikää näillä kennoilla on ollut vasta n. 5 vuotta. Kiveniskemät ymmärtää, mutta ei kai ne tuossa iässä pitäisi vielä muuten lahota. Onko vahvoja suosituksia lauhduttimen kennoista?
 
Pari takapönttöä pitäs uusia. Mitä tarvikevalmistajaa suosittelisitte? Jos kestäis ruostumatta puhki edes jokusen vuoden..
 
Pari takapönttöä pitäs uusia. Mitä tarvikevalmistajaa suosittelisitte? Jos kestäis ruostumatta puhki edes jokusen vuoden..
Maalaa ne ennen asennusta kuumankesto maalilla niin kestävät pidempään. Fenno, bosal ja walker taitaa olla yleisimpiä tarvikeputkistoja mitä Suomesta saa. Paras olisi tietenkin auton oma alkuperäinen, mutta ne on usein hinnoiteltu korkealle.
 
Viimeksi muokattu:
Kamoka merkkisiä pyyhkijänsulkia voi suositella. 2017 laitoin ja hyvin pyyhkii vieläkin.
 
^ Ajatuksena oli vetää maalit pintaan. Mutta ei tuokaan estä ruostumista sisältä päin. Kai täytyy vaan pistää Fennoa, Bosalia tai Walkeria jos ei noissa ruosteenkeston osalta mitään havaittavia eroja ole.
 
Miten ois anodisointi?

Ainakin tuntuu eloksoidut/anodisoidut pultit olevan melkeenpä ruostumattomia vaikka olisivat auton alla.
 
^ Ajatuksena oli vetää maalit pintaan. Mutta ei tuokaan estä ruostumista sisältä päin. Kai täytyy vaan pistää Fennoa, Bosalia tai Walkeria jos ei noissa ruosteenkeston osalta mitään havaittavia eroja ole.

Tätä pintaan kerros ja jos on ohutta letkua niin sisällekin. Dinitrol Alumiinimaali 99,5% 800 °C 400 ml | Motonet Oy En ole huomannut eroa putkissa, Fennon putkia on tullut asennettua paljon ja ihan ok kamaa vaikka niitä moni haukkuukin
 
Eikö kaupasta saa kestäviä putkia muuten kun orggisosana? Audeissa ei kyl oo tullu koskaan hapanta putkistoa vielä vastaan. Molemmissa omissa autoissani ainakin on ihan hyvät vielä. Onhan niitä auton alla kestäviä materiaaleja tarjolla.
 
Eikö kaupasta saa kestäviä putkia muuten kun orggisosana? Audeissa ei kyl oo tullu koskaan hapanta putkistoa vielä vastaan. Molemmissa omissa autoissani ainakin on ihan hyvät vielä. Onhan niitä auton alla kestäviä materiaaleja tarjolla.

Kyllä ne putket normi käyttöä kestää. Suurin ongelma tulee ihmisillä jotka ajavat paljon lyhyttä matkaa.. Kosteus ei poistu putkista joten viimeiset osat ruostuu sisältä päin. Harvoin ne etummaiset osat hajoaa.. Ellei edessä ole jotain haitariputkea mikä ei kestä.
 
Nojoo.. ja ehkä sekin vaikuttaa sitten, että omissa autoissa on melko huonon hyötysuhteen moottorit. Hukkalämpöä tulee niin että putkenpäiden takana ei viitsi olla shortsit jalassa. Ja putkisto napsuu pidemmän ajon jälkeen aika hyvin kun auton jättää parkkiin. Eipä taas tullut ajateltua, että kaikki koneet eivät tuota yhtä paljoa hukkalämpöä putkistoon.
 
^ Mullakin itse putket vielä ihan OK kunnossa, kannakkeet niistä vaan alkaa häviämään. Itsellä ei hitsausvehkeitä eikä taitojakaan niin ajattelin että pääsee helpolla kun hakee uutta osaa. Tosin vois kai noi uudet kannakkeet jossain pajalla teetättää ja hitsuutella.
 
Pitihän se kokeilla halvinta mahdollista tarvike bypassia, että miten kuraa on. Vastaus: Kyllä olikin kuraa. (Maxgear)

 
ALCO merkkinen öljynsuodatin:

Tiiviste jotain erilaista materiaalia. Kovempaa tms. Tuntuu käsin kiristettäessä hieman epävarmalta, että jääkö varmasti suodatin kunnolla kiinni. Sen lisäks suodattimessa ei ole mitään paikkaa avaimelle. No se nyt ei paljoa haittaa irrotettaessa, mutta kuitenkin...Taitaa seuraavan kerran jäädä tuon merkkiset suodattimet ostamatta. Valmistettu euroopassa kuitenkin tuo.
 
niin ja kaasuläpän kohdalta tukittu putki. Vai mitä meinaat..?
Sitä vain mietin, että bypassille tulee yleensä vastapaineohjaus imusarjasta, mikä kaasua painaessa pitää venttiilin kiinni. Kun kaasuläppä menee kiinni, imusarjan paine tippuu ja venttiili kierrättää ahtoputkistosta paineet pois. Tottakai se "vuotaa", jos pistetään painetta pelkästään ahtoputkistoon kaasuläpän ollessa kiinni, koska niin sen kuuluu toimiakin
 
niin ja kaasuläpän kohdalta tukittu putki. Vai mitä meinaat..?

Olennaisin kysymys on, että onko sinulla bypassin pienessä ohjausletkussa sama paine mitä itse ahtoputkistoon syötät? Jos ei ole niin täysin oikein toimii, koska ilman samaa vastapainetta ohjauspuolelle ahtoputkiston paine alkaa avata venttiiliä.
 
Sitä vain mietin, että bypassille tulee yleensä vastapaineohjaus imusarjasta, mikä kaasua painaessa pitää venttiilin kiinni. Kun kaasuläppä menee kiinni, imusarjan paine tippuu ja venttiili kierrättää ahtoputkistosta paineet pois. Tottakai se "vuotaa", jos pistetään painetta pelkästään ahtoputkistoon kaasuläpän ollessa kiinni, koska niin sen kuuluu toimiakin
Olennaisin kysymys on, että onko sinulla bypassin pienessä ohjausletkussa sama paine mitä itse ahtoputkistoon syötät? Jos ei ole niin täysin oikein toimii, koska ilman samaa vastapainetta ohjauspuolelle ahtoputkiston paine alkaa avata venttiiliä.

Tämmönen systeemi. Ei ole ainakaan suoraa yhteyttä imusarjasta bypassin ohjauspuolelle.

1595247885817.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom