Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
SKF vetoakseli (VKJC 7515)

Lueskelin aikaisemmin internetistä kauhutarinoita Subarun ja aftermarket vetoakseleiden yhteensopivuudesta. Kuulemma herkästi muulla kuin alkuperäisillä vetoakseleilla alkaa ilmenemään voimansiirron värinöitä, kun seisotaan paikallaan vaihde päällä jarrua vasten. No, vaihtelin Subaruun eilettäin SKF:n vetoakselin, akseli ulkoisilta mitoiltaan ok ja vaikutti muutenkin ulkoisesti ihan hyvältä. Auto nippuun ja ajelulle, paikallaan vaihde päällä jarrua vasten seisoessa huomattavat voimansiirron värinät korissa. Heti kun jarrun löysää, kaikki ok ja kaikki ok myös kun laittaa vaihteen N:lle tai P:lle auton ollessa paikallaan. Vaihdella vanhaan akseliin uudet suojakumit ja laittaa takaisin paikalleen. Liekö ilmiön syynä akselin boorien valmistustoleranssit tai muuta vastaavaa?

Eli SKF:n vetoakselia ei voi Subaruun suositella, ainakaan jos on herkkä ylimääräisille värinöille. Muuten akseli vaikutti kuitenkin olevan mitoissaan ja varmaan kohtalaisen hyvin valmistettu.
Melkoisen jännän kuuloinen vika, onkohan tuota värinöiden syntymekanismia selvittänyt kukaan että miten vetoakseli voi aiheuttaa tuollaista? En subaruita tunne yhtään.
 
Melkoisen jännän kuuloinen vika, onkohan tuota värinöiden syntymekanismia selvittänyt kukaan että miten vetoakseli voi aiheuttaa tuollaista? En subaruita tunne yhtään.

Ei pikaisella googlailulla eilen sattunut vastaan mitään yksikäsitteistä vastausta, pitää tässä kaivella enemmän.

Joku uudempi CVT-automaatti-Subaru ? Ei ne boorit pitäis siihen vaikuttaa, ku jos siellä on sitä ryömintää, ni se akselihan on jatkuvan tasaisen paineen alaisena, ku haluis eteenpäin. Epäilen syyksi vaihdelaatikon voimansyötön epätasaisuutta, jolloin se ryömintä on huojuvaa ja joillain vetareilla ongelma korostuu.

Vanhempi 5eat laatikko, eli perinteinen automaatti.
 
Okei, epäilen silti että se laatikko ryömitessään pyörii lievästi nykien, ja tietyillä vetoakseleilla tuo muuttuu ääneksi. Tiedä sitte että onko boorit liian napakat vai löysät, mutta yks mitä voisit kokeilla on laittaa jotain perkeleen paksua asennusrasvaa sinne booreihin reippaasti, jolloin se toimis vaimentavana aineena välissä.

Varmaan jotain tuon suuntaista, pitää päivitellä tänne jos jostain sattuu vastaus ilmiölle vastaan. Tähän hetkeen ei tule varmaan kokeiltua boorien rasvaamista, jätetään kuitenkin akseli hyllyyn odottelemaan jos tuo alkuperäinen myöhemmin antautuu.
 
Vetoakseli-caseen liittyen laitoin tänään takaisin vanhan vetoakselin uudella kumilla ja tuoreilla rasvoilla. Värinät ja tutinat katosi siihen. Alkuperäisen akselin sisänivelessä oli jonkin verran rotaatiosuunnassa välystä, kun uudessa ei ollut yhtään. Kaljahuuruisena mutuiluna voisi veikata tuohon liittyväksi.
 
Juu, autoja tulee hankittua rikkinäisenä ja myytyä ehjänä. Sen lisäks omat harrasterassaukset siihen päälle.
Tekeekö tuolla tiliä? Varmaan alle 1500e hintaluokka taitaa mennä parhaiten kaupaksi? yli 5000e autoja on yksityisen entistä hankalampi saada myytyä..
 
Tekeekö tuolla tiliä? Varmaan alle 1500e hintaluokka taitaa mennä parhaiten kaupaksi? yli 5000e autoja on yksityisen entistä hankalampi saada myytyä..

Aika olemattomasti, käytännössä voi tuolleen ajaa kokoajan aina "ilmaisella autolla", tai ajatella niin että noissa on arvonalenema positiivinen, kun myy aina muutaman kuukauden päästä vähän kalliimmalla pois mitä on käyttänyt siihen rahaa. Ajoauto (itellä kesäauto) siis vaihtelee niin tiuhaan kun jaksaa niitä korjailla mutta lompakko ei kevene pitkässä juoksussa, vaan päinvastoin. Aina oon purkanu osiks ja myyny osina jos näyttää siltä ettei autoo ees kannata laittaa enää kuntoon, silleen saa varmemmin omat takas ja pari - muutaman satasen päälle.
 
En tiiä et onko tääl erikseen keskustelua polttimoista ? Tos ku vaihoin taas palaneen Philips Racing Visionin tilalle ehjän polttimon ni tuli vaan mieleen et olivat huono sijoitus :D Ostin niitä kaks pakettia viime elokuussa ja alta vuodessa menny jo kaks ajovalopolttimoa. Eikä mulle ees tuu ku joku 10 tkm vuodessa, joten melkoisen äkkiä paloivat paskaks. Alkuperäiset polttimot on edelleen ehjät.
Taitaa olla aika yleistä noissa ns. kirkkaammissa polttimoissa tuo lyhyempi käyttöikä. Kirkkaampi valo saavutetaan kuumemmalla vastuslangalla, jolloin myös käyttöikä on lyhyempi.
 
Niinno kuka yllättyy että tehokkaampi polttimo kestää huonommin, kun periaatteessa se lisäkirkkaus tehdään ohentamalla sitä lankaa.

Racing Visionin luvattu kesto on vain 200 tuntia. Ja millähän jännitteellä se on mitattu. Riippuu autosta sitten paljollako sitä syötetään. Verrokkina Osramin longlifelle luvataan 3000 tuntia kestoa...

On noilla paikkansa sillon kun ne laitetaan pimeäksi ajaksi (talvi) paikoilleen, ja toisaalta jos autossa on DRL:t eli ne ei pala kuin pimeään aikaan, niin kyllähän ne sit kestää. Turha niitä kalliita tai hankalasti vaihdettavia polttimoita on polttaa turhaan, asentaa ne ledipäivävalot jos ei autosta alunperin löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Niinno kuka yllättyy että tehokkaampi polttimo kestää huonommin, kun periaatteessa se lisäkirkkaus tehdään ohentamalla sitä lankaa.

Racing Visionin luvattu kesto on vain 200 tuntia. Ja millähän jännitteellä se on mitattu. Riippuu autosta sitten paljollako sitä syötetään. Verrokkina Osramin longlifelle luvataan 3000 tuntia kestoa...

On noilla paikkansa sillon kun ne laitetaan pimeäksi ajaksi (talvi) paikoilleen, ja toisaalta jos autossa on DRL:t eli ne ei pala kuin pimeään aikaan, niin kyllähän ne sit kestää. Turha niitä kalliita tai hankalasti vaihdettavia polttimoita on polttaa turhaan, asentaa ne ledipäivävalot jos ei autosta alunperin löydy.

Ostaa philipsin extreme visionit.. ei ihan yhtä kirkkaatvkuin noi racing visionit mutta normaalia kirkkaammat ja käyttöikä muistaakseni lähes puolet pidempi.
 
Ostaa philipsin extreme visionit.. ei ihan yhtä kirkkaatvkuin noi racing visionit mutta normaalia kirkkaammat ja käyttöikä muistaakseni lähes puolet pidempi.

Juuri nuo ovat täälläkin olleet käytössä. Vaikka nekin palaa tiuhempaan niin ei ainakaan oma aitoilubudjetti siihen kaadu.
 
Nyt ottaa pattiin.

Venttiilikanteen iskin uuden venttiiliohjurit, vaan huomatakseni että ne on liian tiukaksi tehty, imuventtiilit "leikkaa kiinni" niissä.

Eli homma uusiksi.

Merkki oli SWAG, ja tilalle tulee Freccia (n. 0.02mm väljemmät)
 
Ei uskalla niitä venyttää ? Niissähän tais olla kuiteski semmosset napakat jouset puristamassa ?

Ei vaan kyse on kanteen lyötävistä / lämmön kanssa asennettavista ohjaintapeista
https://autochast.com.ua/imgbank/tcd/323/03230271903255.jpg

03230271903255.jpg
 
Nyt ottaa pattiin.

Venttiilikanteen iskin uuden venttiiliohjurit, vaan huomatakseni että ne on liian tiukaksi tehty, imuventtiilit "leikkaa kiinni" niissä.

Eli homma uusiksi.

Merkki oli SWAG, ja tilalle tulee Freccia (n. 0.02mm väljemmät)

Ei vaan kyse on kanteen lyötävistä / lämmön kanssa asennettavista ohjaintapeista
https://autochast.com.ua/imgbank/tcd/323/03230271903255.jpg

03230271903255.jpg
ööööh ne pitää kalvata mittaansa kanteen asentamisen jälkeen. Ja sen jälkeen leikata kannen seetipinta vielä keskeiseksi uuteen venttiilin reikään.

ihan ryssähommaa "vain vaihtaa" ohjureita kuten taisin jo kauan sitten sanoakin.
 
ööööh ne pitää kalvata mittaansa kanteen asentamisen jälkeen. Ja sen jälkeen leikata kannen seetipinta vielä keskeiseksi uuteen venttiilin reikään.

ihan ryssähommaa "vain vaihtaa" ohjureita kuten taisin jo kauan sitten sanoakin.

no joo mutta pakopuolen ohjurit+venttiilit kävivät kyllä presiis toisiinsa jo valmiiksi.
 
Olihan siellä välystä tarpeeksi? pakopuoli on vielä noista se kriittisempi missä lämpö ja karsta voi tehdä jänniä kun venttiili tartahtaa ohjuriin kiinni koneen käydessä. Näitä on meinaan käynyt.
 
Olihan siellä välystä tarpeeksi? pakopuoli on vielä noista se kriittisempi missä lämpö ja karsta voi tehdä jänniä kun venttiili tartahtaa ohjuriin kiinni koneen käydessä. Näitä on meinaan käynyt.

ei löydy nyt mikromietriä mutta suurinpiirtein mitat:


imuohjurit xxx? (imuventtiili ei mene läpi ollenkaan, pakoventtiili menee nätisti läpi)
pakoohjuri 7,96
pakoventtiili 7,90
imuventtiili 7,92
 
Koyo-laakerit, varsinkin "made in Japan" ovat hyviä. Moni automerkki (Toyota, Mitsubishi, Bmw, yms...) käyttää alkuperäisosina Koyo:a.
 
Pitäisi vaihtaa emännän relluun takajarrulevyt ja näissähän on laakerit prässätty levyyn kiinni, eli hankalaksi menee vaihtaa pelkät levyt. Suomessa orkkislaadun levyt laakereineen ovat kalliita, joten soittelin paikalliseen varaosapuljuun, mistä Metellin levyt laakereineen lähtisi 120€/pari. Ulkomailta saisin originaalit Renaultin levyt 128€+postikulut. Metelli on itselle aikalailla tuntematon merkki ja laakereissa olen aina suosinut niitä muutamaa "kunnollista". Tekeeköhän noilla mitään, vai onko muutaman kymppitonnin jälkeen odotettavissa ongelmia?
 
Voi olla, mutta voi olla olemattakin, paha sanoa. En itse laittaisi mitään METELI :D -laakereita omaan käyttöautoon, jolla tarkotus pitkään ajaa.
 
Pitäisi vaihtaa emännän relluun takajarrulevyt ja näissähän on laakerit prässätty levyyn kiinni, eli hankalaksi menee vaihtaa pelkät levyt. Suomessa orkkislaadun levyt laakereineen ovat kalliita, joten soittelin paikalliseen varaosapuljuun, mistä Metellin levyt laakereineen lähtisi 120€/pari. Ulkomailta saisin originaalit Renaultin levyt 128€+postikulut. Metelli on itselle aikalailla tuntematon merkki ja laakereissa olen aina suosinut niitä muutamaa "kunnollista". Tekeeköhän noilla mitään, vai onko muutaman kymppitonnin jälkeen odotettavissa ongelmia?

Nuo Renaultin levy-laakericombot on kyllä sellainen hienous, että suunnittelijaksi on luultavasti palkattu ranskisten luottosuunnittelija, Saatana itse.

Huomioi jos tilaat netistä, niin osissa halpiksissa ei tule laakereita ollenkaan mukana, mm. Maxgear ja Meyle.

Jos varaosanumero kyseinen, niin Spareto tarjoaa seuraavaa valikoimaa:
7701207898 - Wheel bearing kit, brake disc, brake set OE number by RENAULT, RENAULT TRUCKS | Spareto

ja iParts seuraavaa:
Varaosahaku: Numero 7701207898 RENAULT iParts

ATP-autoteile saksasta tarjoaa halvimmillaan "Best Price" - levyt (ei mainittua merkkiä, sitä mitä sattuu olemaan varastossa) 60,99e pari tai Topranin levy+laakeria 38,49e/kpl:
ATP Autoteile

Hämärää on, että laakerit on halvimmillaan 16,65e ja levyt 22,30e kappale, niin prässätyt levy+laakeri voi maksaa sen satkun kappaleelta.

Jos auton arvo nolla (pun intended, se on Renault :)), niin halvimmat alle vaan ja ajoa. Jos jotain arvoa, niin SKF / Delphi / Optimal voisi olla jo siedettäviä.. Tosin SKF on itsellä vähän henk. koht. välttelylistalla..


Sitten ihan asiasta toiseen, tilasinpas tulevaan harrastepeliin Blue Printin polttoaineensuodattimen, öljynsuodattimen ja raitisilmasuodattimen (merkit oli vähän vähissä jotka euroopassa tuohon jenkkiin tarjosivat osia). RIS ja PA-suodatin ihan Blue Printin omia (eli osa Bilstein Groupia, kuten Febi Bilstein, SWAG..) mutta öljynsuodatin oli uudelleenpakattu Nippon Micro Filter Co. LTD. (Made in Japan), mikä on käsittääkseni hyvää (mutta euroopassa hieman harvinaista) merkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Alle 200tkm ajettu Megane 3 kyseessä, joten tarkoitus pitää autoa vielä pitkään. Pitänee siis unohtaa paikallisen puljun tarjous ja ostaa suosiolla kunnolliset ulkomailta.
 
Alle 200tkm ajettu Megane 3 kyseessä, joten tarkoitus pitää autoa vielä pitkään. Pitänee siis unohtaa paikallisen puljun tarjous ja ostaa suosiolla kunnolliset ulkomailta.

Njaa, Megane 3, no sitten 5-pulttinen jako eikä 4-pulttinen, kannattaa mainita aina..

Kuitenkin:
Spareto

Varaosahaku: Numero 432001539R RENAULT iParts

ATP Autoteile


150e pari posteineen, Puolasta (?), nojoo.. Onkohan puljusta mitään arvosteluja..
 
Rymec -kytkinpaketin laatikossa oli Sachsin osat. Säästyi ainakin 100e.
 
Viimeksi muokattu:
Stellox jarrulevyt. Tilasin sitten väärät koska oma auto oli sopivuusluettelossa. Enpä tullut ajatelleeksi että jossain vuosimallissa vaihtuu levyn offsetti.

Paketissa ei myöskään ainuttakaan sanaa että mihin autoon ko. levyt on, tai mitään osanumeroita.
 
maxgear raitisilmasuodattimestakin saa kelvollisen kun valmistaa sen itse loppuun asti (piti liimata tiivisteet reunaan), mutta asennus paikoilleen oli haastava kun tämä ei puristu kasaan toisinkuin alkuperänen.


 
Viimeksi muokattu:
Ostin Alkar merkkisen vilkun eteen. Pakettissa luki Depo ja lamppu Depo, ainoastaan Alkar tarra kyljessä. Vilkku ei sopinut niin hyvin paikalleen, että olisi lukittunut alkuperäiseen kiinnitykseen. Joten parempaa vilkkua tilaukseen...
 
Grand vitaraan jakoketjusettiä. Marmoritiskiltä tarvike 400€, ja alkuperäinen 600€.

Varaosa24 antaa hinnoiksi seuraavaa. Mikähän näistä kannattais valita? Vai pelataanko varman päälle, ja korjaus merkkikorjaamolla merkkiosilla?

Kavo parts 178,60 €
Japanparts 112,45 €
Ashika 143,15 €
Fai autoparts 166,79 €
 
uskaltaisin laittaa noista kolmesta viimeisestä minkä tahansa, tuo ensimmäinen on vieras.
 
Grand vitaraan jakoketjusettiä. Marmoritiskiltä tarvike 400€, ja alkuperäinen 600€.

Varaosa24 antaa hinnoiksi seuraavaa. Mikähän näistä kannattais valita? Vai pelataanko varman päälle, ja korjaus merkkikorjaamolla merkkiosilla?

Kavo parts 178,60 €
Japanparts 112,45 €
Ashika 143,15 €
Fai autoparts 166,79 €
Lainaan omaani, nyt oli ilmestynyt myyntiin myös SKF jakoketjusarja myyntiin hintaan 205€, olisko toi kumminkin varmin valinta?
 
Jotenkin kuvittelisi että ketjun vaihto ei ole niin iso ja vaikea homma, että pitäs merkkiliikkeessä teettää. Aika iso hintaero nimittäin jos ostaa vaikka tuon Japanparts ketjun ja teettää jossain paikassa jossa tuntiveloitus on 60e paikkeilla versus merkkiliike.
 
Höh, ihan uusi Cortecon stefa vetoakselin ja vaihteiston välissä -> valuttaa hitaasti vaihteistoöljyjä ulos :|
 
Ei auta jos niitä tunteja on tuplat merkkiliikkeeseen nähden. On nähty monta kertaa. Nytkin oma auto menossa Veholle kun ilmeisesti pikkupaja laskee itselleen palkkaa harjoittelustaan ja laskuttaa sen minulta. Tai siis yritti. Vaimonkin autoon kaksi edellistä hihnanvaihtoa teki halvimmalla marmori.
 
Jotenkin kuvittelisi että ketjun vaihto ei ole niin iso ja vaikea homma, että pitäs merkkiliikkeessä teettää. Aika iso hintaero nimittäin jos ostaa vaikka tuon Japanparts ketjun ja teettää jossain paikassa jossa tuntiveloitus on 60e paikkeilla versus merkkiliike.
Juu. Tilasinkin nimenomaan tuon japanpartsin ketjun. SKF ketjusta puuttui väliakselihammaspyörä, ja fai autopartsin ketjuseteistä lueskelin huonoja kokemuksia, niin kokeillaan nyt tuota japanpartsia. Merkkiliikkessä homma olis ollu 1500€. Vaihdetaan kökkähommina kaverin kanssa, joka tietää enemmän kuin minä mitä tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Moni varmaan tietää vanhempien volkkareiden vaihteiston päädyssä olevan vihreän läpyskän joka on vaan tulppana ettei öljyt tule ulos.

No tilasin sen Topran merkkisenä (auto menossa myyntiin niin ei viitti kauheasti käyttää rahaa).

Lätkä oli sitten liian pieni, mitä vittua :D noh väri sentään oli oikea.

Kiinalaiset kattonu kuvista ja/tai ymmärtäny vissiin speksit väärin ...
 
Jep. Kyllä tota Toprania kannattaa välttää pääosin. Itse maanantaina vaihtelin iskarin yläpäänlimppuja, ja olin sattunut joskus tilaamaan hyllyyn Topranin limput. Sopivuus oli kummallekkin puolelle tosi huono, pultit olivat about puolen milliä vinossa/väärässä kohdin.

Menivät lopulta paikalleen, mutta katsotaan nyt kuinka kauan kestävät.
Yleensä noita olen ostanut Febin, mutta jostain syysyä olin ostanut Topranin.

Topranin termarit on mulle sattunu aina hyviä ja sopivia.
 
Febi Bilstein merkin kanssa voi mennä lankaan, ainaki osa niistä tuotteista on ihan selvästi samaa kuraa kuin muut halvimman pään merkit.
 
Febi Bilstein merkin kanssa voi mennä lankaan, ainaki osa niistä tuotteista on ihan selvästi samaa kuraa kuin muut halvimman pään merkit.

Mitkä tarkalleen? Itse suosinut Febiä (Swagia tai BluePrintiä, tai muuta Bilstein groupin tuotetta) erityisesti alustaosissa, kesto/laatu/hinta ollut erittäin hyvä.
 
Mitkä tarkalleen? Itse suosinut Febiä (Swagia tai BluePrintiä, tai muuta Bilstein groupin tuotetta) erityisesti alustaosissa, kesto/laatu/hinta ollut erittäin hyvä.

Febi Bilstein merkillä myytävät yllättävän halvat osat, ainakin osa niistä, kts. aloituspostaus.
 
Itse olen topranilta jotain hiluja hommannut, kuten audin v6 huohotusputkiston, takaiskuventtiileitä, klipsejä ym. Näistä ei ole pahaa sanottavaa. Mielestäni tuo huohotinputkistokin oli ihan laadukas peli o-renkaineen 20€:llä. Audilta orggis osa olisi ollut 200€...

Febin vesipumppu ja moniurahihnan kiristin eivät ole vielä lauenneet. Xenon-tasonsäätöanturit ovat toimineet. Luukkujen kaasujouset olivat Stabiluksen made in germany jne.

Usein febi ainakin on ollut yksi kalleimmista vaihtoehdoista tarvikkeita ostettaessa. Topran taas ehdottomasti halvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Japanpartsin jakoketju nyt grand vitarassa, kaikki osat tuntui käteen hyvältä, ja auto hyrisee tyytyväisenä. Toistaiseksi ei valittamista.
 
Vaikea sanoa, kuvatkin kun voi olla vaan suuntaa-antavia.

Onkos kellään kokemusta Borsehung osista? Esim iskarin yläpään kumit/laakerit
 
Niin, kyllä itselläkin pääsääntöisesti ne on toiminut, mutta sen jälkeen kun saabin vaihteistoöljyt alkoi heti tulla ulos, suhtaudun varauksella Cortecoon. Vois sanoa että kupari+tiivisterengasprikat ja semmoset yksinkertaset toimii, mutta kun kyseessä on vähän tarkempi akselitiiviste, niin...
 


ridex laatua, tietoihin merkattu sopivuus väärin ja läpivienti hauras.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 825
Viestejä
4 567 136
Jäsenet
75 028
Uusin jäsen
frog5345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom