Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
En usko että Ridex valmistaa itse jarrusatuloita.

Ne on kunnostettuja ATE:ja, Lucaseja, Boscheja tms...

Kaikkihan noi kunnostettuja ovat koska laadukas tehdasuusi maksaisi n. kolme kertaa enemmän.. Mutta niitä kunnostuksiakin tekee moni firna ja monella laatutasolla. Mielummin ostan Brembon, Trw:n tai Lucasin kunnostaman satulan kuin jonkun noname osan.

Sama juttu kuin vaihtoturbojen kanssa, tosin tehdasuusia turboja saa monta kertaa selkaiseen hintaan ettei vaihto-osan laitto tulis ees mieleen. Noissa saa vain olla tarkkana ettei mitään kiinanturboja osta, niillä kun ei tee mitään.

Viimeksi ostin tehdasuuden Nissenin turbon järkihintaan, sitä edellinen oli Mahlen tekemä.
 
Ite tilasin juuri uuden keskiosan turboon, ja se on ihan alkuperäiseltä valmistajalta BorgWarnerilta, pitäisi ainakin kestää hyvin.

Ei kuitenkaan mahdottomia maksanut, alle 300e tiivistesarjan kanssa.

Pakopesä, hukkaportti ja turbiinikotelo täysin ehjiä onneksi.
 
Onko kokemuksia Championin jarrulevyistä ja -paloista? Niitä mainostettiin alkuperäisosia vastaavina, mutta minulle Champion on tuttu lähinnä pyyhkijänsulista.
 
Hyviä tulppia ne tekee.. toimii pienkoneissa ja harrikoissa paremmin mitä ngk:n vastaavat. Ngk:n tuloista iso osa (Suomeen tuoduista) tehdään nykyään Ranskassa..

Kuka noita levyjä ja paloja myy? Ei oo koskaan tullu vastaan..
 
Onko kokemuksia Championin jarrulevyistä ja -paloista? Niitä mainostettiin alkuperäisosia vastaavina, mutta minulle Champion on tuttu lähinnä pyyhkijänsulista.

Rauman fixuksella väittivät keväällä että yhdet on vaihdettu 5v aikana takuuseen täristämisen takia.
Itse en uskaltanut koittaa maksoin sen 30e enemmän paremmista...
 
Febin alustanosat taitaa olla kyllä pääsääntöisesti aika kuraa. Skodaan pari vuotta sitten 30tkm sitten vaihdoin tukivarret pallonivelillä ja nyt joutu toisen pallonivelen vaihtamaan ja samalla huomasin että tukivarsien takapuslat on aika pahasti revenneet jo. Onneksi säilytin vanhat tukivarret ja lemförderin pallot niin nyt niille tulee käyttöä tässä kun vaihtaa tukivarsiin uudet puslat. Parkkipaikalla kun joutu vaihtamaan tulivarret niin koko paketti oli helpoin ja nopein ratkaisu.
 
Motonetistä ostettu toyotaan brembon jarrusatulat, pitäisi olla priimaa, mutta kolmea eri satulaa kokeilin ja kaikissa sama vika, käsijarrun linkku jää ensimmäisellä kerralla jumiin ja eikä palaudu. Hain toisesta liikkeestä toisen merkkisen ja lähti toimimaan heti. Sattuuhan sitä, mutta eipä hirveätä luottamusta herättänyt laaduktarkkailun suhteen

Edit. Tähän piti tulla lainaus muutama riviä ylempää, mutta kelvannee näinkin
 
Oliks siinä satulassa ne käsijarrun palautusjouset kiinni eikä siltikään palauttanut?

Oli joo kaikissa kolmessa. Runko oli kyllä mielestäni sen näköinen että oli uusi ja mitään merkkiä niissä ei muistaakseni näkynyt. Lienee jotain kiinalaista tms.. roskaa. Toisen merkkinen oli sitten ihan sama rungoltaan kuin vanha.
 
Brembon maine vaihtelee mutta en usko että mainettaan vetävät vessasta alas myymällä mitään täyttä roskaa. Yleensä itselle Motonetistä ostetut Brembon satulat ovat olleet ihan toimivia. Ja vaikka noissa logoja ei olisikaan kyllä ne kunnostettuja kait kaikki ovat.

Joskus joku (ei muistaakseni Brembo) on ollut alusta asti rikki, niissäkin lähinnä männän tiivisteet pettäneet.
 
Febi Bilstein jakopääsetin mukana tuli konepellin alle liimattava tarra. Osien laadusta ei muuten tietoa. Halvimmasta päästä.

Sasic vetonivelen suojakumin mukana tuli JÄÄTÄVÄN kokokoinen 120g pussi cv-rasvaa, mutta ite suojakumi olikin suojamuovi, hieman pettymys koska ei ollut halvimmasta päästä oleva sarja. Klemmarit ei ollu sitä perus haistapaskamallia , vaan "portaattomasti" kiristettävät, eikä tarvi sitä erikoispihtiä.

EDIT: mukana tullut rasva oli keltaista vesivaseliinia joka on mos2 rasvaa jäykempää ja muutenkin huonompaa vetareihin :(
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vaihdettua hyundai getziin alustan osia, ATP merkkinen apurunko oli laadultaa hyvän näköinen ja meni paikalleen hyvin. Delphin tukivarret molemmin puolin jotka vaikutti kans identtisille alkuperäisten kanssa, suurin ero oli kyllä motonetin 2v vanhojen koiranluiden (kumit rikki kummallakin puolelta yläpäästä) ja Quaro merkkisten välillä, motonet tarvike 8mm tangolla (quaro 10mm) ja huomattavasti pienemmillä pallonivelillä muutenki laatu quarolla hyvä toki kestosta ei voi sanoa vielä mitään.

IMG_20190825_133344.jpg
 
Delphi alapallonivelten mukana tuli vääränlaiset lukkomutterit, ei kuulu olla noin leveällä laipalla, HIEMAN hankala saada paikoilleen, kun ottaa kiinni olkavarteen.

Lisäks noissa on päässä ihan selvästi kuusiokolo, mutta ei siihen käynyt mikään avainkoko. 5,5mm liian pieni ja 6mm liian suuri.

Suojakumikin vähän sen oloinen että menee pelkästä puhalluksesta rikki

Delphi saa mennä huonojen osien kategoriaan...

 
Viimeksi muokattu:
Jokin jenkkistandardi? Välillä tulee tosiaan sellaisia, että normi avain on joko liian pieni tai suuri. En keksi muuta kuin jenkkejä syyttää tästä vaivasta.
 
noh laitoin jo sillee että pullotunkki alapuolelle nostamaan, lukkomutterin tilalle tavallinen laippamutteri, jonka pyöritin sormin alas asti, lukkopihdit sitten kierteen yläosaan todella tiukkaan, ja väänsin sitä vastan niin kiereelle kuin ranteesta lähti, ja väliin reilusti jotain EXTRA very had STYRK kierrelukitetta. Eiköhän se tolla pysy. Kyllä se sit aika nopeasti kolinana kuulu jos on löystynyt, mut en usko et löystyy.

Täälin säätö ois sillä vältytty et nivelen päässä olis joku selkee oikeankokoinen kuusiokolo tai torx.
 
Piti koittaa kepillä jälleen jäätä ja tilasin autodoc:sta autoon osia.. noh "parempi" merkki oli kuin taikaiskusta vaihtunut starkin osiin tilauksen jälkeen :D Aspaan yhteyttä ja tunnin päästä vastaus, että ovat vaihtaneet tilauksen osat takaisin niihin mitä olivatkin..
Mitä he tällä oikein ajavat takaa? Yrittävät myydä halpaa paskaa samaan hintaan ja toivovat, että asiakas ei valita asiasta?
 
Piti koittaa kepillä jälleen jäätä ja tilasin autodoc:sta autoon osia.. noh "parempi" merkki oli kuin taikaiskusta vaihtunut starkin osiin tilauksen jälkeen :D Aspaan yhteyttä ja tunnin päästä vastaus, että ovat vaihtaneet tilauksen osat takaisin niihin mitä olivatkin..
Mitä he tällä oikein ajavat takaa? Yrittävät myydä halpaa paskaa samaan hintaan ja toivovat, että asiakas ei valita asiasta?

Aikalailla näin. Stark on heidän oma paskamerkki, ja niiden osien hinnat aina about samat kuin Boschin yms hyvän merkin, jolloinka aika monelle todennäkösesti saavat noita vaihettua sillä verukkeella ettei Boschia ole hyllyssä, ja että Starkille saa pidemmän takuun.
 
Onko porukalla kokemusta autofren seisna tai frenkit jarruosista? Audilta ei saa enää orggis osaa ja Brembokaan ei myy. Mistään ei löydy tätä settiä enää, joten tarvike on ainoa vaihtoehto.

Brembon jarruissa siis 2x 44x32mm ja 2x 40x32mm mäntiä. Uudet männät ja tiivisteet, kun männät on hieman naarmuiset ja osa männistä jumittavat kun kevyesti käyttää jarrua.

240919 - Korjaussarja, jarrusatula
D42089C - Korjaussarja, jarrusatula

Tuollaisia vaihtoehtoja olisi vielä.
 
Pistin merssuun Autofrenin liukutapit ja kumit satulaan. Näyttivät hyviltä ja istuvuus vastasi alkuperäisiä.
 
Mapco raidetangonpäässä oli läpinäkyvät suojakumit. Se on ehkä hyvä asia. Huono asia se, että en rasvaa paljoa nähnyt sisällä.
 
Onkos kellään kokemusta Japanparts iskareista :) olisivat 40€ halvemmat kuin seuraavat Trw
 
Vemon ilmamassamittari täysin sopimaton E39 540iA -97 bemariin koska toimintaperiaate toteutettu kuumalangalla kuumafilmin sijaan. Topranin IMM ei myöskään alkuperäistä ihan täysin vastaa mutta vaikuttaisi toimivan kuten pitää.
 
Thermotec vesiputki (rautainen) oli aikalailla 1:1 orkkiksen kanssa, ja materiaalivahvuutta oli jopa ainakin 2mm.
 
Aikalailla näin. Stark on heidän oma paskamerkki, ja niiden osien hinnat aina about samat kuin Boschin yms hyvän merkin, jolloinka aika monelle todennäkösesti saavat noita vaihettua sillä verukkeella ettei Boschia ole hyllyssä, ja että Starkille saa pidemmän takuun.

Näin kävi ja tietenkin huomasin tämän liian myöhään. Tuli jo ilmoitus lähetetystä paketista. Chatin kanssa nyt vääntänyt asiasta. Ottaa päähän, oli viimeinen tilaus autodocilta.
 
Samko jarrupääsylinterin paketissa oli LPR -merkkinen osa (valussa logo), mutta ei näytä ihan uudelta osalta vaan kunnostetulta (hiekkapuhallettu ja kovin rosoinen pinta ym).

LPR ei ole mikään OEM -osa, joten onpa aika erikoinen "kierto" näillä tarvikevaraosilla.
 
Eräs rouva tuolla parkkipaikalla 308:n nokkapelti pystyssä ihmetteli vinkumista. Moniurahihna oli täysin rispaanutunut toisesta reunasta ja päältä oli jo leikkautunut siivu joka oli kovaa vauhtia kiertymässä ohjainrullan ympärille. Kuulemma 2-3 vuotta sitten vaihdettu hihna ja hankittu Motonetistä tietysti. Merkistä en saanut ihan selvää, joku Q-fit tms.
 
On mullakin menny hihna kuukaudessa siitä kun korjaamo sen vaihtoi enkä alkanut hihnan myyjää syyttämään.. ;)

Olikohan täällä jo aikaisemmin (tai jollain muulla foorumilla juttua) tosta qfitistä.. Muistanko väärin että se on jonkun ns. meillä valmistajan alamerkki tms. eli ei mitään halvinta bulkkia.
 
Tuossa autonvaraosat24 / autodocin kanssa asioidessa tullut tuntuma, että todella kovasti haluavat saada asiakkaan kertomaan sen auton VINin tai rekisterinumeron. Mahtavatkohan keräillä jotain tietokantaa, että mihin yksilöitävään autoon on laitettu mitäkin tai edes haettu sivuilta osaa mihinkin probleemaan ja ehkä myyvät dataa eteenpäin?

Vaihtoautokauppiaille esim. voisi olla hyödyllistä tietoa yksilöitä arvioitaessa ehkä. Vai meneekö jo foliohattuiluksi :D

Hyvähän tällainen olisi ostajallekin, mutta tuntuu, että nyt firmalla on helppo mahdollisuus kerätä tällaista kantaa ”salaa”.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa autonvaraosat24 / autodocin kanssa asioidessa tullut tuntuma, että todella kovasti haluavat saada asiakkaan kertomaan sen auton VINin tai rekisterinumeron. Mahtavatkohan keräillä jotain tietokantaa, että mihin yksilöitävään autoon on laitettu mitäkin tai edes haettu sivuilta osaa mihinkin probleemaan ja ehkä myyvät dataa eteenpäin?

Vaihtoautokauppiaille esim. voisi olla hyödyllistä tietoa yksilöitä arvioitaessa ehkä. Vai meneekö jo foliohattuiluksi :D

Hyvähän tällainen olisi ostajallekin, mutta tuntuu, että nyt firmalla on helppo mahdollisuus kerätä tällaista kantaa ”salaa”.
partslink24
Ei ole syytä kauppiaalla kerätä tuollaista tietokantaa, se on jo olemassa. Maksullinen, eli siksi harvalla yksityishenkilöllä tunnuksia. Todennäköisesti kysyvät rekkaria vain voidakseen varmistaa osien sopivuuden itse, ainakin tunnetumpien ongelmallisten osien kohdalla. Vähentää palautusten määrää ja lisää asiakastyytyväisyyttä, kun tarkistetaan että se Ossi Tosiostaja Suomesta on ihan oikeasti osannut valita volkkariinsa sopivat jarrupalat.
 
Moro! Autodocista kyselin jarrusatuloita, mainostivat ”uutta” brändiä nimeltä ridex, onko kellään kokemuksia tämän brändin jarrusatuloista? Hinnan puolesta olisivat edulliset, joten mielenkiinnosta kyselen :D
T tietämätön
 
Moro! Autodocista kyselin jarrusatuloita, mainostivat ”uutta” brändiä nimeltä ridex, onko kellään kokemuksia tämän brändin jarrusatuloista? Hinnan puolesta olisivat edulliset, joten mielenkiinnosta kyselen :D
T tietämätön

Älä osta. Äläkä myöskään Starkia.

Lue tuosta ekasta viestistä.
 
Moro! Autodocista kyselin jarrusatuloita, mainostivat ”uutta” brändiä nimeltä ridex, onko kellään kokemuksia tämän brändin jarrusatuloista? Hinnan puolesta olisivat edulliset, joten mielenkiinnosta kyselen :D
T tietämätön

Se on halvinta laatua.

Paras hinta-laatu tulee kun kunnostaa vanhat omat satulat, jos rungot on kunnossa. Eli uudet kaikki osat mitä vaan vaihtaa voi. Vielä kun poistaa ulkoiset ruosteet ja maalaa niin ei uutta häpeä.

Paitsi jos kyse on takasatuloista joissa on käsijarrumekanismi ja korroosio pesiny sinne niin sillon voi olla hankalampi kunnostaa, enkä itse lähtis siihen.
 
Mapco raidetangonpäässä oli läpinäkyvät suojakumit. Se on ehkä hyvä asia. Huono asia se, että en rasvaa paljoa nähnyt sisällä.
Ainakin nelisen vuotta sitten mapcon juuri tommoset läpinäkyvän kumin vakaajatangot kesti melkein koko talven :D

"kumit" meni rikki ja nivelet täyteen vettä. Tilalle meyle HD ja siellä ne on vieläkin
 
Läpinäkyvä kuulostaa siltä, että on muovia tms. joka ei siis kestä vetareiden kumissa, pallonivelten suojakumeissa, hammastangon kumeissa tai missään. Oikeaa paksua kumia pitää olla, niin sitten menee 10-20v eikä 1-2k...
 
On mullakin menny hihna kuukaudessa siitä kun korjaamo sen vaihtoi enkä alkanut hihnan myyjää syyttämään.. ;)

Asennusvirhe tuskin on kyseessä jos pari vuotta kestänyt normaalisti. Sanoin rouvalle, että Gatesin hihnaa seuraavaksi ja jättää ne Motonetin hihnat sinne hyllyyn. En muista ikinä ostaneeni siitä liikkeestä mitään laadukasta ja omiin autoihin tilaan pääosin ulkomailta kaiken.

edit: Lisätään vielä, että viime vuonna firman pakuun kävin hakemassa polttoainesuodatinta, niin löivät käteen ÖLJYNSUODATTIMEN. No, mitä muuta voi odottaa varaosafirmalta joka myy lähinnä karamelleja ja kalastussaappaita?
 
Paras hinta-laatu tulee kun kunnostaa vanhat omat satulat, jos rungot on kunnossa. Eli uudet kaikki osat mitä vaan vaihtaa voi. Vielä kun poistaa ulkoiset ruosteet ja maalaa niin ei uutta häpeä.
Riippuu autosta, itse ostin viime kesänä sparetosta trw:n etusatulat hintaan 70€/kpl.
 
S8:iin oli 700€ uudet satulat, kappale. Alla olevat oltiin jo kertaalleen maalattu uudestaan, joten 38€/kpl mäntä-tiivistesarjalla mentiin. Noita voi vaihtaa useammankin kerran niin kauan kuin satulat vaan kestävät, ennen kuin tulee kannattavaksi ostaa uusia. Perus sämpylä A6:een sai 70€/kpl.
 
Asennusvirhe tuskin on kyseessä jos pari vuotta kestänyt normaalisti. Sanoin rouvalle, että Gatesin hihnaa seuraavaksi ja jättää ne Motonetin hihnat sinne hyllyyn. En muista ikinä ostaneeni siitä liikkeestä mitään laadukasta ja omiin autoihin tilaan pääosin ulkomailta kaiken.

edit: Lisätään vielä, että viime vuonna firman pakuun kävin hakemassa polttoainesuodatinta, niin löivät käteen ÖLJYNSUODATTIMEN. No, mitä muuta voi odottaa varaosafirmalta joka myy lähinnä karamelleja ja kalastussaappaita?

heh itekkin ostin kerran moottorin ilmansuodattimen niin sainkin raitisilmasuodattimen.
 
Kyllähän motonetistä saa ihan hyvää laatua kun tietää mitä ostaa.

Myyjien ammattitaito on kyllä nykyään vitsi, tunnen kaverin joka oli motonetissä sen 7 vuotta töissä varaosapuolella. Tämä sanoi että viime vuosien aikana varaosapuolen tietokonejärjestelmä on ainakin yhtiön johdon mielestä niin hyvä ettei myyjän tarvitse tietää myymistään osista yhtään mitään.

Ja tämä toki tarkoittaa sitä että varaosatiskiä nykyään pyörittää lähinnä työharjoittelijat :D

Tuo em. kaveri oli paikallisessa motonetissä se ainut myyjä että jos menit ostamaan vaikkapa 2000 luvun alun diesel volkkariin jakopääsarjaa niin se osasi antaa oikeat osat kun asiakas osasi kuvailla miltä moottoritila näyttää.
 
@Kizmo

Toi Motonetin järjestelmä on yksi iso vitsi. Et näe siitä sen kummemmin yhtään mitään kuin verkkosivuiltakaan.

Huhujen mukaan se on jonkun amiksen väsäämä, opinnäytetyö tms., eikä ole mitään parannuksia tai päivityksiä ikinä tullut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 314
Viestejä
4 509 196
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom