Hyvät ajovalopolttimot autoon?

IMG_20210416_213535.jpg
Tästä näkee kyllä hyvin miten halogeenissa on toi ns. hot spot kohdallaan mutta ledistä se puuttuu kokonaan.
 
Taas sama juttu. Kolminkertaistetaan* valon määrä ja kuvitellaan, ettei hajavalo ja sitä kautta häikäisy kolminkertaistu :facepalm:


*xenonit lupaa usein 3x valoa verrattuna halogeeniin: käytetään samaa lukua ledeille.
 
Tästä näkee kyllä hyvin miten halogeenissa on toi ns. hot spot kohdallaan mutta ledistä se puuttuu kokonaan.
Tasainen valomatto kaikkialle vs. kohdevalo sinne mihin eniten tarvitaan.

Kyllähän tuon ledin kanssa on ihan terävän näköinen "valokuvio", mutta se kun ei kaikkea kerro.

Jos totta puhutaan niin tuo kuvio on jopa "kohtalainen" verrattuna osaan autoilijoista. Pahimpia ne 90 luvun mersut alkuperäisillä umpioilla ja järkyttävän kirkkailla ledeillä. Umpiot niin kiveniskemät ettei mitään rajaa ja sitten vedetään överikirkkaat lamput sisään. Välillä meinannut häikäistyä katuvalaistuillakin tieosuuksilla niin ettei eteen näe. Nuo Tahtiportin valot ei siis hyvät ole, mutta kaukana kaikkein pahimmista. Kumpa poliisia kiinnostaisi pysäytellä edes ne kaikkein räikeimmät tapaukset. Ne kun erottaa liikenteestä 99.99% varmuudella laittomiksi. 90- luvun laatikkoautoja kirkkaan sinisillä valoilla. Voisi poliisi löytää muutakin huomautettavaa kuin vain valot.
 
Autossa on toisen puolen Xenon tietystä kulmasta katsottuna hieman sinertävä, joten oletan sen alkavan vähitellen kaipaamaan vaihtoa. Ajattelin vaihtaa uudet tuikut molemmille puolille kerralla, niin kuluvat suunnilleen samalla syklillä ja on sitten molemmilla puolilla myös sama värisävy.

Googlettelun jälkeen päädyin tilaamaan amazon.de:stä Osram Xenarc Cool Blue Intense duoboxin, kun arvosteluiden perusteella ovat ihan järkevät ja hintakin oli vain 80€/pari (nyt näyttää olevan muutaman euron yli). Myyjänä ja toimittajana Amazon itse, eli pitäisi olla aitoa kamaa. Suomessa noista pyydetään tuplahinta.


Osramilla on toki valikoimissa kaiken maailman "hurrdurr, valotehoa +200%" -polttimoitakin, mutta ne ovat kalliimpia ja ne oletettavasti kestävät samaisen 200% lyhyemmän aikaa. Lisäksi nuo äverit valotehoprosentit eivät ole millään tavalla suhteessa todellisuuteen. Ei viitsi tuhlata rahaa sellaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Taas sama juttu. Kolminkertaistetaan* valon määrä ja kuvitellaan, ettei hajavalo ja sitä kautta häikäisy kolminkertaistu :facepalm:


*xenonit lupaa usein 3x valoa verrattuna halogeeniin: käytetään samaa lukua ledeille.
Eikä tuo olisi vielä kovin paha. Valitettavasti näin kävisi ideaalitilanteessa, jossa valonlähteen koko ja sijainti pysyisi entisellään. Sehän ei millään xenonpurkauksella eikä silminnähden suurikokoisella lediemitterillä pysy pienen halogeenihehkulangan rajoissa.Tällöin pitää olettaa hajavalon lisääntyvän enemmän kuin valonlähteen valovirta lisääntyy, ja vastaavasti kirkkaan valaisun alueelle tarkoitetun valon lisääntyvän tätä vähemmän.
 
Itselläni on autossa hieman harvinaisempi polttimotyyppi HIR2 projektoriumpiossa, jossa lyhyet valot tehdään kuten Xenoneissa, eli varjostimella. Vanhat kulahtaneet halogeenit vaihdoin jokin viikko sitten Philipsin Ultinon Essential -ledipolttimoihin. Polttimon teho on 24W ja lumeneita luvataan 1550. Ks. Philips Ultinon Essential LED HIR2 ajovalopolttimopari | Motonet Oy

Ajelen pääosin kaupungissa, joten en ole tähän mennessä vielä tarvinnut pitkiä, testannut olen kyllä, että joo, toimii. Varjostimen takia valokuvio rajautuu hyvin, eikä ole kukaan ainakaan vilkutellut valoja mulle... Nuo Philipsitkään eivät toki ole E-hyväksytyt.

Joku mainitsi ketjussa uusien autojen häikäisevistä valoista... Sen olen itsekin havainnut, että pienetkin töyssyt tiessä saavat illalla vastaantulevien Volvo V90:sten vakiot LED-valot häikäisemään pahasti, oletan että ovat jotkut "perusmallit" joissa ei ole korkeuden automaattista säätöä... On toki muitakin automalleja, mutta noi V90:set erottuu joukosta sillä että ne tuntuvat häikäisevän *aina*...

edit: Niin, ja nuo Ultinon Essentialit on siitä mukavat, että niiden virtalähde on polttimossa, eikä erillisessä purkissa, joten mahtuivat autooni hyvin umpioiden sisään kannen alle ilman mitään virityksiä...
Onko kenties Toyota mihin valot tuli? Tänään hain samat valot Yarikseen missä siis projektori umpiot ja valoteho kyllä parani huomattavasti kun nyt päivällä näki ajovalot seinää vasten kun taas halogeenilla ei.

Yö kokeilua joutuu varmaan hetken odottelemaan, mutta yritän muistaa ottaa kuvaa valokuviosta.
 
Se nyt jo olisikin, jos "kuvio" muuttuisi niin paljon alkuperäistä huonommaksi, että yhdestä kuvasta näyttäisi siltä eli lähivalot osoittaisivat vaikkapa puiden latvoihin. Joo, tarkka on.
 
Onko kenties Toyota mihin valot tuli? Tänään hain samat valot Yarikseen missä siis projektori umpiot ja valoteho kyllä parani huomattavasti kun nyt päivällä näki ajovalot seinää vasten kun taas halogeenilla ei.

Yö kokeilua joutuu varmaan hetken odottelemaan, mutta yritän muistaa ottaa kuvaa valokuviosta.
Hieman hämärässä, omasta mielestä philipsin ledi on projektoriumpiossa ihan hyvä vaihtoehto?
 

Liitteet

  • IMG_20210420_204811~2.jpg
    IMG_20210420_204811~2.jpg
    1,7 MB · Luettu: 240
Hieman hämärässä, omasta mielestä philipsin ledi on projektoriumpiossa ihan hyvä vaihtoehto?
Hieman myöhässä bongasin viestisi, mutta autoni ei ole Toyota, vaan Chevrolet Volt. Itse olen Ultinon Essentialiin tyytyväinen, Philipsin ilmoittamat lumenit tuntuvat todellisilta, eikä miltään mainosmiesten puheilta... Polttimot toimivat Letukan projektoriumpiossa niin kuin pitääkin, ja pimeällä näkee paremmin kuin ennen. Bonuksena valon sävy sopii auton alkuperäisten LED-päiväajovalojen/parkkien kanssa hyvin yhteen.
 
Kuinkahan kestäviä nuo Osramin H3 Night Breaker Laser +150% polttimot ovat?

Lisävaloihin tulevat, eli ovat lähivaloja vähemmän päällä, mutta kokevat paljon sytyttelyä ja sammuttelua ja releytyksen takia käyvät myös korkealla jännitteellä. Mielellään koko pimeän kauden saisi pysyä kirkkainakin, kun omien lisävalojen polttimoiden vaihto on vähän nihkeää. TM:n testissä Osramin Night Breakerin Unlimited ei ainakaan pärjännyt tehokkaammalle Philipsille millään kestossa. Ja sekin oli vain +110%, eikä +150%.

Vielä on melko aikaista katsella syksyä varten polttimoita, mutta osui vain silmään, kun Kärkkäisillä oli noita polttimopari 6€. Kolme Night Breaker Unlimited -polttimoa maksaisi 15€, eli Lasereissa on hinta kohdallaan, mutta paremmasta kestosta voin kyllä maksaa lisää. Motonetin alelaarista löytyi myös 2 kpl Narvan +50% H7 polttimoita 5 eurolla, mikä ei ole laatupolttimoille paha hinta. Nuo saavat mennä auton omiin pitkiin. Toki sitä voisi aina siirtyä lediaikaan lisävalojen kohdalla, mutta ehkä vedän vielä yhden vuoden kolmella halogen-pöntöllä ja dremelillä väännän vain referenssilukua isommaksi 17.5 -> 37.5.

EDIT: Taitaa Philips Vision H3 +30% olla paras valinta tehon ja kestävyyden suhteen, sekä TM:n että Autobildin testeissä pärjäsi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkissä valoissa kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaita lamppuja, lyhyissä valoissa taas mahdollisimman kestäviä lamppuja.
 
Pitkissä valoissa kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaita lamppuja, lyhyissä valoissa taas mahdollisimman kestäviä lamppuja.
Riippuu mitä haluaa ja missä ajaa. Itse haluan lyhyisiin mahdollisimman hyvin valaisevat ja siksi vaihdan joka talvikaudeksi uudet polttimot. Pitkillä ei juuri tule ajettua kun aina on muuta liikennettä silloin kun ajelen. Pitkillä ei siis itselle ole juuri mitään väliä.
 
Mistä hyvät pihit ledit korvaamaan Philips RacingVision H4-polttimopari +150%? 7kk oli noiden kesto päivittäisessä käytössä, noin 2h päivässä tuli ajettua ja kerran viikossa 6h.
 
Mistä hyvät pihit ledit korvaamaan Philips RacingVision H4-polttimopari +150%? 7kk oli noiden kesto päivittäisessä käytössä, noin 2h päivässä tuli ajettua ja kerran viikossa 6h.
Mitä tarkoittaa pihit? Itse ostin pari kuukautta sitten nuo Luminalightsit kun entisten, Autoline H4 kesto oli aika lyhyt. Ehkä nuo kestää kauemmin kun niissä on nuo pitkät jäähdytysliuskat. Eivät ole hinnaltaan kovin pihit. :)

 
Mitä tarkoittaa pihit? Itse ostin pari kuukautta sitten nuo Luminalightsit kun entisten, Autoline H4 kesto oli aika lyhyt. Ehkä nuo kestää kauemmin kun niissä on nuo pitkät jäähdytysliuskat. Eivät ole hinnaltaan kovin pihit. :)


Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta. Pihillä tarkoitan edullisia ja pitkäkestoisia ledejä.
Vaikuttaako hinta kestävyyteen? Moni kehunut aliexpressin ledejä.
 
Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta. Pihillä tarkoitan edullisia ja pitkäkestoisia ledejä.
Vaikuttaako hinta kestävyyteen? Moni kehunut aliexpressin ledejä.
Varmaan laatu vaikuttaa kestävyyteen ja millainen jäähdytys, sekä wattimäärä.
Autolinen ledit kesti 20000km
Tietenkin jos löydät aliexpressistä hyvät. Itse tilasin nämä mutta niissä oli jotain sopivuusongelmia ja ennenkaikkea kirkas hotspot-alue puuttui. Ei niiden valo olisi mihinkään kantanut, heitin pois.
 
Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta. Pihillä tarkoitan edullisia ja pitkäkestoisia ledejä.
Vaikuttaako hinta kestävyyteen? Moni kehunut aliexpressin ledejä.
Ledeissä hinta ja laatu kulkee käsikädessä. Eli halvalla ei saa hyvää. Ja halvat on usein huonompia kuin halogeenit. Jos hyvät haluaa niin sitä lompakkoa on pakko raottaa vähän enemmän saadakseen laatua.
 
noin 2h päivässä tuli ajettua ja kerran viikossa 6h.
Onpas hintavat... Halvimmat ledit sarjoineen 30-50€ ja tuossa vain 12kk takuuta.
Nopeasti laskettuna 18 tuntia viikossa autolla ajoa ja silti reilu 100€ valo tuntuu kalliilta... millä autolla ajelet jos valoihin ei ole rahaa, mutta ajelua tulee noinkin paljon. Vai onko "ajelu" sitä että seisotaan parkkipaikalla valot päällä ilman että liikutaan mihinkään?
 
Nopeasti laskettuna 18 tuntia viikossa autolla ajoa ja silti reilu 100€ valo tuntuu kalliilta... millä autolla ajelet jos valoihin ei ole rahaa, mutta ajelua tulee noinkin paljon. Vai onko "ajelu" sitä että seisotaan parkkipaikalla valot päällä ilman että liikutaan mihinkään?

Kaverin piikkiin etanolilla vastapalveluksi että teen pientä projektii koodaten vähän päin puuta... :rofl:
 
Mitä tarkoittaa pihit? Itse ostin pari kuukautta sitten nuo Luminalightsit kun entisten, Autoline H4 kesto oli aika lyhyt. Ehkä nuo kestää kauemmin kun niissä on nuo pitkät jäähdytysliuskat. Eivät ole hinnaltaan kovin pihit. :)


Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.
 
Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.

Osram Ultralifet kun ostaa niin saa veloituksetta uudet palaneiden tilalle, niissä on se takuu.

Ei varmaan halvemmaksi voi tien valaisu tulla?

Toinen vaihtoehto ajaa vähemmän autolla niin ei tarvii juuri koskaan uusia polttimoita..
 
Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.
Tiedän vain että noissa on Philipsin siru ja TM testissä näyttivät hyvin ja kävivät pari astetta viileämpinä kuin Autoline jotka kesti sen 20 000km.
Tosiaan halvimmaksi tulisi halogeenit.

 
Ovatko nämä siis parhaimmat H4 ledit, mitä voin saada ja onko kiinnijäämisen riski alimitoitettu että vastaa philips 150%? Ideana on löytää kestävämpi kuin philipsin polttimot ja säästää kustannuksissa.
Tuo LuminaLights H4 sarja maksaa 129€. Saattaahan se hyvä olla, mutta kyllähän se edustaa jo vanhaa tekniikkaa.

Samaan rahaan saa uutta tekniikkaa edustavat Philips Ultinon Pro5000, jotka käytännössä vastaavat halogeeneja. https://www.lumise.fi/polttimot-muu...a-h4-philips-ultinon-pro5000-hl/p/8020103540/

Jos haluaa vielä paremmat niin Ultinon Pro9000 on ratkaisu https://www.lumise.fi/polttimot-muu...a-h4-philips-ultinon-pro9000-hl/p/8020103532/
 
Voisiko joku säätää autostani Cobra Xenon-Muutossarja H4 Bi-xenon, niin ettei häikäise vastaantulijoita??
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta ottaisin 60 eurolla jos olisin aiemmin sattunut huomaamaan. Ilmeisesti vielä kirkkaammat kuin nuo ultinon 5000 ja 9000.
Näyttäisi että tehdastakuu 2v.
Essential on Philipsin karvalakkimallistoa. Ultinon 5000 on keskikastia ja Ultinon 9000 on lippulaiva.
 
Kokemuksia tästä polttimosta ja sävystä?
Eivät ole ainakaan hinnalla pilattuja, pitäis sumareihin polttimot uusia kun tulee uudet umpiotkin.
Pilot superwhitet toimineet puoltoista vuotta aika hyvin, mut toinen kellertää selkeästi ja vois kokeilla muuta vaaleaa valoa tuottavaa :)
 
Kokemuksia tästä polttimosta ja sävystä?
Eivät ole ainakaan hinnalla pilattuja, pitäis sumareihin polttimot uusia kun tulee uudet umpiotkin.
Pilot superwhitet toimineet puoltoista vuotta aika hyvin, mut toinen kellertää selkeästi ja vois kokeilla muuta vaaleaa valoa tuottavaa :)
Missä maassa ajelet? Etusumuvaloja ei Suomessa välttämättä tarvitse kertaakaan laittaa päälle puolentoista vuoden aikana.

Yksinkertaisena vastauksena sumuvaloon kannattaa laittaa laatumerkin bulkkipahvipakattuja peruspolttimoita, kuten usein voi asentaa lähi- ja kaukovaloihinkin eikä ole välttämättä paskempi valinta.

Hyvää tavaraa saa aeromotorsilta noin parin euron kappalehintaan muun tilauksen yhteydessä, eli ei tarvitse maksaa 20-50 euroa pari kuten jotkut haluavat ajovaloihinsa suomihinnoin +xxx% merkkipolttimoista maksaa. Usein tarkemmin tietämättä, käärmeöljystä.

Pitkänä vastauksena etusumuvalojahan tarvitaan auton eliniän aikana ehkä 2-20 tuntia tieliikenteessä plus tietyt maastoajot, joten polttimon ei tarvitse olla mikään longlife vaan suorituskyvyn voi maksimoida jos haluaa panostaa. Yleisesti ajatellaan, että normaalin halogeenin värisävy on käyttöolosuhteisiin sopivampi kuin marginaalisesti sinisemmissä, mutta tässä on niin monta muuttujaa etten ala esittää siitä mitään perusteltua arviota. Eiköhän ne toimi tarpeen tullen millä tahansa asiallisilla polttimoilla, kunhan ei mitään alahyllyn mahdollisesti DOA tuningroskaa sinne työnnä. Luotettavuushan on se tärkeä muuttuja. Tosin sumuvalojen suuntaus voi olla vakiona aivan liian alas, jolloin ne eivät valaise edes sitä 30 km/h pysähtymismatkaa, jota niiltä kaivattaisiin.

Mikäli poltat niitä laittomasti, huvin vuoksi tai kiusallaan etkä aio lopettaa, niin laita mahdollisimman tehottomat. Häikäisee meitä muita vähemmän. Etuvastuskin auttaisi asiaa, mutta sinisen sävyn saa tietysti unohtaa kun valo menee kusenkeltaiseksi. Ehkä jokin mahdollisimman paska LED-sarja voisi olla niin himmeä, että huono geometria ei kumoaisi heikon valotehon aiheuttamaa häikäisyn vähenemistä? Etusumuvalojen väärinkäytössähän häikäisy ei muodostu kuten lähivalojen epäasiallisessa virittelyssä eli hajavalosta, vaan lähinnä tien pinnasta peilaavasta sokaisevasta valomerestä.
 
Ledeistä poliisi ei tunnu välittävän. Mulla on ollut 2.5v eikä ole valittanut.
 
Missä maassa ajelet? Etusumuvaloja ei Suomessa välttämättä tarvitse kertaakaan laittaa päälle puolentoista vuoden aikana.

Yksinkertaisena vastauksena sumuvaloon kannattaa laittaa laatumerkin bulkkipahvipakattuja peruspolttimoita, kuten usein voi asentaa lähi- ja kaukovaloihinkin eikä ole välttämättä paskempi valinta.

Hyvää tavaraa saa aeromotorsilta noin parin euron kappalehintaan muun tilauksen yhteydessä, eli ei tarvitse maksaa 20-50 euroa pari kuten jotkut haluavat ajovaloihinsa suomihinnoin +xxx% merkkipolttimoista maksaa. Usein tarkemmin tietämättä, käärmeöljystä.

Pitkänä vastauksena etusumuvalojahan tarvitaan auton eliniän aikana ehkä 2-20 tuntia tieliikenteessä plus tietyt maastoajot, joten polttimon ei tarvitse olla mikään longlife vaan suorituskyvyn voi maksimoida jos haluaa panostaa. Yleisesti ajatellaan, että normaalin halogeenin värisävy on käyttöolosuhteisiin sopivampi kuin marginaalisesti sinisemmissä, mutta tässä on niin monta muuttujaa etten ala esittää siitä mitään perusteltua arviota. Eiköhän ne toimi tarpeen tullen millä tahansa asiallisilla polttimoilla, kunhan ei mitään alahyllyn mahdollisesti DOA tuningroskaa sinne työnnä. Luotettavuushan on se tärkeä muuttuja. Tosin sumuvalojen suuntaus voi olla vakiona aivan liian alas, jolloin ne eivät valaise edes sitä 30 km/h pysähtymismatkaa, jota niiltä kaivattaisiin.

Mikäli poltat niitä laittomasti, huvin vuoksi tai kiusallaan etkä aio lopettaa, niin laita mahdollisimman tehottomat. Häikäisee meitä muita vähemmän. Etuvastuskin auttaisi asiaa, mutta sinisen sävyn saa tietysti unohtaa kun valo menee kusenkeltaiseksi. Ehkä jokin mahdollisimman paska LED-sarja voisi olla niin himmeä, että huono geometria ei kumoaisi heikon valotehon aiheuttamaa häikäisyn vähenemistä? Etusumuvalojen väärinkäytössähän häikäisy ei muodostu kuten lähivalojen epäasiallisessa virittelyssä eli hajavalosta, vaan lähinnä tien pinnasta peilaavasta sokaisevasta valomerestä.

Ihan Suomessa ajelen ja autossani etusumuvalot toimivat myös kääntymis valoina ja "follow me home" valoina, niin kyllä ne palaa paljon enemmän kuin sinun veikkauksesi.
Kiitos mutta en tarvitse valistusta sumuvalojen käytöstä tai tarpeelllisuudesta ja en käytä niitä laittomasti. Ne ovat myös oikein suunnatut ja tulevat olemaan jatkossakin uusilla umpioilla.
Mutta joo tuo aeromotors on hyvä vinkki, joskus sieltä jotain selaillutkin :thumbsup:
 
No olisit heti sanonut, eihän tuo ollut mistään pääteltävissä. Ei pahalla, ja tulipa kerrottua myös muille lukijoille.

Ehkä korttelikäännöksissä ja saattovaloina kannattaa myös turvautua laadukkaisiin, tasalaatuisiin ja pitkäikäisiin peruspolttimoihin. Näin itsekin teen erillisen staattisen kaarrevalon kohdalla, sehän kyllä kuluu vähäisillä tunneilla sytytyskertojen kautta. Sinertävä tuningpolttimo tai marginaalisesti kirkkaampi ei ole ideaali tai muutenkaan mitenkään hyvä.
 
Öisin matkaa ajaessa on jo melko pimeää ja tuli taas tuskailtua auton omia valoja. Mittasin yleismittarilla jännitteen ja pitkille tuli 11.9V ja lyhyille 12.5V. Ohjelmoin polttimoiden säästötoiminnon pois ja molempien jännite nousi 14 volttiin :confused:

Nyt Osramin 65W H18 -polttimot alkavat lähivaloissa valaisemaan kuin xenonit ja pitkien kelmeä väri muuttui valkoiseksi ja valoteho varmaan tuplaantui. Alkaakohan tuo 65W polttimo tuottamaan noilla volteilla jo liikaa lämpöä isossa heijastinumpiossa? Polttimoiden kesto luonnollisesti romahtaa tuossa koodauksessa ja siksi mietin, jos laittaisin vain 55W peruspolttimot.
 
Öisin matkaa ajaessa on jo melko pimeää ja tuli taas tuskailtua auton omia valoja. Mittasin yleismittarilla jännitteen ja pitkille tuli 11.9V ja lyhyille 12.5V. Ohjelmoin polttimoiden säästötoiminnon pois ja molempien jännite nousi 14 volttiin :confused:

Nyt Osramin 65W H18 -polttimot alkavat lähivaloissa valaisemaan kuin xenonit ja pitkien kelmeä väri muuttui valkoiseksi ja valoteho varmaan tuplaantui. Alkaakohan tuo 65W polttimo tuottamaan noilla volteilla jo liikaa lämpöä isossa heijastinumpiossa? Polttimoiden kesto luonnollisesti romahtaa tuossa koodauksessa ja siksi mietin, jos laittaisin vain 55W peruspolttimot.
Eikö "normaali" ole juuri 65W? Kyllähän niitten umpioden se nyt pitäisi kestää. Eihän niistä varmaan aikaisemmin ole lähtenyt sitä 65W.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö "normaali" ole juuri 65W? Kyllähän niitten umpioden se nyt pitäisi kestää. Eihän niistä varmaan aikaisemmin oli lähtenyt sitä 65W.
55W on standardi H7-polttimoille ja monelle muullekin. Standardi jännite, joilla polttimoiden arvot ilmoitetaan, on 13.2V. Tuolla 14 voltin jännitteellä yhdestä H18-polttimosta irtoaa noin 2200 lumenia, joka on jo aika raju valoteho lähivaloille heijastinumpiossa. Pitää varmistaa vielä, ettei häikäise vastaantulijoita. Mutta vielä suurempi ero tuli pitkiin, joissa jännite nousi yli 2V.

Tuolla 14 voltin jännitteellä polttimon teho nousee jo 70W yläpuolelle. Päiväajovalot toki madaltavat heijastinpinnan kärähtämisen riskiä.
 
55W on standardi H7-polttimoille ja monelle muullekin. Standardi jännite, joilla polttimoiden arvot ilmoitetaan, on 13.2V. Tuolla 14 voltin jännitteellä yhdestä H18-polttimosta irtoaa noin 2200 lumenia, joka on jo aika raju valoteho lähivaloille heijastinumpiossa. Pitää varmistaa vielä, ettei häikäise vastaantulijoita. Mutta vielä suurempi ero tuli pitkiin, joissa jännite nousi yli 2V.

Tuolla 14 voltin jännitteellä polttimon teho nousee jo 70W yläpuolelle. Päiväajovalot toki madaltavat heijastinpinnan kärähtämisen riskiä.
Niin no puhuit H18 etkä H7...
 
Niin no puhuit H18 etkä H7...
Tosiaan unohdin mainita, että kaksi vuotta käyttänyt jo H18-polttimoita H7-polttimon tilalla paremman keston ja valotehon takia. En kyllä usko että uusien autojen H18-polttimoille suunnitellut umpiot eroaisivat mitenkään H7-umpioista heijastinpintojen materiaalin puolesta. Tosin edellisen auton valoista projektorin heijastinpinta oli himmentynyt jo 140tkm kohdalla 55W polttimoillakin, mutta iso heijastinumpio varmaan kestää lämpöä ihan eri tavalla.
 
Kävin testaamassa lisää ja 65W H18-polttimo H7-umpiossa ja jännitteen nosto koodaamalla 12.5V -> 14.1V tuo kyllä mahtavan lähivalotehon. Kuvio on kirkas ja leveä, mutta ei kuitenkaan häikäise vielä. Pitkien kohdalla jännite nousi 2.2V ja nyt ne jopa oikeasti valaisevatkin jotain. Aiemmin pelkät lisävalot napista sammuttaessa tuntui, että pudotti kokonaan lyhyille.

MUTTA nyt huomasin molempien umpioiden heijastimen aivan yläreunassa pientä harmaata himmentymää, joka näyttää juuri polttimon käryttämältä. Kuviossa erottui vielä polttimon päällä oleva metallikupu. Kesät talvet on tullut ajettua 65W-polttimoilla ja vaikka päivällä on voinut käyttää päiväajovaloja, niin lämpöisinä kesäöinä umpio kyllä lämpenee. Tuo himmentymä on niin pieni, että vaikutus valotehoon on varmaan olematon, mutta taidan kuitenkin vaihtaa jotkut halvat ja kestävät 55W H7:t tilalle. Plussapolttimot eivät enää näitä jännitteitä kestä.

Kuvassa vielä H18:n kirkas ja leveä valokuvio. Hajavaloa heijastinumpiosta tulee silti niin vähän, että liikennemerkki valaistuu enemmän yötaivaasta kuin lähivaloista.

IMG_20210711_003106.jpg


Nyt heinäkuussa pitäisi vielä heittää pieni reissu Suomen läpi ja useampi tunti tästä matkasta on yön aikana. Lisävaloihin ostin Kärkkäisten alennuksesta muovikassillisen Osramin H3 Night Breaker Laser ja Unlimited -polttimoita 2€ kpl. Kolme lisävaloa +14V jännitteellä nekin kyllä syö polttimoita, mutta saipahan halvalla varalle. Hansikaslokerossa saa aina olla yksi H7 ja yksi H3, jos tien päällä joku polttimo palaa.
 
Jos joku esim. Yariksen tai Avensiksen omistaja kaipaa valopäivitystä niin joutilaana olisi ~1,5v 20tkm keulalla olleet Philipsin X-tremeUltion HIR2 LEDit ja niille kaveriksi Osramin LedDriving Premium SL W21/5W LED-polttimot päiväajovaloille/parkeille.

Pelkillä päiväajovaloilla ajettu varmaan lähemmäs 80% ajasta joten ajovalot ovat lähes uutta vastaavat. Ultioneilla saa säädettävyyden ansiosta valokuvion täsmälleen täydelliseksi.

Ultioneille on ainakin kuitti tallessa. Osrameille ei välttämättä, pitää etsiä.

Yv:tä jos kinostelee.


Huom. Valostore mainostaa virheellisesti 6500K, mutta todellisuudessa ovat 5800K. Livenä valo on todella valkoista.

 
Viimeksi muokattu:
Jos joku esim. Yariksen tai Avensiksen omistaja kaipaa valopäivitystä niin joutilaana olisi ~1,5v 20tkm keulalla olleet Philipsin X-tremeUltion HIR2 LEDit ja niille kaveriksi Osramin LedDriving Premium SL W21/5W LED-polttimot päiväajovaloille/parkeille.

Pelkillä päiväajovaloilla ajettu varmaan lähemmäs 80% ajasta joten ajovalot ovat lähes uutta vastaavat. Ultioneilla saa säädettävyyden ansiosta valokuvion täsmälleen täydelliseksi.

Ultioneille on ainakin kuitti tallessa. Osrameille ei välttämättä, pitää etsiä.

Yv:tä jos kinostelee.


Huom. Valostore mainostaa virheellisesti 6500K, mutta todellisuudessa ovat 5800K. Livenä valo on todella valkoista.

Tuleeko noista lediparkeista palaneen polttimon vikailmoitus ajotietokoneelle?
 
Audiin pitäisi D2S:ät vaihtaa ja nykyiset taitaa olla Osramin Night Breaker Unlimitedit. Bnight Breaker Laserithan olisi hyvät, mutta tuli vastaan Osramin Cool Blue Boostit. Pari arvosteluvideota katsoin ja vaikuttivat hyviltä. Onko kokemuksia tai vaihtoehtoja näille? Haluaisin viileämpää valoa kuin mitä nykyiset Unlimitedit tarjoaa. Saksan-Amazonissa nämä n. 80 €/kpl, jenkeistä paljon halvemmalla jopa verojen ja tullien kanssa. Night Breaker Laserithan ovat n. 150-200 €/kpl.

Tässä videota noista Cool Blue Boosteista.

1626597987074.png 1626598067082.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom