Hyvät ajovalopolttimot autoon?

... Philipsin Whitevision H7:t, joita moni on tuntunut kehuvan etenkin värisävyn puolesta. Pitää kyllä sanoa, että värisävy ja valoteho ("+60%" polttimona myydään) on näillä aivan eri luokassa kuin missään aiemmissa lähivalopolttimoissa mitä olen käyttänyt. Varmaan tuo vaaleampi sävy tekee myös sellaisen fiiliksen, että valoa on enemmän kuin tavallisilla keltaisilla polttimoilla. Nyt kun valojen suuntauskin on suunnilleen kunnossa, eikä suoraan auton puskurin eteen kuten tehtaan jäljiltä, on sellainen olo että lyhyillä näkeekin johonkin....

... Summa summarum: Philipsin Whitevision on tulevaisuudessa mun go to -tuikku, jos ei nyt sitten osoittaudu todella huonosti kestäväksi.

Kerrataanpa kokemuksia, WhiteVisionit kesti melko tarkkaan vuoden auton nokalla ennen kuin sammuivat vartin välein toisistaan jouluaattona. Onneksi oltiin matkalla päivänvalon aikaan niin ei tarvinut alkaa tien päällä vaihtamaan varapolttimoa (yksi oli matkassa) auton keulalle.

Kilometrejä on tässä vuoden aikana kerennyt tulla mittariin koronan aiheuttamien etätöiden takia normaalia vähemmän, tuskin edes 15 tonnia tullut ajettua tänä vuonna. Tästäkin aika iso osa tuli kesällä jolloin mentiin päivävaloilla, joten aika heikolta vaikuttaa lamppujen kestävyys, varovaisesti arvioiden ehkä noin kahdeksan tuhatta kilometriä olleet päällä.

Tällä hetkelle autossa on Philipsin perus +30% Visionit, jotka ei näppituntumalta jää kovin kauaksi noista valotehossa. Tietty whitet saattoi olla jo vähän ”väsyneet” loppua kohden. Hankintahinta oli noin puolet whitevisioneista abc:llä, jos kestävyys on näissä tavan visioneissa paremmalla tolalla niin taidan alkaa käyttämään näitä.

Ja tulevaisuudessa pidän kaksi varapolttimoa mukana.
 
Alkoi ärsytää rikkinäisen polttimon varoitus H7-ledien kanssa niin tilasin tälläiset: H7 LED Headlight High Low Beam Canbus Error Free Anti Flicker Resistor Canceller | eBay. Toimivat kyllä mutta 6ohmin vastusarvon takia kuumenevat niin, että olisi kiinnitettävä metallia vasten. Aloinpa sitten tutkimaan erikokoisilla vastuksilla mikä riittää -13 pösössä huijaamaan järjestelmään. Isoin mitä kokeilin ja toimi oli 2,2 kohm ja kun tämä ei kuumene juurikaan niin onpa naurettavan yksinkertainen kikka verrattuna tuollaiseen tehovastus möykyyn. Asennus plug and play alkuperäiseen liittimen takapuolelle :D Toimiikohan muissakin canbus vehkeissä näin? Toisaalta ei yllättävää, koska yksinkertainen jatkuvuus mittaus huomattavasti simppelimpi verrattuna todellisen tehonmittaukseen.
original_504a4933-644e-4590-9788-e1f0db87f40b_IMG_20210119_210346.jpg
 
Alkuperäiset pitkät olivat autossani Osramin 65w HB3 (9005) -kantaiset. Vaihdoin tilalle Rockautosta tilaamani Wagner 65w 9011 HIR1-polttimot. Wagnerit näyttivät olevan vastaavat kuin Philipsin 9011 malli, tekstit olivat vastaavat ja made in germany. Kantaa joutui vähän modaamaan sivuleikkurilla, mutta se oli minuutin työ. Valotehossa huomaa todella hyvin eron (lumenit 1700 vs 2300). Valonsävy on aavistuksen keltaisempi kuin Osrameissa. Testikuvia ei tullut otettua. Kokemusta ei ole "plussapolttimoista" mutta 9011 polttimot tulen jatkossakin laittamaan pitkiin.
 
Tällä hetkelle autossa on Philipsin perus +30% Visionit, jotka ei näppituntumalta jää kovin kauaksi noista valotehossa. Tietty whitet saattoi olla jo vähän ”väsyneet” loppua kohden. Hankintahinta oli noin puolet whitevisioneista abc:llä, jos kestävyys on näissä tavan visioneissa paremmalla tolalla niin taidan alkaa käyttämään näitä.
Monessa halogeeni testissä nuo +30% Visionit on olleet siellä kärkipaikoilla kilpailemassa näiden +130%/+150% polttimoiden kanssa. Osassa testeistä jopa parempia.

Testien mukaan WhiteVisionit ja muut valkoista valoa tuottavat lamput ovat enempi ulkonäöllisiä. Ne ovat kyllä kirkkaampia ja valkoisempia, mutta sillä miinuksella, että ne eivät valaisekaan yhtä pitkälle. Eli valkoisempi valo hämää silmää luulemaan niiden valaisevan paremmin.
 
Pitäisi omaan autoon vaihtaa xenonit uusiin. Mitä amazonista tarjontaa katselin, niin valinta näyttäisi osuvan joko

- OSRAM XENARC ORIGINAL D3S XENON

- Osram Xenarc Night Breaker Laser, D3S +200%

Kumpaa suositellaan ja onko jokin syy miksi jompaakumpaa ei pitäisi valita. Mitä noita .de:n käyttäjä arvosteluita kävin lävitse niin osa oli ollut pettynyt noihin Night breakereihin. Lähinnä eivät olleet lunastaneet mainosmiehen lupauksia.
 
Pitäisi omaan autoon vaihtaa xenonit uusiin. Mitä amazonista tarjontaa katselin, niin valinta näyttäisi osuvan joko

- OSRAM XENARC ORIGINAL D3S XENON

- Osram Xenarc Night Breaker Laser, D3S +200%

Kumpaa suositellaan ja onko jokin syy miksi jompaakumpaa ei pitäisi valita. Mitä noita .de:n käyttäjä arvosteluita kävin lävitse niin osa oli ollut pettynyt noihin Night breakereihin. Lähinnä eivät olleet lunastaneet mainosmiehen lupauksia.

Itse ajattelin tilailla osramin xenarc cool bluet. Ei ainakaan youtube videoiden perusteella kovinkaan siniset vaan tuo 6000K värilämpötila on mielestäni xenoneille miellyttävämpi sävy kuin night breakerien 4300K. Jaoin vaan oman aikeeni koska en tosiaan ole näitä vielä tilaillut. Iltapäivät alkaa olemaan jo sen verran valoisia että venytän hankinnan varmaankin ensi syksyyn.
 
Millaisia kokemuksia ihmisillä on D2R-polttimoista?
Väyrysessä mulla oli nuo vajaa 10 vuotta sitten. Kokemusta ei ole kuin yksistä Philipsin polttimoista. Ihan hyvin niillä näki, umpiot eivät olleet ihan parhaassa iskussa enää. Umpiossa oli muistaakseni aikaisemmin paikoillaan jotkut geneeriset kiinapolttimot, en nyt muista että tuliko suurta eroa kun vaihtoi merkkipolttimoihin.
 
Aika harvinaisia. En ole ikinä nähnyt missään vakiona noita heijastinumpioon tarkoitettuja. En ole myöskään nähnyt niille hyväksyttyjä umpioita.
Mulla on Nissan Maximan lähivaloissa tuollaiset ja ovat siis orkkis-xenonit automaattisella tasonsäädöllä yms.
 
Pitäisi omaan autoon vaihtaa xenonit uusiin. Mitä amazonista tarjontaa katselin, niin valinta näyttäisi osuvan joko

- OSRAM XENARC ORIGINAL D3S XENON

- Osram Xenarc Night Breaker Laser, D3S +200%

Kumpaa suositellaan ja onko jokin syy miksi jompaakumpaa ei pitäisi valita. Mitä noita .de:n käyttäjä arvosteluita kävin lävitse niin osa oli ollut pettynyt noihin Night breakereihin. Lähinnä eivät olleet lunastaneet mainosmiehen lupauksia.

Original Xenarc tuottaa aavistuksen kellertävää valoa ja ovat pitkäikäisempiä. Näin ainakin Osram mainostaa tuotettaan. Itselläni on tuollaiset D2R Original Xenarcit. Valinnan tosin ratkaisi puhtaasti halpa hinta - olivat Kärkkäisellä pari vuotta sitten 25 eur/kpl tarjouksessa. Normaalihinta taitaa olla n. 50 eur / kpl Suomessa.

Itse ottaisin nuo tehokkaamat Laserit, jos hinnassa ei paljoa eroa. Tosin jos eivät ole lunastaneet mainoksen lupauksia......ja jos on kallis vaihto-operaatio, niin sekin laittaisi miettimään valintaa. :\
 
Viimeksi muokattu:
Original Xenarc tuottaa aavistuksen kellertävää valoa ja ovat pitkäikäisempiä. Näin ainakin Osram mainostaa tuotettaan. Itselläni on tuollaiset D2R Original Xenarcit. Valinnan tosin ratkaisi puhtaasti halpa hinta - olivat Kärkkäisellä pari vuotta sitten 25 eur/kpl tarjouksessa. Normaalihinta taitaa olla n. 50 eur / kpl Suomessa.

Itse ottaisin nuo tehokkaamat Laserit, jos hinnassa ei paljoa eroa. Tosin jos eivät ole lunastaneet mainoksen lupauksia......ja jos on kallis vaihto-operaatio, niin sekin laittaisi miettimään valintaa. :\
Olen kyllä joka tapauksessa kallellaan noihin Night Breaker:hin, ja taidan joka tapauksessa kokeilla niitä. Katsotaan miten käy. Autona on volvo, joten mikään iso projekti noiden vaihtaminen ei pitäisi olla, umpiot irtoaa sen verran helposti että siitä se ei tule vaihto jäämään.
 
Bilteman 100W Rally-polttimot eivät ollutkaan niin hyviä. Ihmettelin vähän, kun lisävalojen valokuvion reuna pehmeni ja valoa levisi vähän joka suuntaan. Kävin ostamassa Osram Super Bright 100W H3 -polttimot tilalle ja nyt valokuvio on taas todella terävä. Halvoissa polttimoissa hehkulangan mitoitus taitaa olla vähän miten sattuu :asif:

Nyt kyllä lähtee pienistä Hella Comet FF200 -lisävaloista valoa eteenpäin niin pirusti. Kantama oikeasti aika mukava ja mutkatiellä näki jokaisen suoran päähänkin aina seuraavaan mutkaan. Piti vaihtaa kaverin kanssa autoa ja kaveri ajoi pitkät päällä vastaan ja häikäisi paljon jo kaukaa. Valoja ei erottanut toisistaan, vaan pelkkä kusenkeltainen valopallo näytti lähestyvän. 55W polttimoihin ero on niin iso, että yritän kyllä vetää kesänkin noilla 100 wattisilla. Kunhan vaan ei seisota paikallaan pitkään. 2530 lumenia lupaa Osram noille, kun 55W:t ovat vain 1450lm.
 
^Saattaa kyllä kärähtää heijastinpinta aika nopsasti noiden kanssa vaikkei paikoillaan seisottaisikaan, sen verran paljon enemmän tuottavat lämpöä.
 
^Saattaa kyllä kärähtää heijastinpinta aika nopsasti noiden kanssa vaikkei paikoillaan seisottaisikaan, sen verran paljon enemmän tuottavat lämpöä.
Tämä huoli minullakin heräisi. Olen aina ajatellut, että ylitehoiset polttimot sopivat lähinnä isoihin ämpärilisävaloihin.

Toisaalta vanhassa takavetoisessa Volvossa pelasi rajusti ylitehoinen H4 oikein hyvin ja ongelmitta, mutta siinähän olikin samassa suhteessa isommat lamput kuin monessa uudemmassa karvalakkivarustellussa pikkuautossa hoonelosilla. Enemmän ylimitoitetulta se vakiolamppu tuntuisi modernin auton ajovalojen tilalle sovitetussa pienessä muovisessa umpiossa downgrading-kulimallissa.
 
^Saattaa kyllä kärähtää heijastinpinta aika nopsasti noiden kanssa vaikkei paikoillaan seisottaisikaan, sen verran paljon enemmän tuottavat lämpöä.
En olisi nuiden Hellojen kanssa huolissaan heijastinpintojen kärähtämisestä. Itselläkin oli nuo samat 2,5 vuotta 100W polttimoilla ilman mitään ongelmia.
 
Tämä on kyllä tervetullut avaus, kun vanhempaan autoon voisi asentaa lähivaloille (ainakin itsellä leijonan osa ajoista tapahtuu lähivaloilla) lailliset LEDit: mainoksen mukaan parhaimipien plussapolttimoiden veroista näkyvyttää merkittävästi pidemmällä elinkaarella. Ei tulisi ongelmia hajavalosta tai muusta kanssa-autoilijoita vituttavasta häikäisystä, kuten on muuten tapana näissä laittomissa led-muutossarjoissa (pl. varauksin projektorivaloihin tungetut ledit). Kestävyyden on mainostettu olevan viisi kertaa pidempi kuin halogeenivaloissa, ja vaikkakaan tuossa ei sitä mainita, niin uskoisin että halogeenivaloissa vertailu on tehty nimenomaan tavallisiin halogeenipolttimoihin, ei ~450 jotain tuntia kestäviin plussapolttimoihin; itsellä autossani nimenomaan lähivalojen vaihtaminen on paljon vittumaisempaa kuin kaukovalojen (H7 lähi & H1 kauko), joten tuota lähivaloina olevien plussapolttimoiden "jatkuvaa" vaihtorumpaa ei tulisi edes mielenkään tehdä, jos autossa ei olisi huomiovaloja niitä säästämässä (puhumattakaan siitä, että jaksaisin katsastuksen ajaksi vaihtaa laittomat ledit pois).

Nykyinen tuettu ajoneuvojen lista (Kompatibilitätsliste für NIGHT BREAKER LED | Automotive) on kovin pieni, mutta toivottavasti lista kasvaa eikä tämä tästä enää menisi siten vihkoon, että jossain vaiheessa tulisi imperiumin vastaisku, joka nollaisi nämä kaikki hyväksynnät ("ei käy!"). Mitään tietoa ei ole lainsäädäntökehyksestä tämän suhteen, mutta pitäisin hyvin erikoisena, jos Saksassa virallisen hyväksynnän saaneilla LED-polttimoilla ei voisi ajaa oikeanpuoleisessa liikenteessä esimerkiksi täällä Suomessa; toki jos ensimmäisten joukossa olisi valojen kanssa määräaikaiskatsastuksessa, niin voisi katsastusmies ja sitä myöten Traficom hetken päätään raapia että mitäs tehdään.

P.S. Tietysti näitäkin, kuten muitakin lähivalojen plussapolttimoita, on syytä säästää valoisaan aikaan käyttämällä huomiovaloja. Aiemmin viisi vuotta sitten omistamassani vanhemmassa koslassa oli ihan tuhoon tuomittua käyttää plussapolttimoita lähivaloissa ilman huomiovaloja, kun kestävyys noilla on mitä on ja auto taisi jännitteiden vuoksi myös olla noilla valoille epäsuotuisa, vaikka kestoa yrittikin pidentää aina starttaamalla parkit päällä, ja vasta sitten kytkemällä ajovalot (pohjoismaiseen tapaan 0-asennossa autossa oli aina ajovalot päällä, ja tuossa asennossa valot menivät päälle avainta käännettäessä hetkellisesti myös ennen starttausta).
Oma automallini löytyi listalta, joten ledit lähtivät tilaukseen ja ovat nyt auton keulalla. Pakkauksessa luvattu +220 % lisäys valotehoon vaikuttaisi pitävän paikkaansa ja valokuviokin pysyy hyvin hallussa eikä häikäise vastaantulijoita. Projektoriumpiohan lähivaloissa toki onkin. Mukana tulleessa käyttöohjeessa oli latauslinkki, josta pääsee tulostamaan 8 sivua saksankielistä byrokratiaa polttimoiden tieliikenteeseen hyväksynnästä ja tuo nivaska pitäisi olla aina mukana hanskalokerossa :D Mielenkiinnolla odotan mitä katsastusmies toteaa polttimoista kun seuraavan kerran on konttorille lähdettävä loppuvuodesta. Kaukovaloissa on käytössä Philips Crystal Vision 4300K ja sumuvaloissa Osram Cool Blue Hyper 5000K värilämpötilalla. Hiemanhan nuo pitkät näyttävät kellertäviltä 6000K ledien rinnalla vaikka ovatkin selvästi tavallisia halogeenipolttimoita valkoisempia väriltään. Mielenkiintoista on, että näissä tieliikenteeseen hyväksytyissä Osramin ledeissä on enemmän lumeneita kuin vanhemmissa versioissa (LEDriving?), joista ei hyväksyntää löydy.
 

Liitteet

  • thumbnail_FE95B3FD-834A-40BC-B47D-435DD159039A.jpg
    thumbnail_FE95B3FD-834A-40BC-B47D-435DD159039A.jpg
    209,2 KB · Luettu: 94
^Saattaa kyllä kärähtää heijastinpinta aika nopsasti noiden kanssa vaikkei paikoillaan seisottaisikaan, sen verran paljon enemmän tuottavat lämpöä.
Vaihdoin järjestelyä vielä niin, että laitoin keulalle kolme tuollaista Hellaa ja löin vain keskimmäiseen 100 watin polttimon, kun se on ref. 37.5 pistevalo. Kyllä noiden pitäisi ainakin syksy ja talvi kestää 100 wattisia. Ruotsissa oikein markkinoitu Hellan puolesta 100W kestäviksi. Kesäksi varmaan laitan siihenkin 55W polttimon, kun kesäöisin tulee ajeltua etenkin hitaita mökkiteitä, joissa ei ajoviima paljon jäähdytä. Polttimoiden vaihto noihin vie ehkä minuutin, eikä tarvitse suunnata uudestaan.
 
Oma automallini löytyi listalta, joten ledit lähtivät tilaukseen ja ovat nyt auton keulalla. Pakkauksessa luvattu +220 % lisäys valotehoon vaikuttaisi pitävän paikkaansa ja valokuviokin pysyy hyvin hallussa eikä häikäise vastaantulijoita. Projektoriumpiohan lähivaloissa toki onkin. Mukana tulleessa käyttöohjeessa oli latauslinkki, josta pääsee tulostamaan 8 sivua saksankielistä byrokratiaa polttimoiden tieliikenteeseen hyväksynnästä ja tuo nivaska pitäisi olla aina mukana hanskalokerossa :D Mielenkiinnolla odotan mitä katsastusmies toteaa polttimoista kun seuraavan kerran on konttorille lähdettävä loppuvuodesta. Kaukovaloissa on käytössä Philips Crystal Vision 4300K ja sumuvaloissa Osram Cool Blue Hyper 5000K värilämpötilalla. Hiemanhan nuo pitkät näyttävät kellertäviltä 6000K ledien rinnalla vaikka ovatkin selvästi tavallisia halogeenipolttimoita valkoisempia väriltään. Mielenkiintoista on, että näissä tieliikenteeseen hyväksytyissä Osramin ledeissä on enemmän lumeneita kuin vanhemmissa versioissa (LEDriving?), joista ei hyväksyntää löydy.

Hyvältähän nuo näyttää, ja valotehon lisäys varmasti aiempiin merkittävä:thumbsup: Mielellään kuulisin, että mitä sinulle sanovat aikanaan katsastuksessa. Kannattaa henkisesti varautua siihen, että katsastusmies voi antaa hylyn, mutta tuon jälkeen sitten vaan valittamaan Traficomille (Katsastusta koskeva valitus tai korvausvaatimus | Traficom) ja liitteeksi saksankieliset hyväksyntätodistukset.
 
Hyvältähän nuo näyttää, ja valotehon lisäys varmasti aiempiin merkittävä:thumbsup: Mielellään kuulisin, että mitä sinulle sanovat aikanaan katsastuksessa. Kannattaa henkisesti varautua siihen, että katsastusmies voi antaa hylyn, mutta tuon jälkeen sitten vaan valittamaan Traficomille (Katsastusta koskeva valitus tai korvausvaatimus | Traficom) ja liitteeksi saksankieliset hyväksyntätodistukset.

Väittäisin, että muissa EU-maissa kansallisesti (yksittäis)hyväksytyt valaisimet eivät ole hyväksyttyjä muiden kuin kyseisen valtion rekisterissä olevissa ajoneuvoissa. Ennen katsastusta selvittäisin Traficomin näkemyksen asiaan, varsinkin kuin oikaisuvaatimuksen tekeminen on maksullista.
 
Itsellä oli nuo kulmavaloina Golfissa, kestivät n.4kk. Syttymiskerrat varmasti vaikuttaa, mutta käyttöikää ei kyllä pysty kehumaan.
Edit. H7 mallia oli omat.
Sama juttu. Amazonista mustaan aikaan 15e pari ja nyt toinen lähäri puoliteholla. No kai ne noinkin kuluu ettei pala kerralla.
 

Tuossa pari, alle kympin hyvää polttimoa, ei tosin saa suomesta.
 
Vertailu on H7 eikä H4. H7:aan melkein laittaisin noita saksassa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä ledejä, saisipa niitä muihinkin kantoihin.
 
Vertailu on H7 eikä H4. H7:aan melkein laittaisin noita saksassa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä ledejä, saisipa niitä muihinkin kantoihin.
Ne ledit on vaan täällä meillä edelleenkin kiellettyjä vaikka saksassa saakin jollain poikkeuslupalappusen turvin niitä käyttää. Edelleenkin niistä puuttuu se E-hyväksyntä ja katsuri saa sanoa soo-soo ja heristää sormea.
 
Ne ledit on vaan täällä meillä edelleenkin kiellettyjä vaikka saksassa saakin jollain poikkeuslupalappusen turvin niitä käyttää. Edelleenkin niistä puuttuu se E-hyväksyntä ja katsuri saa sanoa soo-soo ja heristää sormea.
Liikenteessä näkee niin paljon hirveitä valovirityksiä, sumuvaloja ja kiinaxenoneja että laadukas, eurooppalaisessa maassa hyväksytty polttimo on mun kirjoissa noista kaikkein pienin synti.
 
Liikenteessä näkee niin paljon hirveitä valovirityksiä, sumuvaloja ja kiinaxenoneja että laadukas, eurooppalaisessa maassa hyväksytty polttimo on mun kirjoissa noista kaikkein pienin synti.
Muut käyttää laittomia pilipalivaloja = voi itse laittaa kans :confused:
:beye:
 
Ne ledit on vaan täällä meillä edelleenkin kiellettyjä vaikka saksassa saakin jollain poikkeuslupalappusen turvin niitä käyttää. Edelleenkin niistä puuttuu se E-hyväksyntä ja katsuri saa sanoa soo-soo ja heristää sormea.

Vaikka näistä tiettyihin autoihin yksittäishyväksyttyihin LED-polttimoista puuttuu E-hyväksyntä ei se muuta sitä tosiasiaa, että kyseisten polttimoiden valokuvio on sellainen ettei se häikäise vastaantulevaa. Niissä on huomattava ero siihen, kun jotkut sankarit asentaa Xenon-sarjan rihlattuun halogeeni-umpioon. On vaan ajan kysymys milloin nämä Osramin-polttimot saa yksittäishyväksyntiä muuallakin kuin Saksassa.
 
Vaikka näistä tiettyihin autoihin yksittäishyväksyttyihin LED-polttimoista puuttuu E-hyväksyntä ei se muuta sitä tosiasiaa, että kyseisten polttimoiden valokuvio on sellainen ettei se häikäise vastaantulevaa. Niissä on huomattava ero siihen, kun jotkut sankarit asentaa Xenon-sarjan rihlattuun halogeeni-umpioon. On vaan ajan kysymys milloin nämä Osramin-polttimot saa yksittäishyväksyntiä muuallakin kuin Saksassa.
Nämä yksittäishyväksynnät koskee edelleenkin vain tiettyjä automalleja. Muissa potentiaalisesti häikäisee.
 
Nämä yksittäishyväksynnät koskee edelleenkin vain tiettyjä automalleja. Muissa potentiaalisesti häikäisee.

En sitä väittänytkään, että eivät muissa häikisivät. Mutta melkeinpä voisin väittää, että tuo Osramin sarja toimii hyvin lähes jokaisessa modernissa projektoriumpiossa.
On myös hyvä huomata se, että listalla on automalleja joissa käytettäviä samoja projektoreita käytetään saman valmistajan muissa malleissa, mutta eivät ole yhteensopivat johtuen esimerkiksi siitä, että retrofit-polttimot eivät mahdu kokonaan umpion sisälle.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko missään kerrottu noiden Saksassa tiettyihin autoihin hyväksyttyjen ledien valovirtaa eli lumeneita?
 
Jaahas... On ledit sitten halventunut valtavasti. Eli mersuun pitää laittaa kun on kehnot lyhkäset.

Eli h7 ja aliexpressistä osramit.
Screenshot_2021-03-22-21-16-55-179_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


Tai jopa motonetista philipsit 60€...

Se että noi on ns laittomia ei itseäni häiritse pätkääkään. Tuskin katsastus miestäkään kunhan kuvio on oikeanlainen. Mistä se edes sais tietää että ledi halogenin sijasta siellä linssin takana on?
 
Jaahas... On ledit sitten halventunut valtavasti. Eli mersuun pitää laittaa kun on kehnot lyhkäset.

Eli h7 ja aliexpressistä osramit.
Screenshot_2021-03-22-21-16-55-179_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


Tai jopa motonetista philipsit 60€...

Se että noi on ns laittomia ei itseäni häiritse pätkääkään. Tuskin katsastus miestäkään kunhan kuvio on oikeanlainen. Mistä se edes sais tietää että ledi halogenin sijasta siellä linssin takana on?
Kyllä sen näkee jo ihan siitä valosta. Halogeeni kellertävää ja ledit valkoisia tai sinistä sävyä. Ledit myös syttyy välittömästi ilman viivettä, halogenissa on vielä pieni viive lämmitessä.
Ero on kuin päivä ja yö.
 
Kyllä sen valon väristä huomaa. samoin salamannopeasta syttymisestä ja sammumisesta, ledi ei hiivu kuten halogeeni

Kyllä noita halogeneja saa vaikka minkä värisinä. Jos sanomista tulee niin saa kaivaa itse ne lamput esille. Nimimerkillä hivenen haastava asennuspaikka.
 
Eiköhän noi ole kielletty lähinnä sen takia kun valokuviot pukkaa olla mitä sattuu. Kuten myös asentajat. Mitään muuta hyvää syytä en keksi.
Jos kuvio on huono niin voi kokeilla pitkissä tai sumareissa :)
 
Halogeenipolttimo. Aika helppo selvitys :)
Eipä tuo oo mikään selvitys. H7 55W halogeenin valovirta on ~1500 lumenia, eli sama kuin tuossa Osramin uudemmassa hyväksytyssä ledipolttimossa. Lisäksi Aliexpressistä tuskin saa _aitoa_ Osramin ledipolttimoa vaikka myyjä väittäisi mitä.

Edelleen: jos lyhyet on huonot, etsi vikaa ensin johdotuksesta ja/tai kuluneesta umpiosta. Oli sitten heijastinpinnat palaneet tms. Pelkkä ledin heittäminen tilalle ei ole mikään ratkaisu. Tai on mutta paska sellainen.
 
Kyllä noita halogeneja saa vaikka minkä värisinä. Jos sanomista tulee niin saa kaivaa itse ne lamput esille. Nimimerkillä hivenen haastava asennuspaikka.

Jäämme siis hartaasti toivomaan, että koska kukaan tuskin ostaa halogenvalojen värisiä LED-polttimoita, niin katsastusmies huomaisi laittomat LEDit --> saat hylyn katsastuksesta, joudut käymään(&maksamaan) jälkitarkastuksesta ja joudut taistelemaan haastavan asennuspaikan kanssa uudestaan kun vaihdat lailliset valot tilalle.:kahvi: Jos kyseessä ei ole projektorivalot, niin kyllähän sen helposti näkee onko polttimo LED vai halogeeni, autoa sen enempää purkamatta.
 
Eipä tuo oo mikään selvitys. H7 55W halogeenin valovirta on ~1500 lumenia, eli sama kuin tuossa Osramin uudemmassa hyväksytyssä ledipolttimossa. Lisäksi Aliexpressistä tuskin saa _aitoa_ Osramin ledipolttimoa vaikka myyjä väittäisi mitä.

Edelleen: jos lyhyet on huonot, etsi vikaa ensin johdotuksesta ja/tai kuluneesta umpiosta. Oli sitten heijastinpinnat palaneet tms. Pelkkä ledin heittäminen tilalle ei ole mikään ratkaisu. Tai on mutta paska sellainen.

No noissa ei hyväksytyissä olis vissiin yli 2500 lumenia. Ja on siellä ihan aitoa tavaraakin. Saa sieltä ne philipsitkin reiluun 40€ + verot mitkä suomessa 60€.

Ledithän korjaa kivasti johdotustakin kun vievät vähemmän sähköä. Lisäksi vielä ekotekokin.
 
Eiköhän noi ole kielletty lähinnä sen takia kun valokuviot pukkaa olla mitä sattuu. Kuten myös asentajat. Mitään muuta hyvää syytä en keksi.
Jos kuvio on huono niin voi kokeilla pitkissä tai sumareissa :)

Vastaan itselle lainauksella.

"Philipsin edustajien mukaan halogeeniajovalojen korvaamista ledeillä ei sallita, koska EU:ssa pelätään huonoja kopiovaloja. "
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 789
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom