Täytyypä päivitellä kokemuksia Saksassa tieliikenteeseen hyväksytyistä Osramin Night Breaker H7 ledeistä, jotka on mulla ollut nyt autossa lähivaloissa melko tarkalleen puoli vuotta. Philipsiltä muuten löytyy myös vastaava (tiettyihin automalleihin) hyväksytty muutossarja Ultinon Pro6000. Molempien ledien hyväksyttyjen automallien lista on kasvanut ajan kuluessa, uskomatonta kyllä listalta löytyy myös autoja, joissa on heijastinumpiot. Syksyn pimeyden tultua valotehossa viimeistään huomaa valtavan eron verrattuna halogeenipolttimoihin, jotka mulla oli käytössä vielä vuosi sitten. Käytin plussapolttimoita joissa myös normaalia viileämpi värilämpötila, mutta eihän ne toki lähellekään ledejä yllä sekä tehossa että värilämpötilassa. Omassa autossani on projektoriumpiot, mutta valokuvio ei ollut näin leveä eikä tarkkarajainen halogeeneilla. Jostain olen kuullut, että ledien viileä valo ei märällä ja synkällä kelillä näkyisi hyvin tienpinnasta, mutta oma kokemus on ihan päinvastainen. Halogeenivalon se märkä tie vasta tuntui imevän kokonaan itseensä, välillä tuntui siltä että on ihan sama ajaako valot päällä vai ei kun tienpinta on musta molemmissa tapauksissa, ledeillä kyllä näkee.
Ledit löytyy itseltäni myös pitkistä (H1), mallina Philipsin edullisin sarja Ultinon Essential, näissä ei toki hyväksyntää tieliikenteeseen. Kantavat todella kauas, ei olisi uskonutkaan että pelkillä ledipolttimoilla samoissa umpioissa saa näin paljon lisää valotehoa. Välitöntä syttymistä arvostan ledeissä myös. En osaa sanoa paljonko olisi vielä parantamisen varaa kalliimmilla sarjoilla, kuten UItinon 9000. Lisäpitkien asentaminen jää ikävä kyllä tekemättä, koska automerkki on Alfa Romeo eikä keulalle saa sovitettua lisävaloja järkevän näköisesti
Katsastus olisi edessä ensi kuussa, lähivalojen ledit jää paikoilleen polttimonvaihdon hankaluuden vuoksi, pitkien vaihtaminen taas on erittäin helppo homma, joten laitan halogeenit katsastuksen ajaksi. Alfafoorumilta eräs toveri oli juuri katsastuttanut oman samanmallisen autonsa samoilla ledipolttimoilla, eikä valoista tullut mitään kommenttia suuntaan tai toiseen. Multa löytyy ledit jälkiasennettuina myös kilvenvaloista ja vilkuista, saa nähdä miten leimasetä suhtautuu asiaan
Molemmat valaisimet kyllä ihan järkevällä kirkkaudella ja oikeanvärisinä