Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Kyllä se ihan duo boksi on eikä yksittäinen.
Muuten taitaa olla joo "parhaat" jos haluaa mahdollisimman valkoista ellei jopa sinertävää.

Kysytäänpä samaan hengenvetoon päiväajovaloista: haluaisin kirkkaat (ledit?), viileän värisävyn (väh. kirkas valkoinen, mieluummin ehkä jopa hieman sinertävät mutta ei mitään täyssinisiä) sekä sellaiset, jotka ei välky tai anna virheitä. Parit kiinaledit tullut testattua ja piti toimia ilman erroreita, mutta silti välkkyy ja ennen lämpiämistään antavat satunnaisesti virhettä, että polttimo palanut. Olisiko suositella BA15S / P21W -kantaan sopivia?
 
Kysytäänpä samaan hengenvetoon päiväajovaloista: haluaisin kirkkaat (ledit?), viileän värisävyn (väh. kirkas valkoinen, mieluummin ehkä jopa hieman sinertävät mutta ei mitään täyssinisiä) sekä sellaiset, jotka ei välky tai anna virheitä. Parit kiinaledit tullut testattua ja piti toimia ilman erroreita, mutta silti välkkyy ja ennen lämpiämistään antavat satunnaisesti virhettä, että polttimo palanut. Olisiko suositella BA15S / P21W -kantaan sopivia?
Täältä löytyy useimpiin automalleihin sopivia ja ilman vikailmoituksia toimivia ledejä. Hinnaltaan melko korkeita, mutta takuu toimivuudesta: LedPerf.com: #1 for car and motorcycle LED lighting
 
Audiin pitäisi D2S:ät vaihtaa ja nykyiset taitaa olla Osramin Night Breaker Unlimitedit. Bnight Breaker Laserithan olisi hyvät, mutta tuli vastaan Osramin Cool Blue Boostit. Pari arvosteluvideota katsoin ja vaikuttivat hyviltä. Onko kokemuksia tai vaihtoehtoja näille?

Täältä www.lichtex.de olen muutaman kierroksen D1S:iä ostanut, aitoa tavaraa ja tulleet muutamassa arkipäivässä, ainakin suomihintoja halvempia olleet rahteineenkin.
 
Kokemuksia tästä polttimosta ja sävystä?
Eivät ole ainakaan hinnalla pilattuja, pitäis sumareihin polttimot uusia kun tulee uudet umpiotkin.
Pilot superwhitet toimineet puoltoista vuotta aika hyvin, mut toinen kellertää selkeästi ja vois kokeilla muuta vaaleaa valoa tuottavaa :)
Ihan Suomessa ajelen ja autossani etusumuvalot toimivat myös kääntymis valoina ja "follow me home" valoina, niin kyllä ne palaa paljon enemmän kuin sinun veikkauksesi.
Kiitos mutta en tarvitse valistusta sumuvalojen käytöstä tai tarpeelllisuudesta ja en käytä niitä laittomasti. Ne ovat myös oikein suunnatut ja tulevat olemaan jatkossakin uusilla umpioilla.
Mutta joo tuo aeromotors on hyvä vinkki, joskus sieltä jotain selaillutkin :thumbsup:
No olisit heti sanonut, eihän tuo ollut mistään pääteltävissä. Ei pahalla, ja tulipa kerrottua myös muille lukijoille.

Ehkä korttelikäännöksissä ja saattovaloina kannattaa myös turvautua laadukkaisiin, tasalaatuisiin ja pitkäikäisiin peruspolttimoihin. Näin itsekin teen erillisen staattisen kaarrevalon kohdalla, sehän kyllä kuluu vähäisillä tunneilla sytytyskertojen kautta. Sinertävä tuningpolttimo tai marginaalisesti kirkkaampi ei ole ideaali tai muutenkaan mitenkään hyvä.

Tilasin sitten Saksasta Philips Diamond Visionit, harvoja "laatu" valmistajan polttimoita lähes valkoisella valolla.
Valoteho kyllä hyvä ja uusilla Hellan sumari umpioilla heijastin pinnat kunnossa.
Pitää ehkä vähän vielä korkeutta säätää :)
F3470386-3A22-47C4-AFE2-3C632471CD87.jpeg54B9DB98-50D6-46F1-95D3-65ECE4C10A23.jpeg
 
Älkää hyvä ihmiset laittako "takuuttomia" osram yönsärkijöitä +150 H7:na , kestivät alle puolivuotta lähäreillä ja vuodessa tulee 12tkm. Aiemmat +110:t? kesti sentään vuoden ja puolitoista. Eikä näillä' uusimmillakaan nyt niin paljon kuvio parantanut värin sävy lähinnä.
 
Älkää hyvä ihmiset laittako "takuuttomia" osram yönsärkijöitä +150 H7:na , kestivät alle puolivuotta lähäreillä ja vuodessa tulee 12tkm. Aiemmat +110:t? kesti sentään vuoden ja puolitoista. Eikä näillä' uusimmillakaan nyt niin paljon kuvio parantanut värin sävy lähinnä.
Mitä enemmän prosentteja sen heikommin kestää. Yli vuosi on jo todella paljon näille tehopolttimoille. Tosin Laserit näyttävät kestävän jostain syystä hyvin H4:na :hmm:
 
Jännitteellä on todella iso vaikutus polttimoiden kestoon. 5% jännitteen nosto tuo 20% lisää valotehoa, mutta puolittaa keston. Sen takia jollain voi autossa +1xx-polttimot kestää vuosia ja joillakin muutaman kuukauden. TM joskus mittaili ja autojen polttimoiden vakiojännite vaihteli 2.5 voltin haarukan sisällä.

Itsellä Passatin lyhyille tuli vakiona 12.5V ja pitkille 11.9V. Pienen koodailun jälkeen molempien lukemat nousi 14.1 volttiin. Esimerkiksi Osramin +150% H7:lle luvataan 13.2V jännitteellä 250h paloaikaa ja 1.386V jännitteellä paloaikaa jää 125h. Tuolla 14.1 voltilla jäisi vielä vähemmän, mikä ei välttämättä riitä päivävalojenkaan kanssa koko pimeälle ajalle.

Toki korkeilla jännitteillä mikä tahansa peruspolttimokin on todella kirkas. Lähivaloihin ostin ihan Osramin H7 Super +30% polttimot, joille luvataan 520 tuntia paloaikaa. Jos ei riitä, niin sitten voi hankkia ihan jotkut Long Life -ekopolttimot. Nekin ovat näillä volteilla varmasti kirkkaammat kuin +150% polttimot ennen koodausta ja niissä on vielä takuukin. Saa aina uuden tilalle, jos vanha palaa. Jännitteen nosto muutenkin on usein tehokkaampi vaihtoehto kuin polttimoiden vaihto parempaan. Aiemmin tuo hoitui releytyksellä, mutta uusien autojen valot ja polttimovahdit eivät siitä enää tykkää. Sitä en tiedä, onnistuuko tuo jännitteen nosto koodaamalla muissa kuin VAG-konsernin autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun täällä on taas ollut puhetta näistä polttimoiden kestoista vanhoille ei xenon/led valoille, niin mikäs on nykyinen suositus techiläisten keskuudessa H7 ja H1 valoiksi (lyhyt / pitkät)? Aikaisemmin täällä on monella ollut tosi huonoja kokemuksia osramin night breakereista keston suhteen. Itsellä ollut tähän asti philipsin +60-120% välillä olevia polttimoita (vision plus/white vision/xtreme vision) ja ne on kestäneet vähän niin ja näin, paketin speksit lupaa kaikille jtn 400h paloaikaa, racing visionit olen suoraan skipannut ku paketti jo itsessään lupaa 200h kesto ja ei se vaihtaminen niin kivaa oo. Long life eco polttimot olen skippaillut paremman valo tehon toivossa keston kustannuksella.

Onkos siis tullut jotain maagisia parempia polttimoita markkinoille (jos laittomat led, xenon viritykset jätetään pois)? Motonetin valikoima näytti ainakin varsin suppealta.
 
Menisin philips xtreme visioneilla. Perusvarma laatuplussapolttimot, joista tosin täytyy hieman maksaa. Ainakin alennetun jännitteen päivävalotoiminnolla varustetussa autossa polttimot kestää pitkään.
 
Erittäin totta. Ja jos on kinneri kuten mulla, jossa puoli keulaa pitää purkaa vaihtaakseen polttimot, niin olen sen verran nykyään oppinut, että
Osram UltraLife H7-polttimo 4v takuulla kelpaa mulle
Osramin data sheettien perusteella näissä on yhtä monta lumenea kuin night breaker laser -plussapolttimoissa, mikä on luontevaa kun valon määrä määritellään molemmille polttimoille samalla standardilla.
 
Nyt kun täällä on taas ollut puhetta näistä polttimoiden kestoista vanhoille ei xenon/led valoille, niin mikäs on nykyinen suositus techiläisten keskuudessa H7 ja H1 valoiksi (lyhyt / pitkät)?
Mitään en uskalla tai kehtaa suositella, mutta yksi vaihtoehto on mennä laadukkailla standard/original/oem polttimoilla. Ei niiden aina tarvitse olla jotain ääripäätä kuten "+199 % nightlightingthunderbreaker blue xenonlike" tai "longlife eco halpa". Lopulta jännitteen ollessa jotenkuten normaali valoteho ei ihan hirveästi vaihtele - jos ei ole normaali, niin normaalista laatutuotteesta voi olla hyvin perusteltua liikkua jompaan kumpaan suuntaan.

Lähivalon tehon kasvattaminen tietysti aina kiinnostaa. Usein tilanne on ollut vähän sellainen "minkäs teet" tai "vaihda autoa".

Vakiokaukovalon teho on nähdäkseni herttaisen yhdentekevä - jos se ei riitä, niin kannattaa varmaankin asentaa lisävaloja, eikö? Tällöin valovirta moninkertaistuu kaukovalokuvion saa aiemmasta kiveen hakatusta kompromissista jokseenkin toivomakseen, näkyvyys muuttuu aivan toiselle tasolle ja muutenkin ohjaamossa paskotaan tiiliä vrt. siihen, että nysvätään kymmenien prosenttien todellisen valovirtahyödyn(vähäisen näkyvyyshyödyn) kanssa ja ostetaan kullasta tehtyjä polttimoita - jotka saattavat silti kestää viikkoja jos ei jännitteestä ole tietoa.

Jonkun sumuvalon tai kaarrevalon tehoa eri polttimoilla ei tarvinne edes kommentoida.
 
Nyt kun täällä on taas ollut puhetta näistä polttimoiden kestoista vanhoille ei xenon/led valoille, niin mikäs on nykyinen suositus techiläisten keskuudessa H7 ja H1 valoiksi (lyhyt / pitkät)? Aikaisemmin täällä on monella ollut tosi huonoja kokemuksia osramin night breakereista keston suhteen. Itsellä ollut tähän asti philipsin +60-120% välillä olevia polttimoita (vision plus/white vision/xtreme vision) ja ne on kestäneet vähän niin ja näin, paketin speksit lupaa kaikille jtn 400h paloaikaa, racing visionit olen suoraan skipannut ku paketti jo itsessään lupaa 200h kesto ja ei se vaihtaminen niin kivaa oo. Long life eco polttimot olen skippaillut paremman valo tehon toivossa keston kustannuksella.

Onkos siis tullut jotain maagisia parempia polttimoita markkinoille (jos laittomat led, xenon viritykset jätetään pois)? Motonetin valikoima näytti ainakin varsin suppealta.
Osramilta tuli hiljattain uusi huippupolttimo Night Breaker +200% H7- ja H4-kantaisina. Omakohtaista kokemusta ei ole kun ledit olen hyväksi havainnut niin lyhyissä kuin pitkissäkin :D
 
Osramilta tuli hiljattain uusi huippupolttimo Night Breaker +200% H7- ja H4-kantaisina. Omakohtaista kokemusta ei ole kun ledit olen hyväksi havainnut niin lyhyissä kuin pitkissäkin :D

Tuo on vissii aavistuksen "ylitehoinen" vai miten tämä pitäisi ymmärtää. 60/55 @ 13.2V. Mutta maximum on 75/68W.

Millä jännitteellä tavallisen polttimon teho sitten mitataan?

1627424595246.png
 
Täällä kun tietoa on, niin mikäs olisi se kirkkain peruutusvalo mk2 fokkeriin, on niin pieni ja matalalla tuo että ei meinaa syksyn pimeydessä paljon nähä. Siihen käy esim. Philips BA15s 12V 21W P21W -polttimo. Jonkun ledin ostin siihen muttei auttanut asiaa yhtään. Onks kokemuksia?
 
Yleensäkin auton oman lähinnä merkkivalona toimivan pakkivalon muuttaminen oikeaksi valaisimeksi vaatii tuollaisen jöötin, jossa on myös(tai siis ensisijaisena ominaisuutena) päässä linssivalo. Ne sivuledit saavat pakkivalon varmasti säteilemään valoa ympärille, ja se iso "optiikalla" varustettu valo puskee siitä auton linssin läpi suuren valovirran, jotta näkee.

Tämä on tietysti täysin luvatonta ja huomataan melko helposti peruuttaessa vaikka ulkoasu säilyykin vakiona. Kuitenkin se yksi auto, jossa minulla tällainen varuste oli käytössä, meni aina katsastuksessa sen osalta läpi. Pari kertaa katsastaja selkeästi ilmaisi huomanneensa ja kerran yksi juttelikin aiheesta sen suuntaista, että eihän hän tuota välttämättä huomannut, ja vähemmän kirkas se silti on kuin erillinen lisäpakkivalo, ja turhahan moisesta on mainita koska lamppuja voi kuitenkin vaihtaa ennen ja jälkeen. Arkijärjellä siis aika laajalti ymmärretään, että muutos on laittomuudestaan huolimatta pääasiassa harmiton ja usein turvallisuutta parantava.
 
Philipsin HB3 Led polttimot tuli haettua pitkien lankatuikkujen tilalle. Auton omien lähivalojen vaalea valo oli hallitseva ja tuntui että pitkillä ei nähnyt mitään, eikä nähnytkään.

Ei se taivas auennut kun vertaa emännän Saab 9-5 umpioihin, mutta eipä tarvitse alkaa räpeltään rumia tankoja tai kattiloita keulalle. Oma työmatka-ajoprofiili on 1/3 metsää ja vain pikkupätkä katuvalotonta maantietä, joten olen tähän hajavalo-asennukseen enemmän kuin tyytyväinen.

 

Liitteet

  • A8D3A595-1273-4642-969C-5FCEC922A8BE.jpeg
    A8D3A595-1273-4642-969C-5FCEC922A8BE.jpeg
    2,2 MB · Luettu: 301
Itse ollut kyllä tyytyväinen Philipsin H7 WwhiteVisioneihin. Nyt ne on ollu pari vuotta autossa ja ~80tkm kestän (oletan et lähemmäs 400h ainakin palannu taitaa olla paljon enemmän kyl), samas paketis tulleet sinisellä lasilla olevat parkit paloivat viikonloppuna. Lähivalot tuli heti vaihdettua, kun auton hommasi, vanhat oli jotain sekaparia kun toinen polttomi oli enemmän kellertävä ja toinen haalean valkea. Tuli hommattua uusi samanlainen setti focukseen, kun oli poistolaarissa prismassa.

H1-polttimot taitavat olla mallia x, eli perusvakiot, mut ovat ihan kohtalaiset... vaihtaa ne sit kun joskus palavat. Siis heikot olisi ilman lisäpitkää, mikä pätee aika moneenkin autoon.
 
Uudet xenonit ajattelin vaihdella kun vanhat jo sen verran haalistuneet. Polttimoina siis D1S ja lähinnä pohdin että onko kokemusta osramin xenarc night breaker lasereista ja cool blue intensestä kummat ottaisi? Cool blue intensen värilämpötila 6000K ja night breaker laserin 5200K. Keulilla on myös Wlightin storm 20 lisävalo jonka värilämpötila 5700K eli kannattaako noihin bi-xenoneihin hommata nuo hieman lämpimämmät vai hieman kylmemmät polttimot?
 
Riippuu mitä hakee valoilta. Jos haluaa paremmin valaista pimeää tietä niin silloin night breakerit. Sävyllisissä valoissa valaisu on heikompi.
 
Uudet xenonit ajattelin vaihdella kun vanhat jo sen verran haalistuneet. Polttimoina siis D1S ja lähinnä pohdin että onko kokemusta osramin xenarc night breaker lasereista ja cool blue intensestä kummat ottaisi? Cool blue intensen värilämpötila 6000K ja night breaker laserin 5200K. Keulilla on myös Wlightin storm 20 lisävalo jonka värilämpötila 5700K eli kannattaako noihin bi-xenoneihin hommata nuo hieman lämpimämmät vai hieman kylmemmät polttimot?
Mä pistin viikko takaperin nuo D1S Cool Blue Intenset tilaukseen. Lähinnä ajatuksena että ehkä sopisivat LED lisävalojen kanssa paremmin yhteen. Autossa myös halogeenipitkät mihin pitäisi keksiä jotain. Molemmissa varmaan alkuperäiset 12 v vanhat polttimot.

 
Uudet xenonit ajattelin vaihdella kun vanhat jo sen verran haalistuneet. Polttimoina siis D1S ja lähinnä pohdin että onko kokemusta osramin xenarc night breaker lasereista ja cool blue intensestä kummat ottaisi? Cool blue intensen värilämpötila 6000K ja night breaker laserin 5200K. Keulilla on myös Wlightin storm 20 lisävalo jonka värilämpötila 5700K eli kannattaako noihin bi-xenoneihin hommata nuo hieman lämpimämmät vai hieman kylmemmät polttimot?

Noilla Osramin NB Lasereilla (D1S) olen ajellut n. 100tkm, ja eihän ne ainakaan huonot ole missään suhteessa. Noitten värilämpö on 4500K Osramin datasheetin mukaan ja raaka valoteho suurimmillaan, kun värilämpöä muutetaan korkeammaksi eli sinertävämmäksi myös valoteho laskee. Eihän se valotehon ero suuri ole esim. 4500K ja 6000K välillä, mutta mitattavissa. Jotenka ainakin itse ostin uudet samanlaiset nykyiseen autoon jossa apuna pitkille myös 5000K ledbar, odottelevat tuossa asennusta luultavasti alkuperäisten polttimoiden tilalle.
 
Night breaker laserit laitettu tilaukseen. Kiitokset avustaneille kommenteista.
 
Nyt odotellaan pimeitä että pääsee testaamaan löytyykö näistä kuinka potkua.
 

Liitteet

  • 6025201F-8D5D-437E-9581-9721D06CA62F.jpeg
    6025201F-8D5D-437E-9581-9721D06CA62F.jpeg
    1,2 MB · Luettu: 384
Täytyypä päivitellä kokemuksia Saksassa tieliikenteeseen hyväksytyistä Osramin Night Breaker H7 ledeistä, jotka on mulla ollut nyt autossa lähivaloissa melko tarkalleen puoli vuotta. Philipsiltä muuten löytyy myös vastaava (tiettyihin automalleihin) hyväksytty muutossarja Ultinon Pro6000. Molempien ledien hyväksyttyjen automallien lista on kasvanut ajan kuluessa, uskomatonta kyllä listalta löytyy myös autoja, joissa on heijastinumpiot. Syksyn pimeyden tultua valotehossa viimeistään huomaa valtavan eron verrattuna halogeenipolttimoihin, jotka mulla oli käytössä vielä vuosi sitten. Käytin plussapolttimoita joissa myös normaalia viileämpi värilämpötila, mutta eihän ne toki lähellekään ledejä yllä sekä tehossa että värilämpötilassa. Omassa autossani on projektoriumpiot, mutta valokuvio ei ollut näin leveä eikä tarkkarajainen halogeeneilla. Jostain olen kuullut, että ledien viileä valo ei märällä ja synkällä kelillä näkyisi hyvin tienpinnasta, mutta oma kokemus on ihan päinvastainen. Halogeenivalon se märkä tie vasta tuntui imevän kokonaan itseensä, välillä tuntui siltä että on ihan sama ajaako valot päällä vai ei kun tienpinta on musta molemmissa tapauksissa, ledeillä kyllä näkee.

Ledit löytyy itseltäni myös pitkistä (H1), mallina Philipsin edullisin sarja Ultinon Essential, näissä ei toki hyväksyntää tieliikenteeseen. Kantavat todella kauas, ei olisi uskonutkaan että pelkillä ledipolttimoilla samoissa umpioissa saa näin paljon lisää valotehoa. Välitöntä syttymistä arvostan ledeissä myös. En osaa sanoa paljonko olisi vielä parantamisen varaa kalliimmilla sarjoilla, kuten UItinon 9000. Lisäpitkien asentaminen jää ikävä kyllä tekemättä, koska automerkki on Alfa Romeo eikä keulalle saa sovitettua lisävaloja järkevän näköisesti :D

Katsastus olisi edessä ensi kuussa, lähivalojen ledit jää paikoilleen polttimonvaihdon hankaluuden vuoksi, pitkien vaihtaminen taas on erittäin helppo homma, joten laitan halogeenit katsastuksen ajaksi. Alfafoorumilta eräs toveri oli juuri katsastuttanut oman samanmallisen autonsa samoilla ledipolttimoilla, eikä valoista tullut mitään kommenttia suuntaan tai toiseen. Multa löytyy ledit jälkiasennettuina myös kilvenvaloista ja vilkuista, saa nähdä miten leimasetä suhtautuu asiaan :D Molemmat valaisimet kyllä ihan järkevällä kirkkaudella ja oikeanvärisinä
 
Katsastus olisi edessä ensi kuussa, lähivalojen ledit jää paikoilleen polttimonvaihdon hankaluuden vuoksi, pitkien vaihtaminen taas on erittäin helppo homma, joten laitan halogeenit katsastuksen ajaksi.
Sanoisin että turhaan vaihdat, eipä katsuri kiinnostunut Maximankaan pitkissä olevista ledeistä. Lyhyet ovat toki alkuperäiset xenonit.
 
Sanoisin että turhaan vaihdat, eipä katsuri kiinnostunut Maximankaan pitkissä olevista ledeistä. Lyhyet ovat toki alkuperäiset xenonit.
Noh, tuo on oikeasti minuutin homma per puoli omassa autossani kun kaukovalopolttimot on hyvin näkyvillä. Lähivalot taas todella alhaalla konehuoneessa ja syvällä umpion sisällä, mahdotonta nähdä mitä on tekemässä
 
Se ihan katsurista ja tähtien asennosta kiinni sanooko ledeistä jotain vai ei..
 
Umpiot kaipaisivat kiillotusta, täytyisi jaksaa vielä hieroa ennen talvea. Samaten 10v vanhat xenonit lienevät jo parhaimman tehonsa antaneet. Pitänee myös tutkia noita LED-sarjoja.
 
Väittäisin että aika kiltisti sinne vaihdetaan ne alkuperäiset valot takaisin eikä lähdetä asiasta valittamaan. Traficomille tehtävä oikaisuvaatimus maksaa kuitenkin 50€ ja se peritään oikaisuvatimuksen pyytäjältä.
Ei tule ledeistä hylkyä. Ainakaan toistaiseksi. Huomautus kyllä. Vitsikkäästi parkeista ei vaikka ne näkee ihan silmin että ledit.

Eli matka jatkuu.

Ps kehui kuviota erittäin hyväksi.
 
Ja jatkoksi vielä. Kukaan ei siis kukaan ole vilkuttanut valoja häikäsyn vuoksi. Toki kesällä vilkuttivat mersun automatiikan takia :)
 
Ja jatkoksi vielä. Kukaan ei siis kukaan ole vilkuttanut valoja häikäsyn vuoksi. Toki kesällä vilkuttivat mersun automatiikan takia :)
Nykyisin turha vilkutella kun uusien autojen valot häikäisee monesti ihan vakiona. Milloin kukaan täällä on nähnyt valojen vilkuttelua? Vain jos joku vetää pitkät päällä vastaan. Ihan turha siis käyttää sitä mittarina siitä ettei häikäise.

Ja en siis nyt tarkoita että sinun valot häikäisee. Tuo on vain typerä "mittari".
 
Nykyisin turha vilkutella kun uusien autojen valot häikäisee monesti ihan vakiona. Milloin kukaan täällä on nähnyt valojen vilkuttelua?

Jep, just eilen kun tulin parkkipaikalta pois ajoi vastaan joku ”premium” katumaasturi jonka ledivalot häikäisi tuhannen auringon voimalla suoraan umpioista ja lisäksi vielä märästä maasta heijastuen. Yhtään mitään muuta ei nähnyt muutamaan hetkeen kuin ne maasturin valot. En vilkutellut kuitenkaan.
 
Noilla Osramin NB Lasereilla (D1S)...

Nyt sitten viimeinkin tulin vaihtaneeksi nuo hyllyssä odottaneet Osramit (NB Laser) entisten Philips XenStarttien tilalle (7v vanha auto 160tkm mittarissa, luultavasti alkuperäiset tehdaspolttimot), ja onhan tuo ero uuden ja vanhan polttimon välillä kohtuu iso. Kyllähän nuo vanhat vielä juuri halogeeneille pärjäsi, mutta nyt taas kelpaa ajella.:thumbsup:
 
Mitkä tällä hetkellä on ne hyvät H1 + H7 polttimot? Joku testi täällä aikanaan oli kuvan muodossa, mutta niitä ei enää löydy mistään kun nuo valmistajat muuttaa polttimoisensa nimet joka vuosi :D
 
Vaikuttavatko valkoisempaa valoa tuottavat halogeenit vain ulkonäköön vai näkeekö niiden valossa myös paremmin? Yleensähän valkoisessa valossa näkee paremmin.
 
Etupäässä ulkonäköön. Mitä valkoisempi valo niin sitä himmeämpi se on verrattuna tavalliseen halogeeniin.
Johtuukohan tuo siitä, että valon väri muutetaan jollain pinnoitteella lasissa? Hehkulangan tuottaman valon värilämpötila kuitenkin riippuu vain langan lämpötilasta, jota ei voi tolkuttomasti nostaa. Puhtaamman valkoinen väri voidaan siis saavuttaa vain suodattamalla osa keltaisemmista aallonpituuksista pois.

Sinänsä harmi, sillä ihmisen silmä on pimeällä herkin sinertävälle valolle. Se johtuu varmaan siitä että kuun valo on sellaista.
 
Itselle tulee nyt ledivaloilla varustettu auto kun piti hybridikantaan siirtyä lähinnä dieselveron innoittamana. Katsotaan miten niillä alkaa nkäymään.
 
Johtuukohan tuo siitä, että valon väri muutetaan jollain pinnoitteella lasissa? Hehkulangan tuottaman valon värilämpötila kuitenkin riippuu vain langan lämpötilasta, jota ei voi tolkuttomasti nostaa. Puhtaamman valkoinen väri voidaan siis saavuttaa vain suodattamalla osa keltaisemmista aallonpituuksista pois.

Sinänsä harmi, sillä ihmisen silmä on pimeällä herkin sinertävälle valolle. Se johtuu varmaan siitä että kuun valo on sellaista.
Joo, joku 3500-3700K taitaa olla suurin värilämpötila mihin halogeenipolttimo pystyy ilman värillistä lasia. Tätä valkoisemmat polttimot on sitten sinertävällä lasilla toteutettu. 4200K värisiä halogeenipolttimoita on vielä hieman peruspolttimoita kirkkaampina, ainakin Osramin Cool Bluen luvataan olevan 20 % kirkkaampi. 5000K halogeenipolttimot joita voi jo oikeasti värilämpötilaltaan sanoa "xenon lookeiksi" on normaalin tehoisina kyllä jo tavallista himmeämpiä, satawattiset ovat sitten eri asia, mutta tuppaavat aiheuttamaan ongelmia umpioille ja johdotuksille.
 
Etupäässä ulkonäköön. Mitä valkoisempi valo niin sitä himmeämpi se on verrattuna tavalliseen halogeeniin.

Philips-Diamond-Vision.png
Tilasin sitten Saksasta Philips Diamond Visionit, harvoja "laatu" valmistajan polttimoita lähes valkoisella valolla.
Valoteho kyllä hyvä ja uusilla Hellan sumari umpioilla heijastin pinnat kunnossa.
Pitää ehkä vähän vielä korkeutta säätää :)
F3470386-3A22-47C4-AFE2-3C632471CD87.jpeg54B9DB98-50D6-46F1-95D3-65ECE4C10A23.jpeg

Nämä on kyl hyvät h7 sumareihin, maksoi amazon.de kesällä joku 25€ polttimopari.
Parkit taas philips ultinon led 6000k, 4000k ois varmaan parempi :hmm:
 
Siinä olisi ihan mielenkiintoinen vertailu halogeenit korvaavista ledeistä.

Mä laitoin tuollaiset X-7SEVEN X-Apollot pitkien polttimoiksi. Ovat kyllä ihan halvatun kirkkaat, jopa noilla ref 17.5 umpioilla (jotka kyllä hiottiin tässä hetki sitten) näkee aika kevyesti sellaiset 300-400 metriä.
 
Mä laitoin tuollaiset X-7SEVEN X-Apollot pitkien polttimoiksi. Ovat kyllä ihan halvatun kirkkaat, jopa noilla ref 17.5 umpioilla (jotka kyllä hiottiin tässä hetki sitten) näkee aika kevyesti sellaiset 300-400 metriä.
Mistä mahdoit tilata?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom