Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Tämmönen systeemi. Ei ole ainakaan suoraa yhteyttä imusarjasta bypassin ohjauspuolelle.

1595247885817.png
Ei välttämättä suoraa yhteyttä, mutta yhteys kulkee tuon N249 venttiilin kautta, mikä tekee siellä taikojaan ja tasottaa/pehmentää mm osakaalulla tapahtuvia paineenmuutoksia jne. Onhan nuita venttiilejä poistetukin välistä ja vedetty suora painelinja imusarjasta bypassille. Mitään erityistä hyötyä siitä ei tosin saa, jos vehkeet on toimivia.

Eli todennäköisesti sulla bypassit toimii aivan oikein. Testimetodi vaan on ollut väärä.

88f42fc2f628cf0e70fb8354439f71a5.jpg
 
Tuon takia noista nettikaupoista tilatessa kannattaa aina maksaa luottokortilla.
 

"Ainoa LUK-osa paineasetelma, levy ja laakeri INA/Brazil halpiksia"
No, kuten kommenteissa mainittu:
"Eikös LUK, INA ja FAG ole käytännössä samaa lafkaa? Shaeffler konsernin osia?"

> Rolling Bearings, Plain Bearings, Linear Guidance Systems, Mechatronics, Engine Systems, Transmission systems, Chassis Systems, Electric Drive Systems
Under the brands LuK, INA, FAG, and Ruville we offer clutch and release systems, engine and transmission applications, as well as chassis applications.

Sanotaan etten itte ole pettynyt koskaan LUK/INA/FAG/Ruville - merkkisiin Schaeffler - konsernin osiin. Voi sieltä toki tulla ihan paskettia tietyn osa erästä (tai alivalmistajien erästä), mutta mistä näiden alkuperäiskokoonpanomaata enää oikeasti tietää, että missä on tehty, kenen toimesta ja kenen merkki stanssattu kiinni ja kenen paketissa tulee.

(Enemmän kun karsisi tuon Autodocin pois toimittajien joukosta, niin elämä voisi hymyillä..)
 
Missä lie vinkuintiassa valmistettu se INA:n tuotos.

Niinhän ne kaikki tehdään.. Varsinkin laakerit. En tiedä onko niissä käsityötä sen verran ettei kannata Euroopassa valmistaa. Useampi Skf:n ja Fag:in osa tullut vastaan jotka tehty Kiinassa yms.

Yleensä INAn osat olleet hyviä, melkein mieluummin INAn otan kuin Gates:in. Noita on usein samassa hintaluokassa ns. laatu osana.

Mutta kaikille valmistajille tulee valmistusvirheitä, sellaista osavalmistajaa ei olekkaan kenelle ei tulisi.
 
Ei tehdä kaikkia laakereita kiinassa. Keskieuroopassa on paljon ton alan valmistajia.
 
Vaihdoin mersuun suodattimia. Orkkis ilmansuodatin oli Mahle (made in uk). Laitoin tilalle tarvikesuodattimen Mann (made in uk). Suodattimet olivat identtiset liimatippojen väriä ja muoviosien muottijälkiä myöten. Uskon että kyseessä sama tuote.

1595778310363.jpeg
 
Vaihdoin mersuun suodattimia. Orkkis ilmansuodatin oli Mahle (made in uk). Laitoin tilalle tarvikesuodattimen Mann (made in uk). Suodattimet olivat identtiset liimatippojen väriä ja muoviosien muottijälkiä myöten. Uskon että kyseessä sama tuote.

1595778310363.jpeg
Eihän se mahdotonta ole. Mersun logo taisi kuitenkin puuttua tarvikkeena myydystä.
 
Vastikään laitoin passattiin SKF:n paketista vetonivelen ja nivelen valusta oli rälläköity VW/Audi logo ja parttinumero pois että ainakin valumuotti on ollut sama.
 
Tähtilogo oli leimana vain Mahle suodattimen suodatinperissa (kuten muutkin valmistajamerkinnät molemmissa suodattimissa)
 
Ei ne itseasiassa voi olla samoja, kun ovat toistensa kilpailijoita mahle ja mann+hummell. Kyllähän monissa suodattimissa rakenne on samantyyppinen ja liimat samoissa kohdissa.
 
Tuskimpa kukaan noista todellisuudessa valmistaa noita itse.

Ovat sattuneet ostamaan samalta alihankkijalta?
Kyllä kummallakin omia tehtaita on. Mann on ostanut useita suodatinvalmistajia itselleen ja viimeisin hankinta taisi olla wix-suodatinvalmistaja.

Mahle ja knecht on samaa firmaa.
 
Samasta tehtaasta olivat tai ainakin identtisillä työkaluilla tehty. Yleensä nämä osat ihan mielenkiinnosta käsissä pyörittelen ja hyvässä valossa peilailen ennen asennusta.
 
Mann:in suodattimia tullut vastaan missä on Vagin logo, samaten Vagin alkuperäissuodattimia missä on Mannin logo.
 
Ei ne itseasiassa voi olla samoja, kun ovat toistensa kilpailijoita mahle ja mann+hummell. Kyllähän monissa suodattimissa rakenne on samantyyppinen ja liimat samoissa kohdissa.

No, ei tuokaan molemmillevalmistus poissulje vaikka kilpailijoita olisivatkin, nykyisissä korporaatiokonglomeraateissa rebrandays ja yhteistyö saman segmentin ja eri emoyhtiöiden sisällä on kuitenkin yksi keino säästöihin (jos vaihtoehtona on, että oman tuotteen valmistaminen maksaisi enemmän tai sitten ei myytäisi omalla brändillä ko. osaa ollenkaan). Voi olla samoja vaikka kolmannelta osapuolelta.

Itsellä ollut konsernin sisäisten merkkien lisäksi mm. Blue Printin öljynsuodattimen paketissa Nippon Micron suodatin (Made in Japan), Moogin paketeissa (yleisiä uudelleenpakkaajia) ihan sekaisin TRW (UK) / Deeza (Turkki) yms. osia.

Moog on oikeasti mielenkiintoinen tapaus:

Lyhyesti:
- Valmistetaan 16 maassa
- Vastaava osa tehdään monessa eri maassa, monella eri alihankkijalla ("Engineered by Moog" / "Approved by Moog" / "Moog engineering approved" / "Moog validated construction")
- Voit saada kaksi vastaavaa esim. koiranluuta tilauksessasi, joista toinen kestää 5000km, toinen 25000km, valmistusmaat ja valmistajat aivan eri. Myös tuotenimet ja mallisarjat voivat vaihdella itse osanumeron alla ("market wanking"): Problem Solver (oletetusti premium, mutta ei aina) / eurospec / asiaspec / jne. Alatukivarsissa taas osat on jotenkin loogisesti: RK (halpis), CK (premium) ja K (vastaava premium).
- Emoyhtiö Federal Mogul, joilla useita tuotemerkkejä: mm. Ferodo, Moog, Champion, Beru, Wagner, Fel-pro, Payen
- Myyvät myös vastaavia osia eri tuotemerkkien kesken, hieman eri hintasegmenteissä (Beru ja Champion sytytystulpat, Wagner ja Ferodo jarruosat, jne.)
- Esim. Fel-pro valmistaa/valmistuttaa yksiä parhaita tiivisteitä (mm. PTFE - sarjalaiset). Vastaavat PTFE-tiivisteet Payenilta ovat loistavia, mutta Payenin muut tiivisteet ovat aika vaihtelevalaatuisia.

Itselle nyt tulossa kaksi Moogin koiranluuta taakse, pitääpi katsoa missä valmistettu ja kauanko kestää..

EDIT: Ja päivitystä sekalaiseen osatilaukseen, yllätys että näin paljon valmistettu jenkeissä:
- Moogin koiranluut: Made in Taiwan. (Problem Solver - mallia, eli premium sarjalaista näiden osaluettelon mukaan)
- ACDelcon polyuretaanipuslat vakaajaan: Made in USA
- Yukon Gearin stefa: Assembled in USA
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän nuo Kamokan sisäilman suodattimet?



Suuri hintaero Mannin fillteriin, mutta hyvin pitkälti luvataan samat ominaisuudet.
 
Mitenhän nuo Kamokan sisäilman suodattimet?



Suuri hintaero Mannin fillteriin, mutta hyvin pitkälti luvataan samat ominaisuudet.

En tiedä, mutta jo on Autodocilla taas hinnat repäisty:
Kamoka

sekä muut
Kun aktiivihiilistä Filtron 7,57e, Blue Print 8,86e, Hengst 12,65e, jne. (Tuosta halvimmasta Boschilaisesta ei osaa sanoa onko tuotetiedot oikein..)

En oikein RISeissä ole hirveästi laatueroja nähnyt jos JC Premiumit, Framit ja muut kurat jättää pois jotka ei sovi fyysisesti koteloihinsa. Itsellä harrastepelissä Blue Printejä (eli Febi/SWAG/BluePrint aka Febi Bilsteinin konsernia) ja ei mitään moitittavaa. Näissä suodattimissa kun ei ihan ABEK2P3 luokkaan ikinä päästä, eikä ilmoiteta oikeastaan minimi/mediaani/maksimi mikronikokoja, suodattimen pinta-alaa eikä aktiivihiilen määrää prosentuaalisesti.

Eli eikun ostamaan yksi (ja vaikka samoilla posteilla yksi yllämainituista) ja vertailemaan kuvien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mikään noista aftermarket ilmansuodattimista tehty enää esim. Saksassa tai USA:ssa, vai onko kaikkien valmistus siirtynyt Kiinaan, tai johonkin epämääräiseen keski-euroopan maahan?

Tuossa halpuusjärjestyksessä, 5.1€ - 11.16€ aeromotorsilta, minkä ottaisitte?

MAXGEAR
KOLBENSCHMIDT
MFILTER
VALEO:sysopwtf:
MEYLE ORIGINAL
ALCO FILTER
FILTRON
MAPCO
WIX FILTERS
CHAMPION
COMLINE
HENGST FILTER
MAHLE ORIGINAL
PURFLUX
MANN-FILTER

M-filtteri om Haapavedeltä, mutta tekee näemmä liettuassa, venäjällä ja saksassa myös filsuja
 
M-filtteri om Haapavedeltä, mutta tekee näemmä liettuassa, venäjällä ja saksassa myös filsuja
Yleensä ostan M-Filteriltä öljynsuodattimen, mutta ei tuo jota pää ihmettelee taida olla sama firma vaan mfilter.lt
K162 olisi sopiva tuolla omaan autoon, ja M-Filterillä MAP6776 eikä sitä näy olevan saatavissa paljon missään.
 
Yleensä ostan M-Filteriltä öljynsuodattimen, mutta ei tuo jota pää ihmettelee taida olla sama firma vaan mfilter.lt
K162 olisi sopiva tuolla omaan autoon, ja M-Filterillä MAP6776 eikä sitä näy olevan saatavissa paljon missään.

Jep, M-Filter on kotimainen pulju, MFilter on liettualainen. Näyttävästi sama emoyhtiö.

1596384130514.png


UAB MFilterin liettualaiset tuotteet on ihan ok tasoa (RIS ja ilmansuodattimet ainakin), aivan älyttömän halpaan hintaan (kun Virosta tilailee).
 
Jep, M-Filter on kotimainen pulju, MFilter on liettualainen. Näyttävästi sama emoyhtiö.

1596384130514.png


UAB MFilterin liettualaiset tuotteet on ihan ok tasoa (RIS ja ilmansuodattimet ainakin), aivan älyttömän halpaan hintaan (kun Virosta tilailee).
Minä en ole vieläkään vakuuttunut että mfilter.lt jonka tuotteita on autodocissa ja muualla, ja M-Filterin liettualais"osasto" olisi sama, kun on erilainen logo ja osoite yms.
 
Stabilus kaasujousi parasta a-ryhmää. Täysin sama kuin poisvaihdettu osa valmistusmerkintöjä myöten, vain mersun logo puuttui.
 
Kytkimistä. Tällä kertaa tuli LUK:n paketissa Sachsin levy ja asetelma. Myyjänä kotimainen kivijalka ja kytkin tilattu kotimaisen maahantuojan varastosta. Paketti vaikutti kaikinpuolin avaamattomalta. Ei sinänsä laatukysymys, mutta yllätti kuitenkin. Nähtävästi näilläkin merkeillä yhteistyötä. Molemmat laadukkaita merkkejä, mutta itsestäänsäätyvissä asetelmissa valitsisin mieluummin LUK:n. En ole oikein tajunnut, kuinka tuommoinen Xtend tyyppinen asetelma resetoidaan kotioloissa. Vinkkejä vastaanotetaan, jos joskus tulisi oikea tarve.
Rempan syynä oli muuten hajonnut työsylinteri/painelaakeriyhdistelmä. FTE-merkkinen sylkky oli kestänyt vähän yli 140tkm maantiepainotteista ajoa ja pilannut hajotessaan myös asetelman. Ei luokattoman huono, mutta ei kyllä kovin hyväkään suoritus.
 
Aika vaikea se on ilman sitä työkalua asentaa paikoilleen oikeaoppisesti eli silleen puristettuna. Melkeen kannattaa se vaan hommata, ellei sitten halua alkaa rakentamaan työkalua.
 
Aika vaikea se on ilman sitä työkalua asentaa paikoilleen oikeaoppisesti eli silleen puristettuna. Melkeen kannattaa se vaan hommata, ellei sitten halua alkaa rakentamaan työkalua.
Vähän offtopiccia otsikkoon nähden, mutta tarkoitan hieman eri asiaa kuin varsinaista paikoilleen asennusta.
Noissa itsestäänsäätyvissä asetelmissa (esim SAC) saa sen säätövaran saa tarvittaessa nollattua ihan työpöydällä ennen asennusvaihetta takaisin vastaamaan uutta paksumpaa levyä. Mekanismi näkyy yleensä päällepäin (pienet jouset ja "asteikko", josta näkee missä kohtaa säätövaraa ollaan menossa). Sachs Xtend nimellä olevassa systeemissä mekanismi on piilotettu sinne rakenteen sisälle, enkä ole koskaan purkanut tuollaista, jotta tietäisin mistä pitää vääntää, kääntää tai pitää kiinni, jotta nollaus onnistuisi.
Jostain Sachs:n omasta tiedotteesta luin, että tämmöistä asetelmaa ei edes voi resetoida, mutta sehän on kotipuuhastelijalle enemmänkin haaste, kuin lopullinen totuus.
 
Jaa niin. Mutta miksi se pitäisi resetoida? Joku vaihtaa vain pelkän kytkinlevyn?
 
Yleensä meneekin koko paketti uusiksi. Tämmöistä vanhaa jäärää vain ärsyttää marssia varaosakauppaan ostamaan 200-250€ kytkinpakettia, jos tuo systeemi laukeaa pohjaan vaikka asennusvirheen vuoksi. Tai jos muuten tuoreeseen systeemiin joutuisi vaihtamaan levyn vaikka öljyn päästyä pilaamaan levyn pinnat. En pidä asioista, jotka on tehty periaatteensa vuoksi kertakäyttöisiksi ilman että tähän olisi varsinaista tarvetta tai syytä.
On minulle tullut kyllä kuriirin kuljettama asetelma, jossa tuo säätö on luistanut jo selvästi nollakohdasta eteenpäin jo valmiiksi. Aika paljon mieluummin nollaisin sen itse, kun lähettäisin sen takaisin ja odottelisin vaikka viikon uutta.
Myönnän tämän olevan marginaalinen ongelma ja jätän osaltani OT:n tähän.
Laitan silti asiaa selventämään dokumentin, jotta tähän aiheeseen palaavat saisivat tästä seinämästä edes jotain irti. Tarkoitan juuri tuota ensimmäisellä sivulla esitettyä versiota: Sachs Xtend
 
Ne on rälläköity pois, koska kiinalaiset tehtaat tykkää pölliä/kopioida valumuotteja. SKF:n vetareista voin viimesen viiden yksilön perusteella sanoa, että ihan paskaa laatua on. Kestot on vaihdelleet 20-40tkm välillä ja paras meni puolessa vuodessa väljäksi. Tosin eihän noilla ole SKF:n kanssa muuta tekemistä, kun logo laatikossa. Tulee suoraan Kiinasta.
Tultiinko SKF:n puolesta vastaan, vai vetosivatko vääriin/liian vähiin rasvoihin, asennusvirheeseen tms.? Tuohan on aivan luokatonta!
 
herth+buss tukivarsien laadusta kenelläkään kokemuksia.Etusivulla haukutaan paskaksi,mutta hinnan puolesta kuuluu ylempään luokkaan kuin halvimmat vastaavat.Ton merkkinen löytys paikallisesta varaosaliikkeestä suoraan hyllystä vai kannattaako jättää väliin ja ostaa toisen merkkinen?
 
BGA merkkinen venttiilikopan tiiviste lätkäistiin motonetistä käteen, ja eihän se paikalleen istunut. Roiskii öljyä pitkin konetilaa vaikka kuinka huolella asettelee. Aloitusviestissä on näköjään jo saman merkin vesipumput todettu huonoiksi.
 
Olisikohan täällä kellään hyviä kokemuksia noista halvoista Polmon pakoputkista? Muutama huono kokemus näytti löytyvän, mutta todella halpa hinta houkuttelisi koittamaan onnea.
 
Onko kokemuksia SKF tukivarsista? Saisi Autodocilta n. 15€ kalliimmalla koko alatukivarren vs. laadukas takimmainen hela (Lemförder, TRW). Mut onkohan nivelet kuraa.

E: Tilattu, kommentoin kun asennettu miltä vaikuttivat.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia SKF tukivarsista? Saisi Autodocilta n. 15€ kalliimmalla koko alatukivarren vs. laadukas takimmainen hela (Lemförder, TRW). Mut onkohan nivelet kuraa.

E: Tilattu, kommentoin kun asennettu miltä vaikuttivat.
Asenneltu paikalleen. Sopivuus oli hyvällä tasolla. Ulkoinen laatuvaikutelma myös oikein asiallinen, mukana myös uudet pultit takaheloille sekä alapallolle. Kestävyydestä ei voi tietää vielä mitään mutta selviää sitten ajan kanssa. Hinta oli 35€/kpl. Toivotaan etteivät ole ihan mitään Triscan/Fortune Line tasoa.

E2: Nyt on pari vuotta, 2 katsastusta ja 10 tkm takana SKF:n alatukivarsilla. Ei moitittavaa.
 
Viimeksi muokattu:
RoadMAX 1785K7 moniurahihna sai painua takaisin sinne mistä oli ostettukin eli Motonettiin. Hihna on 3mm vahva, urat lähes olemattomat ja pakettiin merkityn tiedon mukaan kestää vain 50tkm. RoadMAX on ilmeisesti Gatesin halpamerkki, ei jatkoon.

Tilalle löytyi kilpailevasta varaosapuljusta Boschin 7PK1785 hihna 4mm vahvuisena, normi kokoisilla urilla ja kestää autovalmistajan 120tkm vaihtovälin.
 
Kannattaako edes harkita Magneti Marelli EGR-venttiiliä? Saa suositella myös jotain muuta merkkiä.

E:
Magneti Marelli tuli hankittua. Sopivuus täysi 10 alkuperäiseen verrattuna. Eikä ole EGR vika enää ilmennyt puoleen vuoteen, eli tuntuu toimivan toistaiseksi.

Hinta oli halvimmasta päästä. Jos aikoo autoa pitää piitkään niin suosisin mielummin vaikka Pierburgia.
 
Viimeksi muokattu:
RoadMAX 1785K7 moniurahihna sai painua takaisin sinne mistä oli ostettukin eli Motonettiin. Hihna on 3mm vahva, urat lähes olemattomat ja pakettiin merkityn tiedon mukaan kestää vain 50tkm. RoadMAX on ilmeisesti Gatesin halpamerkki, ei jatkoon.

Tilalle löytyi kilpailevasta varaosapuljusta Boschin 7PK1785 hihna 4mm vahvuisena, normi kokoisilla urilla ja kestää autovalmistajan 120tkm vaihtovälin.

Sain itse myös motonetistä tuollaisen roadmaxin, vein takaisin ja annoin palautetta, että miksi myyvät paskaa. Ei tuollaista 50tkm kestävää hihnaa saisi edes tehdä. Aimmin kaikki motonetin hihnat olleet laatumerkkejä. Ovatkohan tulleet ahneeksi.

e: laitetaan samaan viestiin

Meyle HD pallonivelet vaikuttavat hyviltä, kestänyt jo useamman vuoden isossa autossa, johon yleensä sai jatkuvasti vaihtaa niveliä. Ostaessa lupasivat 5 vuoden takuun. Nyt näemmä pudotettu neljään.
 
Viimeksi muokattu:
Aika fifty-sixty merkki on. Jotkut osat ihan hyviä, mutta jotkut ihan roskaa. Jos haluat taattua laatua niin Pierburg on hyvä. Myös Wahlerit on käsittääkseni hyviä, mutta niistä ei itsellä ole kokemusta.
Kiitos, ehkäpä 30€ hintaerolla Marelliin nähden ostan sitten vaan sen Pierburgin enkä kokeile MagnetiMarellia tällä kertaa.
 
35tkm ajettu febin tukivarret eteen ja takapuslat aivan loppu. tosin samaa jätekumia on nykyään kaikki puslat. tilalle meni nyt kuitenkin lemförderin puslat, mutta enpä niillekkään pitkää ikää ennusta. onneksi säilytin vanhat tukivarret niin sai kätevästi uusittua ilman kiirettä. alkuperäiset kesti kuitenkin 17v ja olivat jopa paremmassa kunnossa kuin pari vuotta olleet febit.

niin ja olihan noissa tukivarsissa alapallot myös mukana, toinen meni väljäksi alle vuodessa. laitoin alkuperäisen tilalle ja nyt irroittaessa oli ihan jämäkkä vielä. tuli nyt kuitenkin uusittua molemmat alapallot lemförder merkkisiin kun pitää tällä kertaa maksaa kulmien säädöstä ihan normitaksa. näköjään noissa alapalloissakin nykyään normi nyloc rautakaupan mutteri, sekin kertonee taas vähän että säästetty se 10senttiä kustannuksissa
 
sama huomio tehty febin tarvikeosista. tosin olipa näköjään jo aloituspostauksen listassakin huonona.

Febi Bilstein tukivarren uskaltaa ostaa kunhan siinä ei ole niveliä tai puslia :D

Ko. brändi muuttunut selvästi näiden kuravalmistajien pakkaajaksi.
 
Muutaman kerran päässyt Febin osia kokeilemaan. Febin koiranluut kesti vuoden ja oli huonommassa kunnossa kuin se vaihdettu 7-vuotta vanha osa. Nyt alustassa on parin vuoden ajan ollut molemmin puolin Febin alatukivarret ja ne ovat toistaiseksi kestäneet. Pidetään peukkuja jatkolle.
 
Febiä on tullut kyllä vältetyä, kun jo hinnan puolesta huomaa, ettei ole enää parasta laatua vaan ratsastaa vanhalla maineella. Samaa on tapahtunut viime aikoina myös TRW osille. Ennen olivat parhaasta päästä ja nyt on tullut vastaan esim. jarrupaloja, mitkä ei edes sovi paikoilleen ilman rälläköintiä ja levyjä jotka kieroutuu turhan helposti.

Aikalailla samansuuntaisia kokemuksia TRW:stä. Vaihdoin eteen Brembon palojen tilalle TRW:n palat, niin jarrutuntuma on vaihdon jälkeen ollut jotain aivan järkyttävää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 756
Viestejä
4 556 665
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom