Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo on kumminkin aika keskivertosuorite omilla autoilla, mutta ensimmäisen kerran palat tulee tuon näköiseksi näin nopeasti. Melkein mureni käsiin.
 
Tuo on kumminkin aika keskivertosuorite omilla autoilla, mutta ensimmäisen kerran palat tulee tuon näköiseksi näin nopeasti. Melkein mureni käsiin.
Ylläoleva viisasteluni muuttuukin yleiseksi pohdinnaksi tällä lisätiedolla, että ei ollut jonkun vanhanrouvan auto. :rofl:
 
Onko kenelläkään kokemusta Kavo part:n osista? Motonet tarjoaa Civiciin Kavon etuiskunvaimentimia, mahtavatko olla OEM-laatua kuten Kavo omilla sivuillaan asiaa mainostaa?
 
Onko kenelläkään kokemusta Kavo part:n osista? Motonet tarjoaa Civiciin Kavon etuiskunvaimentimia, mahtavatko olla OEM-laatua kuten Kavo omilla sivuillaan asiaa mainostaa?
Valitsisin kyllä jotkut tunnetun merkin osat. Oliko tuo ainut mitä niillä oli tarjolla? Täysin tuntematon merkki itselleni ainakin tuo. Jos ei ole motonetista pakko niin tilaisin vaikka aeromotorsilta.
 
Valitsisin kyllä jotkut tunnetun merkin osat. Oliko tuo ainut mitä niillä oli tarjolla? Täysin tuntematon merkki itselleni ainakin tuo. Jos ei ole motonetista pakko niin tilaisin vaikka aeromotorsilta.
Lähinnä mielenkiinnosta noita harkitsin, koska kyseessä on itsellenikin aivan uusi ja outo valmistaja, eikä hinta ero OE vaihtoehtoon ole kuin 15€, Kavo 75€/kpl ja OE-vaihtoehto 90€/kpl , joten tuskin ovat kuitenkaan ihan halvinta kuraakaan tuolla hinnalla.
Eipä siinä sinänsä kyllä paljoa menettäisi, jos ostaisi ja testaisi. Saisipahan ainakin jonkinlaista tietoa kannattaako ostaa uudestaan.
 
Tilasin just aeromotorsilta Virosta TRW merkkiset taka- ja etuiskarit Gastraan, kattoo ny minkälaiset sit ovat.
 
Eipä tarvitse enää kuvitella onko tarvikelämpötilakytkimillä keskenään, sekä alkuperäisiin nähden mitään eroa, nyt se on tutkittu;

Testasin muutaman lämpötilakytkimen (siis syylärin flektin lämpökytkimen).

Testattavat anturit:
FACET, valmistusmaa Italia
VAG OEM (ei tietoa valmistajasta), valmistusmaa Saksa
VAG OEM (ELTH), valmistusmaa Luxemburg
Behr (Ford OEM), valmistusmaa Saksa
Ossca, valmistusmaa Kiina

Mittasin kaikki neljään kertaan, ja jokaisesta kytkeytymispisteen sekä palautumispisteen.

Facet:
Mittaus 1: 87-70c
Mittaus 2: 82-70c
Mittaus 3: 95-87c
Mittaus 4: 87-82c
Keskiarvo: 88-77c
Valmistajan lupaus: 95-85c
Arvosana: 2/5
Kommentti: En laittaisi autooni tätä.

VAG OEM, Saksa
Mittaus 1: 87-77c
Mittaus 2: 88-83c
Mittaus 3: 93-85c
Mittaus 4: 93-86c
Keskiarvo: 90-83c
Valmistajan lupaus: 95-85c
Arvosana: 4/5
Kommentti: Suht tasaiset lukemat, mutta palautumispisteessä vaihtelua 9 astetta.

VAG OEM, Luxemburg
Mittaus 1: 91-82c
Mittaus 2: 93-83c
Mittaus 3: 93-87c
Mittaus 4: 93-87c
Keskiarvo: 93-86c
Valmistajan lupaus: 95-84c
Arvosana: 5/5
Kommentti: Kaikin puolin hyvä!

Behr
Mittaus 1: 94-88c
Mittaus 2: 92-89c
Mittaus 3: 94-91c
Mittaus 4: 98-91c
Keskiarvo: 93-86c
Valmistajan lupaus: 100c-90c
Arvosana: 4,5/5
Kommentti: Hyvin tasaiset lukemat. Kytkeytymispiste jää kuitenkin poikkeuksetta alle luvatun.

Ossca
Mittaus 1: 89-74c
Mittaus 2: 90-83c
Mittaus 3: 100-82c
Mittaus 4: 92-78c
Keskiarvo: 93-79c
Valmistajan lupaus: 95c-84c
Arvosana: 2,5/5
Kommentti: Kytkeytymispiste vaihtelee 10c verran.




edit: Fordin anturissa olikin Behr merkintä, eli valmistaja on Behr. "Pakkaajana" toki Ford/Motorcraft.
 
Viimeksi muokattu:
Olivatko anturit uusia? Kuvan mukaan eivät.
Laadusta ei voi päätellä mitään, jos käyttötunnit eivät ole tiedossa.
 
Testivoittaja oli vuodelta 1996 (merkintä kyljessä), ja häviäjä varmaan n. vuoden vanha. Enpä usko että noissa ikääntyminen vaikuttaa mihinkään. Ja toisaalta itteäni ainakin kiinnostaa miten anturi toimii kun se ei ole enää uudenkarhea.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä usko että noissa ikääntyminen vaikuttaa mihinkään.
Minkä vuoksi ne sitten hajoavat, jos eivät käytön ja ikääntymisen? Tärinä, lämpötilojen vaihtelu ja altistuminen ympäristön kemikaaleille/kosteudelle tappaa tuollaisen anturin ajan kanssa varmasti.

Mielenkiintoinen testi tuo on ja hyvä että sen teit. Sen vuoksi minä täällä kuitenkin huutelen kritiikkiä, ettei kukaan lähtisi tuon perusteella tekemään mitään johtopäätöksiä ketjun aiheeseen liittyen.
 
Minkä vuoksi ne sitten hajoavat, jos eivät käytön ja ikääntymisen? Tärinä, lämpötilojen vaihtelu ja altistuminen ympäristön kemikaaleille/kosteudelle tappaa tuollaisen anturin ajan kanssa varmasti.

Mielenkiintoinen testi tuo on ja hyvä että sen teit. Sen vuoksi minä täällä kuitenkin huutelen kritiikkiä, ettei kukaan lähtisi tuon perusteella tekemään mitään johtopäätöksiä ketjun aiheeseen liittyen.

Ei noista mikään varsinaisesti rikki ollut, vaan halusin selvittää onko tarkkuuksissa eroa. Rikki tarkoittaa että ei toimi ollenkaan. Nimittäin oli yksi noista autossa kiinni ja tuntui lämmöt olevan liian korkealla jatkuvasti. Kyllähän tuosta nyt sen johtopäätöksen voin tehdä että nuo tarvikeanturit ovat epätarkkoja verrattuna OEM antureihin. Jos viidestä anturista kolme on oikeasti hyviä, ja ne sattuu olemaan eri merkkisinä OEM tavaraa, kun taas loput kaksi on halpistarvikkeita ja selvästi roskaa.
 
Tästä testistä voi päätellä vain sen, että tuosta testijoukosta oem-anturit ovat tällä hetkellä parhaita. Testisi ei kerro mitään antureiden tarkkuudesta uutena tai esimerkiksi 100tkm ajettuna.
Tällaisen mittauksen tulokset eivät palvele ketään anturivalinnoissa.

Yleisesti ottaen oem-anturit ovat todennäköisesti lähes aina parempia kuin tarvikeanturit, mutta tämä testi ei sitä millään tavalla todista.
 
Tästä testistä voi päätellä vain sen, että tuosta testijoukosta oem-anturit ovat tällä hetkellä parhaita. Testisi ei kerro mitään antureiden tarkkuudesta uutena tai esimerkiksi 100tkm ajettuna.
Tällaisen mittauksen tulokset eivät palvele ketään anturivalinnoissa.

Yleisesti ottaen oem-anturit ovat todennäköisesti lähes aina parempia kuin tarvikeanturit, mutta tämä testi ei sitä millään tavalla todista.

Juuri näin kun puhutaan vanhoista käytetyistä antureista niin ne ovat aina yksilöitä. Osalla voi olla takana vaikka 300tkm osalla taas 10tkm. OEM anturit on minun mielestäni aina se paras ratkaisu, tosin hinnan takia monesti laitetaan se tarvike. Omiin autoihini en mielellään laita mitään halpoja tarvike antureita, jos vain mahdollista. Joskus on pakko ottaa se mitä sattuu samaan kun auto on pakko saada nippuun.
 
Turbo Works -bensapumppu.

Itse pumpun toiminnasta ei ole muuta tietoa kuin että toimii ainakin toistaiseksi.

Mutta liittimet olivatkin täyttä naalinpaskaa.

a) Kierteen banjolle joutui korjaamaan kierrepakalla, mutteria ei saanut lähtemään alkuun millään... väännetty jotenkin ihmeellisesti se...
b) Kun pumppu oli laitettu autoon kiinni, toimivuus testattu ja vuodot tarkistettu (ei vuotoja), niin seuraavana päivänä autotallin lattialla bensaa ihan mukavasti :S Syynä se, että takaiskuventtiilin tiivistepinnassa oli joku ihme railo mistä polttoaine pissasi ulos. Eipä tullut huomattua koska oli vedetty niin tiukkaan etten ruvennut sitten availemaan... olisi pitänyt.


 
kokemuksia ABE jarrulevyistä ja jarrupaloista?

Tilasin projektiautoon ABEn palat eteen ja taakse, kun oli ainoat mitä euroopasta sai ja piti saada nopeasti. Toimii hyvin, tuntuu ihan perus-NAO - jarrupaloilta, puree hyvin kylmänä ja kuumana, ei kitise, ei vingu, poljintuntuma ok mutta pölyn määrä on aivan älytön kuten NAO / puolimetallisissa yleensä on. Kestosta en vielä osaa sanoa mitään.

(Vastaavat ABEn levyt tilattu myös, mutta ne menee Wagnerin keraamisten palojen kanssa sitten alle vasta tulevaisuudessa).
 
Onko kenelläkään kokemusta Kavo part:n osista? Motonet tarjoaa Civiciin Kavon etuiskunvaimentimia, mahtavatko olla OEM-laatua kuten Kavo omilla sivuillaan asiaa mainostaa?

Lähinnä mielenkiinnosta noita harkitsin, koska kyseessä on itsellenikin aivan uusi ja outo valmistaja, eikä hinta ero OE vaihtoehtoon ole kuin 15€, Kavo 75€/kpl ja OE-vaihtoehto 90€/kpl , joten tuskin ovat kuitenkaan ihan halvinta kuraakaan tuolla hinnalla.
Eipä siinä sinänsä kyllä paljoa menettäisi, jos ostaisi ja testaisi. Saisipahan ainakin jonkinlaista tietoa kannattaako ostaa uudestaan.
Nyt on kyseiset Kavon etuiskarit asennettu Hondaan, samalla tuli laitettua myös Kavon kallistuksenvakaajaat eteen.
Saa nähdä sitten miten kestävät, mutta ainakin lyhyen ajon jälkeen tuntuvat ajavan asiansa hyvin.
 
Kokemuksia EPS -merkkisistä antureista?. Pitäs uusi imuilmanlämpötilatunnistin osaa.
 
Kokemuksia EPS -merkkisistä antureista?. Pitäs uusi imuilmanlämpötilatunnistin osaa.

Perus tarvikeosa. Ei mikään huippu mutta ei mikään sysipaskakaan. Ostaisin omaan varsinkin jos helpossa paikassa vaihtaa ja suomalainen myyjä jolloin ei tarvitse tapella takuista.

Joskus Motonetista ostanut ja toimi ihan jees.
 
Joo aeromotorsin mielestä on keskitason laatua. hinta kuitenkin halpistasoa. Samapa se on kokeilla, on kyllä helpossa paikassa, menee varmaan 30s vaihtaa.
 
Audi TT vm 2003, kannattaako alustan osiksi valita Lemförderiä vai SKF:ää? Olen vaihtamassa eteen alatukivarret, alapallonivelet, raidetangon päät sekä kallistuksenvakaajan tangot. SKF on näistä kahdesta hieman edullisempi, mutta ilmeisesti kuitenkin ihan laadukas merkki?
 
Viimeksi muokattu:
Audi TT vm 2003, kannattaako alustan osiksi valita Lemförderiä vai SKF:ää? Olen vaihtamassa eteen alatukivarret, alapallonivelet, raidetangon päät sekä kallistuksenvakaajan tangot. SKF on näistä kahdesta hieman edullisempi, mutta ilmeisesti kuitenkin ihan laadukas merkki?

Aikalailla sejasama. Kunhan vaihdat oikein. Usein alustanosissa se uuden osan nopeasti hajoamisen syy on että kiristetään momenttiin renkaat ilmassa.
 
AS-PL laturi toimi jopa 1-2 käyttötuntia, kunnes lopetti lataamisen ja tiellehän sitä jäätin. :beye: Tuskin tulee ostettua uudelleen, vaikka maanantaikappaleen mahdollisuus on suuri.
 
Samanmerkkinen AS-PL startti (tai siis bendix) jumittelee aavistuksen verran itellä nyt 2v jälkeen. Ei haittaavasti mutta ei se normaaliltakaan joka kerta kuulosta. Oli myöskin AS-PL ja vanha orkkis startti teki samaa oletettavasti 20 vuotta vanhana.
 
"Autodocin asiantuntijoiden suosittelema" ois ridexin osat omaan autoon: puolat, lambda, moniurahihna. Onko kellään kokemusta?
 
Ridex on saksalainen. "oe-equivalent" ois made in Italy...

Kyllä mulla on tullu Ridexin osista semmonen tuntuma että ne menee samaan sarjaan Topranin ja muiden roskamerkkien kanssa.

Eli VÄLTÄ jos omaan autoon olet laittamassa, etkä ole myymässä autoa kiireellisesti pois :D

Katsoppa vaikka ketjun aloituspostaus ja lue kohdasta Ridex. Toki voin olla väärässä. Osta pois jos haluat elää jännityksessä.
 
Vectorin jarrupalat näytti tältä 3v/10tkm jälkeen.

Vectorin jarrupalat on ihan toimivat kun niillä ajaa, mulla on ihan samanlaiset kokemukset noista jos niillä ei ajeta. Kaverin harraste-pirssiin laitettiin vectorin palat, kun piti nopeasti saada uudet ja motonetissä ei muuta ollut saatavilla, 4vuoden päästä 8k ajettuina näytti itseasiassa vielä pahemmalta, niissä oli halkeamia vähän joka suuntaan.. Auto kesät pihalla ja talvet lämpimässä hallissa.

En oo huomannu eroa kulutuksessa esim. Brembon tai ferodon paloihin noissa, 60k välein joutuu molempia vaihtamaan (35k tulee vuodessa mittariin, joten käyttöikä on alle 2vuotta)
 
Tulikin startti merkillä Bovez. Kellään tämmösistä kokemusta? Itse en ole aiemmin kuullutkaan ko merkistä.
 
Nyt peräkkäin kahteen golffiin Zimmermanin paloja laittaessa, molemmilla kerroilla olleet palat liian paksut ainakin uusien levyjen kanssa. Pitänyt pari milliä hioa pois.

ja kannattimet oli putsattu ruosteista ensin? melkeen aina ne joutuu ainakin ensin harjalaikalla/viilalla hinkkaamaana kirkkaiksi että palat menee hyvin paikoilleen..
 
En nyt yhtäkkiä löytänyt aisinia listalta, mutta hyvin laadukas toyotan tarvikeosa.
 

Liitteet

  • IMG_20210619_103849.jpg
    IMG_20210619_103849.jpg
    2,7 MB · Luettu: 176
ja kannattimet oli putsattu ruosteista ensin? melkeen aina ne joutuu ainakin ensin harjalaikalla/viilalla hinkkaamaana kirkkaiksi että palat menee hyvin paikoilleen..

Tämä on kyllä aina, en ole vielä yhteenkään saanut koskaan ilman satulan hiontaa laittaa suoraan paloja paikalleen.
Nyt viikonloppunakin laittelin Meylen palaa ja levyä niin piti jopa satulasta hioo levyn keskiuraan tulevaa kohoketta pois kokonaan. Kai sekin jotenkin on ilma virtaan hieman vaikuttanut, jäähdytetyt levyt siis toki.
 
Wix merkkisellä raitisilmasuodattimella täydellinen sopivuus paikoilleen, ABE merkkiset jarrupalat myös sujahtivat kuin veitsi voihin kannattimeen, EGT-merkkinen kunnostettu jarrusatula myöskin vaikuttaa toimivalta. Aika näyttää miten laadukkaita kaikenkaikkiaan ovat. Kamoka -merkkinen öljysuodatin tuli myös laitettua, näitä olen aiemminkin käyttänyt eikä moittimista.
 
Wix merkkisellä raitisilmasuodattimella täydellinen sopivuus paikoilleen, ABE merkkiset jarrupalat myös sujahtivat kuin veitsi voihin kannattimeen, EGT-merkkinen kunnostettu jarrusatula myöskin vaikuttaa toimivalta. Aika näyttää miten laadukkaita kaikenkaikkiaan ovat. Kamoka -merkkinen öljysuodatin tuli myös laitettua, näitä olen aiemminkin käyttänyt eikä moittimista.

Öljynsuodattimissa kannattaakin käyttää jotain no-name paskaa.
 
Öljynsuodattimissa kannattaakin käyttää jotain no-name paskaa.

Ei tuo mikään tuntematon merkki ole. Sinulle ehkä on...

Aika paljon on Kamoka merkkiä tullut autoihin tungettua. Jos havaitaan huonoksi, sitten ei osteta sitä, mutta tämän hetken tiedoilla ihan kelpo tavaraa.
 
Ei tuo mikään tuntematon merkki ole. Sinulle ehkä on...

Aika paljon on Kamoka merkkiä tullut autoihin tungettua. Jos havaitaan huonoksi, sitten ei osteta sitä, mutta tämän hetken tiedoilla ihan kelpo tavaraa.

Voi olla, mutta montako euroa tässä säästetään versus jokin tunnettu valmistaja? Itse en ainakaan tuollaista laittaisi edes peltoautoon.
 
Voi olla, mutta montako euroa tässä säästetään versus jokin tunnettu valmistaja? Itse en ainakaan tuollaista laittaisi edes peltoautoon.
Sitähän varten näitä varaosamerkkejä vertaillaan, että löydetään hyviä merkkejä edullisesti. Itsellä on kokemuksia kamokasta vain pyyhkijänsulkien muodossa ja ne ovat olleet hyvät.
 
Nyt kun muistaa kerrankin niin kerrotaampa kun tuli pieni vuosihuolto tehtyä yhelle kipolle.

Intermotor termarit on edelleen paskaa, sopimaton osa.
Loro termari erittäin hyvä.
TRW jarrulevyt erittäin hyvät.
Remsa jarrupalat erittäin hyvät.
Meyle jarrulevyt sekä palat erittäin hyvät.
Filtron ilmasuodatin erittäin hyvä.
ABS käsijarruhilppeet erittäin hyvä.

Lemfön kumipuslia ja Swagin laakereita tuli myös laiteltua, mutta ne tietenkin olivat hyvät kuten olettaa saattaa.
 
Sitähän varten näitä varaosamerkkejä vertaillaan, että löydetään hyviä merkkejä edullisesti. Itsellä on kokemuksia kamokasta vain pyyhkijänsulkien muodossa ja ne ovat olleet hyvät.
Juuri näin. Laitoin Kamokan iskarit. Hyvin pelasi. Etusivulla on tuo lista kokemuksista.
 
Nyt oli puhe öljynsuodattimista, ei iskareista tai pyyhkimensulista. Jokainen toki laittaa autoonsa mitä tykkää.

Tuollaisissa kriittisissä osissa en kyllä säästä muutamaa euroa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 756
Viestejä
4 556 678
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom