Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Kokemuksia A.B.S merkkisistä jarrusatuloista? Jarrupäivitystä tekemässä B5.5 Passattiin ja 17Z Brembot (7L6615123T & 7L6615124H) tuntuvat olevan suosittu vaihtoehto vastaavilla tuki- ja olkavarsilla oleviin Audeihin. Vaihtoehtona yrittää löytää käytetyt ja niihin korjaussarja, taikka sitten ebaysta/autodocista A.B.S. noin 170 euron kappalehintaan. Spareto myisi myös Elstockia, mutta sen hinta 270e/kpl ja laatu yhtä arveluttava. Muun merkkisiä tarvikkeita ei tunnu löytyvän.

edit. Ebaysta löytyy Liettuasta alkuperäiset käytetyt ja niiden hinnat olisi posteineen suunnilleen saman kuin A.B.S. merkkisten. Ostaisiko alkuperäiset käytetyt, vai saman hintaiset "tehdaskunnostetut"?
 
Viimeksi muokattu:
Jarrusatuloista ei kokemusta, aikanaan ko. merkin levyt oli ainakin sitä kaikkein halvinta kuraa jota mm. Motonet myi.

Satulakysymys on hankalampi, nuo satulat näytti olevan Autodocilla rungollisia, eli todennäköisesti niitä jossain kunnostellaan. Nyt kysymys lähinnä on, että onko ko. firma tehnyt uusia runkoja vai onko noi orkkissatuloista korjattuja. Jos jälkimmäinen, niin tuskin tuossa kovasti voi reisille mennä, männät ja kumit nyt voi olla paskaa mutta saa kai noihin jotain parempia korjaussarjoja siinä tapauksessa. Ja yhtään etusatulaa nyt ei vielä tässä elämässä ole tullut vastaan joka heti paketista otettuna olisi ollut täysin romu.

Toinen vaihtoehto toki ostaa nuo orkkikset ja kunnostella itse / luottaa siihen, että on ihan OK.
 
... ...

Satulakysymys on hankalampi, nuo satulat näytti olevan Autodocilla rungollisia, eli todennäköisesti niitä jossain kunnostellaan. Nyt kysymys lähinnä on, että onko ko. firma tehnyt uusia runkoja vai onko noi orkkissatuloista korjattuja. Jos jälkimmäinen, niin tuskin tuossa kovasti voi reisille mennä, männät ja kumit nyt voi olla paskaa mutta saa kai noihin jotain parempia korjaussarjoja siinä tapauksessa.

... ...
A.B.S. satuloissa on 25 euron pantti, joka voisi ehkä viitata siihen, että kunnostaisivat vanhoja runkoja.
 
joo ABS on tuota halvinta osastoa laadultaan. Satulat on kunnostettuja vanhoja.
 
Onko Alkar -merkin umpioista kokemuksia? Onko yhtä kuraa kuin TYC / Depo?

Ts. sijoitanko suoraan vähän enemmän ja otan Magneti Marellit.
 
Onko Alkar -merkin umpioista kokemuksia? Onko yhtä kuraa kuin TYC / Depo?

Ts. sijoitanko suoraan vähän enemmän ja otan Magneti Marellit.

Ei kokemusta, mutta varmaankin samaa kuraa.
Riippuen autosta, suosittelisin alkuperäistä käytettynä.
 
Tarkoitus päivittää T5 H4 - umpiot ns. Multivan umpioihin. Ikäluokka alkaa olla sellainen, että hyvät tai edes välttävät käytetyt on harvassa.

Noissa lähes kaikissa myynnissä olevissa on heijastin tummunut ja sen lisäksi lasit himmeät. Toki uusilla projektoreilla + lakkauksella vielä saisi, mutta hinta karkaa.
 
VALEON tarvikeosiin, tai ainakin niiden tietoihin meni luotto!

Tilasin raitisilmasuodattimen vanhaan A6:een. Kaikilla nettisivuilla on tälle Valeon suodattimelle annettu ihan oikeanlaiset mitat, eli tiedoissa kaikki täsmäsi siihen mitä pitäisi olla omaan autooni. Eli n. 20mm x 214mm x 346mm.

Valeon paketissa oleva suodatin on 30mm x 193mm x 305mm.

Tähän autoon on kyllä monessa paikkaa myynnissä tuonkin kokoista suodatinta mutta ei se ainakaan minun autoon sovi.








 
Tuo voisi hyvinkin olla valmistusvirhe, kun Valeon omilla sivuilla on samat mitat, kuin muissakin paikoissa. Tuotantolinjalla pistetty vika koodi suodattimen kylkeen ja sen mukaan mennyt eteenpäin.
 
Tuo voisi hyvinkin olla valmistusvirhe, kun Valeon omilla sivuilla on samat mitat, kuin muissakin paikoissa. Tuotantolinjalla pistetty vika koodi suodattimen kylkeen ja sen mukaan mennyt eteenpäin.

Tuo vaan ei selitä sitä, että miksi mulla on myös pahvilaatikko joka on tämän vääränlaisen suodattimen kokoinen, eikä siihen mahtuisi edes se oikeankokoinen :D. Laatikolla on pituutta vain 32cm. Ei mahdu 34,6cm pitkä suodatin sisään. Sama numero 698684 on myös pahvilaatikossa.

Jotain siellä kyllä on ryssitty ihan kunnolla näiden sopivuuksien kanssa :D
 
Tuo vaan ei selitä sitä, että miksi mulla on myös pahvilaatikko joka on tämän vääränlaisen suodattimen kokoinen, eikä siihen mahtuisi edes se oikeankokoinen :D. Laatikolla on pituutta vain 32cm. Ei mahdu 34,6cm pitkä suodatin sisään. Sama numero 698684 on myös pahvilaatikossa.

Jotain siellä kyllä on ryssitty ihan kunnolla näiden sopivuuksien kanssa :D
Meinasinkin kysyy, että oliko minkä kokoinen pahvilaatikko. Tosin ei kuitenkaan mitenkään yllättävä, että jossain alihankkian pakkauslinjalla ei paljoa kiinnosta miksi suodatin on pieni entiseen laatikkoon. Sopivakon kokoinen laatikko, oikea teksti kylkeen ja eteenpäin :D
 
Muutenkin viiden "eurojenin" osa josta nyt meteli ilmoille, en polttaisi merkkiä näillä tiedoilla roviolla. Tuon hinnan osia tehdään edullisesti ja promillen vika ei vaikuta tulokseen. Käyt rekkuloimassa ja Saat uuden osan. En muista itse maksaneeni koskaan sisäilmasuodattimesta alle 20€ hintaa..
 
Muutenkin viiden "eurojenin" osa josta nyt meteli ilmoille, en polttaisi merkkiä näillä tiedoilla roviolla. Tuon hinnan osia tehdään edullisesti ja promillen vika ei vaikuta tulokseen. Käyt rekkuloimassa ja Saat uuden osan. En muista itse maksaneeni koskaan sisäilmasuodattimesta alle 20€ hintaa..
Onkait siinä mahdollisuus ettei tuo ole Valeota nähnytkään...
 
Mulla on C5 A6:n kanssa sama juttu. Mann-filteriä tilaan sparetolta niin saa sopivaa. Jopa Tammer-Dieselissä sinne ängettiin väkisin väärän kokoista suodatinta. Mannin kamoista ei valittamista.
 
Megane 3:ssa kannattaa myös välttää Valeon ilmansuodatinta. Valeossa pituus-leveys mitat on kohdallaan, mutta vahvuudessa 5mm ohkaisempi, eikä asetu yhtä tiiviisti/tukevasti suodatinkotelon kelkkaan. Alkuperäisosan valmistaa Mann Filter ja sopivuus on täydellinen.
 
Topran puhaltimen lämpökytkin oli vw/audi alkuperäinen osa mistä oli hiottu merkki ja osanumero pois
 
Alle 5tkm ja pari vuotta paikoillaan Topranin koiranluu = suojakumi paskana.
Febest vetonivelen suojakumi oli myös kamalinta kuraa ikinä.
Näitä kahta merkkiä suosittelen vain roskakasaan.
 
Alle 5tkm ja pari vuotta paikoillaan Topranin koiranluu = suojakumi paskana.
Febest vetonivelen suojakumi oli myös kamalinta kuraa ikinä.
Näitä kahta merkkiä suosittelen vain roskakasaan.

Näiltäkin olisi vältytty lukaisemalla tämän ketjun aloitus ;)
 
Topran ei ole paketoinut yhtäkään tuotetta mitä viitsisi laittaa mihinkään muuhun kuin ei kriittisiin paikkoihin semmoiseen autoon joka on menossa lähiaikoina paaliin :D
 
Tyc ajovaloumpion ostin vag kulkineeseen, kun ajattelin että eikait se ihan käyttökelvoton voi olla. Laatu on ihan kuraa ja mm pitkiä ei saa säädettyä lähellekään oikeaa korkeutta.

No tästä lähtien sitten käytetty alkuperäinen.
 
Vemo termostaatti on HUONO.

Ainakin tuo jonka A6 V6:een laitoin.

Kesällä ei varsinaisesti ollut vielä mitään ongelmia mutta nyt talvella ei jaksa lämmöt nousta kuin 80c tuntumaan. 0 asteen ulkoilmassa parhaimmillaan 82c. Kunnon pakkasella jää 78c:hen. Vaikka laitoin vähän läpyskää syylärin eteen.

Eli välttäkää VEMO:n termareita.
 
Vemo termostaatti on HUONO.

Ainakin tuo jonka A6 V6:een laitoin.

Kesällä ei varsinaisesti ollut vielä mitään ongelmia mutta nyt talvella ei jaksa lämmöt nousta kuin 80c tuntumaan. 0 asteen ulkoilmassa parhaimmillaan 82c. Kunnon pakkasella jää 78c:hen. Vaikka laitoin vähän läpyskää syylärin eteen.

Eli välttäkää VEMO:n termareita.
Oma merkkiliikkeestä syksyllä ostettu alkuperäinen termostaatti käyttäytyy samoin. Auton mittarin mukaan lämmöt kohoavat nopeasti 90C, mutta todellinen lämpötila OBD:lla näyttää noin 80C. Autona 2005 vuoden A3 3.2 VR6.

Edit. Moottorin lämpötila on syksystä lähtien käyttäytynyt ulkolämpötilasta riippumatta samalla tavalla. Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa myös todellinen lämpötila saavuttaa yli 90C, mutta maantiellä kevyessä kuormassa aina sama 80C.
 
Ei uskoisi, kun motonetissä töissä ollut kaveri kehui Topranin olevan Osscan tasoista roskaa, jota ei kannata laittaa mihinkään, kuin pakosta.

Ei taida motonetissä enää myydä mitään osscan osia? Joskus pakon edestä ostin pyöränlaakerin eteen ja se siinä oli kyllä toleranssit mitä sattuu, kun meni lähes ilman voimaa paikoilleen ja ajettelin että ei taida olla kyllä kovin turvallinen kun on valmiiksi jo niin väljä. Ei tarvinnut onneksi ajaa metriäkään kun mukana tullut napamutteri korkkasi jo käsin kiristäessä. Siinä menikin sitten tovi kun sai kaivettua mutterin irti ja samalla meni sitten vetarikin vaihtoon kun meni siinä sählätessä kierteet sen verran huonoon kuntoon. Sain kyllä motonetistä hyvityksen laakerista, mutta vetari meni omaan piikkiin....
 
Ei taida motonetissä enää myydä mitään osscan osia? Joskus pakon edestä ostin pyöränlaakerin eteen ja se siinä oli kyllä toleranssit mitä sattuu, kun meni lähes ilman voimaa paikoilleen ja ajettelin että ei taida olla kyllä kovin turvallinen kun on valmiiksi jo niin väljä. Ei tarvinnut onneksi ajaa metriäkään kun mukana tullut napamutteri korkkasi jo käsin kiristäessä. Siinä menikin sitten tovi kun sai kaivettua mutterin irti ja samalla meni sitten vetarikin vaihtoon kun meni siinä sählätessä kierteet sen verran huonoon kuntoon. Sain kyllä motonetistä hyvityksen laakerista, mutta vetari meni omaan piikkiin....

Jotain pitkään hyllyssä seissyttä Osscaa voi olla.
 
Muutama vuosi sitten motonetin virranjakaja oli OSSCA. Se on kyllä toiminut hyvin...
 
BEHR/MAHLE termostaatti vaikuttaa asialliselta. 92c speksattu, ir mittarilla löysin korkeimmillaan 91c lämpötilan. Ja mittari näytti 92c. Eiköhän tuo ihan hyvin pelitä.

Sellanen miinus vaan että mukana tuli väärän muotoinen tiivisterengas. Pitäisi olla neliskanttinen. Mukana tuli tavallinen o-rengas, jolla tiivistyminen on vähän 50-50, koska sillä on kaksi tehtävää; tiivistää termari <-> termostaattikotelon kansi SEKÄ kiristettäessä levitä sen verran että itse pesä ja kansi on tiivistyy itse moottoriin. Neliskanttitiivisteessä on enemmän kumia -> tiivistyy paremmin kun sen puristaa läjään, sillä ei ole mitään muuta mihin mennä kuin seinää vasten tiiviiksi.

On vieläkin huonoja muistoja siitä kerrasta kun kasasin o-renkaalla, ja sehän tihkutti vettä ulos. Eli jakopää uudestaan purkuun jne.





Oma merkkiliikkeestä syksyllä ostettu alkuperäinen termostaatti käyttäytyy samoin. Auton mittarin mukaan lämmöt kohoavat nopeasti 90C, mutta todellinen lämpötila OBD:lla näyttää noin 80C. Autona 2005 vuoden A3 3.2 VR6.

Edit. Moottorin lämpötila on syksystä lähtien käyttäytynyt ulkolämpötilasta riippumatta samalla tavalla. Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa myös todellinen lämpötila saavuttaa yli 90C, mutta maantiellä kevyessä kuormassa aina sama 80C.

Otin viimasuojat pois ja nyt on niin että itelläkin laskee 80C:hen maantieajossa, kun ulkolämpötila +0c. Tällä uudella termarilla. Tyhjäkäynnillä nousee aika nopeasti 90c pintaan myöskin. Kaupunkiajossakin taisi olla siinä 90c tuntumassa.

Täytyy vielä kokeilla mitä tapahtuu kun laitan viimasuojat takas. Mutta hyvin tarkeni näinkin ajella, kuumaa puskee suuttimista. Vemon termostaatilla kesti ikuisuuden lämpöjen nouseminen, eikä sittenkään mitään kovin kuumaa tullut sisälle. Siitä huolimatta että melkein koko syyläri peitetty...
 
Viimeksi muokattu:
TRW käsijarruvaijerissa päätyholkki vaihtunut OEM:iin verrattuna metallisesta muoviseksi. Muuten en eroja löytänyt. Aika näyttää miten kestää. Pituus oli aivan täydellinen. Ei tarvinnut tehdä mitään säätöjä, ja känkkäri otti heti tasaisesti vaikka toisella puolella vielä vanha orkkisvaijeri.






SWAG merkkinen kytkinpolkimen muoviosa oli minusta vahvemman näköinen kuin OEM (joka tuli palasina ulos :( )
 
Lizarte merkkinen ohjausvaihde toimii ja vaikutti olevan 100% identtinen alkuperäisen toyota landcruiserin 2007 ohjausvaihteen kanssa.
 
TRW käsijarruvaijerissa päätyholkki vaihtunut OEM:iin verrattuna metallisesta muoviseksi. Muuten en eroja löytänyt. Aika näyttää miten kestää. Pituus oli aivan täydellinen. Ei tarvinnut tehdä mitään säätöjä, ja känkkäri otti heti tasaisesti vaikka toisella puolella vielä vanha orkkisvaijeri.






SWAG merkkinen kytkinpolkimen muoviosa oli minusta vahvemman näköinen kuin OEM (joka tuli palasina ulos :( )

Laita tuonne vaijerin kumin alle vaseliinia niin pysyy kosteus poissa...
 
Onko kokemuksia halvemmista tuulilaseista, kuten Nordglass tai XYG?

Kannattaakohan edes kokeilla?
 
Onko kokemuksia halvemmista tuulilaseista, kuten Nordglass tai XYG?

Kannattaakohan edes kokeilla?
Nordglass oli yhdessä autossa ja se oli tosi pehmeä lasi, pyyhkijöiden kohdille jäi ihan selvät jäljet. En laittaisi omalla rahalla sellaista ainaskaan jos pitoauto kyseessä.
 
Nordglass oli yhdessä autossa ja se oli tosi pehmeä lasi, pyyhkijöiden kohdille jäi ihan selvät jäljet. En laittaisi omalla rahalla sellaista ainaskaan jos pitoauto kyseessä.
Kaikki nykylasit on valitettavasti heikompia, kun lyijyä ei saa käyttää. Ihan yhtälailla niillä pyyhkijöillä saa jäljet lasiin, kuin lasiin jos siellä on likaa välissä mikä hinkkaa lasia pyyhittäessä. Mitään tekemistä tuon merkin kanssa. Ihan yhtälailla pilkington lasissa on mulla jäljet pyyhkijöistä.
 
Kaikki nykylasit on valitettavasti heikompia, kun lyijyä ei saa käyttää. Ihan yhtälailla niillä pyyhkijöillä saa jäljet lasiin, kuin lasiin jos siellä on likaa välissä mikä hinkkaa lasia pyyhittäessä. Mitään tekemistä tuon merkin kanssa. Ihan yhtälailla pilkington lasissa on mulla jäljet pyyhkijöistä.
Melkoinen ero vaan vaikka pilkingtoniin verrattuna kun siihen nordglass lasiin oli muutaman kymppitonnin ajolla tullut todella selkeät jäljet, saattoi olla paskaa satsia tms. mutta aivan surkea silti.
 
Kiitos kommenteista, Pilkingtoniin tuli päädyttyä. N. 100€ kalliimpi kuin Nordglass, mutta jos nyt olisi sitten edes vähän parempi.
 
Onko Triscan-jousista kokemuksia? Ainakin firma väittää olevansa OEM-valmistaja eikä osat näytä olevan aivan halvimpia.
 
Onko Triscan-jousista kokemuksia? Ainakin firma väittää olevansa OEM-valmistaja eikä osat näytä olevan aivan halvimpia.

Väittäisin että ovat kuralaatua.

Se että mainostavat olevansa oem-valmistaja, voi tarkottaa että joku kiinalainen mopoauto käyttää niitä. Jos uskallat ostaa, niin kerro miten kävi.

Itse en osta enää ikinä näitä epämääräisten valmistajien jousia, koska useamman kerran ollut jo se ongelma että jää keulimaan auton jompikumpi pää 10 senttiä ja sitten haetaan purkaamolta täys kierros ruosteisia orkkisjousia että saadaan auto suoraksi :D Tai joudutaan sipasemaan rälläkällä pätkä pois takajousista että tippuu alaspäin..............................
 
Cofle käsijarruvaijeri. Mitoitukset kunnossa, mutta kiinnityspisteiksi tarkoitetut kovat muoviosat käsittämättömän huonolaatuisia. Murenivat samantien ruuveja kiristettäessä.
Patentilla varmistellen sain pysymään paikoillaan, mutta tulee jatkossa päästämään kosteutta kuoren sisään.
 
Väittäisin että ovat kuralaatua.

Se että mainostavat olevansa oem-valmistaja, voi tarkottaa että joku kiinalainen mopoauto käyttää niitä. Jos uskallat ostaa, niin kerro miten kävi.
Jospa tanskalainen toimittaja myy Lesjöforsin jousia omissa nimissään? Se antaisi jonkinlaista katetta väitteelle OEM-laadusta.
 
Onko kokemusta miten Aeromotorsilla toimii toi jarrusatuloiden pantti? Pitääkö ite maksaa vanhan satulan lähetys?
 
En enää muista. Piti varmaan. En kyllä kysynyt saisko heiltä palautuslappua vanhoille. Satuloista tuli aika monen viikon kuluttua yksi kerrallaan hyvitykset takaisin. Jotain 100€/kpl maksoi 20v vanhojen paskojen vaihtaminen uuteen, en valita liikaa.
 
Käsittääkseni joissain uusissa osissa ei ole panttia. Tehdaskunnostetuissa on. Näin tehdas saa uusia aihioita kunnostusta varten. Muistaakseni esim omia takasatuloita sai ilman panttia, mutta paljon kovempaan hintaan, samalta valmistajalta.
 
Käsittääkseni joissain uusissa osissa ei ole panttia. Tehdaskunnostetuissa on. Näin tehdas saa uusia aihioita kunnostusta varten. Muistaakseni esim omia takasatuloita sai ilman panttia, mutta paljon kovempaan hintaan, samalta valmistajalta.
Aeromotorsin sivuilla ainakin lukee missä satuloissa on pantti ja missä ei. Pistin tilaten pantilliset. Katellaan sitten myöhemmin miten palautus tapahtuu.
 
Tilasin pantillisen ohjausvaihteen virosta, en kuitenkaan aeromotorsilta vaan i partsilta ja jouduin maksamaan vanhan osan lähetyksen viroon itse. Ei ollut kuitenkaan paha, kun se makso postilla jtn 20€.
 
GSP vetonivelille suositus. En vielä kestosta tiedä mutta itse tuotteet ei juurikaan mitenkään eronnu auton alkuperäisistä. Pientä vaihtelua kyllä noissa, sillä ostin neljä vetoniveltä, kaikki GSP, yhdessä oli suojakumi laitettu jo valmiiksi laipan päälle. Sisänivelten tiivisteet oli tuplana, en toiselle löytäny paikkaa.

Sisänivelten suojakumeista puuttu klemmarit jotka tulisi renkaan puolelle.. . näkyy olevan etkan mukaan alunperinkin niin, jännä homma.
 
ESEN SKV bensapumppu pitää outoa jurnutusta/raksutusta/naksutusta, niinkuin vanha penttiumtietokone ladatessaan kovalevyltä jotain.

Ei oikein herätä luottamusta. No olihan se kyllä yli 100€ aitoa Boschia halvempi.
 
Omia kokemuksia vuosien varrelta

Febi Bilstein yleisesti: Ei eroa alkuperäiseen. Kaikki ostetut osat käyneet paikalleen ilman ongelmia ja kestäneet odotetusti.
ABS käsijarruvaijerit: Syvää kuraa. Vaijerin kuori niin kovaa muovia että toinen hajosi ja paikalleen laittaessa ja toinen hajosi ensimmäisten talven pakkasten aikaan.
Motonetin alatukivarsi, en muista merkkiä: Toinen puslista väärän kokoinen
Ridex: jarruosat ok, sähköosat ei. Oven lukko ei osannut ohjata keskuslukkoa. Lukon sisällä mikrokytkimet asennettu "vähän sinne päin"
Esen skv: oven lukkolaitteessa ei eroa alkuperäiseen.
Topran: termostaatti jumitti auki kahden viikon käytön jälkeen
 
Oyodo alatukivarsi. Väärin mitoitettu reikä kartiomaiselle alapallonivelelle. Pallonivel uppoaa liikaa läpi, eikä tukivarsi kiristy oikeasti paikoilleen, vaan pallonivelen kierre loppuu kesken. Vaarallinen ja asentaessa heikosti havaittava ongelma.
Luo mielikuvaa japanilaisena osamerkkinä, mutta on puolalaisen KEJ-yhtiön brändi.
 
Vectorin jarrupalat näytti tältä 3v/10tkm jälkeen.
Eihän se (varauksin) normaalia tai hyväksyttävää ole, että kulutusosatkaan muuttuvat voitaikinaksi 3 vuodessa, mutta toisaalta 3 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella on joka tapauksessa aika vaikea saada auto pysymään kasassa. Ainakin keskivertokäyttäjän, joka ei osaa kuormittaa kaikkia järjestelmiä tahallaan, mikä on tavallista tärkeämpää jos ajetaan vain ykkösellä ja pakilla sunnuntaisin saaressa.

Sehän onkin eri juttu, jos 3 000 km/a toteutuu siten, että ajetaan esimerkiksi joka viikko 60 km kerralla, ajetaan kuten autot tykkäävät että niillä ajetaan, pestään jos ei ollut kaunis kesäpäivä tai pakkasluminen ilma ja laitetaan lämpimään talliin viikoksi, sekä huolletaan vuosiohjelman mukaan. Silloin auto kestäisi maailman tappiin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 870
Viestejä
4 559 377
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom