Hullu 80 -luku

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Toi on kyllä outoa. Meillä sai kyllä juoda vettä jos halua. Enkä oo koskaan kuullu että olis maitopakkoa.
Ja meillä oli vielä piimäkin vaihtoehtona. Kyllä kelpasi. Toki luokanvalvoja oli sen verran <rumasana> että se juoma jonka kolmannen luokan ekana päivänä valitsit oli sit valittu ala-asteen loppuun saakka. Olin ruokajonossa viimeisenä sillon ekana päivänä ja maitoa ei ollu jäljellä, niin sit mentiin piimällä koko ala-aste =)

Ruokailu siis tapahtui luokassa, luokanvalvoja tiukan valvonnan alaisuudessa.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Toi on kyllä outoa. Meillä sai kyllä juoda vettä jos halua. Enkä oo koskaan kuullu että olis maitopakkoa.
Meillä ei ala-asteella ollut ruokasalia, syötiin luokissa. Opettaja annosteli ruoan lautaselle, järjestäjä kaatoi kaikille peltimukiin maitoa. Paikallisten maidontuottajien salajuoni?

Paikallisia erikoisuuksia oli muitakin: esim. jokavuotiset kinkerit, joihin piti opetella aika tavalla matskua katekismuksesta ulkoa sanasta sanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
80-luvulla oli kaikki yksinkertaisempaa, myös ruoanlaitto. Suolaa ja pippuria.
Ja currya ainakin kanaviillokissa... Ja pizzamaustetta pizzassa.

Ehkä myös tuoreyrttejä jonkin verran. Persilja, tilli jne.

Valkosipuli tietenkin.

Ei vaan tainnu missään olla mausteita kunnolla saatavilla.
Tabascoa tiettävästi oli, jos puhutaan tyjymmästä kamasta..

Muutenkin chiliä varmaan oli olemassa, koska oli olemassa chili con carnekin...
 
Viimeksi muokattu:

KiD83

Persu
Tukijäsen
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 021
Meillä ei ala-asteella ollut ruokasalia, syötiin luokissa. Opettaja annosteli ruoan lautaselle, järjestäjä kaatoi kaikille peltimukiin maitoa. Paikallisten maidontuottajien salajuoni?

Paikallisia erikoisuuksia oli muitakin: esim. jokavuotiset kinkerit, joihin piti opetella aika tavalla matskua katekismuksesta ulkoa sanasta sanaan.
Ja itse koristeltu ruokaliina pulpetin suojana.

Kinkereitä oli toki moneen lähtöön.
Ja jokainen aamu alkoi kaikkien oppilaiden kokoontumisella isoimpaan luokkahuoneeseen, jossa rehtori piti jonkinmoisen aamupuheen. Tilaisuus päättyi siihen että laulettiin virsi, pari tai kolme säkeistöä.

Tämä oli perinne sai tosin alkunsa -90 omalta osaltani.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Meillä ei ala-asteella ollut ruokasalia, syötiin luokissa. Opettaja annosteli ruoan lautaselle, järjestäjä kaatoi kaikille peltimukiin maitoa. Paikallisten maidontuottajien salajuoni?

Paikallisia erikoisuuksia oli muitakin: esim. jokavuotiset kinkerit, joihin piti opetella aika tavalla matskua katekismuksesta ulkoa sanasta sanaan.
1-2 luokalla jossain parakkikoulussa oli vaan kaksi luokkaa ja ruoka syötiin luokassa omalla pulpetilla.

Siitä lähtien 3-9 luoikalla otettiin itse tarjoitin ja muut astiat ja keittiön emäntä lappasi ruokaa lautaselle.

Aina jos ei ollut hyvää ruokaa ja sanoin laita vähän, silti oli lautanen oli kukkurallaan ja siihen aikaan piti aina vetää lautanen tyhjäksi, varsinkin jos joku opettaja oli samassa pöydässä.

Parhaita ruokia oli kanaviillokki, hernekeitto, jauhelihapihvit, maksalaatikko, kaalikääryleet, risotto, veriletut ja yllärinä tykkäsin maksakastikkeesta ja perunamuusista.

Joskus jos oli kerhotoiminnassa kello 16 jälkeen, saattoi saada jonkun mehukeiton tai appelsiinimehun.

Ilman sotaa ja lottia ei taisi olla vieläkään ilmaista kouluruokailua.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Ala-asteella keittäjä kauhoi ruuan lautaselle. Ei tuntenut sanaa "vähän". Ruoka oli syötävä loppuun, vaikka sitä joutuisi kauhomaan suuhun vielä seuraavilla tunneilla. Välitunneille ei ollut asiaa ennen kuin lautanen oli tyhjä.

Jos joku aiheutti häiriötä oli ihan normaalia, että rehtori nosti riveleistä seinälle ja piti puhuttelun... ei tästä kukaan mitään metakkaa nostanut.

Vähän huonommista oloista kotoisin oleva oppilas sai jo komannella luokalla luvan tupakoida koulussa. Se tosin piti suorittaa läheisessä metsässä muiden oppilaiden silmiltä piilossa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Ja meillä oli vielä piimäkin vaihtoehtona. Kyllä kelpasi. Toki luokanvalvoja oli sen verran <rumasana> että se juoma jonka kolmannen luokan ekana päivänä valitsit oli sit valittu ala-asteen loppuun saakka. Olin ruokajonossa viimeisenä sillon ekana päivänä ja maitoa ei ollu jäljellä, niin sit mentiin piimällä koko ala-aste =)

Ruokailu siis tapahtui luokassa, luokanvalvoja tiukan valvonnan alaisuudessa.
Meillä ei ala-asteella ollut ruokasalia, syötiin luokissa. Opettaja annosteli ruoan lautaselle, järjestäjä kaatoi kaikille peltimukiin maitoa. Paikallisten maidontuottajien salajuoni?

Paikallisia erikoisuuksia oli muitakin: esim. jokavuotiset kinkerit, joihin piti opetella aika tavalla matskua katekismuksesta ulkoa sanasta sanaan.
Meillä ala-asteella ~88 luokat 1. ja 2. söi ruokasalissa, luokat oli muutenkin omiaan. 3-4 ja 5-6 oli yhdistetty. En muista olisiko pulpetit olleet peräti viiden jonoissa, mutta vuorotellen joka jono haki aina ruuat/maidot/leivät/astiat luokkaan ja palautti sitten lopuksi keittiöön. 5-6.luokan opettaja oli sen verran mulkku, että hakijat joutui aina jonon hännille --> vettä hanasta kun maito oli loppu.
3-4.luokan opettajalla oli päinvastainen systeemi, hakijat sai ottaa ekana. Miinuksena tietysti sitten että odotit pulpetissa kiltisti, että se viimeinenkin sai syötyä, ja astiat palautettua keittiöön.

1-2.luokalla opettaja annosteli ruuan lautaselle, joka piti tietysti tyhjäksi syödä. Onneksi oli todella mukava opettaja, "rauha hänen muistolleen", niin annokset oli sitten pieniä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Parhaita ruokia oli kanaviillokki, hernekeitto, jauhelihapihvit, maksalaatikko, kaalikääryleet, risotto, veriletut ja yllärinä tykkäsin maksakastikkeesta ja perunamuusista.
Samat oli omiakin lempiruokia, kunnolla tehdyt kaalikääryleet ja maksakastike+perunamuusi ovat edelleen herkkua.

Myös ala-asteen veripalttu oli hyvää.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Olin jo ehtinyt unohtaa kusipäisen ala-asteen opettajan, joka jätti minut jälki-istuntoon 40 koulupäivää peräkkäin. Paljon muitakin jälki-istuntoja tuli, mutta tuo jakso jäi erityisesti mieleen. En ollut häirikkö. Yleisin tapa saada jälki-istuntoa oli, että se kysyi jonkun kysymyksen liittyen asiaan joka oli ollut läksynä, katsoi ketkä viittaavat ja sanoi "ne joiden käsi ei ole ylhäällä, jäävät jälki-istuntoon". Kun koulupäivässä oli 4-6 tuntia, niin ennemmin tai myöhemmin jollain tunnilla jostain syystä tuli taas jälkkäriä. Se antoi läksyjäkin niin paljon, että meni joka päivä 2-3 tuntia kotona läksyjen tekoon.

Vannoin kostavani sille jonain päivänä, mutta se jäi tekemättä. Se on varmaan jo kuollut.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Parhaita ruokia oli kanaviillokki, hernekeitto, jauhelihapihvit, maksalaatikko, kaalikääryleet, risotto, veriletut ja yllärinä tykkäsin maksakastikkeesta ja perunamuusista.
Makuja on monia ja toki myös koulujen keittiöissäkin on eroja. Meillä jauhelihapihvit olivat einespihvejä, eli maistuivat samalta kuin kaupasta valmiina ostettavat pihvit ja lihapullat = jokseenkin syömäkelvottomia. Kaalikääryleitä ja kanaviillokkia en myöskään ole suostunut kouluaikojen jälkeen syömään. Mutta todellisia herkkuja olivat pinaattikeitto, pinaattiohukaiset, mykyrokka (yläsavolainen perinneruoka) ja makaronilaatikko. Paitsi maksamakaronilaatikko, jossa jauhelihan sijaan oli jauhettua maksaa!

Yläasteella ja lukiossa ei enää opettaja yrittänyt pakkosyöttää, joten heikot ruokalajit skippasin. Edelleenkään ei ole mitään vaikeuksia jättää jonakin päivänä syömättä, jos ei tarjonta miellytä :)
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Vieläkin ottaa pannuun kun paikallisesta sai vuokrattua Nintendo-pelejä ja sain ottaa minkä vaan. Otin sitten Shadowgaten enkä tajunnu siitä mitään. Siinä sitten klikkailin itku kurkussa viikonlopun enkä senkään jälkeen tajunnu siitä mitää.
HAHAHAHHAHA! Tämä oli meikän painajainen. Tekstiä ja vielä englantia!????? Tuo pelihän oli yleisin kaikkien lehtien neuvopalstoilla. :D Ei mitään tsäänssejä että joku ala-asteikäinen voisi nitä selvittää. :D :D :D :D :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Joo. Jossakin vaiheessa tykästyin Aromat-aromisuolaan, jota tuli parin vuoden ajan tungettua suunnilleen kaikkeen mahdolliseen pop cornista lähtien. Sitten tulikin täysi stoppi :)
Lopulta glutamaatti yleistyi kaikenlaiseen einespöperöön ja puolivalmisteeseen. Jopa niihin, joita erityisesti mainostetaan tai ainakin mainostettiin fraasilla "ei lisättyä natriumglutamaattia". Ne kun sisältävät hiivauutetta, joka on enimmäkseen ja efektiivisesti juuri tätä. Tosin nykyisin en sitä lainkaan vältä, koska sehän on keino saada köyhään perusmättöön lisää makua vähemmällä suolapitoisuudella, enkä juuri usko moisen paskeen haitallisuuteen.
Ja kouluruokailussa ala-asteella ainoana vaihtoehtona oli maito. Vettä ei saanut ottaa! Aika sama meno taisi olla vielä yläasteellakin, jonka jälkeen en ole maitoa juonut.
Tämä tapahtui niukasti 90-luvun puolella, mutta perähikiällä pikkukoulussa kai elettiin enintään 80-luvun alkua.

Ala-asteella yritettiin tosiaan heti aluksi pakottaa juomaan maitoa, mitä tapaa pidän nykyäänkin iljettävänä ja moukkamaisena. Ilmoitin, etten vittu juo - tosin silloin pikkupoikana tuskin käytin moista rumaa sanaa. En vieläkään ymmärrä, miten olen silloin ollut pentuna niin päättäväinen sortajan edessä, mutta näin kävi. Tästä hyvästä vanhempani saivat vittuilupuhelun, johon tolkun ihmisinä ymmärsivät reagoida asianmukaisesti. Maitoa ei tarvinnut juoda. Kaikkea silloin tällöin tarjottua vastenmielistä paskaa oli kyllä syötävä lautasellinen, koska ilmeisesti koulun oloja verrattiin johonkin Ruandaan tai keskitysleireihin ja opettajan tapaiselle kapiaiselle oli vaikea ymmärtää, että jotkut lapset saavat kotonakin ruokaa.

Olen lapsesta asti käyttäytynyt moitteettomasti ja esimerkillisesti. Sama kusipääopettaja sai väittelyn hävittyään myöhemmin huutoraivokohtauksen yhdestä kommentista. Jälki-istuntoa vittuilumielessä hän ei sentään uskaltanut määrätä koska oli nähnyt isäni. Tyypin päänaukominen jatkui veljeni aikoina, mutta pysyi jokseenkin ruodussa vioittamatta ketään. Lähinnä oppilaita juoksutettiin ja järjestytettiin ympäri koulurakennusta opetusajalla. Epäilyksiä ilmeni paskasäkin sopimattomasta käytöksestä erästä tyttölasta kohtaan. Myöhemmin hänet tuomittiin omien kakaroiden pahoinpitelystä, johon sisältyi muutakin kuin hakkaamista, enkä tarkenna yksityisyyssyistä. Kuitenkaan ei ollut kysymys seksuaalisesta väkivallasta. Sai jatkaa hommissaan kunnes koulu lakkautettiin.

Tavallaan ennen ei kaikki ollut paremmin. Toisaalta nykyään vanhemmilla olisi vähemmän mahdollisuuksia puuttua siihen, että lapsille syötetään pakkosyöttönä paskaa, koska opettajillehan pitää taata työrauha samaan aikaan kun häirikköoppilaiden käytökseen ei saa puuttua. Muistan kyllä silti oksentaneeni pakkosyötettyä pinaattikeittoa, mutta maitoa ei joutunut juomaan. Nykyään joutuisi jos näin vaadittaisiin, ja vanhemmat olisivat "curling-vanhempia", "roskaväkeä" tai "persuja" jos pahoinpidelty oppilas ei ole suojav... tai tarkkishäirikkö.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
HAHAHAHHAHA! Tämä oli meikän painajainen. Tekstiä ja vielä englantia!????? Tuo pelihän oli yleisin kaikkien lehtien neuvopalstoilla. :D Ei mitään tsäänssejä että joku ala-asteikäinen voisi nitä selvittää. :D :D :D :D :D
Mä olen puolestani ikuisesti katkera MicroProselle siitä, että olivat laittaneet F-15 Strike Eagle -peliin ovelan kopiointisuojauksen, jonka olemassaolosta en edes tiennyt pikkupoikana, koska en niin tarkkaan osannut englanninkielistä manuaalia tietenkään lukea. Ja siinäkin se oli selitetty jotenkin huomaamattomasti ja epäselvästi.

Vittumaista tuossa oli se, että peli kyllä toimi ilman oikean koodin syöttämistä, mutta antoi ampua vain konetykillä eikä ohjusten tai pommien laukominen onnistunut. Ja mä pähkäilin tyyliin vuositolkulla, että miksei pommit ja ohjukset lähde vaikka mitä näppäinyhdistelmiä painelee... Voi vitun vittu. Vituttaa. (Tämä oli siis noin 35 vuotta sitten.)

No, kosto oli suloinen koska sen jälkeen piraattikopioin kaikki MicroProsen pelit.. ;) Se oli moraalisesti ihan oikein... Ja jäivät vielä velkaa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Tuosta kopiosuojauksesta jäi mieleen, kun joskus kirjastossa luin jostain mikrobitti tai prosessori lehdestä, miten piratismi rehottaa ja pelejä kopioidaan kavereille disketeillä ja lerpuilla. Oli vielä tehty laskelmat miten suuret tappiot firmat tekee, kun yksi kopioi seitsemälle kaverille ja ne taas seitsemälle, jne. Silloin kun ensimmäiset PCt tuli, niin sillon pelattiin niitä pelejä mitä sai kavereilta lainaan.

Kaverilla oli muuten sellainen nauha-asemalla oleva tv peli tai vastaava, jossa kun kuoli, niin nauha piti kelata alkuun, että pääsi aloittamaan alusta.

Onneksi myöhemmin tuli netti ja nuo höpötykset sai unohtaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Ensimmäinen pc peli jota koskaan pelasin oli nimeltään Keke. Kai ne vihreä musta näytölliset Mikromikot pc:ksi laskettiin?. Piti ajella semmoisella palikalla rataa pitkin aikaa vastaan. Sitten kun päästiin sinne hienompaan tietokoneluokkaan, niin pääsi pelaamaan Tetristä. Tämä joskus vuonna 88.

Edit. Eipäs ollut kun kaverin isän pc koneella joskus 85 jotain Triplane turmoilin tapaista peliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Ensimmäinen pc peli jota koskaan pelasin oli nimeltään Keke. Kai ne vihreä musta näytölliset Mikromikot pc:ksi laskettiin?. Piti ajella semmoisella palikalla rataa pitkin aikaa vastaan. Sitten kun päästiin sinne hienompaan tietokoneluokkaan, niin pääsi pelaamaan Tetristä. Tämä joskus vuonna 88.

Edit. Eipäs ollut kun kaverin isän pc koneella joskus 85 jotain Triplane turmoilin tapaista peliä.
Olisiko tuo peli ollut Sopwith (video game) - Wikipedia ?
 
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
228
Ensimmäinen pc peli jota koskaan pelasin oli nimeltään Keke. Kai ne vihreä musta näytölliset Mikromikot pc:ksi laskettiin?. Piti ajella semmoisella palikalla rataa pitkin aikaa vastaan. Sitten kun päästiin sinne hienompaan tietokoneluokkaan, niin pääsi pelaamaan Tetristä. Tämä joskus vuonna 88.

Edit. Eipäs ollut kun kaverin isän pc koneella joskus 85 jotain Triplane turmoilin tapaista peliä.
Kekeä retroiltiin lukiossa ysärin melkein puolivälissä, kun joku (ATK-maikka tod.näk.) oli koulun kirjastoon kaivanut esille Mikromikko 1:n eikä siinä CP/M-koneessa kovin paljon muita pelejä ollut. Oli siellä kyllä ihan moderniakin rautaa, sai Windows 3.1 Miinaharavaa mättää myös ja olikohan Amiga 600:kin.

Kasarin lopulla yläasteella tuota Sopwithia ATK-tunneilla räimittiin. Ja Space Waria.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Ala-asteella keittäjä kauhoi ruuan lautaselle. Ei tuntenut sanaa "vähän". Ruoka oli syötävä loppuun, vaikka sitä joutuisi kauhomaan suuhun vielä seuraavilla tunneilla. Välitunneille ei ollut asiaa ennen kuin lautanen oli tyhjä.

Jos joku aiheutti häiriötä oli ihan normaalia, että rehtori nosti riveleistä seinälle ja piti puhuttelun... ei tästä kukaan mitään metakkaa nostanut.

Vähän huonommista oloista kotoisin oleva oppilas sai jo komannella luokalla luvan tupakoida koulussa. Se tosin piti suorittaa läheisessä metsässä muiden oppilaiden silmiltä piilossa.
No epäilen kyllä suuresti näitä puheita. Koskas se ala/ylä-aste tulikaan kouluihin. Itse olin kansakoulussa ja sittemmin oppikoulussa, eikä tuollaisesta ollut tietoakaan... no ehkä jossain pohjanmaalla saattanut olla häjy-perinteitä.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
No epäilen kyllä suuresti näitä puheita. Koskas se ala/ylä-aste tulikaan kouluihin. Itse olin kansakoulussa ja sittemmin oppikoulussa, eikä tuollaisesta ollut tietoakaan... no ehkä jossain pohjanmaalla saattanut olla häjy-perinteitä.
Mä menin ensimmäiselle luokalle -90...joten nämä tapahtumat ajoittui vuosille -93-94. Tämä riveleistä nostelu keskittyi lähinnä yhden luokan poikiin, jotka oli minua pari vuotta vanhempia. Luokka oli täynnä vähän villimpää porukkaa ja varmaan 80% luokan pojista ajautui narkkareiksi tai juopoiksi myöhemmin elämässä.

edit: Kolme tältä luokalta kuoli alle 30 vuotiaana huumeiden ja sekakäytön seurauksena.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
499
Mä menin ensimmäiselle luokalle -90...joten nämä tapahtumat ajoittui vuosille -93-94. Tämä riveleistä nostelu keskittyi lähinnä yhden luokan poikiin, jotka oli minua pari vuotta vanhempia..
Vähä OT, mutta kyllä mäkin muistan tällaisia.
Menin ekalle 1990 Nokia myllyhaan ala-asteelle ja muistan vieläkin, että musiikkitunnilla (3-4lk) kun kaveri härväsi jotain niin opettaja veti niin saatanasti virsikirjalla sitä takaraivoon ja kauluksesta raahasi/veti luokan ulkopuolelle.
Eikä siitä mitään koskaan tullut, siihen aikaan aivan normaalia.
Opettajalla piti olla auktoriteettiä. Luokassa oli tuon jälkeen melko rauhallista :)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Mulla ei ole 80-luvun ala-asteelta muistoja fyysisestä kurinpidosta, mutta muuten kyllä kuria pidettiin ja itsekin jälki-istunnossa jouduin olemaan...

Opettajani eivät kylläkään olleet kovin vanhoja tai vanhanaikaisia. Ehkä jotkut vanhemman polven opettajat ovat saattaneet olla kovakouraisempiakin, who knows.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
613
Just katsoin lapsuuden leffan goonies / arkajalat. Voisin vaikka vannoa että Cyndi lauper girls just wanna have fun kuuluisi olla leffassa?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Heitin -86/-87 lumipalloa kaukaa koulun katolle. Yksi pallo meni liian lähelle/osui ikkunaan (ei mennyt rikki), niin sain tunnin jälki-istuntoa (seisten!) naapuriluokan takarivissä. Meinasi taju mennä. Heilua ei saanut, tai muuten tuli tylytystä vieraalta opettajalta. Isommista jutuista sai kaksikin tuntia (Eräs pieraisi estoitta ruokalan muovituolilla -> 2h samantien. Ok, nauroi päälle, mikä varmasti pahensi asiaa, mutta silti oli aika kova rankku.), mutta tuo seisominen oli varmaan nykyajasta poikkeavaa.

Myöhemmin 1992 tarkkisluokan äkäinen miesopettaja nosti joskus pahoja sällejä seinälle. Muuten ei ollut mitään fyysistä (paitsi tappeluiden lopetus niskasta kiskomalla) opettajien suunnalta. Huutamista oli, mutta on varmaan nykyäänkin.

Oppilaiden kesken oli paljon fyysistä: flaidikset, housut nilkkaan, kidutuspöytä (kutitusta), räkätipat kielellä heittäen, taklaukset, nuppineula-sinitarra-paperitikat, tajuttomaksi rinnasta painaen, kivien heittely ja yläasteella päätä vessanpyttyyn. En muista kastuiko kenenkään hiukset, mutta yhden tilanteen näin läheltä. Opettaja keskeytti sen. Pari sälliä roikotti yhtä tyyppiä jaloista pöntön yllä.

Teräskärkisillä maihareilla potkittiin sääriin. Kerran pahin kovis potkaisi minuakin, niin että tuli verta säärestä vaikka oli ossit ja farkut jalassa. Olin istunut lattialla ennen tuntia. Pomppasin samantien pystyyn ja pyöräytin tyypin harai-goshilla (lonkkaheitto) lattiaan ja sidonta päälle. Opettaja tuli keskeyttämään ja suoraan reksin kansliaan. Sovittiin ja kättä päälle, ja oltiin hyvissä väleissä koko loppuaika.

Pari pikkukovista yritti kerran minulle jotain, niin tuo pahin tyyppi osui paikalle ja lopetti homman alkuunsa kolmella sanalla. Köksäntunneilla pahin halusi aina vääntää kättä minua vastaan. Sanoi, että "Nyt, nyt mä voitan!". Eikä kertaakaan voittanut. Usutti aina muitakin vääntämään minun kanssa. Olin se pieni rillipää, joka voitti luokalle jääneet isot korstotkin väsyttämällä ensin ja sitten räjähtävä lopetus.

Se pahin tyyppi sai naisopettajan itkemään ja poistumaan opettajanhuoneeseen. Sillä aikaa tyyppi nappasi opettajan tuolin ja lähti kaverin kanssa kaahailemaan sillä käytäville. Joskus hän karkasi tuuletusikkunasta katolle tupakoimaan (alaikäisenä) kesken oppitunnin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
No epäilen kyllä suuresti näitä puheita. Koskas se ala/ylä-aste tulikaan kouluihin. Itse olin kansakoulussa ja sittemmin oppikoulussa, eikä tuollaisesta ollut tietoakaan... no ehkä jossain pohjanmaalla saattanut olla häjy-perinteitä.
Peruskoulu ala- ja yläasteineen tuli hieman eri aikoihin eri puolella Suomea: Peruskoulu Suomessa – Wikipedia, oma kotipaikkakuntani oli ensimmäisten joukossa. Mutta siitä huolimatta oli kinkerit ala-asteella joka vuosi, aamunavaukset kuunneltiin seisaaltaan (niin ikään ala-asteella). Pari kertaa muistan opettajan tukistaneen jotain oppilasta, yhdellä toisella luokalla opettaja joutui tällaisesta muistaakseni lailliseen vastuuseenkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Muistui mieleen yksi tapaus 80-luvulta kun löydettiin pihasta jään alta varmaan 20 markkaa kolikoina. No eikös naapurin ukko joka oli varmaan käynyt molemmat sodat huomannut meidän puuhat, ja tuli vaatimaan rahoja itselleen kun oli kuulemma ne pudottanut edellisenä päivänä. Eipä siinä pikkujässien auttanut vastaan panna kun olisi voinut saada tukkapöllyä, kun siihen aikaan se oli yleinen tapa. Nykyään et saa enää kajota naapurin lapsiin vaikka olisivat kuinka ilkeitä.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Tuosta kolikkojutusta tuli mieleen se, kun kaveri laittoi markan pikaliimalla kiinni lattiaan. Tuntuihan se ensin hyvän karkkirahan haaskaukselta, mutta kyllä siitä yllättävän paljon hupia tuli.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Tuosta kolikkojutusta tuli mieleen se, kun kaveri laittoi markan pikaliimalla kiinni lattiaan. Tuntuihan se ensin hyvän karkkirahan haaskaukselta, mutta kyllä siitä yllättävän paljon hupia tuli.
Ohut siima lompakon kulmaan ja kympiltä näyttävä leikkiseteli pilkistämään lompakosta, sitten siima kädessä rappusten alle odottamaan uhria.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Ohut siima lompakon kulmaan ja kympiltä näyttävä leikkiseteli pilkistämään lompakosta, sitten siima kädessä rappusten alle odottamaan uhria.
Tuotakin tuli kokeiltua. Sitten tehtiin yllätyskarkkeja: ostettiin paperiin käärittyjä toffee-irtokarkkeja, halkaistiin ne terävällä veitsellä ja koverrettiin ontoksi. Sitten täytettiin hyllystä löytyvillä mausteilla, kostutettiin ja kiinnitettiin puoliskot uudestaan yhteen. Sen jälkeen vain tarjoamaan kavereille. Olisi kyllä aika paljon tujumpi pila nykyajan habanero-kastikkeilla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Tuotakin tuli kokeiltua. Sitten tehtiin yllätyskarkkeja: ostettiin paperiin käärittyjä toffee-irtokarkkeja, halkaistiin ne terävällä veitsellä ja koverrettiin ontoksi. Sitten täytettiin hyllystä löytyvillä mausteilla, kostutettiin ja kiinnitettiin puoliskot uudestaan yhteen. Sen jälkeen vain tarjoamaan kavereille. Olisi kyllä aika paljon tujumpi pila nykyajan habanero-kastikkeilla...
Heh... Tuo karkkijäynä olisi kyllä melkoinen pila kun löisi sisään jotain naga- tai muuta oikeasti tulista chilisoosia tai pulveria. Tuo habanerokin on nykyään siitä miedommasta päästä... Toki vahva wasabikin aiheuttaisi varmaan mielenkiintoisia ilmeitä :D

Tosin, tuli duunissa työpisteen pöydällä pidettyä pikku purkissa karkkeja, olikohan ne nyt naganalleja, ei käynyt kukaan toista kertaa syömässä mun karkkeja...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Oppilaiden kesken oli paljon fyysistä: flaidikset, housut nilkkaan, kidutuspöytä (kutitusta), räkätipat kielellä heittäen, taklaukset, nuppineula-sinitarra-paperitikat, tajuttomaksi rinnasta painaen, kivien heittely ja yläasteella päätä vessanpyttyyn. En muista kastuiko kenenkään hiukset, mutta yhden tilanteen näin läheltä. Opettaja keskeytti sen. Pari sälliä roikotti yhtä tyyppiä jaloista pöntön yllä.
Stadissa, Helsingissä tuota kutsuttiin monnitukseksi ja siitä joutuivat kärsimään juuri ala-asteelta ylä-asteelle siirtyneet oppilaat.

Itse en tuohon joutunut, mutta parilla sällillä oli välitunnilla tukka märkänä ja itkuiset silmät.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
1980-luvulla ja 1990-luvun alussa oli pilailukaupoissa myytävänä niitä hajupommeja. Sellaisesta lähti sellainen tunnin kestänyt järkyttävä paskanhaju, että koko koulu haisi viemärille. En tiedä mitä lie merkaptaani-rikkivetyjä em. tuote sisälsi nesteenä. Haju oli kuin rikkinäisestä sellutehtaasta terästettynä kananmunia paljon syöneen pierulla.

En tiedä onko em. tuotteita enää myynnissä kun niistä en vuosikymmeniin ole kuullut mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
1980-luvulla ja 1990-luvun alussa oli pilailukaupoissa myytävänä niitä hajupommeja. Sellaisesta lähti sellainen tunnin kestänyt järkyttävä paskanhaju, että koko koulu haisi viemärille. En tiedä mitä lie merkaptaani-rikkivetyjä em. tuote sisälsi nesteenä. Haju oli kuin rikkinäisestä sellutehtaasta terästettynä kananmunia paljon syöneen pierulla.

En tiedä onko em. tuotteita enää myynnissä kun niistä en vuosikymmeniin ole kuullut mitään
.
No mitäs luulet :D
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Heitin -86/-87 lumipalloa kaukaa koulun katolle. Yksi pallo meni liian lähelle/osui ikkunaan (ei mennyt rikki), niin sain tunnin jälki-istuntoa (seisten!) naapuriluokan takarivissä. Meinasi taju mennä. Heilua ei saanut, tai muuten tuli tylytystä vieraalta opettajalta. Isommista jutuista sai kaksikin tuntia (Eräs pieraisi estoitta ruokalan muovituolilla -> 2h samantien. Ok, nauroi päälle, mikä varmasti pahensi asiaa, mutta silti oli aika kova rankku.), mutta tuo seisominen oli varmaan nykyajasta poikkeavaa.

Myöhemmin 1992 tarkkisluokan äkäinen miesopettaja nosti joskus pahoja sällejä seinälle. Muuten ei ollut mitään fyysistä (paitsi tappeluiden lopetus niskasta kiskomalla) opettajien suunnalta. Huutamista oli, mutta on varmaan nykyäänkin.

Oppilaiden kesken oli paljon fyysistä: flaidikset, housut nilkkaan, kidutuspöytä (kutitusta), räkätipat kielellä heittäen, taklaukset, nuppineula-sinitarra-paperitikat, tajuttomaksi rinnasta painaen, kivien heittely ja yläasteella päätä vessanpyttyyn. En muista kastuiko kenenkään hiukset, mutta yhden tilanteen näin läheltä. Opettaja keskeytti sen. Pari sälliä roikotti yhtä tyyppiä jaloista pöntön yllä.

Teräskärkisillä maihareilla potkittiin sääriin. Kerran pahin kovis potkaisi minuakin, niin että tuli verta säärestä vaikka oli ossit ja farkut jalassa. Olin istunut lattialla ennen tuntia. Pomppasin samantien pystyyn ja pyöräytin tyypin harai-goshilla (lonkkaheitto) lattiaan ja sidonta päälle. Opettaja tuli keskeyttämään ja suoraan reksin kansliaan. Sovittiin ja kättä päälle, ja oltiin hyvissä väleissä koko loppuaika.

Pari pikkukovista yritti kerran minulle jotain, niin tuo pahin tyyppi osui paikalle ja lopetti homman alkuunsa kolmella sanalla. Köksäntunneilla pahin halusi aina vääntää kättä minua vastaan. Sanoi, että "Nyt, nyt mä voitan!". Eikä kertaakaan voittanut. Usutti aina muitakin vääntämään minun kanssa. Olin se pieni rillipää, joka voitti luokalle jääneet isot korstotkin väsyttämällä ensin ja sitten räjähtävä lopetus.

Se pahin tyyppi sai naisopettajan itkemään ja poistumaan opettajanhuoneeseen. Sillä aikaa tyyppi nappasi opettajan tuolin ja lähti kaverin kanssa kaahailemaan sillä käytäville. Joskus hän karkasi tuuletusikkunasta katolle tupakoimaan (alaikäisenä) kesken oppitunnin.
Se oli elämänmakuinen viesti! :D

Tuo lonkkaheitto ja kiusaajien kohtaaminen on aina legendaarista itsensä voittamista, tai ainaki oli mulle. Ala-asteen loppupuolella talven välitunneilla oli tapana painia kukkulankuningasta. Jossain välissä siellä alkoi voittamaan semmonen kolmen yleiskiusaajan porukka. Olivat muita isompia ja aina voittivat, jonki ajan jälkeen kukaan ei oikein enää innostunut yrittämään kukkulan kuninkuutta. Sielä ne seiso ja huuteli, mutta kun kukaan ei reagoinut niin lopulta istuivat päivästä toiseen tylsistyneinä kukkulan päällä ku me muut värkätiin jotain muuta. Päivästä toiseen.

Oltiin taas välitunnilla ja isot pojat istumassa kukkulan päällä, ku jostain syystä huusin: "MENNÄÄN PORUKALLA!" Jotenki siihen innostu pikkuveljen luokka myös matkaan ja meitä oli joku 30 pikkupoikaa vs. 3 isoa poikaa. Nehän heitteli meitä miten sattuu, mutta kaikin puolin oli hauskaa eikä tullu tullu kellekään vammoja. Joskus jopa voitettiin. Myöhemmin yks niistä yleiskiusaajista tuli tarjoamaan irtokarkkia suoraan pussista sillälailla että kaikki näki!

10 vuotta tuota eteenpäin olin baarissa ja sattu joukkotappelu ku olin kävelemässä tuopin kans pöytään. Näin ku kaveria lyötiin edessä ja sen jälkeen lyöjä alko tulemaan päälle 3 metrin päästä, mutta yht'äkkiä seisahtu paikalleen, vasta siinä kohti mieki tunnistin sen vanhan yleiskiusaajan kukkulanvallatuksesat. Pääsin kävelemään rauhassa ohi ja niin se tappeluki alko kuihtumaan. Kaikilla heillä taisi olla kyllä aika huono elämä 2000-luvun jälkeen. Vankilaa, menetettyä urheilu-uraa, kovia huumeita, vanhemmat hylkäsivät...
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Kioskeissa oli luukku jossa asioitiin. Niin R-kioskeilla kuin yksityisissä pikkukioskeissa. Kiltisti ihmiset jonottivat ja katselivat ikkunan takaa mitä teki mieli ostaa. Ostokset ilmoitettiin sitten kioskitädile. Ei oltu kuultukkaan sisälle mentävistä kioskeista.

Alkossa oli tiski , jonka takaa sanottiin alkon tädille mitä halusi. Piti tietää mitä osti, muuten jäi ilman. Voisin kuvitella että uutuudet eivät myynneet kun kukaan niistä ei edes tiennyt. Vanhat tutut merkit myivät.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Miksi? Maito on paras ruokajuoma!
Maistuu helvetin pahalta. Maidosta saa kyllä tehtyä hyviä juustoja ja jugurtteja, mutta se itsessään on vastenmielistä. Ei se minua olisi koulussa muuten haitannut, mutta vaihtoehtoja ei ollut. Ja sitten kun luokassa oli vielä pari tyyppiä, joilla oli luultavasti diagnosoimaton laktoosi-intoleranssi...
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Kioskeissa oli luukku jossa asioitiin. Niin R-kioskeilla kuin yksityisissä pikkukioskeissa. Kiltisti ihmiset jonottivat ja katselivat ikkunan takaa mitä teki mieli ostaa. Ostokset ilmoitettiin sitten kioskitädile. Ei oltu kuultukkaan sisälle mentävistä kioskeista.
Luukkukioski taisi olla ihan lain vaatimus jotta sai olla pidempään auki. Sen ajan pikkukaupathan olivat lähes samaa luokkaa nykypäivän sisäkioskien kanssa. Aukioloajat olivat vain erittäin rajoitettuja. Sunnuntai aukiolo oli sallittu vain taajaman ulkopuolella oleville pikkukaupoille..

Meilläpäin lähin tälläinen oli kaupungista n. 20km päässä. Janoiset sitten sunnuntaina ajoivat sinne taksilla hakemaan lisää keskiolutta.. Piti olla kova jano

Sliipparit ja kumppanit järjestivät huumorikampanjan keskiolut R-kioskeihin mitä pidettiin silloin pöyristyttävänä ajatuksena.. Kampanja oli täysi vitsi, kukaan ei uskonut että se joskus menisi läpi. Yksi kampanjan (ja mielenosoituksen järjestäjistä oli Pahkasika lehti mikö kertoo kuinka tosissaan olivat.. Kristillisillä oli oma kampanja missä tosissaan vaadittiin keskiolutta takaisin Alkoon.. He olivat asiassa vielä ihan tosissaan..


Ykkösolut oli muuten aikanaan mainostetuin juoma.. Keskiolutta ei saanut mainostaa joten ykkösoluen markkinointikulut olivat korkeammat mitä juoman myymisestä edes bruttona tuli panimoille liikevaihtoa.. :D
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
1980-luvulla ja 1990-luvun alussa oli pilailukaupoissa myytävänä niitä hajupommeja. Sellaisesta lähti sellainen tunnin kestänyt järkyttävä paskanhaju, että koko koulu haisi viemärille. En tiedä mitä lie merkaptaani-rikkivetyjä em. tuote sisälsi nesteenä. Haju oli kuin rikkinäisestä sellutehtaasta terästettynä kananmunia paljon syöneen pierulla.

En tiedä onko em. tuotteita enää myynnissä kun niistä en vuosikymmeniin ole kuullut mitään.
Olen säästellyt yhtä näistä n. 30 vuotta. Joskus vielä tulee oikea tilaisuus käyttää se.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Luukkukioski taisi olla ihan lain vaatimus jotta sai olla pidempään auki. Sen ajan pikkukaupathan olivat lähes samaa luokkaa nykypäivän sisäkioskien kanssa. Aukioloajat olivat vain erittäin rajoitettuja. Sunnuntai aukiolo oli sallittu vain taajaman ulkopuolella oleville pikkukaupoille..

Meilläpäin lähin tälläinen oli kaupungista n. 20km päässä. Janoiset sitten sunnuntaina ajoivat sinne taksilla hakemaan lisää keskiolutta.. Piti olla kova jano

Sliipparit ja kumppanit järjestivät huumorikampanjan keskiolut R-kioskeihin mitä pidettiin silloin pöyristyttävänä ajatuksena.. Kampanja oli täysi vitsi, kukaan ei uskonut että se joskus menisi läpi. Yksi kampanjan (ja mielenosoituksen järjestäjistä oli Pahkasika lehti mikö kertoo kuinka tosissaan olivat.. Kristillisillä oli oma kampanja missä tosissaan vaadittiin keskiolutta takaisin Alkoon.. He olivat asiassa vielä ihan tosissaan..


Ykkösolut oli muuten aikanaan mainostetuin juoma.. Keskiolutta ei saanut mainostaa joten ykkösoluen markkinointikulut olivat korkeammat mitä juoman myymisestä edes bruttona tuli panimoille liikevaihtoa.. :D
Heh. Sen muistan 90-luvulta että yköstä vain sai mainostaa. Ajattelin että eihän siinä ollu järkeä koska kaikilla merkeillä (KOFF, Lapin Kulta, jne.) oli kumminkin myös ykönen, ja ykösen mainokset selvästi viittasivat kolmoseen.

Nyt kumminki kävi mielessä, että ehkä tuo on ollut myös yksi este pienpanimoille. Säilyy se kartelli mikä Suomessa tuntuu olevan suotavaa joka raossa.

Eihän sunnuntain aukiolo tai yli yhdeksän aukiolo tullut kuin vasta tällä vuosi kymmenellä! Kyllä tässä asutaan kehitysmaassa. :D
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
En tiedä nykyteineistä koska aloittavat juomisen mutta kasarilla oli ihan normaalia että kovimmat tyypit kiskoi viikonloppukännejä 13-14 vuotiaina. Itse aloitin vasta 17v, miehekkäästi kiskasin pienen pullon Balticcia (vaaleaa rommia), olin hetken nousukännissä ja sammuin.. Paikkana paikallisen spray maalifirman omistama tila jota he vuokrasivat alaikäisillekkin jotka sitten pitivät siellä juhlia. Nykyään siitä olisi yrityksen johto vankilassa ja suunnaton some kohu.

Olin juuri 18v täyttänyt kun yhdelle tutulle tytölle tuli viikonloppuisin haettua kaljaa.. Oli 14v tytöllä hyvät juomatottumukset kun keskiolutta upposi kitusiin 20-24 pulloa/ viikonloppuilta..
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
En tiedä nykyteineistä koska aloittavat juomisen mutta kasarilla oli ihan normaalia että kovimmat tyypit kiskoi viikonloppukännejä 13-14 vuotiaina. Itse aloitin vasta 17v, miehekkäästi kiskasin pienen pullon Balticcia (vaaleaa rommia), olin hetken nousukännissä ja sammuin.. Paikkana paikallisen spray maalifirman omistama tila jota he vuokrasivat alaikäisillekkin jotka sitten pitivät siellä juhlia. Nykyään siitä olisi yrityksen johto vankilassa ja suunnaton some kohu.

Olin juuri 18v täyttänyt kun yhdelle tutulle tytölle tuli viikonloppuisin haettua kaljaa.. Oli 14v tytöllä hyvät juomatottumukset kun keskiolutta upposi kitusiin 20-24 pulloa/ viikonloppuilta..
Oman kokemuksen mukaan "normaalit" nykyteinit juo erittäin vähän verrattuna "normaaleihin" vanhempiinsa samaan aikaan. Ennen kavereita tavatakseen piti lähteä kylälle/kaupungille ja siinä samalla juotiin monesti myös kaljaa. Jostain 2005 lähtien poikanuoriso on saanut yhteyden toisiinsa netin kautta ja pelaavat sitten nettipelejä aina kun tulee tilaisuus, eli viikonloppuisin. Ei siinä jää oikein aikaa kaupungilla istuskelulle ja juopottelulle.

EDIT: ..ja jos polkevat pyörillä niin ihan vitun laiskasti samalla alas puhelinta tuijotellen! :D :D
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Oman kokemuksen mukaan "normaalit" nykyteinit juo erittäin vähän verrattuna "normaaleihin" vanhempiinsa samaan aikaan. Ennen kavereita tavatakseen piti lähteä kylälle/kaupungille ja siinä samalla juotiin monesti myös kaljaa. Jostain 2005 lähtien poikanuoriso on saanut yhteyden toisiinsa netin kautta ja pelaavat sitten nettipelejä aina kun tulee tilaisuus, eli viikonloppuisin. Ei siinä jää oikein aikaa kaupungilla istuskelulle ja juopottelulle.
Samaa mieltä, meillä pikkukaupungin keskusta oli viikonloppu iltaisin täynnä nuorisoa.. Autot ajoivat pillurallia ja konstaapelit laskivat koska tuli kierroksia liikaa ja antoivat sakot.. Piti aina kolmen kierroksen jälkeen pysähtyä hetkeksi parkkiin. Muistan kun 16v olin polleana piikkisellä suzukilla ajamassa mukana heti kun kt-kortti oli tullut taskuun.

Sitä ennen ajoin harjoitusluvalla jossa oli tiukat ehdot. Vain oman kaupungin alueella, kyytiin ei saanut ottaa ja ajot loppuivat iltaisin klo 20 (vai oliko klo 21). Mitään inssiajoa ei kt-korttiin ollut... 16v ikää, kirjalliset kokeet ja jarrutuskoe katsastusaseman hiekkapihalla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Samaa mieltä, meillä pikkukaupungin keskusta oli viikonloppu iltaisin täynnä nuorisoa.. Autot ajoivat pillurallia ja konstaapelit laskivat koska tuli kierroksia liikaa ja antoivat sakot.. Piti aina kolmen kierroksen jälkeen pysähtyä hetkeksi parkkiin. Muistan kun 16v olin polleana piikkisellä suzukilla ajamassa mukana heti kun kt-kortti oli tullut taskuun.

Sitä ennen ajoin harjoitusluvalla jossa oli tiukat ehdot. Vain oman kaupungin alueella, kyytiin ei saanut ottaa ja ajot loppuivat iltaisin klo 20 (vai oliko klo 21). Mitään inssiajoa ei kt-korttiin ollut... 16v ikää, kirjalliset kokeet ja jarrutuskoe katsastusaseman hiekkapihalla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 304
En tiedä nykyteineistä koska aloittavat juomisen mutta kasarilla oli ihan normaalia että kovimmat tyypit kiskoi viikonloppukännejä 13-14 vuotiaina. Itse aloitin vasta 17v, miehekkäästi kiskasin pienen pullon Balticcia (vaaleaa rommia), olin hetken nousukännissä ja sammuin.. Paikkana paikallisen spray maalifirman omistama tila jota he vuokrasivat alaikäisillekkin jotka sitten pitivät siellä juhlia. Nykyään siitä olisi yrityksen johto vankilassa ja suunnaton some kohu.

Olin juuri 18v täyttänyt kun yhdelle tutulle tytölle tuli viikonloppuisin haettua kaljaa.. Oli 14v tytöllä hyvät juomatottumukset kun keskiolutta upposi kitusiin 20-24 pulloa/ viikonloppuilta..
Samat kokemukset. Jo 15-kesäisillä oli alkoholin toleranssi huolestuttavan korkealla. Ja jokainen tunsi useamman ihmisen, jonka sai pyydettyä hakureissuun. Oli tarve sitten vodkalle tai keskioluelle. Tilauksissa oli välillä litroittain väkeviä. Muistan kuinka myöhemmin jo täysi-ikäisenä opiskelupaikan saatuani ihmettelin opiskelijabileitä, joissa osa porukasta oli ihan amatöörejä viinan kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Abaut 16 vuotiaina pyydettiin vanhempia kavereita ostamaan alkkoholia. Ruskaa, Omppuviiniä ja lonkeroa. Juomat useinmiten piilotettiin lähimetsään jossa ne juotiin ja lähdettiin illalla stadiin iskemään rohkeina tyttöjä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 468
Viestejä
4 163 131
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom