Hullu 80 -luku

Suomen myydyin auto taisi 80- luvulla olla Lada.
Jos olikin, niin lähinnä siksi, että automerkkejä oli Suomessa pilvin pimein kuten nykyäänkin, eikä mikään tietty merkki nauttinut tolkutonta markkinaosuutta. Joten jos Lada olikin suosituin, niin se suosituin tarkoitti ehkä jotain 10-20% markkinaosuutta. Itä-länsi -kisan kuitenkin siis länsi voitti selvästi. ;)

Suomi saattoi olla pienoinen poikkeustapaus automarkkinoiden osalta, sillä Ruotsin ja Saksan kaltaisissa maissa varmaankin suosittiin pääasiassa oman maan autoteollisuuden tuotteita. Neuvostoliitosta puhumattakaan. Suomessakin toki valmistettiin Saabeja, ja kyllähän niitä myytiinkin kiitettävissä määrin. Kuitenkin japanilaiset autot oli suosittuja tuolloinkin kuten nykyäänkin, ja samoin kaikki random merkit Euroopasta.
 
Veikkaisin ettei ollu Lada, kyllä se oli todennäköisesti Corolla tai Bluebird. Täältä ne aloitti Euroopan valloituksen, japsit. Me oltiin pieni, nätti koelaboratorio Toyotalle, Mazdalle, Isuzulle, Datsunille...
 
Veikkaisin ettei ollu Lada, kyllä se oli todennäköisesti Corolla tai Bluebird. Täältä ne aloitti Euroopan valloituksen, japsit. Me oltiin pieni, nätti koelaboratorio Toyotalle, Mazdalle, Isuzulle, Datsunille...
Nyt kun oikein pinnistelee muistia niin Ladaa oli kyllä kohtalaisen paljon, samoin Toyotaa, varsinkin Corollaa ja Saabia taisi olla paljon. Kuplavolkkareitakin oli aika paljon. Muitakin merkkejä kyllä oli mutta ainakin omien muistikuvien mukaan huomattavasti vähemmän.
 
Nyt kun oikein pinnistelee muistia niin Ladaa oli kyllä kohtalaisen paljon, samoin Toyotaa, varsinkin Corollaa ja Saabia taisi olla paljon. Kuplavolkkareitakin oli aika paljon. Muitakin merkkejä kyllä oli mutta ainakin omien muistikuvien mukaan huomattavasti vähemmän.
Käsittääkseni automerkin valinta oli vielä 80-luvulla myös aatteellinen asia. Tietenkin oli ennakkoluulottomia edullisen auton ostajia, mutta Ladan ostaminen tai omistaminen korreloi vahvasti suurta sydämen ikävää sosialististen neuvostokansojen perheeseen. Ainakin meillä päin niitä oli vain kommunisteilla.

Esimerkiksi maajussi-isäni ajoi kasarilla myös vanhalla kuplavolkkarilla, vaikka oli hänellä autokin. Ladalla ei olisi ajanut(siis edes siirtänyt sellaista parkkipaikalla, joku olisi voinut nähdä). Muistan jostain 80-90 taitteesta letkautuksen siitä, että vanhakin Lada haisi niin paljon ryssältä, ettei siinä pystynyt istumaan vaikka laittoi vaarin suojeluskuntatakin penkille. Ilmeisesti ominaishaju kuitenkin liittyi sisustan kasvimateriaaleihin.

Samoin ilmeisesti vielä 80-luvulla oli ihan epäironisesti tapana asioida eri kaupoissa puoluekannan mukaan. Moskovan-kaupassa kävi vasemmisto, tai ainakaan porvarit eivät yleensä käyneet siellä.
 
70-luvulla oli se puolueen mukaan ja Lada myi, mutta kasarilla alkoi olla jo tekniikka niin kehittynyttä ja halpaa, että lähinnä peräkylien änkyrät ja tulipunaiset kommarit osti uutena autona Ladan, vaikka Datsunia ja Nissania oli saatavana.
 
Samoin ilmeisesti vielä 80-luvulla oli ihan epäironisesti tapana asioida eri kaupoissa puoluekannan mukaan. Moskovan-kaupassa kävi vasemmisto, tai ainakaan porvarit eivät yleensä käyneet siellä.
Ahaa... Nyt mä viimein tajuan miksi joskus faija hermostui kun kavereiden kanssa käytiin eräästä toisen ketjun kaupasta hakemassa kuivattuja herneitä puhallusputkiin ja "putkenpätkä + kumihanskan sormi" -aseeseen kun olivat halvempia kuin kilpailijan kaupassa. Tuolla kumihanska-aseella oli joku hieno nimikin jota en muista.
 
70-luvulla oli se puolueen mukaan ja Lada myi, mutta kasarilla alkoi olla jo tekniikka niin kehittynyttä ja halpaa, että lähinnä peräkylien änkyrät ja tulipunaiset kommarit osti uutena autona Ladan, vaikka Datsunia ja Nissania oli saatavana.
Tämä se taitaa olla, oma maalaisuuteni. Kaupunkien kommarit ovat varmaankin olleet jo silloin japsiautomiehiä, jos olivat automiehiä. Kuitenkin oletan että Trustivapaata neuvostopanssarien polttoainevarastoa käytettiin ja Edistysmielisen osuustoiminnan liikkeestä ostettiin makkarat kastikkeeseen.
 
Nyt kun oikein pinnistelee muistia niin Ladaa oli kyllä kohtalaisen paljon, samoin Toyotaa, varsinkin Corollaa ja Saabia taisi olla paljon. Kuplavolkkareitakin oli aika paljon. Muitakin merkkejä kyllä oli mutta ainakin omien muistikuvien mukaan huomattavasti vähemmän.
Opel ja Ford taisi olla suosittuja myös, ja toki Mersu tietyissä piireissä.

Ladoista vielä, että maahantuojahan itse asiassa tuunasi niitä aika reippaasti Suomen puolella, Lappeenrannassa oli ilmeisesti iso hehtaarihalli ihan sitä varten että kaikesta ylimääräisestä riisutut tuonti-Ladat varustellaan Suomen tarpeita varten. Ja ne tuonti-Ladat oli jo valmiiksikin parempilaatuisia export-versioita, joten Suomen Ladat ja Neuvostoliiton Ladat voi olla pitkälti kaksi eri asiaa...

Lada saattoi olla hintaisekseen ihan jees auto, mutta se oli silti siis budjettiauto kommarimaasta, ja sellainen ei nyt ihan kaikkiin suomalaisiin erityisesti vetoa. Ei toki MIKÄÄN merkki erityisesti vetoa kaikkiin suomalaisiin, mutta etenkään Lada. Se on kapitalismissa hienoa, että jokainen saa ostaa ihan sellaisen auton kuin haluaa. Jopa Ladan suoraan varastosta, toisin kuin itänaapurin asukkaat, jotka joutui jonottamaan autonosto-oikeutta tyyliin 10+ vuotta. (Eikös vanha vitsi kuulunut jotakuinkin niin, että autonostaja sai kuulla autokaupassa, että auton voi tulla hakemaan 10 vuoden päästä. Hän kysyi: "mihin kellonaikaan?" Myyjä ihmetteli mitä väliä sillä on... "No kun putkimies tulee kello 14.00.")
 
Suomessa valmistettiin myös Talbotteja ja niitä oli aika paljon liikenteessä.

Lada oli yksi harvoja itätuotteita, joita täällä saatiin ylipäätään kaupaksi. Maahantuoja vuosittain arvioi, paljonko niitä menee seuraavana vuonna kaupaksi ja venäläinen neuvottelija yritti nostaa tilausmäärää mahdollisimman korkealla. Kauppa oli silti epätasapainossa ja Venäjä peri Neuvostoliiton velan maksellen sitä seuraavat parikymmentä vuotta takaisin. Viimeinen erä taidettiin maksaa 2012. Ei se Lada niin huono auto ollut, kun ei ne muutkaan oikeasti tuohon aikaan kaksisia olleet, ainakaan saman hintaluokan autot. Simppeli tekniikka, niin jokainen osasi korjata. Mutta se on epäilemättä totta, että määrät vähenivät kasarilla, itsekään en muista autoa enää erityisen runsaslukuisena tuolloin. Tosin asuin pienellä, Keskustavetoisella paikkakunnalla, mikä saattoi vaikuttaa asiaan.
 
Ahaa... Nyt mä viimein tajuan miksi joskus faija hermostui kun kavereiden kanssa käytiin eräästä toisen ketjun kaupasta hakemassa kuivattuja herneitä puhallusputkiin ja "putkenpätkä + kumihanskan sormi" -aseeseen kun olivat halvempia kuin kilpailijan kaupassa. Tuolla kumihanska-aseella oli joku hieno nimikin jota en muista.
Kortsariksi sitä kutsuttiin ainakin Vantaalla 90-luvulla.
 
En tiedä ovatko omat muisti- ja etenkin mielikuvani vääriä, mutta mielestäni 80-luvulla poliittinen suuntautuminen ei ainakaan enää niin voimakkaasti vaikuttanut siihen, minkä merkkisen auton osti tai missä kaupassa asioi. Tietenkin poliittisesti aktiiviset tai voimakkaasti aatteelliset saattoivat tehdä valintansa poliittisin perustein, mutta oliko tällaisia ihmisiä enää 80-luvullakaan kovin paljoa. Kyllä töölöläisrouvakin saattoi hakea leipänsä Elannon Pullapuodista, jos se oli kätevästi kodin lähellä, Elantojahan Helsingin pikkukaupat aika laajassakin mittakaavassa olivat siihen asti kunnes koko osuuskunta kyykkäsi. Björn Wahlrooskin muistelmassaan kertoo olleensa Maxi-marketin parkkipaikalla kun jotain, en tosin muista mitä, tapahtui tai piti alkaa tehdä. :) Yleensäkään eivät sen ajan mittapuulla jättimäiset Maxit olisi pelkästään poliittisesti ostospaikkansa valitsevien rahalla pärjänneet, tuskin myöskään pienemmät Centrumit ja Eka-marketit ym. Tosin Suomen Työväen Säästöpankin asiakkaaksi tuskin kukaan porvarillisesti ajatteleva alkoi joten jotkut aaterajat kuitenkin oli olemassa.

Itselleni on jäänyt se mielikuva, että Ladan saattoi ostaa periaatteessa kuka tahansa, joka halusi mahdollisimman halvan mutta kohtalaisen käyttökelpoisen auton, mutta poliittisella aatemaailmalla ei tähän ollut välttämättä lainkaan vaikutusta. Saattoi olla, mutta läheskään aina ei ollut. Jonkin verran kanttia ja kovaa nahkaa Ladalla ajaminen tietysti alkoi jo 80-luvulla vaatia, koska Lada oli kuitenkin halpa neukkulainen auto, jota katsottiin vähän nenänvartta pitkin. Suomalaisten kommareiden keskuudessahan Neuvostoliittokaan ei ollut enää mikään varsinainen paratiisimaa, poikkeuksena stalinistinen taistolaisporukka, jonka kannatus ei koskaan ollut kovin suurta, ja jotkut omituiset vielä pienemmät porukat kuten taistolaisiakin änkyrämpi KTP. NL ei oikein edes tykännyt enemmistökommunisteista, jotka panivat vastaan vallankumoshenkisille ja kritiikittä neukkulaan suhtautuville taistolaisille ja muutenkin yrittivät pitää puolueensa NL:n käskyvallan ulkopuolella. Oikeastaan vaikka kommareita olivatkin, suomalaisen puoluepolitiikan mittapuulla kommunistien enemmistösiipi oli harvinaisen vähän suomettunutta jo 1980-luvulla ja jo kauan sitä ennenkin.

Pellervolainen S-ryhmä olikin 80-luvulla aika heikossa hapessa etenkin päivittäistavarakaupan puolella ja muistelen, että myymälöitä oli aika harvassa. Useammin kaupat olivat vähittäiskauppaa dominoivan Keskon K-Kauppoja. T-kauppoja oli myös paljon 80-luvulla, kunnes katosivatkin sitten aikanaan 90-luvulla kokonaan.
 
DDR:ssä valmistetut taskulamput olivat myös yleisiä.

Noita Artas Narva lamppuja oli kotipuolessa vähän joka talossa, lienee ollut joku pitempiaikainen halppis tms. No DDR kun valmistusmaa niin halpahan sen täytyy olla. Omat kokemukset kyseisestä lampusta oli että siinä oli aina paristoa jäljellä. Kontaktit oli nimittäin niin huonot paristoon, kytkimeen ja polttimoon että ei se koskaan palanut ilman että renkkasi kytkintä, väänteli pariston liuskoja ja pyöritteli sitä valonheitin/linssi osaa. Pienellä hinkkaamisella sai aina valon päälle hetkeksi. Eipähän jäänyt päälle vahingossa. Linssiä pyörittämällä myös valokeilan kulma muuttui.

Erityinen huomio noissa oli se polttimon kesto, valo oli keltaisen haaleaa kun hehkulampun lanka oli niin paksu ettei varmasti pala poikki tai katkea iskusta.

Ainoa tapa tuhota tuo lamppu oli unohtaa paristo sisään liian pitkäksi aikaa. Peltikuori ruostui komeasti kun silloinen ruskokivihiiliparisto päästi liemensä ulos ja se pohjan paristoluukku ei tuon jälkeen auennut kuin peltisaksilla. Peltien välinen sovitus kun oli hyvinkin tiukka tuossa.

Artas "sotilasmalli" eli se missä on lamppu sivulle ja ne väriläpät taasen ei koskaan toiminut vaikka mitä teki. Sähkökontaktit oli tässä "pro" mallissa läkkipellin siasta kuparia. Saa arvata mitä paljaalle kupariliuskalle tapahtuu ajankanssa.. Kupari oli kuitenkin kallista ja kaipa itä-puolen armeijoissa oli joku mahtikäsky että mistään läkkipellistä johtimia ei tehdä. Tämän mallin historia lienee jossain ww2 ajoissa, liekkö alkuperäinen Saksan malli tehty jostain toisesta metalliseoksesta, DDR versiot ei ainakaan toimineet.
 
Suomessa valmistettiin myös Talbotteja ja niitä oli aika paljon liikenteessä.

Lada oli yksi harvoja itätuotteita, joita täällä saatiin ylipäätään kaupaksi. Maahantuoja vuosittain arvioi, paljonko niitä menee seuraavana vuonna kaupaksi ja venäläinen neuvottelija yritti nostaa tilausmäärää mahdollisimman korkealla. Kauppa oli silti epätasapainossa ja Venäjä peri Neuvostoliiton velan maksellen sitä seuraavat parikymmentä vuotta takaisin. Viimeinen erä taidettiin maksaa 2012. Ei se Lada niin huono auto ollut, kun ei ne muutkaan oikeasti tuohon aikaan kaksisia olleet, ainakaan saman hintaluokan autot. Simppeli tekniikka, niin jokainen osasi korjata. Mutta se on epäilemättä totta, että määrät vähenivät kasarilla, itsekään en muista autoa enää erityisen runsaslukuisena tuolloin. Tosin asuin pienellä, Keskustavetoisella paikkakunnalla, mikä saattoi vaikuttaa asiaan.
Kävin Kanadassa & USAssa kielikurssilla kesällä -85.
Kanadassa oli tullut vähän aikaisemmin Lada myyntiin (kyllä!). Oli Kanadan halvin auto. Yleensä sen nähdessään autoilijat pitivät äänitorvea niin pitkään pohjassa, että Lada oli kadonnut näkyvistä.
Kaikki huoltoasemat eivät suostuneet myymään bensaa Ladoihin.
Ja on muuten totta.
 
Vanhemmillani oli ladoja 80 luvulla ja varmaan vielä 90 luvullakin. Ihan puhtaasti hinnan takia, nuo oli halpoja sekä helppo korjata itse. Luulen että suurin osa jolla oli lada oli se hinnan takia eikä siksi että olisi kommunisti.

Sama juttu meillä.. Faijalla oli Lada seitkytluvun lopusta 90-luvulle eikä ollut kommunisti. Ihan normi demari-duunari. Viimeisin malli oli joku finlandia erikoismalli, ainakin sisustus oli parempi ja oli siinä kait muitakin "hienouksia". Hienosti sillä tuli lomareissulla ensin smålandia ja sitten kafin vaunu perässä. Ysärillä hommasi sitten jo ensin mitsun ja sen jälkeen f-astran.

Mutsi inhosi ladaa vaikka myönsikin että aina se käynnistyi oli pakkaset mitkä vaan ja hyvin lämpesi sisältä. Kun hänelle piti hommata oma työmatka-auto oli ensin parikin Fiat 127:aa ja sitten ysärillä investoi ja osti uudehkon fiat unon.

Kyllä se Lada noi fiiatit voitti joka suhteessa.. Vaikka joskus hävettikin teininä nousta Ladan kyydistä kaupungissa tai koululla..

Ladoja tuli ajettua sitten enemmänkin kun olin -89 - -90 3erAutok kuskina intissä. Siellä luutnanttiin asti kuskattiin ladalla, kapteenit ja majurit 99 Saarilla, everstiluutantit ja everstit 900 saabilla ja kenraalit 740 volvolla :D
 
Liekkö Airam ostanut lisenssin Artas narvalta omiin taskulamppuihinsa, olivat meinaan niin samannäköisiä. Nykyäänkin myyvät vielä tuota kloonilamppua retro nimellä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kun hänelle piti hommata oma työmatka-auto oli ensin parikin Fiat 127:aa ja sitten ysärillä investoi ja osti uudehkon fiat unon.

Kyllä se Lada noi fiiatit voitti joka suhteessa.. Vaikka joskus hävettikin teininä nousta Ladan kyydistä kaupungissa tai koululla..
Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.

Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.

Kuin kaksi marjaa?

Fiat124Luc106.jpg

VAZ_2101_modr%C3%BD_a.JPG
 
Vaihtaa vaan laatokkaan Fiatin merkit, niin ei leimaudu kommunistiksi. Tosin ei nykyään ole moisesta enää pelkoa niinkuin silloin ennen. Tosikommunistit ajelivat kyllä Moskovitshillä.
 
Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.

Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.

Kuin kaksi marjaa?

Fiat124Luc106.jpg

VAZ_2101_modr%C3%BD_a.JPG
Hiivatissa on hienommat ovenkahvat.
 
Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.

Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.

Kuin kaksi marjaa?

Fiat124Luc106.jpg

VAZ_2101_modr%C3%BD_a.JPG

Juu niin se alunperin perustuukin mutta jos verrataan 124 Fiattia/vanhaa pyöreälamppuista ladaa johonkin uudempaan 2105 versioon niin perusta on sama mutta on niissä kehitystä tapahtunut.. Taas makuasia mutta on se 127 kaikinpuolin paskempi auto kuin Lada.

Fiatin perusteet näki siinäkin että tosimiehet hommasi ahdetun mirafiorin koneen, se meni ladaan aika helposti paikalleen.. Tosin Ladan ajo-ominaisuudet yhdistettynä +150hv koneeseen niin ei hyvää seurannut..
 
Perhe oli 80-luvulla aktiivinen leirintämatkailijoiden toiminnassa ja samoissa porukoissa liikkui myös vanhempi pariskunta Lada Nivan kanssa. Sateisen viikonlopun jälkeen yhden jos toisenkin eurooppalainen etuveto vain kuopi multaa kun teli-vaunuja yritettiin vetää pois nurmialueelta. Niva-pappa kävi sitten yksi kerrallaan siirtämässä nelivedollaan asuntovaunut pitävämmälle alustalle. Silloin ei kukaan enää nauranut Ladalle.
 
Vaihtaa vaan laatokkaan Fiatin merkit, niin ei leimaudu kommunistiksi. Tosin ei nykyään ole moisesta enää pelkoa niinkuin silloin ennen. Tosikommunistit ajelivat kyllä Moskovitshillä.

Kummilla oli oli Fiat, pisti Fiat tarrat ikkunoihin kun tuli vittuilua ladasta.

Kaverin isä taas teki oudon vaihdon, W123 dsl meisselin vaihtoi Ruplahymyladaan:oops: eli 2017. Kävi työn puolessa venäjällä usein, niin sitä mallia ihmeteltiin siellä kuulemma.
 
Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.

Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.

Kuin kaksi marjaa?

Fiat124Luc106.jpg

VAZ_2101_modr%C3%BD_a.JPG
Lada oli paranneltu EDIT: tai ei nyt välttämättä paranneltu, mutta kehitetty versio Fiat 124:stä. Tässä on lueteltu olennaiset erot:

Muistan kun pentuna näin tuollaiset 124 Fiiatin ja sehän ihmetytti, kun Ladana tuntemani auto olikin Fiatin merkeillä. Joku minulle sitten kertoi, että näitä samanmoisia on tehty Fiatinakin.
 
Lada oli paranneltu EDIT: tai ei nyt välttämättä paranneltu, mutta kehitetty versio Fiat 124:stä. Tässä on lueteltu olennaiset erot:

Muistan kun pentuna näin tuollaiset 124 Fiiatin ja sehän ihmetytti, kun Ladana tuntemani auto olikin Fiatin merkeillä. Joku minulle sitten kertoi, että näitä samanmoisia on tehty Fiatinakin.

Olihan tuo Lada aika hirveä ajettava. Nykyajan autot ja 1980-luvun ja 1990-luvun normi-länsiautot kulkevat maantiellä suunnilleen suoraa ilman että rattia tarvii koko ajan jonnekkin suuntaan olla aktiivisesti kääntämässä. Ladassa se auto koko ajan meni vähän jonnekkin muualla suuntaan kuin suoraan ja sitä ajolinjaa piti jatkuvasti ratista korjailla. Ratissa oli myös luokkaa 10 senttiä väljyyyttä ennen kuin rattia käänteässä pyörät alkoivat kääntyä. Ohjaustehostinta Ladassa ei ollut, niin rattia sai tosiaan vääntää esimerkiksi pysäköidessä. Moottori oli myös sellainen, että kaasua sai tosiaan painaa että ohitus maantien nopeudesta onnistui. Auton äänimaailmaa ohjaamossa voi luonnehtia äänekkääksi. Autohan käynnistettiin avaimella myös oudosti vasemmalta puolen rattia. Ei tule kyllä äkkiseltään mieleen muita ratti vasemmalla puolella olevia henkilöautoja joita olen ajanut ja jossa auto käynnistetään ratin vasemmalta puolelta olevasta virtalukosta.

Hinnan lisäksi Ladassa hyviä puolia olivat lähinnä korkea maavara, takaveto ja se, että lämmityslaitteessa lämpöä riitti talvella. Ja se, että jos Ladalla ajaminen sujuu niin kyllä se ajaminen sujuu millä vaan henkilöautolla sen jälkeen.
 
Olihan tuo Lada aika hirveä ajettava. Nykyajan autot ja 1980-luvun ja 1990-luvun normi-länsiautot kulkevat maantiellä suunnilleen suoraa ilman että rattia tarvii koko ajan jonnekkin suuntaan olla aktiivisesti kääntämässä. Ladassa se auto koko ajan meni vähän jonnekkin muualla suuntaan kuin suoraan ja sitä ajolinjaa piti jatkuvasti ratista korjailla. Ratissa oli myös luokkaa 10 senttiä väljyyyttä ennen kuin rattia käänteässä pyörät alkoivat kääntyä. Ohjaustehostinta Ladassa ei ollut, niin rattia sai tosiaan vääntää esimerkiksi pysäköidessä. Moottori oli myös sellainen, että kaasua sai tosiaan painaa että ohitus maantien nopeudesta onnistui. Auton äänimaailmaa ohjaamossa voi luonnehtia äänekkääksi. Autohan käynnistettiin avaimella myös oudosti vasemmalta puolen rattia. Ei tule kyllä äkkiseltään mieleen muita ratti vasemmalla puolella olevia henkilöautoja joita olen ajanut ja jossa auto käynnistetään ratin vasemmalta puolelta olevasta virtalukosta.

Hinnan lisäksi Ladassa hyviä puolia olivat lähinnä korkea maavara, takaveto ja se, että lämmityslaitteessa lämpöä riitti talvella. Ja se, että jos Ladalla ajaminen sujuu niin kyllä se ajaminen sujuu millä vaan henkilöautolla sen jälkeen.

Joo, kyllähän se suomen toiseksi halvin (Mossen jälkeen?) ja aika monena vuotena Suomen suosituin auto näkyi katukuvassa usein Kuplavolkkarin, Toyota Corollan ja viistoperäisen Nissan Cherryn kanssa. Aikamoinen traktorihan se oli, mutta olipa faijan Latukka ainoa auto, joka Helsingin Ullanlinnassa meidän asuinkadulla lähti käyntiin kevättalvella 1987 kun oli pakkasta jotain 34 astetta. Ratissa ei kyllä ollut väljää kuin enintään lain sallimat 25 mm, nykymittapuulla aika paljon, mutta johtui ohjausvaihteen tyypistä (simpukka). Lada oli ehkä köyhien auto, Mosse taas umpikommareiden kulkine. Kun 90-luku tuli, alkoivat Suomen Ladatkin hiljalleen kadota takaisin Venäjälle vuosikymmenen loppupuolella, kun itänaapurin neukkunostalgikot niitä alkoivat hamstrata... Ja nyt näitä näkee lähinnä museorekisteröityinä harrastevehkeinä. Länsiautot (saksalaiset ja japanilaiset) valtasivat Suomen tiet hiljalleen 80-luvun aikana.
 
On ollut lataa ja kuplia.
Kummatkin omalla tapaa veikeitä autoja. Mielellään ajelisin kummallakin jos olisi tuolla tallissa.
 
Lada oli paranneltu EDIT: tai ei nyt välttämättä paranneltu, mutta kehitetty versio Fiat 124:stä. Tässä on lueteltu olennaiset erot:

Muistan kun pentuna näin tuollaiset 124 Fiiatin ja sehän ihmetytti, kun Ladana tuntemani auto olikin Fiatin merkeillä. Joku minulle sitten kertoi, että näitä samanmoisia on tehty Fiatinakin.
Seat 124 on myös samaa sarjaa.
 
Autohan käynnistettiin avaimella myös oudosti vasemmalta puolen rattia. Ei tule kyllä äkkiseltään mieleen muita ratti vasemmalla puolella olevia henkilöautoja joita olen ajanut ja jossa auto käynnistetään ratin vasemmalta puolelta olevasta virtalukosta.

Jos ei henkilöautoja, niin Hiace nyt kuitenkin. Siihen lisäksi rattivaihteet. Tyäautoina ollut kumpaakin tosin ysärillä. Ladaa ei saanut hajalle vaikka kuinka rääkkäsi. Autopesulassa huomasin nopsaan että vettä tulee sisään joka ikkunasta ja nurkasta, ensimmäisen kerran pakenin takapenkille - siitä oppineena juoksin autosta ulos pesun ajaksi. Sen ajan pesukoneet siis kun temppu onnistui.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Rolls Roycessahan myös oli virtalukko vasemmalla.

Suomen halvin auto 80-luvulla saattoi olla Wartburg, mutta en muista että niitä olisi ollut Suomen teillä kovin paljoa, ei 80-luvulla eikä varmaan oikein koskaan muutenkaan. Oli jo niin kehno auto täysin vanhentuneine kaksitahtimoottoreineen. Itäautojen ryhmästä kohtalaisen yleinen näky Ladan lisäksi oli kasarilla takamoottorinen Skoda, jonka imagon ja ominaisuuksien jättämien muistojen takia vanhemmasta polvesta löytyy vieläkin niitä joille Skoda ei tänäkään päivänä ole hyväksytty automerkki. Takatuuppariskodien katoaminen 90-luvun jälkeen oli täysin totaalista. Ladoja sentään joku vielä on säilynyt. Ja jopa joku Warrekin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Samoin Porschessa on vasemmalla, urheiluautojen sukua siis. Ajettiinhan Ladalla ralliakin. Niillä oli muistaakseni joskus täällä ihan tehdastiimi käymässä, joskus taisi olla juttua Tuulilasissa tmv siitä, kavereilla oli aika tarkka vartio, ettei tullut kontakteja "ulos" saati mitään loikkausaikeita.
 
Itäautojen ryhmästä kohtalaisen yleinen näky Ladan lisäksi oli kasarilla takamoottorinen Skoda, jonka imagon ja ominaisuuksien jättämien muistojen takia vanhemmasta polvesta löytyy vieläkin niitä joille Skoda ei tänäkään päivänä ole hyväksytty automerkki. Takatuuppariskodien katoaminen 90-luvun jälkeen oli täysin totaalista. Ladoja sentään joku vielä on säilynyt. Ja jopa joku Warrekin.
Meillä oli 80-luvun lopussa ja 90-luvun alkupuolella joku tommonen Skoda. Kesäisin oli välillä haasteita päästä esim. futispeleihin, kun moottori ylikuumeni ja jäähdytysnesteet rupes kiehumaan.
 
Vanhemmillani oli ladoja 80 luvulla ja varmaan vielä 90 luvullakin. Ihan puhtaasti hinnan takia, nuo oli halpoja sekä helppo korjata itse. Luulen että suurin osa jolla oli lada oli se hinnan takia eikä siksi että olisi kommunisti.
Hinta varmaan vaikutti, mutta kyllä se oli kommunistien ja poliisin tutkijoiden (työ) auto. Kelpas kyllä sitoutumattomille sosialisteille, varsinkin hinnan takia.

No jos oli neuvostomielinen maalaisliittolainen tai muu, niin miksei heilläkin.

Tuohon aikaan sitä väri kuitenkin tunnustettiin, toki heitäkin joilla totaali ei mitään väliä ostajia jotka sitten ihan kustannus pohjalta valitsivat, osa sitten vain ymäpäristön paineesta.

Pitää toki ymmärtää että Kommunismista oli yhdessä vaiheessa oli aika ruusuinen kuva osalla kansalaisia. (ikäryhmiä)
 
Toyota myydyin, Lada toisena

Sellainen mielikuva jäänyt uusi Lada olisi maksanut 1980-luvun loppupuoliskolla 50 tuhatta markkaa ja uusi Toyota Corolla 100 tuhatta markkaa sekä uusi E-sarjan mersu sille ajalle tyypillisellä karvalakki miinus varustelulla ja tehottomimmalla vapaasti hengittävällä diesel-koneella 200 tuhatta markkaa.

Nykyaikana uudet autot maksavat about puolet siitä mitä 1980-luvulla suhteessa ansiotasoon. Ja varusteita on halvimmassakin toyotassa enemmän kuin 1980-luvun kalleimmassa ässä-mersussa.
 
Kyllä sitä omaan lapsuuteenkin ladat kuului vaikkei vanhemmat mitään kommareita olleetkaan. Rahat tiukassa työläisillä ja lada oli halpa ja varma peli.

Olihan se kyllä hienoa, kun joskus 80-luvun puolivälissä vihdoin vaihtoivat Honda Civiciin. Jopa se tuntui luksukselta vanhan Ladan rinnalla.
 
Meilläpäin ajoivat vielä muutama vuosi sitten jotkut ladoilla. Ihan kommunismin takia. Hautaan asti. Täytyy hattua nostaa. Ite en aatteen takia ajaisi millään autolla. Jotkuthan ajaa nykyäånkin.
 
Sellainen korjaus autojen hintatietoihin että uusi Corolla maksoi kasarin puolivälissä n. 50tmk ja -89 ruiskukoneella karvan yli 70tmk. Ladan hinta oli kolmenkympin molemmin puolin.

Ylemmän keskiluokan 900 Saab maksoi aika tarkkaan 100tmk -89. Muistan hyvin kun olimme -89 keväällä kauppiksen luokkaretkellä Tukholmassa muutaman päivän ja käytiin tutustumassa paikalliseen Saab liikkeeseen.. Ruotsissa Saab maksoi uutena saman verran kruunuissa kuin markoissa Suomessa. Mutta tuollainen uusi Saab ei todellakaan ollut Suomessa mikään duunariliksoilla ostettava auto.
 
Meilläpäin ajoivat vielä muutama vuosi sitten jotkut ladoilla. Ihan kommunismin takia. Hautaan asti. Täytyy hattua nostaa. Ite en aatteen takia ajaisi millään autolla. Jotkuthan ajaa nykyäånkin.
Onhan tuollainen Ladan fanitus politiikan takia vähän meh, koska kyseinen auto kuitenkin oli alunperin italialainen tekele ja Suomen Ladoja taas modattiin rankasti maahantuojan toimesta Suomessa. Eli ei voi sanoa, että kyseessä olisi todellakaan ollut mikään kommunismin mahtava taidonnäyte tai jotain. Pikemminkin päinvastoin Lada oli osoitus siitä, että ei kommarit itsenäisesti pysty oikein mihinkään.
 
80 -luvulla ilmestyi myös Printti -lehti, ei välttämättä niin tunnettu kuin Mikrobitti oli siihen aikaan. Täältä löytyy skannattuna kyseiset läpyskät.

 
Liekkö Airam ostanut lisenssin Artas narvalta omiin taskulamppuihinsa, olivat meinaan niin samannäköisiä. Nykyäänkin myyvät vielä tuota kloonilamppua retro nimellä.

Ja retromalliin on hyvin kopioitu myös alkuperäisten vika (ominaisuus), eli se, että jonkin ajan jälkeen kytkimen kontakti pettää ja sitä saa asetella tarkkaan, jotta lamppu suostuu toimimaan. :smoke:
 
Ja retromalliin on hyvin kopioitu myös alkuperäisten vika (ominaisuus), eli se, että jonkin ajan jälkeen kytkimen kontakti pettää ja sitä saa asetella tarkkaan, jotta lamppu suostuu toimimaan. :smoke:
Muistan kyllä tuon ominaisuuden jo 80-luvun Airameista. Kiva oli pentuna pimeässä metsässä leikkiä taskulampun kanssa kun yhtäkkiä et nähnyt mitään, tuli vähän äitiä ikävä.
 
80-luvulla minulla oli semmoinen sen aikaisen kokoinen kuin ne snoopy käsikonsolit, nestegidenäytöllä oleva telkkari jonka kuva heijastui peilistä.

Tosin sen telkun koko oli tupakka-askin luokkaa. Sony.
 
Noita vanhoja Printti-lehtiä lukiessa ehkä eniten naurattaa Memotech mainokset. Niistähän ei todella erottanut oliko mainostettu kone suosittu, vai oliko valmistaja jo konkassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 712
Viestejä
4 544 917
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom