Hullu 80 -luku

Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Baarit oii sitten erikseen, sinne ei ainakaan täällä ollut asiaa alaikäisenä.
Mä kävin kyllä pikkupoikana joitakin kertoja baarissa ironisesti pelaamassa RAY:n pelejä... ;)

Mulla on sellainen muistikuva, että ainakin jossain baareissa olisi ikäraja ollut kellonajasta kiinni? Eli esimerkiksi ennen kello 18:aa ei ollut ikärajaa vaan vasta sen jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Olen usein miettinyt että mihin valkosipulin lemu hävisi? Siihen aikaan raitiovaunusta saattoi bongata jonkun joka oli syönyt valkosipulia edellisepäivänä, tai sitten oli itse syönyt ja muut tuli avautumaan. Mutta muistatteko enää törmänneenne valkosipulinhajuisiin ihmisiin?

Onko valkosipuli nykyään niin yleistä että siihen ei kiinnitä huomiota, vai eikö se usein syötynä vaikuta samalla tavalla? Maustepuoli on muutenkin monipuolistunut jonkin verran.
Olisiko tuollaisten tilojen ilmanvaihto parantunut, samoin kuin yleinen siisteysnormikin selvästi on? Sehän haju puskee hengityksen ja pierun ohella (tai jopa enimmäkseen) ihosta. Luulisi peseytymis- ja pyykkäystiheyden vaikuttavan ratkaisevasti. Kasarillahan moni pesi vielä viikoittain, nykyisessä aasialaisessa ylihygieniassa kokovartalosuihku 1-3 kertaa päivässä on minimi.

Olisiko oma aistiherkkyytesi heikentynyt iän myötä?

En nimittäin keksi mitään selitystä sille, että valkosipulin aiheuttama ihmisestä etenevä tuoksu olisi vähentynyt itsessään, enkä myöskään usko että se on niin vallitseva että siihen olisi vain totuttu. Ei se kuitenkaan mikään erikoisuus ole 80-luvullakaan ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Olen usein miettinyt että mihin valkosipulin lemu hävisi? Siihen aikaan raitiovaunusta saattoi bongata jonkun joka oli syönyt valkosipulia edellisepäivänä, tai sitten oli itse syönyt ja muut tuli avautumaan. Mutta muistatteko enää törmänneenne valkosipulinhajuisiin ihmisiin?

Onko valkosipuli nykyään niin yleistä että siihen ei kiinnitä huomiota, vai eikö se usein syötynä vaikuta samalla tavalla? Maustepuoli on muutenkin monipuolistunut jonkin verran.
Ainakin itse olen huomannut että noihin hajuihin ja tuoksuihin on tottunut jonkun verran eli kaikkiin ei niin kiinnitä huomiota. Ja valkosipulin kohdalla varmaan ainakin itselläni on se, että itse käytän kohtalaisen paljon valkosipulia niin sitä ei niin itse enää haista.

Yleensäkin nykyään varmaan keskimäärin hygieniatasokin on korkeampi kuin 80-luvulla, muistan nuoruudesta kun oli sellaisia ihmisiä jotka eivät juurikaan suihkussa käyneet kuin lauantai-iltaisin saunan jälkeen ja joskus muulloin vain satunnaisesti. Nykypäivänä varmaan suurin osa ihmisistä käy lähes päivittäin suihkussa ja jotkut jopa useamman kerran päivässä. Nykyään tuon paskanhajun tilalle on tullut se, että välillä tuntuu että jotkut käyvät aamu-uinnilla jossain hajuvedessä kun sellainen muutaman metrin haisukenttä liikkuu niiden ympärillä.

Tietty nykyäänkin kyllä monet ulkomaalaiset haiskahtavat melkoisesti, varsinkin tiettyihin kulttuureihin ja kansalaisuuksiin kuuluvat mutta jätän nyt tässä sen tarkemmin erittelemättä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 012
Joo, kasarilla nää ikä rajat oli puhtaasti viitteelisiä.
Paikallisesta kyläkaupasta sai ostettua helposti röökiä ja keppanaa viistoista kesäisenä. Kyläkinossa koskaan kysytty mitään papereita, aina pääsi sisään.
Paikallisesta video vuokraamosta vuokrattiin k-18 pokeleffat iso tissiseltä blondilta ja ei ole vaikea arvata ketä sitten ajattele näitä taide pläjäyksiä katsoessa.

Baarit oii sitten erikseen, sinne ei ainakaan täällä ollut asiaa alaikäisenä.
Ysärillä alettiin jo papereitakin kyselemään. Mutta 15vee ja traktorikortti (T-kortti) riitti 99% tapauksista. Myyjä harvoin mitään ikää siitä alannut tihrustamaan, ajokortti kun ajokortti. Tietysti vielä kun oppi tuntemaan myyjät/kaupat niin aina oli kaljat/tupakat ostettuna koko kaveriporukalle.

PS. paras mitä traktorin koppiin joskus sullottiin tais olla ~80kpl 0,33 lasipulloja, muovipusseissa tietysti :D
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Ainakin itse olen huomannut että noihin hajuihin ja tuoksuihin on tottunut jonkun verran eli kaikkiin ei niin kiinnitä huomiota. Ja valkosipulin kohdalla varmaan ainakin itselläni on se, että itse käytän kohtalaisen paljon valkosipulia niin sitä ei niin itse enää haista.

Yleensäkin nykyään varmaan keskimäärin hygieniatasokin on korkeampi kuin 80-luvulla, muistan nuoruudesta kun oli sellaisia ihmisiä jotka eivät juurikaan suihkussa käyneet kuin lauantai-iltaisin saunan jälkeen ja joskus muulloin vain satunnaisesti. Nykypäivänä varmaan suurin osa ihmisistä käy lähes päivittäin suihkussa ja jotkut jopa useamman kerran päivässä. Nykyään tuon paskanhajun tilalle on tullut se, että välillä tuntuu että jotkut käyvät aamu-uinnilla jossain hajuvedessä kun sellainen muutaman metrin haisukenttä liikkuu niiden ympärillä.

Tietty nykyäänkin kyllä monet ulkomaalaiset haiskahtavat melkoisesti, varsinkin tiettyihin kulttuureihin ja kansalaisuuksiin kuuluvat mutta jätän nyt tässä sen tarkemmin erittelemättä.
Maaseudulla ei välttämättä edes ollut sellaista ylellisyyttä kuin "suihku". Tai edes sisävessa... Ulkosauna oli tyypillinen, mutta sielläkään ei siis välttämättä mitään suihkua ollut vaan peseydyttiin perinteiseen tyyliin.

Toinen juttu on sitten se, että siitä kai ollaan montaa mieltä, että onko välttämättä fiksuakaan käydä suihkussa päivittäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Maaseudulla ei välttämättä edes ollut sellaista ylellisyyttä kuin "suihku". Tai edes sisävessa... Ulkosauna oli tyypillinen, mutta sielläkään ei siis välttämättä mitään suihkua ollut vaan peseydyttiin perinteiseen tyyliin.

Toinen juttu on sitten se, että siitä kai ollaan montaa mieltä, että onko välttämättä fiksuakaan käydä suihkussa päivittäin.
No, tuota samaa kyllä esiintyi ihan kaupungissa / taajamassakin. Oletan siis että omakotitaloalueella tai kerrostaloasunnoissa on kaikissa ollut suihkut. Maaseudulla toki monesti oli vain pihasauna.

Itsekään en käy välttämättä joka päivä suihkussa, varsinkaan talvella kun iho kuivaa ja sitten pitäisi rasvailla joka paikkaa. Aikanaan kylä tuli käytyä 3-4 kertaa päivässä suihkussa kun oli taloyhtiössä julkisivuremontti ja koko talo oli huputettu eikä ikkunoita tai parveketta saanut auki ja vieläpä juuri sinä kesänä oli joku järjetön helle ja sisällä jatkuvasti noin 30 astetta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Jos maaseudulla on ollut tapana, että saunotaan esimerkiksi kerran viikossa, niin ehkä se tapa on jäänyt monelle "päälle" senkin jälkeen kun ovat muuttaneet kaupunkiin.

Tosiaan 1980-luvulla aika moni kaupunkilainen oli vielä entinen maalainen...

Jos omia isovanhempianikin mietin, niin en kyllä usko että ovat mitenkään päivittäin suihkussa käyneet tai edes joka toinen päivä. En muista että olisivat mun läsnäollessa käyneet ikinä suihkussa paitsi saunomisen yhteydessä, ja olin kuitenkin usein yökylässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
Ysärillä alettiin jo papereitakin kyselemään. Mutta 15vee ja traktorikortti (T-kortti) riitti 99% tapauksista. Myyjä harvoin mitään ikää siitä alannut tihrustamaan, ajokortti kun ajokortti. Tietysti vielä kun oppi tuntemaan myyjät/kaupat niin aina oli kaljat/tupakat ostettuna koko kaveriporukalle.

PS. paras mitä traktorin koppiin joskus sullottiin tais olla ~80kpl 0,33 lasipulloja, muovipusseissa tietysti :D
Hain joskus -95 16 vuotiaana Porissa kaverin VR:n opiskelijakortilla (kaveri oli jo 18) jossa oma kuva niin jonkun 60 pulloo keskaria (muovipusseissa). :lol:
Oli illan bileet turvattu.
Siis tuo oli joku kortti jonka sai VR:ltä että on opiskelija ja oikeutettu opiskelija-alennukseen.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Maaseudulla ei välttämättä edes ollut sellaista ylellisyyttä kuin "suihku". Tai edes sisävessa... Ulkosauna oli tyypillinen, mutta sielläkään ei siis välttämättä mitään suihkua ollut vaan peseydyttiin perinteiseen tyyliin.

Toinen juttu on sitten se, että siitä kai ollaan montaa mieltä, että onko välttämättä fiksuakaan käydä suihkussa päivittäin.
Ainakin Helsingissä oli sotien jälkeen rakennetuissa taloissa usein yksiöitä joissa oli vain vessa. Erilaisilla käsisuihkuviritelmillä sitten asukas sai molemmat päät pestyä. Putkiremppojen yhteydessä varmaan lisätty suihkut noihin pienimpiinkin.
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
Itsekään en käy välttämättä joka päivä suihkussa, varsinkaan talvella kun iho kuivaa ja sitten pitäisi rasvailla joka paikkaa. Aikanaan kylä tuli käytyä 3-4 kertaa päivässä suihkussa kun oli taloyhtiössä julkisivuremontti ja koko talo oli huputettu eikä ikkunoita tai parveketta saanut auki ja vieläpä juuri sinä kesänä oli joku järjetön helle ja sisällä jatkuvasti noin 30 astetta.
Joo, sama jutta täällä. En mä joka päivä lotraile suihkussa, eihän tommonen voi olla ihon kannalta terveellistä missään olo suhteissa. Jos mä joskus vähän haisen...niin no ei se ole mun ongelma, eikä se edes kiinnosta mua :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Ainakin Helsingissä oli sotien jälkeen rakennetuissa taloissa usein yksiöitä joissa oli vain vessa. Erilaisilla käsisuihkuviritelmillä sitten asukas sai molemmat päät pestyä. Putkiremppojen yhteydessä varmaan lisätty suihkut noihin pienimpiinkin.
Samoin 40- ja 50-lukujen omakotitaloalueilla ei suinkaan aina ollut alunperin suihkua, vaan saunassa pestiin ämpärillä ja kauhalla, puulämmitteisestä padasta ja kylmävesihanasta sekoittaen. Alkuperäisvarusteltuja on ollut 80-luvulla vielä paljon.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Ainakin yksi asia on nykyään paremmin: nykyään hyvin harvoin törmää julkisilla paikoilla ihmisiin jotka haisevat hielle ja lialle tai joilla henki haisee pahalle. 80-luvulla sellaisia oli paljon enemmän.
Olen usein miettinyt että mihin valkosipulin lemu hävisi? Siihen aikaan raitiovaunusta saattoi bongata jonkun joka oli syönyt valkosipulia edellisepäivänä, tai sitten oli itse syönyt ja muut tuli avautumaan. Mutta muistatteko enää törmänneenne valkosipulinhajuisiin ihmisiin?
Johtuu siitäkin että silloinkin myös duunarit söi valkosipulia ja lisäksi joivat siihen malliin että aamulla haisi vanha viina sekä valkosipuli+muut herkut luontaisella krapula hiellä höystettynä.
Ei nykyään näe tai haista kuin harvoin samanlaisia aromeita kuin 80-luvun ratikoissa ja busseissa aamuisin.

Kyllä se viina ja valkosipuli yhdistelmä on etovan hajusta vaikka valkosipulista tykkäänkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Johtuu siitäkin että silloinkin myös duunarit söi valkosipulia ja lisäksi joivat siihen malliin että aamulla haisi vanha viina sekä valkosipuli+muut herkut luontaisella krapula hiellä höystettynä.
Ei nykyään näe tai haista kuin harvoin samanlaisia aromeita kuin 80-luvun ratikoissa ja busseissa aamuisin.

Kyllä se viina ja valkosipuli yhdistelmä on etovan hajusta vaikka valkosipulista tykkäänkin.
Ja tohon aikaa suomessa ei muita mausteita ollutkaan kuin suola, pippuri ja valkosipuli. Ravintoloissa oli gurmeeta ja niistä löytyi jopa sinistä HP kastiketta. Hurjimmat laittoivat ruokaansa tulista uutuutta nimeltä Tabasco.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 160
Olikos se 80 -luvulla kun ensimmäistä kertaa sai tilattua pizzaa kotiin..? Muistaaksenni täällä helsingissä oli ainakin Pizzaraxi -ketju. Nyt voit tilata lähes mitä vain ja mistä vain kotiin kuljetuksena eikä ruokalähetiä tarvitse edes nähdä. Tuolloin ei tällaisesta voinut edes uneksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Ja tohon aikaa suomessa ei muita mausteita ollutkaan kuin suola, pippuri ja valkosipuli. Ravintoloissa oli gurmeeta ja niistä löytyi jopa sinistä HP kastiketta. Hurjimmat laittoivat ruokaansa tulista uutuutta nimeltä Tabasco.
Kuulemma jotkut eivät käyttäneet edes sinappia, vaikka toki grillimätössä se oli perinteisesti maustamisen kulmakivi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
80-luvun lopulla sai paikalliselta kioskilta ostaa alle 16-vuotiaana markalla irtotupakoita, ei ollut semmoista sääntöihin tuijottamista, eihän tuo ihan laillista ollut. Möivät myös keskiolutta alaikäisille mutta eivät omaan käyttöön, piti olla vanhempien lupalappu. Nähtävästi oluen kittaaminen ei ollut teineille suotavaa, mutta tupakointi oli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
80-luvun lopulla sai paikalliselta kioskilta ostaa alle 16-vuotiaana markalla irtotupakoita, ei ollut semmoista sääntöihin tuijottamista, eihän tuo ihan laillista ollut. Möivät myös keskiolutta alaikäisille mutta eivät omaan käyttöön, piti olla vanhempien lupalappu. Nähtävästi oluen kittaaminen ei ollut teineille suotavaa, mutta tupakointi oli.
Nii ja sitten oli semmoisia peliautomaatteja mistä voitti röökiaskeja.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
En nimittäin keksi mitään selitystä sille, että valkosipulin aiheuttama ihmisestä etenevä tuoksu olisi vähentynyt itsessään, enkä myöskään usko että se on niin vallitseva että siihen olisi vain totuttu. Ei se kuitenkaan mikään erikoisuus ole 80-luvullakaan ollut.
Ilmastonmuutoksen syy. Ei ole valkosipulitkaan enää entisellään. :D

Mutta jos vähän vakavammin, niin saattaahan tuo olla jalostuksenkin tulosta. Tai nykyaikaisen tehokasvatuksen, kasvaa nopeammin ja isommaksi, niin ei ehdi tulemaan niin tymäkkää kun kitsaammin kasvaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Ilmastonmuutoksen syy. Ei ole valkosipulitkaan enää entisellään. :D

Mutta jos vähän vakavammin, niin saattaahan tuo olla jalostuksenkin tulosta. Tai nykyaikaisen tehokasvatuksen, kasvaa nopeammin ja isommaksi, niin ei ehdi tulemaan niin tymäkkää kun kitsaammin kasvaessa.
Voi hyvin olla. Kuka muistaa vielä vesimelonit missä piti räkiä siemeniä jatkuvasti kun yritti syyä :D
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
80-luvulla alkoholipolitiikka oli muutenkin erikoista. Kotipaikkakuntani oli yksi viimeisistä mohikaaneista, jossa ei saanut keskiolutta kaupoista. Toki paikkakunnalla oli siitä huolimatta Alko.
Heh, vanha kotikaupunkini Kiuruvesi oli yksi näistä. Ja 70- ja 80-luvulla oli siellä varmasti enemmän pultsareita katukuvassa kuin nykyään. Toki asiaan vaikuttaa paikkakunnan mummoistuminen/pappaistuminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Aika harvassa paikkaa... En ole kyllä suoraan sanottuna pariin vuoteen ainakaan enää tuollaiseen automaattiin törmännyt.
Tällä ja edellisviikolla silmäilin kylmäaseman setelilaitetta kahdessa eri paikassa. Sattui silmään, koska edellisviikolla oli näytössä ilmoitus "setelirahastin jumissa".

Ei sitä tule niin katsottua jos ei käytä moista vaihtoehtoa. Kyllä noita kuitenkin on toiminnassa. Harvemmin ehkä silloin, jos kyseessä on oikea asema, jossa myös kassalle maksettavia mittareita.

Isommilla ABC-asemilla, joilla on monta pumppua - ja siis myymälä tietty konseptin mukaisesti erillinen eli ei voi maksaa kahvilaan polttoainetta - on usein yhdessä automaatissa myös setelirahastin. Pienemmistä kylmäpisteistä mutuni mukaan eniten St1, mutta on muitakin. Jossain mörön perseessä Pohjanmaalla Teboilin tai SEOn yksinäisellä kylmämittarilla näin myös moisen viime vuonna. Yleensä tuntuu olevan vain korttikone tuollaisissa, paitsi usein St1. En osaa sanoa, onko mikään ketju kokonaan luopunut tästä palvelusta, mutta olettaisin että on. Onhan setelirahastimia entistä harvemmassa.

Mutta otsikkoon tarkemmin liittyen, eikö tämä ollut kasarilla paremminkin hieno uutuus eikä mikään normaali käytäntö? En silloin autoillut, mutta olen käsittänyt että monin paikoin oli vielä mainitulla vuosikymmenellä ongelmana paremminkin se, että polttoainetta ei saanut mistään asemien sulkeuduttua illalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Lisäksi ostettiin Omppuviiniä ja sitten se punainen makea viini Ruska oli usein listalla.
Marlin Hölmöilevä omenaviini (Helmeilevä omenaviini) oli kovassa suosiossa vielä 90-luvun puolellakin. Olutpuoli oli 80-luvulla todella köykäinen nykypäivään verrattuna, IPA:t, stoutit jne. olivat ainakin pienemmillä paikkakunnilla aivan tuntemattomia. Ehkä jokin Helsingin pubi tai vastaava oli tästä poikkeus.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Mutta otsikkoon tarkemmin liittyen, eikö tämä ollut kasarilla paremminkin hieno uutuus eikä mikään normaali käytäntö? En silloin autoillut, mutta olen käsittänyt että monin paikoin oli vielä mainitulla vuosikymmenellä ongelmana paremminkin se, että polttoainetta ei saanut mistään asemien sulkeuduttua illalla.
Kasarilla oli seteli sekä kortti-automaatteja lähes joka paikassa ja itse maksoin tuolloin bensani Unionin kortilla. Unioneita löytyi ympäri Suomea ja muistaakseni suurimmassa osassa oli automaatit jotka mahdollistivat maksun myös öiseen aikaan.

Ääänetöntä ajelua Helsingissä.




Itäkeskus oli "värittömämpi" 1987.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Marlin Hölmöilevä omenaviini (Helmeilevä omenaviini) oli kovassa suosiossa vielä 90-luvun puolellakin. Olutpuoli oli 80-luvulla todella köykäinen nykypäivään verrattuna, IPA:t, stoutit jne. olivat ainakin pienemmillä paikkakunnilla aivan tuntemattomia. Ehkä jokin Helsingin pubi tai vastaava oli tästä poikkeus.
Hyi helvetti, meinasi nousta pala kurkkuun jo pelkästä ajatuksestakin kun mainitsit tuon Hölmöilevän omenaviinin. Tuota tuli joskus junnuna kiskottua ehkä vähän liikaakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Kasarilla oli seteli sekä kortti-automaatteja lähes joka paikassa ja itse maksoin tuolloin bensani Unionin kortilla. Unioneita löytyi ympäri Suomea ja muistaakseni suurimmassa osassa oli automaatit jotka mahdollistivat maksun myös öiseen aikaan.
Voin hyvinkin uskoa, että juppiaikaan 1987 oli polttoaineautomaatteja jo paljon. Pieni hetki tuosta eteenpäin on jo aikaa, josta pystyn hämärästi jo omakohtaisesti muistamaan, että olihan niitä - siis tankkauspaikkoja joissa ei ehkä lainkaan ollut sitä kahviota jossa isä olisi käynyt maksamassa. Tai ainakaan ei aina käynyt, ja samaan paikkaan mentiin taas myöhemmin, eli tuskin poistui maksamatta. :rofl2: Mutta näin koko vuosikymmentä ajatellen, olisiko automaatteja ollut tarjolla jo vaikkapa 1982? Jos näin oli, niin millä maksettiin? Etupäässäkö käteisellä ja/tai öljy-yhtiön kortilla? Kelpasiko ylipäänsä kaikkiin automaatteihin pankkikortti - tai siis vissiin ei eli mistä alkaen on kelvannut? Kansallinen pankkikorttihan oli nimittäin silloin uusi tuote - juuri kävin tarkistamassa että eri pankit toivat tarjolle vuosina 1978-1981.

Samalla tein havainnon, että Suomen ensimmäinen varsinainen kylmäasema Wikipedian mukaan aloitti 1990, eli 80-luvulla kaikki automaattitankkauspaikat ovat tämän tiedon mukaan olleet varsinaisen huoltoaseman yhteydessä. Tämä on minusta kummallista, ja epäilen että innovaation käyttöönottoa on estänyt jokin lakitekninen seikka. :hmm:

Oikeastaan eniten ihmettelen varhaisia setelirahastinlaitteita. Millä ilveellä silloin eli käytännössä 40 vuoden takaisella tekniikalla tunnistettiin ja oikeaksi todettiin setelit? Mahtoi olla rahalippaissa paljon väärennöksiä seassa. Eivät varmaan voineet toimia nykymittapuulla kovin hyvin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Samalla tein havainnon, että Suomen ensimmäinen varsinainen kylmäasema Wikipedian mukaan aloitti 1990, eli 80-luvulla kaikki automaattitankkauspaikat ovat tämän tiedon mukaan olleet varsinaisen huoltoaseman yhteydessä. Tämä on minusta kummallista, ja epäilen että innovaation käyttöönottoa on estänyt jokin lakitekninen seikka. :hmm:
Esim. Baltian maissa taitaa suurin osa asemista olla yhä edelleen miehitettyjä asemia, ja kylmäasemia on vain vähän viime näkemän perusteella, joten ei kai siinä siis mitään kovin kummallista ole jos Suomessakin on näin ollut joskus takavuosikymmeninä.. :)

Baltian maiden tilanne selittynee sillä, että työvoimakustannukset on riittävän pienet jotta oheismyynti kannattaa. Varmaan samasta syystä moni asema on auki 24h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 292
Baltian maiden tilanne selittynee sillä, että työvoimakustannukset on riittävän pienet jotta oheismyynti kannattaa. Varmaan samasta syystä moni asema on auki 24h.
Lisäksi sallittu tuotevalikoima on eri, mutta sehän ei liity 80-lukuun. Paitsi liittyy vähän siihen jo käsiteltyyn aiheeseen: kunnasta riippui, saiko kaljaa myydä, ja jossain vaiheessa sai yölläkin.

Toinen aasinsilta Baltiasta takaisin kasarille. Saattaa myös merkitystä olla sillä, että siellä päin on vielä oikeaa köyhää maaseutua, jossa ihmiset eivät aja omakotitalolta rahoitusyhtiön isolla farkulla hypermarkettiin eivätkä kävele kattohuoneistoltaan 200 metriä Saleen, vaan jopa pyöräilevät puulämmitteisestä mökistään kyläkauppaan, joka voi olla tai olla olematta huoltoaseman/polttoainemyymiön yhteydessä. Niinhän vielä kasarilla aika paljon asioitiin eri puolilla Suomea. 90-luvulla niitä pieniä kauppoja ja liikkeitä vähäisissä taajamissa vielä oli, mutta enimmäkseen kuolonkorinassa. 80-luku oli käsitykseni mukaan viimeinen vuosikymmen, jolloin niitä vielä oli paljon ja osa niistä tuotti realistisesti jonkinlaisen elannon. Eikä se toki koskenut pelkästään maaseudun pikkutaajamia tai niitäkin syrjäisempiä keskellä peltoa stop-merkin kohdalla olevia liikepaikkoja, vaan myös erilaisia kaupunkien laitamia omakotialueineen. Miksei myös varsinaista urbaania aluetta.

Liekö liioittelua sanoa, että Baltian maiden maaseudulla eletään paikoin yhä 1980-lukua? :hmm: Perustan käsitykseni lähinnä (tuoreisiin) kertomuksiin ja kuviin, koska en ole mikään travelleri vaan vyölaukkuturisti, joka on keskittynyt pääkaupunkeihin. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 160
Jos haluaa oikeasti käydä katsomassa millaista oli elämä 80 -luvulla, menkää Maarianhaminaan. Kaupat ja ruokaravintolat sulkeutuvat parhaimapaan turistiaikaan jo alkuillasta. Siellä aika on jämähtänyt sinne.
Tämä kokemus on vudelta 2019.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Mutta näin koko vuosikymmentä ajatellen, olisiko automaatteja ollut tarjolla jo vaikkapa 1982? Jos näin oli, niin millä maksettiin? Etupäässäkö käteisellä ja/tai öljy-yhtiön kortilla? Kelpasiko ylipäänsä kaikkiin automaatteihin pankkikortti
Muistan tankanneeni seteleillä 1984 moottoripyöräni sekä ensimmäisen oman autoni jossa oli iso tankki (Granada 3.0).
Saattoipa olla 1982 tai 1983 jolloin ensimmäiset automaatit tulivat mutta en voi vannoa muistin varmuuden osalta.

Ensimmäiset automaatit johon sopi sekä visa että kyseisen huoltoasemaketjun kortti tulivat muistaakseni 1989.
Vuodelta 1982 muistan sen kun haettiin tynnyrikaupalla bensaa pumpattavista läpinäkyvistä tornipumpuista moottorikelkkoihin, pyöriin ja pienkoneisiin jotka olivat kaksitahtisia vaatien valmiin öljyn bensan joukossa joka oli yleensä 3-4%. Kauppias otti vastaan myös asiakkaan öljyt ja sekoitustoivomuksen kunhan osti kerralla useamman tynnyrin.

Kylmiä asemia alkoi ilmestymään 1990 eteenpäin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Jos haluaa oikeasti käydä katsomassa millaista oli elämä 80 -luvulla, menkää Maarianhaminaan. Kaupat ja ruokaravintolat sulkeutuvat parhaimapaan turistiaikaan jo alkuillasta. Siellä aika on jämähtänyt sinne.
Tämä kokemus on vudelta 2019.
Ahvenanmaalle tulee rahaa ovista ja ikkunoista muutenkin, ei niiden tarvitse edes vaivautua..
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Olen usein miettinyt että mihin valkosipulin lemu hävisi? Siihen aikaan raitiovaunusta saattoi bongata jonkun joka oli syönyt valkosipulia edellisepäivänä, tai sitten oli itse syönyt ja muut tuli avautumaan. Mutta muistatteko enää törmänneenne valkosipulinhajuisiin ihmisiin?

Onko valkosipuli nykyään niin yleistä että siihen ei kiinnitä huomiota, vai eikö se usein syötynä vaikuta samalla tavalla? Maustepuoli on muutenkin monipuolistunut jonkin verran.
Olisiko tuollaisten tilojen ilmanvaihto parantunut, samoin kuin yleinen siisteysnormikin selvästi on? Sehän haju puskee hengityksen ja pierun ohella (tai jopa enimmäkseen) ihosta. Luulisi peseytymis- ja pyykkäystiheyden vaikuttavan ratkaisevasti. Kasarillahan moni pesi vielä viikoittain, nykyisessä aasialaisessa ylihygieniassa kokovartalosuihku 1-3 kertaa päivässä on minimi.

Olisiko oma aistiherkkyytesi heikentynyt iän myötä?

En nimittäin keksi mitään selitystä sille, että valkosipulin aiheuttama ihmisestä etenevä tuoksu olisi vähentynyt itsessään, enkä myöskään usko että se on niin vallitseva että siihen olisi vain totuttu. Ei se kuitenkaan mikään erikoisuus ole 80-luvullakaan ollut.
ns. pitkät illat buzineksessa ova käyneet harvalukuisiksi. Pahintahan se oli se aamuinen samoilla silmillä hiihtävä "liikemies", jonka odööriin ei vaikuttanut pelkästään illallisella mennyt valkosipuli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2018
Viestejä
342
Ainakin itse olen huomannut että noihin hajuihin ja tuoksuihin on tottunut jonkun verran eli kaikkiin ei niin kiinnitä huomiota. Ja valkosipulin kohdalla varmaan ainakin itselläni on se, että itse käytän kohtalaisen paljon valkosipulia niin sitä ei niin itse enää haista.

Yleensäkin nykyään varmaan keskimäärin hygieniatasokin on korkeampi kuin 80-luvulla, muistan nuoruudesta kun oli sellaisia ihmisiä jotka eivät juurikaan suihkussa käyneet kuin lauantai-iltaisin saunan jälkeen ja joskus muulloin vain satunnaisesti. Nykypäivänä varmaan suurin osa ihmisistä käy lähes päivittäin suihkussa ja jotkut jopa useamman kerran päivässä. Nykyään tuon paskanhajun tilalle on tullut se, että välillä tuntuu että jotkut käyvät aamu-uinnilla jossain hajuvedessä kun sellainen muutaman metrin haisukenttä liikkuu niiden ympärillä.

Tietty nykyäänkin kyllä monet ulkomaalaiset haiskahtavat melkoisesti, varsinkin tiettyihin kulttuureihin ja kansalaisuuksiin kuuluvat mutta jätän nyt tässä sen tarkemmin erittelemättä.
Niin, tavallaanhan tässäkin kävi niin, että luonnollisista hajuista(= paskan ja hienhaju?) tuli huono juttu, kun joku keksi, että ne on huono homma ja laumaeläimet peesasivat. Voin hyvin kuvitella maailman(=dystopian?), jossa joku ei olisi keksinyt tota, ja hajuja pidettäisiin edelleen normaaleina. Koiran kanssa makaan tässä vieretysten pihakeinussa, ja koira haisee...no...koiralta.

Sama kävi ihokarvoitukselle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Esim. Baltian maissa taitaa suurin osa asemista olla yhä edelleen miehitettyjä asemia, ja kylmäasemia on vain vähän viime näkemän perusteella, joten ei kai siinä siis mitään kovin kummallista ole jos Suomessakin on näin ollut joskus takavuosikymmeninä.. :)

Baltian maiden tilanne selittynee sillä, että työvoimakustannukset on riittävän pienet jotta oheismyynti kannattaa. Varmaan samasta syystä moni asema on auki 24h.
Saksassa en törmännyt yhteenkään kylmäasemaan tai edes automaattiin. En tiedä sitten kieltääkö Saksan lainsäädäntö bensiinin myynnin automaatista.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Saksassa en törmännyt yhteenkään kylmäasemaan tai edes automaattiin. En tiedä sitten kieltääkö Saksan lainsäädäntö bensiinin myynnin automaatista.
Baltiassa tuntuvat olevan kyllä laillisia, tai ainakin jossain päin Baltiaa, mutta ei siellä kylmäasemia paljon ole...

Eikös Saksassa ole käteisen käytön kulttuuri? Käteinen on vähän kömpelö maksuväline automaattien kanssa, eli se voisi selittää asiaa osittain...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
679
Pikaisen googlettelun perusteella polttoaineautomaatteja ja kylmäasemia löytyy myös Saksasta, mutta ne ovat siellä harvinaisia.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Jos haluaa oikeasti käydä katsomassa millaista oli elämä 80 -luvulla, menkää Maarianhaminaan. Kaupat ja ruokaravintolat sulkeutuvat parhaimapaan turistiaikaan jo alkuillasta. Siellä aika on jämähtänyt sinne.
Tämä kokemus on vudelta 2019.
Kyllä siellä Maarianhaminassa on tätä nykyä ihan iltakymmeneen asti merkittävimmät keskustan ruokakaupat auki joka päivä eivätkä ravintolatkaan mene erityisen aikaisin kiinni. Kymmenen vuotta sitten ennen S-ryhmän tuloa tilanne kyllä oli kuvailemasi kaltainen eli kaupat menivät kiinni ~klo 19 eikä puhettakaan sunnuntaiaukioloista. Harvemmin asutuissa paikoissa kyläkauppojen ja ravintoloiden aukiolot ovat edelleenkin suppeammat. Tuli kieltämättä flashbackit kasarilapsuuteen niistä aukioloajoista kun silloin aikaisemmin siellä kävi pyörimässä. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Aika harvassa paikkaa... En ole kyllä suoraan sanottuna pariin vuoteen ainakaan enää tuollaiseen automaattiin törmännyt.
On seteliautomaatteja edelleen, mutta ei joka asemalla. Juuri viikko tai pari sitten tankkasin setelillä :psmoke: Missä määrin uusia seteliautomaatteja asennetaan, sitä en tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 160
Moni arkipäiväinen asia on muuttunut sitten 80- luvun. Se mikä oli silloin normaalia on tänä päivänä hyshys.

Silloin esimerkiksi tehtiin tv -sketsejä mustalaisista ja lappalaisista. Nyt se ei ole sopivaa. Tummaihoisista käytettiin yleisesti sanaa "neekeri", jopa urheiluselostuksissa. Kake Singers teki kappaleen "Me halutaan olla neekereitä".

Rikokset olivat tuolloin erilaisia. Pankkiryöstöjä tehtiin varsinkin kesäaikaan. Kaikki varmaan muistavat panttivankidraaman 1986 joka päättyi Mikkelin räjähdykseen.
Toinen mikä on jäänyt mieleen, Raivo Roosna ja Aleks Lepajoe. Kaksi aseellista ryöstöä vuonna 1985.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 960
Moni arkipäiväinen asia on muuttunut sitten 80- luvun. Se mikä oli silloin normaalia on tänä päivänä hyshys.
Silloin esimerkiksi tehtiin tv -sketsejä mustalaisista ja lappalaisista. Nyt se ei ole sopivaa. Tummaihoisista käytettiin yleisesti sanaa "neekeri", jopa urheiluselostuksissa. Kake Singers teki kappaleen "Me halutaan olla neekereitä".
Mutta sitten taas vastaavasti moni asia oli silloin hyshys ja sensuuri oli paaaaljon tiukempaa. Neuvostoliitto oli tabu ja radiossa ei saanut soittaa mitä tahansa ja telvisiossa näyttää mitä tahansa.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Silloin esimerkiksi tehtiin tv -sketsejä mustalaisista ja lappalaisista. Nyt se ei ole sopivaa. Tummaihoisista käytettiin yleisesti sanaa "neekeri", jopa urheiluselostuksissa. Kake Singers teki kappaleen "Me halutaan olla neekereitä".
Toisaalla oli just puhetta siitä, miten 80-luvulla raiskaus avioliitossa ei ollut rikos.

Eli asiat on selvästi menneet parempaan suuntaan.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ja menevät taas paskempaan suuntaan. Voi sitten muistella että ennen 2015 oli asiat mallillaan suomessa.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Jep, jopa entinen laki- ja sivistyspuolue Kokoomus näyttää olevan sitä mieltä, että perustuslailla voi pyyhkiä, eikä sitä oikeastaan muuhun tarvita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 140
Juuri Kiuruveden Alkoon isäukolla oli aikoinaan palava kiire :cool:
Samanlaisia muistoja itsellä kiireellä kyseiseen kohteeseen menijöistä.

Kymmenisen vuotta sitten kun sinne saatiin liikennevalot, niin liikenne alkoi siirtyä muille reiteille kun ei paikalliset niissä halunnut odotella. "Kierrän mielummin muutaman kilometrin".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Kasarilla oli pikkupojan onnenpäivät kun vanhat 50-penniset kävi viiden markan kolikoista pelikoneissa, jos en ihan väärin muista niin tuo oli kasarin lopulla. Silloin tuli tehtyä tiliä kun oli saatanallisen kokoinen säästöpossu täynnä kolikoita. :D Eikä kahviloiden tai huoltoasemien setiä ja tätejä juuri kiinnostanut pelaako pikkunassikat sitä Super Mario ykköstä kolikkopelinä vai niitä linjapotteja tai pokeria.

Lisäski kasarilla ajettiin selvästi alle mopoikäisinä pyöräteitä viritetyllä mopolla tai jopa Kawan pikkupyöräisellä KX80:llä kaksi päällä. Ilman kypäriä toki koska tornihuhun mukaan kypärät päässä teko olisi ollut harkittu ja sanktio kovempi kiinni jäädessä. :D Ja ihan pokkana noitakin käytiin noin kymmenkesäisinä tankkamassa huoltoaseman pihassa ja kukaan ei kertaakaan kysellyt mitään. Oi villi kasari. :D
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
688
Virittääköhän nuoriso enää mopoja yhtä pöljästi? Tuolloinhan jollain tossumopoillakin pääsi yli satasta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 265
Viestejä
4 212 899
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom