Hullu 80 -luku

Kasarilla oli pikkupojan onnenpäivät kun vanhat 50-penniset kävi viiden markan kolikoista pelikoneissa, jos en ihan väärin muista niin tuo oli kasarin lopulla. Silloin tuli tehtyä tiliä kun oli saatanallisen kokoinen säästöpossu täynnä kolikoita. :D Eikä kahviloiden tai huoltoasemien setiä ja tätejä juuri kiinnostanut pelaako pikkunassikat sitä Super Mario ykköstä kolikkopelinä vai niitä linjapotteja tai pokeria
Toimi vielä ysärilläkin. Ainakin kun käsitteli reunat viilalla.
 
Lisäski kasarilla ajettiin selvästi alle mopoikäisinä pyöräteitä viritetyllä mopolla tai jopa Kawan pikkupyöräisellä KX80:llä kaksi päällä. Ilman kypäriä toki koska tornihuhun mukaan kypärät päässä teko olisi ollut harkittu ja sanktio kovempi kiinni jäädessä. :D Ja ihan pokkana noitakin käytiin noin kymmenkesäisinä tankkamassa huoltoaseman pihassa ja kukaan ei kertaakaan kysellyt mitään. Oi villi kasari. :D
Kasarilta onkin jäänyt hyvin mieleen, kun kaksi tuttua täräytti viritetyllä PV suskalla melkein 100km/h bussin kylkeen ja matka loppui siihen paikkaan.
 
Kyllä nykynuorisolla on asiat ihan päin vittua kun asennellaan jotain pörinäputkia nelitahtikevareihin ja kulkupuoli ei muutu miksikään. Oma kaveripiiri haki virittämällä vauhtia eikä ääntä, ääni tosin tuli usein kaupan päällisiksi kun jotain siankelliä asennettiin kiukulla PV:hen.
 
Kyllä nykynuorisolla on asiat ihan päin vittua kun asennellaan jotain pörinäputkia nelitahtikevareihin ja kulkupuoli ei muutu miksikään. Oma kaveripiiri haki virittämällä vauhtia eikä ääntä, ääni tosin tuli usein kaupan päällisiksi kun jotain siankelliä asennettiin kiukulla PV:hen.

Kyllähän ne mopot taisivat reilusti yli sadan kilometrin tuntivauhtia kulkea kun 50 kuutioinen vakiopytty vaihtui 80 kuutioiseen läppäpyttyyn, pakoputki tehoputkeen ja kaasarikin sitten aivan toisenlaiseen ja välityksiä vähän muuteltiin. Vaatteetkin haisivat aika tavalla kaksitahti koneen savulle ja bensalle kun niillä ajeli, koska paloprosessi ei varmaan ollut puhtaimmasta päästä koneessa.

Siitä ei ole itsellä mitään tietoa miten nyky-jonnet 2020-luvulla mopojaan virittelee. Old school temput ja sitten uudet kartat ECU:un?

Diesel koneisesta mopoautosta saisi varmaan melkoisesti tehoa ja vääntöä irti kun pistäisi siihen biturbon ja intercoolerin. Tosin moottori ja muu mopoauton tekniikka tuskin ainakaan kauaa kestäisi noussutta tehoa ja vääntöä.
 
-Tsernobyl
-BMX pyöräni
-Pappa Tunturi moponi viritettynä
-Commodore 64
-Amiga 500
-Ei kuullut sanaa työttömyys eikä sen eri muotoja
-Olin 12 vuotiaana trukkikuskina varastolla kesätöissä (ei taitaisi enää onnistua)
-Kyläkauppoja oli vielä hyvinkin reilusti ja niissä oli mukava asioida
-En nähnyt kellään matkapuhelinta
-Ei internettiä
-Käytettiin miltei pelkästään käteistä
-Lapset sai remuta hyvinkin vapaasti ulkona ja kokeilla rajojaan

80-luvusta on erittäin lämpimät ja hyvät muistot kutenon itseasiassa vanhemmillanikin.
90-luvun alku pääsee lähelle omissa tilastoissani lamasta huolimatta mutta loppupuoli oli jo heikompaa selkeästi.
00- luku onkin ollut tasaista alamäkeä :D
 
Siitä ei ole itsellä mitään tietoa miten nyky-jonnet 2020-luvulla mopojaan virittelee. Old school temput ja sitten uudet kartat ECU:un?
Käsittääkseni sopivan aihion valitsemalla homma on aika helppoa melko pitkälle. Jos kyseessä on vakioasussaan sopivan kulkeva 50-kuutioinen kaksitahtipyörä, niin imu- ja pakopuolen kuristus sekä kierrosrajoitin puretaan pois. Normaali huippunopeus kuristamattomassa suunnitellussa konfiguraatiossa voi olla esimerkiksi yli 80 km/h. Varsinainen virittäminen alkaa vasta tästä pisteestä, jos on alkaakseen.

Kasarilla tai ysärillä lieni tosiaan tavallista kasvattaa iskutilavuus johonkin 70-85 kuutioon. Tavallaan kovin radikaali muutos sekään ei monessa tapauksessa ollut, kun samoja perusmoottoreita tehtiin muuhun käyttöön(jopa saman pyörän runkoon) tehtaaltakin 80-kuutioisena.

Virittääköhän nuoriso enää mopoja yhtä pöljästi? Tuolloinhan jollain tossumopoillakin pääsi yli satasta.
Varmaan vähemmän tekevät suurempaa viritystä.

Tavallaan ehkä viritetään vähemmän pöljästi kun mopot ovat parempia. Joku vehje, joka laitetaan kulkemaan vaikka yhdeksääkymppiä ja jonka jarrut, runko, renkaat ja iskarit ovat siihen mitoitetut, ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä ajoneuvona vaarallinen - sen enempää kuin jokin laillinen pikku moottoripyörä. Ei toki hyvä juttu. Lapset moottoripyörällä liikenteessä ilman ajotaitoa ja kokemusta, pahimmillaan poliisia pakoon lähdössä, turvallistako? No ei helvetissä. Silti jonkin verran eri asia kuin jeesuksen paha PV jolla ajetaan samaa vauhtia. Tai oikeastaan pahempi oli jälkikäteen miettien jopa minun apinamoponi, joka kyllä kulki vain reilua kuuttakymppiä, mutta oli aika loppuunnussittu ja alunperinkin käytännössä iskunvaimentamaton ja jarruton peli. Siis olisi ollut ns. tappomopo ellen olisi ollut suhteellisen fiksu ajaja. Tyhmyys rajoittui siihen, että otin riskin virallisista seuraamuksista. Ajoin myös alaikäisenä kortittomana ja vanhemmat eivät moista estäneet - vaikka hullu 80-luku oli jo takana.
 
Isommista kaupungeista en osaa sanoa, mutta kyllä nuoriso ainakin pikkupaikkakunnilla vielä jaksaa virittää noita modernejakin "isoja" enduro-mallin mopoja. Mitä nyt nyt olen pintapuolisesti nähnyt ja kuullut, niin mitään pyttyjen vaihtoja harvemmin tehdään, mutta ilmeisesti pikkuvirityksilläkin noita saadaan kulkemaan lähes maantienopeuksia. Tuollainen isopyöräinen ja levyjarrullinen on edes jossain määrin turvallinen isommissakin nopeuksissa, toisin kuin aikoinaan nämä ysäritouhut, jossa jo valmiiksi jarruttomia tossumopoja viriteltiin kulkemaan satasta. Oma PV kulki parhaimmillaan 70km/h pintaan ja sekin kyllä riitti.
 
-Tsernobyl
-BMX pyöräni
-Pappa Tunturi moponi viritettynä
-Commodore 64
-Amiga 500
-Ei kuullut sanaa työttömyys eikä sen eri muotoja
-Olin 12 vuotiaana trukkikuskina varastolla kesätöissä (ei taitaisi enää onnistua)
-Kyläkauppoja oli vielä hyvinkin reilusti ja niissä oli mukava asioida
-En nähnyt kellään matkapuhelinta
-Ei internettiä
-Käytettiin miltei pelkästään käteistä
-Lapset sai remuta hyvinkin vapaasti ulkona ja kokeilla rajojaan

80-luvusta on erittäin lämpimät ja hyvät muistot kutenon itseasiassa vanhemmillanikin.
90-luvun alku pääsee lähelle omissa tilastoissani lamasta huolimatta mutta loppupuoli oli jo heikompaa selkeästi.
00- luku onkin ollut tasaista alamäkeä :D

Veit sanat suustani. Mitä pidemälle 2000 lukua on menty sitä enempi on vituttanut.

Nykyään kaikesta itketään ja millo mikäkin lehmän kuva maitotölkissä loukkaa ryhmää yksi tai kaksi.
Suhteellisuuden taju on läksiny veke nykyään.

Ja naiset on lihavampia, joka päivä tulee kateltua kaupoissa että ei helvetti mitä sotanorsuja. Sitä se kehopositiivisuus teettää.
 
Ja naiset on lihavampia, joka päivä tulee kateltua kaupoissa että ei helvetti mitä sotanorsuja. Sitä se kehopositiivisuus teettää.
Toisaalta taas kasarilla naisetkin veti röökiä kuin korsteenit ja hampaat ja hygienia oli usein mitä oli ja alkoholia kului enemmän niin miehillä kuin naisillakin ja varsinkin miehiä oli "siltojen alla" helvetisti enemmän kuin nyt.
Että siihen nähden elintoso on noussut ja se näkyy.
 
Tavallaan ehkä viritetään vähemmän pöljästi kun mopot ovat parempia.
Mitä noita oman junnun kavereita aikanaan kattelin, niin nimenomaan pöljästi 'viriteltiin' Harva ymmärsi koneista mitään ja joku pakopuolen kuristusten poisto oli jotain käsittämätöntä taikaa :D

PV:stähän näki aikanaan päällepäin koska on riittävästi viritetty, jos etulokari oli murtunut tai hitsattu siitä kiinityskorvan paikkeilta, niin alkoi olemaan hyvällä mallilla :)
 
Mitä noita oman junnun kavereita aikanaan kattelin, niin nimenomaan pöljästi 'viriteltiin' Harva ymmärsi koneista mitään ja joku pakopuolen kuristusten poisto oli jotain käsittämätöntä taikaa
Joo, tuskin nyky nuoriso tajuisi mitään pytyn imu sekä pakopuolen viilauksista, tehomännän teosta ja dellorton kaasareista yms mitä 80/90-luvulla tehtiin perus tuntureihinkin. Mutta onhan noi nykymopot kehittyneempää tekniikkaa ja varmasti niihinkin saa viri osia ostettua.
Itsellä oli 90-luvun alussa viriteltynä 70-luvun 3-vaihteinen tunturi sport, tunturi super sport 65cc pytyllä /16mm kaasarilla /tehomannällä ja alakäyrä tehoputkella, hetken oli myös jokin helkama raisu (paska), ja lopulta suzuki S1 80cc pytyllä mikä oli täysin naamioitu vakion näköiseksi (esim ne kumit pytyn reunoilla), sekin kulki 80km/h vakio välityksillä kun kone kiersi kunnolla (edit tai taisi mulla olla eturatas yksi hammas suurempi kuin vakio eli 14 vai 15). Mut helposti enemmän rattaita vaihtamalla ois saanut sen menee yli 100km/h.
Ja siellä maalaiskylällä, 20km turusta, oli varmaan lähes 10kpl suzuki pv mopoja jotka kulki 80-100km/h kun kaikissa oli se 80cc pytty joko läpillä tai ilman ja poliiseista ei tietoakaan. Tai yksi kaveri jäi kiinni ja hänen ajokortin saanti meni sitten vuodella eteenpäin kun jäi 17 vuotiaana kiinni viritetystä moposta kun kulki sillä 4km hiekkatie siirtymän että pääsi bussilla amikseen. Sen PV piti niin kauheaa meteliä revenneen tehoputken kanssa niin varmasti oli joku naapuri/kyläläinen soittanut poliisit kytikselle sinne kun joka päivä samaan aikaan ajoi noi siirtymät sillä.
Ja tosiaan ne suzuki pv:n/S1:n moottorit oli tehty kestämään isompiakin tehoja kun suzuki myi myös samalla moottorilla olevaa 80cc pikku motocross pyörää johon luvattiin reilu 8hp vs pv:n 1,5hp. Joten kiertokanget, kampiakselit ja laakerit yms oli tehty kestämään varmasti isompia tehoja.

Hulluin vehje noista "mopoista" oli kun kaverilla oli suzuki pv mihin oli laitettu/muokattu 125cc suzuki rg (ns. gamman) vesijäähdytetty kone. Etulampun tilalla oli syyläri ja oli vielä alakäyrä pakoputkella joten maavaraa oli se 2-4cm. Penkiksi oli teipattu ilmastointiteipillä tyyny runkoon kiinni ja jarruja ei miltein laisinkaan.
Sillä oli hauska ajella kun nosti keulaa vielä 70-75km/h vauhdissa ja huiput oli luokkaa 120km/h. Ja kun sain siihen aikoihin kevari kortin ajettua ja ostin kesätyö rahoilla aika tuoreen yamaha TZR 125 kevarin (23hp), niin vedettiin kaverin kanssa kiihdytyskisat. Se PV voitti johki 80-90km/h vauhtiin saakka mut sit alkoi TZR menee ohi.
Ai mitä muistoja :)
Edit. Sorry ot kun menin -90 luvun puolelle mutta mopo keskustelu vei mennessään.
 
Viimeksi muokattu:
suzuki S1 80cc pytyllä mikä oli täysin naamioitu vakion näköiseksi (esim ne kumit pytyn reunoilla)
Ha. Mulla sama, kaasarina originaalin näköinen isompi Mikuni ja tehoputkeen hepattu mutterit, jotta sai sen alkuperäsen putken lämpökilven paikoilleen :D Kerran talvella ajoin tutkaan peräti 55km/h kun olin just lähtenyt liikenteeseen eikä yksinkertasesti sattunut kulkemaan kovempaa kylmällä koneella. Konstaapeli aikansa katteli ja totesi, että rattaitako olet vaihdellut. Totesin vaan, että joo, kun on mukavampi ajaa pidempää matkaa kun ei kone jaksa huutaa täysillä kierroksilla. Totes vaan, että jahas ja toivotti hyvää pävänjatkoa :D

En sitten tiedä paljonko aika kultaa muistoja, mutta olihan tuo hienoa aikaa.
 
Mitä noita oman junnun kavereita aikanaan kattelin, niin nimenomaan pöljästi 'viriteltiin' Harva ymmärsi koneista mitään ja joku pakopuolen kuristusten poisto oli jotain käsittämätöntä taikaa
Voi toki olla näinkin - ehkä ylipäänsä into mopoiluun on laskenut kaupungistumisen ja elintason ja mautojen ja gaattorien takia. Mutta kyllä entisaikoinakin viritettiin osaamattomasti. Kai se taitotaso asettuu ja asettui porukoittain ihan eri asteelle. Nykyään olisi tietoakin helposti saatavilla, ennen piti kädestä pitäen -opetuksen puuttuessa mennä kirjastoon asti, jaksaa lukea kokonaisia kirjoja ja osata lukea. Nykyään voi tiktokki jäädä kesken, kun ei jaksa katsoa yli neljää sekuntia.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Miksi hommata kaupungissa omaa autoa, tai edes omaa polkupyörää, kun sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä on nykyään monessa paikassa.
 
Voi toki olla näinkin - ehkä ylipäänsä into mopoiluun on laskenut kaupungistumisen ja elintason ja mautojen ja gaattorien takia. Mutta kyllä entisaikoinakin viritettiin osaamattomasti. Kai se taitotaso asettuu ja asettui porukoittain ihan eri asteelle.
Joo, kyllähän se jo tuolloin oli selvästi havaittavissa, että maaseudulla kasvanella ihmisillä oli selkeesti erilainen ote maailmaan. Ei kai sitä turhaan maalaisjärjestä puhuta :D
 
Joo, kyllähän se jo tuolloin oli selvästi havaittavissa, että maaseudulla kasvanella ihmisillä oli selkeesti erilainen ote maailmaan. Ei kai sitä turhaan maalaisjärjestä puhuta :D
Joo, ja minä viritin vähän niukasti(ja jälkeenpäin arvioiden huolsin huonosti) lähinnä siksi, ettei faija toiminut mekaanikkona ja tallipäällikkönä moporälläystä lietsomassa, kuten niin monella hurjemmalla virittäjällä hullussa menneisyydessä. Myönnettäköön että 90-luvusta oli kysymys, mutta aiheen mukainen kulttuurimuutos tästä ajasta ysärille on vähintään kevytversio siitä, mitä se on kasarille asti mitattaessa. Tämäkin saattoi johtua siitä, että oli siinä kohtaa jo kyllästynyt mopojen, prätkän ja kuplavolkkarin valoa kestämättömään virittämiseen eikä niinkään siitä, että olisi ollut erityisen vastuullinen tai moralisti. Ei estänytkään ja tasan tarkkaan tiesi. :hmm:

Kavereilta tietysti sai apuja ja asioista paljon juteltiin, mutta kellään muulla ei sattunut olemaan nelitahtimopoa. Olivat niin innoissaan siitä öljybensan hajusta ja läppäpytyistä. Ehkä harvempi nykyään alkaa itse hitsata kokoon paisuntakammioita sun muuta. Olisiko silloinkin johtunut ajan suhteellisest persaukisuudesta osaltaan - tai sitten siitä, että yläasteen teknisen työn opettaja neuvoi ja auttoi mopojen laittomassa virittämisessä, vaikka samalla kielsi. :rofl2:
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Joo, kyllähän se jo tuolloin oli selvästi havaittavissa, että maaseudulla kasvanella ihmisillä oli selkeesti erilainen ote maailmaan. Ei kai sitä turhaan maalaisjärjestä puhuta :D
Sitten tuli kalliit mopoautot ja niillä oli mukavampi ajella.
 
Miksi hommata kaupungissa omaa autoa, tai edes omaa polkupyörää, kun sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä on nykyään monessa paikassa.
Onko se sitten joku elämys konkeloida kävelyvauhtia jollain kuppaisella lainapyörällä tai kalliisti vuokratulla kovakumimopolla? Toki niille on paikkansa, mutta oma on aina parempi jos siinä vuokraamon alueella asuu. Taksillakin on kiva ja halpa mennä nyt kun ne vapautettiin, eikös vain?

Kyllähän jo 80-luvulla kai ajettiin lainapyörillä, siis ilman lupaa lainatuilla baarista kotiin. Harvempi varmaan kehtasi kuin nykyään. Känni oli kova, mutta jonkinasteiset käytöstavat pohjalla. Taksilla oli varmaan tavallaan kiva mennä, ellei sitten se röökinhaju häirinnyt.
Sitten tuli kalliit mopoautot ja niillä oli mukavampi ajella.
Joo ja pystyy jopa realistisesti ajamaan pohjoismaisessa ilmastossa muutenkin kuin kesällä kivasti ja lopun aikaa extreme-urheiluna. Harmillisesti vielä kasarilla ei ollut vastaavaa ilmiötä meillä. Ruåtsissa olivat aikaansa edellä ja pääsivät teinit ajamaan kävelyvauhtia vanhoista Volvoista tehdyillä traktoreilla. Paljon vähemmän ikävä ilmiö kuin mautot, jopa jollakin tasolla tyylikästä.
 
Ha. Mulla sama, kaasarina originaalin näköinen isompi Mikuni ja tehoputkeen hepattu mutterit, jotta sai sen alkuperäsen putken lämpökilven paikoilleen :D Kerran talvella ajoin tutkaan peräti 55km/h kun olin just lähtenyt liikenteeseen eikä yksinkertasesti sattunut kulkemaan kovempaa kylmällä koneella. Konstaapeli aikansa katteli ja totesi, että rattaitako olet vaihdellut. Totesin vaan, että joo, kun on mukavampi ajaa pidempää matkaa kun ei kone jaksa huutaa täysillä kierroksilla. Totes vaan, että jahas ja toivotti hyvää pävänjatkoa :D

En sitten tiedä paljonko aika kultaa muistoja, mutta olihan tuo hienoa aikaa.
Pikkuveli narahti super sportilla ohittaessaan jyrkässä ylämäessä 50 km/h alueella siviilipoliisiauton, reippaalla ylinopeudella tietysti :D
 
Tavallaan ehkä viritetään vähemmän pöljästi kun mopot ovat parempia. Joku vehje, joka laitetaan kulkemaan vaikka yhdeksääkymppiä ja jonka jarrut, runko, renkaat ja iskarit ovat siihen mitoitetut, ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä ajoneuvona vaarallinen - sen enempää kuin jokin laillinen pikku moottoripyörä. Ei toki hyvä juttu. Lapset moottoripyörällä liikenteessä ilman ajotaitoa ja kokemusta, pahimmillaan poliisia pakoon lähdössä, turvallistako? No ei helvetissä. Silti jonkin verran eri asia kuin jeesuksen paha PV jolla ajetaan samaa vauhtia. Tai oikeastaan pahempi oli jälkikäteen miettien jopa minun apinamoponi, joka kyllä kulki vain reilua kuuttakymppiä, mutta oli aika loppuunnussittu ja alunperinkin käytännössä iskunvaimentamaton ja jarruton peli. Siis olisi ollut ns. tappomopo ellen olisi ollut suhteellisen fiksu ajaja. Tyhmyys rajoittui siihen, että otin riskin virallisista seuraamuksista. Ajoin myös alaikäisenä kortittomana ja vanhemmat eivät moista estäneet - vaikka hullu 80-luku oli jo takana.

Onhan se kuitenkin vaarallista hommaa virittää mopo kulkemaan vaikka 90-100 km/h vaikka tekniikan puolesta se hyvin toimisikin ja jarruista lähtien kaikki olisi mitoitettu kovempiinkin nopeuksiin. Mopollahan saa kuitenkin ajaa esimerkiksi monilla pyöräteillä ja sinne kun lähtee esimerkiksi lasten ja koiranulkoiluttajien sekaan ajamaan viritetyllä mopolla 90-100 km/h, niin katastrofin ainekset on kasassa.

Ainakin itselläni aikoinaan mopo-jonne-iässä siinä mopon kaasussa oli suunnilleen vain on ja off-asennot. Eli sillä ajettiin aina niin paljon kuin koneesta sai irti ja sitten nolla-kaasulla risteyksiin tullessa jne.

Eihän sitä millään autollakaan tai moottoripyörällä ajata tuolla tyylillä, että kaasu pohjassa aina mennään. Sillä tyylillä ajaessa ensimmäinen ajomatkakin taitaisi jäädä viimeiseksi elävien kirjoissa.
 
Samanlaisia muistoja itsellä kiireellä kyseiseen kohteeseen menijöistä.

Kymmenisen vuotta sitten kun sinne saatiin liikennevalot, niin liikenne alkoi siirtyä muille reiteille kun ei paikalliset niissä halunnut odotella. "Kierrän mielummin muutaman kilometrin".
Mutta nyt siellä näyttää muutama tyyppi ajavan traktorilla pillurallia. 80-luvulla oltiin liikkeellä jonkun juuri kortin saaneen kaverin Toyotassa tai vastaavassa, kierrettiin samat kadut muutamaan kymmeneen kertaan tai käytiin jopa Iisalmessa! Ja porukkaa riitti kiertämään. Nykyään siellä näyttää olevan iltaisin autoja liikkeellä murto-osa tuon aikaisesta, eikä jalkaisin senkään vertaa. Taitaa moni muu pieni paikkakunta olla yhtä mummoutunut.
 
Onhan se kuitenkin vaarallista hommaa virittää mopo kulkemaan vaikka 90-100 km/h vaikka tekniikan puolesta se hyvin toimisikin ja jarruista lähtien kaikki olisi mitoitettu kovempiinkin nopeuksiin. Mopollahan saa kuitenkin ajaa esimerkiksi monilla pyöräteillä ja sinne kun lähtee esimerkiksi lasten ja koiranulkoiluttajien sekaan ajamaan viritetyllä mopolla 90-100 km/h, niin katastrofin ainekset on kasassa.
Jep. Juuri tähän viittasin maininnalla "lapset moottoripyörällä liikenteessä".
Ainakin itselläni aikoinaan mopo-jonne-iässä siinä mopon kaasussa oli suunnilleen vain on ja off-asennot. Eli sillä ajettiin aina niin paljon kuin koneesta sai irti ja sitten nolla-kaasulla risteyksiin tullessa jne.

Eihän sitä millään autollakaan tai moottoripyörällä ajata tuolla tyylillä, että kaasu pohjassa aina mennään. Sillä tyylillä ajaessa ensimmäinen ajomatkakin taitaisi jäädä viimeiseksi elävien kirjoissa.
Noinhan laiskalla mopolla pääosin kuuluu tai kannattaa ajaa, kuten yleensä nykyisin laillisella sähköpotkulaudallakin.

Yhdellä kaverilla oli vähän tällainen ajotapa moposta autoon siirtyessä. Onneksi hänellä oli niin laiska paha romu, että kiihtyvyys oli samaa tasoa kuin mopossa, eikä nyt kuitenkaan aina sillä 120 km/h huippunopeudella ajanut. Ongelma varsinaisesti ilmeni ja korjaantui, kun hän ajoi muiden autoilla. Normaalit 100-200 hevosvoiman pelithän meinasivat aina lähteä heti tumpusta ensimmäisillä lähdöillä kunnes kaveri muisti ettei näitä voi ajaa oletuksena kaasu pohjassa.

Niin laiskoja katiskoja ei sentään enää ole edes nuorisoautoina, ellei jotain rättäriharrastajaa lasketa. Ne varmaan keskimäärin osaavat ajaa.
 
80-luku... Kannoin vaippoja siihen aikaan... Ja mitä muuta jäi mieleen kasarista: Kaksi mäntyä. Jotka sai kyytiä muistaakseni joskus 90-luvulla about keskivaiheilla. Ja mitä muuta muistan 80-luvulta: No sen muistan et sen jälkeen saapui ihana ihana 90-luku!
 
Normaalit 100-200 hevosvoiman pelithän
Kasarilla? Username checks out... Mulla oli kaverilla joku viritetty 5-sarjan Bemu, jossa oli dynolaput pikkasen alta 180 hp ja se kyllä kylän tehokkaampia teinirasseja vielä ysärin ekoina vuosinakin. Ehkä me landella oltiin vain köyhiä. Itte kun ajeli diesel-asconalla, niin toi lappu lattiassa joka paikkaan oli ihan toimiva resepti. Olisko ollu jotain 50hp nurkilla...
 
Jep. Juuri tähän viittasin maininnalla "lapset moottoripyörällä liikenteessä".

Noinhan laiskalla mopolla pääosin kuuluu tai kannattaa ajaa, kuten yleensä nykyisin laillisella sähköpotkulaudallakin.

Yhdellä kaverilla oli vähän tällainen ajotapa moposta autoon siirtyessä. Onneksi hänellä oli niin laiska paha romu, että kiihtyvyys oli samaa tasoa kuin mopossa, eikä nyt kuitenkaan aina sillä 120 km/h huippunopeudella ajanut. Ongelma varsinaisesti ilmeni ja korjaantui, kun hän ajoi muiden autoilla. Normaalit 100-200 hevosvoiman pelithän meinasivat aina lähteä heti tumpusta ensimmäisillä lähdöillä kunnes kaveri muisti ettei näitä voi ajaa oletuksena kaasu pohjassa.

Niin laiskoja katiskoja ei sentään enää ole edes nuorisoautoina, ellei jotain rättäriharrastajaa lasketa. Ne varmaan keskimäärin osaavat ajaa.
Tuo "normaalit 100-200 hv" kuulostaa vähintään ysäriltä tai normaalin huomioiden 2000-luvulta.

Kasarilla GTI-luokan vertailussa tehot olivat 105-130 hv (TM 05/1985). Esim. luokan "kantaisä" Golf GTI, 112 hv, 175/70R13. Kyllä niitä silti tuotiin mutkaan ilman ABS:a tai ESC:a niin, että nykynuoria hirvittäisi. Kuvassa Kadett GSi kaksi pyörää ilmassa. Lieköhän ratissa Jarmo "Jare" Sukava, vai joku muu rattimies?

Vuosikymmenen lopussa oli tehokkaampia, esim. 160 hv Peugeot 405 Mi 16. Tietysti oli saatavilla jopa 300 hv M-B 560 SEL, 986 000 mk, mutta ei noita vielä silloin ollut ihan joka pojalla.

Kasarilla suurimmalla osalla oli 60-130 hv. Jos meni tuosta yli, niin oli vuosikymmenen loppupuoli ja kyseessä oli pihapiirin/parkkipaikan tehokkain auto.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210807-113846.png
    Screenshot_20210807-113846.png
    2,7 MB · Luettu: 114
  • Screenshot_20210807-113717.png
    Screenshot_20210807-113717.png
    1,2 MB · Luettu: 122
  • Screenshot_20210807-113807.png
    Screenshot_20210807-113807.png
    2,3 MB · Luettu: 116
Tuo "normaalit 100-200 hv" kuulostaa vähintään ysäriltä tai normaalin huomioiden 2000-luvulta.

Kasarilla GTI-luokan vertailussa tehot olivat 105-130 hv (TM 05/1985). Esim. luokan "kantaisä" Golf GTI, 112 hv, 175/70R13. Kyllä niitä silti tuotiin mutkaan ilman ABS:a tai ESC:a niin, että nykynuoria hirvittäisi. Kuvassa Kadett GSi kaksi pyörää ilmassa. Lieköhän ratissa Jarmo "Jare" Sukava, vai joku muu rattimies?

Vuosikymmenen lopussa oli tehokkaampia, esim. 160 hv Peugeot 405 Mi 16. Tietysti oli saatavilla jopa 300 hv M-B 560 SEL, 986 000 mk, mutta ei noita vielä silloin ollut ihan joka pojalla.

Kasarilla suurimmalla osalla oli 60-130 hv. Jos meni tuosta yli, niin oli vuosikymmenen loppupuoli ja kyseessä oli pihapiirin/parkkipaikan tehokkain auto.
Joo 80-luvun loppu puolella tuli sitten 150hp (esim e-mallin GSI kadett 2.0 16V cosworthin kannella) ja yli koneet gti autoihin, mutta muistan kun b-mallin ascona oli kova vehje 80-luvulla kun siinä oli 100hp tehtaalta ja siitä sai helposti 5-15hp lisää jos oli weberin korvauskaasari laitettu ja putkistoa muutettu. Ei sitä moni perusauto jättänyt liikennevaloista lähdössä silloin. 90-luvulla homma muuttui.
 
Tuo "normaalit 100-200 hv" kuulostaa vähintään ysäriltä tai normaalin huomioiden 2000-luvulta.
Juu, myönnetään tarina myöhemmäksi ja tehoarviona olisin voinut sanoa "kolminumeroinen". Kuitenkaan kaikki autot eivät olleet nelisylinterisiä vapaasti hengittäviä, edes pikkupojilla.

Kasarilla kuitenkin oli vielä enemmän niitä kaasu pohjassa ajettavia, joilla oppii pahoille tavoille.

Kasarilla? Username checks out... Mulla oli kaverilla joku viritetty 5-sarjan Bemu, jossa oli dynolaput pikkasen alta 180 hp ja se kyllä kylän tehokkaampia teinirasseja vielä ysärin ekoina vuosinakin. Ehkä me landella oltiin vain köyhiä. Itte kun ajeli diesel-asconalla, niin toi lappu lattiassa joka paikkaan oli ihan toimiva resepti. Olisko ollu jotain 50hp nurkilla...
Niin, minähän en kasarilla ajellut kuin polkupyörällä. Pointtini oli juuri noissa kaasu pohjassa ajettavissa peleissä, ja loput kuten edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka 80-luvulla olisi kaupasta saanut jonkun GTI-mallin, pitää ottaa huomioon että kansa oli köyhä. Kun joku oli hankkimassa autoa, ei se mennyt autoliikkeeseen mitään uusia GTI-malleja katsomaan, tai jos meni niin ihan vaan kuolatakseen sellaista mihin ei ole varaa. Oikeasti se katseli jotain vanhaa perheautoa jossa ei olisi paljon ruostetta. Harvat rikkaat oli sitten erikseen, eikä nekään välttämättä halunneet näyttäytyä sellaisella autolla joka huutaa ulospäin että omistajalla on rahaa.
 
Vaikka 80-luvulla olisi kaupasta saanut jonkun GTI-mallin, pitää ottaa huomioon että kansa oli köyhä. Kun joku oli hankkimassa autoa, ei se mennyt autoliikkeeseen mitään uusia GTI-malleja katsomaan, tai jos meni niin ihan vaan kuolatakseen sellaista mihin ei ole varaa. Oikeasti se katseli jotain vanhaa perheautoa jossa ei olisi paljon ruostetta. Harvat rikkaat oli sitten erikseen, eikä nekään välttämättä halunneet näyttäytyä sellaisella autolla joka huutaa ulospäin että omistajalla on rahaa.
Totta. Tosin se jolla oli varaa muutaman vuoden ikäiseen ruosteiseen Volvoon, sai lähes aina sen noin 100 hv auton. Ei se mitää gti-meininkiä ollut.
 
Ite luulin että ihmisillä oli paljon enemmän varaa ja köyhiä ei pahemmin ollut 80 luvulla juppikauden ja teollisuudessa kun meni kovaa. Ainakin porin seudulla mitä vanhemmat kertoneet eivät nähneet kuin max 5 vuotta vanhoja autoja jos ei ollut joku harraste peli. Itekin muistan pienenä kun 89 äidillä oli vuoden vanha datsun
.
 
Ite luulin että ihmisillä oli paljon enemmän varaa ja köyhiä ei pahemmin ollut 80 luvulla juppikauden ja teollisuudessa kun meni kovaa. Ainakin porin seudulla mitä vanhemmat kertoneet eivät nähneet kuin max 5 vuotta vanhoja autoja jos ei ollut joku harraste peli. Itekin muistan pienenä kun 89 äidillä oli vuoden vanha datsun
.
Kullä kai keskimäärin ihmiset olivat köyhempiä 80 luvulla kuin nykyään?

Ja rahankäyttökohteita oli vähemmän myös. Harva matkusti ulkomaille jos vertaa nykyaikaan(no tietysti nyt korona hässäkän aikaan ei matkusteta). Oli ehkä radio ja tv, mutta ei miljoonaa muuta elektronista laitetta niinkuin nykyään. Maksulliset harrastuspaikatkin taisi olla vähemmällä? Eikä lapsille varmaan ollut hoploppeja sun muita.
 
Ite luulin että ihmisillä oli paljon enemmän varaa ja köyhiä ei pahemmin ollut 80 luvulla juppikauden ja teollisuudessa kun meni kovaa. Ainakin porin seudulla mitä vanhemmat kertoneet eivät nähneet kuin max 5 vuotta vanhoja autoja jos ei ollut joku harraste peli. Itekin muistan pienenä kun 89 äidillä oli vuoden vanha datsun
.
80 -luvulla pankit tyrkyttivät lainaa helposti, mitään vakuuksia ei pahemmin tarvittu. Velkapommi taisi räjähtää 1989 ja siitä seurasi syvä lama.
 
Kullä kai keskimäärin ihmiset olivat köyhempiä 80 luvulla kuin nykyään?

Ja rahankäyttökohteita oli vähemmän myös. Harva matkusti ulkomaille jos vertaa nykyaikaan(no tietysti nyt korona hässäkän aikaan ei matkusteta). Oli ehkä radio ja tv, mutta ei miljoonaa muuta elektronista laitetta niinkuin nykyään. Maksulliset harrastuspaikatkin taisi olla vähemmällä? Eikä lapsille varmaan ollut hoploppeja sun muita.
Ite mitä vanhoista kuvista nähnyt. Niin lähes joka kodissa oli myös astianpesukone ,pyykinpesukone ja vhs nauhurit. Ja harrastuspaikoista tulee mieleen uimahallit ja urheiluhallit.
Mun korvaan sun kuvailu kuulostaa 60 luvun lopulta/70 luvun alulta
 
Ite mitä vanhoista kuvista nähnyt. Niin lähes joka kodissa oli myös astianpesukone ,pyykinpesukone ja vhs nauhurit. Ja harrastuspaikoista tulee mieleen uimahallit ja urheiluhallit.
Mun korvaan sun kuvailu kuulostaa 60 luvun lopulta/70 luvun alulta

Pyykinpesukone oli melkein kaikilla, astianpesukoneet yleistyivät vasta 90-luvun alussa, samaten VHS-nauhurit. Mikroaaltouunit yleistyivät myös vasta silloin.
 
Ehkä sitten ihmisviiteryhmä mihin vertaan näitä ovat hyväosaisia. Koska ite en muista aikaa ettei joka taloudessa olisi esim olisi ollut vhs:t
 
Ite luulin että ihmisillä oli paljon enemmän varaa ja köyhiä ei pahemmin ollut 80 luvulla juppikauden ja teollisuudessa kun meni kovaa. Ainakin porin seudulla mitä vanhemmat kertoneet eivät nähneet kuin max 5 vuotta vanhoja autoja jos ei ollut joku harraste peli. Itekin muistan pienenä kun 89 äidillä oli vuoden vanha datsun
.
Itse olen vähän jäävi keskusteluun kun syntynyt vasta reilusti 90-luvun puolella, mutta historiasta kiinnostunut ja katsonut vanhoja dokkareita, mainoksia jne.

Itse olen ymmärtänyt että tuolloin ei ollut 20 vuotta vanhoja autoja liikenteessä nykymitassa koska autot oli huonompia eikä kestäneet. 100 000 ajettua autoa pidettiin aivan loppuun ajettuna, kun nykyään joku voi maksaa esim 15k€ 250k rullatusta 5v vanhasta diesel-mersusta.
 
Itse olen vähän jäävi keskusteluun kun syntynyt vasta reilusti 90-luvun puolella, mutta historiasta kiinnostunut ja katsonut vanhoja dokkareita, mainoksia jne.

Itse olen ymmärtänyt että tuolloin ei ollut 20 vuotta vanhoja autoja liikenteessä nykymitassa koska autot oli huonompia eikä kestäneet. 100 000 ajettua autoa pidettiin aivan loppuun ajettuna, kun nykyään joku voi maksaa esim 15k€ 250k rullatusta 5v vanhasta diesel-mersusta.

Autojen luotettavuus on parantunut hurjasti.
70 luvulla olivat vielä melko löyhiä.
 
Ite mitä vanhoista kuvista nähnyt. Niin lähes joka kodissa oli myös astianpesukone ,pyykinpesukone ja vhs nauhurit. Ja harrastuspaikoista tulee mieleen uimahallit ja urheiluhallit.
Mun korvaan sun kuvailu kuulostaa 60 luvun lopulta/70 luvun alulta
Omat muistikuvani ovat vähän erilaiset: astianpesukone alle puolessa kodeista, pyykinpesukoneet olivat käytännössä kaikissa omakotitalouksissa, mutta kerrostaloissa suurin osa käytti pyykkituvan konetta, VHS-nauhuri ehkä puolessa talouksista. Toki kehitystä tapahtui 80-luvun kuluessa, alkupuolen Kekkoslovakia oli aika erilainen maa verrattuna 80-luvun lopun juppi-Suomeen.
 
Meille taisi astianpesukone tulla kun omakotitaloon muutettiin. Eli 84 tai viisi ehkä. Vesisänky oli myös vuoden porukoilla. Sit niillä tais mennä hermo siihen tjs. ja ilmaantui ihan runkopatjat. Olin 8 tjs. siinä vaiheessa ni jaksa muistaa :D

C64 ja kasetti mankka <3
 
Omat muistikuvani ovat vähän erilaiset: astianpesukone alle puolessa kodeista,
Luokkayhteiskunta... Mä muistan sen, että perhepäivähoitopaikassa oli astianpesukone (about tasan 1980). Kertoo että ne oli jotakin todella eksoottista, kun pikkujätkälle jäi mieleen joku keittiökone. Kun itse ja kaikki kaveri asui kerrostaloissa, niin ei kellään ollu tiskareita eikä pyykkikoneita - olisko niille ollu oikein tilaakaan. Sitten kun joku sai rakennettua omiksen, niin niissä saattoi jo hyvinkin olla sitten kodintekniikkaa. Paitsi meillä kun -86 valmistui omis, eikä mitään puhetta että astianpesukonetta tarttis. Vedettiin oikeesti kai ihan hiton tiukalla budjetilla. Mikro tosin tuli taloon tässä vaiheessa =)
 
Ite mitä vanhoista kuvista nähnyt. Niin lähes joka kodissa oli myös astianpesukone ,pyykinpesukone ja vhs nauhurit. Ja harrastuspaikoista tulee mieleen uimahallit ja urheiluhallit.
Mun korvaan sun kuvailu kuulostaa 60 luvun lopulta/70 luvun alulta
Asuin omakotitalossa kuten kaikki kaveritkin ja ei kellään kyllä ollut mikroa tai astianpesukonetta, vhs tuli kanssa joskus 80 luvun lopulla. Mikron muistan hyvin kun se ostettiin. Varmaan ihan 80 luvun lopulla noita alkoi vasta olemaan isossa osassa asuntoja.

Ei oltu mitään rikkaita, mutta ei köyhiäkään. Aika perus keskiluokkaa varmaankin.
 
Ite mitä vanhoista kuvista nähnyt. Niin lähes joka kodissa oli myös astianpesukone ,pyykinpesukone ja vhs nauhurit. Ja harrastuspaikoista tulee mieleen uimahallit ja urheiluhallit.
Mun korvaan sun kuvailu kuulostaa 60 luvun lopulta/70 luvun alulta
Omat muistikuvani ovat vähän erilaiset: astianpesukone alle puolessa kodeista, pyykinpesukoneet olivat käytännössä kaikissa omakotitalouksissa, mutta kerrostaloissa suurin osa käytti pyykkituvan konetta, VHS-nauhuri ehkä puolessa talouksista. Toki kehitystä tapahtui 80-luvun kuluessa, alkupuolen Kekkoslovakia oli aika erilainen maa verrattuna 80-luvun lopun juppi-Suomeen.
Sitä en osaa arvioida, miten suuressa osassa koteja oli 80-luvulla tai on nyt tiettyjä varusteita. Tai vaikkapa 70-luvulla tai vuosituhannen vaihteessa. Tilastotieto kiinnostaisi.

Sen voin helposti mutuilla, että vesisänky oli yleisempi 80-luvulla kuin nyt. Samoin varmaankin videonauhuri(kun ei lasketa sellaiseksi tänä päivänä tallenninta, optista elokuvatoistinta tai palveluratkaisuja). :rofl:

Miten suoraan nämä voidaan liittää tulotasoon? Varmaankin 80-luvun loppupuolelta alkaen monet vain löyhästi. Meillä ei ollut vielä 80-luvulla videonauhuria eikä tämä ollut elintasokysymys vaan jotain periaatteellista tai vanhakantaista. Minulla ei ole tällä hetkellä astianpesukonetta eikä tämä johdu mistään edellämainitusta. Mikä oli 80-luvulla oikeasti sellainen kodinkone tai laite, joka jotenkin jakoi tuloluokkia? Tulee mieleen vain autopuhelin ja ilmastoitu auto. Liekö kodin viilennysilmastointi ollut mikään Suomea koskettava muoti-ilmiö? Varmaankin jossain päin maailmaa ollut tärkeä juppivaruste.

Satelliittitelevisio? Sehän oli käsittääkseni koko Euroopassa aika hankalaa ysärille asti, isot lautaset etelämmässäkin jne.

Luokkayhteiskunta... Mä muistan sen, että perhepäivähoitopaikassa oli astianpesukone (about tasan 1980). Kertoo että ne oli jotakin todella eksoottista, kun pikkujätkälle jäi mieleen joku keittiökone. Kun itse ja kaikki kaveri asui kerrostaloissa, niin ei kellään ollu tiskareita eikä pyykkikoneita - olisko niille ollu oikein tilaakaan. Sitten kun joku sai rakennettua omiksen, niin niissä saattoi jo hyvinkin olla sitten kodintekniikkaa. Paitsi meillä kun -86 valmistui omis, eikä mitään puhetta että astianpesukonetta tarttis. Vedettiin oikeesti kai ihan hiton tiukalla budjetilla. Mikro tosin tuli taloon tässä vaiheessa =)
Epäilemättä ajassa oli enemmän perinteistä luokkayhteiskunnan piirrettä.

Voisin kuitenkin arvella, että etenkin omistusasunnoissa kerrostalossa asuvilla astianpesukoneen puuttuminen johtui suurelta osin myös muusta kuin siitä, että koneet olisivat olleet liian kalliita. Varmasti olivat reaalihinnaltaan kovia vs. nykyaika kuten kaikki koneet. Eiköhän niitäkin ole moni pitänyt nykyajan hömpötyksenä kuten minun vanhempani videonauhuria. Ehkä silloin oli vielä perinteisiä naisia, jotka olisivat kokeneet jotain uusavuttomuushäpeää elleivät tiskaisi käsin ja leipoisi itse typerä huivi päässä jne, vaikka eivät olleetkaan enää mitään emäntiä vaan palkkatyössä käyviä urbaaneja yksilöitä.

Onhan niitä vanhoja kerrostaloasuntoja edelleen, joissa ei ole tiskikonetta ihan vaan siksi, ettei sellaista ole aikanaan pohjapiirrokseen suunniteltu eikä sittemminkään ole syystä tai toisesta(näennäinen ahtaus, seinämuutosten tarve) keittiöremontissa tai useammassa päivitetty tähän ominaisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Luokkayhteiskunta... Mä muistan sen, että perhepäivähoitopaikassa oli astianpesukone (about tasan 1980). Kertoo että ne oli jotakin todella eksoottista, kun pikkujätkälle jäi mieleen joku keittiökone. Kun itse ja kaikki kaveri asui kerrostaloissa, niin ei kellään ollu tiskareita eikä pyykkikoneita - olisko niille ollu oikein tilaakaan. Sitten kun joku sai rakennettua omiksen, niin niissä saattoi jo hyvinkin olla sitten kodintekniikkaa. Paitsi meillä kun -86 valmistui omis, eikä mitään puhetta että astianpesukonetta tarttis. Vedettiin oikeesti kai ihan hiton tiukalla budjetilla. Mikro tosin tuli taloon tässä vaiheessa =)
Tiskikone on kai ollut ja on osin vieläkin laite, jonka joko ehdottomasti tarvitsee tai sitten ei todellakaan halua mitään hitaasti pesevää hurisijaa keittiöön. Voihan olla, että antipatioissa on osin kyse siitä, että ei ole ollut varaa eikä varsinkaan tilaa. Tila tosin on järjestelykysymys. Aina välillä saa ihmetellä tiskareihin kohdistuvia ennakkoluuloja. Onko siinä todella jotain luokka-ajattelua taustalla?

Oma muistikuva on, että isovanhemmat hankkivat tiskarin (talossa aikansa varustelu, mm. pelkkä kylmä vesi...) - ja sen jälkeen kului muutama kuukausi niin meillä ja muulla suvulla oli tiskarit. Sen koommin ei ole käsin tiskattu kuin pakon edessä. Helppo uskoa, että kylmän veden keittiössä tiskari on ollut melkoinen arjen helpotus.

Väittäisinpä kyllä, että luokkayhteiskunta-ajattelu ei ollut millään tavalla yleisesti esillä 80-luvulla vaan se on pikemminkin jälkikäteistä tulkintaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 838
Viestejä
4 548 753
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom