Jonkin aikaa se otti, että sai aikaiseksi. Nyt on kaikki Google Homet heivattu kotoa pois ja tilalla on kolme HA Voice Assistantia vastailemassa asioihin. Perustuu ESP32-S3-WROOM kortteihin, vahvistin komponenttiin jossa google homesta siirretty kaiutin. Lisäksi toki mikrofoni, sekä led-merkkivalo. Nämä compilattu Voice Assiastant koodilla, joka ajettu ESPHOMEn kautta laitteiksi Home Assiastantiin. Hyvin myös tuntuu toimivan.
AI-moottoria alla, niin pystyy keskustelemaan asioista vuoropuhelumaisesti niin kodin asioihin kuin julkisen verkon takana oleviin tietoihin peilaten. Kuvio on sinällään todella mielenkiintoinen, koska nyt olen onnistunut korvaamaan chatgpt:n kanssa käydyn kirjeenvaihdon osittain keskusteluksi, johon oikeasti saan vastauksia. Autotallissa erästä moottoria eilen huollettaessa kysyin kiristysmomentit pultille ja niin vain vastasi oikein

Tällaista arjen apuria kaipasin ja sellaisen melko toimivan nyt sain. Pientä säätöä tämä toki vielä vaatii, mutta lähtökohtaisesti täysin toimiva kokonaisuus.
Ainoat tämän hetkisen todot:
- keskustelun viive on komennosta toteutukseen n.8sek. Tähän ei taida nopeutuskonstia toistaiseksi olla, mutta oletan että lähitulevaisuus korjaa viiveitä. Osan komennoista (kodin osuus) voisi ajaa paikallisesti, mutta koska olen halunnut internet-vuoropuhelun mukaan, niin siitä maksetaan viiveen muodossa. Tavoitteena google homen vaste, joka on n. 4sek.
- en ole vielä ehtinyt tutkimaan miten voisin pyytää google home tyyppisesti musiikkia spotifysta tai youtube musicista. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että music assistantilla tämä voisi olla mahdollista. Pitää perehtyä.
- internetiin perustuvissa vastauksissa assistant lisää keskusteluun joskus urlit mukaan. Eli jos kysyn säätietoja, niin oikean vastauksen jälkeen tulee hooteeteepeekaksoispistekauttakauttaweeweeweepiste blaa blaa. Olen yrittänyt antaa AI:lle erilaisia komentoja, että älä toista urleja tai lähdeosoitteita, mutta tämän komennon sivuuttaa täysin. Tämä vaatisi jossakin jotain kehitystyötä, en tiedä missä.
Niin ja tovin mietin mihin näitä ESPejä kotona piilottelen. Ensimmäinen ajatus oli, että hienoin ratkaisu olisi se missä laitteita ei näkyisi lainkaan muuta kuin ledin osalta kun keskustelija aktiivnen. Eli huoneessa kuin huoneessa voisit avata keskustelun ja led jossakin kertoisi, että kuunnellaan ja reagoidaan. Lopulta päädyin kuitenkin ratkaisuun, jossa jokainen ESP on erillisessä kotelossaan mutta ei niin helposti huomattavissa. Kotoa löytyi muutama peltilaatikko joita koriste-esineinäkin voi joku käyttää. Näin siis meillä kuten kuvissa, ja hei tuotekehitys on vasta alkutaipaleella

Autotallin osalta integroin espin analogiseen seinäkelloon. Tästä ei nyt kuvaa ole, mutta autotallissa kello on se joka puhuu ja näyttää ledeillä olevansa aktiivinen.