Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että voin tökätä tällaisen mihin tahansa päin kämppää ja se toimii tukiasemana kaikille HA - verkon BLE - laitteille? Tarvitseeko tuo jotenkin ensin setuppia Shellyn omilla laitteilla?
Tuosta en osaa sanoa, mutta tutki ESP ble proxy myös. Halpa kikkare ja toimii kuin se kuuluisa junan vessa.

Kaksi kysymystä olisi:

1) Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että voin tökätä tällaisen mihin tahansa päin kämppää ja se toimii tukiasemana kaikille HA - verkon BLE - laitteille? Tarvitseeko tuo jotenkin ensin setuppia Shellyn omilla laitteilla?

Ymmärsit. Tukiasema toiminto on myös kaikilla verkkovirtaan kytkettävillä shelly laitteilla kunhan pistää BT päälle laitteen omista asetuksista ja homeassistantista asettaa laitteesta BT scanning actiiviseksi.

Viimeksi muokattu:
2) HA pyörii nykyään Raspilla, joka ei ole ihan ideaalinen värkki, varsinkin kun muistikorttikin alkaa osoittaa väsymisen merkkejä. Ilmeisesti backup-restore-syklillä pitäisi kohtuullisen helposti siirtää nykyinen asennus säätöinen toiselle alustalle, mutta onko kenelläkään kokemusta siitä, että siirtäisi tuollaisen "paljaan" asennuksen uuteen alustaan, jossa HA pyörii dockerissa? On ollut tässä ajatuksena päivittää kotipalvelinsetit vähän ajantasaisemmiksi ja kun tarpeet on kuitenkin aika vähäiset, niin mieluiten pyörittäisi kaiken yhdellä palvelinkoneella.
Docker-asennuksen rajoitteet kannattaa sitten tiedostaa. Itse en tuohon lähtisi kun HAOS virtuaalikoneena on älyttömän paljon helpompi.

Mulla on pyörinyt HA Proxmox:issa jo monta vuotta ilman ongelmia.
Asensin sen helper scriptillä, taisi olla tämä:

Mulla on pyörinyt HA Proxmox:issa jo monta vuotta ilman ongelmia.
Asensin sen helper scriptillä, taisi olla tämä:
Itellä pyörii kanssa proxmoxissa ha ja todennäköisesti samalla scriptillä asennettuna. Miten sulla näyttää muistin käytön tuolta proxmoxin dashboardista? Mulla pyörii 95% tienoilla, kun taas ha:n käyttöliittymässä jotain 10-20% luokkaa.

En nyt asiasta kauheasti ole stressannut, mutta olisi kiva jos tuo näyttäisi oikein. Helpompi olisi mitoittaa muistia muille alustoille jos tieto olisi oikein.

Itellä pyörii kanssa proxmoxissa ha ja todennäköisesti samalla scriptillä asennettuna. Miten sulla näyttää muistin käytön tuolta proxmoxin dashboardista? Mulla pyörii 95% tienoilla, kun taas ha:n käyttöliittymässä jotain 10-20% luokkaa.

En nyt asiasta kauheasti ole stressannut, mutta olisi kiva jos tuo näyttäisi oikein. Helpompi olisi mitoittaa muistia muille alustoille jos tieto olisi oikein.
Molemmat luvut ovat oikein, näyttävät vaan hieman eri asioita. HA:n käyttöliittymä näyttää kuinka paljon muistia on käytössä itse HA:lla, Proxmoxin muistinkäyttö näyttää myös sen muistin käytettynä mitä käyttöjärjestelmä käyttää buffereihin/cacheen. Sitten kun softat rupeavat käyttämään enemmän muistia niin tuo buff/cache -varattu määrä pienenee ja vastaavasti oikeasti sovelluksille käytetty muisti kasvaa. Ihan normaali juttu linux/unix-tyylisissä käyttöjärjestelmissä, eihän sitä muistia kannata turhaan tyhjänä pitää jos sinne voi cachettaa ja bufferoida kaikenlaista joka taas nopeuttaa toimintaa.

Esimerkki omasta linux-koneesta millä kirjoittelen tätä viestiä:
Koodi:
MiB Mem :  31817,1 total,  20239,4 free,   4364,3 used,   7213,4 buff/cache
Eli 32G muistia yhteensä, noin 20G vapaata, reilu 4G käytetty sovelluksille ja reilu 7G käytössä puskureille ja cachelle.
Muistin määrä - (sovelluksille käytetty - buff/cache) = vapaa muisti.

Molemmat luvut ovat oikein, näyttävät vaan hieman eri asioita. HA:n käyttöliittymä näyttää kuinka paljon muistia on käytössä itse HA:lla, Proxmoxin muistinkäyttö näyttää myös sen muistin käytettynä mitä käyttöjärjestelmä käyttää buffereihin/cacheen. Sitten kun softat rupeavat käyttämään enemmän muistia niin tuo buff/cache -varattu määrä pienenee ja vastaavasti oikeasti sovelluksille käytetty muisti kasvaa. Ihan normaali juttu linux/unix-tyylisissä käyttöjärjestelmissä, eihän sitä muistia kannata turhaan tyhjänä pitää jos sinne voi cachettaa ja bufferoida kaikenlaista joka taas nopeuttaa toimintaa.

Esimerkki omasta linux-koneesta millä kirjoittelen tätä viestiä:
Koodi:
MiB Mem :  31817,1 total,  20239,4 free,   4364,3 used,   7213,4 buff/cache
Eli 32G muistia yhteensä, noin 20G vapaata, reilu 4G käytetty sovelluksille ja reilu 7G käytössä puskureille ja cachelle.
Muistin määrä - (sovelluksille käytetty - buff/cache) = vapaa muisti.
No tääpä oli ihan uutta tietoa. Ei tuota juuri ole aikaisemmin sen kummemmin mietittyä. Kyllähän tuosta ha:lta olisi vara vapauttaa muistia muiden alustojen käyttöön jos tarve tulee. Nyt taitaa olla 16gigaa varattuna :D

No tääpä oli ihan uutta tietoa. Ei tuota juuri ole aikaisemmin sen kummemmin mietittyä. Kyllähän tuosta ha:lta olisi vara vapauttaa muistia muiden alustojen käyttöön jos tarve tulee. Nyt taitaa olla 16gigaa varattuna :D
Onhan tuossa aika reippaasti ylimääräistä (ellei sulla pyöri jotain todella muisti-intensiivistä HA:ssa), itselläni tosiaan HA Proxmoxissa pyörimässä ja sille on annettu 2x vCPU ja 2GB RAM ja tuntuu pyörivän ihan mallikkaasti. Levyä mulla on vähän reippaasti tuolla mutta sitä kun on tuossa Proxmoxissa reilusti eli runsaasti niin 100GB levytila HA:lla riittää kaikenlaisille addoneille, integraatioille sun muille ainakin hetkeksi tulevaisuuteen.

Levyä mulla on vähän reippaasti tuolla mutta sitä kun on tuossa Proxmoxissa reilusti eli runsaasti niin 100GB levytila HA:lla riittää kaikenlaisille addoneille, integraatioille sun muille ainakin hetkeksi tulevaisuuteen.
Onneks tuli aikoinaan laitettua suoraan 256GB levy. Tällä hetkellä 46% levystä käytössä. Toki tuolla on koko ajan myös pari paikallista varmuuskopiota nas-palvelimen lisäksi mahdollista nopeaa palauttamista varten. Toki eihän toi itse HA lopulta vie juuri mitään tilaa, mutta kyllä noihin lisäosiin ja dataan saa uppoamaan levytilaa, kun on käppyröitä muutamalta vuodelta tallessa.

Onhan tuossa aika reippaasti ylimääräistä (ellei sulla pyöri jotain todella muisti-intensiivistä HA:ssa), itselläni tosiaan HA Proxmoxissa pyörimässä ja sille on annettu 2x vCPU ja 2GB RAM ja tuntuu pyörivän ihan mallikkaasti. Levyä mulla on vähän reippaasti tuolla mutta sitä kun on tuossa Proxmoxissa reilusti eli runsaasti niin 100GB levytila HA:lla riittää kaikenlaisille addoneille, integraatioille sun muille ainakin hetkeksi tulevaisuuteen.
Siinä pyöri vähän aikaa frigaten kamerat, mutta se on jo jonkun aikaa pyörinyt omalla alustallaan. Tuota muistia vaan joskus tuli lisättyä ihan sen takia kun luulin, että ha käyttää 95% tarjolla olevasta ja eihän se nyt ihan optimi ole jos koko ajan muistinkäyttö.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 688
Jäsenet
80 531
Uusin jäsen
tamaburkin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom