• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Vaikuttaisi lupaavalta, ei kyllä palvele nopeita tarpeita sillä tuo on loppu kaikista tavarataloista:

1732091661525.png

Tarvitaan näillekin hyödykkeille Unifi-notify tyyppinen järjestelmä, ilmoittaa kun tavaraa tulee varastoon...

TP-Link menee varmaankin Tyuan Smartlife-sovellukseen. Nuo saa integroitua HA:n Tyuan pilvi-integraation kautta, ei mitenkään erityisen näppärästi.
Itse saan tuosta soittokellosta napsautettua varastosaldoilmoituksen päälle.

Vaikuttaisi lupaavalta, ei kyllä palvele nopeita tarpeita sillä tuo on loppu kaikista tavarataloista:

1732091661525.png

Tarvitaan näillekin hyödykkeille Unifi-notify tyyppinen järjestelmä, ilmoittaa kun tavaraa tulee varastoon...

TP-Link menee varmaankin Tyuan Smartlife-sovellukseen. Nuo saa integroitua HA:n Tyuan pilvi-integraation kautta, ei mitenkään erityisen näppärästi.
TP-Linkille on oma sovellus ja integraatio, ei mene Tuyaan

Itse mietin tuollaista ikean zigbee pistorasiaa jos laittais pesukonetta mittaamaan, mutta tulin mielessäni siihen tulokseen, että viisaampaa asentaa pistorasian taakse shelly pm mini mittaamaan sähkönkulutusta. Pidän sitä ehkä luotettavampana asennustapana.

Itseltänikin ääni Ruuville: minulla on yksi saunassa ja toinen autokatoksessa ja ovat toimineet ongelmitta marraskuusta 2022 asti, jolloin ne tuli hankittua. Molemmat ovat tavallisia, eivät Pro-malleja.

Ulkona olevaan vaihdoin juuri patterin, saunassa on vielä alkuperäinen CR2477 patteri käytössä.
Ruuveja 6kpl ja hyvin ovat pelanneet.
Täytyisi kaikkiin uusia kohta patterit, onko kukaan tutkinut että onko ruuvin sivuilta halvin, ainakin nopeasti tutkiessa oli?

Ruuveja 6kpl ja hyvin ovat pelanneet.
Täytyisi kaikkiin uusia kohta patterit, onko kukaan tutkinut että onko ruuvin sivuilta halvin, ainakin nopeasti tutkiessa oli?

Ei ole. Osta Prismasta tms. CR 2450 paristoja, käyvät ruuveihin ja kestävät noin vuoden ulkona, sisällä hieman pidempään. Neljä kappaletta kolme euroa.

Osaako joku auttaa Philips Hue Tap Dial Switchin kanssa? Konffaisin mielelläni yhden kiekkon kolme neljästä nappulasta Huen oman applikaation kautta, koska se on äärettömän helppo tehdä sillä. Neljännen nappulan taas haluaisin konffata Home Assistantin kautta kontrolloimaan täysin Hueen ja Huen valoihin liittymätöntä asiaa. No eipä se itse konffaus ongelma ole, vaan se, että saisin Huen kautta sen neljännen nappulan ikään kuin "tyhjäksi". Nyt kun painan neljättä nappulaa niin sekä Huen kautta tapahtuu asioita, sekä Home Assistantin kautta. Vinkkejä? Tietty sen nappulan voisi Huen kautta laittaa tekemään jotain "turhaa", mutta josko joku muu tapa olisi.

Mites kotiautomaatio ja ääniohjaus? Kannattaako alkaa rakentamaan HA:n päälle, vai suosiolla poimia joku Amazon Alexa -laite? Google Hub tai mikälie älykaiutin löytyisi kyllä, kaipa silläkin ohjaisi.

Toiveissa olisi saada kotikuntosaliin älyä, valot/tuuletin/musiikki/ilmanvaihto ohjaukseen, kaikki tekemistä vaille valmiina...

Mites kotiautomaatio ja ääniohjaus? Kannattaako alkaa rakentamaan HA:n päälle, vai suosiolla poimia joku Amazon Alexa -laite? Google Hub tai mikälie älykaiutin löytyisi kyllä, kaipa silläkin ohjaisi.

Toiveissa olisi saada kotikuntosaliin älyä, valot/tuuletin/musiikki/ilmanvaihto ohjaukseen, kaikki tekemistä vaille valmiina...
Aloitetaan sillä, että olen yrittänyt saada HA:n ymmärtämään puhetta asentamalla monta lisäkettä mutta, ainakin tähän mennessä, turhaan.
Kokeilin myös käyttää Googlea laitteiden ohjaukseen mutta linkitystä en saanut toimimaan.
Lopulta päädyin siihen, että antaa olla. Tärkein ongelma oli, että saatuani puheentunnistuksen siihen pisteeseen, että voi edes yrittää kuvitella HA:n ymmärtävän suomea, ei se sitä tehnyt kuin kerran sadasta( kyllä, kokeilin useamman tunnin säädellä ja kokeilla peruslauseella). Tekstiohjaus toimii hyvin suomilisäkkeellä, vaikkakaan ei ihan kielioppisääntöjen mukaisesti.

Taas englanninkielistä ohjausta en halua. Olen sitä autossa yrittänyt useamman kerran ja joka kerta tulee vastaan vastaus: en ymmärrä. Tai ennen assistentti heitti jotain randomi-nettihakua. Jos käyttää peruslauseita niin toiminne toki toimii mutta kieli on elävää ja hetkessä, joten jos haluaa vaikka kattovalon sammutettua, ei siinä muista mitä lauseenrakenteita tunnistus hyväksyy. Suomenkielinenkin haku tulee suorittaa tarkan scriptin mukaan, vaikka variaatioita voi itse lisätä vapaasti.

Jatkan yrittämistä mutta, kuten varmaan kaikki ovat omakätisesti kokeneet, säädettävää on vietävästi Frigatesta( sain sentään TPU:n ostettua ja asennettua eilen. Nyt pohdittavaksi jää miksi WiFi pätkii Frigaten ollessa toiminnassa), frontista, url-ohjauksista säätiedote-ennustekäyriin, joten puheohjaus jää pahnanpohjimmaiseksi. Ja tärkeimpänä on edelleen työn alla verkkopilvipalveluriippuvuuskatkominen Tapolle ja Tuyalle. Tuya hoitunee helposti, jos ei laitteita olisi niin vietävästi( softaaminen ei onnistunut kun ei suostu läppäri-wlan AP-moodiin) mutt Tapolle en vielä ole löytänyt aukotonta toteutusta.

Statistiikka

Viestiketjuista
259 009
Jäsenet
74 322
Uusin jäsen
Smarttila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom