Mites kotiautomaatio ja ääniohjaus? Kannattaako alkaa rakentamaan HA:n päälle, vai suosiolla poimia joku Amazon Alexa -laite? Google Hub tai mikälie älykaiutin löytyisi kyllä, kaipa silläkin ohjaisi.
Toiveissa olisi saada kotikuntosaliin älyä, valot/tuuletin/musiikki/ilmanvaihto ohjaukseen, kaikki tekemistä vaille valmiina...
Aloitetaan sillä, että olen yrittänyt saada HA:n ymmärtämään puhetta asentamalla monta lisäkettä mutta, ainakin tähän mennessä, turhaan.
Kokeilin myös käyttää Googlea laitteiden ohjaukseen mutta linkitystä en saanut toimimaan.
Lopulta päädyin siihen, että antaa olla. Tärkein ongelma oli, että saatuani puheentunnistuksen siihen pisteeseen, että voi edes yrittää kuvitella HA:n ymmärtävän suomea, ei se sitä tehnyt kuin kerran sadasta( kyllä, kokeilin useamman tunnin säädellä ja kokeilla peruslauseella). Tekstiohjaus toimii hyvin suomilisäkkeellä, vaikkakaan ei ihan kielioppisääntöjen mukaisesti.
Taas englanninkielistä ohjausta en halua. Olen sitä autossa yrittänyt useamman kerran ja joka kerta tulee vastaan vastaus: en ymmärrä. Tai ennen assistentti heitti jotain randomi-nettihakua. Jos käyttää peruslauseita niin toiminne toki toimii mutta kieli on elävää ja hetkessä, joten jos haluaa vaikka kattovalon sammutettua, ei siinä muista mitä lauseenrakenteita tunnistus hyväksyy. Suomenkielinenkin haku tulee suorittaa tarkan scriptin mukaan, vaikka variaatioita voi itse lisätä vapaasti.
Jatkan yrittämistä mutta, kuten varmaan kaikki ovat omakätisesti kokeneet, säädettävää on vietävästi Frigatesta( sain sentään TPU:n ostettua ja asennettua eilen. Nyt pohdittavaksi jää miksi WiFi pätkii Frigaten ollessa toiminnassa), frontista, url-ohjauksista säätiedote-ennustekäyriin, joten puheohjaus jää pahnanpohjimmaiseksi. Ja tärkeimpänä on edelleen työn alla verkkopilvipalveluriippuvuuskatkominen Tapolle ja Tuyalle. Tuya hoitunee helposti, jos ei laitteita olisi niin vietävästi( softaaminen ei onnistunut kun ei suostu läppäri-wlan AP-moodiin) mutt Tapolle en vielä ole löytänyt aukotonta toteutusta.