Home Assistant - For Dummies (hass.io)

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 263
Pörssisähkösopimus on tehty ja nyt voisi ollasopiva hetki miettiä kotiautomaatioprojektin aloittelua. Mikä se olisi nykyään järkevin alusta HA pyörittämiseen? Vanha Raspi on jossakin, mutta siinä on muistikortti ja sehän ei ole hyvä.
Mulla oli hetken aikaa raspissa ssd mutta piuhan päässä joten purkin liikkuessa levy saattoi kadota. Hankin sitten Sandisk Max Endurance SD kortin, speksien mukaan pitäisi kestää ainakin 7 vuottta jatkuvaa kirjoitusta. Katsotaan kauan kestää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
489
Raspberry 4 on ihan ok ja vitosta jos meinaa niin kannattaa sitten katella jo jokin Intel N100 prossulla oleva minipc.
Onko suosituksia, mitä N100 prossulla olevaa minipc:tä kannattaa katsella? Tarjolla näyttää olevan kiinalaisia tai sitten itse kasaten. Itse kun kasaa niin hintaa tulee enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 980
Onko suosituksia, mitä N100 prossulla olevaa minipc:tä kannattaa katsella? Tarjolla näyttää olevan kiinalaisia tai sitten itse kasaten. Itse kun kasaa niin hintaa tulee enemmän.
Itse ostin joku aika sitten AliExpressistä Firebat T8Plus, 16GB RAM, 512GB SSD, Wifi, 2xEthernet, 3xHDMI, 3xUSB3, hinta oli noin 120e posteineen kaikkien alennuksien jälkeen. Juuri tänään asentelin virtualisointialustan (Proxmox) ja tarkoitus olisi siirtää wanhasta virtuaalialustasta HomeAssistant, Zabbix ja Grafana ainakin tuohon.

Ensivaikutelmat tuosta on ainakin ihan ok, on pienikokoinen ja hiljainen ja vaikuttaa muutenkin ihan kelvolliselta hintaisekseen. Aika näyttää kestääkö tuo oikeasti käyttöä mutta luulisin että kestää, itselläni on ollut kaikenlaisia vanhempia kiinalaisia MiniPC:itä ja ainoa mikä niistä on hajonnut on ollut virtalähde ja se nyt on helppo korvata kun on ulkoinen murikka.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
210
Täältä soraääni random kiina mini PC:itä vastaan. Laatu ja voi olla vähän niin tai näin. Kotiautomaation pitää olla set and forget rautaa johon ei tarvitse fyysisesti kajota tyyliin vuosikymmeneen.

Tossa kohtaa Raspit on edellä, eli Raspi 4 tai 5 jollain passiivijäähyllä (esim. Edatec) on vähävirtaista ja erityisesti Raspi 4 on tässä kohtaa kyllä testattu tyyliin ihan kaikissa kuviteltavissa olevissa ympäristöissä, eikä maksa paljon mitään. Ja upgradeja ajatellen ihan hiton paljon venyvämpi platformi. Voi alottaa ihan hyvin jollain hyvämaineisella pitkään kulutukseen tarkotetulla flashkortilla, ja upgreidata sen SSD:ks vaikka myöhemmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 552
Viestejä
4 381 031
Jäsenet
72 782
Uusin jäsen
Finanssineuvos

Hinta.fi

Ylös Bottom