Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 200
omalla kohdallani ole huomannut että nuo .0 ja .1 -versiot yleensä rikkovat jotain ja nuo sitten korjataan seuraavissa kuun päivityksissä
Rikkovat koodia? Vai jotain laitteiden ominaisuuksia? Heräsi epäily, kun Gecko spa:n äpillä ohjatessakaan ei saa ecotilaa päälle enää.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 936
Rikkovat koodia? Vai jotain laitteiden ominaisuuksia? Heräsi epäily, kun Gecko spa:n äpillä ohjatessakaan ei saa ecotilaa päälle enää.
Integraatioita. Niitä on kuitenkin noin miljoona (kuvainnollisesti) niin ei devaajat voi kaikkia mitenkään testata. Niitä sitten korjataan jälkikäteen kun käyttäjät raportoi ongelmia.

Siksi tosiaan ei mitään järkeä päivittää HA:ta kuukauden 1. ja suunnilleen 15. päivän välillä.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
716
Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.

Nyt on HA laittaa nämä kaikki kiinni kun sähkön hinta nousee yli 8c ja takaisin päälle kun se laskee alle 8c. Ajatuksena siis että kun sähkö "kallista" niin nämä voi olla pois päältä.

Mitä oikeasti tapahtuu on se, että aina kalliin sähkön jälkeen lattialämmöt posottaa täysillä pitkään sillä 8c hinnalla. Tai siis sillä mikä nyt on se eka alle 8c hinta. Joten olisiko järkevämpää esim niin, että yli 10c katkaisee, mutta vasta alle 6c hinnasta menee takaisin päälle = pidempään mukavaa, mutta kun katkeaa, niin sitten odottaa "halpaa" hintaa, että lämmitetään nuo lattiat takaisin mukavaksi. Mitä rajoja itse käyttäisit?
 
Liittynyt
07.02.2022
Viestejä
38
Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.
En päästäisi lattioita talvella täysin "kylmäksi", vaikka sähkö käy välillä kalliina pidempiä aikoja. Äärimmäiset vaihtelut lämpötilassa ei tunnu kivalta ja tuskin esim. laattalattia tykkää isoista lämpötilavaihteluista. Jos tuosta sinun lattialämmityksestä ei saa lämpötilatietoa HA:n suuntaan, laittaisin jonkinlaisen ajastinhässäkän joka käyttää lattialämpöä välillä päällä jottei mene liian kylmäksi lattiat.

Ite olen säätänyt älytermareilla lattian minimilämmön 20c paikkeille ja max lämmön 24c asteeseen, tarvittaessa lisälämmitys ilpillä ja puilla. Kylpyhuoneessa on pörssiohjattu termostaatti joka lämmittää lattian 2c tavallista lämpimämmäksi jos aurinkosähköstä jää netotuksen jälkeen jotain yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 529
Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.

Nyt on HA laittaa nämä kaikki kiinni kun sähkön hinta nousee yli 8c ja takaisin päälle kun se laskee alle 8c. Ajatuksena siis että kun sähkö "kallista" niin nämä voi olla pois päältä.

Mitä oikeasti tapahtuu on se, että aina kalliin sähkön jälkeen lattialämmöt posottaa täysillä pitkään sillä 8c hinnalla. Tai siis sillä mikä nyt on se eka alle 8c hinta. Joten olisiko järkevämpää esim niin, että yli 10c katkaisee, mutta vasta alle 6c hinnasta menee takaisin päälle = pidempään mukavaa, mutta kun katkeaa, niin sitten odottaa "halpaa" hintaa, että lämmitetään nuo lattiat takaisin mukavaksi. Mitä rajoja itse käyttäisit?
Et voi ohjata suoraan hinnalla tuota, koska jos tulee vaikka viikon jakso että hinta ei käy alle halutun niin sullahan on kämppä noilta osin jäässä?
Vastaavaa pohdin porealtaan kohdalla ja tässä päädyin siihen että lasken lämmitystarpeen että minimilämpötila pysyy kyseisellä ulkolämpötilalla. Sen jälkeen haen sitten halvimmat hetket sen toteuttamiseksi. Esim 6h välein tulee 1h toteutua lämmitystä, joten haetaan se halvin hetki se tehdä.
Oikeasti allas kyllä voi olla vuorokausia ilman lämmitystä koska se ei montaa astetta /vrk laske, kunhan alunperin lämpötila on ollut riittävän korkea. Allasta pystyn hallitsemaan 16-40c alueella joten varaa on. Viime talvena vaan automaatio teki pari kertaa tepposet kun miinustunneilla vedettiin allas yli 37c. Samalla tietty myös vaimo huomasi että miinustunteja, menen altaaseen! Altaassa ei montaa minuuttia viihdy jos vesi on 40c :)

Jos sulla on esim betonilattia niin se joutuu kyllä tosi koville jos lämmität vaikka vain tunnin vuorokaudessa isoilla lämpötilaeroilla. En tiedä mutta itse ainakin pelkäisin laatan halkeamista tms. jos lämpötilaa hirveästi pumpataan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 936
Jos sulla on esim betonilattia niin se joutuu kyllä tosi koville jos lämmität vaikka vain tunnin vuorokaudessa isoilla lämpötilaeroilla. En tiedä mutta itse ainakin pelkäisin laatan halkeamista tms. jos lämpötilaa hirveästi pumpataan.
En mä kyllä tätä pitäisi ongelmana. Eihän siihen lattiaan nyt mitään isoja vaihteluita tule jos esim. sisällä on 21 astetta niin se on tavallaan minimi silloin laatan lämpötilaksi ja lattialämmitys päällä esim. 25.

Kyse ei ymmärtääkseni kuitenkaan ollut päälämmönlähteestä vain pelkästä lattian mukavuuslämmityksestä.

Edit: Tietysti sillä oletuksella että laatta on suunnilleen nykystandardien mukaan eristetty. Jossain 70-luvun tai vanhemmassa voi laatan lämmöt kyllä mennä aika paljonkin sisäilmaa alemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 529
En mä kyllä tätä pitäisi ongelmana. Eihän siihen lattiaan nyt mitään isoja vaihteluita tule jos esim. sisällä on 21 astetta niin se on tavallaan minimi silloin laatan lämpötilaksi ja lattialämmitys päällä esim. 25.

Kyse ei ymmärtääkseni kuitenkaan ollut päälämmönlähteestä vain pelkästä lattian mukavuuslämmityksestä.
Ihan hyvä lisäys. Esim ilmanvaihdon kautta energiaa siirtyy hyvin märkätiloihin. Usein vaan se märkätilan lattialämmitys on myös kuivaamassa tilaa, joten on riski että energian säästöt aiheuttaa jotain ongelmaa.
Itse en asiasta hirveän huolissani olisi, mutta en lähde muita neuvomaan vaan jokaisen tulee ymmärtää ja harkita itse riskit näissä.

Meillä esim viime talven suurin osa ajasta MH:n vesikiertoinen lattialämpö oli pois päältä. Ympärillä lämpimät tilat ja tykätään että makkari viileämpi kuin muut tilat niin vain kovimmilla pakkasilla oli lattialämpö päällä.
Mutta joka tapauksessa lämmityssäätöön mielestäni kannattaa, ehkä jopa pitää, ottaa huomioon myös muuta kuin energian hintaa.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
201
Eikä täälläkään onglemia, mutta mielipiteitä seuraavaan. Mulla on kolme lattialämmitystä kotona. Sauna/pesuhuone, wc ja keittiö. Kaksi jälkimmäistä on täysin mukavuusasioita, koska kuivia tiloja molemmat. Muuten lämmitys on kauko.

Nyt on HA laittaa nämä kaikki kiinni kun sähkön hinta nousee yli 8c ja takaisin päälle kun se laskee alle 8c. Ajatuksena siis että kun sähkö "kallista" niin nämä voi olla pois päältä.

Mitä oikeasti tapahtuu on se, että aina kalliin sähkön jälkeen lattialämmöt posottaa täysillä pitkään sillä 8c hinnalla. Tai siis sillä mikä nyt on se eka alle 8c hinta. Joten olisiko järkevämpää esim niin, että yli 10c katkaisee, mutta vasta alle 6c hinnasta menee takaisin päälle = pidempään mukavaa, mutta kun katkeaa, niin sitten odottaa "halpaa" hintaa, että lämmitetään nuo lattiat takaisin mukavaksi. Mitä rajoja itse käyttäisit?
Ymmärsin, että esim keittiö on vain mukavuuslämpö ja lämmitys hoidetaan myös muuten. Jos keittiössä ei ole muuta lämmitystä, niin sillon en katkaisisit lämmitystä, vaan pienentäisin asetusarvoa kalliilla hinnalla. Monestihan näissä on tapana esim. Laskemalla asetusarvoa vuorokauden 5 kalleimman tunnin aikana.

Jos pelkästään mukavuuslämpö, niin näkisin parhaimmaksi tarkastaa vielä seuraavat 2 tuntia, että onko halvempia tarjolla, kun hinta on laskenut alle 8c. Monestihan hinta jatkaa laskemistaan vielä kun alkanut laskemaan.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
716
Hyviä pointteja täällä. Nämä ovat mukavuuslämmityksiä. Vain sauna/pesutila on "pakollinen", mutta se on 2 krs ja alakerta lämmittää lattian, joten se ei ole koskaan "kylmä" eli alle 21 astetta. Toki kuivuu nopeammin jos lämmitys on päällä, mutta sekin on tavallaan vain mukavuutta, ei liene väliä onko lattia kostea tunnin vai kaksi, kun on kuiva lopunaikaa. Ja aina voi käsin ohittaa, pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin se, että leikataan ne kalliit hinnat pois ja helpotetaan omalta osalta myös sitä kulutuspiikkiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 841
Viestejä
4 353 166
Jäsenet
72 503
Uusin jäsen
jukkapalo

Hinta.fi

Ylös Bottom