Grillit & grillaus

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Halkeaako pizzakivi jos sen laittaa kylmänä (huoneen lämpöisenä) kuumaan kamadoon? Tiedän että pizzakivien ohjeissa varoitetaan tekemästä näin, mutta onko kenelläkään oikeasti haljennut?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
158
Halkeaako pizzakivi jos sen laittaa kylmänä (huoneen lämpöisenä) kuumaan kamadoon? Tiedän että pizzakivien ohjeissa varoitetaan tekemästä näin, mutta onko kenelläkään oikeasti haljennut?
Aika iso riski siihen ainakin on, itse laitan kiven sisään kun hiilet on kunnolla syttyneet ja kamadossa 70-125c lämpöä
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
6
Jaahas, kiva grillauskeskustelu..
Oma 8 vuotta hyvin palvellut terrasta hankittu terrace 3 pääsi tänä keväänä eläkkeelle. Tilalle tuli, itselleni tyypillisesti, hetken mielijohteesta Weber Genesis 2 E-330. En tiedä tarvitsenko sivukeitinkö koskaan, mutta ton hintasessa hankinnassa halusin senkin option.

Ruuanlaittoon löytyy myös Muurikan kesäkeittiö sekä aikoinaan jostain superalesta ostettu Rebelin mallikappale savustin. Näitä on tullut käytettyä hävettävän vähän ja viime kesänä kumpikaan ei tullut edes varastosta ulos.

Kaasu on meillä ehdottomasti eniten käytetty ja sillä valmistuu kesän pikaruuat ulkoilun lomassa. Tänä kesänä aion jättää työkiireet vähemmälle ja panostaa ruuanlaitto harrastukseen. Vinkit etenkin tuon Rebelin käyttöön ovat tervetulleita, kuten myös vinkit erilaiseten kasvisörsseleiden valmistamiseen muurikalla.

Jaan tässä oman suosikki pulled pork reseptini https://www.kevinandamanda.com/pulled-pork-recipe/

Tätä olen siis valmistanut vain uunissa, mutta jos tänä kesänä kokeilisi tuossa savustimessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Halkeaako pizzakivi jos sen laittaa kylmänä (huoneen lämpöisenä) kuumaan kamadoon?
Eipäs tullut tuo edes mieleen. Ei ainakaan itselläni ole haljennut, vaikka pizzaa on tullut tehtyä aika huolella.

Mulla on myös aika iso tuo pizzakivi, eli melkein peittää tuon koko ritilän. Reunoille saisi jäädä jonkin verran tyhjää tilaa että lämpö pääsee nousemaan sinne pizzan päällekin.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
Pieni sivuaskel kysymys....onko tietoa mistä saisi ostaa Pepper Jack-juustoa?
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
9
moi, nyt on master touch käyttänyt sen 4 kertaa, hyvin on kaikki grillaus onnistunut, possu savuttaa ihan järettömästi, joten niitä skippaillaan jatkossa. Kysyisin puhdistamisesta, miten olette yleensä puhdistaneet ja miten usein? Ohjeissa on että aina seuraavalla kerralla kuumaksi ja sitten hinkataan ritiläharjalla, tämähän puhdistaa osittainja vain toisen puolen ritilästi. Ostin tuon weber ritilänpuhdistusaineen (grate cleaner) ja sillä eilen sitten grilliä lämmitettäessa hinkkasin ulkopuolella puhtaaksi. Kaikki töhnä ei kokonaan lähtenyt, suurin osa kuitenkin. Eli jotain pitäisi puhdistustekniikassa vielä parantaa...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
moi, nyt on master touch käyttänyt sen 4 kertaa, hyvin on kaikki grillaus onnistunut, possu savuttaa ihan järettömästi, joten niitä skippaillaan jatkossa. Kysyisin puhdistamisesta, miten olette yleensä puhdistaneet ja miten usein? Ohjeissa on että aina seuraavalla kerralla kuumaksi ja sitten hinkataan ritiläharjalla, tämähän puhdistaa osittainja vain toisen puolen ritilästi. Ostin tuon weber ritilänpuhdistusaineen (grate cleaner) ja sillä eilen sitten grilliä lämmitettäessa hinkkasin ulkopuolella puhtaaksi. Kaikki töhnä ei kokonaan lähtenyt, suurin osa kuitenkin. Eli jotain pitäisi puhdistustekniikassa vielä parantaa...
Itse putsaan aina sillon kun lopetan grillaamisen ja ritilä on vielä kuuma, eipä se mitään imo haittaa että toiselle puolelle jää palanutta kerrosta, eihän siihen päälle ruokaa pistetä.
Olet ilmeisesti possua pitänyt suoraan hiilien yläpuolella? Koita pistää se epäsuoralle niin se tippuva rasva ei tipu hiilille ja syty palamaan (vaikka itse henk koht kyllä tykkään siitä aromista mitä se tekee).
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
9
Oli tosiaan suoraan päällä ja siksi savutti, voisi testata myös epäsuoraa grillausta possun suhteen. Ankkakin savutti kivasti mutta ei niin paha kuin possu ja miellyttävämpi savu.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Possun poskia grillissä, kokemusta? Monenlaista ohjetta löytyy, liekö paras sitten vaan hauduttaa padassa ja ottaa grillissä loppusilaus? Palvatun sian posket on herkkua, mutta se onkin ollut savusaunassa 24 tuntia, että vähän lyhemmällä ajalla olis hyvä tulla valmista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
moi, nyt on master touch käyttänyt sen 4 kertaa, hyvin on kaikki grillaus onnistunut, possu savuttaa ihan järettömästi, joten niitä skippaillaan jatkossa. Kysyisin puhdistamisesta, miten olette yleensä puhdistaneet ja miten usein? Ohjeissa on että aina seuraavalla kerralla kuumaksi ja sitten hinkataan ritiläharjalla, tämähän puhdistaa osittainja vain toisen puolen ritilästi. Ostin tuon weber ritilänpuhdistusaineen (grate cleaner) ja sillä eilen sitten grilliä lämmitettäessa hinkkasin ulkopuolella puhtaaksi. Kaikki töhnä ei kokonaan lähtenyt, suurin osa kuitenkin. Eli jotain pitäisi puhdistustekniikassa vielä parantaa...
Kerran kahdessa vuodessa suihkastaan painepesurilla ulkopuolelta, ritilää harjataan silloin kun jaksaa (itse jaksan aika usein) ennen kuin heittää ruokaa siihen. Päällikuvusta yleensä putoaa sellainen hiiltynyt "dome" talvella (tai joka toisena) savustuksien jäljiltä (jos savustaa paljon) kovilla pakkasilla tai jos lämmittää grilliä oikein kunnolla, yleensä silloin vähän rapsuttelen sitä kupua sitten samalla vähän enemmän tai jos muuten siitä alkaa itseksiin irtoamaan "lastua". Hiiliarinaa sörkin grillipihdeillä kerran/kaksi vuodessa raappien reunat puhtaaksi, lähinnä jos/kun jostain joulukinkusta valunut rasvat ja tuhka tatinoitunut siihen. Mitään aineita en ole ikinä käyttänyt enkä käytä tulevaisuudessakaan.

Ei tuo nyt mikään tarkkuusinstrumentti ole jota pitäisi käsitellä kuin kipeätä pillua tai vaatisi lentokoneen kaltaista huolto-ohjelmaa. Kovaa ajoa vaan, vehkeet tykkää että niitä käytetään.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
953
Possun poskia grillissä, kokemusta? Monenlaista ohjetta löytyy, liekö paras sitten vaan hauduttaa padassa ja ottaa grillissä loppusilaus? Palvatun sian posket on herkkua, mutta se onkin ollut savusaunassa 24 tuntia, että vähän lyhemmällä ajalla olis hyvä tulla valmista.
Vertautuu lihana aika lailla ribseihin ja itse olen posket tehnyt samalla 3-2-1 tyylillä kuin ribsitkin. Eli 3h 100-120C (josta eka tunti savustusta), sitten 2h foliossa (kostutettuna vaikka colalla) ja sitten vielä 1h vähän kovemmalla lämmöllä paahtaen. Koko homma epäsuoralla. Ajat saattaa vähän vaihdella lihan määrästä riippuen.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Nooh, sittenhän tuo menee samalla vaivalla uunissa padassa? Ensin kalvot poist, haudutus lihaliemessä ja siiderissä, matkaan yrttejä, sipulia ja juureksia. Saattaa hyvin hautuneet posket nimittäin hajota grilliin, sittenhän se ei ole helppo tai hauska homma kaapia evästä ritilöiltä.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
6
Uusi weber kokeilussa tänään..
Ruokalistalla oli veneperunat ja merilohi. Perunoista tuli ihan 10/10, mutta lohi vaatii vielä vähän harjoittelua. Savustusrasia ensi kerralla suoraan heti polttimien päälle, ritilällä ei tullut tarpeeksi lämpöä jos ei halunnut muita ruokia polttaa.
Koemielessä testasin myös sivupolttimen.. reilu litra vettä pikku kattilassa kesti n. 6 minuuttia että kiehui. Pottuja varten pitänee olla laakeampi kattila. Miten mahtaa olla, uskaltaako emali kattilan laittaa kaasulle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
28
Hyvää grillauskeskustelua.

Osaako joku sanoa, onko Weberin Master Touch E-5750 ja E-5770 muuta eroa kuin kannen sarana? Onko ritiläsysteemi samaa ja yhtä jämäkkää lankaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Hyvää grillauskeskustelua.

Osaako joku sanoa, onko Weberin Master Touch E-5750 ja E-5770 muuta eroa kuin kannen sarana? Onko ritiläsysteemi samaa ja yhtä jämäkkää lankaa?
Ei noissa kumpikaan sisällä saranoitua kantta, se on vain premium mallissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Uusi weber kokeilussa tänään..
Ruokalistalla oli veneperunat ja merilohi. Perunoista tuli ihan 10/10, mutta lohi vaatii vielä vähän harjoittelua. Savustusrasia ensi kerralla suoraan heti polttimien päälle, ritilällä ei tullut tarpeeksi lämpöä jos ei halunnut muita ruokia polttaa.
Koemielessä testasin myös sivupolttimen.. reilu litra vettä pikku kattilassa kesti n. 6 minuuttia että kiehui. Pottuja varten pitänee olla laakeampi kattila. Miten mahtaa olla, uskaltaako emali kattilan laittaa kaasulle?
Ihan mielenkiinnosta, mitkä on veneperunat?

itse kaipaisin kipeesti jotain pottureseptejä, tällä hetkellä teen pihvien pariksi joko soijaperunat tai kermaperunat, olis kiva ku olis joku kolmaskin vaihtoehto:)
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
953
Nooh, sittenhän tuo menee samalla vaivalla uunissa padassa? Ensin kalvot poist, haudutus lihaliemessä ja siiderissä, matkaan yrttejä, sipulia ja juureksia. Saattaa hyvin hautuneet posket nimittäin hajota grilliin, sittenhän se ei ole helppo tai hauska homma kaapia evästä ritilöiltä.
Tottakai menee samalla tai varmaan pienemmälläkin vaivalla uunissa. Mutta maku ei varmasti ole sama. Hyvää on epäilemättä silti.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
144
Hyvää grillauskeskustelua.

Osaako joku sanoa, onko Weberin Master Touch E-5750 ja E-5770 muuta eroa kuin kannen sarana? Onko ritiläsysteemi samaa ja yhtä jämäkkää lankaa?
Mulla on viimekesänä ostettu Weber Master-Touch GBS SE E-5755, tuossa ei oo kannessa saranoita mutta kannen pidike on... Kun olin vuos sitten rilliostoksilla niin ainakin ite totesin tuon pidikkeen kätevämmäksi.. Se saranoilla oleva kansi kummiski on tiellä aika-ajoin kun tekee sellaista räpellystä jossa tarvii liikkua grillin ympäri. Muutenhan tuossa on eroa kalliimpaan 577* sarjaan ritilä, kalliimmassa on se valurautakeskiosa, mää ite halusin ton missä on paksua tankoa tuo verkko koko matkalta, toki keskiosan saa irti ja ostettua siihen sen valurautapalasen jos mieli muuttuu... Tuossa tuli tehtyä viimekesänä n. 75% kaikista ruuista, ja tänävuonna on grillikausi ollut jo 2kk päällä. Oikeastaan ainut moittiminen tuossa on että savustaessa päästää pikkasen liikaa savua pihalle ilma-aukoista, vaikka ne on kiinni. Mutta ei tuosta savunmäärästä voi puhua samana viikkonakaan jos vertaa aikasempaan halpapalloon mikä oli (lucifer tms citymarketin 60e pallo)
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
moi, nyt on master touch käyttänyt sen 4 kertaa, hyvin on kaikki grillaus onnistunut, possu savuttaa ihan järettömästi, joten niitä skippaillaan jatkossa. Kysyisin puhdistamisesta, miten olette yleensä puhdistaneet ja miten usein? Ohjeissa on että aina seuraavalla kerralla kuumaksi ja sitten hinkataan ritiläharjalla, tämähän puhdistaa osittainja vain toisen puolen ritilästi. Ostin tuon weber ritilänpuhdistusaineen (grate cleaner) ja sillä eilen sitten grilliä lämmitettäessa hinkkasin ulkopuolella puhtaaksi. Kaikki töhnä ei kokonaan lähtenyt, suurin osa kuitenkin. Eli jotain pitäisi puhdistustekniikassa vielä parantaa...
Ite vedän painepesurilla koko mastertouchin keväällä ja talven tullessa. Ritilä aina ritiläharjalla (mikälie oikea nimi) ennen ja jälkeen grillauksen. Ei mitään kemikaaleja oo tullu ikinä käytettyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
28
Mulla on viimekesänä ostettu Weber Master-Touch GBS SE E-5755, tuossa ei oo kannessa saranoita mutta kannen pidike on... Kun olin vuos sitten rilliostoksilla niin ainakin ite totesin tuon pidikkeen kätevämmäksi.. Se saranoilla oleva kansi kummiski on tiellä aika-ajoin kun tekee sellaista räpellystä jossa tarvii liikkua grillin ympäri. Muutenhan tuossa on eroa kalliimpaan 577* sarjaan ritilä, kalliimmassa on se valurautakeskiosa, mää ite halusin ton missä on paksua tankoa tuo verkko koko matkalta, toki keskiosan saa irti ja ostettua siihen sen valurautapalasen jos mieli muuttuu... Tuossa tuli tehtyä viimekesänä n. 75% kaikista ruuista, ja tänävuonna on grillikausi ollut jo 2kk päällä. Oikeastaan ainut moittiminen tuossa on että savustaessa päästää pikkasen liikaa savua pihalle ilma-aukoista, vaikka ne on kiinni. Mutta ei tuosta savunmäärästä voi puhua samana viikkonakaan jos vertaa aikasempaan halpapalloon mikä oli (lucifer tms citymarketin 60e pallo)
Juuri sitä kannen kätevyyttä ja monipuolisuutta mietinkin, että saranoitu on varmaan päivittäisessä kätevä, mutta ajoittain hankaloittaa. Ja vaikuttaa miten grillin voi terassille sijoittaa. Olin käsityksessä että se valurautakeskiö on vaan E-5775:ssa, ei E-5770:ssa?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
144
Juuri sitä kannen kätevyyttä ja monipuolisuutta mietinkin, että saranoitu on varmaan päivittäisessä kätevä, mutta ajoittain hankaloittaa. Ja vaikuttaa miten grillin voi terassille sijoittaa. Olin käsityksessä että se valurautakeskiö on vaan E-5775:ssa, ei E-5770:ssa?
Näemmä joo se on E-5775 missä se on.. Mulla tais olla vertailussa E-5755 ja E-5775 kun ostin grilliä viime keväänä, muita ei sillähetkellä ollu verkkokaupassa tarjolla.. Ei toi kannenpidike juuri eroa saranoista kun sitä tottuu käyttämään, ihan samalla rutiinilla menee kansi telineeseen ku saranat nousis ylös, ja tosiaan plussana on se että kannen saa nostettua nopeasti pois tieltä jos tarvii päästä grillin "takapuolelle".. Ite ainaki totesin että helpompi kääntää läheltä jos on grillissä jotain helposti hajoavaa..
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Itsekin olen tehnyt näitä. Postaa ruokakuvia ketjussa löytyy myös kuvia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Itseltä löytyy myös tuo normi master touch ilman saranointia ja voin kyllä suositella. Mitä olen kaupassa hypistellyt tuota saranoitua mallia niin en itse kyllä ostaisi sitä vaikka olisi vähän halvempikin.
Se tuntui itseasiassa todella paskalta viritykseltä. Koko kansi heilui sivusuunnassa oikein kunnolla ja tuli ihan fiilis jostain muutaman kympin lusiferista tuon saranoidun kannen takia.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
953
Itseltä löytyy myös tuo normi master touch ilman saranointia ja voin kyllä suositella. Mitä olen kaupassa hypistellyt tuota saranoitua mallia niin en itse kyllä ostaisi sitä vaikka olisi vähän halvempikin.
Se tuntui itseasiassa todella paskalta viritykseltä. Koko kansi heilui sivusuunnassa oikein kunnolla ja tuli ihan fiilis jostain muutaman kympin lusiferista tuon saranoidun kannen takia.
Samaa mieltä. Mieluummin ottaisin ilman saranaa. Rotisserien kanssa alkaisi ainakin tuo sarana aika nopeasti vituttaan.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
Itsekin olen tehnyt näitä. Postaa ruokakuvia ketjussa löytyy myös kuvia. :)
Hyvältä näytti! Kiitos ketjuvinkistä, otettu seurantaan sekin... :thumbsup: Tosiaan, oli menestys! Kaikki tykkäs 10/10!
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
59
Hiiligrilli oli poltellut jonkin aikaa ja viikonloppuna hain Motonetin "tarjouksesta" Weberin 57cm Mastertouch GBS-pallogrillin. Tätä ketjua lukeneena on oikein enää pystynyt ottamaan edullisempaa vaihtoehtoa.
Tänään pitää illemmalla poltella varastorasvat pois ja ehkä jotain iltapalaakin samalla, jotta hiilet eivät mene hukkaan.

Itsellä on ollut aikaisemmin Ooni Pro, jolla on tullut pizzat ja lihat tehtyä pannujen avulla, mutta sen kanssa kaikki on aikamoista hifistelyä ja siirryin viime kesänä siinäkin kaasuun. Kesät olivat liian kuumia ja kuivia siihen, että uskalsin sitä ajaa hiilillä ja puilla. Hiilet sekä puut kipinöivät ja kipinöitä lenteli savupiipusta aika paljon, kun uutta tavaraa lisättiin pesään ja erityisesti pizzan paistossa sitä sai lisätä aika hyvää tahtia. Nyt pallogrillin kanssa tuota tuskin tarvitsee niin paljon stressata.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
6
Ihan mielenkiinnosta, mitkä on veneperunat?

itse kaipaisin kipeesti jotain pottureseptejä, tällä hetkellä teen pihvien pariksi joko soijaperunat tai kermaperunat, olis kiva ku olis joku kolmaskin vaihtoehto:)
No meillä kutsutaan ite tehtyjä lohkoperunoita veneperunoiks
Mutta siis pestyt potut kuorineen neljään lohkoon, pyörittely oliiviöljyssä ja mukaan suola, pippuri, rosmariini ja raastettu valkosipuli.
Paistoin vihannespannun päällä n. 50 min ja pariin kertaan vähän sekoittelin paiston lomassa. Ihan parhaita varsinkin aiolin kanssa.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
50
Smokenator näyttää poistuneen myynnistä. Onkos tälle mitään korviketta olemassa?

 
Liittynyt
28.12.2017
Viestejä
86
Ihan kymppi suomennos CDOnissa... o_O:lol:

”Smokenator 1000 on markkinoiden tehokkain lisälaite, joka muuttaa Weber 22 ″ -keittimen grilli uskomaton lihatupakoitsija, joka antaa sinulle kosteuden ja lämpötilan hallinnan. Smokenator vapauttaa tilaa, tuottaa todellista epäsuoraa ruoanlaittoa ja pitää tarpeeksi polttoainetta 6 tuntia. Patentoidun väliseinän ja vesipannuasennuksen avulla Weber-vedenkeitin muunnetaan siten, että voit polttaa helposti ja varmasti naudanlihaa, sianlihaa, kanaa, kalkkunaa, kalaa ja jopa hedelmiä ja vihanneksia.”
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333

Liitteet

Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
539
Argh... Siis jos on kaasugrilli,hiiligrilli, rengas poltin, puugrilli ja savustus piste niin luulisi riittävän. No ei! Kiertelin kotipaikan metsissä ja löysin vanhan hellan jämät, valurautaiset luukut ja kannet. Onko se vielä yksi monitoiminen pihagrilli vielä rakennettava? Olis jemmassa odottamassa rosvopaistimontun kivet ja kylmäsavustusta varten jääkaappi....
 
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
89
Laitoin Gigantista juuri tarjoukseen tulleen weber spirit ii s-210 grillin tilaukseen 399€ hintaan. Eiköhän tuolla grillaile useamman vuoden. Kuvassa ainakin näyttää tyylikkäältä tuo rosterikansi.
 
  • Tykkää
Reactions: smb
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
9
Brikettien uusintapoltoista, huomasin että 2-3 kertaa voi käyttää brikettejä "uudestaan" kun suljen luukut grillauksen jälkeen, grillatessa ei mene niin pitkään että kaikki palaisivat. Huomasin myös että seuraavalla kerralla kannattaa piipun alaosaan laittaa uusia brikettejä ja päälle noita edellisen kerran brikettejä, muuten kestää paljon pidempään sytyttäminen, tai näin ainakin tuntuu. Eikös noita brikettejä voi käyttää muutaman kerran grillauksessa jos ne eivät kaikki pala kerralla vai onko idea polttaa ne aina pois?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 304
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom