Grillit & grillaus

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Heippa, paikalla ketään Weber E-5775 grillin omistajaa? Tai yleisiä mielipiteitä puolesta/vastaan? Olisi tarkoitus hankkia tuo WSM 47 rinnalle tuottaan murua rinnan alle.
Weber Master-Touch GBS Premium E-5775 -hiili-/brikettigrilli, 57 cm, musta 375,90
Itsellä ei juuri kyseistä ole, mutta vastaavan oloinen Weberin pallogrilli löytyy. Se on palvellut hyvin ja on edelleen hyvässä kunnossa vaikka onkin 5+ vuotta vanha. Tuo on varmasti hyvä perusgrilli, jolla hoituu suuri osa grillauksesta. Tuossa on riittävä 57cm grilliala, mihin mahtuu reilumminkin tavaraa. Pitkiäkin vetoja voi tehdä briketeillä, olen itse tehnyt mm. joulukinkkua tuolla Weberillä. Viime aikoina tosin olen kuullut että Weberin taso ei olisi entisellään, mutta tiedä sitten...

Itseä vain hieman kyllä hirvittää tuo Weberin hinta, en oikein enää ymmärrä mikä tuossa on 400€ arvosta, kun vastaavia on näkynyt noin 200-250€ hintaankin weberiltä.

Tässä lähestulkoon sama grilli ilman tuota kannen avausmekanismia reiluun kahteen sataan. Jokainen toki päättää onko tuo sen arvoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 664
Itsellä ei juuri kyseistä ole, mutta vastaavan oloinen Weberin pallogrilli löytyy. Se on palvellut hyvin ja on edelleen hyvässä kunnossa vaikka onkin 5+ vuotta vanha. Tuo on varmasti hyvä perusgrilli, jolla hoituu suuri osa grillauksesta. Tuossa on riittävä 57cm grilliala, mihin mahtuu reilumminkin tavaraa. Pitkiäkin vetoja voi tehdä briketeillä, olen itse tehnyt mm. joulukinkkua tuolla Weberillä. Viime aikoina tosin olen kuullut että Weberin taso ei olisi entisellään, mutta tiedä sitten...

Itseä vain hieman kyllä hirvittää tuo Weberin hinta, en oikein enää ymmärrä mikä tuossa on 400€ arvosta, kun vastaavia on näkynyt noin 200-250€ hintaankin weberiltä.

Tässä lähestulkoon sama grilli ilman tuota kannen avausmekanismia reiluun kahteen sataan. Jokainen toki päättää onko tuo sen arvoinen.
Tuossa ei taida olla tuota kiertoilma ropelia? Eri asia tekeekö sillä sitten mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
En nyt tarkemmin kiireessä katsonut, mutta eikö tuo propeli ollut ihan perus one touch?
Eli markkinamiehiltä uutta puhetta ja lisää hintaa :)
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Tuossa ei taida olla tuota kiertoilma ropelia? Eri asia tekeekö sillä sitten mitään.
Jos meinaat sitä kolmilapaista systeemiä, niin kyllä noissa molemmissa on se. Ainut ero taitaa tuossa master touchissa olla nuo lisätarvikkeet. Esim tuo sarana ja savustuspelti näin äkkiseltään katsottuna.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Tuolla on vertaileva esittely molemmista:

Isoin ero taitaa olla GBS-systeemi, jota ei original-malleissa ole. Ja tuossa Verkkokaupan paketissa tulee juuri tuota hyödyntävä ritilä lisänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Heippa, paikalla ketään Weber E-5775 grillin omistajaa? Tai yleisiä mielipiteitä puolesta/vastaan? Olisi tarkoitus hankkia tuo WSM 47 rinnalle tuottaan murua rinnan alle.
Weber Master-Touch GBS Premium E-5775 -hiili-/brikettigrilli, 57 cm, musta 375,90
Itseä vain hieman kyllä hirvittää tuo Weberin hinta, en oikein enää ymmärrä mikä tuossa on 400€ arvosta, kun vastaavia on näkynyt noin 200-250€ hintaankin weberiltä.

Tässä lähestulkoon sama grilli ilman tuota kannen avausmekanismia reiluun kahteen sataan. Jokainen toki päättää onko tuo sen arvoinen.
Tässä täytyy nyt osata erottaa eri versiot 57cm webereistä.

Ensinnäkin, ei missään nimessä Original Kettleä, siinä tuo ritilä on aivan onneton, koska lanka on ohutta ja niitä on liian harvassa. Tuosta tippuu välistä helposti kaikki pienemmät. Lisäksi tuosta puuttuu kannen pidike, joka on ihan must-have ominaisuus grillissä.

Toisekseen, Master-touchista on eri versioita mutta mielestäni sweet spot on tuo n. 275€ hintainen Master touch GBS, eli löytyy kannen pidike ja GBS-ritilä, eli se paksua lankaa oleva irroitettavalla keskustalla ja käännettävillä sivuläpillä oleva ritilä.


Original kettlen ja Master-touchin hintaero on n. 50-100e ja mainitut ominaisuudet lasken helposti tuon arvoiseksi. Aivan ehdotonta pystyä menemään grillille grillattavat toisessa kädessä, pihdit toisessa kädessä ja kipata kansi pidikkeeseen, johon se asettuu rullien avulla helposti. Ei tarvitse koukistella ja laskea kantta maahan. Ja ritilä on kunnon paksua teräslankaa, joka jättää näyttävän paistojäljen pihviin jne.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Noh, tuo gbs saattaa olla joillekin se deal breaker, mutta munkki tai lättypannu lämpenee ritilälläkin. Ihan ilman reikää keskellä.

Tarvikeritilää löytyy melkein mistä tahansa tavaratalosta. Itse löysin ritilän Keskiseltä 19€ hintaan paksulla langalla, tiheämmillä väleillä ja kaiken lisäksi se oli saranoitu.

Onhan tuossa originaalissa teline kannessa, ei sitä kädessä tarvi pitää :)

Perusgrilli kelpaa ensalkuun, jos hinta hirvittää. Päivittelee sitten sitä mukaa, jos siltä tuntuu.

Mä oon sitä mieltä. Toki, master touch on aika kiva, eikä hinnalla pilattu. Siitä on vuosiksi iloa taatusti.

Itse ostin omaan 57cm weber classiciin tuhka-astian. Se lautanen on ihan paska.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Perhanan markkinamiehet! Tekisi mieli tilata kesän grillailuihin tuollainen. Toisaalta samalla rahalla saisi komandonkin. Ei osaa päättää.
:D Ite en oo osannu perustella itselle mihin komodoa tarttis. Ajattelin jos tuolla sais vähän sellaista kaasugrillimäistä helppoutta. Oon tuon vanhan pallon kylkeen yrittänyt kehitellä jos jonkinlaisia sivupöytiä, mutten oikein hyvin toimivaa vielä keksiny.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Itsellä tarkoitus värkkäillä jotain tämän tyylistä tänä kesänä. (kuva siis lainattu netistä)
Eikös tuommoinen puinen tekele ole paloriski hiiligrillin kanssa? Ainakin itellä välillä saattaa tuolta tuhkapesästä karkailla kipinöitä ja sitten jos on valmiiksi grillin kuumentama puupinta, niin ainakin omaan silmään vaikuttaa riskiltä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Itsellä tarkoitus värkkäillä jotain tämän tyylistä tänä kesänä. (kuva siis lainattu netistä)
Tuli tuollainen pöytä rakennettua weberin kylkeen. Lisää huomattavasti grillausmukavuutta. Materiaaleina ihan mitä kaapeista sattui löytymään.
Mä rakentelin tollasen muutama vuosi sitten. Meni vaan ulkona sen verran kauheen näköiseksi, että päätyi polttopuiksi. Lisäksi ei tullut laitettua renkaita alle ja painoi ihan älyttömästi tuo, niin ei ollu kovin mukava siirreltävä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Eikös tuommoinen puinen tekele ole paloriski hiiligrillin kanssa? Ainakin itellä välillä saattaa tuolta tuhkapesästä karkailla kipinöitä ja sitten jos on valmiiksi grillin kuumentama puupinta, niin ainakin omaan silmään vaikuttaa riskiltä.
Samaa tuli itelle mieleen.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Eikös tuommoinen puinen tekele ole paloriski hiiligrillin kanssa? Ainakin itellä välillä saattaa tuolta tuhkapesästä karkailla kipinöitä ja sitten jos on valmiiksi grillin kuumentama puupinta, niin ainakin omaan silmään vaikuttaa riskiltä.
Siksi kirjoitinkin tuon tyylinen. On tarkoitus parrannella designia noilta osin + oma grillini sijoituspaikka on sellainen, että vaikka palaisi koko häkkyrä, ei aiheudu vahinkoa muulle ympäristölle. Ja kai kaikilla on alkusammutuslaitteisto lähettyvillä, kun tulen kanssa leikitään? Onhan?

Jotenkin aina ihmettelen myös sitä kun porukka uskaltaa hiiligrilliä käyttää puuterassilla. Itse olen sen verran vainoharhainen, että ei kyllä uskalla. Harvemminhan sieltä mitään tippuu mutta kerta se on ensimmäinenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Noh, tuo gbs saattaa olla joillekin se deal breaker, mutta munkki tai lättypannu lämpenee ritilälläkin. Ihan ilman reikää keskellä.

Tarvikeritilää löytyy melkein mistä tahansa tavaratalosta. Itse löysin ritilän Keskiseltä 19€ hintaan paksulla langalla, tiheämmillä väleillä ja kaiken lisäksi se oli saranoitu.

Onhan tuossa originaalissa teline kannessa, ei sitä kädessä tarvi pitää :)

Perusgrilli kelpaa ensalkuun, jos hinta hirvittää. Päivittelee sitten sitä mukaa, jos siltä tuntuu.

Mä oon sitä mieltä. Toki, master touch on aika kiva, eikä hinnalla pilattu. Siitä on vuosiksi iloa taatusti.

Itse ostin omaan 57cm weber classiciin tuhka-astian. Se lautanen on ihan paska.
Joo ei tuo GBS:n irroitettava keskiosa ole mielestäni se tärkein tuossa, vaan riittävän paksu ja tiheä ritilä.

Toki voi ostaa ritilän erikseen, mutta yleensä noiden hinnat liikkuu 50e tuntumassa. Siinä ei enää paljoa hintaeroa jää enää jäljelle.
Ja Master-touchin kansipidike on ihan eri levelillä mitä nuo koukkuviritykset Original kettlessä on.

Master-touchissa kannen voi tällä kätevällä ranneliikkeellä kipata pidikkeeseen vaikka kädet olisi täynnä kaikkea muuta.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Joo ei tuo GBS:n irroitettava keskiosa ole mielestäni se tärkein tuossa, vaan riittävän paksu ja tiheä ritilä.

Toki voi ostaa ritilän erikseen, mutta yleensä noiden hinnat liikkuu 50e tuntumassa. Siinä ei enää paljoa hintaeroa jää enää jäljelle.
Ja Master-touchin kansipidike on ihan eri levelillä mitä nuo koukkuviritykset Original kettlessä on.

Master-touchissa kannen voi tällä kätevällä ranneliikkeellä kipata pidikkeeseen vaikka kädet olisi täynnä kaikkea muuta.
Aito ritilä on kallis, mutta kuten sanoin. Hyviä halpoja rosteriritilöisiä löytyy aika monesta paikkaa. Ihan parilla kympillä.

Tuon telineen saa ostettua lisäosana myös, joten jos joku nyt miettiä pähkii että kun ei riitä rahat master touchiin, niin originaalin pystyy päivittämään kansitelineellä ja uudella tuhka-astialla master touch veroiseksi. Tuhka-astia 39€ kotiin toimitettuna, kansiteline saman verran.

Itse en hanninu laittaa suurempaa summaa, kun rouva kotona kotihoidontuella viime vuonna, niin ostin originaalin 57cm mallin. Nyt justiisa kiinnitin sen tuhka-astian ja aa että ku tuli hyvä päivitys!

Varaosanumero muuten on sille 57cm mallille tuhka-astian osalta on: 65143 Hinta: 39,99€ toimitus 0€. Mistä? Service-fi@weber.com
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Siksi kirjoitinkin tuon tyylinen. On tarkoitus parrannella designia noilta osin + oma grillini sijoituspaikka on sellainen, että vaikka palaisi koko häkkyrä, ei aiheudu vahinkoa muulle ympäristölle. Ja kai kaikilla on alkusammutuslaitteisto lähettyvillä, kun tulen kanssa leikitään? Onhan?

Jotenkin aina ihmettelen myös sitä kun porukka uskaltaa hiiligrilliä käyttää puuterassilla. Itse olen sen verran vainoharhainen, että ei kyllä uskalla. Harvemminhan sieltä mitään tippuu mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Ei se tippuminen välttämättä, mutta kun se saattaa sieltä katosta lähteä palamaan, kuten kävi ystävällä. Poltti melkein rivitalon, kun ei sateella viittiny heittää grilliä terassilta..
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
Aito ritilä on kallis, mutta kuten sanoin. Hyviä halpoja rosteriritilöisiä löytyy aika monesta paikkaa. Ihan parilla kympillä.

Tuon telineen saa ostettua lisäosana myös, joten jos joku nyt miettiä pähkii että kun ei riitä rahat master touchiin, niin originaalin pystyy päivittämään kansitelineellä ja uudella tuhka-astialla master touch veroiseksi. Tuhka-astia 39€ kotiin toimitettuna, kansiteline saman verran.

Itse en hanninu laittaa suurempaa summaa, kun rouva kotona kotihoidontuella viime vuonna, niin ostin originaalin 57cm mallin. Nyt justiisa kiinnitin sen tuhka-astian ja aa että ku tuli hyvä päivitys!

Varaosanumero muuten on sille 57cm mallille tuhka-astian osalta on: 65143 Hinta: 39,99€ toimitus 0€. Mistä? Service-fi@weber.com
Onko sille kansisysteemille ja GBS-ritilällle varaosanumeroa?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Onko sille kansisysteemille ja GBS-ritilällle varaosanumeroa?
En osaa sanoa, koska niiden osalta en ole etsinyt, koska motonetistä löytyy.



 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Pitkään arvoin kamadon ja weberin välillä (aikaisemmin oli smokey mountain ja master touch, myin ne muutossa) ja nyt päädyin tilaamaan performer deluxen. Laskutilaa ei voi olla koskaan tarpeeksi ja kaasu sytytys houkutteli, en piippusytyttimestä ole koskaan tykännyt. Pistetään ajatuksia kunhan pääsee testaamaan.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Pitkään arvoin kamadon ja weberin välillä (aikaisemmin oli smokey mountain ja master touch, myin ne muutossa) ja nyt päädyin tilaamaan performer deluxen. Laskutilaa ei voi olla koskaan tarpeeksi ja kaasu sytytys houkutteli, en piippusytyttimestä ole koskaan tykännyt. Pistetään ajatuksia kunhan pääsee testaamaan.
Yhden sytytyksen kokemuksella todella hyvä systeemi tuo kaasusytytys. Nyt ehkä joskus jaksaa grillin lämmittää vain makkaran paistoa varten, kun sytytys on käytännössä yhtä helppoa ja nopeaa kuin kaasugrillin sytyttäminen.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Kiitoksia kaikille kommenteista.
Kävin paikallisessa kooraudassa äimistelemässä tuota Geroniimon hankkimaa grilliä, myyjä tokaisi että "et sinä sillä pöydällä mitään tee"...
Taidan siis päätyä loppujen lopuksi tähän: Weber Master-Touch® GBS® 57 cm brikettigrilli musta | Motonet Oy
Mulla on tämä, mutta ostin kuparin värisen. Mahtava laite. Huomenna taas pulled porkia savustumaan :cool:

Pöytään sellainen kommentti, että pöytä pitää olla, mutta mikä tahansa pöytä kelpaa. Itse askartelin puusta pöydän grillin kylkeen. Näitä saa toki myös valmiina, mutta minusta hinta on turhan kallis yksinkertaisesta vehkeestä: Weber sivutaso | Motonet Oy

Vastaavan saa tehtyä kuviosahalla mäntylevystä hetkessä, pari metalliosaa ja joku metalliputki jalaksi, pintaan jotain säätä kestävää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Epäsuora grillaus kaasugrillillä..
Mitenkäs tuo ohjeistetaan erilailla kun hiiligrillillä?!?

Ostin juuri Spirit II E-310 ja ohjeissa kun puhutaan epäsuorasta grillauksesta niin keskipoltin jätetään pois ja ainoastaan reunoilla liekkiä. Lihat sitten asetetaan siihen keskelle.

Mutta hiiligrillissä kehotetaan kasamaan hiilet/briketit grillin keskelle ja lihat reunoille että saavutetaan epäsuoragrillaus.

Vanhalla Q3000 tein siten että laitoin suoran polttimen päälle ja grillin reunoja kiertävän polttimen pois. Asettelin lihat/kanat sitten reunoille.

Miten tuo voi olla erilailla?
No nyt löytyi joku käyttäjä jolla on kokemusta kummastakin Weberistä.

Painin tässä Q3000 ja E-310 välillä niin kumpi mielestäsi parempi ja miksi vaihdoit E-310 malliin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Mulla on tämä, mutta ostin kuparin värisen. Mahtava laite. Huomenna taas pulled porkia savustumaan :cool:

Pöytään sellainen kommentti, että pöytä pitää olla, mutta mikä tahansa pöytä kelpaa. Itse askartelin puusta pöydän grillin kylkeen. Näitä saa toki myös valmiina, mutta minusta hinta on turhan kallis yksinkertaisesta vehkeestä: Weber sivutaso | Motonet Oy

Vastaavan saa tehtyä kuviosahalla mäntylevystä hetkessä, pari metalliosaa ja joku metalliputki jalaksi, pintaan jotain säätä kestävää.
Toi weberin sivupöytä on sellanen rimpula, etten voi missään nimessä suositella.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
499
No nyt löytyi joku käyttäjä jolla on kokemusta kummastakin Weberistä.

Painin tässä Q3000 ja E-310 välillä niin kumpi mielestäsi parempi ja miksi vaihdoit E-310 malliin?
Jaa-a nyt heitit pahan, kun molemmat on omalla tavallaan pirun hyviä.
Syy vaihtoon oli että tarvitsin mökille grillin ja harkitsin toista Q3000 mutta mietin että jos ostaisi hieman suuremman kotiin ja tuo E-310 oli hinnaltaan sopiva.
Kyl se Genesis houkutteli mutta 900e hintalappu ei.
Ero grillausalassa on about yhden pihvin verran, eli ei siis puhuta isosta erosta

E-310 on ehkä hiukan hankalampi siivota. Siis niitä valurautaisia paistoalueita.
Kun siinä kiertää sellainen rauta koko alueen.
Mutta taas toisaalta tuo rauta estää tuulen pääsyn grilliin.
Q3000 on hieman heikko tuo sähkösytytys kun taasen E-310 se itse patterikotelo ja sähköosat on paremmin sään suojassa.

Q3000 minulla on sellainen parilalevy joka täyttää puolet tuosta grillausalasta.
Ja tykkään siitä tosi paljon, halloumi, vihannekset yms saa tosi hyväksi siinä.
E-310hen ei saa sellaista.

3 poltinta vs 2. 2lla ehtii kyllä hyvin. 3. tuo vaan lisää lämpöä

Q3000 muovirunko vs E-310 teräs, samoin kuin sivupöydät muovi vs teräs
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Miten olette huoltaneet parilaa? Minulla on taas paksussa ruosteessa. Eihän tuossa voi mitään paistaa ennenkuin tekee jotain.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Eli se kaipaa uutta rasvapolttoa.

Hinkkaa ruoste nyt ekaksi pois patapadalla. Sitten huuhtele ja kuivaa. Jos vieläkin tulee ruostetta, niin sitten rypsiöljyä uuteen patapataan/muuhun sieneen ja hinkkaat niin kauan kunnes se ruoste alkaa poistua. Huuhtele jälleen ja toista jos ei lähtenyt. Sitte ku puhdasta, ni silavaa parilalle (muurikka esim) ja grilli kuumaksi. Teet rasvapolton sille ja nautit uudesta parilasta.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
448
Eli se kaipaa uutta rasvapolttoa.

Hinkkaa ruoste nyt ekaksi pois patapadalla. Sitten huuhtele ja kuivaa. Jos vieläkin tulee ruostetta, niin sitten rypsiöljyä uuteen patapataan/muuhun sieneen ja hinkkaat niin kauan kunnes se ruoste alkaa poistua. Huuhtele jälleen ja toista jos ei lähtenyt. Sitte ku puhdasta, ni silavaa parilalle (muurikka esim) ja grilli kuumaksi. Teet rasvapolton sille ja nautit uudesta parilasta.
Kiitos neuvosta. Ei varmaan haittaa jos ottaa pari Sandelsia samalla ;)
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
7
Kertokaa kokeneemmat grillimestarit, että minkä takia harvemmassa grillissä on teräsritilät valurautaritilöiden sijaan? Hinnat alkaen grilleissä on usein teräsritilät, mutta toisaalta kalliimmistakin malleista niitä löytyy esim. tästä mallista:
Kaasugrilli BBQ King Pro Series, 6 poltinta + sivupoltin + infrapunapoltin

Vanhalle grillille ollaan etsimässä korvaajaa ja tuollaiset teräsritilät houkuttelevat helpomman puhtaanapidon kannalta. Vai onko syitä miksi nuo kannattaisi unohtaa ja hankkia esim. Weber Spirit II e-310 valuraudoilla?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Kertokaa kokeneemmat grillimestarit, että minkä takia harvemmassa grillissä on teräsritilät valurautaritilöiden sijaan? Hinnat alkaen grilleissä on usein teräsritilät, mutta toisaalta kalliimmistakin malleista niitä löytyy esim. tästä mallista:
Kaasugrilli BBQ King Pro Series, 6 poltinta + sivupoltin + infrapunapoltin

Vanhalle grillille ollaan etsimässä korvaajaa ja tuollaiset teräsritilät houkuttelevat helpomman puhtaanapidon kannalta. Vai onko syitä miksi nuo kannattaisi unohtaa ja hankkia esim. Weber Spirit II e-310 valuraudoilla?
Kaipa tuo on mainospuhetta. itse en tykkää grillissä ollenkaan valurautaritilöistä vaan suosin nimenomaan rosterisia, ei siis teräsritilöitä. Nuo pysyvät paremmassa kunnossa ja ovat helpompia putsata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Kertokaa kokeneemmat grillimestarit, että minkä takia harvemmassa grillissä on teräsritilät valurautaritilöiden sijaan? Hinnat alkaen grilleissä on usein teräsritilät, mutta toisaalta kalliimmistakin malleista niitä löytyy esim. tästä mallista:
Kaasugrilli BBQ King Pro Series, 6 poltinta + sivupoltin + infrapunapoltin

Vanhalle grillille ollaan etsimässä korvaajaa ja tuollaiset teräsritilät houkuttelevat helpomman puhtaanapidon kannalta. Vai onko syitä miksi nuo kannattaisi unohtaa ja hankkia esim. Weber Spirit II e-310 valuraudoilla?
Voisi olettaa, että teräsritilä on huomattavasti halvempi valmistaa, koska sen valmistamiseen tarvittava "lanka" on todennäköisesti standardituotteena saatavilla, mutta sopivia valurautaritilöitä ei niinkään.
Mielipiteeni itse puhdistamiseen on, että molemmat ovat yhtä helppoja pitää puhtaana, jos ne harjataan teräsharjalla puhtaaksi heti kokkaamisen jälkeen kun ne ovat kuumia. Niihin tällöin jää lähinnä rasvapinta, joka varsinkin valuraudan tapauksessa suojaa "ritilää".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eilen oli grillaussää, mutta esivalmisteluissa kesti hieman kauemmin kuin normaalisti. Kaasugrillin polttimot olivat talven aikana menneet niin ruosteeseen, että hinkkauksenkaan jälkeen 2/3 paloi vain yhdeltä reunalta ja yksi ei syttynyt ollenkaan. Olivat kyllä jo viime syksynä sen näköisiä, ettei tämä varsinaisesti tullut yllätyksenä.

Marketista löytyi varaosat 8 eurolla/kappale ja vaihtaminen oli periaatteessa: ruuvi auki, vetämällä vanha poltin irti, uusi tilalle ja ruuvi kiinni. Vanhat olivat sellaisia litteitä mailan mallisia ja uudet pyöreitä putkia. Vanhat hapettuivat pinnalta jo ensimmäisen kesän jälkeen, saapa nähdä kestävätkö nämä uudet paremmin meri-ilmastoa.

Lopulta pääsi koeponnistamaan ja Atrillit olivat 5/5.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Miten nuo 300-400e 3-polttimon kaasugrillit teillä kestävät liikuttamista? Pitäisi vanha 2-polttimon kaasugrilli uusia jo tilanpuutteen takia ja myös se takaseinämä alkaa kulua puhki, jykevällä puurakenteella oleva. Kaupoissa hypistellyt ja nuo 2-3mm metallijaloilla olevat tuntuvat huojuvan niin kelesti. Piha kun on usein tuulinen ja ei kovinkaan tasainen nurmikkomaa ja grilli aina siirretään iltaisin jähdyttyään takaisin vanhan navetan tupaan, joka on 50cm maanpinnan alapuolella niin grillin rakenne saisi olla kestävä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 131
Miten nuo 300-400e 3-polttimon kaasugrillit teillä kestävät liikuttamista? Pitäisi vanha 2-polttimon kaasugrilli uusia jo tilanpuutteen takia ja myös se takaseinämä alkaa kulua puhki, jykevällä puurakenteella oleva. Kaupoissa hypistellyt ja nuo 2-3mm metallijaloilla olevat tuntuvat huojuvan niin kelesti. Piha kun on usein tuulinen ja ei kovinkaan tasainen nurmikkomaa ja grilli aina siirretään iltaisin jähdyttyään takaisin vanhan navetan tupaan, joka on 50cm maanpinnan alapuolella niin grillin rakenne saisi olla kestävä.
Weberit menevät jo yli hintahaarukasta samoin Char-Broil. Webereillä on 10 vuoden takuu ja Car-Broil on myös kestävän maineessa. Esim. tämä: Char-Broil T36G5 , joka on tarjouksessa 479€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Miten nuo 300-400e 3-polttimon kaasugrillit teillä kestävät liikuttamista? Pitäisi vanha 2-polttimon kaasugrilli uusia jo tilanpuutteen takia ja myös se takaseinämä alkaa kulua puhki, jykevällä puurakenteella oleva. Kaupoissa hypistellyt ja nuo 2-3mm metallijaloilla olevat tuntuvat huojuvan niin kelesti. Piha kun on usein tuulinen ja ei kovinkaan tasainen nurmikkomaa ja grilli aina siirretään iltaisin jähdyttyään takaisin vanhan navetan tupaan, joka on 50cm maanpinnan alapuolella niin grillin rakenne saisi olla kestävä.
Eiköhä noissa kaupan versioissa ole aika pitkälti semmoisia leikkipyöriä olemattomilla laakeroinnilla (muoviin reikä, akseli siitä läpi). Jyristävät niin perh..sti jo terassilaudoituksellakin. En itse noita kiskoisi kahta metriä pidempää nurmikolla.
Jos pitkin pihoja pitää kiskoa, ni sitten kyllä itse ainakin tekisin diy-version johon soveltaisin jotain "kaupan"versiota itse grilliksi.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
Morjen kaikille.
Erittäin hyvä ja asiallinen grillaus foorumi. Paras Kotimainen mihin olen törmännyt. :thumbsup:
Meni hetki lukaista tämä ketju läpi.
Itse olen pitkänlinjan kaasugrillaaja ja savustaja puulla ja sähköllä.
Nyt on alkanut kiinnostamaan makumaailman upgradaus hiiligrillaamisen puolelle.
Ja sehän ei onnistu kuin hiiligrillin hankinnalla ☺
Lähden aina tarve ja käytettävyys edellä, jolloin uusi lelu jäisi aktiiviseen käyttöön eikä koristeeksi ja esittelykohteeksi vieraille.
Tällä hetkellä loppusuoralla on enää kaksi grilliä, sillä Kamadot hylkäsin ainakin tässä vaiheessa (Muurikan säädettävä sähkösavustin hoitaa pidemmät ja tasaiset savustukset hyvin, väri ja maku pintaan sitten grillillä.)
  1. Landmann Tennesee Broiler
  2. Weber Master-Touch Premium E-5770
Weberistä on täällä tietoa vaikka kuinka paljon ja se on takuu hyvä omassa luokassaan.
Mutta löytyykö täältä keltään kokemuksia tuosta Landmannista tai sen edeltävistä malleista, sillä se sopisi tarkoitukseeni jopa paremmin ?
 
Viimeksi muokattu:

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Morjen kaikile.
Erittäin hyvä ja asiallinen grillaus foorumi. Paras Kotimainen mihin olen törmännyt. :thumbsup:
Meni hetki lukaista tämä ketju läpi.
Itse olen pitkänlinjan kaasugrillaaja ja savustaja puulla ja sähköllä.
Nyt on alkanut kiinnostamaan makumaailman upgradaus hiiligrillaamisen puolelle.
Ja sehän ei onnistu kuin hiiligrillin hankinnalla ☺
Lähden aina tarve ja käytettävyys edellä, jolloin uusi lelu jäisi aktiiviseen käyttöön eikä koristeeksi ja esittelykohteeksi vieraille.
Tällä hetkellä loppusuoralla on enää kaksi grilliä, sillä Kamadot hylkäsin ainakin tässä vaiheessa (Muurikan säädettävä sähkösavustin hoitaa pidemmät ja tasaiset savustukset hyvin, väri ja maku pintaan sitten grillillä.)
  1. Landmann Tennesee Broiler
  2. Weber Master-Touch Premium E-5770
Weberistä on täällä tietoa vaikka kuinka paljon ja se on takuu hyvä omassa luokassaan.
Mutta löytyykö täältä keltään kokemuksia tuosta Landmannista tai sen edeltävistä malleista, sillä se sopisi tarkoitukseeni jopa paremmin ?
Moi.
Ei ole kyseisestä landmanin mallista kokemusta ja itellä kombona landmanin kaasu ja weberin hiili. Täytyy vain todeta, ettei tonnillakaan saanut landmanilta laatua grillissä, joten se vaihtuu kaasu-weberiin heti, kun se ei enää tuota lämpöä. Ei vastannut suoraan kysymykseen, mutta ehkäpä enemmän antaa kuvaa landmanin laadusta yleisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
2 .Weber Master-Touch Premium E-5770
Näköjään motonet myy muutaman kympin halvemmalla Premiumia mitä esim gigantti yms.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500745/Weber-Master-Touch-Premium-E-5770-Black

Premiumissa on tosiaan erilainen kansipidike ja muutama lisävaruste verrattuna Master-touchin "perus"versiooon. Ainakin rasvapelti on ihan hyvä lisä, tuo lämpömittaritaso kahvassa aika turhan oloinen, ennemmin siihen laskee oluttölkin ja lämpömittariksi sitten Meater+.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/420206/Weber-Master-Touch--GBS--57-cm-brikettigrilli-musta
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
Meater+ käytössä, aivan loistava. Toimii grillissä, uunissa, paistaessa ja savustuspöntössä, kun puinen lähetin on lähellä.
Landmann hinta on 190€ ja WMT premium 350€.
vaikka hinta ei tätä päätöstä yksin ratkaise.
Yksi kaveri laittoi äsken viestiä, että hänellä on ollut Landmannin vanhempi malli aktiivikäytössä nyt 5v ilman mitään ongelmia. Valurauta parilat kestäneet hyvin. Ilmaa vuotaa pikkasen slow and low savustuksessa, joten ainakin tiiveydessä häviää Weberille. Tuhkapellille pääsee kovemmalla sateella kertymään vettä, mikä tuhkan kanssa muodostaa lipeää. Tämän johdosta tuhkapelti alkaa olla osittain jo puhki. Grilli on siis katoksen alla mutta sivusta pääsee satamaan.
Mielelläni kuulisin muitakin kokemuksia, jos joltain löytyy.
WMT on takuuvarma.
 
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
30
Onko piippusytyttimissä mitään eroja kestävyydessä, materiaalit ovat terästä, rosteria tai alumiinua pääasiassa.
Toisaalta jos se 10€ maksaa, niin onko sillä niin väliä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 430
Viestejä
4 161 390
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom