Grillit & grillaus

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
224
Onko noista Weber sähkögrilleista mitään kokemusta ja tekeekö sellasella yhtään mitään, taloyhtiö oli moisen hankkinut. yhteiskäyttöön. Itse tottunut perus pallogrilleihin ja vähän vierastan sähkögrillejä :)
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
Maun puolesta en kyllä pysty käsittään että sähkögrilli tekisi mitään eroa uuniin, mutta jos ulkona tykkää laittaa ruokaa ihan sen ulkonalaittamisen takia, niin onhan silloin sellainen varmaan helppo ja vaivaton vehje.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 265
Motonetistä saisi nyt äärimmäisen halvalla 21 tuumaisen kamadon (349€).


Jos Kamadot ovat täysin vieraita niin kannattaa vaikka lukea oheinen viesti, jonka kirjoitin pari vuotta sitten kun hankin omaani:
Tosiaan edellisellä sivulla kyselin noiden Kamadojen perään ja sainkin hyviä vastauksia joiden pohjalta tein aika nopean heräteostoksen. Tuon jälkeen on tullut luettua aiheesta aika paljon ulkomaalaisilta foorumeilta ja myös Facebookin keskusteluryhmistä. Ajattelin heittää tähän jotain ajatuksia ja huomioita joita olen kerännyt. Asioista paremmin tietävät saavat vapaasti täydentää ja korjata.

Kamado itsessään on äärimmäisen yksinkertainen vekotus: lähinnä keraaminen muna jonka ylä- ja alaosissa on ilma-aukot ja sisällä tulipesä sekä grilliritilä. Hinta on kuitenkin jo halvimmissa malleissa todella korkea ja tätä on helppo perustella Kamadon monipuolisuudella sekä kestävyydellä. Suomessa tunnettuja isoja valmistajia ovat Big Green Egg (BGE), The Bastard ja Kamado Joe. Nämä valmistajat antavat keraamisille osille joko rajoitetun elinikäisen takuun tai 20 vuoden takuun (The Bastard). Näiden Premium-valmistajien lisäksi Suomen markkinoilla pyörii Kamadoja nimillä Kobe, Mustang, Rebel, Outback ja muita nimettömiä merkkejä. Nämä kaikki ovat hyvin todennäköisesti kiinalaisen Auplexin valmistamia ja näiden takuu on tyypillisesti vuoden tai kaksi.

Big Green Egg on näistä kaikista varmasti tunnetuin ja helpoiten tunnistettavissa dollarin vihreästä keraamisesta päällysteestä. BGE aiheuttaa varmasti eniten naapurikateutta, mutta tähän munaan saa myös laittaa rahaa kiinni. Medium-kokoinen grilli irtoaa noin tonnilla, mutta hintaan ei sisälly jalustaa tai sivupöytiä. Pakollisten tarvikkeiden jälkeen hinta on hyvin nopeasti 1500-2000 euroa. Keraamisilla osilla on rajoitettu elinikäinen takuu, eli jos muna halkeaa ensimmäisen omistajan käytössä, niin uudet osat saa ilmaiseksi.

The Bastard ei eroa ominaisuuksiltaan tai ulkomuodoltaan BGE:sta ja onkin tämän takia suora kilpailija. Halvimmillaan Medium-kokoinen The Bastard irtoaa 800 eurolla ja tähän sentään kuuluu sivupöytä ja jalusta. Ehkä isoin ero BGE:iin on The Bastardin 20 vuoden takuu ja valmistusmateriaalina käytetty kordieriitti-keramiikka. 20 vuoden takuu koskee vain ulkokeramiikkaa ja esimerkiksi tulipesällä on vain 2 vuoden takuu.

Kamado Joe on näistä kolmesta mielenkiintoisin ja mahdollisesti oma valintani jos olisin valmis maksamaan grillistä päälle tuhat euroa. Innovatiivisten ominaisuuksien ansiosta Kamado Joen II -malli eroaa merkittävästi The Bastardista ja BGE:sta: mallista löytyy vedettävä tuhkaluukku, useasta pienemmästä osasta valmistettu tulipesä joka saattaa olla vastustuskykyisempi halkeilulle ja muita hitusen modernimpia ratkaisuja. Keramiikalla on BGE:n tapaan rajoitettu elinikäinen takuu.

Neljänneksi voisi nostaa nuo Auplexin valmistamat grillit, joka oli myös hintansa takia minun valintani. Halvimmillaan tuollainen irtoaa 400 eurolla ja näistä löytyy todella paljon vaihtelevia mielipiteitä. Tämän vähän samanlainen keskustelunaihe kuin miksi maksaa iPhonesta kun samat ominaisuudet löytyy halvemmista puhelimista. Osan mielestä laatu ei eroa kalliimmista sukulaisista ja joillekin ostajille on tullut täydellisiä susia jotka ovat jo suoraan paketista halki tai muuten viallisia. Kuten kaikkien kiinalaisten tuotteiden kohdalla, laatu saattaa vaihdella todella paljon ja näille tarjotaan vain vuoden tai kahden takuuta. Takuun lisäksi kannattaa muistaa myös virhevastuu, jonka voisi kuvitella olevan pitempi kuin kaksi vuotta - puhutaan kuitenkin grilleistä joita mainostetaan äärimmäisen kestävinä ja lähes elinikäisinä kumppaneina.

Itse lähdin lottoamaan tuollaisen halpisversion kanssa halvan hinnan sekä tuon virhevastuun ansiosta. Itse keraamisen munan halkeaminen tuntuisi olevan äärimmäisen harvinaista ja useimpien foorumipostausten perusteella se on tapahtunut hyvin nopeasti hankinnan jälkeen. Sen sijaan grillin sisällä sijaitsevan keraamisen tulipesän halkeaminen on vain ajan kysymys ja haljenneella tulipesällä on turvallista grillata. Itseasiassa kun Youtubesta on katsellut opetusvideoita niin isossa osassa tuo tulipesä on ollut haljennut. Täältä löytyy myös hyvä foorumipostaus käyttövinkeistä joilla tulipesän saa kestämään: How to avoid cracking a firebowl

Olen ollut nyt muutaman päivän ajan yhteydessä Auplexin myyntiedustajaan Kiinassa ja tiedustellut häneltä mahdollisten vara- ja lisäosien hintoja. Mm. uusi keraaminen tulipesä irtoaa 20-30 dollarilla ja monet lähes pakolliset lisätarvikkeet irtoavat pikkurahalla. Varsinaisten postikulujen hinta on vielä neuvottelussa, mutta tähän mennessä olen saanut tarjouksen johon sisältyy suojapeite, lämmityslevy telineineen, pizzakivi, yläritilä, grilliritiläpihdit, hiilihanko ja hiilihäkki (tunnetaan myös brändillä Kick Ash Basket eli tulipesään asetettava metallikori joka parantaa ilmankiertoa, helpottaa siivousta ja vähentää keraamiseen tulipesään kohdistuvaa rasitusta kun hiilet eivät suoraan kosketa keramiikkaa). Tälle koko läjälle tarjottiin hinnaksi noin 70 dollaria ja päälle tulee arviolta saman verran postikuluja. Suomessa täysin samoista lisäosista saa pulittaa 200-300 euroa ja BGE:n logolla pelkästään suojapeite maksaa helposti 140 euroa.

Siihen on aika vaikea vastata mikä näistä kaikista on hinta-laatusuhteeltaan paras. Pitkä takuu on äärimmäisen hyödyllinen, mutta siitä saa myös maksaakin ja takuissa on aina rajoitteita. Takuusta ei luonnollisesti ole iloa jos grilli hajoaa kuljetuksessa tai jonkin vahingon myötä. Metalli- ja puuosilla takuut on tietenkin vain muutamia vuosia ja ennen pitkään näitäkin joutuu uusimaan kalliimpiin grilleihin. Itse laskeskelin että säästetyllä reilulla tonnilla ostaa aika monet korvikeosat hajonneiden tilalle ja järkevällä käytöllä grillistä on varmasti iloa vuosiksi. Jos taas haluaa välttää kaiken ylimääräisen säätämisen niin Kamado Joe on varmasti erinomainen valinta pitkän takuunsa, ominaisuuksien ja hintansa puolesta.

Oma Kamadoni odottaa vielä pääsyä terassille ja lupaan raportoida kun saan sen tulille ja pystyn arvioimaan laatua paremmin. Vielä en ole löytänyt valittamisen aihetta.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
573
Toimiiko motonetin 10 % kanta-asiakas alennus jo alennettuihin tuotteisiin? Suoraa vastausta en tuohon löytänyt. Hieman himottaisi kamado vaikka master touchin viime kesänä ostin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Motonetistä saisi nyt äärimmäisen halvalla 21 tuumaisen kamadon (349€).


Jos Kamadot ovat täysin vieraita niin kannattaa vaikka lukea oheinen viesti, jonka kirjoitin pari vuotta sitten kun hankin omaani:

Oon arponut edelleen kamadon ja Performer Deluxe GBS Hiiligrilli 57 cm välillä, ja olinkin jo tilaamassa tätä motonetistä, mutta wau kun on pska verkkokauppa.

Ei kotiinkuljetusta. Noudon voi valita toimitustavaksi vain kanta-asiakkaat, mutta ei riitäkkään että rekisteröityy, vaan pitäis olla yhteydessä aspaan tai käydä myymälässä jotta tulee kanta-asiakkaaksi :thumbsdown:

Edit: aspa pyysi lähettämään sotun sähköpostissa jotta voivat muuttas tunnuksen kanta-asiakkaaksi. Juu ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
45
Motonetistä saisi nyt äärimmäisen halvalla 21 tuumaisen kamadon (349€).


Jos Kamadot ovat täysin vieraita niin kannattaa vaikka lukea oheinen viesti, jonka kirjoitin pari vuotta sitten kun hankin omaani:
Keraamisen munagrillin hankinta ollut toisinaan mielessä, niin tuo kyllä hinnan suhteen houkuttelisi. Miksiköhän tuo on noin paljon halvempi vain, onkohan v-mäisiä eroja laadussa / käytettävyydessä? Takuu toki luonnollisesti paljon lyhyempi.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Meinasin vaan kun ei voinut tilata kuljetuksella tuota motonetistä. Ja myöhemmin kävi ilmi, ettei voinut edes tilata koko tuotetta netistä. Itse kamado on kyllä näyttävä peli livenä ja omallakin ostoslistalla ollut tuo kiinamalli (auplex taisi olla näiden kaikkien mustang, nordgren yms. valmistaja)
 
Liittynyt
08.03.2020
Viestejä
1
Motonetistä saisi nyt äärimmäisen halvalla 21 tuumaisen kamadon (349€).


Jos Kamadot ovat täysin vieraita niin kannattaa vaikka lukea oheinen viesti, jonka kirjoitin pari vuotta sitten kun hankin omaani:
Tuli käytyä hakemassa tuo Motonetin 21" Kamado. Samalla kun käytti -10% Motonet edun niin hintaa jäi 314€. Ei paha.

@Rantakemisti saisko sulta vinkkiä, että mistä sä nyt tarkalleen noita lisäosia (ja mitä?) hommasit tuohon kamadoon? Hankintalistalla ainakin: pizzakivi, lämmönjakaja, tuhkakaavin, ribs-ritilä ja hiiliä (quebracho ja marabu).
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 265
Tuli käytyä hakemassa tuo Motonetin 21" Kamado. Samalla kun käytti -10% Motonet edun niin hintaa jäi 314€. Ei paha.

@Rantakemisti saisko sulta vinkkiä, että mistä sä nyt tarkalleen noita lisäosia (ja mitä?) hommasit tuohon kamadoon? Hankintalistalla ainakin: pizzakivi, lämmönjakaja, tuhkakaavin, ribs-ritilä ja hiiliä (quebracho ja marabu).
Pizzakiven ostin lopulta ihan biltemasta ja samalla muut pienemmät kilkkeet (tuhkakaavin, harja yms). Lämmönjakana toimii pizzakivi metallisella koroketelineellä, jonka taisin hommata Saksan Amazonista ja sieltä lähti myös tuo ribs-ritilä. Tuo pizzakiviviritelmä on toiminut oikein hyvin tuossa omassa 18 tuumaisessa Kamadossa. Kick-Ash Basketin taisin tilata Ranskan Amazonista. Hiiliä tuli hamstrattua Veikon Koneen alennuksesta vuonna 2018.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Niinkuin täällä olikin jo puhetta niin Motonetin kamado, grillikauppa.comin "Kobe kamado", Kärkkäisen kamado BBQ, "Mustang kamado" jne. näyttäisi kaikki olevan samoja Kiinassa valmistettuja Auplexin kamadoja, jotka on vaan brändätty eri nimellä.

Auplex 21 Inches Barbecue Egg Shaped Charcoal Ceramic Bbq Kamado Grill - Buy Kamado Grill,Bbq Kamado Grill,Charcoal Ceramic Bbq Kamado Grill Product on Alibaba.com

Tukkuhinta tuolle 21" mallille näyttää olevan luokkaa 272e Kiinassa.

Big Green Egg valmistetaan nykyään Meksikossa. Kamado Joe tehdään Kiinassa.

ps. Motonetin Marienburg hiiliä oli jossain kehuttu

Kysymys: Auplexin/Motonetin 21" kamado taitaa olla Big green egg malleista kooltaan lähimpänä L-kokoa? Vai M?
 
Viimeksi muokattu:

xia

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
72
Motonetissä näky olevan marienburg tammihiiliä. Tuollaisia seuraavaksi testiin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 113
Motonetissä näky olevan marienburg tammihiiliä. Tuollaisia seuraavaksi testiin
Ei maksa vaivaa.
Perus Marienburg on ihan Ok perushiili _jos_ ei satu se silppusäkki mitä turhan usein ovat olleet. Osa hiilistä säkissä ok, mutta aivan liian paljon silppua ja jauhetta.

Hyviä jos haluaa, niin Quebracho tai Marabu hiiliä. Säkki kalliimpi, mutta toimivat pidempään, ovat huomattavasti tiheämpää tavaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
70
Varsinkin tuo tammi hiili oli pettymys itsellä....hintaan nähden suosin ennemmin tavallista
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
129
halpisrillillä hiilillä tein vajaan kilon hirvipaistia . Oli maustumassa vuorokauden muovipussissa , teelusikallinen vampyyrisuolaa mukana.
Oli pintaan tullut tujakka maku , piti kuoria että muutkin voi syödä.
IMG_20200321_165957.jpg
 

xia

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
72
Kysytään että löytyykö porukalta minkälaisia kokemuksia weberin posliiniemaloiduista valurautaritilöistä?
Meneekö heti suoraan vaihtoon vai onko toimiva konsepti, weberin grilliä ostamassa ja ritilämateriaali mietityttää
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 148
Kysytään että löytyykö porukalta minkälaisia kokemuksia weberin posliiniemaloiduista valurautaritilöistä?
Meneekö heti suoraan vaihtoon vai onko toimiva konsepti, weberin grilliä ostamassa ja ritilämateriaali mietityttää
Pari kesää ollut käytössä, ei mitään erityisempiä käytön jälkiä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
820
9 vuotta käytössä eikä ongelmia. Kestää hyvin väkivaltaisempaakin puhdistamista esim. teräsraapalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Mikä etu noissa posliiniemaloiduissa ritilöissä on (olevinaan) verrattuna ruostumattoman teräkseen tai valurautaan? En ainakaan itse vakuuttunut non-stick ominaisuuksista, eikä ollut erityisen helpot puhdistaa. Viime kesänä kokeilin tuttavan weberiä emaliritilöillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
En keksi muuta kuin "markkinoinnin", jotain uutta ja "ihmeellistä" on ikäänkuin pakko keksiä jotta voisi erottua kilpailijoista. Mielestäni niihin tarttaa kiinni ihan samoin kuin valurautaankin. Kalliimmissa webereissä (genesis II alkaen) lienee taas vainvalurautaa eikä emalia enää. Itse tykkään enemmän valuraudasta, huonoin lienee paskastaraudasta tehty huonosti pinnoitettu pallogrilli-tyyppinen lankaritilä :)...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Niin, no. En toisaalta ymmärrä kaasugrillienkään ideaa. Mitään "grillin" makua ei ruokaan tule. Ihan sama olisi paistaa ne pihvit tai vartaat paistinpannulla pienemmällä sotkulla.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Onkohan mulla sattunu joku valmistusvika kun Weberin ritilästä on emalointi jo monesta kohtaa puhki ja ritilä ruosteessa talven jäljiltä? Vuoden vanha Genesis II E-310. Ulkona kylmässä hupun alla tuo talven vietti, mutta pitäisi kai sen tuo kestää.

Jatkokysymys, mistä hitosta tuohon saisi ostettua rosteriritilän? Genesiksen ritilöitä löytyy, mutta Genesis II sopivaa ei kyllä löydy.
 

xia

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
72
Jatkokysymys, mistä hitosta tuohon saisi ostettua rosteriritilän? Genesiksen ritilöitä löytyy, mutta Genesis II sopivaa ei kyllä löydy.
Ookko kysyny weberin asiakaspalvelusta?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Niin, no. En toisaalta ymmärrä kaasugrillienkään ideaa. Mitään "grillin" makua ei ruokaan tule. Ihan sama olisi paistaa ne pihvit tai vartaat paistinpannulla pienemmällä sotkulla.
Kyllä se avoliekki vaan paistaa ruoat varsin eri tavalla kuin paistinpannu. Lisäksi kaikki käryt pysyvät kätevästi ulkona ja tilaakin on enemmän kuin koko liedellä pinta-alaa, siihen aseteltavista pannuista puhumattakaan.

Omassa kaasugrillissäni on lisäksi hiilikorit, joihin voi laittaa joko vähän hiiliä makua luomaan, tai vähän reippaamin ja grillata kuten tavallisella hiiligrillillä. Suosittelen varauksetta tällaista yhdistelmää.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 601
Mikä etu noissa posliiniemaloiduissa ritilöissä on (olevinaan) verrattuna ruostumattoman teräkseen tai valurautaan? En ainakaan itse vakuuttunut non-stick ominaisuuksista, eikä ollut erityisen helpot puhdistaa. Viime kesänä kokeilin tuttavan weberiä emaliritilöillä.
Mun havaintojen mukaan halvemmissa laitteissa on tuota emalia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 348
Niin, no. En toisaalta ymmärrä kaasugrillienkään ideaa. Mitään "grillin" makua ei ruokaan tule. Ihan sama olisi paistaa ne pihvit tai vartaat paistinpannulla pienemmällä sotkulla.
Kyllä se avoliekki vaan paistaa ruoat varsin eri tavalla kuin paistinpannu. Lisäksi kaikki käryt pysyvät kätevästi ulkona ja tilaakin on enemmän kuin koko liedellä pinta-alaa, siihen aseteltavista pannuista puhumattakaan.

Omassa kaasugrillissäni on lisäksi hiilikorit, joihin voi laittaa joko vähän hiiliä makua luomaan, tai vähän reippaamin ja grillata kuten tavallisella hiiligrillillä. Suosittelen varauksetta tällaista yhdistelmää.
Tämä. Vähän hankala se on paistella 5-6 hengen lihat, halloumit, maissit, tomaatit yms. sillä paistinpannulla. Onnistuu toki, mutta eipä kyllä kinostelisi alkaa paistamaan niitä viidessä erässä. Ensimmäiset on jo kylmiä, kun viimeiset valmistuu.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
953
Sähkögrilliä voi vapaasti verrata paistinpannuun. Kunnollinen kaasugrilli taas on asia erikseen ja oikein käytettynä, erittäin hyvä laite. Ja parasta saa hiilillä, kuten kaikki tietävät ;)
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
744
Pitäis grilli varmaan pestä taas kevään ja kesän grillailuihin. Onko jotain ainetta suosia grillin sisäpesuun?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Jos grilliä meinaa putsata niin se pitäisi tehdä syksyllä ja silloin heti viimeisten grillailujen jälkeen. Silloinkin se on epätoivoista mutta keväällä vielä mahdottomampaa. Itse olen todennut koko putsaamisen käytännössä turhaksi, se mikä ei käyttämällä tuhkaksi muutu tuskin aiheuttaa mitään haittaa vaikka jossain pohjalla onkin kovettuneena könttinä. Ts. grilli keväällä täysille ja grillauspintojen harjaus ja ruokaa sisään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Jos grilliä meinaa putsata niin se pitäisi tehdä syksyllä ja silloin heti viimeisten grillailujen jälkeen. Silloinkin se on epätoivoista mutta keväällä vielä mahdottomampaa. Itse olen todennut koko putsaamisen käytännössä turhaksi, se mikä ei käyttämällä tuhkaksi muutu tuskin aiheuttaa mitään haittaa vaikka jossain pohjalla onkin kovettuneena könttinä. Ts. grilli keväällä täysille ja grillauspintojen harjaus ja ruokaa sisään.
Tämä! Olen grillaillut pallogrillilläni vuosikausia ja ainoa putsaus mitä tarvitaan on ritilän harjaus ja taas mennään. Ainakin siinä toimii... kaasugrilleissä lienee sitten omat ongelmansa polttimien ja lämmönjakajien kanssa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Itse olen todennut koko putsaamisen käytännössä turhaksi, se mikä ei käyttämällä tuhkaksi muutu tuskin aiheuttaa mitään haittaa vaikka jossain pohjalla onkin kovettuneena könttinä. Ts. grilli keväällä täysille ja grillauspintojen harjaus ja ruokaa sisään.
Nyt pitää antaa vahva vasta-argumentti. Jos sinne grillinpohjalle on päässyt kertymään rasvaa se on todellakin syytä putsata. Pahimmillaan tuo leimahtaa kunnon rasvapaloksi, kun grilliä kunnolla kuumentelee. Eli paloturvallisuusriski on likainen grilli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Jos grilliä meinaa putsata niin se pitäisi tehdä syksyllä ja silloin heti viimeisten grillailujen jälkeen. Silloinkin se on epätoivoista mutta keväällä vielä mahdottomampaa. Itse olen todennut koko putsaamisen käytännössä turhaksi, se mikä ei käyttämällä tuhkaksi muutu tuskin aiheuttaa mitään haittaa vaikka jossain pohjalla onkin kovettuneena könttinä. Ts. grilli keväällä täysille ja grillauspintojen harjaus ja ruokaa sisään.
Onglema on vaan se että koskaan ei tiiä milloin on se "viimeinen grillaus". Mulla ainakin jatkuu grillaus niin pitkään ku vähänkään sää sallii ja kun ei salli, niin ei sitä grilliäkään enää voi niillä keleillä putsata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Nyt pitää antaa vahva vasta-argumentti. Jos sinne grillinpohjalle on päässyt kertymään rasvaa se on todellakin syytä putsata. Pahimmillaan tuo leimahtaa kunnon rasvapaloksi, kun grilliä kunnolla kuumentelee. Eli paloturvallisuusriski on likainen grilli.
Puhut siitä alaosan ”kartiosta” jota pitkin kaikki rasva valuu sen alapuolella olevaan rasvankeräyskippoon? Joo, siihen voi kertyä sellanen hunajakenno rakenne ja sitten kun grillaat jotain kassleria niin tippuva palava rasva sytyttää tuon palamaan. Tuo kartio on ainakin itsellä niin triviaali putsattava (vedät ulos ja raappaset lastalla pari kertaa enimmät irti) että ei se käynyt ees mielessä kun kirjoitin. Lisäksi yleensä tuota ei ole tarvetta raaputella ees joka vuosi (ehkä jos grillaa todella paljon).

Mutta tosiaan, tuo kun/jos syttyy (vaatii yleensä aika miehekkään kerroksen sitä tatinaa) niin tulee niin mustaa savua että käytännössä kaikki sillä hetkellä grillissä oleva ruoka on pilalla. Pitää kannen kiinni niin ei tuosta ympäristölle mitään vaaraa ole, mustaa savua lukuunottamatta ja vaimon valitusta pilalle menneestä ruuasta.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Tottahan ne kestää säitä, lämpöhän nämä tappaa.

Justiinsa täytin piipun, jos vaikka vähän naudan ulkofilettä tiristelis :)
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
86
Pitäisi Master Touchin kaveriksi hommata joku nopeampi kaasugrilli. Onko kellään kokemuksia Spirit II E-310 GBS Kaasugrillistä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 890
Mites noi grilli kestää näitä säitä? Mietin että uskallanko nostaa grillin jo pihalle.
Riippuu hyvin pitkälti grillistä,oma rosterista tehty kestää olla pihalla ympäri vuoden,toki katos on päällä joten voi ottaa käyttöön milloin haluaa.Halvat maalatut eivät monta vuotta kestä vaikka miten pitäisi.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
744
Oli kyllä aika hurja kaasugrilli, kun syksyllä ei putsattu, mutta hitonmoisella työllä tuosta tuli kuin melkein uusi. Iso suositus Mr Musclen grillinputsaus spray. Lähti perhanan hyvin kaikki liat, kun anto 30 min vaikuttaa. Ritilät ja parillat myös vaati aika paljon työtä mutta hyvä tuli.

Noh, nyt syksyllä viisaampana ja kunnon puhdistus ennen talviteloille laittoa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 344
Onko Weberin Q2000/Q3000 -sarjalle jotain varteenotettavaa kilpailijaa?

Kun tässä varmaankin tulee kökittyä pidempään kotosalla sattuneesta syystä niin voisi tuohon partsille laittaa kaasugrilli, mutta tilaa varsinkin syvyyssuunnassa on vähän naftisti, Q:t vie kansi auki 76cm syvyyssuunnassa, ja kun grilli ei ole käytössä niin Q3x00 menee noin puoleen metriin. Spiritit sitten vähintään +10cm.
 

xia

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
72
Onko Weberin Q2000/Q3000 -sarjalle jotain varteenotettavaa kilpailijaa?
Kannattaa tosissaan miettiä tollasen vastaavan grillin ostamista jossa ei ole poltinta suojattu mitenkään.
Yhtä helvettiä sen polttimen putsaaminen, en suosittele.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
512
Kannattaa tosissaan miettiä tollasen vastaavan grillin ostamista jossa ei ole poltinta suojattu mitenkään.
Yhtä helvettiä sen polttimen putsaaminen, en suosittele.
Hmmm, mulla on Q3x00, (nyt tosin mökillä) ja ei ole tarvinnut 5 vuoden grillaamisen aikana milloinkaan putsata polttimia.
Q3x00 polttimia on kaksi, kehällä ja sitten suora.
Täältä taase iso suositus

En olisi vaihtanut mutta tarvittiin mökille grilli (tekosyy, mut vaimolta meni läpi)
Nyt Spirit II E-310
 
Viimeksi muokattu:

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 344
Kannattaa tosissaan miettiä tollasen vastaavan grillin ostamista jossa ei ole poltinta suojattu mitenkään.
Yhtä helvettiä sen polttimen putsaaminen, en suosittele.
Joo, en epäile että joku noista malleista missä on kulmaraudat poltinten päällä olis fiksumpi, mutta nyt tosiaan pakko mennä tuo tilantarve edellä. Muutenkin toi 2/3 polttimen perusgrilli Spirit yms olisi paljon kilpaillumpi segmentti, paremmin tarjouksia jne, mutta ei auta...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 292
Viestejä
4 190 761
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom