Grillit & grillaus

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
499
Pää lyö tyhjää ja en mukamas löydä mistään tuommoista grillin kestävää ritilä&pannuyhdistelmää....



Vinkkiä mistä olette tuommoisia hommanneet?

Jäähdytysritilän nimellä tuota ritilää toki myydään, mutta kestääkö se grilliä, kun ainakin osa on kromattua terästä?

Mallikuvan tuote kestää vain 450F ja on jotain silikonipinnoitettua, niin en edes linkkiä laita tänne... eli en hiiligrilliin tuotakaan laittaisi.
Katos esim Ikea
Muistaakseni uunivuoka-nimellä siellä.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
IKEAsta minäkin ostin ja ainakin savustuslämpötilat kestää joka riittää minulle. EDIT: Ja taitaa olla mahdollisesti juuri tuo kuvassa...
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Mitäs porukka on tuosta, ensimmäistä hiiligrilliä ostamassa, kokemusta hiilillä grillaamisesta on vain muurikka kodassa.
Hyvä grillihän tuo on. Itse voi arvioida onko valmis maksamaan kärrystä useamman satasen. Vai ostaako ilman. Samalla rahalla alkaa tietysti saamaan myös jo kamadoja, joita täällä moni hehkuttaa.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Kamadon ylähattu säätö välillä jumittaa.

Olisko irroitus ja fairyveteen likoamaan ja pehmeällä harjalla puhdistus?
Itellä jumitti viime talvena oikein kunnolla myös. Bonon daisywheel tyyppinen hattu kyseessä.
Laitoin takkaan ritilälle kunnon hiilloksen kanssa ensin kuumentumaan / poltin rasvat pois.
Sen perään jäähdytys ja rasvaus ruokaöljyllä.
Sen jälkeen toiminut taas kuin unelma.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Aika HC:llä aloitat. Missä grillaat ja mitkä on sinun tavoitteet ja kuinka usein grillaat?
Nyt käytössä weber genesis 2 4 polttimolla, mutta tarkoitus korvata tuo hiiligrilliä, mökillä on tuo kota mikä ei ole paras mahdollinen vertaillu hiiligrillaamiseen. Kotona grillausta, muuta hiili kiinnostaa enemmän kuin kaasu ja käyttöä luultavasti enemmän.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Nyt käytössä weber genesis 2 4 polttimolla, mutta tarkoitus korvata tuo hiiligrilliä, mökillä on tuo kota mikä ei ole paras mahdollinen vertaillu hiiligrillaamiseen. Kotona grillausta, muuta hiili kiinnostaa enemmän kuin kaasu ja käyttöä luultavasti enemmän.
Tuosta sun grillistä saa oleellisilta osin grillin toiminnan kannalta olevia weberin palloja, joissa ei tuota integroitua pöytää ole ja hintaa on käytännössä puolet. Jos haluat pöydän ja mielestäsi muutama satku on tuohon yhteensopivaan pöytäkokonaisuuteen järkevä sijoittaa niin hyvinhän tuo weberin grilli tuossa toimii. Jos tuollainen varsinainen pöytä ei ole must niin L kokoluokan n. 21 tuumaisia kamadoja 47 senttisellä grilliritilällä saa samassa hintaluokassa ja ne tarjoaa tiettyjä etuja weberiin esim pikkasen helpomman lämpötilahallinnan muodossa.

Vaihtoehtoja tässä jäisi karkeasti: osta 300€ tuo sama weberin grilli erillisenä, osta se 600€ pöydän kanssa tai osta 6-700 hintaluokassa kamado.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Tuosta sun grillistä saa oleellisilta osin grillin toiminnan kannalta olevia weberin palloja, joissa ei tuota integroitua pöytää ole ja hintaa on käytännössä puolet. Jos haluat pöydän ja mielestäsi muutama satku on tuohon yhteensopivaan pöytäkokonaisuuteen järkevä sijoittaa niin hyvinhän tuo weberin grilli tuossa toimii. Jos tuollainen varsinainen pöytä ei ole must niin L kokoluokan n. 21 tuumaisia kamadoja 47 senttisellä grilliritilällä saa samassa hintaluokassa ja ne tarjoaa tiettyjä etuja weberiin esim pikkasen helpomman lämpötilahallinnan muodossa.

Vaihtoehtoja tässä jäisi karkeasti: osta 300€ tuo sama weberin grilli erillisenä, osta se 600€ pöydän kanssa tai osta 6-700 hintaluokassa kamado.
Täytyypä miettiä, suosituksia kamadoista tuossa hintaluokassa, on tosin joitain lisäosia Genesiksessä, mitkä tuohon Weeberin myös kävisivät.
Tarkoitus metsästää myös myytäviä esittelykappaleita, joissa voisi sitten tinkiä hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Täytyypä miettiä, suosituksia kamadoista tuossa hintaluokassa, on tosin joitain lisäosia Genesiksessä, mitkä tuohon Weeberin myös kävisivät.
Ostin itse mustangin L koon, jota oli eri tahoilla tarjouksessa 700€ ja Frendi osti jamestownin samankokoisen prismasta 600€, erona lähinä että prismagrillissä 2v takuu, mustangissa 10v. Noitahan on sitten talon brändeinä k-raudalla ja motonetilla yms ja aika samaa kamaa ne kaikki ovat. Takuuasiaan painotin vähän lisärahaa itse. 47cm kamadossa on toki vähemmän grillausalana kun 57cm weberissä, mutta vaikutti livenä parhaalta koolta kotikäyttöön, riittävän iso mutta ei tule maksettua ekstraa turhan isosta, etenkin kun kaasugrilli löytyy myös.

Ennen olin pallogrillaaja, mutta vanha grilli oli 8v käytön jälkeen aika rapea, ja muutto uuteen osoitteeseen ja kaasugrillin lunastus asuntokaupan yhteydessä edellisiltä omistajilta sai luopumaan hiilestä pari vuotta takaperin. Se oli raskas virhe, koska kokkailen esim sous videllä lihoja jotka oikeasti vaativat kovan lämmön ruskistukseen, johon kaasusta ei ole. Kamadoita tuli samaan aikaan koeajettua ja totesin sen verran pallogrilliä iisimmäksi lämpötilan hallinnan puolesta että valinta oli lopulta kamadon ja offsettivehkeen välillä eikä pallolle ollut sijaa.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Omassa käytössä ollut tuollainen weberi 57 pallo jo vuosikymmenen, kaverin big green egiä pääsin kokeilemaan muutama vk takaperin. Jotenkin ei vain omiin tottumuksiin sopinut tuo kamado.
Yleensä vedän hiilet toiselle puolelle palloa ja nopeat pinnat pihveihin, siitä toiselle puolelle kypsymään tavoitelämpötilaan.
Jos haluaa isompia paloja vetää slow and low niin kamado tai savustin varmasti on toimiva
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Mustang Gourmet 57 Hiiligrilli | Karkkainen.com verkkokauppa oliko nämä mustangit kovinkin huonoja satunnaisgrillaajalle vrt nuo 300€ weberit? Kaippa nuokin aikansa kestää, jonkun kymmenen kertaa kesässä grillaamiseen.
Tätä pallogrilliä itsekin olen harkinnut. Tarve olisi lähinnä nopeahkoon perusgrillaukseen (kyrsät, smashburgerit, pihvit kanafileestä ja possusta), mutta joku ~90 minuutin kaljapersekana olisi myös kiva paistella. Ja kun kuivaa omenapuuta on runsaasti tarjolla anopin tontilla, niin joku kevyt savustushomma olisi myös kiva testailla.

Nykyään mulla on ilmeisesti keskiviikkokappale Motonetin halpis 57 senttisestä pallosta, koskapa tuo on kestänyt yllättävän hyvin käyttöä. Hiiletkin sammuu, kun ilmaluukut laittaa kiinni, vaikka tuossa on yläritilän reiät kuvuissa. Hiili- ja grillausritilä alkavat olemaan vaihtokunnossa, äkkiähän tuohon heppailisi uudet ritilät vaikka 1,6mm RST/haponkestävästä TIG-hitsauslangasta.

Minusta tuon halpiksen ritilät ovat kuitenkin liian lähellä toisiaan, eikä lämmönsäätökään ole häävi. Kuvasta näkyy, kuinka litteä alaosa on.




Niin siksipä pohdin tuota Mustangin Gourmet -mallia. Valurautaparila mulla jo onkin, mutta Mustangiin saisi kohtuuhinnalla Multigrill-pannun tai muita sarjan härpättimiä.

Vaikka kovasti tykkäänkin kokkailla rivarin takapihalla, niin en oikein näe perusteita hommata useamman satasen Weberiä meidän kahden hengen grillaustarpeisiin.
Toki saa yrittää käännyttää, jos tuo Mustang esmes on ihan luokaton tekele :smoke:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tätä pallogrilliä itsekin olen harkinnut. Tarve olisi lähinnä nopeahkoon perusgrillaukseen (kyrsät, smashburgerit, pihvit kanafileestä ja possusta), mutta joku ~90 minuutin kaljapersekana olisi myös kiva paistella. Ja kun kuivaa omenapuuta on runsaasti tarjolla anopin tontilla, niin joku kevyt savustushomma olisi myös kiva testailla.

Nykyään mulla on ilmeisesti keskiviikkokappale Motonetin halpis 57 senttisestä pallosta, koskapa tuo on kestänyt yllättävän hyvin käyttöä. Hiiletkin sammuu, kun ilmaluukut laittaa kiinni, vaikka tuossa on yläritilän reiät kuvuissa. Hiili- ja grillausritilä alkavat olemaan vaihtokunnossa, äkkiähän tuohon heppailisi uudet ritilät vaikka 1,6mm RST/haponkestävästä TIG-hitsauslangasta.

Minusta tuon halpiksen ritilät ovat kuitenkin liian lähellä toisiaan, eikä lämmönsäätökään ole häävi. Kuvasta näkyy, kuinka litteä alaosa on.




Niin siksipä pohdin tuota Mustangin Gourmet -mallia. Valurautaparila mulla jo onkin, mutta Mustangiin saisi kohtuuhinnalla Multigrill-pannun tai muita sarjan härpättimiä.

Vaikka kovasti tykkäänkin kokkailla rivarin takapihalla, niin en oikein näe perusteita hommata useamman satasen Weberiä meidän kahden hengen grillaustarpeisiin.
Toki saa yrittää käännyttää, jos tuo Mustang esmes on ihan luokaton tekele :smoke:
Jos ei kiinnosta tunkea lihaa savustumaan useiksi tunneiksi niin eiköhän jo noi mustangit asiansa aja kun marketin 20€ pallogrillikin toimii tollaseen perusgrillaukseen hyvin.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Ostin itse mustangin L koon, jota oli eri tahoilla tarjouksessa 700€ ja Frendi osti jamestownin samankokoisen prismasta 600€, erona lähinä että prismagrillissä 2v takuu, mustangissa 10v. Noitahan on sitten talon brändeinä k-raudalla ja motonetilla yms ja aika samaa kamaa ne kaikki ovat. Takuuasiaan painotin vähän lisärahaa itse. 47cm kamadossa on toki vähemmän grillausalana kun 57cm weberissä, mutta vaikutti livenä parhaalta koolta kotikäyttöön, riittävän iso mutta ei tule maksettua ekstraa turhan isosta, etenkin kun kaasugrilli löytyy myös.

Ennen olin pallogrillaaja, mutta vanha grilli oli 8v käytön jälkeen aika rapea, ja muutto uuteen osoitteeseen ja kaasugrillin lunastus asuntokaupan yhteydessä edellisiltä omistajilta sai luopumaan hiilestä pari vuotta takaperin. Se oli raskas virhe, koska kokkailen esim sous videllä lihoja jotka oikeasti vaativat kovan lämmön ruskistukseen, johon kaasusta ei ole. Kamadoita tuli samaan aikaan koeajettua ja totesin sen verran pallogrilliä iisimmäksi lämpötilan hallinnan puolesta että valinta oli lopulta kamadon ja offsettivehkeen välillä eikä pallolle ollut sijaa.
Hiiligrilli Kobe Kamado Professional XXL Black Edition mites tälläinen olisi aika hyvä alennus, vai onko tuossa jotain jippoa, miksi alessa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
659
Hiiligrilli Kobe Kamado Professional XXL Black Edition mites tälläinen olisi aika hyvä alennus, vai onko tuossa jotain jippoa, miksi alessa
Jippona lienee se, että kyseistä kamadoa ei varmaan koskaan ole myyty tuohon 1790€ hintaan. Oikeasti lienee maksimissaan 100-200€ ale.

Itse ostaisin Evolve Econin. Siinä tuntuu olevan käytännössä kaikki mitä tuplahintaiset ns. brändikamadotkin tarjoaa, mutta hinta varsin lähellä halpiskamadoja. Ei kylläkään näytä olevan varastossa tällä hetkellä.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Jippona lienee se, että kyseistä kamadoa ei varmaan koskaan ole myyty tuohon 1790€ hintaan. Oikeasti lienee maksimissaan 100-200€ ale.

Itse ostaisin Evolve Econin. Siinä tuntuu olevan käytännössä kaikki mitä tuplahintaiset ns. brändikamadotkin tarjoaa, mutta hinta varsin lähellä halpiskamadoja. Ei kylläkään näytä olevan varastossa tällä hetkellä.
Tänään saapui oma evolve. Ensimmäinen kamado. Vittu mikä möhkäle. Pitää kutsua frendi apuun kasaamaan kun en yksi pysty tuota nostamaan jalustalle :rofl:

IMG_2247.jpeg
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 645
Oisko kellään suositella parvekekäyttöön hyvää sähkögrilliä? Nyt on sellainen perinteinen pyöreä käytössä viimeisiään vetelmässä ja lämmittää varsin epätasaisesti ja lämmityssykli turhan pitkä. Weberiltä saisi ihan pätevän oloisia, mutta 500e+ tuntuu sähkögrillistä kyllä hurjalta, ehkä budjetti voisi olla vaikka 2-400e. Olisi hyvä jos olisi grillissä oma jalusta.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Tänään saapui oma evolve. Ensimmäinen kamado. Vittu mikä möhkäle. Pitää kutsua frendi apuun kasaamaan kun en yksi pysty tuota nostamaan jalustalle :rofl:

Tänään tarkoitus hommata grilli ja mennä katsomaan niitä Vantaan suunnille, onko tuossa Evolvessa jotain, paremmin mitä kobessa, kun tuota evolvea, ei näytä saavan nyt. Jos sitten ottaisi kuitenkin komado tyyppisen, eikä Weberin palloa.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Tänään tarkoitus hommata grilli ja mennä katsomaan niitä Vantaan suunnille, onko tuossa Evolvessa jotain, paremmin mitä kobessa, kun tuota evolvea, ei näytä saavan nyt. Jos sitten ottaisi kuitenkin komado tyyppisen, eikä Weberin palloa.
No, itse ostaisin kyllä Evolven. Boldattuna tärkeimmät käytön helppouden ja kunnossapidon kannalta:
  • Hiilikori
  • Parempi ritiläsysteemi (divide&conquer)
  • Ei puuosia (puu happanee todennäköisesti aika nopeasti ellet huolla)
  • Parempi yläilmaventtiili
  • Lukittava kansi
  • Isompi grillausala
  • Paremmat tiivisteet
  • Elinikäinen takuu keraamisille osille
Jippona lienee se, että kyseistä kamadoa ei varmaan koskaan ole myyty tuohon 1790€ hintaan. Oikeasti lienee maksimissaan 100-200€ ale.

Itse ostaisin Evolve Econin. Siinä tuntuu olevan käytännössä kaikki mitä tuplahintaiset ns. brändikamadotkin tarjoaa, mutta hinta varsin lähellä halpiskamadoja. Ei kylläkään näytä olevan varastossa tällä hetkellä.
IcyT on listannut tähän nuo Evolven hyvät puolet.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Tänään saapui oma evolve. Ensimmäinen kamado. Vittu mikä möhkäle. Pitää kutsua frendi apuun kasaamaan kun en yksi pysty tuota nostamaan jalustalle :rofl:

Avasin kamadon ja tarkastelin lähempää niin kannessa oli halkeama ja tulipesä halki. Tein reklamaation, grillitukku vastasi 15min sisällä ja uusi lähtikin jo nyt matkaan, varmaan huomenna perillä. Avasivat nyt paketin ja tarkastivat huolellisesti että on kunnossa. (Nämä siis tulevat keski-euroopasta valmiiksi niputettuna pakettiin)

Nopeaa ja sujuvaa palvelua heiltä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Jotenkin tuntuu että porukalla ei ole mitään hajua mikä Kamado on.

Se on ihan tavallinen grilli siinä missä muutkin grillit.

Samalla tapaa siellä on ritilät kuin halvassa Luciferissa.

Itse käytän paistinpannua Kamadossa kunhan se vain mahtuu sinne sisälle.

Lohikeittoa meinasin kesällä tehdä eli kunhan kattila sinne mahtuu sisälle ja kansi menee kiinni.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ostin lidlistä heräteostoksena keskikäytävätuotteena 42 senttisen muurikkapannun kun oli tarjolla 30€ hintaan. Valurautaa kyseessä ja aika loivalla kaarevuudella, joten menee varmaan kamadon puolesta myös smash burgerihommiin ihan passelisti.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
IcyT on listannut tähän nuo Evolven hyvät puolet.
Tuli käytyä kaupoissa katselemassa noita malleja ja että miltä kamadot näyttää, netraudassa myyjä oli sillä mielellä, että asiakastako tässä pitäs palvella ja ei tuo kobe niin hyvältä sitten vaikuttanut ja mustangit oikein osaa sanoa mitään, takuu liikkeessä vain 1 vuosi ja mustangilta itseltään 10v, joten taitaa tilaus kallistua tuohon Evolveen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuli käytyä kaupoissa katselemassa noita malleja ja että miltä kamadot näyttää, netraudassa myyjä oli sillä mielellä, että asiakastako tässä pitäs palvella ja ei tuo kobe niin hyvältä sitten vaikuttanut ja mustangit oikein osaa sanoa mitään, takuu liikkeessä vain 1 vuosi ja mustangilta itseltään 10v, joten taitaa tilaus kallistua tuohon Evolveen.
Mistä liikkeestä takuu mustangille on vain vuosi? Ainakin kärkkäiseltä ostaessa takuutiedoissa luki heidänkin sivuillaan 120kk.

Mustangin kamado sisäänajossa btw.
IMG_20230601_184345.jpg
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Uusi Evolve saapui alle 24h reklamaatiosta kotipihaan. Nopeaa toimintaa, pääsee vielä vklp testailemaan ekoja vetoja. Laitoin juuri 2.2kg possun niskan rubiin ja huomenna laitan savuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Muista ajaa Kamado ensin sisään eli ne perinteiset makkaranpaistot.
Täällä vielä odotellaan evolvea. Olen käsittänyt , että nsin pitää laittaa hyvin pienet lämmöt ja ajaa laite sisään ja katsoa, että on metalliosat yms. kunnossa ja sitten seuraavalla kerralla normaalia käyttöä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 052
Täällä vielä odotellaan evolvea. Olen käsittänyt , että nsin pitää laittaa hyvin pienet lämmöt ja ajaa laite sisään ja katsoa, että on metalliosat yms. kunnossa ja sitten seuraavalla kerralla normaalia käyttöä.
Joo siis 150-200c. Itse olin vainoharhainen ja tein tämän kaksi kertaa.

Mutta yksi kerta kyllä pitäisi riittää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Mutta makkaranpaisto pitää muistaa tehdä. Ensimmäinen grillattava pitää olla makkaraa, muuten kamado jumalat suuttuu ja keramiikka halkeaa.


Jossei nyt ollut siis selvää, niin tuo makkaran paisto on tuollainen vitsinä suoritettava rituaali Kamadoitsijoiden keskuudessa. Sisäänajo lämpöjen jälkeen pitää heittää makkarat sisään.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 543
Sisäänajo sitten ehdottomasti esilämmitetyllä ilmalla imuaukkoon jos haluaa että laite kestää pidempään kuin kesän.

Eli ensin 30min 200'C asteista ilmaa, sitten 45min 120'C jonka jälkeen vielä 60min 60'C. Tämän jälkeen voi ottaa lämmityksen pois
ja ajaa jatkossa pelkällä ulkoilmalla.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Eli jos käsitin oikein niin noin pari tuntia polttaa pientä määrää hiiliä pienillä lämmöillä sisäänajoksi?
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Minkälaisia lisäosia porukka on kamadossa käyttänyt kokonaisen (luomu)kanan grillaamisessa ja saako minkälaisia valurauta ritilöitä, vai pannakko sopivankokoinen ritilä normaalin paistotason päälle.
Evolve Econ Series tulossa, primelle en nähnyt tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 203
Minkälaisia lisäosia porukka on kamadossa käyttänyt kokonaisen (luomu)kanan grillaamisessa ja saako minkälaisia valurauta ritilöitä, vai pannakko sopivankokoinen ritilä normaalin paistotason päälle.
Evolve Econ Series tulossa, primelle en nähnyt tarvetta.
Oluttölkki perseeseen.
Kanan siis, ei omaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
220
Tätä voin suositella. Sain Kamadon mukana kanatelinen johon kaadetaan neste.

Paljon hygieenisempi kuin se tölkki ja oli helppo myös puhdistaa.
Jotain tälläistä varmaan voisi miettiä.

Kamado 21” on paljon parempi ja varmaan löytyy tohon hintaan tai hyvin lähellä.
Evolve Econ tulossa ei nähnyt tarvetta maksaa lisää Evolven prime versiosta , nälkä kasvoi syödessä ja päädyin Kamadoon. Weberilläkin näyttäisi olevan "kamadoja", mutta eivät kyllä yhtään vaikuta sellaiselta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 557
Viestejä
4 166 185
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom