Grillit & grillaus

Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 025
Itse en mikään himogrillaaja ole (tai ehkä juuri siksi), mutta itselleni hiiligrilli oli ihan selviö. Vai oletteko ikinä kuulleet yhdenkään ravintolan kehuskelevan "suoraan omasta kaasugrillistä" tulevilla annoksillaan? En minäkään.

Mitään superhifistelyä kalliilla grilleillä en ole jaksanut ainakaan toistaiseksi lähteä harrastamaan, varsinkin kun olen vielä ehkä n.90% kasvissyöjä. Ostin kuitenkin viime keväänä Cittarista tällaisen kärrymallisen hiiligrillin. Eihän noin väljällä vehkeellä tosiaan kovin hyvin mitään superpitkiä kypsennyksiä tai muutakaan kikkailua tee, mutta ihan tyytyväinen olen ollut. Ruokaa mahtuu kivasti kerrallaan, siinä on näppärä piippuhylly missä voi pitää asioita lämpimänä ja tärkeimpänä tietty safkaan saa sen oikean hiiligrillin maun. Ei ole harmittanut, eikä ainakaan toistaiseksi tullut mitään hinkua päivittää johonkin fiinimpään vehkeeseen.
Nämä netissä höpöttävät hifistelijät saa hiiligrillauksen näyttämään joltain olympialajilta. Oikeasti se on simppeliä puuhaa.

Vaihtelevan maun lisäksi hiiligrillissä on parasta se että sitä ei tarvi hinkata niistä soosseista. Läpät auki ja pizzat tulille niin rasvat palaa siinä samassa veks.

olisipa tiennyt nuorena että se pallogrillin kupu on tarkoitettu muuhunkin kuin vesisadesuojaksi.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 255
Itse en mikään himogrillaaja ole (tai ehkä juuri siksi), mutta itselleni hiiligrilli oli ihan selviö. Vai oletteko ikinä kuulleet yhdenkään ravintolan kehuskelevan "suoraan omasta kaasugrillistä" tulevilla annoksillaan? En minäkään.

Mitään superhifistelyä kalliilla grilleillä en ole jaksanut ainakaan toistaiseksi lähteä harrastamaan, varsinkin kun olen vielä ehkä n.90% kasvissyöjä. Ostin kuitenkin viime keväänä Cittarista tällaisen kärrymallisen hiiligrillin. Eihän noin väljällä vehkeellä tosiaan kovin hyvin mitään superpitkiä kypsennyksiä tai muutakaan kikkailua tee, mutta ihan tyytyväinen olen ollut. Ruokaa mahtuu kivasti kerrallaan, siinä on näppärä piippuhylly missä voi pitää asioita lämpimänä ja tärkeimpänä tietty safkaan saa sen oikean hiiligrillin maun. Ei ole harmittanut, eikä ainakaan toistaiseksi tullut mitään hinkua päivittää johonkin fiinimpään vehkeeseen.
Tuo olisi kyllä hyvä tarjous millä kokeilla, onko hiilillä grillaaminen se juttu :thumbsup:
Tuossa grillissä ei taida olla lämpömittaria kannessa, mutta onko se edes tarpeen/näyttääkö noissa edullisissa edes oikein?
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Tuo olisi kyllä hyvä tarjous millä kokeilla, onko hiilillä grillaaminen se juttu :thumbsup:
Tuossa grillissä ei taida olla lämpömittaria kannessa, mutta onko se edes tarpeen/näyttääkö noissa edullisissa edes oikein?
Minulla on tuollainen ylimääräisenä. Jäi käyttö pienemmälle, kun pihaan tuli Kamado. Kunto on toimiva ja ok, mutta eihän se tietenkään ihan pakasta vedetty ole. Voit tulla hakemaan, jos liikut Turun seudulla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Minulla on tuollainen ylimääräisenä. Jäi käyttö pienemmälle, kun pihaan tuli Kamado. Kunto on toimiva ja ok, mutta eihän se tietenkään ihan pakasta vedetty ole. Voit tulla hakemaan, jos liikut Turun seudulla.
Jos tosta tosiaan ilmaiseksi luopumassa olet niin minulle olisi ollut kanssa uusi koti tolle, kamadon vierelle kakkosgrilliksi, mikäli moloch ei tosiaan halua. :)
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 255
Kiitos tarjouksesta, mutta ei täältä itäisestä Suomesta asti viitsi Turkuun asiakseen lähteä hakemaan :)
Eli @GoDi iske kiinni vain :thumbsup:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 782
Tuossa grillissä ei taida olla lämpömittaria kannessa, mutta onko se edes tarpeen/näyttääkö noissa edullisissa edes oikein?
Lämpömittari on tarpeen, mutta ei noilla kanteen ruuvatuilla lämpömittareilla oikein tee mitään. Vähän sellaisia suuntaa-antavia lukemia voi siitä katsella.
 
Liittynyt
04.04.2022
Viestejä
9
Tahtoo nuo valurautaiset olla Napoleoneissa/Webereissä yms. pinnoitettuja, ja se pinnoite kuoriutuu muutamassa vuodessa irti.
Onko omakohtaista kokemusta? Tilasin just Weberin Genesis grillin tarjouksesta. Saakohan takuuseen uutta jos näin käy..
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 035
Saakohan takuuseen uutta jos näin käy.
Napolenissa tälläinen takuu ritilöiden osalta :

Aluminivaluosat / ruostumaton teräs pohja .................... 15 vuotta
Ruostumaton teräs kupu ............................................... 15 vuotta
Posliiniemaloitu kupu ..................................................... 15 vuotta
Ruostumaton teräs paistopinnat .................................... 15 vuotta
Ruostumaton teräs putkipolttimet .................................. 10 vuotta, plus 50 % viidenteentoista vuoteen asti
Ruostumaton teräs lämmöntasauslevyt ........................ 5 vuotta, plus 50 % viidenteentoista vuoteen asti
Posliiniemaloidut valurautaiset paistopinnat ................. 5 vuotta, plus 50 % viidenteentoista vuoteen asti
Keraamiset infrapunapolttimet (ei koske kehystä) ......... 5 vuotta, plus 50 % viidenteentoista vuoteen asti
Kaikki muut osat (poislukien patterit ja lamput).............. 2 vuotta
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Onko omakohtaista kokemusta? Tilasin just Weberin Genesis grillin tarjouksesta. Saakohan takuuseen uutta jos näin käy..
On. Itse toki grillaan viikottain ympäri vuoden (kesällä kutakuinkin päivittäin), joten ei nuo ainakaan siinä käytössä montaa vuotta kestä. Weberin 57cm pallossa on kolmannet ritilät menossa, toki ikääkin grillillä on se ~12vuotta. Q-sarjan webereistä taisi pinnoitteet kuoriutua jo 3:ssa vuodessa.

Oisko mennyt takuuseen, en tiedä.

Napoleonilta kokemusta vain rosterisista ritilöistä. Niistä voi näin muutaman vuoden käytön perusteella sanoa että ovat taatusti ikuiset.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 362
Onko omakohtaista kokemusta? Tilasin just Weberin Genesis grillin tarjouksesta. Saakohan takuuseen uutta jos näin käy..
Weberissä pitäisi olla myös nuolle osille 10v takuu. Eiköhän sieltä takuuseen uudet tule. Rosteriritilöitä näihin myös valmistetaan, että ainahan sitä voi sellaiset tilata jos tuntuu ettei nuo kestä. En tiedä miksei Weberiltä löydy enää Genesistä teräsritilöillä, olisin paljon mieluummin ostanut suoraan sellaisilla varustetun grillin. Tai siis ei ainakaan Suomesta löytynyt kun viime keväänä näitä katselin. Gigantin kuvauksessa väitettiin olevan rst-ritilöillä ja sieltä sitten tilasinkin ja jouduin pettymykseni huomaamaan, että posliiniemaloidut on. Sain sitten 50e lahjakortin hyvitykseksi kun valitin asiasta.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 623
Sain hyvän tarjouksen Napoleon Rogue xt425SIB mallista, niin tuli semmonen tilattua.
tosta puuuttuu isompi sizzle zone ja rst-ritilät, mutta eiköhän tuo ole omaan käyttöön täysin riittävä. Voisi kuulemma ehkä keretä pääsiäiseksi, niin pääsisi kevät auringon lämmössä testailee.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
748
Weberissä pitäisi olla myös nuolle osille 10v takuu. Eiköhän sieltä takuuseen uudet tule. Rosteriritilöitä näihin myös valmistetaan, että ainahan sitä voi sellaiset tilata jos tuntuu ettei nuo kestä. En tiedä miksei Weberiltä löydy enää Genesistä teräsritilöillä, olisin paljon mieluummin ostanut suoraan sellaisilla varustetun grillin. Tai siis ei ainakaan Suomesta löytynyt kun viime keväänä näitä katselin. Gigantin kuvauksessa väitettiin olevan rst-ritilöillä ja sieltä sitten tilasinkin ja jouduin pettymykseni huomaamaan, että posliiniemaloidut on. Sain sitten 50e lahjakortin hyvitykseksi kun valitin asiasta.
Noita amerikan varaosia saa maahantuojalta kysymällä sähköpostilla. Toimitus on suomesta varastolta
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 407
Pitkän arpomisen, onko tarvetta/liian kallis/yms, jälkeen tuli tilattua Weberin Q1200 ja parin lisukkeet pikku alesta. Sopiva kerrostalon partsille ja tarpeentullen mukaan otettavaksi. Löytyi tuo Q-sarjan pidempi suojahuppu hyvästä alesta, 22,47€ (norm. 74,90€), niin laitoin senkin tulemaan. Saa pöydänkin suojaan ja tarvittaessa käärittyä koko paskan pussiin autokuljetusta varten.

 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 420
Laitahan kokemuksia kun saat grillin kasaan. Tänään selailin eri vaihtoehtoja ja mietin tuota samaa Loimoa yhtenä vaihtoehtona.
Ihan laadukkaalta tuntui kun kasaili, osat sopivat paikalleen hyvin, parempi puolisko jeesas et sai ruukun nostettua kärryyn ja sitä voi helpottaa ottamalla kannen irti.
Ekat testit pienellä hiili määrällä ja lämmöt kävi vaan jossain 180 paikkeilla, toiseen sit loput marabu hiilet pussin pohjalta ja helposti sai syttymään parilla sytytyspalalla.
Parit possupihvit ja täysliha lenkkiä pätkä ekaks grillaukseks, reilusti lämpeni kansi ulkopuolelta kun oli mittarin mukaan joku 280astetta ja piti lämmöt aika hyvin tasaisena reilun tunnin kunnes laitoin luukut kiinni että sammuu.
Hyvältä peliltä vaikuttaa kyllä, myöhemmin lisää kokeilua :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 370
Pitkän arpomisen, onko tarvetta/liian kallis/yms, jälkeen tuli tilattua Weberin Q1200 ja parin lisukkeet pikku alesta. Sopiva kerrostalon partsille ja tarpeentullen mukaan otettavaksi. Löytyi tuo Q-sarjan pidempi suojahuppu hyvästä alesta, 22,47€ (norm. 74,90€), niin laitoin senkin tulemaan. Saa pöydänkin suojaan ja tarvittaessa käärittyä koko paskan pussiin autokuljetusta varten.

Mulla oli Q120 (eli edeltävä malli) parvekegrillinä, olin kyllä tyytyväinen. Itsekin ostin sen jostain alesta tyyliin sai jalustan mukana tms.

Nykyisin on vanhemman mallinen Genesis, sitä ainakin sai suoraan rosteriritilöillä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 624
Nyt muuten K-Raudassa Mastertouch E-5750 hinta 279 € ja Mätänetissäkin kanta-asiakkaille piippusytkän ja sytytyspalapussin kans 299 €. Ei oo hinnankorotukset vielä noihin iskeneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
Täällä kun on ammattilaisia grillihifistelijöitä, kaverin puolesta kyselen Motonetin tarjouksesta Muurikan nokkelasta (sähkögrilli 900w, jolla voi myös savustaa). Hänellä parveke ja kyseli minulta neuvoa. Itsellä omin pikku kätösin tehty ruma tiiligrilli ja vanhasta tynnyristä (tosin on jo saattohoidossa...) tehty savustin.

Tätä lankaa seuratessani, tunnen olevani vanha, kun osa hifistelystä menee yli hilseen. Kaikki oma grillaus/savustaminen on kuitenkin aina syöty ilman vatsanväänteitä ja toki jokainen saa sijoittaa rahaa oman intohimon mukaan.

Saa jatkaa hifistelyä, seuraan silti mielenkiinnolla :eat:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Millasia ratkaisuja ootte keksinyt että kamadon saisi kynnyksen yli? :D

Koitin jo pöytäsirkkelillä vetää about 18mm laudan 45 asteen kulmaan mutta ei se perkele siitäkään suostu nousemaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 164
Onko tuo operaatio kertaluonteinen vai päivittäinen?
Kansi irti tai ”alumiiniluiskat” kynnyksen molemmille puolille, vaikka tuo puu ajaa saman asian. Kyllä ne voimat siinä kasvaa, kun sitä jumppailee :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Onko tuo operaatio kertaluonteinen vai päivittäinen?
Kansi irti tai ”alumiiniluiskat” kynnyksen molemmille puolille, vaikka tuo puu ajaa saman asian. Kyllä ne voimat siinä kasvaa, kun sitä jumppailee :)
Jatkuva olisi mikäli haluan parhaalla paikalla tuota säilyttää... Muuten täytyy miettiä uutta paikkaa.
Valitettavasti voimat ei kasva kun on selkä paskana ja tota kun koitin niin ainoa mikä liikkui oli koko paska sen jalustakehikon sisällä, nyt se on epätasaisesti siellä :D
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Itellä on 25" ja 13" Kamadot joita olen yksin siirrellyt pyörillä.

Isommasta oisko 120-150kg ainakin? Tyhjennän kaikki ritilät, sisäosan keramiikat, sivutasot, jne yksitellen ja vedän itseäni kohti pyörillä olevaa ruukkua. Väittäisin tyhjentämällä painon putoavan 30-40%?

Siirtää mun ei usein tartte, koska kamado seisoo samassa paikassa ympäri vuoden. Mikskä se siinä menisi?
Siirrot mahdolliset oon tehnyt kahdella levyllä, jotta renkaat ei töki terassin väleihin jatkuvasti, kyllä aina pyöriviä aluspyöriä uskaltaa helposti sen verran nostella ilmaan.

Pienempi painaa varmaa 20-30kg ja sehän on ihan kokonaisena ns sylikamaa millon mihinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 164
Jatkuva olisi mikäli haluan parhaalla paikalla tuota säilyttää... Muuten täytyy miettiä uutta paikkaa.
Valitettavasti voimat ei kasva kun on selkä paskana ja tota kun koitin niin ainoa mikä liikkui oli koko paska sen jalustakehikon sisällä, nyt se on epätasaisesti siellä :D
Hah :peukkuuemoji: :)
Ei se siellä ulkona happane, toki tilanteita on monia. Vedät vain tarpeeksi ”pitkät ja loivat liuskat”, niin kyllä se helposti yli menee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
No tuskin toi ny sateesta ihan hirveesti tykkää?
Suojapaskojen kanssa en jaksaisi leikkiä kun tuloksena on aina niistä home.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 164
Sade on vettä, eikä se sitä pelkää. Suojahupuista olen täysin samaa mieltä.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Millasia ratkaisuja ootte keksinyt että kamadon saisi kynnyksen yli? :D

Koitin jo pöytäsirkkelillä vetää about 18mm laudan 45 asteen kulmaan mutta ei se perkele siitäkään suostu nousemaan...
Mitä tarkoitat kynnyksellä?


Grilli eurolavan päälle ja pumppukärri?
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
6
nyt olis muutama kysymys tarjolla

a) onko kellään kokemusta tästä Off-set savustin Georgia L - Mustang Grill tai vaihtoehtoisesti cellon vastaavasta

b) kannattaako unohtaa kaikki muut vaihtoehdot ja ostaa vain weberin mt

c) noista bullet savustimista niin onko mitään järkeä maksaa weberistä monta sataa enemmän kuin esim cellosta tai mustangista? esim https://www.k-rauta.fi/tuote/savustusgrilli-cello-bullet-smoker-18/6438313544111 vs. Savustin Weber Smokey Mountain 47cm

savustaminen/pitkät vedot olis ensisijaisesti mielessä

mitä muita hyviä vaihtoehtoja olis, sanotaanko alle 500€. sais mielelään kuitenkin olla reilusti pinta-alaa että saa tarvittaessa tehtyä isollekin porukalle sapuskaa kerralla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Grillikauden avajaiset tänään!

Jos tosta Weberin MasterTouchista jotain pahaa pitää sanoa niin noi jalasten tukevuus on jotain aivan karmeeta. Ritilää kun harjaa niin koko grilli huojuu ja hytkyy puolelta toiselle. Kumma etteivät ole voineet tehdä vähän tukevampaa viritystä..
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
89
pian on aika kasailla talvella ostettu tokmannin kamado. onko noissa jotain erityistä käyttöönotossa huomioitavaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 164
Kiristät pantojen yms ruuvit ilman irvistelyä ja pienillä 100-130C lämmöillä sisäänajoa ihan rauhassa, niin se on siinä.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
748
nyt olis muutama kysymys tarjolla

a) onko kellään kokemusta tästä Off-set savustin Georgia L - Mustang Grill tai vaihtoehtoisesti cellon vastaavasta

b) kannattaako unohtaa kaikki muut vaihtoehdot ja ostaa vain weberin mt

c) noista bullet savustimista niin onko mitään järkeä maksaa weberistä monta sataa enemmän kuin esim cellosta tai mustangista? esim Savustusgrilli Cello Bullet Smoker 18 vs. Savustin Weber Smokey Mountain 47cm

savustaminen/pitkät vedot olis ensisijaisesti mielessä

mitä muita hyviä vaihtoehtoja olis, sanotaanko alle 500€. sais mielelään kuitenkin olla reilusti pinta-alaa että saa tarvittaessa tehtyä isollekin porukalle sapuskaa kerralla
Weberin emaloitu pelti kestää taatusti pidempään kuin tuon Cellon. Samoin weberin ritilät on mulla alkuperäiset 10v takaa ja edelleen saa kiiltämään kuin uudet jos vaivautuu. Kun isommalle jengille kokkaat niin 47cm on ihan passeli koko, mahtuu 8kg brisket on kun vähän asettelee.
Itse olen tuommoseen markettibullettiin kerran haksahtanu ja oli kahden kesän huvi. Pelti ruostui ja ritilät vääntyneet mutkille sekä ruostuneet. Weberin hinta kirpaisee kerran mutta tulee varmasti halvemmaksi pitkällä aikavälillä kun ei tartte uusia koko laitosta parin vuoden välein.
Ainoa "vika" Weber MT on kannen asettelu. Siinä kansi laitetaan reunojen sisään toisin kuin näköjään Cellossa ja perusweberin pallogrillissä. Tuo on savustaessa tiiviimpi ja lämmönhallinta helmompaa kun ilmamäärää säädetään oikeasti venttileistä eikä hökötys vuoda mistä sattuu. Weberi kerää vettä pohjalle siis sateella joten huppu mukaan säilytystä varten( tai katoksen alle)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
805

Eikös tuo oo aika hyvä tarjous näin sunnuntaigrillaajalle? Laitoin tilaukseen.
Ajatuksena vaihtaa itse keraaminen ir poltin keittolevyn tilalle. (Alista tilattu jo ~35usd). Onko kukaan itse lisäillyt noita? Voin kertoa joskus toukokuun lopulla miten onnistui. :lol:
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
nyt olis muutama kysymys tarjolla

a) onko kellään kokemusta tästä Off-set savustin Georgia L - Mustang Grill tai vaihtoehtoisesti cellon vastaavasta

b) kannattaako unohtaa kaikki muut vaihtoehdot ja ostaa vain weberin mt

c) noista bullet savustimista niin onko mitään järkeä maksaa weberistä monta sataa enemmän kuin esim cellosta tai mustangista? esim Savustusgrilli Cello Bullet Smoker 18 vs. Savustin Weber Smokey Mountain 47cm

savustaminen/pitkät vedot olis ensisijaisesti mielessä

mitä muita hyviä vaihtoehtoja olis, sanotaanko alle 500€. sais mielelään kuitenkin olla reilusti pinta-alaa että saa tarvittaessa tehtyä isollekin porukalle sapuskaa kerralla
a) ei kokemusta, mutta ostoharkinnassa ollut jo parina kesänä. Mielestäni tämä on jo ihan kohtuullisen hyvä ja tukeva offset -savustin kun katsoo painoa. Teräksen seinämävahvuus lienee jotain 3 mm luokkaa eli ihan kohtuullinen kestävyydeltään ja riittänee tasaiseen savustuslämpötilaan ainakin kauniissa kesäsäässä. Olen hypistellyt K-raudassa tuota cellon mallia ja ihan tukevalta ja tiiviiltä vaikutti ja jos luukku ei ihan tiivis ole niin siihen on helppo lisätä tiivistenauha. En muista oliko lämmönjakopeltiä, mutta sekin on helppo tehdä tai ostaa valmiina ja vesiastia kannattaa yhdistää siihen niin saa kosteutta ja tasaista lämpöä.

Todennäköisesti menee ostoon tänä kesänä tai sitten kalliimpi ja tukevampi malli:


Puiden saatavuushan noissa on vähän huonoa. Käytännössä joutuisi savustelemaan lepällä kun koivu ei oikein käy eikä omenapuita ole kaadettavaksi asti. Tammihalkojakaan ei löydy isoja määriä myynnistä ainakaan lähialueelta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 362
Kiitoksia tästä. Oonkin haaveillut Kamadosta tuon Weber Genesiksen kaveriksi, mutta ei oo millään kehdannut ostaa toista yhtä kallista grilliä kylkeen. Pikku Kamadoa oon aikonut ostaa, mutta nyt saikin sitten tuon M kokoisen halvemmalla, niin pakkohan se oli poistaa. Harmi kun L kokoiset oli jo loppu, kun ehdin itse apajille. Nuo Bambuiset sivutasot vissiin herkästi tahtoo vetää homeeseen. Onkos täällä joku heti uutena vetänyt noihin päälle venelakkaa tai jotain muuta puunkäsittelyainetta jolla tuota voisi ehkäistä? Nyt olisi hyvää aikaa tehdä tuollaiset operaatiot, kun terassin ympärillä on niin pirusti lunta, että ei grilliä sinne taida saada ennen toukokuuta :)

Tietääkö muuten joku onko tuollainen Mustang Kamadon lämpömittari kalibroitavaa mallia? Mikäli ei, niin mistähän tuohon saisi sopivan mittarin josta kalibrointiruuvi löytyy?
Jotain puunsuojaa/öljyä on hyvä vetää niitten päälle. Ja jättää suojahuput pois. Ei ongelmia sen jälkeen.
Jossain Face ryhmässä tuli vastaan, että bambutasot oli homehtunut vaikka oli katetulla terassilla ilman suojahuppua. Tuosta tuli sellainen vaikutelma, että nuo sivutasot kannattaa heti käsitellä jollakin aineella, käytti suojahuppua tai ei. Varmaan paras olisi vähän näyttää hiomapaperia tuolle ja sitten jokin öljy tai lakka pintaan. Täytyypä katsoa tarkemmin sitten kun tuo joskus toimitetaan.
Mulla on weberin mastertouchiin bambu sivupöytä, mä vielä kysyin heidän aspasta että pitääkö sitä käsitellä mitenkään, väitti että se on tehty valmiiksi, se oli umpihomeessa 2kk jälkeen vaikka aina grillaamisen jälkeen irroitin sen ja pistin katokseen suojaan.
No juuri jotain tämän kaltaista pelkään, että se on heti tuollaisessa kunnossa.
Lisätäänpä tähän liittyen muutama kuva, vaikka operaatio tulikin tehty jo reilu pari viikkoa takaperin. Ryobin epäkesko hiomakoneella aikaa meni ehkä 10min per sivutasot, mukaan lukien rautojen irrotus. Vedin vanhan lakan tilalle ruskeaa Teknos Woodex Aquaa muutaman kerroksen parin päivän aikana. Omaa silmää miellyttää uusiksi käsiteltynä paljon enemmän kuin alkuperäiset.

Alkuperäinen vs puhtaaksi hiottu
PXL_20220331_141945719.jpg

Alkuperäinen vs kerran/kaksi öljytty
PXL_20220402_071951306.jpg

Lopputulos muutaman käsitellyn jälkeen.
PXL_20220417_105742980.jpg
PXL_20220417_105733393.jpg

Saa nähdä kauanko säilyy hyvänä, mutta oli sen verran helppo homma ettei tuosta vaivaa ole vaikka joka kesä pyyhkäisisi uuden öljyn pintaan. Jatkossa en kyllä taida viitsiä bambuosia irrotella ennen käsittelyä, ellei nyt sitten välit pääse homehtumaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Itse käväsin lidlistä ostamassa puuöljyä ja samaisen kamadon sivutasot ideana tässä käsitellä, pohdin vain että jos niitä hiomaan lähtee niin siinä sit kyllä takuut katoaa…

Eikös toi nyt ole mustangi mikä sullakin on? On meinaan itsellä kyllä suoraan tehtaalta noi tasot jo aika tummat ja mielestäni on käsitelty jo jollain, että kannattaako niitä sit edes lähteä hiomaan? Eikö voi vaan pistää lisää öljyä päälle…
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 362
Itse käväsin lidlistä ostamassa puuöljyä ja samaisen kamadon sivutasot ideana tässä käsitellä, pohdin vain että jos niitä hiomaan lähtee niin siinä sit kyllä takuut katoaa…

Eikös toi nyt ole mustangi mikä sullakin on? On meinaan itsellä kyllä suoraan tehtaalta noi tasot jo aika tummat ja mielestäni on käsitelty jo jollain, että kannattaako niitä sit edes lähteä hiomaan? Eikö voi vaan pistää lisää öljyä päälle…
Joo Mustangin M kamado on. Joku maali/värillinen lakka niissä vakiona on päällä, että pakko se on hioa jos käsitellä aikoo. Ei kai tuo hiominen vaikuta muuhun kuin, että sivutasojen puolesta on turha pyytää takuuseen uusia jos käsittelystä huolimatta on heti homeessa.

Koska nuo joutuu joka tapauksessa hioa puhtaaksi, niin jälkiviisaana olisi voinut odotella yhden kesän, että minkälaiseksi nuo menee ja sitten vasta hioa ja käsitellä. Mutta tehty mikä tehty, lopputulos on kuitenkin omasta mielestä alkuperäistä parempi. Joka paikassa tuosta homehtumisesta valitettiin (ja koskee kaikkia grillejä missä on bambusta tehtyjä osia), että joka tapauksessa tuohon olisi pitänyt ryhtyä ennemmin tai myöhemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Six
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Kukaan ollut Weberin kanssa yhteydessä takuun takia? Mulla on parisen vuotta vanha Spirit II E-310, ja nyt nuo makutangot (3 viidestä) vai mikälie nimeltään flavorizer bars ovat ruostuneet. Kannattaako olla suoraan Weberiin yhteydessä, vai jälleenmyyjään? Onko muille tapahtunut samaa, meneekö takuun piiriin tommonen ruostuminen? Ollut grilli ulkona, mutta huputettuna enkä noita tankoja ole millään naarmuttanut
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
748
Kukaan ollut Weberin kanssa yhteydessä takuun takia? Mulla on parisen vuotta vanha Spirit II E-310, ja nyt nuo makutangot (3 viidestä) vai mikälie nimeltään flavorizer bars ovat ruostuneet. Kannattaako olla suoraan Weberiin yhteydessä, vai jälleenmyyjään? Onko muille tapahtunut samaa, meneekö takuun piiriin tommonen ruostuminen? Ollut grilli ulkona, mutta huputettuna enkä noita tankoja ole millään naarmuttanut
Olen saanut uudet flavor barit kun yhteen tuli reikä. Maahantuojalle meiliä, hoitavat todella nopeasti. Ota kuvat hajonneista osista ja grillin sisällä tai paketissa olleesta tarrasta jossa joku sarjanumero tjms
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 103
6v vanha Weber E-210, nyt oli flavor barsit reikiintyneet vähän reippaammin, takuu ehtinyt noista mennä jo umpeen. Emaloidut peltiritilät vielä päältä ok, alapuolelta vähän rujon näköiset ja nyt veti hieman mutkalle. Weberin verkkokaupasta uudet flavor barit ja valurautaritilä tilauksella. Lienee ihan ok 400e grilliksi.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
506
Viime keväänä alkoi oma Genesis E-330 yhden polttimen osalta pätkimään eli ei oikein kaasu virrannut. Suuttimen puhdistuskaan ei auttanut, joten otin yhteyttä Weberin asiakaspalveluun. Grilli ostettu 01/2017, joten selvisi että kys osan takuu mennyt umpeen. Mutta good will:nä päättivät lähettää osan kuitenkin ilmaiseksi. Yllätys oli suuri että tuli koko kaasuasetelma grilliin, tyyliin ...
1650386115438.png


Ajattelin ensin että lähettävät vain tuon yhden polttimen säätöyksikön, mutta kyllähän tuo kelpasi. Nyt on sitten pari säädintä "varaosina", jos vaikka jossain vaiheessa tulee jälleen epäkuntoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Olen saanut uudet flavor barit kun yhteen tuli reikä. Maahantuojalle meiliä, hoitavat todella nopeasti. Ota kuvat hajonneista osista ja grillin sisällä tai paketissa olleesta tarrasta jossa joku sarjanumero tjms
Laitoin s-postia weberille kuvineen jne. Itse asiassa grilli 2 päivää yli 2 vuoden vanha joka selvisi kun kaivelin ostokuittia. Katsotaan mitä vastaavat, mutta aika hyvältä kuulostaa heidän aspa/takuu-hommat
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
748
Laitoin s-postia weberille kuvineen jne. Itse asiassa grilli 2 päivää yli 2 vuoden vanha joka selvisi kun kaivelin ostokuittia. Katsotaan mitä vastaavat, mutta aika hyvältä kuulostaa heidän aspa/takuu-hommat
Muistelisin että ainakin yhdet emaliritilät, flavor barit sekä kolmen polttimon sisuskalusarjan saanut takuusta yhteen kaasugrilliin weberiltä. Mitään takuuaikoja eivät ole koskaan kysyneet.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
4
Tuli hankittua tuo Napoleonin entry malli: Freestyle 365 (Kaasugrilli Napoleon Freestyle 365) K-raudasta 429€ tarjoushintaan.

Kasauksen ja ensigrillauksen jälkeen ensivaikutelmat erittäin hyvät. Suht helppo koota ja materiaalit vaikuttavat kestäviltä. Grillausjälki erinomaista ja lämpiää nopeasti. Miinuksena se että alakaappiin ei pääse kuin takaa (ei ovea) ja parila pitää hankkia erikseen. Grillausalue myös hieman pienempi kun vastaavalla Weberillä. Menee tosi pieneen tilaan kun sivupöydät kääntää alatasoon.

Tässä vielä arvostelua tosta mallista: (jenkkimalli jossa edessä ovi):


Takuu jäi vähän epäselväksi, K-rauta tarjoaa 24kk takuuta mutta onko Napoleoneissa niin että valmistajan takuu 10 vuotta tiettyjen osien osalta? En nopealla googlauksella löytänyt tähän selkoa, mutta esim Verkkokauppa mainostaa tälle 10v rajoitettua takuuta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
@GoDi En muista tarkkaan mutta puhuttiinko ohjeissa jostain 1000 asteesta rajaksi tms...noh, kuitenkin jos sinne asti vetäisi nopeasti niin ehkä sattuisi jotain, mutta esimerkiksi jo 500 asteeseen vaatii jo työtä. Eli normi käytössä 100-300 ei tee mitään. Eli rohkeesti vaan luukut levälleen ja kun lähestyy toivottua lämpötilaa, sitten luukut kiinnipäin vähän kerrallaan kunnes haluttuun lämpötilaan pysähtyy. Ja säädöt vie aikaa kunnes oppii oikeat määrät ja säädöt halutulle toimenpiteelle. Eikä tarvitse pihistellä hiileissä, reilu kasa vaan ja käyttää mitä käyttää, luukut kiinni jolloin sammuu ja seuraavalla kerralla jatkaa vaan sytyttämällä. Katsoo vain että aina on reippaasti. Ikävää rupee lisäämään keskellä jotain pitkäaikaista kypsennystä jne.Itsellä ei ole kulunut paljon kesässä vaikka tilasin varmuuden vuoksi 60 kg kovaa hiiltä, mutta mennyt vaan murto-osa vaikka paljon käytössä. Itse ainakin savustan paljon, eli n 100-130 astetta vaan "käytössä" ja silloin tällöin pizzaa jolloin nostetaan tonne 350 paikkeille. Erillinen hiilikori myöskin suositus kuten täällä neuvottiin joskus. Kiitos vielä jollekin siitä, ollut loisto-ostos.
Olisiko sun mahdollista linkittää mulle vaikka biltemasta sopivat mutterit tohon touhuun kun en nyt oikeen ymmärrä minkä kokoisia noi pitää olla?
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
444
Olisiko sun mahdollista linkittää mulle vaikka biltemasta sopivat mutterit tohon touhuun kun en nyt oikeen ymmärrä minkä kokoisia noi pitää olla?
Jotain isoja muttereita, palikoita tms vaan, ei tarkkaa. Eli tarkoitus vaan nostaa tuota pizzalevyä ylös toisesta että lämpö pääsee kiertämään ympäri ja ämpäri kuten siinä pizzavideossa.Siitä otettu talteen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 850
Viestejä
4 229 421
Jäsenet
71 110
Uusin jäsen
sebuu13

Hinta.fi

Ylös Bottom