Grillit & grillaus

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Jotain isoja muttereita, palikoita tms vaan, ei tarkkaa. Eli tarkoitus vaan nostaa tuota pizzalevyä ylös toisesta että lämpö pääsee kiertämään ympäri ja ämpäri kuten siinä pizzavideossa.Siitä otettu talteen.
Mietin vaan tota videota kun katsoin, kun siinä pistetään ritilän päälle tuo tasainen deflektori, niin millä mun pitäisi tuo saada tehtyä kun noissa mustangin deflektoreissa on ne korotukset reunalla, niin mulla tulisi noin 4-5cm ylemmäksi tosta toi levy.
Mulla ei siis ole sitä grillausjärjestelmää missä on noi tasaiset levyt, kun niissä oli saldovirhe niin saan omani joskus kesäkuussa...
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
444
Eli, jos muistan oikein, se korotusrengas pois ensin. Tai mahtuu sen kanssa... Deflektori tilalle jalat alaspäin. Sen päälle mutterit tms. Sitten pizzakivi. Ei tartte ritilöitä etc.
IMG_20200829_135734.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 362
PXL_20220420_172621876.jpg
Vaihdoin omaan Musseen The Bastardin hatun, niin ei tarvii miettiä pääseekö sade sisälle, jos joskus jättää yöksi low&slown vetämään.

Jälkiviisaana tässäkin hommassa olisi pitänyt mieluummin tilata Smokeware Chimney Cap. Siinä olisi tullut mukana liimattava tiiviste jolla tuon olisi saanut suoraan tiiviisti asennettua. En huomannut että tuossa Bastardin omassa ei tule tiivistettä, niin meinasi olla ongelmia, kun tuo tuli niin väljästi kiinni, että olisi tippunut. Onneksi kaapin perälle oli jäänyt Pislan keraamista leivinuuninluukun tiivistenarua, niin leikkasin siitä sopivan pätkän ja työnsin sen hatun alaosan ja alkuperäisen tiivisteen väliin. Nyt pysyy hattu paikoillaan ja saa tarpeen tullen kuitenkin nostettua pois paikaltaan.

Käytäntö nyt sitten näyttää, että toimiiko tuo minun patenttiratkaisu vai pitääkö tässä laittaa kättä taskuun ja tilata kunnon tiivistenauha. Joku 50cm pätkä pitäisi riittää, että ei kyllä millään viitsisi tilata jotain 3 metrin Nomex rullaa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Itse kyllä tykkään tosta mustangin omasta kattoluukusta, on tarkkaa se säätö ja suhteellisen kuumana pystyy silti vielä säätämään ilman hanskoja, ehkä tohon jos saisi jonkun ihan vaan irti päällä olevan pienen ns sadekuvun jonka vois vaan tarvitessa (yön yli kokkailut/säilytys ilman sateensuojaa) nostaa siihen päälle niin olisi kätsy….
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Mulla kans kahdesta bonosta limitedissä Smokewaren chimneycap.
Sain sen joskus jouluna ja siitä asti ollut käytössä.
Hieman outoa oli säätö sen kanssa aluksi kun ei ole ns numeroita tai viivoja, lisäksi se et ns kolmesta reunasta vielä ilma tulee ulos niin hämää silmää.

Tuotteena meni paikalleen alkuperäisellä tiivisteellä, ei edes tarvinnut käyttää sitä mukana tulevaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Itse kyllä tykkään tosta mustangin omasta kattoluukusta, on tarkkaa se säätö ja suhteellisen kuumana pystyy silti vielä säätämään ilman hanskoja, ehkä tohon jos saisi jonkun ihan vaan irti päällä olevan pienen ns sadekuvun jonka vois vaan tarvitessa (yön yli kokkailut/säilytys ilman sateensuojaa) nostaa siihen päälle niin olisi kätsy….
Väsyneenä luulin olevani jossain auto-ketjussa. Meni liian kauan tajuta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
Tuli hankittua tuo Napoleonin entry malli: Freestyle 365 (Kaasugrilli Napoleon Freestyle 365) K-raudasta 429€ tarjoushintaan.

Kasauksen ja ensigrillauksen jälkeen ensivaikutelmat erittäin hyvät. Suht helppo koota ja materiaalit vaikuttavat kestäviltä. Grillausjälki erinomaista ja lämpiää nopeasti. Miinuksena se että alakaappiin ei pääse kuin takaa (ei ovea) ja parila pitää hankkia erikseen. Grillausalue myös hieman pienempi kun vastaavalla Weberillä. Menee tosi pieneen tilaan kun sivupöydät kääntää alatasoon.

Tässä vielä arvostelua tosta mallista: (jenkkimalli jossa edessä ovi):


Takuu jäi vähän epäselväksi, K-rauta tarjoaa 24kk takuuta mutta onko Napoleoneissa niin että valmistajan takuu 10 vuotta tiettyjen osien osalta? En nopealla googlauksella löytänyt tähän selkoa, mutta esim Verkkokauppa mainostaa tälle 10v rajoitettua takuuta.
10 vuoden takuuohjelma pitäisi olla Freestyle-sarjan grilleissä.
1650521375790.png
En kyllä löytänyt mistään tuolle samanlaista erittelyä takuusta mitä on Rogue-sarjan grilleissä, mutta veikkaan että saman suuntaista. Maahantuojalle viestiä ja saat varmistuksen tähän.
1650521580202.png
 

Liitteet

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653

Eikös tuo oo aika hyvä tarjous näin sunnuntaigrillaajalle? Laitoin tilaukseen.
Ajatuksena vaihtaa itse keraaminen ir poltin keittolevyn tilalle. (Alista tilattu jo ~35usd). Onko kukaan itse lisäillyt noita? Voin kertoa joskus toukokuun lopulla miten onnistui. :lol:
Omaan asiasta mitään ymmärtämättömään silmään tuo vaikuttaisi sopivan meillekin. 300-400e budjetilla 4 poltinta ja RST spekseinä. Ainoa minus, että pitäisi odotaa Toukokuun loppuun toimitusta.. Onko muita vastaavia hyviä tarjouksia tiedossa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
365
Osaako viisaammat kertoa onko järkevää ostaa tälläinen Koben hiiligrilli vai kannattaako panostaa Weberin Master Touch malliin?


Näyttäisi olevan aika samanlaisia, mutta en tiedä grilleistä mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
581
Omaan silmään näyttää reilusti ohuemmalta ritilät ainakin. Olisiko muukin tavara ohuempaa. Ja sarana kun on niin voi olla tiiveyden kanssa ongelmia. Mutta niin on ilmeisesti myös weberin saranallisessakin.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
506
Osaako viisaammat kertoa onko järkevää ostaa tälläinen Koben hiiligrilli vai kannattaako panostaa Weberin Master Touch malliin?


Näyttäisi olevan aika samanlaisia, mutta en tiedä grilleistä mitään.
jos itse ostaisin palloa nyt niin valintani olisi Napoleon .... korkeussäädettävä ritilä jo itsessään näppärä ominaisuus muiden juttujen lisäksi.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 528
Jaahas... Näyttäisi siltä että 12 vuoden kovan käytön jälkeen Campingazin Adelaide tulee tiensä päähän.

Tuossa oli valurautaiset polttimot, monessa uudessa RST putket.
Kummat kestävämmät? Valurautaisissa oli ruostetta mutta niin paksua tavaraa että olisi mennyt vuosia lisää ennen loppuunpalamista....
Vai onko kestävyydellä väliä? Monessa tuntuu että runko ruostuu ensimmäisenä...

EDIT:
Ja tietty suosituksia otetaan vastaan 3-4 polttimella oleva, ilman sivukeitintä.
Tulee mökkikäyttöön eli halvemmasta päästä ja mieluusti sellainen että sitä heppo rullata ulos vajasta nurmikolle (Isot pyörät ainakin toisessa päässä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 255
jos itse ostaisin palloa nyt niin valintani olisi Napoleon .... korkeussäädettävä ritilä jo itsessään näppärä ominaisuus muiden juttujen lisäksi.

Tämä kärrymalli sivutasolla näyttää hyvältä, mutta hinta nousee yllättävän paljon verrattuna jalalliseen malliin (349€ vs 499€):
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
Jos peltistä hiiligrilliä reilummassa koossa etsitään, niin weber 57 irtoavalla kannella. Siihen saa sit halutessaan ja innostuessaan vaikka ja mitä lisää.

Puhutaan kuitenkin todella pitkäaikaisesta legendasta, joka ollut kymmeniä vuosia liikenteessä. Pysynyt saatavuus, varaosat, lisäosat, takuut ja kaikki mahdollinen aina tiptop.

Köyhällä ei ole varaa paskaan ja rikkaalle kelpaa vain paras. Munmielest peltisestä hiiligrillistä kun puhutaan, niin tuo riittää aika monelle.

Utube yms täynnä vaikka mitä reseptejä, niksejä ja tapoja, varmasti vetää mukaansa jos vähänkin on ruoanlaiton ystävä.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
114
Tämä lähti tilaukseen.


On mulla sit vielä Weberin pallo savustuksiin yms.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 362
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Poppamiehen Cherry & Cola, burgerin välissä ihan taivaallista, usea joka vihaa BBQ kastikkeita normaalisti on tosta pitänyt silti todella paljon. :)
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 623
Tämä lähti tilaukseen.


On mulla sit vielä Weberin pallo savustuksiin yms.
Hyvä valinta. Itekkin Weberin pallon kaveriksi hommasin Napoleonin, tosin rxt 425-sib mallin.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 782
Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Kyllä. Erinomainen vähän erilainen kastike. Sopivasti omenainen ja kevyesti tulinen. Toimii varsikin possulle, kuten pulled porkiin.

Lisätään vielä, että lähes joka kaupasta löytyvä Sweet Baby Ray's Hickory & Brown Sugar on omaan makuun hyvä peruskastike.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
365
jos itse ostaisin palloa nyt niin valintani olisi Napoleon .... korkeussäädettävä ritilä jo itsessään näppärä ominaisuus muiden juttujen lisäksi.

Tuli haettua paikallisesta K-Raudasta Weber Master Touch perusmalli 269€ hintaan. Sen pitäisi olla varma valinta lukemani perusteella.

Just tässä kasailin rillin kasaan ja pitäisi miettiä huomiselle pihviä. Olisko esim. entrecote helppo ensimmäinen testipihvi? Kokemusta löytyy hiiliteräspannulla sisäfilepihveistä mutta nyt ensimmäistä kertaa hiiligrillin kanssa vähän jännittää. Saa kertoa vinkkejä amatöörille jos haluaa.

Tänään grillaan yhden kanasetin, että saa vähän tuntumaa uuteen kapistukseen. Ei haittaa niin paljoa jos menee metsään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Tuli haettua paikallisesta K-Raudasta Weber Master Touch perusmalli 269€ hintaan. Sen pitäisi olla varma valinta lukemani perusteella.

Just tässä kasailin rillin kasaan ja pitäisi miettiä huomiselle pihviä. Olisko esim. entrecote helppo ensimmäinen testipihvi? Kokemusta löytyy hiiliteräspannulla sisäfilepihveistä mutta nyt ensimmäistä kertaa hiiligrillin kanssa vähän jännittää. Saa kertoa vinkkejä amatöörille jos haluaa.

Tänään grillaan yhden kanasetin, että saa vähän tuntumaa uuteen kapistukseen. Ei haittaa niin paljoa jos menee metsään.
Possun ulkofile on takuuhelppoa. Kunhan ostat naturelia etkä vedellä pumpattuja marinoituja tai "miedosti suolattuja". Niistä tihkuu niin paljon nestettä että hyvän grillipinnan saaminen on hankalaa ja ne kutistuu ennemmin käppynöiks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Bilteman briketit näemmä noussut eurolla viime vuoteen verrattuna. No, silti halvempia ja laadukkaampia kuin kilpailijat. Onneks kun on kunnon grilli niin voi briketit käyttää kahteen kertaan kun sammuttaa välillä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
365
Possun ulkofile on takuuhelppoa. Kunhan ostat naturelia etkä vedellä pumpattuja marinoituja tai "miedosti suolattuja". Niistä tihkuu niin paljon nestettä että hyvän grillipinnan saaminen on hankalaa ja ne kutistuu ennemmin käppynöiks.
Meni sen verran vakuuttavasti sisäänajo, että ehkä sitä uskaltaa ostaa naudan ulko/sisäfilettä. Possun sisäfile pötkö voisi toimia myös. Naturelia aina ennenkin ostanut koska valmiiksi marinoidut ei lähe yhtään.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Nyt kun aktiivinen grillikausi lähenee ja jengi alkaa hankkimaan grillejä, niin kannan oman korteni kekoon. Ostin viime keväänä Char-Broil Kamander kamado-grillin ja onhan se ihan hyvä. Kuitenkin, jos tekisin nyt valinnan samoilla tiedoilla, niin ostaisin Weberin Master Touchin ja siihen hyvän lämpö/paistomittarin ja muut tarvikkeet/tilpehöörit. Kamander maksoi 499, joten hintaeroa Master Touchiin tuli yli 200€.

Kuten sanoin, niin Kamanderissa ei ole mitään vikaa, mutta omalla semi aktiivisella grillauksella ja savustuksella kamadosta ei ole sen suurempia etuja verrattuna hyvään Weberin/vastaavan tason hiiligrilliin. Tollasella pallolla onnistuu savustus, low and slow ja muut temput ihan hyvin.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Poppamiehen korean bbq kanalle ja cherry coke bbq ribseille. Smoky apple on ihan ok esim. possulle. Se maistuu jonkun verran omenahillolta.

Kalalle olen käyttänyt Poppamiehen Cajun rubia.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
748
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Smoky applea ostin poppamiehen garage salesta jokunen vuosi sitten 20 pulloa, pari kesää pääsi niillä. Ykköskamaa. Perusvoiteluun käytän poppamiehen muovipullosta plain bbq sauce, ei säväytä mutta tuommoseen moppaukseen ihan jees tuomaan makua.
 
Liittynyt
29.08.2017
Viestejä
244
Bilteman briketit näemmä noussut eurolla viime vuoteen verrattuna. No, silti halvempia ja laadukkaampia kuin kilpailijat. Onneks kun on kunnon grilli niin voi briketit käyttää kahteen kertaan kun sammuttaa välillä.
Bilteman briketit laadukkaita? Ainoat laadukkaat briketit mitä marketeista helpolla löytää on Weberin. Tosin brikettejä en ole enää aikoihin käyttänyt, kun parempaakin on tarjolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Bilteman briketit laadukkaita? Ainoat laadukkaat briketit mitä marketeista helpolla löytää on Weberin. Tosin brikettejä en ole enää aikoihin käyttänyt, kun parempaakin on tarjolla.
Bileman briketit on laakukkaimpia mitä hintaluokkaan löytää. Weberit toki, mutta hinta 3x.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
444
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Suurin osa Poppamiehen kastikkeista loistavia, omat suosikit Smoky Hickory, se Apple ja Garlic, Hot Bourbon mm....
 
Liittynyt
28.12.2017
Viestejä
86
Tuli haettua paikallisesta K-Raudasta Weber Master Touch perusmalli 269€ hintaan. Sen pitäisi olla varma valinta lukemani perusteella.

Just tässä kasailin rillin kasaan ja pitäisi miettiä huomiselle pihviä. Olisko esim. entrecote helppo ensimmäinen testipihvi? Kokemusta löytyy hiiliteräspannulla sisäfilepihveistä mutta nyt ensimmäistä kertaa hiiligrillin kanssa vähän jännittää. Saa kertoa vinkkejä amatöörille jos haluaa.

Tänään grillaan yhden kanasetin, että saa vähän tuntumaa uuteen kapistukseen. Ei haittaa niin paljoa jos menee metsään.
Hyvä valinta, yksi parhaista IMHO :thumbsup: Onko tarkoitus grillata nopeasti vai hitaasti ja epäsuoraa lämpöä käyttäen? Itse grillaisin alkuun ihan vaan paketin makkaraa. Sen jälkeen perus pintamaustetun porsaan grillipihvin (file tai kasler mistä tykkää) tai kanaa ja jotain kasvista. Vaikka paprikaa ja kesäkurpitsaa. Oppii lämmönhallinnan ylä- ja alailmapelleillä. Hiilet toispuoleisesti tai viivaksi keskelle grilliä niin saa erilaisia lämpötila-alueita grilliin, helpompi hallita kypsymistä siirtämällä grillattavia vs. koko grillin lämmön säätäminen. Siitä se sitten lähtee. Entrecote sitä hyvä, että ei kuivu heti, jos lämmöt on vähän hot.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
123
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Poppiksen on ok, mutta itse liputan Sweet Baby Ray's puolesta. Makuna vielä tuo Hickory & Brown Sugar, niin ei voi safkat epäonnistua :eat:


 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
332
Olisiko suositella kaasugrilliä 300-500€ hintaluokassa? Valurautaparila olisi plussaa ja musta pitäisi olla. 4-6 hengen eväät pitäisi mahtua myös kerralla sisään.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
750
Onkos porukalla jotain suosikki BBQ-kastiketta? Siis noista kaupan valmis sooseista. Ja toki jos on joku hyväksi todettu resepti jolla itse teette, niin saa jakaa. Poppamiehen Smoky Apple on ilmeisesti hyvää?
Tämä on ollut pitkään suosikki, pitää tuota SBR Hickory & brown sugar kans testata.

 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
365
Hyvä valinta, yksi parhaista IMHO :thumbsup: Onko tarkoitus grillata nopeasti vai hitaasti ja epäsuoraa lämpöä käyttäen? Itse grillaisin alkuun ihan vaan paketin makkaraa. Sen jälkeen perus pintamaustetun porsaan grillipihvin (file tai kasler mistä tykkää) tai kanaa ja jotain kasvista. Vaikka paprikaa ja kesäkurpitsaa. Oppii lämmönhallinnan ylä- ja alailmapelleillä. Hiilet toispuoleisesti tai viivaksi keskelle grilliä niin saa erilaisia lämpötila-alueita grilliin, helpompi hallita kypsymistä siirtämällä grillattavia vs. koko grillin lämmön säätäminen. Siitä se sitten lähtee. Entrecote sitä hyvä, että ei kuivu heti, jos lämmöt on vähän hot.
Grillasin Tammisen rotukarja entrecote pihvejä, perunaa, kevätsipulia ja parsaa. Muuten onnistui hyvin, mutta Biolan lehtipuuhiilet ei kestänyt kovin pitkään. Olisi pitänyt laittaa enemmän hiiliä searia varten.

Laitoin ensin yhden piipullisen hiiliä grillin toiselle puolelle ja pihvit toiselle puolelle epäsuoraan lämpöön (n. 130C). 20-30min päästä mittasin n. 50C pihvin lämpötilan ja otin pois vetäytymään. Lisäsin toisen piipullisen edellisien hiilien päälle ja grillasin perunat ja kasvikset (n.10-15min). Tämän jälkeen annoin hiilien saada happea searia varten ja laitoin pihvit suoralämpöön. Ihan ok pinta tuli, mutta ei tarpeeksi kuuma rilli noilla hiilillä. Lopputulos kuitenkin ihan hyvä.

Tuli nyt tilattua noita sunset charcoal marabu hiiliä jos niillä pystyis vähän pidempään rillaamaan kovalla lämmöllä.

Siitä se lähtee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Grillasin Tammisen rotukarja entrecote pihvejä, perunaa, kevätsipulia ja parsaa. Muuten onnistui hyvin, mutta Biolan lehtipuuhiilet ei kestänyt kovin pitkään. Olisi pitänyt laittaa enemmän hiiliä searia varten.

Laitoin ensin yhden piipullisen hiiliä grillin toiselle puolelle ja pihvit toiselle puolelle epäsuoraan lämpöön (n. 130C). 20-30min päästä mittasin n. 50C pihvin lämpötilan ja otin pois vetäytymään. Lisäsin toisen piipullisen edellisien hiilien päälle ja grillasin perunat ja kasvikset (n.10-15min). Tämän jälkeen annoin hiilien saada happea searia varten ja laitoin pihvit suoralämpöön. Ihan ok pinta tuli, mutta ei tarpeeksi kuuma rilli noilla hiilillä. Lopputulos kuitenkin ihan hyvä.

Tuli nyt tilattua noita sunset charcoal marabu hiiliä jos niillä pystyis vähän pidempään rillaamaan kovalla lämmöllä.

Siitä se lähtee.
Itsellä lisukkeet, eli perunanyytit/kasvisnyytit/peltivuoat menee grilliin heti kun hiilet on syttyneet, sitku on se parikytä minuuttia porissut, taikka kamadolla runsas kymmenen ni lihat kavereiksi, on sit viimeistään sillon valmiit kun lihatkin ja lisukkeet kypsyy ns ilmaiseksi.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
506
Muuten onnistui hyvin, mutta Biolan lehtipuuhiilet ei kestänyt kovin pitkään.
|
Tämän jälkeen annoin hiilien saada happea searia varten ja laitoin pihvit suoralämpöön. Ihan ok pinta tuli, mutta ei tarpeeksi kuuma rilli noilla hiilillä.
Ostin samoja hiiliä pallon kevätpuhdistusta varten ja mielestäni ihan nätisti noista sai lämpöä.....
1650772471335.png

Hiilet grilliin ja muutamalla sytytyspalalla syttyminen. Grillin puhdistus ja luukkuja pienemmälle ja burgereiden grillaus. Luukut kiinni ja sammutus. Seuraavana päivänä taas sytytys paloilla ja pikainen makkarapaisto. Luukut kiinni ja edelleen on hiiliä seuraavaa kertaa varten. Ja kaikki tämä jollain reilulla piipullisella.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Bileman briketit on laakukkaimpia mitä hintaluokkaan löytää. Weberit toki, mutta hinta 3x.
Pääsiäisenä pitkästä aikaa grillasin hiiligrillillä, lampaan kare reverse searingilla 110C noin tunti ja sen jälkeen lämpö noin 350C ja pinnat. Käytin Bilteman brikettejä. Olen ollut nyt neljä kuukautta tupakoimatta eli nenä toimii hieman paremmin. Kun kareet kantoi valmiina sisälle niin meinasi oksennus lentää kun aromi oli kuin poltetusta roskapöntöstä, maku oli kuitenkin ihan ok. Onhan ne halpoja ja palaa, mutta ei enää koskaan noita. Esimerkiksi Quebrachohiilien miellyttävä tuoksu on ihan eri planeetalta.
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Pääsiäisenä pitkästä aikaa grillasin hiiligrillillä, lampaan kare reverse searingilla 110C noin tunti ja sen jälkeen lämpö noin 350C ja pinnat. Käytin Bilteman brikettejä. Olen ollut nyt neljä kuukautta tupakoimatta eli nenä toimii hieman paremmin. Kun kareet kantoi valmiina sisälle niin meinasi oksennus lentää kun aromi oli kuin poltetusta roskapöntöstä, maku oli kuitenkin ihan ok. Onhan ne halpoja ja palaa, mutta ei enää koskaan noita. Esimerkiksi Quebrachohiilien miellyttävä tuoksu on ihan eri planeetalta.
Samaa mieltä Bilteman briketeistä. Aika kitkerää hajua niistä lähtee. Muutamia merkkejä kokeillut ja omaan käyttöön on jäänyt Weberin briketit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Pääsiäisenä pitkästä aikaa grillasin hiiligrillillä, lampaan kare reverse searingilla 110C noin tunti ja sen jälkeen lämpö noin 350C ja pinnat. Käytin Bilteman brikettejä. Olen ollut nyt neljä kuukautta tupakoimatta eli nenä toimii hieman paremmin. Kun kareet kantoi valmiina sisälle niin meinasi oksennus lentää kun aromi oli kuin poltetusta roskapöntöstä, maku oli kuitenkin ihan ok. Onhan ne halpoja ja palaa, mutta ei enää koskaan noita. Esimerkiksi Quebrachohiilien miellyttävä tuoksu on ihan eri planeetalta.
No aika yllättävää että 5x kalliimmat hiilet on parempia ja miedompia ja kaikkea muutakin kuin halpisbriketit. Nyt kuitenkin puhutaan parhaista hinta/laatu perusbriketeistä.

Ja muuten ne Bilteman pikkupusseissa olevat briketit on eri kamaa kuin isoissa pusseissa. Pienessä pussissa olevat safuttaa ja on muutenkin Rainbow-laatua, mutta isoissa säkeissä on parempaa. En tiiä kumpia käytit mutta tuli vaan mieleen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Onneks niitä brikettejä ei muutenkaan tarvii usein käyttää, vain ruokiin missä matala lämpö ja pitkä kypsytys.
Onhan niitä vittumaista sytyttää vs hiili, ilman piippua siis, ainakin perus master touchilla.

Alkaa kamadolla toi sytytys olemaan niin helppoa yhdellä sytytyspalalla että kohta varmaan pakko vaan kerätä risuja pihalta ja sytyttää niillä kun alkaa toiki tuntumaan liian helpolta :D
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
No aika yllättävää että 5x kalliimmat hiilet on parempia ja miedompia ja kaikkea muutakin kuin halpisbriketit. Nyt kuitenkin puhutaan parhaista hinta/laatu perusbriketeistä.

Ja muuten ne Bilteman pikkupusseissa olevat briketit on eri kamaa kuin isoissa pusseissa. Pienessä pussissa olevat safuttaa ja on muutenkin Rainbow-laatua, mutta isoissa säkeissä on parempaa. En tiiä kumpia käytit mutta tuli vaan mieleen.
No joo, hieman epäreilua verrata brikettejä ja huippuhiiliä. Kyllä tuolla Bilteman briketilla (iso säkki) on mielestäni selvästi likaisempi aromi verrattuna myös esim. Weberin briketteihin. Aromi/hinta suhteesta on mahdotonta tehdä absoluuttista mittaria, mutta itselle ero on niin suuri, etten osta enää Biltemasta. Raskin ostaa viime kesänä Quebrachoa ensimmäistä kertaa kun Sunset Charcoalista sai niin edullisesti. Nyt heillä ei näytä olevan listoilla ollenkaan Quebrachoa, mutta esimerkiksi Marabou näyttää olevan 14,95 €/10 kg säkki niin mielestäni ero on laatuun nähden aivan mitätön Bilteman briketteihin verrattuna 10,90€/10 kg säkki.


Onneks niitä brikettejä ei muutenkaan tarvii usein käyttää, vain ruokiin missä matala lämpö ja pitkä kypsytys.
Uusavuttoman hiiligrillillä Masterbuilt Gravity Seriesillä sähköpuhallin huolehtii ilman saannista ja oikeasta lämpötilasta niin low&slow onnistuu hiililläkin kun muistaa täyttää säiliön välillä ja osaa appiin laittaa oikean lämpötilan. Ohutpeltinen räpsyn oloinen laite, mutta yllättävän hyvin on itsellä GS 560 kestänyt. Nyt alkaa kolmas grillikausi ja kaksi talvea ollut ulkona pressun alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
No joo, hieman epäreilua verrata brikettejä ja huippuhiiliä. Kyllä tuolla Bilteman briketilla (iso säkki) on mielestäni selvästi likaisempi aromi verrattuna myös esim. Weberin briketteihin. Aromi/hinta suhteesta on mahdotonta tehdä absoluuttista mittaria, mutta itselle ero on niin suuri, etten osta enää Biltemasta. Raskin ostaa viime kesänä Quebrachoa ensimmäistä kertaa kun Sunset Charcoalista sai niin edullisesti. Nyt heillä ei näytä olevan listoilla ollenkaan Quebrachoa, mutta esimerkiksi Marabou näyttää olevan 14,95 €/10 kg säkki niin mielestäni ero on laatuun nähden aivan mitätön Bilteman briketteihin verrattuna 10,90€/10 kg säkki.
Paljonkohan tollanen 10kg säkki on litroissa? Kun tässä pohdin että onko noi kalliimpia vai halvempia ku marienburgit...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Äh, hirveet postit tulis tuolta sunsetista.
Onko sinne joskus jotain alekoodeja voimassa tms.?
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Äh, hirveet postit tulis tuolta sunsetista.
Onko sinne joskus jotain alekoodeja voimassa tms.?
Kokeilin ostosta 40 kg Maraboulle, joka tulisi maksamaan yhteensä 73,60 € eli 1,84 €/kg (toimituskulut kokeiltuna 13,80€/40 kg tai 6,90/20 kg).

Esim. K-raudan Marabou 39,95 €/15 kg on 2,67 €/kg tai Motonetin Marienburg (leppä) 14,90€/50 l on 2,23€/kg tai Kärkkäisen Marienburg (tammi) 29,90€/8,5 kg on 3,52 €/kg. Eli kyllä tuolta toimitettunakin tulee selvästi halvemmaksi. Oma toimitus ainakin viime vuonna oli kuitenkin sellainen, ettei säkkejä kehtaa laittaa auton peräkonttiin kun hiilipöly tulee kankaasta läpi eli riittävän pieni toimitus suoraan pahvilaatikossa peräkonttiin tai jos joutuu hajottamaan säkeiksi niin peräkärryyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
No joo, hieman epäreilua verrata brikettejä ja huippuhiiliä. Kyllä tuolla Bilteman briketilla (iso säkki) on mielestäni selvästi likaisempi aromi verrattuna myös esim. Weberin briketteihin. Aromi/hinta suhteesta on mahdotonta tehdä absoluuttista mittaria, mutta itselle ero on niin suuri, etten osta enää Biltemasta. Raskin ostaa viime kesänä Quebrachoa ensimmäistä kertaa kun Sunset Charcoalista sai niin edullisesti. Nyt heillä ei näytä olevan listoilla ollenkaan Quebrachoa, mutta esimerkiksi Marabou näyttää olevan 14,95 €/10 kg säkki niin mielestäni ero on laatuun nähden aivan mitätön Bilteman briketteihin verrattuna 10,90€/10 kg säkki.
No Weberitkin melkein tuplahintaisia noihin Biltemoihin verrattuna että ei ole oikein sekään ihan reilu vertaus.
Biltemaa voi lähinnä verrata Rainbowhun, BBQ Kingiin, Mustangiin ja Pirkkaan sun muihin halpamerkkeihin ja näitä se on kirkaasti paras hinta/laatu. Rainbow ja Lidlin oman merkin briketit Biltema voittaa valovuodella ja hintaluokka kuitenkin sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Onneks niitä brikettejä ei muutenkaan tarvii usein käyttää, vain ruokiin missä matala lämpö ja pitkä kypsytys.
Onhan niitä vittumaista sytyttää vs hiili, ilman piippua siis, ainakin perus master touchilla.

Alkaa kamadolla toi sytytys olemaan niin helppoa yhdellä sytytyspalalla että kohta varmaan pakko vaan kerätä risuja pihalta ja sytyttää niillä kun alkaa toiki tuntumaan liian helpolta :D
Riippuu mitä tekee ja millaisia hiiliä. Jos paljon ruokaa tekee vaikka tavan Weber Master Touchilla niin kyllä itellä ainakin se aikaa ottaa kun eri ruokia siitä kypsytellään. Jos yrittää hiilillä niin kyllä niitä saa olla kerran pari lisäämässä että lämpöä riittää tarpeeks kauan.
Itse käytän perusgrillauksessa sekä brikettejä että hiiliä sekaisin. Saa pitkän ja kuuman grillauksen aikaiseksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Riippuu mitä tekee ja millaisia hiiliä. Jos paljon ruokaa tekee vaikka tavan Weber Master Touchilla niin kyllä itellä ainakin se aikaa ottaa kun eri ruokia siitä kypsytellään. Jos yrittää hiilillä niin kyllä niitä saa olla kerran pari lisäämässä että lämpöä riittää tarpeeks kauan.
Itse käytän perusgrillauksessa sekä brikettejä että hiiliä sekaisin. Saa pitkän ja kuuman grillauksen aikaiseksi.
Ei itellä kyllä koskaan oo tullu ongelmaksi että pitäisi lisäillä hiiliä, ellen oo ihan törkeän vähää käyttänyt.
En kyllä itse noita bilteman brikettejä peruskäytössä suostuisi käyttämään, tai mitään muutakaan brikettiä, sen verran paskaa tavaraa ne on hiiliin verrattuna.
Tokmannilla on useamman kerran kesässä marienburgit 30l tarjouksessa n.7-8e ja noilla saa niin paljon paremman hiilloksen kun briketeillä että ei vaan ole mielestäni mitään järkeä.
Niitä joutuu käyttämään tuplasti hiiliin verrattuna että saa vähänkin korkeampia lämpöjä ja maku ruoassa ei ole yhtä hyvä, että voi kysyä säästääkö siinä edes yhtään mitään…

Mielestäni se paras tapa säästää on käyttää se alkuodotus hyödyksi ja pistää siinä jo osa ruoista grilliin niin saa ilmaista kypsennystä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 850
Viestejä
4 229 457
Jäsenet
71 110
Uusin jäsen
sebuu13

Hinta.fi

Ylös Bottom