Grillit & grillaus

Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
514
Mitä rasvaa olette käyttäneet grilliritilän/parilan voitelemiseen? Itsellä ollut vuosia silavatuubi, rypsiöljy tai voi käytössä. Tuli kokeiltua nyt Muurikan paistosprayta ja oli kyllä näppärä.

Onkohan muita vastaavia (halvempia) yhtä toimivia spray-rasvoja? Ajaiskohan spraymuodossa oleva rypsiöljy saman asian?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 581
Mitä rasvaa olette käyttäneet grilliritilän/parilan voitelemiseen? Itsellä ollut vuosia silavatuubi, rypsiöljy tai voi käytössä. Tuli kokeiltua nyt Muurikan paistosprayta ja oli kyllä näppärä.

Onkohan muita vastaavia (halvempia) yhtä toimivia spray-rasvoja? Ajaiskohan spraymuodossa oleva rypsiöljy saman asian?
Itse käytän ennen grillausta Keijun vuokrasprayta, mikä näyttää maksavan 5,5€/400ml.

Taitaa olla halvin mitä kaupasta saa ja lähes kaikki noista ovat kuitenkin rypsiöljypohjaisia. Weberissä taisi olla aurinkokukkaöljyä.

Itse parilan öljyän tarvittaessa (puhdistuksen yhteydessä) ihan rypsiöljyllä.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
514
Kiitos, voisin ostaa Keijun vuokasprayn testiin. Näyttäs olevan vielä järkihintaista tilavuuteen nähden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
545
Onko kellään kokemusta BlackFlame-merkkisistä kamadoista. Lieneekö sama kuin joku muu markettimerkki eri nimellä? 21 tuumainen olis vielä kuun loppuun tarjouksessa ainakin netraudassa, mutta mistään sivuilta en onnistunut löytämään lisää kuvia sen yhden yleiskuvan lisäksi, esim sisäpuolesta.
 
Liittynyt
21.03.2019
Viestejä
464
Onko kellään kokemusta BlackFlame-merkkisistä kamadoista. Lieneekö sama kuin joku muu markettimerkki eri nimellä? 21 tuumainen olis vielä kuun loppuun tarjouksessa ainakin netraudassa, mutta mistään sivuilta en onnistunut löytämään lisää kuvia sen yhden yleiskuvan lisäksi, esim sisäpuolesta.
Eiköhän nuo oo kaikki samoja Auplexin tekemiä kiinan Kamadoja. Mulla on Mustang merkkisenä ollut nyt viisi kesää. Olen tykännyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Milläs porukka saa kamadoon aikaan ns "sinisen" savun esim savustuspaloja käyttämällä? Oon koittanut sellasta että annan kuivan kalikan syttyä hehkuvien hiilien päällä rauhakseen, mutta kun nakkaa deflectorilevyn ja kannen päälle niin käryttää silti enimmäkseen sellasta sakeampaa savua.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Milläs porukka saa kamadoon aikaan ns "sinisen" savun esim savustuspaloja käyttämällä? Oon koittanut sellasta että annan kuivan kalikan syttyä hehkuvien hiilien päällä rauhakseen, mutta kun nakkaa deflectorilevyn ja kannen päälle niin käryttää silti enimmäkseen sellasta sakeampaa savua.
Itse yleensä hautaan savustuspalat hiilien alle. Jos savu loppuu kesken niin heitän hiilien päälle lisää. Ei ne kuitenkaan savuta sakeammin kuin hetken, jolla ei nyt lopputuloksen kannalta ole mitään merkitystä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Itse yleensä hautaan savustuspalat hiilien alle. Jos savu loppuu kesken niin heitän hiilien päälle lisää. Ei ne kuitenkaan savuta sakeammin kuin hetken, jolla ei nyt lopputuloksen kannalta ole mitään merkitystä.
Oon käyttäny tollasta käsivarren paksuista palaa esim pihlajasta tai omenapuusta, niin niissä tuntuu tuo savutus jatkuvan aika pitkään kyllä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 792
Mitenkäs noi kamadot, erityisesti halvemman pään mm. Kobet kun niissä näkyy olevan 2v. takuu ja esimerkiksi Bastardissa on 25 vuoden vastaava.
Kysymys kuuluu: Kuinka helppoa tuo keramiikka on saada rikki? Kosteuttahan pitää varoa loppuun asti, mutta uskaltaako esimerkiksi ulkona säilyttää ympäri vuoden hupun alla eikä kostu liikaa jotta halkeaisi lämmityksessä?
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Mitenkäs noi kamadot, erityisesti halvemman pään mm. Kobet kun niissä näkyy olevan 2v. takuu ja esimerkiksi Bastardissa on 25 vuoden vastaava.
Kysymys kuuluu: Kuinka helppoa tuo keramiikka on saada rikki? Kosteuttahan pitää varoa loppuun asti, mutta uskaltaako esimerkiksi ulkona säilyttää ympäri vuoden hupun alla eikä kostu liikaa jotta halkeaisi lämmityksessä?
Itellä 21" Kobe viidettä vuotta. Säilytys ulkona kesät talvet hupun alla. Sivutasot talven varastossa. Ei ole ollut moksiskaan. Talvella kovillakin pakkasilla ongelmitta grillaillut/savustellut, kunhan lämmittää hitaasti haluttuun lämpötilaan munan, niin ei ongelmia kestävyyden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
47
Nonyt! Kamado keisarit, pistäkääs weber viiisnelosella grillaajalle ostohousut jalkaan, mikä tekee kamadosta the grillin? Viisnelkulla vetäny tähän asti joulukinkusta briskettiin kaiken mikä mieleen juolahtaa, osa paremmin, ja osa sinnepäin tuloksin.
Kamado kyllä kummittelee takaraivossa koko ajan, mutta perustelut sen hankinnalle (muijalle) vähän ontuu. ”koska mä voin” ei kuulemma toimi….
Kaasu mikro nopeille makkaroille osottautu hyväks hankinnaks, vasta oo maksanu ku 100€/makkara…
Joten jos tonnin laittaa kamadoon ja neljä makkaraa vetäsee, niin sit päästään makkaran hinnassa kuninkuus luokkaa, jotta vältetään tämä, mikä ero perus weberin master touchiin on niin paljon parempaa, että kannattaa pari violettia lappua lompuukista kaivaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Nonyt! Kamado keisarit, pistäkääs weber viiisnelosella grillaajalle ostohousut jalkaan, mikä tekee kamadosta the grillin? Viisnelkulla vetäny tähän asti joulukinkusta briskettiin kaiken mikä mieleen juolahtaa, osa paremmin, ja osa sinnepäin tuloksin.
Kamado kyllä kummittelee takaraivossa koko ajan, mutta perustelut sen hankinnalle (muijalle) vähän ontuu. ”koska mä voin” ei kuulemma toimi….
Kaasu mikro nopeille makkaroille osottautu hyväks hankinnaks, vasta oo maksanu ku 100€/makkara…
Joten jos tonnin laittaa kamadoon ja neljä makkaraa vetäsee, niin sit päästään makkaran hinnassa kuninkuus luokkaa, jotta vältetään tämä, mikä ero perus weberin master touchiin on niin paljon parempaa, että kannattaa pari violettia lappua lompuukista kaivaa?
Jos ei piippusytyttimellä halua leikkiä niin siinä eka etu, syttyy meinaan sekä helpommin että nopeammin ku pallo.

Ei ole säästä riippuvainen koska eristetty todella hyvin, voi grillaa niin sillä +30 ku -30 asteessa.

Kuluttaa hiiliä reilusti vähemmän, maksaa siis itseään takaisin joka grillauksella, hiilet sammuu myös todella nopeasti sen jälkeen kun pistät luukut kiinni koska tuo ei vuoda käytännössä yhtään ilmaa.
Ton lisäksi pitää useamman tunnin vielä lämpöjä sen jälkeen kun luukut suljettu ja hiilet sammuneet, itse käytän monen tunnin kokkauksissa tuota jälkilämpöä hyväksi niin että loppuvaiheessa avaan vähäksi aikaa luukkuja jotta saan vähän lämmöt nousemaan ja sitten luukut kiinni ja vimppa tunti vedetään jälkilämmöillä.

Grillausjärjestelmä on reilusti monipuolisempi kuin pallon brikettikorien eri paikkaan asettelu. Saa esim niin että toisella puolella on epäsuora ja ritilä korkealla kun toisella puolella suora ja ritilä laskettu lähemmäs hiiliä.

Lämpöjen hallinta on helpompaa minkä takia esim savustus ja slow cooking onnistuu helpommin.

Saa lämmöt yli 400 asteeseen helposti eli voi käyttää pizzauunina.

Voi käyttää deflektorin kanssa kuin normaalia uunia, itse esim teen liki kaikki jouluruoat kamadolla.

Jos tykkää hifistellä harrastuksensa kanssa niin kamadoon löytyy kyllä joka jouluksi jotain lisäosaa minkä voi ostaa itelleen joululahjaksi.

Kamado kestää reilusti pidempään kunhan kylmillä ilmoilla sytyttää rauhassa.

Sivupöydät on tosi kätevät.

Paremman näköinen kuin pallo.

Omasta mielestäni paloturvallisempi, saa olla aikamoinen myräkkä että saa ne kipinät lentämään kamadosta koska se tulipesä on syvällä sisässä.

Ja tosiaan ihan näiden säävarausten ja helpomman lämmönhallinvuoksi: grillaa paremman makuista ruokaa kuin pallo, vähemmän tilaa sattumalle.

Saa näköjään pallogrillaajat kateellisiksi niinku tästä edellisestäkin viestistä taas näkee, en ole kertaakaan täällä varmaan harrastanut mitään kamadoöyhötystä tai varsinaisesti haukkunut pallogrilliä, itsekin kun sellaisen omistin usean vuoden ja tykkäsin siitä kunnes kokeilin parempaa, vaan olen vain vastannut muutaman kerran kun ihmiset kysyy näistä eroista ja silti tungetaan se koko pallogrilli perseeseen ja otetaan nokkiinsa faktoista. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
407
Säästät kamadolla hiiliä kun on kuulemma niin energiatehokas. Voit grillailla ja savustella -30 asteen pakkasessa kun se ei kuulemma onnistu peltipallolla. Kaikki on kuulemma niin paljon helpompaa kamadolla, mm. lämmönsäätö. Voit leipoa vaikka pullaa tai tehdä keittoa kamadolla (en tiedä miksei peltipallolla onnistuisi). Pitsan paisto voisi onnistua oikeasti paremmin kun kamadossa isompi ilmanvaihto ja sitä kautta korkeampi maksimilämpö. Fiilis grillailuun on messevämpi kun kansi on niin jykevä ja koko muu kamadon olemus siinä samalla. Perustelet hankinnan vaimolle elämänlaadun kohenemisena, et ole niin kärttyisä kun saat hyvän mielen keramiikkamöykystä. Hävität vastavuoroisesti sen peltipallon niin ei tule lisää rojuakaan. En usko, että saat kuitenkaan lupaa hankkia kaikkia turhia lisätarvikkeita joita kamadon omistajat kuolaavat mutteivät koskaan oikeasti tarvitse niitä.

edit. no kamadoexpertti kerkisikin ensin
 

Sande_

white male
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
329
Ei ole säästä riippuvainen koska eristetty todella hyvin, voi grillaa niin sillä +30 ku -30 asteessa.

Ja tosiaan ihan näiden säävarausten ja helpomman lämmönhallinvuoksi: grillaa paremman makuista ruokaa kuin pallo, vähemmän tilaa sattumalle.

Saa näköjään pallogrillaajat kateellisiksi niinku tästä edellisestäkin viestistä taas näkee, en ole kertaakaan täällä varmaan harrastanut mitään kamadoöyhötystä tai varsinaisesti haukkunut pallogrilliä, itsekin kun sellaisen omistin usean vuoden ja tykkäsin siitä kunnes kokeilin parempaa, vaan olen vain vastannut muutaman kerran kun ihmiset kysyy näistä eroista ja silti tungetaan se koko pallogrilli perseeseen ja otetaan nokkiinsa faktoista. :rolleyes:
Kerropa nyt miten weberin pallolla ei voisi grillata -30 asteessa? Enemmän riskiähän sillä kamadolla on, kun joutuu hitaasti lämmittämään ettei ruukku halkea.. Ja aika omituista tuo kateus puhe. Itsellä ainakin valinta vei pallon puolelle, koska sitä voi jopa liikutella paikasta toiseen. Tuollaista 100kg ruukkua vähän ikävämpi siirtää.

Tuleeko kamadolla jotain erilaista makua ruokaan versus pallogrilli?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Kerropa nyt miten weberin pallolla ei voisi grillata -30 asteessa? Enemmän riskiähän sillä kamadolla on, kun joutuu hitaasti lämmittämään ettei ruukku halkea.. Ja aika omituista tuo kateus puhe. Itsellä ainakin valinta vei pallon puolelle, koska sitä voi jopa liikutella paikasta toiseen. Tuollaista 100kg ruukkua vähän ikävämpi siirtää.

Tuleeko kamadolla jotain erilaista makua ruokaan versus pallogrilli?
Kyllä sillä weberilläkin voi grillata -30 mutta siinä on jo lämmönhallinta paljon hankalampaa sekä hiiliä menee älytön määrä suhteessa kamadoon kun sinne vuotaa sitä kylmää ilmaa paljon enemmän sisälle ja rakenteiden läpi.

Toki siinä kamadolla on enemmän riskiä mutta se hoituu silti turvallisesti kunhan noilla pakkasilla käyttää vain yhtä sytytyspalaa eli sytyttää hitaasti.

Asfaltilla tota kamadoa saa liikuteltua kyllä tosi helposti, hiekalla sitä ei kyllä mukava ole siirrellä…
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 375
Kyllä sen keramiikan saa halki riippumatta siitä onko pihalla +30 vai -30 astetta. Kun hiilet hohkaa parhaimmillaan 1000 asteisena, niin ei siinä ole paljon merkitystä enää ulkolämpötilalla. Kunhan ei piippusytyttimellä kippaa täysin hohkaavia hiiliä kylmään grilliin, niin ei pitäisi olla ongelmia. Sytyttää vaan ihan normaalisti sytytyspaloilla tai kaasupolttimella yhdestä kohtaa ja antaa lämpöjen nousta omalla tahdillaan, niin ei siinä mitään rikki mene. Jos on kiire ja grilli pitää saada nopeasti käyttövalmiiksi, niin käyttää Marienburgia tai muuta höttöhiiltä ja jos on tarkoitus mennä low&slow niin sitten käytetään kovapuuhiiliä. Itse käytän kiireelliseen grillailuun Weberin Genesis II:sta.

Jos siinä Weberin pallossa ei ole mitään vikaa tai siitä ei ole tarkoitus päästä eroon, niin en tiedä onko mitään mieltä ostaa Kamadoa. Tietysti jos mieli halajaa uutta, niin eihän näitä järjellä perustella :)

T: Kamadoitsija
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
Onko Weberin kaasugrilleille laadun puolesta todellista kilpailijaa? Eli mikäli Weberin lisäksi on muita (edullisempia) vaihtoehtoja, jotka ovat kuitenkin laadultaan kelvollisia kuulisin niistä mielelläni vinkkejä.

Olen aikeissa hankkia terassille grillin suuren perheen tarpeisiin. Siellä sen olisi tarkoitus olla kesät-talvet ulkona säiden armoilla ja haluaisin pitkäikäisen tuotteen ostaa.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 638
Onko Weberin kaasugrilleille laadun puolesta todellista kilpailijaa? Eli mikäli Weberin lisäksi on muita (edullisempia) vaihtoehtoja, jotka ovat kuitenkin laadultaan kelvollisia kuulisin niistä mielelläni vinkkejä.

Olen aikeissa hankkia terassille grillin suuren perheen tarpeisiin. Siellä sen olisi tarkoitus olla kesät-talvet ulkona säiden armoilla ja haluaisin pitkäikäisen tuotteen ostaa.
Napoleon. Iso valikoiman grillejä, pitkät takuut ja lisävarusteita saatavilla hyvin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
35
Hyvässä alennuksessa weber, onko käyttökokemuksia jakaa pellettigrilleistä?

Weber SmokeFire EX4 GBS pellettigrilli 22511089 - Gigantti verkkokauppa
Ite tartuin tuohon tarjoukseen ja olen tykännyt. Kokemusta ei ole kertynyt kuin n. 20kg pellettien verran, mutta kivasti onnistuu savustus, grillaus että pizzat kiven kanssa.

Vekotin savuttaa kohtalaisen voimakkaasti sytytysvaiheessa, joten tyynellä kelillä saa aikaan hienoa savuefektejä. Toinen maininnan arvoinen seikka vois olla että tuhkaa tulee kohtalaisesti ja olen käyttöjen välillä putsaillut oleelliset paikat ettei tartte miettiä rasvapaloja yms. (Mikä oli ongelmana gen1 versioissa)

Edeltävää kokemusta on vain kaasugrillistä (Weber Q3000) ja siihen verrattuna SmokeFire on huomattavasti tehokkaamman tuntuinen, mutta silti yhtä 'näppärä' käyttää. Savustus on toiminut sen verran hyvin että Muurikan sähköpönttökin on joutanut eläkkeelle.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
152
Onko Weberin kaasugrilleille laadun puolesta todellista kilpailijaa? Eli mikäli Weberin lisäksi on muita (edullisempia) vaihtoehtoja, jotka ovat kuitenkin laadultaan kelvollisia kuulisin niistä mielelläni vinkkejä.

Olen aikeissa hankkia terassille grillin suuren perheen tarpeisiin. Siellä sen olisi tarkoitus olla kesät-talvet ulkona säiden armoilla ja haluaisin pitkäikäisen tuotteen ostaa.
Landmann. Itsellä ollut vuodesta 2016 asti TRITON 4.1 käytössä, säilytän sitä pihalla kesät talvet. Mitään osia ei ole tarvinnut vaihtaa ja täysin kunnossa. Sama suojapeitekin käytössä.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
6
Onkos täällä kokemuksia Masterbuiltista? ja miten vertautuu esim pelletti grilleihin.

onko rahalle vastinetta?
 
Liittynyt
21.12.2020
Viestejä
57
Pitäisi viikonloppuna taas savustaa ja briketit on loppu. Aiemmin olen käyttänyt weberin brikettejä mutta nyt nuukapihi miettii vaihtoehtoja. Savustimen myyneen herrasmiehen ilmaisua käyttäen, "pitkä röökaus" on tulossa joten 2,5kg säkki ei taida edes riittää.

Tekeekö noilla esim puuilon tai bilteman briketeillä mitään vai haenko suosiolla weberin pussin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 801
Pitäisi viikonloppuna taas savustaa ja briketit on loppu. Aiemmin olen käyttänyt weberin brikettejä mutta nyt nuukapihi miettii vaihtoehtoja. Savustimen myyneen herrasmiehen ilmaisua käyttäen, "pitkä röökaus" on tulossa joten 2,5kg säkki ei taida edes riittää.

Tekeekö noilla esim puuilon tai bilteman briketeillä mitään vai haenko suosiolla weberin pussin?
Vähän vaikea sanoa kun ei tiedä kuinka niuho olet. Osa haukkuu Bilteman pystyyn kun itselle ne taas on ehdottomasti paras vaihtoehto noista halpiksisita. Lidl, Puuilo, Mustang, Rainbow jne on silkkaa sontaa ja savuttaa ja palaa huonosti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
En tiiä millä grillillä sä vedät mutta ainakin kamadolla pystyy yhtälailla hiilillä pitämään ne alhaiset lämmöt päällä…
Bilteman briketit on ainakin olleet ihan hyviä, vaikkakin ”paskan hajuisia” ja hankala sytyttää.
Jos nyt pakko on just brikettejä olla (en ihan tajua miksi) niin ostaisin suosiolla niitä weberin…
Noi 2 kuitenkin on about ne ainoot vaihtoehdot, muut halpikset on paskoja.
 
Liittynyt
21.12.2020
Viestejä
57
Ihan savustimella vetelen. En ole niuho mutta turhauttaa jos lämmöt heittelee sen takia ettei ole 10min välein laittamassa uutta brikettiä pesään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 149
En tiiä millä grillillä sä vedät mutta ainakin kamadolla pystyy yhtälailla hiilillä pitämään ne alhaiset lämmöt päällä…
Bilteman briketit on ainakin olleet ihan hyviä, vaikkakin ”paskan hajuisia” ja hankala sytyttää.
Jos nyt pakko on just brikettejä olla (en ihan tajua miksi) niin ostaisin suosiolla niitä weberin…
Noi 2 kuitenkin on about ne ainoot vaihtoehdot, muut halpikset on paskoja.
Bilteman briketit syttyy kyllä itsellä ilman ongelmia piipussa, 15-20min menee niin on päälimmäisissä briketeissä vähän syttymisen merkkejä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Bilteman briketit syttyy kyllä itsellä ilman ongelmia piipussa, 15-20min menee niin on päälimmäisissä briketeissä vähän syttymisen merkkejä.
En käytä piippua.
Call me old fashioned mut mun mielestä on vaan niin omituinen ajatus että saadakseni grillin syttymään pitäis hiilet sytyttää eri paikassa :D

Ja jos itse käyttäisin brikettejä niin ainoa syy olisi joku massiivinen 48 tunnin kypsennysaika, jota varten pitäis kamadoonkin virittää snake, niin piippu olis viimeinen asia mitä tossa kannattais käyttää…


Oli muuten tossa viikko takaperin pikkukamadossa (15”) hirvipaistit kypsymässä, quebracho kovapuuhiilillä… Ihmettelinkin kun kesti ikuisuus nousta edes 100 asteeseen lämmöt….
Eilen sitten taas grillailin kyseisellä kamadolla niin hokasin että 5 vai 6 tunnin käytöstä huolimatta hiilistä oli max 10% palanut :D
Ei ollut mitään muuta ku vähän reunat palaneet hiilistä…
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 149
En käytä piippua.
Call me old fashioned mut mun mielestä on vaan niin omituinen ajatus että saadakseni grillin syttymään pitäis hiilet sytyttää eri paikassa :D
Siis briketit piippuun ja piippu siihen grillin hiiliritilälle, tulta alle. Ei kannata tehdä asioista liian monimutkaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
244
En käytä piippua.
Call me old fashioned mut mun mielestä on vaan niin omituinen ajatus että saadakseni grillin syttymään pitäis hiilet sytyttää eri paikassa :D
:srofl:
Kuten tuossa yllä mainittiinkin, niin jättäisin monien asioiden kommentoinnin vähemmälle, jos piippusytyttimenkin käyttö aiheuttaa ylivoimaisia vaikeuksia.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 494
Kukin tekee tyylillään. Ei kai näissä ole oikeita tai vääriä tapoja, kun tapoja kaikki kuitenkin. Itse suosin piippua, jos haluan kaikkien hiilien/brikettien syttyvän nopeasti ja tarvitaan kovaa lämpöä heti.

Jos taas tarvitsee hiukan matalampaa lämpöä, niin eihän silloin piippua kannata käyttää? Täällä maininnut muutamaankin kertaa, että piipulla kellotettu aikaa, niin 15 minuutissa grilli on täysin valmis ruoan valmistukseen ihan siitä asti, kun rupeat tavaraa piippuun kasaamaan ja tuluksia etsimään. Ilman piippua menee melko varmasti kauemmin, jos haluaa oikein kuuman grillin. Omat kokemukset siis pallogrillistä eika kamadosta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
:srofl:
Kuten tuossa yllä mainittiinkin, niin jättäisin monien asioiden kommentoinnin vähemmälle, jos piippusytyttimenkin käyttö aiheuttaa ylivoimaisia vaikeuksia.
Ei se mitään vaikeaa ole, päinvastoin, sanoin vaan että omaan grillaamiseen se ei kuulu, pärjään vallan mainiosti ilmankin sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 801
Itse olin kanssa aikoinaan ajattelin että mihin sitä piippua tarvitsee kun ihan hyvin syttyy ilmankin.
Nyt taas en vaihtais piippua pois. Nopeammin ja helpommin pääsee grillaamaan, niin hiilillä kuin briketeillä. Hiilillä se on jopa minutteja kun hiilet on valmiina grillaukseen, briketeillä vähän kauemmin.

Tietysti low and slow on sitten aina erikseen, mutta tämmönen suoralämpögrillaus nopeutuu piipulla huomattavasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Kukin tekee tyylillään. Ei kai näissä ole oikeita tai vääriä tapoja, kun tapoja kaikki kuitenkin. Itse suosin piippua, jos haluan kaikkien hiilien/brikettien syttyvän nopeasti ja tarvitaan kovaa lämpöä heti.

Jos taas tarvitsee hiukan matalampaa lämpöä, niin eihän silloin piippua kannata käyttää? Täällä maininnut muutamaankin kertaa, että piipulla kellotettu aikaa, niin 15 minuutissa grilli on täysin valmis ruoan valmistukseen ihan siitä asti, kun rupeat tavaraa piippuun kasaamaan ja tuluksia etsimään. Ilman piippua menee melko varmasti kauemmin, jos haluaa oikein kuuman grillin. Omat kokemukset siis pallogrillistä eika kamadosta.
On se piippu varmaan nopein tapa, mut onko se grillaaminen nopeuskilpailu on yksi asia :)
Kukin tosiaan omalla tavallaan, itselle se piippusytytin on ku sormi (omaan) perseeseen seksin aikana, täysi no no. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Itse olin kanssa aikoinaan ajattelin että mihin sitä piippua tarvitsee kun ihan hyvin syttyy ilmankin.
Nyt taas en vaihtais piippua pois. Nopeammin ja helpommin pääsee grillaamaan, niin hiilillä kuin briketeillä. Hiilillä se on jopa minutteja kun hiilet on valmiina grillaukseen, briketeillä vähän kauemmin.

Tietysti low and slow on sitten aina erikseen, mutta tämmönen suoralämpögrillaus nopeutuu piipulla huomattavasti.
Itse preppaan ruoan sillä aikaa kun hiilet syttyy, useammin on se tilanne et grilli on jo liian kuumana kun ruoan kanssa eksyn ulos.

Tykkään myös olla taloudellinen hiilien kanssa, ei aina tarvitse kaikkien palojen olla valkoisena riittävää hiillosta varten, jää sitten enemmän poltettavaa seuraavallekin kerralle.

Sen verran voin kyllä myöntää että jos ei olisi kamadoa niin ihan niin ehdoton en olisi tuon piipun kanssa, vaikka en master touchin kanssa sitä suostunutkaan kuin kerran kokeilemaan niin siinä oli kyllä se syttyminen niin paljon hitaampaa että ymmärrän jos sitä haluaa nopeuttaa.

Kamadon rakenne on kuin iso piippusytytin jo itsessään niin se syttyminen on ainaki itselle täysin riittävän nopeaa ihan sellaisenaan.

Ja nyt kun sytyttämisestä puhutaan:
Tuli tollainen tilattua verkkiksestä, näyttää pirun kätevältä, tehokas spotti tuuletin kovalla lämmönkestolla samassa, kyllä kelpaa. :love:
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 494
On se piippu varmaan nopein tapa, mut onko se grillaaminen nopeuskilpailu on yksi asia :)
Kukin tosiaan omalla tavallaan, itselle se piippusytytin on ku sormi (omaan) perseeseen seksin aikana, täysi no no. :D
Ei se mikään nopeuskilpailu ole. Joskus mittasin aikaa, kun täällä taidettiin väittää, että kaasumikro on paljon nopeampi.

Itse koen saavani hyötyä, kun rupean aina tekemään ruokaa siinä aiheessa vasta, kun on kamala nälkä. Kaikki minuutit on kotiin päin tuossa vaiheessa. :)

En siis ole muutenkaan mikää kovin kova grillaaja vaikka ei sen parempaa ruokaa olekaan, kun hiilillä tehty ruoka.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
524

Itsellä tuommoinen Bilteman minipoltin (17,50€) .... vaihtopullo vain 1,90€ eli käyttökustannukset ovat matalat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 801
Itse preppaan ruoan sillä aikaa kun hiilet syttyy, useammin on se tilanne et grilli on jo liian kuumana kun ruoan kanssa eksyn ulos.

Tykkään myös olla taloudellinen hiilien kanssa, ei aina tarvitse kaikkien palojen olla valkoisena riittävää hiillosta varten, jää sitten enemmän poltettavaa seuraavallekin kerralle.

Sen verran voin kyllä myöntää että jos ei olisi kamadoa niin ihan niin ehdoton en olisi tuon piipun kanssa, vaikka en master touchin kanssa sitä suostunutkaan kuin kerran kokeilemaan niin siinä oli kyllä se syttyminen niin paljon hitaampaa että ymmärrän jos sitä haluaa nopeuttaa.

Kamadon rakenne on kuin iso piippusytytin jo itsessään niin se syttyminen on ainaki itselle täysin riittävän nopeaa ihan sellaisenaan.

Ja nyt kun sytyttämisestä puhutaan:
Tuli tollainen tilattua verkkiksestä, näyttää pirun kätevältä, tehokas spotti tuuletin kovalla lämmönkestolla samassa, kyllä kelpaa. :love:
Niinno aikataulutuskysymyksiä.. itse preppaan ruuan valmiiksi ja kun kaikki on valmiina niin tulet piippuun ja hetken päästä grillaamaan.

Ja emmä ymmärrä miten toi piippu estää mitään taloudellista aspektia. Hiilet/briketit kuumiks ja grillaus ja kun kaikki tehty niin räppänät kiinni ja tulet sammuu ja enskerralla jämät piippuun ja uutta päälle ja menoks.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Niinno aikataulutuskysymyksiä.. itse preppaan ruuan valmiiksi ja kun kaikki on valmiina niin tulet piippuun ja hetken päästä grillaamaan.

Ja emmä ymmärrä miten toi piippu estää mitään taloudellista aspektia. Hiilet/briketit kuumiks ja grillaus ja kun kaikki tehty niin räppänät kiinni ja tulet sammuu ja enskerralla jämät piippuun ja uutta päälle ja menoks.
No esim kamadolla kun isken sinne sen puoli pytyllistä hiiltä, sytytän keskeltä, annan sen 10min kansi auki syttyä ja loput sitten kansi kiinni, tossa sit 20min päästä ollaan jo yleensä hyvissä lämmöissä ja saa pistää luukkuja pienemmälle ettei grillailla liian kuumassa, sitten ruoka grilliin, ja useasti grillaamisen jälkeen huomannut että reunimmaiset hiilet on käytännössä melkein koskemattomat.

Piippu sytyttää kaikki hiilet kerralla.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
524
Mulla taitaa olla varastossa tuommoinen käyttämätön Looftlighter, hommasin sen jossain vaiheessa, mutta jäänyt ihan käyttämättömäksi (samoin taitaa piippusytytinkin löytyä sieltä vielä myyntipakkauksessaan) o_O

1692771217747.png
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Itse täällä grillannut ensimmäistä kesää kamadolla ja hidasta hommaahan se aloittelijalta on, mutta eiköhän harjoitus auta tässäkin.

Harkitsin Looftlighteria, mutta hankinkin Amazonista halvan kuumailmapuhaltimen yhden Youtube-videon testin perusteella. Hyvinhän se sen hiilen sytyttää noin minuutissa, johon sillä osoittaa, mutta ison hiilimäärän syttäminen tasaisesti on haastavaa. Piippusytytin on siis täälläkin ostoslistalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 352
Itse täällä grillannut ensimmäistä kesää kamadolla ja hidasta hommaahan se aloittelijalta on, mutta eiköhän harjoitus auta tässäkin.

Harkitsin Looftlighteria, mutta hankinkin Amazonista halvan kuumailmapuhaltimen yhden Youtube-videon testin perusteella. Hyvinhän se sen hiilen sytyttää noin minuutissa, johon sillä osoittaa, mutta ison hiilimäärän syttäminen tasaisesti on haastavaa. Piippusytytin on siis täälläkin ostoslistalla.
3 sytytyspalaa vaan hiilien joukkoon niin syttyy kyllä nopeasti.
Tokmannin ja bilteman palat on hyviä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 375
Bilteman rikkaruohopoltin on toimiva sytyttämiseen.
1692776722661.png


Itsellä on myös tuollainen IKH:lta ostettu pikku kaasupoltin, mutta siinä on ongelma että sitä ei saa tarpeeksi lähelle ilman että tarvitsisi pelätä koko laitteen kuumenemista. Tuossa on suurempi liekki kuin noissa pienemmissä pitkä pillisissä polttimissa, niin tuon kanssa on pärjännyt kun pesä on täynnä hiiliä.
1692776803796.png


Taidan siis siirtyä käyttämään vain tuota rikkaruohopoltinta. Pitäisi vaan katsoa siihen sopiva kaasupullo muualta kuin Bilteman valikoimista, kun ei Biltemaa ole omalla paikkakunnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Jos tokmannin kamado kiinnostaa niin voin kiusata että pari viikkoa sitten oli -50%. En silti raaskinut ostaa kun nykyistenkin vehkeiden käyttö niin vähäistä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 768
Viestejä
4 321 835
Jäsenet
72 100
Uusin jäsen
verkkotunkki

Hinta.fi

Ylös Bottom