Nonyt! Kamado keisarit, pistäkääs weber viiisnelosella grillaajalle ostohousut jalkaan, mikä tekee kamadosta the grillin? Viisnelkulla vetäny tähän asti joulukinkusta briskettiin kaiken mikä mieleen juolahtaa, osa paremmin, ja osa sinnepäin tuloksin.
Kamado kyllä kummittelee takaraivossa koko ajan, mutta perustelut sen hankinnalle (muijalle) vähän ontuu. ”koska mä voin” ei kuulemma toimi….
Kaasu mikro nopeille makkaroille osottautu hyväks hankinnaks, vasta oo maksanu ku 100€/makkara…
Joten jos tonnin laittaa kamadoon ja neljä makkaraa vetäsee, niin sit päästään makkaran hinnassa kuninkuus luokkaa, jotta vältetään tämä, mikä ero perus weberin master touchiin on niin paljon parempaa, että kannattaa pari violettia lappua lompuukista kaivaa?
Jos ei piippusytyttimellä halua leikkiä niin siinä eka etu, syttyy meinaan sekä helpommin että nopeammin ku pallo.
Ei ole säästä riippuvainen koska eristetty todella hyvin, voi grillaa niin sillä +30 ku -30 asteessa.
Kuluttaa hiiliä reilusti vähemmän, maksaa siis itseään takaisin joka grillauksella, hiilet sammuu myös todella nopeasti sen jälkeen kun pistät luukut kiinni koska tuo ei vuoda käytännössä yhtään ilmaa.
Ton lisäksi pitää useamman tunnin vielä lämpöjä sen jälkeen kun luukut suljettu ja hiilet sammuneet, itse käytän monen tunnin kokkauksissa tuota jälkilämpöä hyväksi niin että loppuvaiheessa avaan vähäksi aikaa luukkuja jotta saan vähän lämmöt nousemaan ja sitten luukut kiinni ja vimppa tunti vedetään jälkilämmöillä.
Grillausjärjestelmä on reilusti monipuolisempi kuin pallon brikettikorien eri paikkaan asettelu. Saa esim niin että toisella puolella on epäsuora ja ritilä korkealla kun toisella puolella suora ja ritilä laskettu lähemmäs hiiliä.
Lämpöjen hallinta on helpompaa minkä takia esim savustus ja slow cooking onnistuu helpommin.
Saa lämmöt yli 400 asteeseen helposti eli voi käyttää pizzauunina.
Voi käyttää deflektorin kanssa kuin normaalia uunia, itse esim teen liki kaikki jouluruoat kamadolla.
Jos tykkää hifistellä harrastuksensa kanssa niin kamadoon löytyy kyllä joka jouluksi jotain lisäosaa minkä voi ostaa itelleen joululahjaksi.
Kamado kestää reilusti pidempään kunhan kylmillä ilmoilla sytyttää rauhassa.
Sivupöydät on tosi kätevät.
Paremman näköinen kuin pallo.
Omasta mielestäni paloturvallisempi, saa olla aikamoinen myräkkä että saa ne kipinät lentämään kamadosta koska se tulipesä on syvällä sisässä.
Ja tosiaan ihan näiden säävarausten ja helpomman lämmönhallinvuoksi: grillaa paremman makuista ruokaa kuin pallo, vähemmän tilaa sattumalle.
Saa näköjään pallogrillaajat kateellisiksi niinku tästä edellisestäkin viestistä taas näkee, en ole kertaakaan täällä varmaan harrastanut mitään kamadoöyhötystä tai varsinaisesti haukkunut pallogrilliä, itsekin kun sellaisen omistin usean vuoden ja tykkäsin siitä kunnes kokeilin parempaa, vaan olen vain vastannut muutaman kerran kun ihmiset kysyy näistä eroista ja silti tungetaan se koko pallogrilli perseeseen ja otetaan nokkiinsa faktoista.