Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

En näkisi siinä mitään vikaa jos autossa on oikeasti on ABS ja TCS. Esimerkiksi Group 3 (GT3) autoissa on säädettävä ABS ja TCS oikeassa elämässäkin ja niitä käytetään joten myös niiden käyttö pitäisi olla ok pelissäkin. GT:ssä harmiksi jokainen auto saa molemmat ominaisuudet oli sitä autossa tai ei.
Se superlisenssin finaali on yksi esimerkki. Demo vetää sutimisenesto päällä 70-luvun porschella. Oli ilmeisesti vissiin vakiona niihin aikoihin. Mutta samaa mieltä, että jos autossa on joku varuste ihan oikeassa elämässä, niin saa se olla leikissäkin. Nyt pitää arpoa, että onko jokuapu ollut kyseisessä autossa vai ei.

Yritin jo etsiä palautelomaketta, että saisi option, että autot olisi niillä varusteilla kun ne tarjottiin. Joku 70 luvun rassi, niin ei siellä ole mitään abs:ää tai muutakaan. Moninpeliin olisi unelma rajoittaa sen mukaan, mitä autossa on oikeasti. Mutta ei sitä kaikkea voi saada, etenkin kun on paljon oleellisempiakin asioita korjattavaksi lobbyssa.
 
GT/sen servut tms nurin, ilmeisesti? Kesken pelaamisen väitti että offline. Ja kun sammutin ja kokeilin uudelleen niin ei yhdisty/käynnisty.
 
Tuolle automaattiselle vastaohjauksellekin on oma asetus, sen kanssa ajamisesta ei kyllä tullut mitään.

Ei se mun mielestä kyllä enää tee mitään kun se on pois päältä? Ainakin ite saan nyt jopa usein luistot kiinni, ton avun kanssa meni aina yli kun korjasin itse JA automaatti korjasi, lopputulos liikaa.

Yritin etsiä haulla sitä, että onko muilla ollut ongelmia vastaohjauksen kanssa ja siitä syystä tuo lainaus.

Pelaan PS5 DualSense ohjaimella siten, että ohjaus on vasemmassa tatissa. Kun auto lähtee luisuun niin peli automaattisesti vastaohjaa vaikka ohjaukseen ei koskisi. Eli sisäkuvakulmasta näkyy, että ratti kääntyy vastakkaiseen suuntaan automaattisesti vaikka ohjaimen tatti olisi keskellä. Tätä tapahtuu vaikka ajoavuista counter steering ja muutkin avut olisi pois päältä.

Tuo ratin automaattinen pyöriminen on helppo kokeilla kun pyörittää autoa paikallaan (tekee donitseja) ja jossain kohtaa palauttaa ohjauksen keskiasentoon. Sisäkuvakulman ratti ei ole keskiasennossa.

Onko muilla samaa ongelmaa vai onko tämä pelin "ominaisuus"?
 
Yritin etsiä haulla sitä, että onko muilla ollut ongelmia vastaohjauksen kanssa ja siitä syystä tuo lainaus.

Pelaan PS5 DualSense ohjaimella siten, että ohjaus on vasemmassa tatissa. Kun auto lähtee luisuun niin peli automaattisesti vastaohjaa vaikka ohjaukseen ei koskisi. Eli sisäkuvakulmasta näkyy, että ratti kääntyy vastakkaiseen suuntaan automaattisesti vaikka ohjaimen tatti olisi keskellä. Tätä tapahtuu vaikka ajoavuista counter steering ja muutkin avut olisi pois päältä.

Tuo ratin automaattinen pyöriminen on helppo kokeilla kun pyörittää autoa paikallaan (tekee donitseja) ja jossain kohtaa palauttaa ohjauksen keskiasentoon. Sisäkuvakulman ratti ei ole keskiasennossa.

Onko muilla samaa ongelmaa vai onko tämä pelin "ominaisuus"?

Ihan on ominaisuus. Itsekin tuota ihmettelin, ohjaus on jollain tapaa "dynaaminen" eli kovassa vauhdissa ohjaimen liikkeet rauhallisempia jne. sitten kun ollaan luisussa pamahtaa ohjaus samantien lujaa vastaohjauksen suuntaan joko itsestään tai hyvin herkästi itse sinne suuntaan ohjaamalla. Ehkäpä tuo on vaan hyvä asia tällaisen sunnuntaisuharin kanssa, jos olisi 1:1 ohjaus tatin mukaan olisi se joko todella hidas tai aivan liian epärealistisen nopea.
 
Tuli palattua pitkästä aikaa lisenssien pariin. Nyt kaikki "kullitettu" vihdoin! Padilla hankala tuo S10, kun ei ole niin paljoa kääntösädettä vs ratin kanssa.
 
Tuli palattua pitkästä aikaa lisenssien pariin. Nyt kaikki "kullitettu" vihdoin! Padilla hankala tuo S10, kun ei ole niin paljoa kääntösädettä vs ratin kanssa.
Mikäs tuli ässälisenssin kullituksesta palkinnoksi?
 
Mikäs tuli ässälisenssin kullituksesta palkinnoksi?
 
Nyt vihdoinkin lisenssit saatu ajettua IA-5 tuotti yllättävän paljon haastetta, mutta sitten tuli yksi hyvä suoritus ja meni reilusti alle. S-10 tuli tahkottua myös aika paljon, eniten vaikeuksia tuotti radan loppupää.
 
Scapesilla saa kyllä upeita otoksia aikaan. :kippis:

20220402_152530.jpg
 
Ei vaan käänny auto A9 lisenssissä, avustukset pois päältä. Ja jos kääntyy niin vauhti tippuu liikaa.

17,2 on paras en tiedä miten saan puristettua 17,1. Jotain teen väärin…
 
Ite hakkasin pitkään päätä seinään ton kanssa ilman apuja. Lopulta muistaakseni laitoin ABSit päälle, oliko se tehovalinta nyt "weak" ja johan helpottui. Ei se suoraan kääntymiseen auta mutta jarrutus oli paljon helpompi saada osumaan oikeaan kohtaan ja täysillä.
 
Mikähän tuuri itsellä käynyt kun en muista ajaneeni tuota paria kertaa enempää.

Yhdessäkään lisenssissä ei ole ollut ongelmia (S-lisenssiä en ole vielä ajanut), mutta niissä haasteissa jouduin tappelemaan tosi pitkään sen kolmannen osion ekan haasteen kanssa. Piti mersulla ajaa alkupätkä Nyrreä ja ohittaa neljä autoa. Tuntui että ajoin sen ihan limiteillä koko ajan ja ei vain riittänyt nopeus ohittaa viimeistä autoa. Katsoin kaverileaderboardia, niin minulla oli ylivoimaisesti parempi aika kuin kavereilla vaika he oli voittanut. Miten voi olla mahdollista bottien kanssa? Koitin pari päivää myöhemmin uudestaan, niin heittämällä voittoon ja paras aika (jolla olin tullut siis toiseksi) heikkeni yli sekunilla. Ihme touhua :D
 
Ei vaan käänny auto A9 lisenssissä, avustukset pois päältä. Ja jos kääntyy niin vauhti tippuu liikaa.

17,2 on paras en tiedä miten saan puristettua 17,1. Jotain teen väärin…
Mulla sama ongelma, 17,2 paras mihin pystyy weak abs päällä ja tcs vaan huonontaa aikaa. Oon varmaan ihan huono tos pelissä ku tuntuu että kaikki muut kiskoo kultaa ihan helpolla ja itellä menee joihinkin haasteisii useita tunteja toistoja ennenkuin saa kultaa.
 
Ei vaan käänny auto A9 lisenssissä, avustukset pois päältä. Ja jos kääntyy niin vauhti tippuu liikaa.

17,2 on paras en tiedä miten saan puristettua 17,1. Jotain teen väärin…
Taistelin tän kanssa parikin iltaa. Avustuksia en muistaakseni edes ottanut pois, ainakaan en ole niihin koskenut juuri ikinä. :hmm: Mut kyl se siitä menee!:cool:
 
Rupesi nyt kiinostaamaan niin testasin uudemman kerran tuota A9. Ekalla 17,2x, toisella 17,112 ja kolmannella 17,092. Avuissa ABS default, ASM off, countersteer off, TCS 0.

Kaasupohjassa neulansilmään, jarrut täysillä pohjaan ja ihan sisäkurvia nuollen koko mutka (vauhtia noin 60km/h) ja varovasti kaasua auki oikeaa reunaa hyväksi käyttäen.

EDIT:

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se lopulta meni kun pari päivää hiero, tcs tais olla 5 muut offilla paitsi abs default. Nii ja ohjaimella jonka sensitivy on max (7)
 
Ite vaa kattonu noista sen demostration pätkän, jos ollu haasteita, ja sen jälkee menny parilla yrityksellä läpi.
 
Kaikki muut on oikeastaan muutaman yrityksen jälkeen menneet kulta-aikaan (ohjaimella pelattuna). IA-10 oli eka mikä vastusti ja rankasti, ja superlisenssissä kaikkia on pitänyt ajaa useampi kerta - etenkin super Formulaa Laguna Secalla sai hangata piiiiitkääään ennenkuin se lopulta meni läpi. Luvattoman monta kertaa vain ajoin joko kakkos- tai kolmosmutkan sisäkanttariin ja pomppautin auton maatakiertävälle radalle.

Absit päällä, tc takavetoisten kanssa välillä päällä joko ykkösellä tai kakkosella, muut pois päältä. Nyt ois jäljellä vielä viimeinen koe, joka kuuleman mukaan ohjaimella on hyvin rentouttava kokemus. Saas nähdä monesti saa ajaa :lol:
 
Kaikki muut on oikeastaan muutaman yrityksen jälkeen menneet kulta-aikaan (ohjaimella pelattuna). IA-10 oli eka mikä vastusti ja rankasti, ja superlisenssissä kaikkia on pitänyt ajaa useampi kerta - etenkin super Formulaa Laguna Secalla sai hangata piiiiitkääään ennenkuin se lopulta meni läpi. Luvattoman monta kertaa vain ajoin joko kakkos- tai kolmosmutkan sisäkanttariin ja pomppautin auton maatakiertävälle radalle.

Absit päällä, tc takavetoisten kanssa välillä päällä joko ykkösellä tai kakkosella, muut pois päältä. Nyt ois jäljellä vielä viimeinen koe, joka kuuleman mukaan ohjaimella on hyvin rentouttava kokemus. Saas nähdä monesti saa ajaa :lol:
Ei se viimeinen nyt loppujen lopuksi NIIN vaikea ollut. Ymmärtää et muutamat mutkat voi mennä lapasesta helposti, koska tien pinta on märkä. Sama jos rengas ottaa vähääkään reunaan kovassa vauhdissa, voit päästää ohjaimen käsistäs ja nauttia matkasta. :lol:
 
Onko teillä jotkut vakioautot jolla ajatte esim. 700PP ja 800PP skaboja?

Itse olen ajanut 700PP kisoja McLaren 650S Gr.4- autolla (PP taitaa olla jotain 630 luokkaa). Mukava ajettavaa, voi ajaa TCS pois päältä ja pysyy hyvin lapasessa mutta spinnaamaankin saa jos on huolimaton.

800PP luokkaan ei ole oikein löytynyt mitään oikeasti mukavaa ajettavaa, yllä mainitun McLarenin kaltaista. Testattu on esim. GR.3 luokan Corvettea, GR.3 Imprezaa, F12 Berlinettaa. En tiedä rupeaako nuo 800PP autot menemään liian tehokkaaksi omaan makuun. Tykkään ajaa ilman luistonestoa, mutta toisaalta en tykkää jos auto on heti ympäri kun kaasua painaa edes hiukan. Onko heittää mitään autoehdotuksia?
 
Onko teillä jotkut vakioautot jolla ajatte esim. 700PP ja 800PP skaboja?

Itse olen ajanut 700PP kisoja McLaren 650S Gr.4- autolla (PP taitaa olla jotain 630 luokkaa). Mukava ajettavaa, voi ajaa TCS pois päältä ja pysyy hyvin lapasessa mutta spinnaamaankin saa jos on huolimaton.

800PP luokkaan ei ole oikein löytynyt mitään oikeasti mukavaa ajettavaa, yllä mainitun McLarenin kaltaista. Testattu on esim. GR.3 luokan Corvettea, GR.3 Imprezaa, F12 Berlinettaa. En tiedä rupeaako nuo 800PP autot menemään liian tehokkaaksi omaan makuun. Tykkään ajaa ilman luistonestoa, mutta toisaalta en tykkää jos auto on heti ympäri kun kaasua painaa edes hiukan. Onko heittää mitään autoehdotuksia?

Täällä ajettu Mazda vision conseptilla (PP viritettynä 795). Oikein hyvä ajaa ja nitroilla varustettuna kulkee! :)
 
Tämä oli ehkä 1/3-syy mun PC-siirtymään.

On toi harmillista (kevyesti muotoiltuna), että huippuratista tulee käyttäjälle antiikkia-antiikkia, koska ei ole tukea.
Ei vissiin kannata ostaa mitään gt lisensillä olevaa kun estävät toiminnan.
 
Ei vissiin kannata ostaa mitään gt lisensillä olevaa kun estävät toiminnan.
Se on aika karua, että ratissa lukee Gran Turismo, eikä sillä voi pelata Gran Turismoa. Forza Motorsport 7:aa kylläkin PC:llä. Nimim. kokemusta on.
 
Sony on noissa asioissa aika perseestä. En koskaan unohda/anna anteeksi miten fanatecin ratit yhtäkkiä estettiin toimimasta ps4:lla. Vaikka nykyäänkin plesellä pelailen niin mykkä raivo ei koskaan poistu.
 
Sony on noissa asioissa aika perseestä. En koskaan unohda/anna anteeksi miten fanatecin ratit yhtäkkiä estettiin toimimasta ps4:lla. Vaikka nykyäänkin plesellä pelailen niin mykkä raivo ei koskaan poistu.
Ne siat myös poistivat tuen Applen kuulokemikeistä, ihan järjestelmäpäivityksen muodossa. Itellä oli Sennheiser Momentum on-ear käytössä ja sit lakkas toiminta.

PS4:n kohdalla mun Logitechin asiallinen PS3-FF-ratti GT-logoilla oli panna bullassa. Meni ratti vaihtoon, ja hetken päästä pelialusta.
 
Siinä S10 lisenssissä ei oikeastaan ole hetken harjoittelun jälkeen muuta vaikeaa kuin se "takasuora" eli käytännössä koko radan viimeinen sektori. Siinä se eka nopea oikea ja vallankin ne pari loivahkoa vasuria on varmaan vasitella tehty niin että niissä pitää tulla kaasu ylhäällä niihin ja rattia ei saa kääntää yhtään enempää kuin on pakko, muuten se on välitön ulosajo. Ja ennenkaikkea on oltava oikealla linjalla, jos vähänkin siitä eksyy niin sen kulta-ajan häviää siihen välittömään pidon menetykseen/luisteluun. Eikä noita kulta-aikaan tarvitse edes kovin nopeasti tulla läpi, kunhan pysyy radalla eikä aikaa mene auton oikomiseen kauheasti :D toki tuli sitä varmaan 2h harjoiteltua mutta käytännössä puolet kerroista epäonnistui juuri noissa mutkissa
 
Aloin eilen noita lisenssejä hiomaan ja A3 ja A10 ovat olleet tähän asti vaikeimmat. A10 edelleen muutama tuhannes kullasta eli tänään jatkuu. Varsinkin se ensimmäinen mutka tuottaa haasteita. Joko mennään hirveessä sladissa tai sitten liian hitaasti, tuntuu olevan Suprassa melko helposti perä irti. Joutuu käyttämään kaasua ja jarrua samaan aikaan jotta se rauhottuu.
 
T 300 RS rattina, tiestä ja kanttareista ei tule mitään tuntumaa.. mites muilla rateilla?
Muissa peleissä ihan eri tuntuma..
 
Onko teillä jotkut vakioautot jolla ajatte esim. 700PP ja 800PP skaboja?

Itse olen ajanut 700PP kisoja McLaren 650S Gr.4- autolla (PP taitaa olla jotain 630 luokkaa). Mukava ajettavaa, voi ajaa TCS pois päältä ja pysyy hyvin lapasessa mutta spinnaamaankin saa jos on huolimaton.

800PP luokkaan ei ole oikein löytynyt mitään oikeasti mukavaa ajettavaa, yllä mainitun McLarenin kaltaista. Testattu on esim. GR.3 luokan Corvettea, GR.3 Imprezaa, F12 Berlinettaa. En tiedä rupeaako nuo 800PP autot menemään liian tehokkaaksi omaan makuun. Tykkään ajaa ilman luistonestoa, mutta toisaalta en tykkää jos auto on heti ympäri kun kaasua painaa edes hiukan. Onko heittää mitään autoehdotuksia?
Porschella 917 Living lengdilla mennään.
 
Itse olen ollut bad sport ja ajellut Deluxe-paketin Castrol Supralla ja sillä 917 living legendillä 700/800pp kisoja. Strickannut, ecuttanut ja ballastoinut niin että mahtuneet luokkiin. Vaikka intermediatea vielä renkaana jos se vielä tarvittu.
 
Ite tykästyny iha vanhaan Mitsun GTO:hon, sillä pääsee helposti noihin 700pp kisoihin jopa racing soft renkailla. Muutenkin ollut tasapainoisimman tuntuinen auto ajaa, ei ylimääräistä luistele varsinkaan kun laittaa vähän aeroa.
 
Ite tykästyny iha vanhaan Mitsun GTO:hon, sillä pääsee helposti noihin 700pp kisoihin jopa racing soft renkailla. Muutenkin ollut tasapainoisimman tuntuinen auto ajaa, ei ylimääräistä luistele varsinkaan kun laittaa vähän aeroa.
Pitääpä kokeilla kun itelläkin on tuo gto viritettynä samoihin mutta aeroa en oo laittanut.
 
Eilen meni viimeinenkin superlisenssin tehtävä kulta-aikaan! Ristus että sai vääntää (tattia, ei rattia). Periaatteessa voisi sanoa että viidennellä yrityksellä sain kulta-ajan, kun sain vain viisi ehyttä kierrosta ajettua. Aina jossain kohtaa vaan tapahtui naurettava virhe, eli vähän ajolinjalta ulos, jarrutuspaikan missaus jne. Lopullinen aika oli muistaakseni luokkaa 2.24,800, eli reilun sekunnin nopeammin kuin tavoiteaika. Tätä varten oli pakko laittaa tc:n lisäksi vakauden hallintakin päälle, ei meinannut Porsche pysyä muuten tiellä.

Jospa sitä nyt vois vähän rennommin ajella vaikka cafe-tehtäviä eteenpäin! :lol:
 
Tämä oli ehkä 1/3-syy mun PC-siirtymään.

On toi harmillista (kevyesti muotoiltuna), että huippuratista tulee käyttäjälle antiikkia-antiikkia, koska ei ole tukea.
Mulla kun oli jo ennestään G25 ja G27 ratit, niin ostin Cronus ZEN:in ja oon käyttäny tuota G27 rattia PS4:lla.
 
Tilasin PS5 ja GT7. PS4 pelannut jo jonkun aikaa. Saanko siirrettyä PS4 -> PS5 vai pitääkö aloittaa alusta?
 
Eiköhän se verkkosavesta ihan vaan jatka. Joku voi korjata jos ei näin, mutta en muista lukeneeni mitään että GT:ssä olisi probleemia saven siirtymisen kanssa.
 
Tilasin PS5 ja GT7. PS4 pelannut jo jonkun aikaa. Saanko siirrettyä PS4 -> PS5 vai pitääkö aloittaa alusta?

Digital foundry kertoi videossaan että savet on tosiaa servereillä tallessa, joten vaihtelu PS4/PS5 välillä on saumatonta kumpaankin suuntaan. Sillä saivat helposti tehtyä vertailujaan kun myös replayt toimivat kummallakin alustalla
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
T 300 RS rattina, tiestä ja kanttareista ei tule mitään tuntumaa.. mites muilla rateilla?
Muissa peleissä ihan eri tuntuma..
Juu sama ratti ja samat fiilikset, tuntuu olevan ohjaimella enemmän fiilistä tiestä kuin ratilla. Toivottavasti tähän olis tulossa jotain päivitystä joskus, toki voiha se olla että buustaa gt fanan myyti sillä että sillä tuntuu parhaimmalta.
 
Juu sama ratti ja samat fiilikset, tuntuu olevan ohjaimella enemmän fiilistä tiestä kuin ratilla. Toivottavasti tähän olis tulossa jotain päivitystä joskus, toki voiha se olla että buustaa gt fanan myyti sillä että sillä tuntuu parhaimmalta.

Täällä T300RS-ratti T3PA-polkimilla, enkä enää palaisi ohjaimeen. Valtavan iso ero tuntumassa ratilla.

Onhan muuten ratin firmis päivitetty pc:llä uusimpaan versioon? :)
 
Ilmeisesti juuri nyt alkoi huoltokatko ja servut on alhaalla 2 tuntia.
 
Ilmeisesti juuri nyt alkoi huoltokatko ja servut on alhaalla 2 tuntia.
Eli ehkä jo huomenna toimii, jos kuu on hyvässä asennossa.

:EDIT:
Update Notice (1.11) - gran-turismo.com Tommosta tuubaa
 
Viimeksi muokattu:
Muutama cafe race takana ja yli miltsi rahaa ja lukemattomia lahja-autoja. Ärsyttää ettei ole kunnon motivaatiota virittää autoja, toista se oli ennen kun oli "pakko" virittää sitä katiskaa jotta pärjäsi kisoissa paremmin ja oli varaa ostaa parempi auto.
 
Tuli 3 millin eestä massia takautuvasti noista Circuit Experiecenseistä. Näyttäis toimivan nyt taas.
 
Saako johonki autoon ostettua hiilikuitukardaanin? Se näkyy settings osiossa, mutta en ole löytänyt sitä kaupasta.
 
Täällä T300RS-ratti T3PA-polkimilla, enkä enää palaisi ohjaimeen. Valtavan iso ero tuntumassa ratilla.

Onhan muuten ratin firmis päivitetty pc:llä uusimpaan versioon? :)
On päivitetty, silti jää niitä rumpleja pois kun ajaa kanttateiden yli, äänet kyllä tulee kajareista ku kolisee mutta ratissa ei tunnu juurikaan mitää/ ei ollenkaan. Ratin asetukset on 4/1 vai kummin päin ne oli mutta numerot noin, millä asetuksilla ite ajelet ?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom