Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

Kuulostaa oudolta, mutta hienoa että ei rikkonainen pelilevy haittaa. Mä oon ps4 julkaisusta lähtien ostanut vain digipelejä niin en ole pysynyt ajantasalla tuon peli versus asennuslevy median kanssa.

PS4-versio on kahdella levyllä koska konsoli ei tue 100gb BD-levyjä, PS5 tukee ja peli on yhdellä levyllä.
 
Muuttukohan viime pätsissä jotain ajotuntumassa? Jotenkin tuntuu että jotain puuttuu nyt. Plus prkl kun sen ohjaamoheilumisen saisi oikeasti helvettiin. PIti muistin virkistämiseksi vähän käydä Sportia ajamassa ja onhan se hillitty liike siellä miljoona kertaa parempi. Plus 7:ssä liian monta autoa joissa ajoasento jää liian taakse/ratti liian kauaksi. eteen/taakse säädön määrä pitäisi olla vähintään 2x kuin mikä nyt mahdollista.
 
Muuttukohan viime pätsissä jotain ajotuntumassa? Jotenkin tuntuu että jotain puuttuu nyt. Plus prkl kun sen ohjaamoheilumisen saisi oikeasti helvettiin. PIti muistin virkistämiseksi vähän käydä Sportia ajamassa ja onhan se hillitty liike siellä miljoona kertaa parempi. Plus 7:ssä liian monta autoa joissa ajoasento jää liian taakse/ratti liian kauaksi. eteen/taakse säädön määrä pitäisi olla vähintään 2x kuin mikä nyt mahdollista.

Onko sulla Wobble 1 vai 2? Itse käytön ykköstä joka on default ja en ole huomannut mitään epämääräistä heilumista.
 
Tottakai sitä ykköstä käyttänyt, mutta liikaa siinä on väljää(kolmas osa-enintään puolet saisi olla). Vie auton tuntumasta pois paljon kun sellainen "välikerros" joka haittaa tienpinnan aistimista. Tämä siis pädillä ajaessa, kerran kokeillut ratilla ja huomasin että silloin ei rattikulma samalla lailla heilu. Mutta tämä kun on pädi-ajopeli.
 
Joo kyllähän se huomattavasti heiluu tässä, vois olla kyllä jokin kolmaskin vaihtoehto joka sais vaikka samantasoiseksi kuin sportissa.
 
Miten tässä ajotuntuma, onko tullut parannusta sitten kutosen ? Jotenkin siinä tuntui hieman "kulmikkaalta" ja että pitoa on kunnes ei sitten yhtäkkiä ollutkaan, tämän jälkeen Forza Motorsport-sarjaa tullut enemmän pelattua niin siinä toteutus on kertaluokkaa parempi (henkilökohtainen mielipide, ei aloiteta tästä konsolisotaa). Tämä siis padilla, rattia ei käytännön syistä pysty.

Siksi kyselen kun seuraavan sukupolven konsoli kiinnostelisi ja aiemmin Gran Turismo / nykyään Forza Motorsport ovat olleet ne syyt minkä takia konsoli hankittu. Tässä ollut arvonnassa että laittaako PS:n kun peli on jo nyt, tulevasta FM:stä ei juuri infoja tai julkaisuajankohtaa ole.
 
GT7 alkaa olla jo aika lähellä simua fysiikoiden ja ajotuntuman suhteen. Ei tuota enää paljoa tarviisi tuunata niin tätä olisi hankala kutsua enää simcadeksi. Jos Forza 7 vertaa niin pidän tästä paljon enemmän kyllä. Forza 7:ssa tuntui usein siltä että autot leijuvat eikä ollut mitään touchia mitä tapahtuu.

Jotain outouksia ja bugisuuksia löytyy. Pääasiassa kuitenkin homma pelittää niinkuin olettaisi. Porukka on valittanut aika paljon miten helposti takavetoiset lähtevät lapasesta. Itselläkin aluksi, mutta nyt niihin on jo tottunut. Ehkä tuolta osin PD voisi vielä vähän katsoa noita fysiikoita. Fysiikat myös hajoavat usein noilla super nopeilla ja tehokkailla fantasia autoilla kuten Tomahawk. Itse en tosin niihin koske joten aika sama, mutta jos sellainen kiinnostaa kannattaa ottaa huomioon että ne ovat jo melkein Forza Horizon tasolla sitten mallinnuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Noihin takavetoisiin voisi auttaa jo ihan se et kaasuvaste olisi looginen. Tällä hetkellä kun seuraa sitä kaasupalkkiakin mikä näkyy ruudulla, puolessa välissä hakataan punarajaa, sen jälkeen sitä hakataan vaan entistä kovempaan tahtiin. Muutoinki tarkasti ajettavat takapotkut muuttuu vielä tarkemmin ajettaviks kun kaasupoljin/liipaisin ei vastaa loogisesti annetun kaasun määrää.
 
Noihin takavetoisiin voisi auttaa jo ihan se et kaasuvaste olisi looginen. Tällä hetkellä kun seuraa sitä kaasupalkkiakin mikä näkyy ruudulla, puolessa välissä hakataan punarajaa, sen jälkeen sitä hakataan vaan entistä kovempaan tahtiin. Muutoinki tarkasti ajettavat takapotkut muuttuu vielä tarkemmin ajettaviks kun kaasupoljin/liipaisin ei vastaa loogisesti annetun kaasun määrää.
No, menee oikeassakin polttomoottoriautossa kierrokset paikallaan vapaalla poljettaessa punarajalle ja rajoittajalle, ja jos kaasun laittaa pohjaan niin rajotinta hakataan vähän kovempaa tahtia. Käy vaikka parkkipaikalla testaamassa! ;) Tosin uusissa autoissa päästöjen takia kierrokset ei nouse 3000-4000rpm ylemmäs koska sehän saastuttaisi liikaa… Tai sitten halutaan suojella autoa idiooteilta käyttäjiltä.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että liipasintuntuma ei ole ihan niin hyvä kuin se voisi olla. Tai sitten kuvittelen asian.
 
No, menee oikeassakin polttomoottoriautossa kierrokset paikallaan vapaalla poljettaessa punarajalle ja rajoittajalle, ja jos kaasun laittaa pohjaan niin rajotinta hakataan vähän kovempaa tahtia. Käy vaikka parkkipaikalla testaamassa! ;) Tosin uusissa autoissa päästöjen takia kierrokset ei nouse 3000-4000rpm ylemmäs koska sehän saastuttaisi liikaa… Tai sitten halutaan suojella autoa idiooteilta käyttäjiltä.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että liipasintuntuma ei ole ihan niin hyvä kuin se voisi olla. Tai sitten kuvittelen asian.

Ehkä vähän huonosti kirjoitin aiemmin, mutta mitä hain takaa niin tuo käytös ei tunnu mitenkään kauhean tasaiselta käyttää. PC puolella "oikeissa" simuissa ei mitään ongelmaa antaa osittaista kaasua, turismossa tuota pientä määrää kaasua ei tunnu saavan pidettyä mitenkään hallinnassa kun jo hakataankin sitä rajoitinta vasten. Toki tähän voi myös vaikuttaa pelin tunnottomuus perän irtoamisen kanssa, jolloin toki kierrokset karkaa kun takarenkaat alkaa hakata tyhjää.
 
Ehkä vähän huonosti kirjoitin aiemmin, mutta mitä hain takaa niin tuo käytös ei tunnu mitenkään kauhean tasaiselta käyttää. PC puolella "oikeissa" simuissa ei mitään ongelmaa antaa osittaista kaasua, turismossa tuota pientä määrää kaasua ei tunnu saavan pidettyä mitenkään hallinnassa kun jo hakataankin sitä rajoitinta vasten. Toki tähän voi myös vaikuttaa pelin tunnottomuus perän irtoamisen kanssa, jolloin toki kierrokset karkaa kun takarenkaat alkaa hakata tyhjää.
Mielestäni tämä tulee erityisen hyvin esille vanhoilla "muskeli" autoilla. C4 vette vielä jotenkin menetelee ja sillä voi ajaa kilpaaki, mutta 429 mustangin käyttäytymisestä en löydä mitään logiikkaa. Tulee vaan mieleen vanha Clarksonin kommentti Corvetesta. "Jos auton jättää huoltoasemalla käymään bensan maksun ajaksi, on se kääntynyt itsekseen 180 astetta".
 
Yllättävän helppo oli loppujen lopuksi kaikki kullat lisensseistä ohjaimella (ajoavut pois). Joissain meni pitempään, mutta esim. kolme viimeistä S:stä noin puolessa tunnissa. Kai siitä voi olla ihan ylpeä.
 
Melkein sadan tunnin yksinpelin jälkeen ensimmäinen kisa moninpeliä takana, ja Sport-modessa kolmas sija napsahti! :kippis:

IMG_20220423_110309__01.jpg
 
Muutaman päivän ajelulla sielu on ollut tyytyväinen nostalgiaa tihkuvaan, mutta sopivasti ajantasaistettuun GT:hen. Mutta Missions-puolella tulee kyllä kasvamaan oikein kunnon tatti otsaan vielä, yhdestä yksinkertaisesta syystä. Sorahaasteetkin on ihan jees, vaikka toki autot hyppii kuin pomppulinnassa, mutta sen sijaan syöpä nimeltä drifting on ilmeisesti päässyt kasvamaan jokaiseen tasoon osatehtäväksi? Olen vahvasti sitä mieltä, että drifting pitäisi kansainvälisellä lainsäädännöllä sulkea peleissä hiekkalaatikkoon, jossa sillä ei saa olla mitään kytköstä mihinkään muuhun pelissä etenemiseen. Ihan kuvottavaa paskaa.
 
Omasta mielestä driftingiä saisi olla enemmänkin, oliko kokonaiset 4 tehtävää koko pelissä :)
 
Miten driftaaminen onnistuu ratilla? Pitäiskö suosiolla kaivaa ohjain esille? Ei tuosta nimittäin mitään tule.
 
Lisäsisältöä tulossa ensi viikon päivityksessä:
 
Hyviä ominaisuuksia 1.13 päivityksessä. Nyt voi vuokrata auton sporttimoodissa, jos ei omista tarvittavaa autoa. Fanatecin rateille näytti olevan force feedback efektipäivitys. Kirsikkana kakun pohjalla fysiikkalaskuja alustan osalta muutettu minkä pitäisi vaikuttaa etenkin takavetoisiin positiivisella tavalla.

Tarvii illemmalla ottaa kunnon toimintasavut 1.13 versiosta. Vaikuttaa kaikinpuolin paremmalta. gtplanetin forumipostaukset näyttäisivät yläpeukkua tälle päivitykselle.
 
Näköjään patch noteissa on ihan maininta tuosta kaasupolkimen/liipaisimen suhteesta annettuun kaasuun maininta. Täytynee jossain vaiheessa käydä testaamassa varmaan ratin kanssa kuinka suuri muutos on kyseessä.
 
Le Mans 30 minuutin (6-7 kierrosta riippuen miten kelit muuttuu kisan aikana) oli yllättävän helppo Nissan S15 autolla ja alla olevan linkin takaa löytyvillä muutoksilla (pitää vielä kokeilla noita muutamia toisia asetuksia mitkä ketjussa muutamaa viestiä myöhemmin mainittu). Pitäisi olla helposti ykkösenä jo ensimmäisen kierroksen aikana ja siinä vaiheilla kun tuo pitkien suorien osuus on ohi.

 
Saisi muuten tähänkin tulla jaettavat/toisilta ladattavat setupit. Ja ennen kaikkea joku helppo reset auton virityksille, ei ole oikein järkeä että pitäisi aina ostaa auto uudelleen jotta saisi stockiksi. Pienemmätkin setupin muutoksitkin hankalia kun ei siellä setup-menussa ole "palauta asetukset" eikä sitten enää muista mitä oli muuttanut.
 
Saisi muuten tähänkin tulla jaettavat/toisilta ladattavat setupit. Ja ennen kaikkea joku helppo reset auton virityksille, ei ole oikein järkeä että pitäisi aina ostaa auto uudelleen jotta saisi stockiksi. Pienemmätkin setupin muutoksitkin hankalia kun ei siellä setup-menussa ole "palauta asetukset" eikä sitten enää muista mitä oli muuttanut.
Siellähän on ne profiilit. Jos nyt oikein ymmärsin mitä hait takaa..
 
En ole niitä yhteenkään tehnyt, olen vain säädellyt. Tottunut siihen että peleissä aina se asestusten reset/palautus mahdollisuus.
 
Tekemällä uuden setup sheetin, siinä uudessa on sitten perusasetukset.
Jos runkoa on kevennetty/jäykistetty tai moottoria hoonailtu yms. niin ne saa alkutilaan vaan ostamalla uuden rungon/moottorin.
 
1.13 päivityksen korjaukset on kyllä merkittäviä. Mun isoimmat nillitykset takavetoisten fysiikkaan liittyen on korjattu. Parempi peli seka pad:lle että ratilla pelata päivityksen jälkeen. Toki joku auto 400+ joukosta edelleen voi olla edelleen täysin pielessä, mutta eiköhän nekin tule kuntoon myöhemmissä päivityksissä. Renkailla toki on valtava merkitys edelleen siihen miten autot käyttäytyvät.

Mites muiden mielestä tuo 1.13 päivitys ja ajotuntuma pad/ratti?
 
En ole itse päässyt kokeilemaan päivityksen jälkeen, koska ratti hajosi just päivitystä asentaessa. Mutta olen nähnyt ja kuullut ristiriitaista kommenttia. Enemmän tainnut olla positiivista, eli juurikin takavetoisten hallinta helpottunut. Mutta joiltakin asiantuntevina pitämiltäni on kuulunut myös, että mennyt överiksi, eli käytännössä TC=0 on nyt TC=1. Oman kokemuksen mukaan takapään pito ei ollut aiemminkaan hirveän pahasti pielessä, joten toivon että ei oo liikaa "helpotettu".

Esim. just toi S10 oli itsellä työn alla ennen päivitystä, ja se oli muuten haastavuudeltaan sopiva, paitsi että Blanchimontissa auto lähti kaasupolkimen asennosta riippumatta metsään. Mutta koska tämä oli vihoviimeinen lisenssitesti, ja koska tosiasiassa kaikki aiemmat oli kokolailla helppoja kullittaa (!), niin tykkäsin että oli sitten oikeasti vaikea vikana. Jos se nyt menee sitten kertalaakista rajan alle, niin voi olla etten pidä päivitystä ihan osuvana.
 
En ole itse päässyt kokeilemaan päivityksen jälkeen, koska ratti hajosi just päivitystä asentaessa. Mutta olen nähnyt ja kuullut ristiriitaista kommenttia. Enemmän tainnut olla positiivista, eli juurikin takavetoisten hallinta helpottunut. Mutta joiltakin asiantuntevina pitämiltäni on kuulunut myös, että mennyt överiksi, eli käytännössä TC=0 on nyt TC=1. Oman kokemuksen mukaan takapään pito ei ollut aiemminkaan hirveän pahasti pielessä, joten toivon että ei oo liikaa "helpotettu".

Esim. just toi S10 oli itsellä työn alla ennen päivitystä, ja se oli muuten haastavuudeltaan sopiva, paitsi että Blanchimontissa auto lähti kaasupolkimen asennosta riippumatta metsään. Mutta koska tämä oli vihoviimeinen lisenssitesti, ja koska tosiasiassa kaikki aiemmat oli kokolailla helppoja kullittaa (!), niin tykkäsin että oli sitten oikeasti vaikea vikana. Jos se nyt menee sitten kertalaakista rajan alle, niin voi olla etten pidä päivitystä ihan osuvana.

Mun mielestä 1.13 päivityksen myötä pidon ja luiston raja on konkreettisempi ja sillä rajalla pystyy pelaamaan enemmän mutkissa. Aikaisemmin osa tehokkaista takatuuppareista oli sellaisia, että pitoa joko oli tai ei ollut ja ajaminen aika mahdotonta. Toki asetuksilla kuten pehmeillä renkailla+takasiivekkeellä(downforce)+ajoavut tehokkaita takavetoisia sai korjattua aikaisemminkin. Mun mielestä ajomalli on nyt parempi out of the box ja ajoapuja ei tarvi samalla tapaa kuin aikaisemmin. Mun mielestä 1.13.lla ajaminen on hauskempaa kuin aikaisemmissa versioissa.
 
Tuli hommattua PS5 ja siinä mukana tuli GT7. En ajatellut sitä ensin pitää, kun autosimulaattori padilla kuulostaa ajatuksenakin vähän etovalta, mutta poika sai puhuttua ympäri ja peli sai jäädä taloon. Hienoa työtä ovat tehneet kehittäjät monessakin mielessä, mutta varsinkin autojen mallinnuksessa. Yllättävän hyvä on tuolla PS5:n padilla ajella, vaikka eihän se toki rattia/polkimia korvaa mitenkään. Sen verran hankala padilla on kuitenkin hallita mitään sivuluisuja tai ylipäätään tehdä mitään tarkasti, että voin kuvitella kuinka peffa repeää sen kanssa, kun eteen tulee jotain driftaustehtäviä tms.

PC-käytössä on entuudestaan T300RS+T3PA+TH8A -setti, joka käsittääkseni toimisi myös PS5:n kanssa. Olohuoneessa konsolin kanssa ei rattia kuitenkaan saa kätevästi mihinkään, eikä viitsi ostaa mitään simuistuinta, kun ei sitä saa kätevästi piiloon. Hirveä asentaminen ja siirtelykin sellaisessa olisi, joten sanokaas enemmän asiasta perillä olevat, että olisiko esim. joku tällainen Wheel Stand Pro oikeasti toimiva valinta sohvalta käsin ratin kanssa pelattavaksi?
 
PAD:lla on yllättävän hyvä hallita luisuja. Avain onneen on opetella pois siitä, että painaa kerralla kaasun/jarrun pohjaan. Kun käyttää varovaisemmin liipaisimia(kaasu,jarru) niin force feedback efektitkin toimii paremmin + luisut/pito hallittavissa. Liipaisin pohjaan tappaa kaikki force feedback efektit, kun sormi on niin paljon vahvempi versus ohjaimen tärinät. Ratti analogitattiin.

Mulla on sekä fanatecin gran turismo ratti että pad pelaamiseen käytössä. PAD toimii paljon paremmin kuin mitä kuvittelin. Tosin vaatii opettelua, kun pitää saada sormiin tietynlaista hienomekaniikkaa. pad:lla grindailut ja ratilla tosiajelut.
 
PC-käytössä on entuudestaan T300RS+T3PA+TH8A -setti, joka käsittääkseni toimisi myös PS5:n kanssa. Olohuoneessa konsolin kanssa ei rattia kuitenkaan saa kätevästi mihinkään, eikä viitsi ostaa mitään simuistuinta, kun ei sitä saa kätevästi piiloon. Hirveä asentaminen ja siirtelykin sellaisessa olisi, joten sanokaas enemmän asiasta perillä olevat, että olisiko esim. joku tällainen Wheel Stand Pro oikeasti toimiva valinta sohvalta käsin ratin kanssa pelattavaksi?

Mulla on ollut vuosia wheel stand pro käytössä t150 + t3pa setillä eikä mulla ole siitä mitään negatiivista sanottavaa.
Ainakaan omalla ajamisella se ei heilu tai huoju mitenkään ja t3pa polkimetkin saa alakautta kiinni ilman tuota kuvassa näkyvää punaista kiinnitysrautaa.
Ilmeisesti tällaisen lisäpalikan se vielä tarvitsee th8a kepille: Wheel Stand Pro RGS Module -vaihdekeppilaajennus 54,90
 
Tuli hommattua PS5 ja siinä mukana tuli GT7. En ajatellut sitä ensin pitää, kun autosimulaattori padilla kuulostaa ajatuksenakin vähän etovalta, mutta poika sai puhuttua ympäri ja peli sai jäädä taloon. Hienoa työtä ovat tehneet kehittäjät monessakin mielessä, mutta varsinkin autojen mallinnuksessa. Yllättävän hyvä on tuolla PS5:n padilla ajella, vaikka eihän se toki rattia/polkimia korvaa mitenkään. Sen verran hankala padilla on kuitenkin hallita mitään sivuluisuja tai ylipäätään tehdä mitään tarkasti, että voin kuvitella kuinka peffa repeää sen kanssa, kun eteen tulee jotain driftaustehtäviä tms.

PC-käytössä on entuudestaan T300RS+T3PA+TH8A -setti, joka käsittääkseni toimisi myös PS5:n kanssa. Olohuoneessa konsolin kanssa ei rattia kuitenkaan saa kätevästi mihinkään, eikä viitsi ostaa mitään simuistuinta, kun ei sitä saa kätevästi piiloon. Hirveä asentaminen ja siirtelykin sellaisessa olisi, joten sanokaas enemmän asiasta perillä olevat, että olisiko esim. joku tällainen Wheel Stand Pro oikeasti toimiva valinta sohvalta käsin ratin kanssa pelattavaksi?

T300RS+T3PA+Wheel Stand Pro täälläkin käytössä ja voin suositella! On kätevä ja vakaa teline.
 
Kuinka moni ajaa kisoja ilman mitään ajolinja-apuja?

Aloitin pelin pelaamisen ja alkuun ihmettelin, kun auto jarruttikin automaattisesti :D
Otin alkuun keskitason vaikeus valinnan ja siinähän tuli mukana vaikka mitä ajonhallinta-apuja.
Lisenssiajoissa niistä oli vain haittaa.
Lisenssiajoissa auttaa myös todella paljon ne esimerkkivideot, tosin niissä se ajaminen näyttää vähän liiankin helpolta.

Muuten kyllä todella näyttävä ja hyvältä vaikuttava ajopeli. Tykkään.
 
Mulla on ollut vuosia wheel stand pro käytössä t150 + t3pa setillä eikä mulla ole siitä mitään negatiivista sanottavaa.
Ainakaan omalla ajamisella se ei heilu tai huoju mitenkään ja t3pa polkimetkin saa alakautta kiinni ilman tuota kuvassa näkyvää punaista kiinnitysrautaa.
Ilmeisesti tällaisen lisäpalikan se vielä tarvitsee th8a kepille: Wheel Stand Pro RGS Module -vaihdekeppilaajennus 54,90
Ihmettelinkin, että miten se vaihdekeppi tuohon settiin sopii. Eihän sillä suurta tarvetta ole, mutta muksut voisivat oppia sen avulla tulevaisuutta varten myös oikean auton hallintaa. Tosin automaattejahan autot nykyään käytännössä ovat. :D

Vaikka en padilla ajamisesta yleisesti välitäkään, niin se toimii tässä kuitenkin kohtuullisesti ja onhan se helppoa kun voi vaan ottaa ohjaimen käteen ja alkaa pelaamaan ilman hillitöntä ohjainten säätämistä. Latausajatkin ovat PS5:ssä sitä luokkaa ettei enää tarvitse lähteä keittämään kahveja sen jälkeen kun on klikannut käynnistyspainiketta.

T300RS+T3PA+Wheel Stand Pro täälläkin käytössä ja voin suositella! On kätevä ja vakaa teline.
Ok, kiitos vinkistä sinnekin. Pitää miettiä.
 
Nuo missionit toimii jotenkin hassusti.

Hakkasin päätä seinään sen yhden "The pass" tehtävän kanssa, Fujin rata ja auto joku GT-R GT500. Vaikka vedin omasta mielestäni niin täydellisen suorituksen kuin mahdollista, niin maalissa aika oli joku 1:13,8 ja ykkösenä olevaan jäi maalilinjalla vielä sekunti tai kaksikin eroa.

Ajelin välissä muita juttuja ja menin sitten taas kokeilemaan tuota. Yhtäkkiä sieltä tulikin helppo kulta ajalla 1:14 ja risat.

Ihan kuin noille AI-autoille olisi noissa tehtävissä erilaisia skriptejä siitä kuinka kovaa ne ajavat ja missä tekevät virheitä, joista sitten aloittaessa arvotaan joku? Tai sitten jotain muuta hassua.
 
Ajaako joku ilman ABSia? Normaalisti on ollut se heikko taso päällä, ja aattelin yhdessä lisenssissä kokeilla ilman ABSia kokonaan (autona Testarossa), niin eihän se auto meinaa millään pysähtyä tai kääntyä. Tai jos pysähtyy ja kääntyy niin tulee jo ekassa mutkassa sekunti takkiin. Meinaan että onko tarkoitus että proot saa parhaimmat ajat ilman minkäänlaisia avustuksia.

Kuinka moni ajaa kisoja ilman mitään ajolinja-apuja?
Mulla on ollut vain ne "tolpat" näkyvissä.
 
Tuli muuten täyteen collectors level. Näyttäisi pysähtyvän leveliin 50. mikä on vähän outo ratkaisu kun en omista autoja kun joku reilu 100. Kallein minkä olen raaskinut ostaa on ollut 6 miljoonaa.

Kuinka moni ajaa kisoja ilman mitään ajolinja-apuja?

Lisenssiajoissa auttaa myös todella paljon ne esimerkkivideot, tosin niissä se ajaminen näyttää vähän liiankin helpolta.

Muuten kyllä todella näyttävä ja hyvältä vaikuttava ajopeli. Tykkään.

Jos täysin tuntematon rata niin käytän breaking zonea. Muuten ainoastaan säädän ajon aikana traction controllia. Yleensä se on 0, mutta joskus 1. Sateella ehkä enemmän tai jos on erityisen hanakala auto. Niinjoo. Onhan mulla ABS päällä defaulttina. En ole testannut, mutta katsoin pari YT videota ja niissä kaikissa todettiin että tuo default on nopein. En jaksa turhaa alkaa säätämään sen kanssa.
Lisenssiajoihin kannattaa laittaa demo ghost 0,1 sekunnin viiveellä päälle. Auttaa kummasti kun voi seurata mitä malliesimerkki tekee.
 
Nuo missionit toimii jotenkin hassusti.

Hakkasin päätä seinään sen yhden "The pass" tehtävän kanssa, Fujin rata ja auto joku GT-R GT500. Vaikka vedin omasta mielestäni niin täydellisen suorituksen kuin mahdollista, niin maalissa aika oli joku 1:13,8 ja ykkösenä olevaan jäi maalilinjalla vielä sekunti tai kaksikin eroa.

Ajelin välissä muita juttuja ja menin sitten taas kokeilemaan tuota. Yhtäkkiä sieltä tulikin helppo kulta ajalla 1:14 ja risat.

Ihan kuin noille AI-autoille olisi noissa tehtävissä erilaisia skriptejä siitä kuinka kovaa ne ajavat ja missä tekevät virheitä, joista sitten aloittaessa arvotaan joku? Tai sitten jotain muuta hassua.

Olen huomannut saman ja taisin siitä jotain kirjoitella tännekkin. Mulla oli kaveri leaderboardin kovin aika, mutta silti sijoitus oli vain 2nd (muut oli voittanut). Sitten seuraavana päivänä huonommalla ajalla voittoon :D
 
Toimii kyllä hienosti toi ohjain rattina, jopa yllättyin kuinka mukava sen kanssa pelata. Harmi ettei F1 pelissä ole samaa ominaisuutta.
 
Lisenssiajoihin kannattaa laittaa demo ghost 0,1 sekunnin viiveellä päälle. Auttaa kummasti kun voi seurata mitä malliesimerkki tekee.
Tämä! Huh olisi pitänyt käydä valikot läpi ennenkuin rupee vaan täysillä yrittämään. Tämä auttaa todella paljon. Laittaa vielä 0,2s ennakkoa, niin voi yrittää ohittaa haamua.


Avasin peräkkäin 11kpl 1tähden ja yhden 2tähden arvan ja jokaisesta tuli pienin rahasumma. (Löysin nämä vasta ja avasin kaikki kertyneet kerralla). Aika huikeeta... nooot
 
Tämä! Huh olisi pitänyt käydä valikot läpi ennenkuin rupee vaan täysillä yrittämään. Tämä auttaa todella paljon. Laittaa vielä 0,2s ennakkoa, niin voi yrittää ohittaa haamua.


Avasin peräkkäin 11kpl 1tähden ja yhden 2tähden arvan ja jokaisesta tuli pienin rahasumma. (Löysin nämä vasta ja avasin kaikki kertyneet kerralla). Aika huikeeta... nooot

Itse pidin ghost carin 0.3 sekunnissa.

Oon aika varma että se arpa on jo heitetty kun arpalipun saat. Ja näistä on sitten voitto osuudet samallalailla kuin ässä arvoiss
 
Nyt tuli testattua uusinta versiota, ja on todettava että paljon helpompi on ajaa tehokkailla takavetoisilla tcs nollilla. Luisuja voi ennakoida ja hallita, eikä auto lähde välittömästi lapasesta.

Vuokra-autoista kanssa iso peukku online-kisoihin. Samalla pääsee hakemaan omaan käteen sopivinta autoa radalle, kuten esim. nytten meneillään olevassa GR.4 skabassa omaan käteen parhaimmalle vaikuttaa takamoottorinen ja -vetoinen Renault Megane.

Vielä ois cafet ja viimeiset missiot ajamatta, sitten voisi keskittyä täysillä trophyjen metsästämiseen. Tähän kuitenkin vaikuttaisi olevan mahdollisuuksien rajoissa platina-pokaalin saaminen (toisinkuin vaikka GT Sportiin).
 
Mitähän pitäisi osata säätää, kun osa autoista on padilla lähes ajokelvottomia, kun niissä tattien liike ei ole lineaarinen? Tarkoitan siis että pieni liike ei tunnu tekevän mitään ja siitä sitten vähän eteenpäin ratti kääntyy jo ihan liikaa.

Pahin tällainen tilanne on ollut jossakin alkupään missioneista olleessa vanhassa punaisessa Porsche 911:ssa, mutta vastaavaa vikaa on monessa uudessakin.

Tämä ei siis koske samalla tavalla kaikkia autoja. Onko tuolle edes tehtävissä mitään?
 
Mitähän pitäisi osata säätää, kun osa autoista on padilla lähes ajokelvottomia, kun niissä tattien liike ei ole lineaarinen? Tarkoitan siis että pieni liike ei tunnu tekevän mitään ja siitä sitten vähän eteenpäin ratti kääntyy jo ihan liikaa.

Pahin tällainen tilanne on ollut jossakin alkupään missioneista olleessa vanhassa punaisessa Porsche 911:ssa, mutta vastaavaa vikaa on monessa uudessakin.

Tämä ei siis koske samalla tavalla kaikkia autoja. Onko tuolle edes tehtävissä mitään?
Nyt en ole pelissä joten en pääse tarkistamaan, mutta eikös noita herkkyys ja kääntyvyys asetuksia pääse säätämään pelin asetuksissa?
 
Aika vähän pystyy säätämään pädin ajotuntumaa. Itsellä se ohjauksen "herkkyys" tms 0:ssa, joskus 1:ssä. Ohjaamokulmastahan(josta vain ajan, no okei, lisensseissä tms ollut pakko käyttää katto-kulmaa) sitten se peli-ratin liike hämää kun ei ole mitenkään 1:1 tatin kanssa ja myös palautuu viiveellä.
 
Nyt en ole pelissä joten en pääse tarkistamaan, mutta eikös noita herkkyys ja kääntyvyys asetuksia pääse säätämään pelin asetuksissa?
Herkkyyttä kyllä, mutta ei se tuohon kuolleeseen/laiskasti reagoivaan alueeseen vaikuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 815
Viestejä
4 566 739
Jäsenet
75 026
Uusin jäsen
L. Öysä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom