• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Mä tein aina niin, kun tunnistin myyjänä näitä testailijoita että kirjoitin kuitille että ei palautusoikeutta ja kerroin tästä asiakkaille.
Usein kävi niin, että jäi sitten tuotteet hyllyyn ja hyvä niin.
 
Kyllä itse olen noista puhelimen testailuista sitä mieltä että jos ei liikkeen demokappaleella / netin arvosteluilla pääse itsensä kanssa yhteisymmärrykseen, niin sitten tilaa molemmat, pitää kivemman ja myy sen toisen itse netissä hieman uutta halvemmalla.
Totta, puhelimilla on yleensä kysyntää.

Ja jos ei kyse kumpi kivepiparempi, vaan jostain toiminnallisuudesta, niin kysäsee myyjältä.

Osalla liikkeitä voi kokeilla enemmän mutta eivät välttämättä hyvitä koko kauppasummaa. Siitä kyllä varmaan on valmis vähän maksaa että saa sen laitteen mikä sopii omaa käyttöön. Kaupan keskittyminen johtanut siihen että nykyään harvalla on luottamus suhdetta myyjän kanssa tai jos on niin se raasu töissä paikassa missä myyjällä heikosti pelivaraa.

Mm. aikanaan näiden telkkareita MM-kisoja varten hamstraavien jalkapallohuligaanien / lätkäjätkien...
Näitä oli jotka käyttä palvelua ilmaiseen "vuokraamiseen", no Gigantin kohdalla mainosivat palvelua siihen tyyliin että ihan kohderyhmää.

Kirkkain esimerkki joulukuusi markkinointi 30pv palautusoikeudella.

Ja toki ne myyjätkin tyrkytti testiin, helpompaa heille.
 
Autodoc, ei enää koskaan. Tilasin saabbiin kaasuläppäkotelon minkä piti rekkarin perusteella sopia ja otin vielä palautusturvankin. Mutta samassa mallissa onkin kaksi eri moottoria niin eihän se käynytkään, sen verran katsoin että otin pois paketista ja totesin että ei käy. Ekana meni pari viikkoa odotellessa vastausta palautuspyyntöön. Sitten puoltoistakuukautta jotain viestiä siitä että on tullut perille. Lopulta sitten aspaan yhteydenottojen jälkeen tuli viesti että tuli perille mutta "srew hole" on jälkiä niin joko palautetaan mun kustannuksella tai tuhotaan, mutta lasku silti jää.

Kuvassa toi "käytetty" kaasuläppä. Ei siis ole koskaan käynyt lähelläkään mitää moottoria. Ilmeisesti rinkula tuossa vasemmassa ylälaidassa tekee tästä nyt sitten käytetyn. Pelkästään tiivisteestä näkee että ei tota ole koskaan mihinkään laitettu kiinni.

Itse osalle ei ole tehty mitään. Yksi ruuvvikin puuttui mistä ilmoitin palauttaessa.

Kyllä vituttaa vääntää näiden kanssa, ja kaikki tietty chatbot mikä kääntää vielä kieleltä toiselle.

Edit: Ei varsinaisesti gigantti, power tms. Mutta kokemus kumminkin
 

Liitteet

  • picture.jpg
    picture.jpg
    58,4 KB · Luettu: 355
Autodoc, ei enää koskaan. Tilasin saabbiin kaasuläppäkotelon minkä piti rekkarin perusteella sopia ja otin vielä palautusturvankin. Mutta samassa mallissa onkin kaksi eri moottoria niin eihän se käynytkään, sen verran katsoin että otin pois paketista ja totesin että ei käy. Ekana meni pari viikkoa odotellessa vastausta palautuspyyntöön. Sitten puoltoistakuukautta jotain viestiä siitä että on tullut perille. Lopulta sitten aspaan yhteydenottojen jälkeen tuli viesti että tuli perille mutta "srew hole" on jälkiä niin joko palautetaan mun kustannuksella tai tuhotaan, mutta lasku silti jää.
Autodocista on jo vuosia varoiteltu että ei sieltä kannata tilata kun tappeluksi menee. Parempia ja halvempiakin paikkoja tilata osia on. Toinen asia on tuo rekkarinumerohaun käyttö. Sen käyttö on ihan omalla vastuulla. Se kun listaa kaikki yleisgeneeriset osat eikä ota huomioon mallin erikoisuuksia. Jos jotain tilaa ulkomailta niin AINA selvittää osanumeron ja hakee sitten sillä.
 
Black Friday tarjouksen perässä poikkesin Giganttiin ja palautui taas mieleen miksi kannattaa vain ostaa netistä.
Taitaa vain nykyään se pääbisnes olla kaikenlaisten kylkiäisten myyminen ja en ihmettele jos vaikka TV:n lisäksi asiakkaalla on uusi 5G liittymä 4G puhelimeen, tarvetta paljon nopeampi ja kalliimpi kotinetti, TV:n kalibrointi, kuvan palamattomuustakuu 5 vuodeksi (sen jälkeen kun myyjä on kehunut miten uudet OLEDit ei enää pala kiinni).
Tietysti myyjät toimivat juuri niin kuin heidän halutaan toimivan ja kertoo puljun oikeista arvoista paljon.
 
Autodocista on jo vuosia varoiteltu että ei sieltä kannata tilata kun tappeluksi menee. Parempia ja halvempiakin paikkoja tilata osia on. Toinen asia on tuo rekkarinumerohaun käyttö. Sen käyttö on ihan omalla vastuulla. Se kun listaa kaikki yleisgeneeriset osat eikä ota huomioon mallin erikoisuuksia. Jos jotain tilaa ulkomailta niin AINA selvittää osanumeron ja hakee sitten sillä.

Autodocista tilasin etuoven lukkolaitteen joka ei toiminutkaan kuten piti. Keskuslukitus ei toiminut avaimesta. Sain rahat takaisin lukosta eikä edes tarvinnut muutaman kympin osaa palauttaa mutta nauratti kun piti todistaa että osan on asentanut ammattitaitoinen asentaja. Laitoin liitteeksi kuvan ammattikoulun päästötodistuksesta. Näemmä kelpasti.

Mutta joo, eipä toi autodoc enää ole sen halvempi kuin muutkaan. Suomalainen pp-market on samanhintainen ja ainakin tähän asti on tullut aina oikeat osat.
 
Autodoc, ei enää koskaan. Tilasin saabbiin kaasuläppäkotelon minkä piti rekkarin perusteella sopia ja otin vielä palautusturvankin. Mutta samassa mallissa onkin kaksi eri moottoria niin eihän se käynytkään, sen verran katsoin että otin pois paketista ja totesin että ei käy. Ekana meni pari viikkoa odotellessa vastausta palautuspyyntöön. Sitten puoltoistakuukautta jotain viestiä siitä että on tullut perille. Lopulta sitten aspaan yhteydenottojen jälkeen tuli viesti että tuli perille mutta "srew hole" on jälkiä niin joko palautetaan mun kustannuksella tai tuhotaan, mutta lasku silti jää.

Kyllä vituttaa vääntää näiden kanssa, ja kaikki tietty chatbot mikä kääntää vielä kieleltä toiselle.

Edit: Ei varsinaisesti gigantti, power tms. Mutta kokemus kumminkin

Tähän tuli lopulta melkein kahden kuukauden odottelun jälkeen vastaus että hyvittäävät rahat kokonaisuudessaan takaisin.
 
Tuli tuote melkein ennätysajassa. Väärän värinen. Katsoin kuittia, eikä väriä ole edes kirjoitettu kuittiin, se on vain alalohkossa tuotteen kohdalla sivuilla, joten sieltä varmaan lähetetään satunnaisesti jompi kumpi väri ja toivotaan parasta. Tuote palautukseen ja rahat takaisin. Eipä tule enää tuohon firmaan koskettua.
Tämä saaga jatkuu edelleen. Kun sain vihdoin palautusohjeet, palautin paketin samana päivänä. Paketti oli heillä 20.11. Neljän päivän päästä tuli ilmoitus että minulle on tulossa paketti Veikon koneelta. Kysyin mitä on tulossa. Kuulemma vahingossa sama paketti jonka jo palautin. En kuulemma saa rahoja takaisin ennen kuin heidän vahingossa lähettämä paketti palautuu heille, eli viikko lisää ainakin odotusaikaa. Vastasin, ettei tämä näin voi mennä asiakkaan kannalta kun he itse ovat mokanneet, taas. Vastaus oli että kyllä se näin menee. Virheellinen paketti tulee maanantaina jolloin minun pitää kieltäytyä siitä. Ehkä sitä viikko kaksi niin saan rahat, ehkä.

Älkää missään nimessä tilatko veikon koneesta yhtään mitään.
 
Älkää missään nimessä tilatko veikon koneesta yhtään mitään.
Ymmärrän vitutuksen varsinkin kun tilanne on ns. päällä.

Silti, kyse on yksittäisestä tapauksesta. Jos 99% toimituksista menee putkeen, niin tuollaiset "älkää ikinä tilatko liikkeestä X" -kehotukset yksittäisen tilauksen perusteella ovat yliampuvia. Kaikille sattuu aivan varmasti jossain vaiheessa se paska keissi olet sitten myyjän tai asiakkaan roolissa.
 
Vaimo sai lahjaksi helmikuussa Suunto- merkkisen urheilukellon joka oli ostettu Verkkiksestä. Kello lakkasi pikkuhiljaa latataamasta ja vein sen verkkikseen.
Vaihto toimivaan ei ollut tässä vaiheessa kuulemma vaihtoehto vaan tutvat/lähettävät sen tutkittavaksi miksi ei lataa.
Neljä viikkoa kello on ollut jo tutkittavana ja mitään ei ole kuulunut. En tietty muuta olettanutkaan. Jos palautuu sieltä joskus niin lähtee myyntiin ja vaimolle on jo hommattu jouluksi uusi älykello tilalle. Merkki ei ole Suunto eikä ostospaikka ollut Verkkokauppa.
 
Vaimo sai lahjaksi helmikuussa Suunto- merkkisen urheilukellon joka oli ostettu Verkkiksestä. Kello lakkasi pikkuhiljaa latataamasta ja vein sen verkkikseen.
Vaihto toimivaan ei ollut tässä vaiheessa kuulemma vaihtoehto vaan tutvat/lähettävät sen tutkittavaksi miksi ei lataa.
Neljä viikkoa kello on ollut jo tutkittavana ja mitään ei ole kuulunut. En tietty muuta olettanutkaan. Jos palautuu sieltä joskus niin lähtee myyntiin ja vaimolle on jo hommattu jouluksi uusi älykello tilalle. Merkki ei ole Suunto eikä ostospaikka ollut Verkkokauppa.

Missä kohtaa takuu on muuttunut, että pitää uusi saada heti matkaan?
 
Ymmärrän vitutuksen varsinkin kun tilanne on ns. päällä.

Silti, kyse on yksittäisestä tapauksesta. Jos 99% toimituksista menee putkeen, niin tuollaiset "älkää ikinä tilatko liikkeestä X" -kehotukset yksittäisen tilauksen perusteella ovat yliampuvia. Kaikille sattuu aivan varmasti jossain vaiheessa se paska keissi olet sitten myyjän tai asiakkaan roolissa.
Sanon sen verran, että olisi pitänyt muutama haku tehdä firmasta ennen ostamista niin olisi saanut tarpeeksi tietoa miten he toimivat. Oli vaan sellainen käsitys että ihan ok paikka. He eivät myöskään vastaa ikinä puhelimeen. Perivät maksua 15 minuuttia kunnes katkaisevat puhelun. Chatin pitäisi olla auki 10-18, mutta se on auki kerran viikossa. Kyllä tästä yrityksestä löytyy niin paljon faktatietoa netistä että näitä yksittäistapauksia tuntuu olevan jatkuvasti. Edellisellä sivulla myös muiden kokemuksia. En minä ketään estele, ei muuta kuin tilausta sisään.. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB
Vaimo sai lahjaksi helmikuussa Suunto- merkkisen urheilukellon joka oli ostettu Verkkiksestä. Kello lakkasi pikkuhiljaa latataamasta ja vein sen verkkikseen.
Vaihto toimivaan ei ollut tässä vaiheessa kuulemma vaihtoehto vaan tutvat/lähettävät sen tutkittavaksi miksi ei lataa.
Neljä viikkoa kello on ollut jo tutkittavana ja mitään ei ole kuulunut. En tietty muuta olettanutkaan. Jos palautuu sieltä joskus niin lähtee myyntiin ja vaimolle on jo hommattu jouluksi uusi älykello tilalle. Merkki ei ole Suunto eikä ostospaikka ollut Verkkokauppa.

  • Tavara on korjattava tai vaihdettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun olet ilmoittanut myyjälle virheestä. Kohtuullinen aika arvioidaan tapauskohtaisesti, mutta se ei yleensä saa ylittää kahta viikkoa.

Tuohon voi vedota kun kyselee perään.
 
Kuulokkeisiin tuli vikaa, pehmusteet irtoili ja piti pikaliimata, sanka säätyi kuin itsestään. Verkkokauppa.com huolto kesti 4 vko, mutta kuulokkeet tulivat takaisin vaihdettuina uusiin, ilman paketointia. odottaessa palvelua sai hyllyltä ottaa ilmaisen pullon vichya kiitos ja kuulokkeetkin soi hyvin, pantin lunastin kcm.
 
Itsellä on nyt mennyt 4vkoa Suunto- kellon huollossa verkkiksessä. Laitoin kyselyä, vastaus tuli nopeasti että siirretty huolto-osastolle mutta sieltä radiohiljaisuus.
Paskaa palvelua.
 
Itsellä on nyt mennyt 4vkoa Suunto- kellon huollossa verkkiksessä. Laitoin kyselyä, vastaus tuli nopeasti että siirretty huolto-osastolle mutta sieltä radiohiljaisuus.
Paskaa palvelua.
Sama, mutta kuuloke tuli miltei saman tien noutoon sen jälkeen!!! Ovatkohan pakanneet myymälätuotteen ulos, kun tuli oikein lauantaina noutoilmoitus.
 
Lyhyesti: auto ostettu netistä, puhelimen välityksellä. Piti olla takuu voimassa, ei ollut. Joten auto ei ollut sellainen kun luvattiin + etämyynti. Siksi palautin. Aikailivat palautuksen onnistumisessa 3vkoa. Ei vastailleet/vastaa viesteihin Laturikin oli rikki, se on pieni juttu. Torstaina palautin ja ei ole rahat tulleet tilille, jotta voisin uuden hankkia. Soitan huomenna kkv, koska pitää saada äkkiä uusi auto, jotta pystyy kulkemaan. Paha hommata kun rahat heillä.
Tänään sain bilar99 vasteen kuluttajariitalautakunnalle. Se löi ällikällä. Lyhyesti parhaat palat:
1. Asiakas ei palauttanut autoa 14pv sisällä.
2. Auto oli kunnossa.
3. Otimme auton takaisin hyvän tahdon eleenä.


Huh huh.
1.Onneksi minulla on todisteet, että ilmoitin palautuksesta 6pv oston jälkeen ja he viivyttelivät ilmoituksen jälkeen 3vkoa.
2. Tähänkin löytyy todisteet, että laturi ei toiminut.
3. Tämä sai jo v-käyrän nousemaan tähtiin. Veti sanattomaksi.

Uskomatonta miten kehtaavat valehdella noinkin rankasti. Saa nähdä mitä seuraavaksi.
 
Tänään sain bilar99 vasteen kuluttajariitalautakunnalle. Se löi ällikällä. Lyhyesti parhaat palat:
1. Asiakas ei palauttanut autoa 14pv sisällä.
2. Auto oli kunnossa.
3. Otimme auton takaisin hyvän tahdon eleenä.


Huh huh.
1.Onneksi minulla on todisteet, että ilmoitin palautuksesta 6pv oston jälkeen ja he viivyttelivät.
2. Tähänkin löytyy todisteet, että laturi ei toiminut.
3. Tämä sai jo v-käyrän nousemaan tähtiin. Veti sanattomaksi.

Uskomatonta miten kehtaavat valehdella noinkin rankasti. Saa nähdä mitä seuraavaksi.
Palautitko auton ennen tuota aikaa fyysisesti myymälään..?
 
Palautitko auton ennen tuota aikaa fyysisesti myymälään..?
Eivät ottaneet sitä vastaan, kun tuon 3vkoa selvittelivät miten palautus tehdään heidän puoleltaan. Joka toinen päivä kysyin joko voin tuoda, mutta vastasivat viiveellä "asia selvitetään jälkimarkkinoinnin kanssa". Olisin vienyt heti samana päivänä kun ilmoitin. Paha viedä kun eivät antaneet. Viivyttelivät jotta saivat nyhdettyä käytöhyötyä.
 
Eivät ottaneet sitä vastaan, kun tuon 3vkoa selvittelivät miten palautus tehdään heidän puoleltaan. Joka toinen päivä kysyin joko voin tuoda, mutta vastasivat viiveellä "asia selvitetään jälkimarkkinoinnin kanssa". Olisin vienyt heti samana päivänä kun ilmoitin. Paha viedä kun eivät antaneet. Viivyttelivät jotta saivat nyhdettyä käytöhyötyä.
Aaa, vetoavat paskiaiset sitten varmaan siihen.
 
Eivät ottaneet sitä vastaan, kun tuon 3vkoa selvittelivät miten palautus tehdään heidän puoleltaan. Joka toinen päivä kysyin joko voin tuoda, mutta vastasivat viiveellä "asia selvitetään jälkimarkkinoinnin kanssa". Olisin vienyt heti samana päivänä kun ilmoitin. Paha viedä kun eivät antaneet. Viivyttelivät jotta saivat nyhdettyä käytöhyötyä.
Tuolta osinhan tuo tulkitaan niin, että olet palauttanut sen ajoissa. Tai ainakin kaikki muut, paitsi Bilar99 ja heidän lakimiehensä. Jos sulla on siis pitävää kirjallista näyttöä tästä, oletan että on maileja tjms.
 
Tuolta osinhan tuo tulkitaan niin, että olet palauttanut sen ajoissa. Tai ainakin kaikki muut, paitsi Bilar99 ja heidän lakimiehensä. Jos sulla on siis pitävää kirjallista näyttöä tästä, oletan että on maileja tjms.
Kyllä löytyy. S-posti ja Whatsapp viestit. Ja niistä selviää heidän asenne asiaan, viivyttelyt vastaamisessa ja näkyy minun aktiivinen kysely palautukseen liittyen. Jäätävää paskaa tämä on heidän puoleltaan.

Edit* ai niin. Paras oli kun myyntipäällikkö sanoi: kehottiko kukaan sinua ajamaan autolla tuon 3vkon aikana. Minun tietojen mukaan ei.

Kyllähän sitä 3vkoa voi lapsia kuskailla hoitoon naapurin hevosella.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kai sen auton voi vain palauttaa lähimpään myymälään ja todeta että tuossa on avaimet. Kuvat vielä todisteeksi että auto on kaupan pihassa.
 
Niin kai sen auton voi vain palauttaa lähimpään myymälään ja todeta että tuossa on avaimet. Kuvat vielä todisteeksi että auto on kaupan pihassa.
Ei voinut. Minulle sanottiin, että pitää odottaa miten asiassa edetään. Ainoat pahoittelut asiasta sain liikkeestä minne palautin auton, (eri toimipaikka kuin mistä ostin). Myyjä oli pahoillaan ja ihmeissään, miten huonoa palvelua olen saanut ja ei kuuluu heidän käytäntöön että palautuksessa kestää näin kauan. Myyjäliike ei ole pahoitellut mitään missään vaiheessa.
 
Pahin ongelma on siinä että kun puhut yhden asiakaspalvelijan kanssa ja se sanoo jotakin ja sitten puhutun toisen kanssa ja se sanoo jotakin, mutta yleensä molemmat puhuvat paskaa.
Kyse on siitä että kellään näistä palvelijoista ei ole yleensä mitään hajua kuluttajansuojaliasta ja kaikki tieto vedetään perseestä ja suurin osa kuluttajista uskoo sitä perseestä vedettyä tarinaa.

 
Ei tavaran tai elektroniikan myyminen ole mitään autokauppaa missä olisi perävalovastuu kun puhutaan isoista liikkeistä ja oikeista yrityksistä jotka sitä tavaraa myy.
 
Palauttaa myymälään/liikkeeseen josta auton haki. Ei kait siinä kummempia ohjeita tarvitse. Valokuvia todisteeksi.
OK, onko tämä nyt faktaa etämyynnissä, kyse ei kutenkaan mistään tonnin luurista(*, vaan autosta.

Siis mietin myös vastuista jos jotain tapahtuu, esim ilkivaltaa, ja pitäshän ne paperitkin saada hoidettu, siis vakuutukset, rekisterit ja rahat takaisin. Jos jättöpaikan toimipisteessä on jotain ureapäitä, niin parinviikonpäästä joku hinuri siirtokehoitustenjälkeen vienyt auton pois.

(*
No ei se tonnin luurissakaan paljon auta jos on vienyt sen jonnekkin myyjäkonsernin liiketilaan ja ottanut siitä kuvan.
 
OK, onko tämä nyt faktaa etämyynnissä, kyse ei kutenkaan mistään tonnin luurista(*, vaan autosta.

Siis mietin myös vastuista jos jotain tapahtuu, esim ilkivaltaa, ja pitäshän ne paperitkin saada hoidettu, siis vakuutukset, rekisterit ja rahat takaisin. Jos jättöpaikan toimipisteessä on jotain ureapäitä, niin parinviikonpäästä joku hinuri siirtokehoitustenjälkeen vienyt auton pois.

(*
No ei se tonnin luurissakaan paljon auta jos on vienyt sen jonnekkin myyjäkonsernin liiketilaan ja ottanut siitä kuvan.
No eihän tuotteita vaan "jätetä" liiketilaan. Jos autosta kyse niin auto pihalle ja avaimet myyjälle. Allekirjoitus paperiin "auto ja avaimet palautettu".
 
No eihän tuotteita vaan "jätetä" liiketilaan. Jos autosta kyse niin auto pihalle ja avaimet myyjälle. Allekirjoitus paperiin "auto ja avaimet palautettu".
No tuo vähän eriasia, eli ehdotit että etämyynnistä ostettu auton ostaneet pitäisi ajaa johonkin liikkeeseen paikan päälle neuvotteleen palautamisesta. Se on toki on vaihtoehto. mutta asiakas kävi sitä neuvottelua niillä etäkanavilla , ei se ole varmaa että tahti muuttuisi siellä kivijalassa. Jonkin auton kohdalla, jos myyjälla ei ole valtuuksia, niin ei se kyllä vastaanota.
En tiedä autoista, mutta Suomessa kyllä tapauksia missä asiakas palautellut, tai yrittänyt palauttaa myyjä yrityksen kivijalkaan tuotetta ja sitä ei ole vastaanotettu, eikä aina ole ollut menestys. Auton kohdalla pitäisi ne vakuutukset, rekisterit saada kuntoon, ja myös ne rahat takaisin. Selffie myyjän kanssa ei vie kovin nopeasti maaliin.


(Tässä nyt ajan sitä takaa että yrittää voi, mutta paperit kuntoon, ennenkuin luovuttaa, ja jos ei saa rahoja heti, niin varmistaa yrityksen kyky palauttaa rahat, ennen nimmaria)
 
Itsellä menossa vielä vääntö Verkkiksen kanssa helmikuussa ostetusta Suunto- kellosta. Kello on kohta ollut sen 1,5kk huollossa ja mitään ei ole kuulunut ja sähköposti kyselyyn ei ole vastattu.
Heidän omilla sivuillaan kerrotaan huoltoajaksi 10-20vrk.
Kuluttajaneuvonnasta sanottiin että kohtuullinen aika on 2-3vkoa.
 
Itsellä menossa vielä vääntö Verkkiksen kanssa helmikuussa ostetusta Suunto- kellosta. Kello on kohta ollut sen 1,5kk huollossa ja mitään ei ole kuulunut ja sähköposti kyselyyn ei ole vastattu.
Heidän omilla sivuillaan kerrotaan huoltoajaksi 10-20vrk.
Kuluttajaneuvonnasta sanottiin että kohtuullinen aika on 2-3vkoa.
Öö, aiemman keskustelun jälkeen menin vähän hämilleen.
Ihan tarkennuksena, veit siis liikkeeseen ja myyjä kuitas vastaanotetuksi ? ja nyt keskustelet maililla jonkin kanssa .

Suunto ymmärtääkseni itse ainakin joskus hoidellut valmistajan takuuasiat, mutta sinulla ilmeisesti Verkkokauppa.comin kautta jossain huollossa (?)
 
Öö, aiemman keskustelun jälkeen menin vähän hämilleen.
Ihan tarkennuksena, veit siis liikkeeseen ja myyjä kuitas vastaanotetuksi ? ja nyt keskustelet maililla jonkin kanssa .

Suunto ymmärtääkseni itse ainakin joskus hoidellut valmistajan takuuasiat, mutta sinulla ilmeisesti Verkkokauppa.comin kautta jossain huollossa (?)
Vein kellon Verkkikseen ja sieltä edelleen lähettivät Suunnon huoltoon. Yleensä vien aina takuunalaisen laitteen liikkeeseen josta olen sen ostanut ja he saavat hoitaa huollon/palautuksen yms. Sillä ei pitäisi olla merkitystä keston suhteen mutta onhan näitä tapauksia jossa joku laite on ollut 2-3kk huollossa.

Mutta luulisi että tuollaisen muutaman satasen arvoisen kellon voisi hyvittää vaihtokellolla kun huolto kestää yli neljä viikkoa.
 
Mutta luulisi että tuollaisen muutaman satasen arvoisen kellon voisi hyvittää vaihtokellolla kun huolto kestää yli neljä viikkoa.

Melko yleinen harhaluulo.

Eihän verkkis ole kuin välikätenä tuossa ja toimii huoltojen ja palautusten suhteen kuten valmistaja/maahantuoja ohjeistaa tekemään. Jos sieltä vaihtolaite tulee, se tulee kun Suunto ilmoittaa verkkikselle, että voivat antaa uuden laitteen hyllystä, jonka Suunto hyvittää Verkkikselle tai Suunto lähettää sen verkkikseen/sinulle.
 
Melko yleinen harhaluulo.

Eihän verkkis ole kuin välikätenä tuossa ja toimii huoltojen ja palautusten suhteen kuten valmistaja/maahantuoja ohjeistaa tekemään. Jos sieltä vaihtolaite tulee, se tulee kun Suunto ilmoittaa verkkikselle, että voivat antaa uuden laitteen hyllystä, jonka Suunto hyvittää Verkkikselle tai Suunto lähettää sen verkkikseen/sinulle.
Tiedän että verkkis on välikäsi mutta silti huoltoaika on kohtuuton jos se kestää yli neljä viikkoa. Verkkistä tuskin kiinnostaa paskaakaan kiirehtiä/kysellä huollon tilannetta Suunnolta. Mutta kuten on tiedossa niin esimerkiksi kuulokkeissa vaihtolaite tulee lähes automaattisesti.
 
Jep, se on niin tuote/merkkikohtaista miten huollot ja vaihdot yms. toimivat. Jos myyty kampe on verkkiksen aiemmin omistama/maahantuoma, niin varmasti vaihdot hyllystä uuteen käyvät nopeammin ja paremmalla todennäköisyydellä. Sitten taas jos verkkis on vain ollut markkinapaikka, niin maahantuoja/valmistaja määrittelee ehdot missä tapauksissa uusi kampe annetaan hyllystä.

Minä sinuna pommittaisin Suunnon huoltoa tai vaikka kävisin paikanpäällä Tammistossa jos ei muu auta. Lohdutuksena voin todeta monen lähipiirin esimerkin myötä, että Garminilla nämä eivät kauhean hyvin toimi sielläkään.
 
Melko yleinen harhaluulo.

Eihän verkkis ole kuin välikätenä tuossa ja toimii huoltojen ja palautusten suhteen kuten valmistaja/maahantuoja ohjeistaa tekemään. Jos sieltä vaihtolaite tulee, se tulee kun Suunto ilmoittaa verkkikselle, että voivat antaa uuden laitteen hyllystä, jonka Suunto hyvittää Verkkikselle tai Suunto lähettää sen verkkikseen/sinulle.
Verkkis ei ole välikäsi asiakkaan näkökulmasta. Vaikka huollon aikatauluongelman aiheuttaisi Suunto, niin asiointihan käydään juridisessa mielessä Verkkiksen ja asiakkaan välillä, ja Verkkokauppa vastaa siitä asiakkaalle. Kuluttaja-asiamies sitten linjaa tai on linjannut siitä, miten kauan huolto saa kestää. Jos joudutaan hyvittämään, niin Verkkis hyvittää, ja siten tappelee Suunnon kanssa mitä tappelee, se ei kuluttaja-asiakasta kiinnosta.

Suomessa myyjä vastaa, ja näin kuuluu ollakin.
Jos virhe oikaistaan korjaamalla:
  • kohtuullinen korjausaika arvioidaan tapauskohtaisesti. Korjausajan pituuteen vaikuttaa esimerkiksi virheen laatu ja laajuus (HE 180/2021). Pääsääntöisesti korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa. Kuluttaja-asiamies suosittaa, että esimerkiksi pesunkoneen ja vastaavien käyttötavaroiden korjausaika olisi muutamia päiviä. (KA)
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän että verkkis on välikäsi mutta silti huoltoaika on kohtuuton jos se kestää yli neljä viikkoa. Verkkistä tuskin kiinnostaa paskaakaan kiirehtiä/kysellä huollon tilannetta Suunnolta. Mutta kuten on tiedossa niin esimerkiksi kuulokkeissa vaihtolaite tulee lähes automaattisesti.
Parhaimmillaan se kello lojuu siellä verkkokaupassa useamman viikon ennen, kuin saavat sen lähetettyä eteenpäin. Sen takia aina suoraan toimitus valmistajalle jos se järkevästi on mahdollista niin asiat nopeutuu.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavasti jos valmistajan kanssa tulee ongelmia niin myyjä voi yrittää pestä kätensä siitä koska asiakas ei ole heidän kanssaan asioinut huollon suhteen. Muistaakseni täälläkin oli puhetta jostain tuollaista. En tosin nyt muista tarkemmin.
 
Vastaavasti jos valmistajan kanssa tulee ongelmia niin myyjä voi yrittää pestä kätensä siitä koska asiakas ei ole heidän kanssaan asioinut huollon suhteen. Muistaakseni täälläkin oli puhetta jostain tuollaista. En tosin nyt muista tarkemmin.
Kyllä sitä aina kandee olla eka myyjään. Jos heidän ohje on lähettää valmistajalle, niin samalla eivät voi enää pestä käsiään.
 
Itse olen asioinut aina myyjän kanssa, kun se on mielestäni helpompaa. Ihan vaan kielimuurien ja logistiikan takia. Vähemmän ongelmia omien kokemusten mukaan tulee jos asioi myyjän kanssa ja saa myyjä selvittää valmistajan kanssa.
 
Ostin Gigantin verkkokaupasta hyvästä tarjouksesta vuosi sitten Cooler Masterin CK550 V2 näppiksen 39,97 eurolla (Normaalihinta: ~ 99 € euroa). Avasin näppiksen paketistaan ja huomasin että W-näppäin ei toimi ilman väkivaltaa. Menin lähimpään Giganttiin ja pyysin tiskillä Myyjä 1:ltä että saisin näppiksen huoltoon.
Myyjä 1 sanoo että huoltomies testaa ensin näppiksen. Tähän meni ~20min. Huoltomies ei puhunut mulle sanaakaan missään kohtaa, ainoastaan lyö käteen lapon että saat nyt hakea toisen näppäimistön kaupasta joka saa maksaa enintään tuon alkuperäisen verran, 40e.
Menen näppispuolelle ja Myyjä 2 tulee kyselemään mitä tahdon. Kerron että pitäisi nyt valita uusi näppis vanhan tilalle mutta ei tällä 40e tarjoushinnalla nyt taida saada mitään _vastaavaa_, eli full size mieluusti punaiset mekaaniset kytkimet ja kunnollinen runko. Sanon myös että saadaanko jokin kompromissi koska eihän tällä hinnalla saa muita kuin "pilipalibundleja". Myyjä 2 toteaa että saan paremman vain välirahaa maksamalla, ja että eivät myy kivijalkakaupoissa mitään Cooler Masterin näppiksiä. Otan sitten jonkun 60e Corsairin, Myyjä 2 toteaa että hänen tietokone on jumissa ja lähettää minut Myyjä 1:lle joka taas toteaa että välirahalla voin saada tämän "paremman" näppiksen. Otan "paremman" ja maksan 20e välirahan. Poistun kaupasta vittuuntuneena.

Tämän epäonnistuneen kokemuksen jälkeen laitan Gigantin verkkokaupan chattiin viestiä että eikö tosiaan olisi ollut mahdollista saada mitään _vastaavaa_ näppistä, koska minulle ei esim. mitään huoltomahdollisuutta ehdotettu Cooler Masterille, ainoastaan "rahojen palautusta".
Chat pahoittelee asian huonoa hoitamista ja pyytää kauppaa soittamaan minulle. Pyydän yhteydenoton sähköpostilla ja saan tällaisen viestin 10min päästä sähköpostiini:

Totta kai hyvitämme tuon erotuksen teille, kävin läpi kaikki henkilöt joiden kanssa asioitte myymälässämme ja kenenkään kanssa ette jutelleet siitä että tämä ensin tarjoamamme näppäimistö ei teille kelpaisi.
Ettekä kertoneet kenellekään, ettei tämä uusi näppäimistö ole mielestänne ominaisuuksiltaan vastaava teidän vanhaan näppäimistöön verrattuna.
Jos nämä asiat olisi tullut ilmi olisimme tietenkin tarjonneet teille erilaista ratkaisua.
Mutta nyt kun olette ehtinyt jo lähteä niin palautamme tuon maksamanne erotuksen 19,98€ samalle tilille miltä sen maksoitte ettei teidän tarvitse tulla käymään myymälässä uudestaan.
Terveisin / Best Regards
Gigantti Seinäjoki

Eli kaikki 3 henkilöä valehtelivat koska Myyjä 1:n ja 2:n kanssa keskustelin juurikin vaihtoehdoista ja vaihtoehtoja ei kuulemma ollut :lol: Saattaa myös olla tämän sähköpostin lähettäjä itse oli Myyjä 1 tai Myyjä 2, koska ei viitsinyt itseään tarkemmin esitellä viestissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin Gigantin verkkokaupasta hyvästä tarjouksesta vuosi sitten Cooler Masterin CK550 V2 näppiksen 39,97 eurolla (Normaalihinta: ~ 99 € euroa). Avasin näppiksen paketistaan ja huomasin että W-näppäin ei toimi ilman väkivaltaa. Menin lähimpään Giganttiin ja pyysin tiskillä Myyjä 1:ltä että saisin näppiksen huoltoon.
Myyjä 1 sanoo että huoltomies testaa ensin näppiksen. Tähän meni ~20min. Huoltomies ei puhunut mulle sanaakaan missään kohtaa, ainoastaan lyö käteen lapon että saat nyt hakea toisen näppäimistön kaupasta joka saa maksaa enintään tuon alkuperäisen verran, 40e.
Menen näppispuolelle ja Myyjä 2 tulee kyselemään mitä tahdon. Kerron että pitäisi nyt valita uusi näppis vanhan tilalle mutta ei tällä 40e tarjoushinnalla nyt taida saada mitään _vastaavaa_, eli full size mieluusti punaiset mekaaniset kytkimet ja kunnollinen runko. Sanon myös että saadaanko jokin kompromissi koska eihän tällä hinnalla saa muita kuin "pilipalibundleja". Myyjä 2 toteaa että saan paremman vain välirahaa maksamalla, ja että eivät myy kivijalkakaupoissa mitään Cooler Masterin näppiksiä. Otan sitten jonkun 60e Corsairin, Myyjä 2 toteaa että hänen tietokone on jumissa ja lähettää minut Myyjä 1:lle joka taas toteaa että välirahalla voin saada tämän "paremman" näppiksen. Otan "paremman" ja maksan 20e välirahan. Poistun kaupasta vittuuntuneena.

Tämän epäonnistuneen kokemuksen jälkeen laitan Gigantin verkkokaupan chattiin viestiä että eikö tosiaan olisi ollut mahdollista saada mitään _vastaavaa_ näppistä, koska minulle ei esim. mitään huoltomahdollisuutta ehdotettu Cooler Masterille, ainoastaan "rahojen palautusta".
Chat pahoittelee asian huonoa hoitamista ja pyytää kauppaa soittamaan minulle. Pyydän yhteydenoton sähköpostilla ja saan tällaisen viestin 10min päästä sähköpostiini:

Totta kai hyvitämme tuon erotuksen teille, kävin läpi kaikki henkilöt joiden kanssa asioitte myymälässämme ja kenenkään kanssa ette jutelleet siitä että tämä ensin tarjoamamme näppäimistö ei teille kelpaisi.
Ettekä kertoneet kenellekään, ettei tämä uusi näppäimistö ole mielestänne ominaisuuksiltaan vastaava teidän vanhaan näppäimistöön verrattuna.
Jos nämä asiat olisi tullut ilmi olisimme tietenkin tarjonneet teille erilaista ratkaisua.
Mutta nyt kun olette ehtinyt jo lähteä niin palautamme tuon maksamanne erotuksen 19,98€ samalle tilille miltä sen maksoitte ettei teidän tarvitse tulla käymään myymälässä uudestaan.
Terveisin / Best Regards
Gigantti Seinäjoki

Eli kaikki 3 henkilöä valehtelivat koska Myyjä 1:n ja 2:n kanssa keskustelin juurikin vaihtoehdoista ja vaihtoehtoja ei kuulemma ollut :lol: Saattaa myös olla tämän sähköpostin lähettäjä itse oli Myyjä 1 tai Myyjä 2, koska ei viitsinyt itseään tarkemmin esitellä viestissä.
Kyllähän tuosta huonosta palvelutapahtumasta jäisi paskan maku, puhumattakaan funktionaalisesti lukutaidottoman kirjoittamasta passiivis-aggressiivisesta paskapostauksesta mailiin.

Karu totuus on, että kaupan purku on se kohtuullinen vastaantulo johon kannattaisi tarttua tai itse tarttuisin, vaikka miten kiva tarjous tuli missattua. Vaivannäöstä ei pääse yksityishenkilönä laskuttamaan vaikka tulisi vähän kiusatuksi. Kuitenkin tätä vaivaa vastaan saa rahaakin arvokkaampaa tietoa siitä, missä kannattaa jatkossa asioida ja mitä liikettä kannattaa suositella.
 
Verkkis ei ole välikäsi asiakkaan näkökulmasta. Vaikka huollon aikatauluongelman aiheuttaisi Suunto, niin asiointihan käydään juridisessa mielessä Verkkiksen ja asiakkaan välillä, ja Verkkokauppa vastaa siitä asiakkaalle. Kuluttaja-asiamies sitten linjaa tai on linjannut siitä, miten kauan huolto saa kestää. Jos joudutaan hyvittämään, niin Verkkis hyvittää, ja siten tappelee Suunnon kanssa mitä tappelee, se ei kuluttaja-asiakasta kiinnosta.
Jos myyjä ei myönnä takuuta, ja irtisanoutunut valmistajan takuusta , mutta jos se valmistajan takuu on hyvä ja siitä kyse, niin ehkä silloin kannattaa nimenomaan asioida valmistajan takuu organisation kanssa suoraan.

Jos vetoaa myyjän takuuseen, tai myyjän vastuuseen, niin silloin myyjän kanssa.

Tämä juttu lähti liikkeelle jostain huollosta, jossa kai takuun kannalta oleellista että käyttää ehtojen mukaista huoltoa, jolloin suoraan virallisen huollonkanssa asiointi voisi olla sujuvinta.
 
Jos myyjä ei myönnä takuuta, ja irtisanoutunut valmistajan takuusta , mutta jos se valmistajan takuu on hyvä ja siitä kyse, niin ehkä silloin kannattaa nimenomaan asioida valmistajan takuu organisation kanssa suoraan.

Jos vetoaa myyjän takuuseen, tai myyjän vastuuseen, niin silloin myyjän kanssa.

Tämä juttu lähti liikkeelle jostain huollosta, jossa kai takuun kannalta oleellista että käyttää ehtojen mukaista huoltoa, jolloin suoraan virallisen huollonkanssa asiointi voisi olla sujuvinta.
On tietysti joissakin tapauksissa edullisempaa vedota siihen takuuseen, koska silloinhan näyttövelvollisuus on myyjällä. Tällöin asia saattaa kuitenkin mennä monimutkaisemmaksi esim. asioinnin ja tuotteen toimittamisen suhteen sinne huoltoon. Eli takuuehtojen mukaan on sitten mentävä.

Mutta jos on suhteellisen varma, että vika on tuotteessa eikä omassa toiminnassa, kannattaa vedota tuotevastuuseen. Tällöin voi asioida myyjän kanssa ja toimittaa tuotteen myyjälle, joka hoitaa asiaa tästä eteenpäin. Tällöin myös suurin osa myyjistä pyrkii noudattamaan kuluttaja-asiamiehen linjauksia ja ohjeita, koska eivät halua mustalle listalle. Kun takuu loppuu, niin tuotevastuuhan ei lakkaa vaan se säilyy usein vielä vuosia pidempään. Esim. televisioiden oletetaan kestävän vähintään 4 vuotta.

On aika harmillista, että suomalaiset kuluttajat ovat niin huonosti perillä vaatimattomista oikeuksistaan, ja annetaan myyjien ja valmistajien toimia vastuuttomasti. Olisi kaikkien etu, että vaadittaisi lain mukaista vastuuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom