Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 923
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
936
Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että Gigantista saa taas tuota 50 päivän palautusoikeutta nettiostoksiin mutta myymäläostot ovat edelleen ilman palautusoikeutta. Tai ainakin sellaisen kuvan tuosta uudesta tarkennetusta tekstistä saa täällä: Näin Gigantin palautusoikeus toimii - Gigantti (vertaa vanhaan: Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset). Aiemminhan ei tarkennettu "myymälästä ostetuista tuotteista".
Mun mielestä tuossa kohdassa "Muutoksella ei ole vaikutusta kuluttajasuojalain mukaisiin normaaleihin vaihto- ja palautusoikeuksiin. " tiivistyy oleellinen. kuluttajasuojan mukainen palautusoikeus on etämyynnissä 14pv. Ei tuolla missään lue, että Gigantin nettisivuilta ostettaessa 50pv olisi voimassa.
 

Juha Uotila

Mobiilimiäs vol.2
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 860
Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että Gigantista saa taas tuota 50 päivän palautusoikeutta nettiostoksiin mutta myymäläostot ovat edelleen ilman palautusoikeutta. Tai ainakin sellaisen kuvan tuosta uudesta tarkennetusta tekstistä saa täällä: Näin Gigantin palautusoikeus toimii - Gigantti (vertaa vanhaan: Gigantti, Power, Verkkokauppa.com+muut vastaavat liikkeet. Asiakaspalv.ja palautuskokemukset). Aiemminhan ei tarkennettu "myymälästä ostetuista tuotteista".
Aika pahasti nyt kyllä säätävät tuon kanssa, kun just oli tuossa uutisjutussa että koskee myös nettitilauksia, joissa tosin on 14vrk palautusaika. Mutta tuo sivu mainitsee eriteltynä juuri myymälästä ostetut tuotteet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 923
Mun mielestä tuossa kohdassa "Muutoksella ei ole vaikutusta kuluttajasuojalain mukaisiin normaaleihin vaihto- ja palautusoikeuksiin. " tiivistyy oleellinen. kuluttajasuojan mukainen palautusoikeus on etämyynnissä 14pv. Ei tuolla missään lue, että Gigantin nettisivuilta ostettaessa 50pv olisi voimassa.
Koko sivuhan käsittelee puljun 50 päivän palautusoikeutta ja alun huomautuksessa vain todetaan, että ei koske tällä hetkellä myymäläostoksia. Mitäs järkeä on ilmoittaa näin spesifisti "Koronaviruksen aiheuttamasta tilanteesta johtuen myymälöistämme ostetuilla tuotteilla ei valitettavasti toistaiseksi ole 50 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Muutos koskee kaikkia 6.4.2020 jälkeen Gigantin myymälöissä tehtyjä ostoksia." jos oikeasti tarkoitetaan, että 50 päivän palautusoikeus ei ole ollenkaan voimassa. Kyllä tuo tarkennus myymälöistä vihjaa, että 50 päivän palautusoikeus on voimassa netissä. Muutoin on turhaa kiertelyä ja hieman harhaanjohtamistakin, jos pitää jostain lopun disclaimerista päätellä nykytilanne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
936
Koko sivuhan käsittelee puljun 50 päivän palautusoikeutta ja alun huomautuksessa vain todetaan, että ei koske tällä hetkellä myymäläostoksia. Mitäs järkeä on ilmoittaa näin spesifisti "Koronaviruksen aiheuttamasta tilanteesta johtuen myymälöistämme ostetuilla tuotteilla ei valitettavasti toistaiseksi ole 50 päivän vaihto- ja palautusoikeutta. Muutos koskee kaikkia 6.4.2020 jälkeen Gigantin myymälöissä tehtyjä ostoksia." jos oikeasti tarkoitetaan, että 50 päivän palautusoikeus ei ole ollenkaan voimassa. Kyllä tuo tarkennus myymälöistä vihjaa, että 50 päivän palautusoikeus on voimassa netissä. Muutoin on turhaa kiertelyä ja hieman harhaanjohtamistakin, jos pitää jostain lopun disclaimerista päätellä nykytilanne.
Joo, en ollut hereillä. Ehkä noin kuitenkin.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
417
Luultavasti korjasivat koskemaan vain myymäliä, koska joutuvat jokatapauksessa ottamaan 14pv takaisin noita etämyyntejä. Se on viruksen yms kannalta yhden tekevää onko tuote ollut asiakkaalla pari viikkoa pidempään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
936
Luultavasti korjasivat koskemaan vain myymäliä, koska joutuvat jokatapauksessa ottamaan 14pv takaisin noita etämyyntejä. Se on viruksen yms kannalta yhden tekevää onko tuote ollut asiakkaalla pari viikkoa pidempään.
Eiköhän tuohon liity myös se, että palautuksista syntyy kuluja, jotka nyt halutaan minimoida epävarmoina aikoina.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
417
Eiköhän tuohon liity myös se, että palautuksista syntyy kuluja, jotka nyt halutaan minimoida epävarmoina aikoina.
Varmasti näinkin, en nyt tuossa kommentissa sitä saanut päähäni, vaan ajattelin lähinnä tuota että etämyyntejä on pakko ottaa takaisin. Meilläpäin mitään suurempaa viruskauhua ei vielä ole, joten menee vähän arvailuksi mikä tilanne on käytännön tasolla valtakunnallisesti.

Mutta tähän väliin positiinen palautuskokemus Powerin etämyynniltä. Palautussivu sanoo että asiakas vastaa palautuskustannuksista. Itsellä oli DOA, eli rikkinäisenä toimitettu tuote. Tuon palautuskustannusehdon takia laitoin ensin sähköpostia, mutta neuvoivat käyttämään tuota lomaketta. Kirjoitin lomakkeeseenkin että on DOA enkä halua maksaa palautuskuluja vaan ota rahat 100% takaisin kuin en olisi ikinä ostanutkaan. Sain ohjeet ilmaiseen asiakaspalautukseen, tuote oli perillä alle vuorokaudessa ja parin päivän päästä tuli viesti että ok, rahat tulee 1-2 arkipäivässä. Rahat oli tilillä vasta kolmantena arkipäivänä, mutta ihan ok.

Tietty kesken kaiken ahdisti, kun ostohetkestä aikaa meni melkein 3 viikkoa ja rahaa oli kiinni huomattava summa. Pelkäsi joka vaiheessa pahinta, että uskovatko vian olevan todellinen ja antavatko rahat takaisin vai laittavatko viikkoja ja useita yrityksiä kestävään huoltorumbaan. Mutta ei, kaikki meni lopulta mukinoitta.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 434
Tulipahan tänään haettua Nokia 7.2 puhelin gigantin tarjouksesta ja tuli yllärinä tuo, ettei palautusoikeutta ole koronan takia. Onhan tuo nyt aivan naurettavaa pelleilyä, kun liikkeissä saa laitteita räplätä ja puhallella myyjien naamalle, niin sitten palautustuote olisi yllättävän vaarallinen. Ei nyt varmaan kovin kummoinen toimenpide olisi vaikka yhdellä varastotyöntekijällä olla asianmukainen suojavarustus päällä palautusta tarkastellessa tai antaa paketin olla pari päivää koskematta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 151
Tulipahan tänään haettua Nokia 7.2 puhelin gigantin tarjouksesta ja tuli yllärinä tuo, ettei palautusoikeutta ole koronan takia. Onhan tuo nyt aivan naurettavaa pelleilyä, kun liikkeissä saa laitteita räplätä ja puhallella myyjien naamalle, niin sitten palautustuote olisi yllättävän vaarallinen. Ei nyt varmaan kovin kummoinen toimenpide olisi vaikka yhdellä varastotyöntekijällä olla asianmukainen suojavarustus päällä palautusta tarkastellessa tai antaa paketin olla pari päivää koskematta.
Itsehän kommentoin jo toisessa yhteydessä, 50 pvän palautuoikeuden poiston oikea syy on että Gigantti on muuttumassa kauppapaikaksi. Eli siellä on muidenkin myymiä tuotteita ja olisihan se epäreilua kilpailla muiden myyjien kanssa ehdoilla johon muut myyjät ei pysty.
Varmaan tämä muutos on nyt hidastunu koronan vuoksi.
Tuo ettei ole ollenkaan palautusoikeutta ollenkaa johtuu että kun firmalla menee huonosti, ei haluta otta turhia tappioita vaan saada myyntiä.


 
Viimeksi muokattu:

Juha Uotila

Mobiilimiäs vol.2
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 860
50 pvän palautuoikeuden poiston oikea syy on että Gigantti on muuttumassa kauppapaikaksi.
Voisit kyllä oikeasti lopettaa näiden "omien mutujen" postaamisen faktana. Tuo Marketplace ollut käytössä jo pidemmän aikaa, siellä vaan ei juuri myyjiä ole ollut. Gigantin marketplace on lähinnä lisämyyntikanava, tuskin sinne kukaan lähtee pelkästään myymään, tai sitten on oma bisnes jo aika huonossa jamassa muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
770
Tulipahan tänään haettua Nokia 7.2 puhelin gigantin tarjouksesta ja tuli yllärinä tuo, ettei palautusoikeutta ole koronan takia. Onhan tuo nyt aivan naurettavaa pelleilyä, kun liikkeissä saa laitteita räplätä ja puhallella myyjien naamalle, niin sitten palautustuote olisi yllättävän vaarallinen. Ei nyt varmaan kovin kummoinen toimenpide olisi vaikka yhdellä varastotyöntekijällä olla asianmukainen suojavarustus päällä palautusta tarkastellessa tai antaa paketin olla pari päivää koskematta.
Tietysti varauksen voi tehdä collect@storen kautta, jolloin normaali 14 pv:n lakisääteinen palautusoikeus on voimassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 923
Tulipahan tänään haettua Nokia 7.2 puhelin gigantin tarjouksesta ja tuli yllärinä tuo, ettei palautusoikeutta ole koronan takia. Onhan tuo nyt aivan naurettavaa pelleilyä, kun liikkeissä saa laitteita räplätä ja puhallella myyjien naamalle, niin sitten palautustuote olisi yllättävän vaarallinen. Ei nyt varmaan kovin kummoinen toimenpide olisi vaikka yhdellä varastotyöntekijällä olla asianmukainen suojavarustus päällä palautusta tarkastellessa tai antaa paketin olla pari päivää koskematta.
Tuo palautusoikeus myymälästä ostetuille käytetyille puhelimille poistui alkuvuodesta jo ennen koko koronaepisodia. "Palautusoikeus ei koske: Puhelimia, joiden pakkaus avattu. Poikkeuksena verkosta ja puhelinmyynnistä tilatut tai varatut puhelimet, joissa 14 päivän palautusoikeus tilauksen vastaanottamisesta." (Näin Gigantin palautusoikeus toimii - Gigantti)
 

Juha Uotila

Mobiilimiäs vol.2
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 860
Tietysti varauksen voi tehdä collect@storen kautta, jolloin normaali 14 pv:n lakisääteinen palautusoikeus on voimassa.
Ei kuulemma enää toimi collect@store tilauksissa.

Edit: ainakaan jos maksaa vasta liikkeessä
 
Liittynyt
27.04.2020
Viestejä
1
Kyselin tänään tuosta palautusoikeudesta paikallisessa myymälässä ja olivat sitä mieltä, että netissä lukee selkeästi, että 50 päivän palautusoikeus ei ole voimassa myöskään netissä tehdyissä tilauksissa, vaan ainoastaan normaali 14 päivän palautusoikeus. On kyllä todella harhaanjohtavaa mainontaa heiltä, kun tosiaan missään ei mainita, että muutokset koskisivat netissä tehtyjä tilauksia ja tätä erikseen vielä muutettiin tuollaiseen muotoiluun. Toki varmastikkaan tuo heidän linjansa ei pidä, jos joku asiasta eteenpäin valittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: VVG

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
2 089
Tuo gigantin collect store on ihan pelkkä vitsi ei ikinä löydy tuotetta lähellä olevissa kaupoissa jos jotain on tarjouksessa eli joutuu pääkaupunkiseudulle asti ajaamaan jos haluaa sen siihen hintaa eli suosii vain tiettyä ryhmää ja itsellä on 3 muuta gigantti kauppaa lähempänä.
Siinä power ketju on 100x parempi.
Mitä tulee gigantin takuupuolelle on kaikki toiminut ihan ok.
Olen yhden hiiren ja puhelimen vienyt ja ei ollut mitään pahaa sanottavaa.
Tuota palautusoikeutta en ole ikinä koittanut gigantissa.
 

tatulpin

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 063
Joo, gigantti suosii sitä ryhmää joiden myymälässä sattuu olemaan tuotetta x. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 923
Voihan sen tilata verkosta lähipostiin, jos ei halua ajaa kauemmas. Viimeviikolla ainakin oman tilaukseni osalta antoi myös tilata tuotteen noudettavaksi lähikauppaan vaikka ei ollut siellä saldoilla (eli 'varaa ja osta' sijaan 'osta netistä' -> oma osoite ja toimitustavaksi nouto, niin voi valita keskusvarastosta toimitettavaksi siihen omaan myymälään).
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Kaveri osti Verkkokauppa.com liikkeestä Samsung Galaxy s7 edge puhelimen n. pari vuotta sitten tarjouksesta mutta melkein heti ilmestyi näytön reunaan värillinen vilkkuva raita, tämä näyttää olevan tyyppivika kun monella muullakin on samassa puhelimessa näkyvissä tuota raitaa.
Puhelimessa on siis vielä takuuta jäljellä.


Kaveri vei takuuhuoltoon sen aika vasta mutta puhelin tuli takaisin ja Verkkokauppa.com pyytää tarkistusmaksua 39€ tai 200€ huolto maksua.
Tuohan on ilmiselvä takuuasia ja eikös tässä tapauksessa pitäisi pystyä liikkeen tai huollon todistamaan että vika olisi itseaiheutettu?

Puhelimessahan ei ole kolhuja, vika on tyyppivika, suojakuoria on aina käytetty, puhelimessa on takuu jäljellä.
Ainakaan tässä tapauksessa tuota tarkistusmaksua ei pitäisi periä, puhelin on TAKUUNALAINEN!

Täällä esim. on vastaava vika.
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
886
Kaveri vei takuuhuoltoon
Etsi Samsung-tukikeskus | Samsung Tuki Suomi

Onks verkkis tos listas, vai veikö sittenkin myyjäliikkeeseen joka ei ole takuuhuolto millekään muulle kuin omalle maahantuonnilleen? Käyttäisin puhelinta näytillä ihan oikeassa huoltopisteessä ensin, jos kerran vika on yleinen niin varmaan jo tiskillä osataan kertoa mistä kiikastaa. Voisin kuvitella että verkkis palauttaa turhat tarkastelumaksunsa siinä vaiheessa jos oikea takuuhuolto korjaa laitteen.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Etsi Samsung-tukikeskus | Samsung Tuki Suomi

Onks verkkis tos listas, vai veikö sittenkin myyjäliikkeeseen joka ei ole takuuhuolto millekään muulle kuin omalle maahantuonnilleen? Käyttäisin puhelinta näytillä ihan oikeassa huoltopisteessä ensin, jos kerran vika on yleinen niin varmaan jo tiskillä osataan kertoa mistä kiikastaa. Voisin kuvitella että verkkis palauttaa turhat tarkastelumaksunsa siinä vaiheessa jos oikea takuuhuolto korjaa laitteen.
Verkkokauppa.comista osti puhelimen ja sinne vei, sinne otettiin takuuhuoltoon ja nyt tuli laskupyyntö eikä puhelinta huollettu.
Eli kaippa ne sen verkkokauppa.comista huoltoon lähetti, eihän siinä mitään järkeä olisi että verkkokauppa.com itse myyjillensä pyörittelisi puhelinta ja sitten perivät asiakkaalta rahaa katselusta?

Väärinhän tämä on, itse en maksaisi senttiäkään.
En olisi Verkkokauppa.comista uskonut että alkavat vanhoja asiakkaita tällä tavalla kohtelemaan, pitää muistuttaa ja kertoa jokaiselle tästä jos takuu asiat on tällaisia huijauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
2 731
Kaveri vei takuuhuoltoon sen aika vasta mutta puhelin tuli takaisin ja Verkkokauppa.com pyytää tarkistusmaksua 39€ tai 200€ huolto maksua.
Tämä tarkoittais sitä, että laitteesta on löydetty takuun ulkopuolinen vika jonka korjaamisesta he ovat tehneet tarjouksen. Myyjä/huoltajaosapuolen tehtävä on todistaa, että vika on syntynyt takuuehtojen vastaisesta käytöstä, kuluttajan ei tarvitse osoittaa että laitetta ei ole käsitelty takuuehtojen vastaisesti.

Varmaan kaverisi sai jonkinlaisen selostuksen saatteena eikä pelkkää "200 euroa kiitos" viestiä? Jos ei saanut, niin sanopa että pyytää sieltä yksityiskohtaiset perustelut ja huoltoselosteen kuvien kanssa mihin takuuhuollon epääminen perustuu, näyttötaakka kun on tässä tapauksessa myyjällä eikä ostajalla. Samalla voi laittaa sinne vaikka muutamat linkit nettiin missä on kuvien ja videoiden kanssa esitelty vastaavaa vikaa samassa puhelinmallissa niin voivat ihmitellä ja miettiä että oliko se sittenkään ulkoinen vaurio vai eikö.

Sitten kun hän on sepustukset saanut ja tiedetään tarkemmat perusteet mihin maksullien huolto perustuu niin on helpompi neuvoa miten kannattaa edetä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Tämä tarkoittais sitä, että laitteesta on löydetty takuun ulkopuolinen vika jonka korjaamisesta he ovat tehneet tarjouksen. Myyjä/huoltajaosapuolen tehtävä on todistaa, että vika on syntynyt takuuehtojen vastaisesta käytöstä, kuluttajan ei tarvitse osoittaa että laitetta ei ole käsitelty takuuehtojen vastaisesti.

Varmaan kaverisi sai jonkinlaisen selostuksen saatteena eikä pelkkää "200 euroa kiitos" viestiä? Jos ei saanut, niin sanopa että pyytää sieltä yksityiskohtaiset perustelut ja huoltoselosteen kuvien kanssa mihin takuuhuollon epääminen perustuu, näyttötaakka kun on tässä tapauksessa myyjällä eikä ostajalla. Samalla voi laittaa sinne vaikka muutamat linkit nettiin missä on kuvien ja videoiden kanssa esitelty vastaavaa vikaa samassa puhelinmallissa niin voivat ihmitellä ja miettiä että oliko se sittenkään ulkoinen vaurio vai eikö.

Sitten kun hän on sepustukset saanut ja tiedetään tarkemmat perusteet mihin maksullien huolto perustuu niin on helpompi neuvoa miten kannattaa edetä.
Pitää kertoa nämä kaverille, vielä ei ole siis noutanut tuota puhelintaan ollenkaan takaisin, oli tullut vain viestiä että perutään maksu ja olisi noudettavissa huoltamattomana.

Laitan infoa sitten miten kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Tuota samaa tekee läppärin/television/puhelimen näytöt, kun ne on saanut osumaa jostain. Toki joissain harvoissa tapauksissa se voi olla takuuseen kuuluva vikakin. Eniten ihmetyttää, että kaverisi on juuri ostanut tuon verkkiksestä, kun eikös tuon valmistus ole lopetettu vuosia sitten?
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Tuota samaa tekee läppärin/television/puhelimen näytöt, kun ne on saanut osumaa jostain. Toki joissain harvoissa tapauksissa se voi olla takuuseen kuuluva vikakin. Eniten ihmetyttää, että kaverisi on juuri ostanut tuon verkkiksestä, kun eikös tuon valmistus ole lopetettu vuosia sitten?
Osti melkein pari vuotta sitten ja nyt vasta vei huoltoon, hetihän se olisi kannattanut viedä mutta takuu on takuu niin huoltoon sen pitäisi mennä.
Kyseessä muuten taitaa olla juurikin tämä S7 edge malli.

Joka tapauksessa ainakaan siitä ei pitäisi periä huoltomaksua, luultavasti tuon vian kanssa voi olla mutta ainakaan siitä ei pitäisi periä turhia maksuja.

Myös täällä on kyseisestä viasta juttua
Problems with the Galaxy S7/Galaxy S7 Edge and how to fix them

Täällä lisää samoista ongelmista
S7 edge flickering screen

Ompas kyseisestä viiva ongelmasta kirjoittanut myös mobiili.fi
Galaxy S7 edge -puhelimien näyttöjä vaivaa ”kuolleiden pikseleiden pinkki viiva”

Lisää löytyy
Samsung Galaxy S7 edge display failing for many due to pink line of death issue

Mielenkiintoista miksi ei Samsung huolla viallisia tuotteitaan vaan myyvät niitä viallisina, en muuten tule itse näiden asioiden ja huolto pelleilyjen takia ikinä ostamaan enää Samsung puhelinta.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Jos kyseessä olisi ollut softavika (eivät mene takuuseen), niin 35e olisi ollut huollon hinta. 200e tarkoittaa, että siitä on näyttöpaneeli rikki. Samat käytännöt jokaisessa paikassa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Jos kyseessä olisi ollut softavika (eivät mene takuuseen), niin 35e olisi ollut huollon hinta. 200e tarkoittaa, että siitä on näyttöpaneeli rikki. Samat käytännöt jokaisessa paikassa.
Eipä ole paneeli rikki, ei ne pyydä kuin tarkistusmaksua 39€ + rahdit koska ei ole mennyt muka takuuseen vaikka todistetusti kyseinen vika on tyyppivika, linkkini sen kertoo.
Vaikka paneeli olisikin rikki niin se on takuuasia.
200€ olisi verkkokaupan mukaan maksanut jos puhelin olisi korjattu, huijausta siis.
Tuo vikahan on ilmeisesti lattakaapeli vika.
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
886
Juurikin tuon takia menisin itse viralliseen takuuhuoltoon näyttämään sitä puhelinta. Jos siellä ollaan ajan tasalla, eli tuo on samsungin myöntämä tyyppivika niin pitäisi mennä korjaukseen mukisematta. Tuosta kun ei ole ainakaan mulla tietoa mihin puljuun verkkis ne puhelimet lähettää valohoidettavaksi.
 

?..

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
1 528
Verkkiksen kanssa ei kannata vääntää yhtään näiden kanssa. Heti yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja heidän lausunnon kanssa yhteyttä uudelleen Verkkikseen. Tämän jälkeen tekevät sen mitä kuluttajaneuvoja on lausunut.
 
Liittynyt
03.09.2019
Viestejä
110
Gigantilla taitaa olla uusi kulujenvähennyskampanja meneillään.. Kyselin chatin kautta onnistuuko uuden kuitin hankinta tv:een jonka ostin 1.omistajalta. Töllön mukana tuli kuva kuitista, joka oli jo vähän kulahtanut.
Se ei tullut yllätyksenä, että uuden kuitin saa vain kuitissa lukeva henkilö, mutta sitä seurannut tarina olikin jo aika tuubaa.
Näin meni keskustelu:

K: Onko mahdollista saada uusi kuittikopsu, 1.omistajalta (yksityishenkilö) ostamaani tv:hen?

V: Moikka, GDPR-tietosuojalain puitteissa emme valitettavasti voi luovuttaa sinulle tuon television alkuperäisen ostajan kuittia, emmekä myöskään voi siitä sinulle tulostaa uutta kopiota. Sinun tulisi ottaa yhteyttä alkuperäiseen ostajaan ja pyytää häntä pyytämään uusi kopio, jonka hän voi sitten halutessaan välittää sinulle.

K: Mitä kuitista pitää näkyä, että toimii takuuhuollontarpeen sattuessa kohdalle?

V: Jos tulee takuuasiaa, alkuperäisen ostajan tulisi valtuuttaa sinut toimittamaan laite huoltoon vapaamuotoisella valtakirjalla, josta käy ilmi kuitin numero, ostopäivämäärä sekä muut tiedot. Vaikka laite onkin myyty sinulle, lakiteknisesti tv on edelleen alkuperäisen ostajan nimissä, eikä omistajuutta voi ostohetken jälkeen muuttaa. GDPR-tietosuojalaki on valitettavan tiukka tässäkin asiassa, ja me noudatamme sitä tarkasti suojellaksemme asiakkaidemme turvallisuutta.

K: Nyt tuli tuubaa, takuu on laite, ei omistajakohtainen jos kyseessä kauppa yksityishenkilöiden välillä. Vai oletteko jotenkin suomen lain ulkopouolella?


V: Pahoittelut, olin saanut osittain väärää tietoa aiheesta. Kysyn vielä tuosta kuitista, että onko siinä luettavissa käteislaskun numero yläoikealla reunassa, joka alkaa useimmiten numerolla 4?
Tosiaan takuu on laitekohtainen, kuten itsekin sanoit :)
Kuitilta tulee olla luettavissa tuo käteislaskun numero, tai viivakoodi, jotta sen pystyy lukea viivakoodiskannerilla. Jos nämä kohdat on turmeltuneet, alkuperäisen ostajan tulisi pyytää toimittamaan uusi kuittikopio jonka hän voi sitten välittää sinulle.

K: Okei, no se näkyy, joten en tarvitse uutta. Kiitokset vaan :)

V: Hyvä homma. Sitten ei huolta. Kerrotko vielä kyseisen numeron niin merkkaan tietoihin :)

Että silleen.. Jäi nro ilmoittamatta, tiedä mitä kiusaa olisi saanut sillä aikaan :D
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia missä on takuun väitetty olevan henk.koht?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
69
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia missä on takuun väitetty olevan henk.koht?
Ei tule mieleen, mutta Lidlissä ei suostuttu laittamaan painepesuria takuuseen, kun kuitista oli kuva otettu puhelimella. Piti kuulemma olla alkuperäinen. Toki tuossakin toimittiin väärin.

Ihan oikessa tuo Gigantin asiakaspalvelu on. GDPR:n takia ei voi luovuttaa toisen asiakkaan tietoja. Vaikka sinun tapauksessa se todella hölmöltä kuulostaakin (kun vanhassa kuitissa ne on). Riskinä noissa on toki sekin, että asiakkaan yhteystiedot olisivat muuttuneet ja esim. turvakieltoasiakkaalle tuo on melkoinen riski.
 
Liittynyt
03.09.2019
Viestejä
110
Se, että uutta kuittia ei tulosteta kuin kuitisaa näkyvälle henkilöllle on vielä järkeenkäypää, vaikka saahan sen kuitin tulostettua ilman niitä 1.omistaja tietoja.
Eikä kyse ole edes siitä, vaan takuun eväämisyrityksestä. Painotetaan, että ollaan asiakkaan etuja ajamassa ja tietoturvaa parantamassa/puolustamassa, ja siinä samalla pyritään eväämään laitekohtainen takuu.

"Vaikka laite onkin myyty sinulle, lakiteknisesti tv on edelleen alkuperäisen ostajan nimissä, eikä omistajuutta voi ostohetken jälkeen muuttaa. GDPR-tietosuojalaki on valitettavan tiukka tässäkin asiassa, ja me noudatamme sitä tarkasti suojellaksemme asiakkaidemme turvallisuutta."

"Pahoittelut, olin saanut osittain väärää tietoa aiheesta."

Joo, ei tuo kuulosta siltä, että tuli pikku lipsahdus, vaan täysin tietoisesti pyritään harhauttamaan asiakkaan suojelun nimissä.

Jos gigantti haluaa tälle linjalle lähteä, niin ihan lainpuitteissa voivat poistaa koko takuukäytännön, ei sitä ole pakko myöntää. Toki, virhevastuu ajaa saman asian asiakkaan kannalta ja myynti romahtaisi, mutta lakiteknisesti käytäntö olisi kunnossa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Ja sellaista viestiä tuli, eli pyydetään 39€ + lisämaksuja.
Eli Verkkokaupan myymistä Samsung puhelimista kun kaupasta ulos kannettaessa on vikaa niin se on voi voi, se ei ole takuun alainen vika.

lainaus:
Saimme seuraavan tiedon huoltoliikkeeltä koskien huoltoon toimittamaasi tuotetta.

Pyydämme ilmoittamaan mitä haluat tuotteelle tehtävän vastaamalla tähän viestiin kahden (2) arkipäivän kuluessa. Käsittelemme ainoastaan kirjalliset vastaukset.

--

hei,
Mekaaninen vaurio, näytön yläosassa värivirheen kohdassa mekaaninen jälki. Ei voida korjata valmistajan/maahantuojan takuuseen. Vauriokuvat otettu. Korjausarvio, näyttömoduulin vaihto 199,00 €.
Ilmoitatteko mahdollisimman pian korjataanko laite. Odotamme vastaustanne 5 työpäivää. Jos emme saa vastausta joudumme palauttamaan laitteen korjaamattomana, tarkistusmaksu 39 euroa.
Terveisin,
T...

Ystävällisin terveisin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
2 731
Mekaaninen vaurio, näytön yläosassa värivirheen kohdassa mekaaninen jälki .... Vauriokuvat otettu.
Taikasanat on tuossa yllä.

Sun kaverilla on siis käsissä kaks vuotta vanha puhelin jossa on näyttö mäsänä ja mekaaninen vaurio näytössä. Ei mene lähtökohtaisesti takuuseen ei. Tässä tapauksessa myyjä (tai tarkemmin hänen edustajansa joka tuotetta huoltaa) on myös pystynyt todentamaan ja dokumentoimaan vaurion (ottamaan kuvat siitä) jolloin myyjä on pystynyt osoittamaan laitteen saaneen ulkoisen vaurion joka oikeuttaa epäämään takuun. Tietty aina on liikkumavaraa siinä millainen jälki siellä on minkä ne on todennut, joten ennen kuin kuvat näkee en suostuisi itse mihinkään maksuihin. Jos puhelimen ulkopinnassa on juuri vaurion kohdalla mekaaninen vaurio ja alla piirilevyssä jälki, on homma aika selvä. Jos taas ulkopuolella ei ole vauriota vaan vain piirilevyllä, voi vika olla ollut siellä jo ennestään eikä ole ulkoisen kolhun aiheuttama.

Mikäli tämä ongelma oli laitteessa jo uutena niin olisi todellakin kannattanut viedä se saman tien takaisin ja sanoa että viallinen paketista ottaessa. Silloin, vaikka siellä olisikin mekaaninen vaurio, olisi olettama kuluttajan puolella ja olisi voitu olettaa laitteen kärsineen vaurion ennen kuin kuluttaja sai sen haltuunsa. Nyt jos laite on kaksi vuotta ollut käytössä ennen kuin sitä viedään huoltoon ja siellä on todettu mekaaninen vaurio, on olettama vaurion syntytavasta myyjän puolella koska on todennäköisempää että vaurio on tullut laitetta käyttäessä kuin että se olisi ollut siinä alun perinkin.

Lisäksi, tuotteen vian kohdalla takuuseen tulisi vedota kohtuullisessa ajassa, ja se tarkoittaa yleensä noin kahta kuukautta, ei kahta vuotta vian toteamisesta... On myös yleisesti oletettavissa, että kuluttaja ei käyttäisi viallista tavaraa kahta vuotta ennen takuuseen vetoamista.

Tuo tarkastusmaksun periminen on vähän harmaalla alueella, esim. KKV:n ohjeiden mukaan vain selvästi turhista tarkastuksista saa laskuttaa, epäselvistä ei.
Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.
Luultavasti paras tilanne johon kaverisi voi laitteen kanssa päätyä on saada se ulos ilman tarkastusmaksua. Yrittäisin neuvotella myyjän kanssa maksun poistosta vetoamalla siihen ettei vaurio ollut ilmeinen eikä kaverisi voinut tietää siellä sellaista olevan..
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Taikasanat on tuossa yllä.

Sun kaverilla on siis käsissä kaks vuotta vanha puhelin jossa on näyttö mäsänä ja mekaaninen vaurio näytössä. Ei mene lähtökohtaisesti takuuseen ei. Tässä tapauksessa myyjä (tai tarkemmin hänen edustajansa joka tuotetta huoltaa) on myös pystynyt todentamaan ja dokumentoimaan vaurion (ottamaan kuvat siitä) jolloin myyjä on pystynyt osoittamaan laitteen saaneen ulkoisen vaurion joka oikeuttaa epäämään takuun. Tietty aina on liikkumavaraa siinä millainen jälki siellä on minkä ne on todennut, joten ennen kuin kuvat näkee en suostuisi itse mihinkään maksuihin. Jos puhelimen ulkopinnassa on juuri vaurion kohdalla mekaaninen vaurio ja alla piirilevyssä jälki, on homma aika selvä. Jos taas ulkopuolella ei ole vauriota vaan vain piirilevyllä, voi vika olla ollut siellä jo ennestään eikä ole ulkoisen kolhun aiheuttama.

Mikäli tämä ongelma oli laitteessa jo uutena niin olisi todellakin kannattanut viedä se saman tien takaisin ja sanoa että viallinen paketista ottaessa. Silloin, vaikka siellä olisikin mekaaninen vaurio, olisi olettama kuluttajan puolella ja olisi voitu olettaa laitteen kärsineen vaurion ennen kuin kuluttaja sai sen haltuunsa. Nyt jos laite on kaksi vuotta ollut käytössä ennen kuin sitä viedään huoltoon ja siellä on todettu mekaaninen vaurio, on olettama vaurion syntytavasta myyjän puolella koska on todennäköisempää että vaurio on tullut laitetta käyttäessä kuin että se olisi ollut siinä alun perinkin.

Lisäksi, tuotteen vian kohdalla takuuseen tulisi vedota kohtuullisessa ajassa, ja se tarkoittaa yleensä noin kahta kuukautta, ei kahta vuotta vian toteamisesta... On myös yleisesti oletettavissa, että kuluttaja ei käyttäisi viallista tavaraa kahta vuotta ennen takuuseen vetoamista.

Tuo tarkastusmaksun periminen on vähän harmaalla alueella, esim. KKV:n ohjeiden mukaan vain selvästi turhista tarkastuksista saa laskuttaa, epäselvistä ei.


Luultavasti paras tilanne johon kaverisi voi laitteen kanssa päätyä on saada se ulos ilman tarkastusmaksua. Yrittäisin neuvotella myyjän kanssa maksun poistosta vetoamalla siihen ettei vaurio ollut ilmeinen eikä kaverisi voinut tietää siellä sellaista olevan..
Näin se taitaa olla että uutena olisi heti pitänyt viedä, nyt jos on naarmu tai puhelimen näyttö täysin ilman kolhua ja säröjä niin se on syy evätä takuu, en kyllä itse huomannut mitään jälkeä kun katsoin.
Onhan se hieno syy evätä takuu, kunhan nyt saisi tuon tarkastusmaksun juurikin pois, pitää seurata tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:

?..

Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
1 528
Näin se taitaa olla että uutena olisi heti pitänyt viedä, nyt jos on naarmu ilman kolhua tai säröjä niin se on syy evätä takuu, en kyllä itse huomannut mitään jälkeä kun katsoin.
Onhan se hieno syy evätä takuu, kunhan nyt saisi tuon tarkastusmaksun juurikin pois, pitää seurata tilannetta.
Pyydä heiltä kuvat nähtäväksesi.

Toinen skenaario on, että kaverisi piti tuota puhelinta sen 2 vuotta rikkinäisenä koska paskoi sen heti silloin 2 vuotta sitten ja nyt kun takuu menossa umpeen koittaa onnea ja saada takuuseen. En sano, että noin on tapahtunut mutta kumma, että piti 2 vuotta rikkinäistä puhelinta ja vasta nyt yrittää saada takuuseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
754
Tai parempaa, yrittää saada virhevastuuseen nojaten uutta, korvaavaa puhelinta tilalle jos korjaaminen ei onnistuisikaan?
 

Juha Uotila

Mobiilimiäs vol.2
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 860
Tai parempaa, yrittää saada virhevastuuseen nojaten uutta, korvaavaa puhelinta tilalle jos korjaaminen ei onnistuisikaan?
Tuskin se liike tuohon lähtee kun kerran heillä on valtuutetun huoltoliikkeen toimittama diagnoosi että laitteessa on mekaaninen vaurio.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Tuskin se liike tuohon lähtee kun kerran heillä on valtuutetun huoltoliikkeen toimittama diagnoosi että laitteessa on mekaaninen vaurio.
Jossa ei asiakas eikä verkkokaupan tiskillä kukaan huomannut ainakaan ulkoisia vaurioita ja tuhansissa vastaavissa puhelimissa on sama näytön värivirhe vika.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
754
Eli onko tässä nyt tilanne se, että puhelin on ostettu vuosi-kaksi sitten? Kaverisi on käyttänyt puhelinta kaikki nämä vuodet pinkki viiva näytössä ja nyt takuun päättyessä päätynyt huoltamaan laitteen? Tai ehkä jopa vaatimaan uutta, vastaavaa laitetta virhevastuuseen nojaten?

Nyt kun on dokumentoitu mekaaninen vaurio laitteessa, onkin kaikki myyjän vikaa ja paskaa palvelua?
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Eli onko tässä nyt tilanne se, että puhelin on ostettu vuosi-kaksi sitten? Kaverisi on käyttänyt puhelinta kaikki nämä vuodet pinkki viiva näytössä ja nyt takuun päättyessä päätynyt huoltamaan laitteen? Tai ehkä jopa vaatimaan uutta, vastaavaa laitetta virhevastuuseen nojaten?

Nyt kun on dokumentoitu mekaaninen vaurio laitteessa, onkin kaikki myyjän vikaa ja paskaa palvelua?
Kyllä on käyttänyt, hetihän tuo olis pitänyt huoltoon viedä mutta tyyppivikaa väittävät itseaiheutetuksi ja perivät tarkistusmaksua ja puhelimessa on vielä takuu aikaa jäljellä.

Nyt kun on keksitty huollossa että asiakas on aiheuttanut tyyppivian on se hyvää palvelua?

Eli asia voisi olla täysin sama, esimerkiksi ostat puhelimen ja samalta myyjältä suojakuoret, käytät sitä alle kuukauden, siihen ilmestyy pinkki viiva joka on useilla tuhansilla ihmisillä ilmestynyt, puhelin on aina ollut suojakuorissa.
Luulet että tuo olisi takuu asia ja se luonnollisesti huolletaan.
Viet sen hupltoon, myyjä tarkastelee ja laittaa laitteen takuu huoltoon, mitään itseaiheutettua vikaa tai kolhua ei ole.

Ei suinkaan vaan huolto perii sinulta tarkistusmaksun tai 200€ korjauksesta joka on ollut uutena tyyppivikana.
Perävalotakuu kyseessä siis.

Hän yrittää nyt saada luurinsa ilman tuota tarkastusmaksua takaisin, tuonhan muuten korjaisi itse jo tuolla tarkastusmaksu summalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 089
Onkohan tuo Veikon Koneen toimitusaika "tuotteet toimitetaan 4-8 arkipäivässä" ehdoton minimi, milloin kehtaa laittaa tavaraa asiakkaalle?

19.4. sunnuntaina tilattu mikro tuolta, varastosaldo näytti tuolloin vihreää "Heti varastosta" ja on näyttänyt koko ajan. Heti 29.4. (10 päivää) jaksoivat lähettää tuotteen tulemaan.
Onko se niin hemmetin vaikeeta hakea se tuote sieltä varastosta ja käydä laittamassa postiin, kun kerta rahatkin on jo saatu? :hmm:

Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun ko. lafka viivyttelee lähettämisessä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
754
Eihän se tyyppivika voi olla, mikäli huolto on dokumentoinut mekaanisen jäljen näytössä. Jos siellä jälki on, se on takuun osalta siinä.

Tai voi olla, mutta ei varmaankaan olisi kannattanut käyttää laitetta kahta vuotta vaan toimittaa se heti huoltoon kun pinkki viiva on ensimmäisen kerran ilmestynyt ruutuun. Toki kaverisi voi alkaa vääntää kättä tuossa, mutta aika heikoilla hangilla on koko jutun pohja nyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
754
Onkohan tuo Veikon Koneen toimitusaika "tuotteet toimitetaan 4-8 arkipäivässä" ehdoton minimi, milloin kehtaa laittaa tavaraa asiakkaalle?

19.4. sunnuntaina tilattu mikro tuolta, varastosaldo näytti tuolloin vihreää "Heti varastosta" ja on näyttänyt koko ajan. Heti 29.4. (10 päivää) jaksoivat lähettää tuotteen tulemaan.
Onko se niin hemmetin vaikeeta hakea se tuote sieltä varastosta ja käydä laittamassa postiin, kun kerta rahatkin on jo saatu? :hmm:

Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun ko. lafka viivyttelee lähettämisessä...
Veikon Kone toimi siis täysin toimitusaikansa puitteissa. Tuote lähtenyt varastolta kahdeksassa arkipäivässä. Tai kahdeksantena tässä tapauksessa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
166
Eihän se tyyppivika voi olla, mikäli huolto on dokumentoinut mekaanisen jäljen näytössä. Jos siellä jälki on, se on takuun osalta siinä.

Tai voi olla, mutta ei varmaankaan olisi kannattanut käyttää laitetta kahta vuotta vaan toimittaa se heti huoltoon kun pinkki viiva on ensimmäisen kerran ilmestynyt ruutuun. Toki kaverisi voi alkaa vääntää kättä tuossa, mutta aika heikoilla hangilla on koko jutun pohja nyt.
Katsoitko linkit?
Se on tyyppivika jota ei ole itse aiheutettu.

Eli jos ostan verkkokaupasta tuotteen, siihen ilmestyy nöyttöön taitoja niin se on itse aiheutettu.
Totta on että ei olisi melkein kahta vuotta kannattanut tyyppiviallista käyttää koska siitä aletaan valehtelemaan että se olisi itse aiheutettu.
Mutta tuskin olisi mennyt heti takuuseen muutenkaan, sehän on mekaaninen vika.

Einä siis maksat kiltisti tarkastusmaksut jos ostamassasi tuotteessa on takuuaikana tullut vika jota ei voi mitenkään tietää että se olisi muuttunut itseaiheutetuksi?


Mutta eiköhän tuo vääntäminen täällä jo ala pikkuhilijaa riittämään
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 632
Viestejä
1 832 187
Jäsenet
39 015
Uusin jäsen
Abavi

Hinta.fi

Ylös Bottom