Gigantilla taitaa olla uusi kulujenvähennyskampanja meneillään.. Kyselin chatin kautta onnistuuko uuden kuitin hankinta tv:een jonka ostin 1.omistajalta. Töllön mukana tuli kuva kuitista, joka oli jo vähän kulahtanut.
Se ei tullut yllätyksenä, että uuden kuitin saa vain kuitissa lukeva henkilö, mutta sitä seurannut tarina olikin jo aika tuubaa.
Näin meni keskustelu:
K: Onko mahdollista saada uusi kuittikopsu, 1.omistajalta (yksityishenkilö) ostamaani tv:hen?
V: Moikka, GDPR-tietosuojalain puitteissa emme valitettavasti voi luovuttaa sinulle tuon television alkuperäisen ostajan kuittia, emmekä myöskään voi siitä sinulle tulostaa uutta kopiota. Sinun tulisi ottaa yhteyttä alkuperäiseen ostajaan ja pyytää häntä pyytämään uusi kopio, jonka hän voi sitten halutessaan välittää sinulle.
K: Mitä kuitista pitää näkyä, että toimii takuuhuollontarpeen sattuessa kohdalle?
V: Jos tulee takuuasiaa, alkuperäisen ostajan tulisi valtuuttaa sinut toimittamaan laite huoltoon vapaamuotoisella valtakirjalla, josta käy ilmi kuitin numero, ostopäivämäärä sekä muut tiedot. Vaikka laite onkin myyty sinulle, lakiteknisesti tv on edelleen alkuperäisen ostajan nimissä, eikä omistajuutta voi ostohetken jälkeen muuttaa. GDPR-tietosuojalaki on valitettavan tiukka tässäkin asiassa, ja me noudatamme sitä tarkasti suojellaksemme asiakkaidemme turvallisuutta.
K: Nyt tuli tuubaa, takuu on laite, ei omistajakohtainen jos kyseessä kauppa yksityishenkilöiden välillä. Vai oletteko jotenkin suomen lain ulkopouolella?
Takuun antaminen on vapaaehtoista.
www.kkv.fi
V: Pahoittelut, olin saanut osittain väärää tietoa aiheesta. Kysyn vielä tuosta kuitista, että onko siinä luettavissa käteislaskun numero yläoikealla reunassa, joka alkaa useimmiten numerolla 4?
Tosiaan takuu on laitekohtainen, kuten itsekin sanoit
Kuitilta tulee olla luettavissa tuo käteislaskun numero, tai viivakoodi, jotta sen pystyy lukea viivakoodiskannerilla. Jos nämä kohdat on turmeltuneet, alkuperäisen ostajan tulisi pyytää toimittamaan uusi kuittikopio jonka hän voi sitten välittää sinulle.
K: Okei, no se näkyy, joten en tarvitse uutta. Kiitokset vaan
V: Hyvä homma. Sitten ei huolta. Kerrotko vielä kyseisen numeron niin merkkaan tietoihin
Että silleen.. Jäi nro ilmoittamatta, tiedä mitä kiusaa olisi saanut sillä aikaan
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia missä on takuun väitetty olevan henk.koht?