• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Fortum ja 15 miljardin euron menetykset

Saksa ei halua päästää Uniperia konkurssiin, koska ainakin saksalaisen median mukaan se todennäköisesti aiheuttaisi Saksassa valtavan ketjureaktion muita konkursseja, eikä olisi varmuutta, saataisiinko markkinoita ylipäätään järjestymään ennen talvea. Too big to fail, liian iso kaatumaan.

Uniperin hallintoneuvoston jäsen kommentoi televisiossa perjantaina, että kysymys on päivistä. Siksi maanantaille järjestyi nopeasti laina.

Ilmeisesti torstai on tavoitepäivä, jolloin Uniperin jatko on tarkoitus ratkaista. Se on sama päivä, jolloin kaasutoimitusten Venäjältä pitäisi alkaa.
Eli Saksan hallituksen kannalta ainakaan ennen sitä ei siis minkäänlaista ratkaisua kannatakaan tehdä, vaan tarjota vain se rahoitus, minkä Uniper tarvitsee pysyäkseen pystyssä. Tämän 2 miljardin pitäisi olla riittävä tekohengitys.

Toisaalta, sitten se ratkaisu on tehtävä nopeasti, eli Fortumin, Uniperin, Saksan ja Suomen olisi syytä saada valmiiksi neuvottelutulos ainakin kolmeen vaihtoehtoon: Venäjältä kaasutoimitus sata prosenttia, kaasun toimitus vähemmän, ei kaasun toimitusta.

Suomen tukema Fortumin ehdotus pilkkomisesta toki toimisi kaikissa tilanteissa, sen voisi tehdä vaikka hetikin Mutta saksalaiset eivät välttämättä näe asiaa aivan niin… tai siis eivät näe.
Tämä tilanne on sellanen, että Fortumin on itse haettava tytäryhtiönsä konkurssiin. Tämä on mahdollista ja Uniperin tapauksessa myös täysin perusteltua: nykyisessä olosuhteessa yritys ei ole enää toimintakykyinen, eikä sen toimintaa saada enää kannattavaksi järjellisessä aikahorisontissa. Konkurssimenettelyn kriteerit täyttyvät kirkkaasti.

Saksa ei varmaankaan halua päästää Uniperia konkurssiin, koska sen jälkeen on epäselvää, säilyykö Uniperin kaasuntuotanto-osat toimintakykyisinä ja kenen haltuun ne päätyy ja millä ehdoin.

Mutta suomalaisten veronmaksajien ja Fortumin kannalta nykyisessä kuviossa ei ole enää järjen hiventä. Saksan valtio voi lainoiittaa vaikka maailman tappiin Uniperia, koska lähes kaikki sille lainattu raha päätyy saksalaisten kaasunostajien eduksi 2-3,5 kertaa pienempinä kaasun hintoina.

Mitä enemmän Saksan valtio lainoittaa Uniperia, sitä vähemmän Fortumilla on mahdollista saada ulos konkurssipesästä koska Saksan valtiosta tulee suurin velkoja rahoilla, jotka kiersivät takaisin Saksan kansantalouteen.
 
Tämä tilanne on sellanen, että Fortumin on itse haettava tytäryhtiönsä konkurssiin. Tämä on mahdollista ja Uniperin tapauksessa myös täysin perusteltua: nykyisessä olosuhteessa yritys ei ole enää toimintakykyinen, eikä sen toimintaa saada enää kannattavaksi järjellisessi aikahorisontissa. Konkurssimenettelyn kriteerit täyttyvät kirkkaasti.

Saksa ei varmaankaan halua päästää Uniperia konkurssiin, koska sen jälkeen on epäselvää, säilyykö Uniperin kaasuntuotanto-osat toimintakykyisinä ja kenen haltuun ne päätyy ja millä ehdoin.

Mutta suomalaisten veronmaksajien ja Fortumin kannalta nykyisessä kuviossa ei ole enää järjen hiventä. Saksan valtio voi lainoiittaa vaikka maailman tappiin Uniperia, koska lähes kaikki sille lainattu raha päätyy saksalaisten kaasunostajien eduksi 2-3,5 kertaa pienempinä kaasun hintoina.

Mitä enemmän Saksan valtio lainoittaa Uniperia, sitä vähemmän Fortumilla on mahdollista saada ulos konkurssipesästä koska Saksan valtiosta tulee suurin velkoja rahoilla, jotka kiersivät takaisin Saksan kansantalouteen.
Niin kauan kuin Uniper on maksukykyinen se ei tietenkään onnistu. Niin kauan kuin Saksa pumppaa Uniperiin rahaa, ja Uniperin johto ne nostaa, Fortumin kädet on sidottu.
Siinä on yksi syy päivän lainamiljardeille.
 
Mutta suomalaisten veronmaksajien ja Fortumin kannalta nykyisessä kuviossa ei ole enää järjen hiventä. Saksan valtio voi lainoiittaa vaikka maailman tappiin Uniperia, koska lähes kaikki sille lainattu raha päätyy saksalaisten kaasunostajien eduksi 2-3,5 kertaa pienempinä kaasun hintoina.

Mitä enemmän Saksan valtio lainoittaa Uniperia, sitä vähemmän Fortumilla on mahdollista saada ulos konkurssipesästä koska Saksan valtiosta tulee suurin velkoja rahoilla, jotka kiersivät takaisin Saksan kansantalouteen.

Joka ikinen päivähän sen Uniperin arvo pienenee sen verran mitä se tuottaa tappiota ja kattaa niitä tappioita velkarahalla. Konkurssihakemuksella sen tappiokierteen saisi poikki ja olemassa olevat kaasunmyyntisopimukset. Voihan se olla että Uniperistä saisi konkurssipesää realisoitaessa vielä useamman miljardin enemmän rahaa kuin mitä sen velat ovat.

Tappiota Uniper on takonut kaasukaupoista tänä vuonna luokkaa 12 miljardia euroa (=se Fortumin 8 miljardin euron tuki/laina ja Saksan valtion 2+2 miljardin euron lainat.) Nyt tappioiden tahti on vain kiihtymässä ja kiihtyy taatusti aivan eri tasolle talvella jos Putinin kaasuhana pysyy kiinni ja kaasun markkinahinta vain raketoi entisestään Saksassa.

Jos Fortum viivyttelee Uniperin konkurssihakemuksen kanssa, niin hyvin pian ja aina vain kiihtyvällä vauhdilla niitä tappioita nyt kertyy. Voihan se olla, että samana päivänä kun Fortum pääsee eroon Uniperista, niin Putin aukaisee kaasuhanan ihan auki kettuillakseen Suomen Nato-hakemukselle. Toki Putin voi sen hanan vääntää taas kiinni milloin tahansa sen jälkeen uudelleen pistääkseen saksalaiset palelemaan ja ajamaan maan talouden ja teollisuustuotannon lamaan.

Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Saksa toi Venäjältä 55 prosenttia maakaasusta. Putinin ei kannata välttämättä sulkea koko kaasuhanaa vaan myydä kaasua vaikka 20 prosenttia aiemmasta määrästä markkinahintaan Saksaan. Silloin se kaasun markkinahinta voi olla vaikka 5-10 kertaa korkeampi kuin ennen sotaa ja Putin saa sen kaasun myynnistä enemmän rahaa kuin ennen sotaa vaikka toimittaa sitä enää viidesosan aiemmasta määrästä. Se on taas sitten toinen asia kannattaako Saksan suostua tuollaiseen vai pitääkö se itse ennemmin kiinni sen Venäjän kaasuhanan kokonaan.
 
Niin kauan kuin Uniper on maksukykyinen se ei tietenkään onnistu. Niin kauan kuin Saksa pumppaa Uniperiin rahaa, ja Uniperin johto ne nostaa, Fortumin kädet on sidottu.
Siinä on yksi syy päivän lainamiljardeille.
Uniperin pääkonttori on Saksassa, joten Saksan konkurssilainsäädäntö määrää mikä on mahdollista. Jos meillä on Suomen etua ajava hallitus, nämä asiat on jo selvitetty Saksan lainsäädännöstä.

Suomessa velallinen voi itse hakea itseään konkurssiin, mikäli yritys näkee, ettei se enää kykene selviytymään veloistaan. Tässä tapauksessa ei tarvitse todistaa omaa maksukyvyttömyyttään eikä sitä, kykenisikö yritys vielä joillakin ehdoilla saamaan luottoa ja sitä kautta maksukykyä. Vähäisen ymmärrykseni mukaan tämä pätee myös silloin, kun konsernin emoyritys itse hakee tytäryhtiötään konkurssiin.
 
Pitää olla helvetin selkeää tekstiä sopimuksissa jos joku voi tämän kokoluokan yrityksen ajaa muka konkurssiin sillä perusteella, ettei asiakkaalta voida veloittaa enempää kuin sisäänostohinta on. Tuskin on juristin klopit niin vedenpitävää ja selkeää sopparia sorvanneet näin kauaskatsoisesti tilanteeseen kuin tilanteeseen. Vrt. tilanteeseen jossa Suomessakin lainojen marginaalit meni negatiiviseksi, no ei alkanut velalliselle rahaa virtaamaan vaikka se paperissa niin periaatteessa lukeekin.
Pienosakkaat ja yleisö haluaisi tietää sopparit ja sitoumukset

Viimesyksynä/talvella puhutiin hintasuojauksista, johdannaisista ym, joilla Uniper oli suojannut myyntihintoja. Ja niiden takia ei päässyt hyötymään nousseesta kaasun hinnasta, mutta jäi mielikuva ettei ne määrättömän pitkiä olleet. Markkinoilla on tuotteita joissa voi syntyä äärettömän suuret tappiota.

Nyt puhutaan siitä että yhtiön pitää myydä tiettymäärä kaasua tiettyyn hintaan, onhan sillä selkänojana ollut mailman suurin kaasuntuottaja jonka kanssa sopparit... Emo yhtiö on venäjän "osaaja" niin luulis että siellä on jotkin ylitsepääsemätön esto, siksi vähän haiskahtaa siltä että ne on mutta sidottu johonkin sellaiseen mikä ei nyt laukee. Jotain pientä huoltoa, ja siinä toimittajalla vaikeuksia. parit varaputket kiinni.

Jos käy ilmi että kyse on siitä että Saksan hallitus panttaa jotain nappia millä sopimuslaukeisi, ja jos ei ole, niin olishan sillä lainsäädäntö valta.

Saksa ei halua päästää Uniperia konkurssiin, koska ainakin saksalaisen median mukaan se todennäköisesti aiheuttaisi Saksassa valtavan ketjureaktion muita konkursseja, eikä olisi varmuutta, saataisiinko markkinoita ylipäätään järjestymään ennen talvea. Too big to fail, liian iso kaatumaan.

Sen voi kuvitella miten asiakkaille kävisi, osa varmaan niin tukevia ettei konkurssiin mene.

Odotan sitä paljastusta missä joku iso asiakas myy Uniperille takaisin markkinahintaan kaasua, toki Uniperin kannattaa maksaa siitä että asiakas ei osta.

Suomessakin joidenkin isojen sähkönkuluttajien kannattaa ottaa rahaa sen sijaan että kuluttaisivat piikki hetkillä mankala sähköä, no enemmän tai vähemmän vapaaehtoisin sopimuksin ovat sitoutuneet vähentää kulutusta jos verkko sitä vaatii.

Uniper pitäisi myydä Gazpromille. Sehän olisi oikea raukkauden liitto saksalaisten ja venäläisten ystävysten kesken. Sitten alkaisi kaasua varmasti virrata putkessa ja Saksan pitkään ajama riippuvuussuhde Putinin tissistä tulisi täydelliseksi.
Saksan Gazprom on jo kansallistettu.
 
Uniperin pääkonttori on Saksassa, joten Saksan konkurssilainsäädäntö määrää mikä on mahdollista. Jos meillä on Suomen etua ajava hallitus, nämä asiat on jo selvitetty Saksan lainsäädännöstä.

Saksan kielisessä wikipediassa olisi paljon asiaa Saksan konkurssilainsäädännöstä:



Sen verran paljon ja sen verran vaikeaa asiaa, että minulla ei ole mitään mahdollisuuksia perehtyä tuohon edes viikkojen täysipäiväisellä ajankäytöllä, että voisin arvioida onko Fortumilla millaiset edellytykset hakea nyt Uniperiä konkurssiin.

Luulisi, että Fortum olisi palkannut useammankin saksalaisen ison ja kalliin yritysjuridiikkaan ja konkursseihin erikoistuneen lakitoimiston selvittelemään tuotakin vaihtoehtoa. Ja jos olisin itse kansanedustaja ja talousvaliokunnassa, niin huomenna haluaisin saada kyllä Fortumin johdolta ja omistajaohjauksesta vastaavalta ministeriltä ja ministeriön virkamiehiltä tarkan selvityksen tuosta mahdollisuudesta hakea Uniper heti konkurssiin.

Sehän konkurssivaihtoehdon ja siihen liittyvien oikeudellisten ongelmien selvittely voisi olla todella suureksi avuksi kun Suomen halllituksen edustaja neuvottelee asioista Saksan hallituksen kanssa. Nehän ymmärtänee että tosissaan suomalaiset ovat jos heille valkenee että tuntevat Saksan neuvottelijoita paremmin sen konkurssivaihtoehdonkin Saksan lainsäänännönkin kannalta kuin he itse. Ja että konkurssihakemuspaperitkin on valmiina ja heidän asiamies odottaa niiden kanssa saksalaisen konkurssituomioistuimen (Insolvenzgericht) edessä ja on valmis toimittamaan sen konkurssihakemuksen sinne minuutissa siitä kun annetaan käsky. Ja miten samalla minuutilla Uniper ja Fortum pistävät lehdistötiedotteen siitä julkisuuteen kun konkurssihakemus jätetään. Siinä voisi olla Saksan hallituksen edustajat kummissaan ja voisivat ymmärtää että asia nyt pitää ratkaista aikuisten oikeasti tai kohta rysähtää.
 
Omituiseksi menee tämä keskustelu. Tietenkin sekä Uniperilla että Fortumilla on lakiosastoillaan saksalaista lakiosaamista itsellään, samoin kumppaneina lakiasiaintoimistot, joita tarvittaessa käyttävät.
En ymmärrä miten sellaista voi edes epäillä. Ei nyt kuitenkaan ole mikään Perähikiän Lelu ja Lakritsi kyseessä.
 
Joo'o. Mä haluaisin olla ollut kärpäsenä katossa siinä palaverissa missä 2010-luvulla on päätetty sijoittaa miljardikaupalla fossiilisiin. Tai saksan energiatuotantoon ylipäätään.

Pitäisikö seuraavaksi sijoittaa maahan ja ostaa vaikka puolet krimistä venäläisiltä?
 
Omituiseksi menee tämä keskustelu. Tietenkin sekä Uniperilla että Fortumilla on lakiosastoillaan saksalaista lakiosaamista itsellään, samoin kumppaneina lakiasiaintoimistot, joita tarvittaessa käyttävät.
En ymmärrä miten sellaista voi edes epäillä. Ei nyt kuitenkaan ole mikään Perähikiän Lelu ja Lakritsi kyseessä.

"Perähikiän Lelu ja Lakritsi" menolta se ainakin tähän astisten näyttöjen perusteella Fortumilla ja Uniperilla vaikuttaa.

Ei niillä Fortumin ja Uniperin omilla lakimiehillä välttämättä ole lainkaan tarvittavaa osaamista ja tietotaitoa siihen, että osaavat noin ison "ruumiin" irrottaa letkuista menestyksekkäästi konkurssin avulla. Eikä aikaa aikaa perehtyä siihen riittävän nopeasti ja hankkia sitä tarvittavaa osaamista.

Ongelmia voi aiheuttaa sekin, että Uniper on Saksan valtiolle "liian iso" ja "tärkeä" firma päästettäväksi konkurssiin, niin siinä saa samalla sitten vääntää tosissaan myös Saksan valtiota vastaan kun yrittävät ties millä poikkeuslailla, asetuksella tai hallinnollisella määräyksellä estää tai hidastaa sitä konkurssiprosessia.

Suomen valtiota vastaan olen joskus käynyt itsekkin oikeutta asiassa, jossa Suomen valtiolla oli useampien satojen milljoonien eurojen intressi voittaa ne jutut. Voin sanoa että vittumaista hommaa kun kesken oikeusprosessin valtio esimerkiksi muutti niitä lakeja taannehtivasti ja palautti valitukset Helsingin hallinto-oikeudesta tulliin ja nollasi sillä tempulla oikeudenkäyntikulunsa. Lopulta KHO:ssa vuosien jälkeen voitin valtion siinä, mutta on kyllä äärimmäisen vaikeaa hommaa käydä valtiota vastaan oikeutta kun muuttelevat takautuvasti sääntöjä kesken "pelin" ja oikeutta joutuu käymään valtion omassa tuomioistuimessa eivätkä tuomarit tahdo uskaltaa päättää asioita valtion tappioksi kun pelkäävät kymmenien tuhansien purkuhakemusten tulvaa.
 
"Perähikiän Lelu ja Lakritsi" menolta se ainakin tähän astisten näyttöjen perusteella Fortumilla ja Uniperilla vaikuttaa.

Ei niillä Fortumin ja Uniperin omilla lakimiehillä välttämättä ole lainkaan tarvittavaa osaamista ja tietotaitoa siihen, että osaavat noin ison "ruumiin" irrottaa letkuista menestyksekkäästi konkurssin avulla. Eikä aikaa aikaa perehtyä siihen riittävän nopeasti ja hankkia sitä tarvittavaa osaamista.

Ongelmia voi aiheuttaa sekin, että Uniper on Saksan valtiolle "liian iso" ja "tärkeä" firma päästettäväksi konkurssiin, niin siinä saa samalla sitten vääntää tosissaan myös Saksan valtiota vastaan kun yrittävät ties millä poikkeuslailla, asetuksella tai hallinnollisella määräyksellä estää tai hidastaa sitä konkurssiprosessia.

Suomen valtiota vastaan olen joskus käynyt itsekkin oikeutta asiassa, jossa Suomen valtiolla oli useampien satojen milljoonien eurojen intressi voittaa ne jutut. Voin sanoa että vittumaista hommaa kun kesken oikeusprosessin valtio esimerkiksi muutti niitä lakeja taannehtivasti ja palautti valitukset Helsingin hallinto-oikeudesta tulliin ja nollasi sillä tempulla oikeudenkäyntikulunsa. Lopulta KHO:ssa vuosien jälkeen voitin valtion siinä, mutta on kyllä äärimmäisen vaikeaa hommaa käydä valtiota vastaan oikeutta kun muuttelevat takautuvasti sääntöjä kesken "pelin" ja oikeutta joutuu käymään valtion omassa tuomioistuimessa eivätkä tuomarit tahdo uskaltaa päättää asioita valtion tappioksi kun pelkäävät kymmenien tuhansien purkuhakemusten tulvaa.
Mä olen melko varma, että siellä on arvioitu nyt sekä taloudellisesti että juridisesti kaikkia mahdollisia skenaarioita omin ja ”ostovoimin”.
Intressit minimoida jo nyt valtavan kokoisiksi kasvaneet vahingot on varmasti molemmilla yhtiöillä todella isot. Eloonjäämistaistelu sellaisena, kuin ne nyt ovat. Oletan, että silloin on kaikki mahdollinen resurssi käytössä myös lakiasioissa. Pitäisin erikoisena, mikäli Uniperin hakeutuminen konkurssiin ei olisi harkittujen vaihtoehtojen listalla, mutta, mutta… Ainakaan tähän asti sitä ei ole nähty joko kannattavaksi tai mahdolliseksi ratkaisuksi.

Julkisuudessa on käsitelty vaihtoehtoina vain pilkkomista ja osittaista kansallistamista, konkurssia ja kansallistamista kokonaan. Näistä ensimmäinen on Fortumille parhaimmillaan erinomainen, toinen siedettävä mutta kallis, kolmas katastrofi ja äärimmäisen kallis.

Neljättä vaihtoehtoa, Uniperin säilyttämistä ja Saksan tulemista mukaan suoraksi omistajaksi jollakin yhdessä sovitulla hinnalla ja osuudella (suunnattu anti), missä kaikkien nykyisten omistajien tilanne tietenkin heikkenee, on käsitelty meillä vähäisesti - itse pitäisin sitä todennäköisimpänä ratkaisuna.

Vaikeaksi asian tekee poliitikkojen ja politiikan mukanaolo, samoin toimiala ja luonnolliset monopolit. Poliittisesta arvioinnista nyt näyttäisi kaikilla osapuolilla (Fortum, Uniper, Suomi, Saksa) olevan aika huonot näytöt.
 
Viimeksi muokattu:
Tuppurainen kertoi uusimmat näkymyksensä A-Studiossa

 
Tuppurainen kertoi uusimmat näkymyksensä A-Studiossa

No sanoiko mitään vai toisteliko paperilta samaa kuin tähänkin asti?
 
"Perähikiän Lelu ja Lakritsi" menolta se ainakin tähän astisten näyttöjen perusteella Fortumilla ja Uniperilla vaikuttaa.

Ei niillä Fortumin ja Uniperin omilla lakimiehillä välttämättä ole lainkaan tarvittavaa osaamista ja tietotaitoa siihen, että osaavat noin ison "ruumiin" irrottaa letkuista menestyksekkäästi konkurssin avulla. Eikä aikaa aikaa perehtyä siihen riittävän nopeasti ja hankkia sitä tarvittavaa osaamista.
Iso firma, ja tiettävästi ei ole missään konsulttitoimistojen boikoitissa.
Jos tarkoitat menestyksekkäällä jotain sellaista romaanien taikatemppua missä velat jätetään maksamatta, mutta varat, voimat itsellä, niin totta.
 
Tuppurainen kertoi uusimmat näkymyksensä A-Studiossa


Vähän referaattia soisi tehdä, ettei mene vain linkkien postaamiseksi.
 
Ministeri Tuppurainenhan on nyt eduskunnassa Talousvaliokunnan kuulemisessa.
”Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) sanoo, että talousvaliokunta haluaa selvyyden siitä, miten suomalaisten veronmaksajien etua puolustetaan ja millaisia neuvottelutuloksia on mahdollista saavuttaa, jotta voidaan minimoida veronmaksajille koituvat vahingot.”

Normaaliin viime vuosien tapaan joku poliitikko varmaan vuotaa tilanteen vielä tämän päivän aikana jollekin luottotoimittajalleen… jos ei, niin silloin ollaan oikeasti vakavan äärellä.
 
Normaaliin viime vuosien tapaan joku poliitikko varmaan vuotaa tilanteen vielä tämän päivän aikana jollekin luottotoimittajalleen… jos ei, niin silloin ollaan oikeasti vakavan äärellä.
Eikä se aamuu-uutisissa varoittanut riskosseuraamuksista. Sisäpiiri on laajennettua koskeen kaikkia jotka sisäpiiritiedon äärellä.
 
Eikä se aamuu-uutisissa varoittanut riskosseuraamuksista. Sisäpiiri on laajennettua koskeen kaikkia jotka sisäpiiritiedon äärellä.
Tietysti varoitti. Ja valiokuntaneuvos varoittaa jäseniä varmaan vielä siellä valiokuntakuulemisessakin.
(Mutta vuodettiinhan se hävittäjäkauppakin toimittaja Lauri Nurmelle jokunen päivä etukäteen…)
 
klo 12:05: Tiesikö valtio etukäteen kahdeksan miljardin rahoituksesta Uniperille, IL tenttaa ministeriltä. - Omistajaohjausta on informoitu asiasta, Tuppurainen kommentoi kahdeksan miljardin rahoitusta Uniperille. Ennen vai jälkeen rahoituksen, kysytään, Tuppurainen vastaa että "on informoitu". - Tähän käytetään kaikki aika. Neuvottelut ovat nyt asia numero yksi. Haetaan ratkaisua, joka olisi kaikkien osapuolten hyväksyttäväksi.
Hieman hymyilytti. Eli on tiedetty todennäköisesti ja 8 miljardia pörähti sen kummempia kyseenalaistamatta. Suomen vuosibudjetti taisi olla jotain 50-60 miljardia että vähän kummallista ettei yhtään nostanut kulmakarvoja.
 
Hieman hymyilytti. Eli on tiedetty todennäköisesti ja 8 miljardia pörähti sen kummempia kyseenalaistamatta. Suomen vuosibudjetti taisi olla jotain 50-60 miljardia että vähän kummallista ettei yhtään nostanut kulmakarvoja.
Tätä ennen vai jälkeen -kysymystä tivattiin todella moneen kertaan, mutta ei suostunut vastaamaan. Oletettavasti siis vastaus on se tilanteen kannalta epäedullisempi vaihtoehto.
 
Tätä ennen vai jälkeen -kysymystä tivattiin todella moneen kertaan, mutta ei suostunut vastaamaan. Oletettavasti siis vastaus on se tilanteen kannalta epäedullisempi vaihtoehto.
Kyllä, eli on tiedetty etukäteen tai ainakin informaatio on tullut. Se on sitten toinen juttu miten siihen on reagoitu tai onko edes sen kummemmin noteerattu koko asiaa.
 
Kyllä, eli on tiedetty etukäteen tai ainakin informaatio on tullut. Se on sitten toinen juttu miten siihen on reagoitu tai onko edes sen kummemmin noteerattu koko asiaa.
Reagoitiin istuttamalla maaliskuun yhtiökokouksessa omistajaohjausyksikön päällikkö Fortumin hallitukseen.
Se on sieltä järeimmästä mahdollisesta päästä toimenpiteitä, ainoastaan hpj:n ja toimarin vaihto olisi vielä järeämpiä.
 
Muuten, Kokoomuksen ryhmäjohtajalta kysyttiin juuri ennen talousvaliokunnan kokoushuoneeseen astumista, onko Fortumin paikka pörssissä?
"Tätä pitää nyt harkita, kyse ei ole vain Fortumista, Neste, Finnair... toistaiseksi on ollut laaja yhteisymmärrys siitä että tää on vähiten huono kompromissi"
"..mut sit on myös kysymys onks tää riskienhallinta parhaalla tolalla tällasessa asetelmassa kun nyt nähdään"
Aletaanko nyt nähdä esimerkiksi nämä firmat Suomen turvallisuus- ja ulkopolitiikankin kannalta sellaisiksi, että valtion omistukseen siirtymistä harkittaisiin jo niillä perusteillakin ja vimeisenä niittinä Fortum/Uniper tapaus?
 
Viimeksi muokattu:
Muuten, Kokoomuksen ryhmäjohtajalta kysyttiin juuri ennen talousvaliokunnan kokoushuoneeseen astumista, onko Fortumin paikka pörssissä?
"Tätä pitää nyt harkita, kyse ei ole vain Fortumista, Neste, Finnair... toistaiseksi on ollut laaja yhteisymmärrys siitä että tää on vähiten huono kompromissi"
"..mut sit on myös kysymys onks tää riskienhallinta parhaalla tolalla tällasessa asetelmassa kun nyt nähdään"
Aletaanko nyt nähdä esimerkiksi nämä firmat Suomen turvallisuus- ja ulkopolitiikankin kannalta sellaisiksi, että valtion omistukseen siirtymistä harkittaisiin jo niillä perusteillakin ja vimeisenä niittinä Fortum/Uniper tapaus?
Heh. Nimenomaan Kokoomuksen ;)
Kriisit saa näemmä selkärankareaktiona suomalaiset poliitikot kääntymään takaisin Kekkoslovakialaiseen ajatteluun alta aikayksikön.
 
Mä en oikein ymmärrä miksi tämä 8 mrd on niin iso juttu. Ei kai noi valtion kassasta ole tullut?
Valtio omistaa n. puolet Fortumista.

Toki selkeämpää lähestyä asiaa yhtiön kannalta, sitä ei vielä tiedetä oliko tuo fiksu, ok, vai huono pääomitus.

Siitä riippuu miten se vaikuttaa Forttumiin ja sitä kautta omistajiin.

Eli lähinnä yhitön markkina-arvoon ja osinkotuottoihin. Omistajiin iskee lyhytaikaisesti rajuimmin jos joutuvat pääomittaan, mutta sillä linkki tuohon, mutta ei suora viiva.
 
Mä en oikein ymmärrä miksi tämä 8 mrd on niin iso juttu. Ei kai noi valtion kassasta ole tullut?
Fortum taitaa olla suurin osingonmaksaja valtiolle. Kyse siis satojen miljoonien vuosittaisesta potista mikä jää saamatta mikäli fortum laitetaan maksajaksi. Lisäksi fortumia ei voida päästää konkurssiin, joten siinä kohtaa maksaja on valtio.
 
Heh. Nimenomaan Kokoomuksen ;)
Kriisit saa näemmä selkärankareaktiona suomalaiset poliitikot kääntymään takaisin Kekkoslovakialaiseen ajatteluun alta aikayksikön.
Kokoomukselta kyllä merkittävää pohdintaa ja suunnan muutosta. Voisi tuon nähdä piikkinä myös edeltäjiensä suuntaa samassa puolueessa, jotka ovat olleet yrityksiä myymässä. Noiden firmojen listaan voinee lisätä myös sähköverkkoja operoivat tahot, Caruna esimerkiksi.

Mä en oikein ymmärrä miksi tämä 8 mrd on niin iso juttu. Ei kai noi valtion kassasta ole tullut?
Valtion enemmistöomistama yritys, joka laittaa ~12% suomen valtion budjettia vastaavan määrän rahaa Saksalaisten kaasuasiakkaiden kaasun hinnan subventointiin.
 
Siis kyllä mä tiedän, että valtio omistaa Fortumia. Mutta mitä olisi pitänyt tehdä? Ylimääräinen yhtiökokous jossa hallitus vaihtoon?
 
Mä en oikein ymmärrä miksi tämä 8 mrd on niin iso juttu. Ei kai noi valtion kassasta ole tullut?

Kyllä se 8000 miljoonaa euroa tahtoo olla iso juttu Suomen kokoiselle valtiolle varsinkin.

Valtio omistaa Fortumista 51 prosenttia ja sitten eläkeyhtiöt ja vakuutusfirmat varmaan kymmenisen prosenttia siihen päälle.

Eli puolet tuosta 8 miljardista eurosta on suoraan pois Suomen valtiolta. Sitten Fortumin kurssi ottanut myös osumaa toisen mokoman ja sitä kautta saman verran tullut tappiota valtiolle.

Uniperin osalta Fortum olisi selvinnyt maksimissaan 7 miljardin euron tappioille eli sillä mitä siihen sijoitti muutama vuosi sitten kun olisi jättänyt Uniperin ilman 8 miljardin euron tukea vuodenvaihteessa 2022 ja antanut mennä sen vaikka konkurssiin.

Nyt sitten tuplasivat mahdollisen tappion siitä omaa hölmöyttään.
 
Saksalaisen Handelsblatt:n mukaan Fortumin tavoitteen mukainen Uniperin pilkkominen eli pelkän kaasuliiketoiminnan irroittaminen ja kansallistaminen on saamassa miljardien, ja jopa viiden miljardin hintalapun.


 
Viimeksi muokattu:
Uniperin ja Fortumin osakket pomppasi ~11% ja ~5,5% aloitukseen verrattuna iltapäivällä. Mistähän nyt tuulee? Nordstreamin uudellen käynnistyksestä huhuja liikkeellä vai jotakin muuta tietoa neuvotteluista vuotanut?

Parin lähteen mukaan Ilmeisesti Nord Streamin toiminta jatkuu torstaina sanoo Reuters.

" Russian gas flows via the Nord Stream 1 pipeline are seen restarting on time on Thursday after the completion of scheduled maintenance, two sources familiar with the export plans told Reuters. "

 
Viimeksi muokattu:
Uniperin ja Fortumin osakket pomppasi ~11% ja ~5,5% aloitukseen verrattuna iltapäivällä. Mistähän nyt tuulee? Nordstreamin uudellen käynnistyksestä huhuja liikkeellä vai jotakin muuta tietoa neuvotteluista vuotanut?
Markkinat hinnoittelee varmaan juuri tuon ylläolevan perusteella. Uniperin pilkkominen kun on juurikin se Fortumin (ja omistajien) tavoittelema ratkaisu.
 
Saksalaisen Handelsblatt:n mukaan Fortumin tavoitteen mukainen Uniperin pilkkominen eli pelkän kaasuliiketoiminnan irroittaminen ja kansallistaminen on saamassa miljardien, ja jopa viiden miljardin hintalapun.



Uniperin vesi- ja ydinvoimaloiden arvo on arviolta noin kymmenen miljardin euron luokassa.

Sitten taas ne Saksan maakaasuliiketoiminta ja saksalainen hiilivoima on ne ongelmat joiden tappioita kukaan ei oikein halua ottaa kantaakseen.

Uniperin markkina-arvo on pörssikursista laskettuna noin 3 miljardia euroa.

Periaatteessa noiden Uniperin vesi- ja ydinvoimaloiden ostaminen hintaan 5 miljardia euroa olisi kannattavaa Fortumille. Myydäänkö ne sitten sillä hinnalla Fortumille vai jääkö ne sillä Fortumin korvauksella Uniper firmalle josta Fortum omistaa jatkossakin sen 78 prosenttia ja sillä nykyinen Uniper pääsee vain eroon niistä kaasupisneksistä?

Sitten kysymysmerkki on se, että miten se 8 miljardin euron velalle ja pääomatuelle käy, jonka Fortum maksoi vuoden vaihteessa Uniperille ja kuka maksaa ne 2+2 miljardin euron hätälainat Saksan valtiolta? Ja mitä vakuuksia niille Fortumin lainoille on vuoden vaihteessa saatu Uniperiltä?

Ja Uniperin varastoissa olevan kaasun arvokin taitaa olla vielä enemmän mitä Uniperin markkina-arvo pörssikurssin mukaan on.

Kysymys on nyt siitä, että onko kannattavampaa Fortumin ottaa Uniperistä se 15 miljardin euron tappio ja hakea koko Uniper konkurssiin ja saada kenties vielä miljardia tai useampi takaisin niistä vakuudellisistä 8 miljardin euron lainoista? Vai onko kannattavampaa laittaa siihen vielä 5 miljardia euroa lisää rahaa entisen 15 miljardin euron päälle ja saada sillä ne 10 milljardin euron arvoiset vesi- ja ydinvoimalat ja ottaa mahdollisesti kannettavakseen ne 12 miljardin euron lainat Uniperilta joista omaa lainaa on se 8 miljardia euroa.

Suuruusluokka taitaa olla molemmissa vaihtoehdoissa, että Fortumin tappio Uniper pisneksistä tulee olemaan 10-15 miljardin euron välillä. Puuttuu ne tarpeelliset tiedot vakuuksista mitä saatu vuoden vaihteessa ja mitkä on tuon Saksan 5 miljardin euron ehdotuksen ehdot, niin ei voi tarkkaan arvioida ja laskea.

Fortumin oma pääoma 31.03.2022 oli 8,05 miljardia. Fortumin oma tase ei tule kestämään tuollaista 10-15 miljardin tappion alaskirjaamista. Eikä roskalainaluokan Fortumilla ole mahdollista saada markkinoilta sitä 5 miljardia euroa sen päälle vielä.

Eli Suomen valtion ja veronmaksajien kukkarolle on pian Fortum tulossa. Missään nimessä Fortumille valtio ei saa lahjoittaa ilmaista rahaa vaan sen Fortumin osakkeenomistajien sijoittajavastuun pitää antaa toteutua täysimääräisenä, jolloin Fortumin osakkeen arvo painuu nollan lähelle. Sen nollaa lähestyvän osakekurssin perusteella voi sitten Fortum tarjota osakkeenomistajille sen suunnatun annin, jolla se kerää sen 10+ miljardia euroa lisää pääomaa. Toki siihen antiin voi kaikki muutkin vanhat omistajat lähteä vaikka en usko että kiinnostusta siellä on. Sen uuden annin osakkeiden osuus Fortumin koko markkina-arvosta on luokkaa 95+ prosenttia eli se Fortumin nykyisten osakkeiden osuus laimenee sinne luokkaan alle kymmenesosa nykyisestä. Nehän Fortumia omistavat eläkevakuutusyhtiöt ja muut suursijoittajat lobbaavat nyt taatusti kaikilla mahdollisilla resursseilla sen puolesta ettei noin toimittaisi vaan omat tappiot saisi pistettyä veronmaksajien piikkiin Suomessa ja valtio lahjoittaisi Fortumille sen 10+ miljardia euroa ilmaista rahaa. Siitä lahjarahasta 49 prosenttia päätyisi suoran koiran persuuksiin kun se menisi suoraan Fortumin yksityisten osakkeenomistajien taskuun. Kyseessä olisi härskein verorahojen puhallus Suomessa sitten 1990-luvun alun roskapankkien ja siihen ettei osakkeenomistajilta vaadittu sijoittajavastuun toteutumista ja pankkiosakkeiden arvoa "nollattu" ennen verorahojen pumppaamista pankkien hyväksi.
 
Veikkaan että mitään kaasua ei heru elokuussa. Sakasalaiset hiiliproomut jumittavat jokiin, joiden vedenpinnat ovat liian matalalla. Näyttää noin 0/5 settingeiltä Saksan osalta.

En ihmettelisi, jos alkaisi kuulua juttuja Saksasta, että ydinkaukolämpö ei välttämättä olisikaan huono idea heidän mielestään. :beye:
 
Veikkaan että mitään kaasua ei heru elokuussa. Sakasalaiset hiiliproomut jumittavat jokiin, joiden vedenpinnat ovat liian matalalla. Näyttää noin 0/5 settingeiltä Saksan osalta.

En ihmettelisi, jos alkaisi kuulua juttuja Saksasta, että ydinkaukolämpö ei välttämättä olisikaan huono idea heidän mielestään. :beye:

Oma veikkaus on, että Putin vääntää kaasuhanan osittain auki. Myymällä vaikka 20 prosenttia aiemmasta kaasumäärästä markkinahintaan eniten maksavalle Venäjä saa kaasumyynnistä isommat rahat mitä ennen sotaa. Ja se 20 prosenttia aiemmasta kaasumäärästä ei riitä oikein mihinkään vaan Saksan talous ottaa osumaa urakalla ja ihmiset palelevat koleissa asunnoissaan.

Venäjän osuus Saksan maakaasusta oli 55 prosenttia ennen sotaa. Eli siitä jos tingitään se 80 prosenttia, niin Saksa saa sotaa edeltäneen ajan kaasumäärästä enää 56 prosenttia mukaan luettuna Venäjän kaasu ja muualta tuleva kaasu. Eli vaje on 44 prosenttia. Sitä määrää on mahdoton paikata vuodessa tai edes kahdessa tuonnilla muualta.
 
Veikkaan että mitään kaasua ei heru elokuussa. Sakasalaiset hiiliproomut jumittavat jokiin, joiden vedenpinnat ovat liian matalalla. Näyttää noin 0/5 settingeiltä Saksan osalta.

En ihmettelisi, jos alkaisi kuulua juttuja Saksasta, että ydinkaukolämpö ei välttämättä olisikaan huono idea heidän mielestään. :beye:
Kuului jo. Tässä lomalla sadepäivänä mökillä kun ei muutakaan tekemistä ole, niin katsellut uutis- ja talouskanavia.
Saksassa sähköyhtiöt on eilen määrätty tekemään verkoille stressitestit, selvitetään myös, onko alasajettava ydinvoimaloita mahdollista jatkaa pitempään vuoden tai edes esim. kolmen kuukauden jatkoluvalla.
 
Oma veikkaus on, että Putin vääntää kaasuhanan osittain auki. Myymällä vaikka 20 prosenttia aiemmasta kaasumäärästä markkinahintaan eniten maksavalle Venäjä saa kaasumyynnistä isommat rahat mitä ennen sotaa. Ja se 20 prosenttia aiemmasta kaasumäärästä ei riitä oikein mihinkään vaan Saksan talous ottaa osumaa urakalla ja ihmiset palelevat koleissa asunnoissaan.

Venäjän osuus Saksan maakaasusta oli 55 prosenttia ennen sotaa. Eli siitä jos tingitään se 80 prosenttia, niin Saksa saa sotaa edeltäneen ajan kaasumäärästä enää 56 prosenttia mukaan luettuna Venäjän kaasu ja muualta tuleva kaasu. Eli vaje on 44 prosenttia. Sitä määrää on mahdoton paikata vuodessa tai edes kahdessa tuonnilla muualta.
Neljääkymmentä prosenttia veikataan.
 
Neljääkymmentä prosenttia veikataan.

Uniperin tappioita tämä ei tule lopettamaan vaikka kaasua virtaisi 40 prosenttia normaalista määrästä Venäjältä.

Venäjä taisi ilmoittaa Uniperille viime viikolla, että force majeure eli ylivoimainen este perusteella kaasua ei enää tipu aiempaa määrää joka sopimuksen mukaan tulisi. Sitä en tiedä sanoivatko samalla kaasun hintasopimuksen irti, että saavat kaikesta Saksaan nyt toimitettavasta kaasusta perittyä nykyistä saksalaista markkinahintaa.

Eli se Uniperin tappiotahti taitaa pysyä vähintään sillä 40 miljoonaa euroa vuorokaudessa tasolla jatkossakin ellei sitten kasva ihan uusille luvuille. Käsittääkseni se tappiotahti kasvaa ihan uusille luvuille jos kaikesta Venäjältä ostamastaan kaasusta Uniper joutuu maksamaan jatkossa nykyisen markkinahinnan.
 
Uniperin tappioita tämä ei tule lopettamaan vaikka kaasua virtaisi 40 prosenttia normaalista määrästä Venäjältä.

Venäjä taisi ilmoittaa Uniperille viime viikolla, että force majeure eli ylivoimainen este perusteella kaasua ei enää tipu aiempaa määrää joka sopimuksen mukaan tulisi. Sitä en tiedä sanoivatko samalla kaasun hintasopimuksen irti, että saavat kaikesta Saksaan nyt toimitettavasta kaasusta perittyä nykyistä saksalaista markkinahintaa.

Eli se Uniperin tappiotahti taitaa pysyä vähintään sillä 40 miljoonaa euroa vuorokaudessa tasolla jatkossakin ellei sitten kasva ihan uusille luvuille. Käsittääkseni se tappiotahti kasvaa ihan uusille luvuille jos kaikesta Venäjältä ostamastaan kaasusta Uniper joutuu maksamaan jatkossa nykyisen markkinahinnan.
Force majoure tulkittiin painostukseksi saada Kanadasta se turbiini huollosta. Ko. kirje saikin Saksan ministerin ottamaan yhteyttä Siemensiin ja turbiinin lentokoneeseen, joten se oli iigoreilta onnistunut manööveri.
 
Vaikuttaakohan Saksan haluttomuuteen julistaa force majeure Uniperin johdannaiset? Jos tuossa sadan miljardin salkussa on kaasujohdannaisia, on selvää että isot sijoittajat toivoo että Uniper menee konkkaan tai sopimuksista pääsee jollain muulla keinolla irti.

Se 10 miljardiahan tarvittiin juuri koska johdannaisten riskien takia tuli margin call.
 
Onkohan johdannaisia edes käytetty Venäjän kaasuun? Jos ostohinta on ollut kiinteä ja myynti hinta kiinteä ei käsittääkseni ole tarvinnut positioita suojata ollenkaan? Ainakin Q1 pressin mukaan johdannaiset ovat saamapuolella (current+non current) olleet noin 140bEUR ja velkapuolella noin saman verran johdannaisia. Johdannaisethan on IFRS9 mukaan arvostettu käypään arvoon (mark to market accounting) eli nuo rahat olisi markkinoilta saanut/joutunut maksamaan Q1 lopussa jos kaikki olisi realisoitu.

Linkki pressiin https://www.uniper.energy/sites/def...03_Q1_2022_Uniper_Quarterly_Statement_pro.pdf
 
Liittynee jonkin verran tämän ketjun aiheeseen.

Ranska käynnistää suuren Edf-energiayhtiön kansallistamisoperaation. Ostotarjous on 12 euroa osakkeelta, joka on selvästi yli 5 vuoden keskiarvon. Ranskan valtiolla on jo ennestään 83,9% omistus.

Pitkäaikaisena sijoituksena Edf vaikuttaa olleen kehno sijoitus osakeomistajille. Vuosien 2005-2010 25-73 euron hinnoista on tultu rajusti alaspäin.


 
Onkohan johdannaisia edes käytetty Venäjän kaasuun? Jos ostohinta on ollut kiinteä ja myynti hinta kiinteä ei käsittääkseni ole tarvinnut positioita suojata ollenkaan? Ainakin Q1 pressin mukaan johdannaiset ovat saamapuolella (current+non current) olleet noin 140bEUR ja velkapuolella noin saman verran johdannaisia. Johdannaisethan on IFRS9 mukaan arvostettu käypään arvoon (mark to market accounting) eli nuo rahat olisi markkinoilta saanut/joutunut maksamaan Q1 lopussa jos kaikki olisi realisoitu.

Linkki pressiin https://www.uniper.energy/sites/def...03_Q1_2022_Uniper_Quarterly_Statement_pro.pdf
Oishan se tosiaan kiva tietää mitä sieltä löytyy. Mut lienee tuossa muutakin kuin sisäpolitiikka taustalla, vaikea ajatella että rahaa voisi tuohon yhtiöön kovin kauaa pumpata ja toivoa että tilanne muuttuisi. =)
 
Liittynee jonkin verran tämän ketjun aiheeseen.

Ranska käynnistää suuren Edf-energiayhtiön kansallistamisoperaation. Ostotarjous on 12 euroa osakkeelta, joka on selvästi yli 5 vuoden keskiarvon. Ranskan valtiolla on jo ennestään 83,9% omistus.

Pitkäaikaisena sijoituksena Edf vaikuttaa olleen kehno sijoitus osakeomistajille. Vuosien 2005-2010 25-73 euron hinnoista on tultu rajusti alaspäin.
2016 asti tuo oli hyvä, tasainen ja luotettava osinkokone. Luulisi monen luopuneen sen jälkeisissä turbulensseissa.
 
Onko jollakin tällä palstalla tietoa siitä, että miten monta prosenttia talvella tarvittavasta kaasun määrästä Saksa voi saada muita reittejä jos Venäjän kaasuhana pysyy kiinni?
Vastaanpa tähän uudestaan kun sattui silmiin jonkinlaista arviota tästä. Bruegelin artikkeli on tämän kuun alusta ja siinä on otettu huomioon ensi talveen mennessä rakenteilla olevat korvaavat kaasun lähteet. Tässä artikkelissa arvioidaan että Saksssa pitäisi vähentää kaasunkäyttöä ~29% jos venäjältä ei tule kaasua ollenkaan. EU-maiden keskiarvo kaasunkäytön vähentämiselle samassa tilanteessa on ~15%.

Tänään julkaistaan EU-komission suositukset energian säästämiseksi ja näiden pohjalta EU:n energiaministerit kokoontuvat 27. päivä tässä kuussa. Voi olla että suositusten pohjalta tedään vielä maakohtaisia tai jopa EU:n laajuisia määräyksiä.

 
Viimeksi muokattu:
Vastaanpa tähän uudestaan kun sattui silmiin jonkinlaista arviota tästä. Bruegelin artikkeli on tämän kuun alusta ja siinä on otettu huomioon ensi talveen mennessä rakenteilla olevat korvaavat kaasun lähteet. Tässä artikkelissa arvioidaan että Saksssa pitäisi vähentää kaasunkäyttöä ~29% jos venäjältä ei tule kaasua ollenkaan. EU-maiden keskiarvo kaasunkäytön vähentämiselle samassa tilanteessa on ~15%.

Tänään julkaistaan EU-komission suositukset energian säästämiseksi ja näiden pohjalta EU:n energiaministerit kokoontuvat 27. päivä tässä kuussa. Voi olla että suositusten pohjalta tedään vielä maakohtaisia tai jopa EU:n laajuisia määräyksiä.
Tuossa näytti olevan arvioitu kaasuvarastojem taso 1. heinäkuun mukaan. Nythän esim. Saksa (Uniper) jo polttaa koko ajan talvivarastojaan tyhjäksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom