• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
747
Olen lukenut verkosta myös vuodatuksia, joissa harmitellaan tai kadutaan kovaan työntekoon ja rahantekoon menetettyjä nuoruusvuosia, kun ikää onkin 50+v ja on muita sisältöjä.

Mielelläni kuulen, miten FIRE on käytännöllistä, kun se ei tuota mitään.
Eipä kaduta 300 tunnin kuukaudet enää, kun olin velaton jo reiluna 3-kymppisenä. Nyt on mukava ja varma työ eikä tarvetta ylitöille.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 343
FIREttäjän veronmaksuista niin mä olen maksanut tänä vuonna (ennakko)veroja 700k$. Jos olisin verovelvollinen suomessa niin veroja olisi mennyt noin 290k$ enemmän. Toisaalta jos olisin muuttanut paikalliseen veroparatiisiin(puerto rico) niin verokuorma olisi noin 260k$ vähemmän.

Ei verojen maksaminen syletä niin paljon, että maksimit tekisi verosuunnittelua. Kyseenalaistan näkemykset ettei FIREttäjä tuottaisi mitään. Pelkästään erittäin kapeasti verotuloja katsomalla firettäjän vaikutus yhteiskunnan kassaan voi olla iso.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
747
FIREttäjän veronmaksuista niin mä olen maksanut tänä vuonna (ennakko)veroja 700k$. Jos olisin verovelvollinen suomessa niin veroja olisi mennyt noin 290k$ enemmän. Toisaalta jos olisin muuttanut paikalliseen veroparatiisiin(puerto rico) niin verokuorma olisi noin 260k$ vähemmän.

Ei verojen maksaminen syletä niin paljon, että maksimit tekisi verosuunnittelua. Kyseenalaistan näkemykset ettei FIREttäjä tuottaisi mitään. Pelkästään erittäin kapeasti verotuloja katsomalla firettäjän vaikutus yhteiskunnan kassaan voi olla iso.
Minua raivostuttaa sitä enemmän verotus mitä enemmän on ollut tuloja. Välttelen niitä aina kun voin pienissäkin asioissa, koska verotuloja valuu liikaa poppaukoille. Rypsiöljylläkin olen ajanut kun halvalla sai. Viinan juonnin lopettamisen ilona on myös ähäkutti eipä valtio saa veroa-ilo. Kaikki olennainen kun on jo ostettuna, ovat kulungit pienet ja jossain vaiheessa tulee siirtymä 4 ja sitten 3-päivän työviikkoon. Mutta viihdyn niin hyvin juuri nyt, että ei ole kiirettä.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 399
Itse tulee säästettyä isoja summia kun kirjat Viroon laitoin. 20% vs 34% on iso ero pääomatuloissa. Tuo 20% on just sen verran pieni että ei jaksa alkaa enempää kikkailla ja mikäs siinä hyvää maata tukea.
Edit: Virossa kikkailu olisi yllättävän helppoa, oma firma pystyyn ja taitaa olla ainoa EU maa jossa tuotosta ei tartte maksaa Veroja jos ne käyttää firman sisällä. Eli pystyisi ostamaan asuntoa, autoa, ruokaa yms firman nimissä. Tätä harkitsin mutta ei tässä kuitenkaan kädestä suuhun eletä joten tuo 20% menkööt Viron tukemiseen. Ja jotta pysyy sosiaaliturvassa, voi itselleen maksaa sen 500€/kk palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 343
Paikallinen pääomavero on progressiivinen. Jos olisi vähemmän tuloja niin veroprosentti jäisi naurettavan pieneksi. Tyyliin 50ke palkkatulo + 50ke voittoa pääomatuloista menis veroa: 6k, 12%. Palkkatuloa sen vuoksi, että tietynlaiset osingot menee palkkatulona. Toki tuohon päälle hyvä vakuutus terveyshommiin 5k/vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 601
Muutama fakta:

Työt eivät koskaan jakaudu tasaisesti kaikille, ei edes muurahaispesässä. Sama varallisuuden kanssa.

Työllisten määrä tulee länsimaissa yleisesti laskemaan johtuen ikäjakaumasta ja siitä että kaikille ei vaan riitä töitä kun automatisointi ja AI etenee.

Se miten FIRE (henkilön itsensä kovalla työllä tai tuurilla saavuttamana) vaikuttaa tähän kokonaisuuteen on kärpäsen paska ja mielestäni siitä ei edes kannata keskustella. Ei ainakaan tässä ketjussa.

En allekirjoita soundmodelin kaikkia ideoita mutta arvostan hänen keskusteluun tuomaa erikoista näkökulmaa ja jonkinlaista out-of-box ajattelua. Välillä on vaan vähän vaikea pysyä mukana mitä hän tarkoittaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 637
Viestejä
4 311 313
Jäsenet
71 881
Uusin jäsen
Musketti

Hinta.fi

Ylös Bottom