FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
723
C. Suomen laki on niin että jos et ole ansiosidonnaisella työttömyysrahalla niin silloin vaikuttaa kaikki muut tulot sinun hakemukseen. Koska olet FIRE ehdokas todennäköisesti sinulla on joko huomattavia pääomatuloja esim. indeksi rahastot, osakkeet, vuokratuotot ja muut lailliset tuotot mitä nyt onkaan jotka ei ole työssä olemista.
D. Kela sanooa ahaa sinulla on tämä n summa pääoma tuloa sinun KELA työttömyystuki on 0 euroa.

Sinä vaiheessa kun et saa yhtään mitään sosiaali tai KELA tukia (lukuunottamatta KELA sairas korvauksia jotka on erikseen tästä), tai työtuloja ei kassa tuloja niin se FIRE oleminen on ylättävän haastavaa. Tietysti jos saat eläkettä niin ehkä tätä ongelmaa ei ole, mutta minusta idea oli FIRE selvästi ennen normaalia eläkeikää.

Ok mutta vaikka en käytä 5 tähden hotelleja niin ei minua innosta joku low budget elämä jos on FIRE kyseesssä. Ainakin sellainen elintaso mitä keskiverto suomalaisella on jolla on ok/hyvä työpaikka.
Homma nyt vaan valitettavasti menee niin, että ihan pienellä osakesalkulla ei FIREttäminen Suomessa ole mahdollista. Aika harva täällä kuitenkaan saa niin paljon pääomatuloja, että homma ihan oikeasti toimii. Jos pitää miettiä sellaisia asioita kuin KELA, toimeentulotuki tai peruspäiväraha, niin se ei ole mitään oikeaoppista FIREttämistä.

Eikä se myöskään ole mikään kansalaisoikeus, että jokaisella pitäisi olla mahdollisuus johonkin muuhun kuin low budjet elämään. Käytännössä ketä vaan Suomessa voi elää elämää, jossa pakollisten menojen (vuokra + vesi + sähkö + lääkkeet) jälkeen käteen se 491 euroa. Mutta jos ensin joudut tekemään 20 vuotta töitä, että saat kasaan osakesalkun, joka tuottaa 1000 euroa kuukaudessa, niin se on taloudellisti aika plus miinus nolla, koska saman elintason saa ihan perustoimeentulon kautta. Toki ensimmäisessä vaihtoehdossa on se etu, että silloin et ole KELAn pompoteltavana ja sinulla on kuitenkin ihan mukavan kokoinen osakesalkku siinä vaiheessa, kun pääset eläkkeelle, jolloin tilanne on taas aivan eri, koska pääomatulot eivät vähennä eläkettä.

Mutta toki tilannetta voi myös itse optimoida täysin laillisesti. Mikään ei estä sijoittamasta varallisuutta indeksirahastoon, joka ei maksa tuottoa ulos. Tässä on se etu, että varallisuus kyllä jatkaa kasvamista, mutta kertynyt pääoma ei enää vaikuta työmarkkinatukeen tai asumistukeen. Varallisuuden nostaminen tietenkin aiheuttaa pieniä haasteita, eli täysin ongelmaton tämäkään vaihtoehto ei ole. Toimeentulotukea on turha edes yrittää hakea, jos on varallisuutta ihan missä tahansa muodossa.

En ainakaan huomannut, että seuraavista termeistä olisi vielä puhuttu, joten mainitaan nyt nekin. FIREttämisessä asioiden ei toki tarvitse olla täysin mustavalkoisia. Voihan olla, että joku vaan saa tarpeekseen oravanpyörästä, jossa istutaan täysin turhissa palavereissä, deadlinet paukkuu, halvalla pitäisi tehdä hyvää, jne. Pääomatulot eivät kuitenkaan riitä kattamaan kaikkia menoja, jolloin voi tehdä vaikka 10-20 tuntia viikossa jotain helppoa duunia, missä ei tarvitse ottaa mitään ylinmääräistä stressiä ja tienata vähän extraa. Tätä vaihtoehtoa kutsutaan Barista FIREksi.

Maailmalla käytetään myös termejä Lean FIRE, joka on juurikin tuollainen 1000 euron budjettivaihtoehto. Suomessa tuo on hieman haasteellinen kategoria, koska kuten aikaisemmin oli jo juttua, niin tähän on jokaisella mahdollisuus ilman mitään osakesalkkua, koska toimeentulotuki, koska asumistuki, koska työmarkkinatuki, jne.

Fat FIRE on se, mihin pyritään. Silloin ei enää olla riippuvaisia järjestelmän tarjoamista tukipalveluista ja tämän lisäksi pystyy elämämään samaa elämää, mitä töissä käyvät kaverit.

Savings Withdrawal Calculator

Tuossa on hyvä laskin, jolla pystyy hieman miettimään, että millaisista summista puhutaan. Itse näkisin, että 500ke 50 vuotiaana olisi jo sellainen mukava summa, minkä riittää oikein hyvin 4 prosentin nettotuotolla. Tuolloin voisi seuraavat 30 vuotta nostaa 2000 euroa kuukaudessa ja 80 vuotiaana olisi vielä melkein 250ke jäljellä. Hauska piirre tässä on se, että jos vaihdetaan 500ke --> 400 ke, niin samoilla spekseillä rahat olisivat loppu 26 vuoden jälkeen. Korkoa korolle efekti on aika voimakas :) Mutta näitä nyt jokainen voi pyöritellä omien lukujen pohjalta.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Ynnäilin tänään omaisuuttani päädyin seuraaviin lukuihin. Asuntolainaa jäljellä 115 000 euroa, sijoitusvarallisuutta 885 000 euroa jonka lisäksi 350 000 euroa odottamassa sijoittamista. Salkun osinkotuotot ovat ensi vuoden ennusteilla yli 3 000 euroa kuussa. Kuukausipalkka bruttona vähän yli 10 000 euroa, lisäksi oletan että seuraavan viiden vuoden aikana saan 200 000 - 500 000 lisää kertaluontoisia pääomatuloja.

Varallisuuteni on kertynyt kaikki kuluvan vuoden aikana joten elintasoinflaatiokaan ei ole vielä iskenyt. Eikä varmaan iskekään, vihaan roinan ostamista. Kuukausikulut ovat luokka 2 500 euroa, eli periaatteessa voisin jo nostaa jalat pöydälle. Rikastuessani olen valitettavasti huomannut että ahneus on rajaton luonnonvara, seuraava tavoite on 2,5 miljoonaa jolla pitäisi irrota 100 000 euron vuositulot 4% tuotolla. Jos sen saavuttaa niin sitten varmaan tähdätään taas ylemmäs.

Vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan nykyomaisuuteni määrää. Nyt kun sen on saavuttanut on olo että tässäkö tämä oli. Mikään ei oikeasti muuttunut, ajan yhä teini-ikäisellä kansanautolla ja teen ruokaostokset Lidlissä. Toisaalta en haluakaan muuttaa montaa asiaa, olen tyytyväinen elämääni. Asia johon voin kuvitella käyttäväni rahaa on laatuajan ostaminen - voin esimerkiksi ulkoistaa kodin remontit ja käyttää rahaa palveluihin joissa tunnen saavani vastinetta rahalle. Perheen kanssa lomailu hieman isommalla budjetilla tai ravintolassa syöminen useammin. Harrastuksiin haluaisin myös käyttää enemmän aikaa.

Ehkä rikastuminen tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle se tarkoittaa lähinnä turvallisuuden tunnetta jos hommat menee mönkään. Omaisuuteni jääkin varmaan jälkipolville. Useimmat tuttavani eivät tiedä tai huomaa vaurastumistani yhtään mistään, rahalla leveily tarkoittaisi minulle henkilökohtaista epäonnistumista. Lakisääteiseen eläkkeeseen on vielä useampi vuosikymmen, 65 vuotiaaksi en sentään aio työelämässä olla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Ynnäilin tänään omaisuuttani päädyin seuraaviin lukuihin. Asuntolainaa jäljellä 115 000 euroa, sijoitusvarallisuutta 885 000 euroa jonka lisäksi 350 000 euroa odottamassa sijoittamista. Salkun osinkotuotot ovat ensi vuoden ennusteilla yli 3 000 euroa kuussa. Kuukausipalkka bruttona vähän yli 10 000 euroa, lisäksi oletan että seuraavan viiden vuoden aikana saan 200 000 - 500 000 lisää kertaluontoisia pääomatuloja.

Varallisuuteni on kertynyt kaikki kuluvan vuoden aikana joten elintasoinflaatiokaan ei ole vielä iskenyt. Eikä varmaan iskekään, vihaan roinan ostamista. Kuukausikulut ovat luokka 2 500 euroa, eli periaatteessa voisin jo nostaa jalat pöydälle. Rikastuessani olen valitettavasti huomannut että ahneus on rajaton luonnonvara, seuraava tavoite on 2,5 miljoonaa jolla pitäisi irrota 100 000 euron vuositulot 4% tuotolla. Jos sen saavuttaa niin sitten varmaan tähdätään taas ylemmäs.

Vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan nykyomaisuuteni määrää. Nyt kun sen on saavuttanut on olo että tässäkö tämä oli. Mikään ei oikeasti muuttunut, ajan yhä teini-ikäisellä kansanautolla ja teen ruokaostokset Lidlissä. Toisaalta en haluakaan muuttaa montaa asiaa, olen tyytyväinen elämääni. Asia johon voin kuvitella käyttäväni rahaa on laatuajan ostaminen - voin esimerkiksi ulkoistaa kodin remontit ja käyttää rahaa palveluihin joissa tunnen saavani vastinetta rahalle. Perheen kanssa lomailu hieman isommalla budjetilla tai ravintolassa syöminen useammin. Harrastuksiin haluaisin myös käyttää enemmän aikaa.

Ehkä rikastuminen tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle se tarkoittaa lähinnä turvallisuuden tunnetta jos hommat menee mönkään. Omaisuuteni jääkin varmaan jälkipolville. Useimmat tuttavani eivät tiedä tai huomaa vaurastumistani yhtään mistään, rahalla leveily tarkoittaisi minulle henkilökohtaista epäonnistumista. Lakisääteiseen eläkkeeseen on vielä useampi vuosikymmen, 65 vuotiaaksi en sentään aio työelämässä olla.
En tiedä montako Aarnion rahakätköä pitää löytää tuollaiseen päästäkseen vuodessa, edes 10k€/kk palkalla. Hienoa joka tapauksessa kuulla että jollain todella hommat rullaa! Kun itse saisi edes joskus sen 10k tilille, niin voisi alkaa miettimään jotakin sijoittamista tms :D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Ynnäilin tänään omaisuuttani päädyin seuraaviin lukuihin. Asuntolainaa jäljellä 115 000 euroa, sijoitusvarallisuutta 885 000 euroa jonka lisäksi 350 000 euroa odottamassa sijoittamista. Salkun osinkotuotot ovat ensi vuoden ennusteilla yli 3 000 euroa kuussa. Kuukausipalkka bruttona vähän yli 10 000 euroa, lisäksi oletan että seuraavan viiden vuoden aikana saan 200 000 - 500 000 lisää kertaluontoisia pääomatuloja.

Varallisuuteni on kertynyt kaikki kuluvan vuoden aikana joten elintasoinflaatiokaan ei ole vielä iskenyt. Eikä varmaan iskekään, vihaan roinan ostamista. Kuukausikulut ovat luokka 2 500 euroa, eli periaatteessa voisin jo nostaa jalat pöydälle. Rikastuessani olen valitettavasti huomannut että ahneus on rajaton luonnonvara, seuraava tavoite on 2,5 miljoonaa jolla pitäisi irrota 100 000 euron vuositulot 4% tuotolla. Jos sen saavuttaa niin sitten varmaan tähdätään taas ylemmäs.

Vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan nykyomaisuuteni määrää. Nyt kun sen on saavuttanut on olo että tässäkö tämä oli. Mikään ei oikeasti muuttunut, ajan yhä teini-ikäisellä kansanautolla ja teen ruokaostokset Lidlissä. Toisaalta en haluakaan muuttaa montaa asiaa, olen tyytyväinen elämääni. Asia johon voin kuvitella käyttäväni rahaa on laatuajan ostaminen - voin esimerkiksi ulkoistaa kodin remontit ja käyttää rahaa palveluihin joissa tunnen saavani vastinetta rahalle. Perheen kanssa lomailu hieman isommalla budjetilla tai ravintolassa syöminen useammin. Harrastuksiin haluaisin myös käyttää enemmän aikaa.

Ehkä rikastuminen tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle se tarkoittaa lähinnä turvallisuuden tunnetta jos hommat menee mönkään. Omaisuuteni jääkin varmaan jälkipolville. Useimmat tuttavani eivät tiedä tai huomaa vaurastumistani yhtään mistään, rahalla leveily tarkoittaisi minulle henkilökohtaista epäonnistumista. Lakisääteiseen eläkkeeseen on vielä useampi vuosikymmen, 65 vuotiaaksi en sentään aio työelämässä olla.
Ihailtava asenne, tuo palveluihin panostaminen. Siitä hyötyy muutkin kuin suuryritysten osakkeenomistajat ja raha jää kotimaahan. Tällä foorumilla tuppaa olemaan meno aika materialistista, toki syystäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
En tiedä montako Aarnion rahakätköä pitää löytää tuollaiseen päästäkseen vuodessa, edes 10k€/kk palkalla. Hienoa joka tapauksessa kuulla että jollain todella hommat rullaa! Kun itse saisi edes joskus sen 10k tilille, niin voisi alkaa miettimään jotakin sijoittamista tms :D
Mikä järki sitä on odottaa? Muutamalla kympillä kuukaudessa aloitat. Ei tosta muuten mitään tuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Ynnäilin tänään omaisuuttani päädyin seuraaviin lukuihin. Asuntolainaa jäljellä 115 000 euroa, sijoitusvarallisuutta 885 000 euroa jonka lisäksi 350 000 euroa odottamassa sijoittamista. Salkun osinkotuotot ovat ensi vuoden ennusteilla yli 3 000 euroa kuussa. Kuukausipalkka bruttona vähän yli 10 000 euroa, lisäksi oletan että seuraavan viiden vuoden aikana saan 200 000 - 500 000 lisää kertaluontoisia pääomatuloja.

Varallisuuteni on kertynyt kaikki kuluvan vuoden aikana joten elintasoinflaatiokaan ei ole vielä iskenyt. Eikä varmaan iskekään, vihaan roinan ostamista. Kuukausikulut ovat luokka 2 500 euroa, eli periaatteessa voisin jo nostaa jalat pöydälle. Rikastuessani olen valitettavasti huomannut että ahneus on rajaton luonnonvara, seuraava tavoite on 2,5 miljoonaa jolla pitäisi irrota 100 000 euron vuositulot 4% tuotolla. Jos sen saavuttaa niin sitten varmaan tähdätään taas ylemmäs.

Vuosi sitten en olisi voinut kuvitellakaan nykyomaisuuteni määrää. Nyt kun sen on saavuttanut on olo että tässäkö tämä oli. Mikään ei oikeasti muuttunut, ajan yhä teini-ikäisellä kansanautolla ja teen ruokaostokset Lidlissä. Toisaalta en haluakaan muuttaa montaa asiaa, olen tyytyväinen elämääni. Asia johon voin kuvitella käyttäväni rahaa on laatuajan ostaminen - voin esimerkiksi ulkoistaa kodin remontit ja käyttää rahaa palveluihin joissa tunnen saavani vastinetta rahalle. Perheen kanssa lomailu hieman isommalla budjetilla tai ravintolassa syöminen useammin. Harrastuksiin haluaisin myös käyttää enemmän aikaa.

Ehkä rikastuminen tarkoittaa eri asioita eri ihmisille, minulle se tarkoittaa lähinnä turvallisuuden tunnetta jos hommat menee mönkään. Omaisuuteni jääkin varmaan jälkipolville. Useimmat tuttavani eivät tiedä tai huomaa vaurastumistani yhtään mistään, rahalla leveily tarkoittaisi minulle henkilökohtaista epäonnistumista. Lakisääteiseen eläkkeeseen on vielä useampi vuosikymmen, 65 vuotiaaksi en sentään aio työelämässä olla.
Jos kerran vapaa-aikaa ja harrastamista kaipaat niin lusit tuon max. 5v ja koppaat nuo 200-500k talteen jonka jälkeen pudotat hohtimet ja alat harrastamaan.

Kuvailemasi kulutustason mukaan voit jo nyt lopettaa hommat ja elää tuotoilla sekä harrastaa mutta jos tollanen summa ”varmaa rahaa” odottaa nurkan takana niin ottaisin pois.

Saako udella mistä rahat ilmestyi kun tuossa on pari mixed signaalia :)? Myit firman ja jäit ”pakolla” töihin sekä covid-dipistä pistit rahat pörssiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 699
Ihailtava asenne, tuo palveluihin panostaminen. Siitä hyötyy muutkin kuin suuryritysten osakkeenomistajat ja raha jää kotimaahan. Tällä foorumilla tuppaa olemaan meno aika materialistista, toki syystäkin.
Avaatko vähän, mitä tarkoitat? Meinaatko, että suuriyrityksen osakkeenomistaja ei panosta palveluihin? Vai että nimimerkki Takaisku ei ole osakkeenomistaja koska ostaa palveluita? Vai mitä ihmettä oikein meinasit? Käyn hitaalla ja meni jotenkin pointti ohi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Avaatko vähän, mitä tarkoitat? Meinaatko, että suuriyrityksen osakkeenomistaja ei panosta palveluihin? Vai että nimimerkki Takaisku ei ole osakkeenomistaja koska ostaa palveluita? Vai mitä ihmettä oikein meinasit? Käyn hitaalla ja meni jotenkin pointti ohi.

Tarkoitin tuota että kun elintasoinflaatio ei ole iskenyt, eikä ole tarvinnut alkaa ostamaan silmittömästi suuryritysten ulkomailla teettämää elektroniikkaromua, niin sen sijaan harkitaan panostamista kotimaassa tuotettaviin palveluihin, joista oletettavasti jää enempi rahaakin sitten pyörimään tänne kotimaahan verojen yms muodossa.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Jos kerran vapaa-aikaa ja harrastamista kaipaat niin lusit tuon max. 5v ja koppaat nuo 200-500k talteen jonka jälkeen pudotat hohtimet ja alat harrastamaan.

Kuvailemasi kulutustason mukaan voit jo nyt lopettaa hommat ja elää tuotoilla sekä harrastaa mutta jos tollanen summa ”varmaa rahaa” odottaa nurkan takana niin ottaisin pois.

Saako udella mistä rahat ilmestyi kun tuossa on pari mixed signaalia :)? Myit firman ja jäit ”pakolla” töihin sekä covid-dipistä pistit rahat pörssiin?
Sanotaanko että tämä ei ole kovin kaukana totuudesta. Paitsi että rahaa alkoi virrata isommalti vasta kesäkuussa joten en päässyt aivan pohjilta ostamaan. Siksi myös osa vielä käteisessä, ajallisen hajautuksen vuoksi. Jos tulee isompi dippi >20% sitten laitan all-in saman tien.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
En tiedä montako Aarnion rahakätköä pitää löytää tuollaiseen päästäkseen vuodessa, edes 10k€/kk palkalla. Hienoa joka tapauksessa kuulla että jollain todella hommat rullaa! Kun itse saisi edes joskus sen 10k tilille, niin voisi alkaa miettimään jotakin sijoittamista tms :D
Ei ole omaisuuteni tullut palkasta vuosikymmeniä säästämällä vaan viimeisen puolen vuoden aikana kombinaatiolla menestynyt yritystoiminta plus yritystoiminnan myynti. Osa rahoista maksetaan myöhemmin sillä ehdolla että jaksan kärvistellä palkollisena pari vuotta.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Tarkoitin tuota että kun elintasoinflaatio ei ole iskenyt, eikä ole tarvinnut alkaa ostamaan silmittömästi suuryritysten ulkomailla teettämää elektroniikkaromua, niin sen sijaan harkitaan panostamista kotimaassa tuotettaviin palveluihin, joista oletettavasti jää enempi rahaakin sitten pyörimään tänne kotimaahan verojen yms muodossa.
Halvan elektroniikkaromun lisäksi listallani mitä asioita en halua riesakseni mm. kesämökki (eli työleiri), moottorikelkka, asuntoauto, iso vene ja urheiluauto. Huoleton on hevoseton poika kuten sanonta kuuluu.

Nyt kun omaisuutta on kertynyt niin tunnen velvollisuudekseni tehdä jotain myös yhteiskunnan hyväksi. Siis sen lisäksi että maksan tänä vuonna reilut 300 000 euroa veroja (alkuperäisessä viestissäni verot on siis jo vähennetty mainitsemistani summista). Mitä se sitten onkaan niin en vielä tiedä. Ehkä lahjoitan rahaa Luonnonperintösäätiölle tai autan nuoria uralla eteenpäin tai jotain muuta.

Kuka tahansa voi vaurastua, jos on pitkään yrittäjänä skaalautuvalla bisnesmallilla niin joku päivä voi osua kultasuoneen. Tilastollisestihan yrittäjyys on todennäköisin tapa rikastua, vaikka kansan syvien rivien mielestä jopa lottovoitolla rikastuminen on hyväksyttävämpää. Itse on koe olevani keskimääräistä tallaajaa parempi missään suhteessa, paitsi siinä etten luovuta. Eli vaurastuminen on mahdollista kenelle tahansa jos tekee töitä sen eteen.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
En tiedä montako Aarnion rahakätköä pitää löytää tuollaiseen päästäkseen vuodessa, edes 10k€/kk palkalla. Hienoa joka tapauksessa kuulla että jollain todella hommat rullaa! Kun itse saisi edes joskus sen 10k tilille, niin voisi alkaa miettimään jotakin sijoittamista tms :D
Ei se nyt niin järkyttävän vaikeaa ole. En siis tarkoita 10k/kk käteen tai edes palkkaa vaan tuo että saisi edes 10k säästettyä. Aloitat vähästä. Jos olet työtön niin säästä joku 50-100€/kk. Jos olet töissä voit säästää isompia summia helpommin. Muutamia tapoja mistä voit valita sopivia elämäntilanteesta riippuen:

- Onko sinulla oma auto? Siirry käyttämään bussia / rautatietä / polkupyörää / kävele jos mahdollista. Isommissa paikoissa työmatka tms. lippu vs. edes auton seisottaminen vs. päivittäinen ajo tulee huomattavasti halvemmaksi. JOPA niin paljon halvemmaksi että auton vuokraus harvemmin tulee halvemmaksi. Tämä tietysti vaikeampaa jos esim. vaimo + 7-lasta (eli perus lestadiolaisperhe).

- Kun olet töissä / työkkärin koulutuksessa / opiskelet tms. jos ruokailu maksaa tai tykkäät käydä ravintolassa syömässä siirry omiin eväisiin. Eväisiin jotka teet 100% omin käsin, ei siis mitään valmisannoksia. Esim. suomalaisen esimerkin mukaan työviikkoja mahtuu kuukauteen 4, eli 20 päivää jos kerrot sen 10-15€ ruualla/kahvilla+pullalla mitä taukojen aikana ehdit syödä voidaan laskea että keskimäärin kuukaudessa saat säästöön noin 300€, mikä tekee nopeasti laskien 3600€/vuodessa.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
Olen jo vuosikausia säästänyt n. 1900e nettotuloista 1000 euroa kuukaudessa. Ajan 20 vuotta vanhalla autolla, teen eväät töihin itse, en osta mitään turhaa. Uudelleen sijoitan tulevat osingot. Tällä hetkellä osinkoja tulee vuodessa n. 5000e ja sen 1000e sijoitan kuukaudessa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
282
Olen jo vuosikausia säästänyt n. 1900e nettotuloista 1000 euroa kuukaudessa. Ajan 20 vuotta vanhalla autolla, teen eväät töihin itse, en osta mitään turhaa. Uudelleen sijoitan tulevat osingot. Tällä hetkellä osinkoja tulee vuodessa n. 5000e ja sen 1000e sijoitan kuukaudessa.
Hienoa ja kurinalaista toimintaa johon en itse pysty mutta jatkan yrittämistä. Aina välillä tahtoo repsahtaa mutta sitten koitetaan palata ruotuun. Tuo on todella hyvä vinkki tarkistaa oman auton (autojen) kuukausikustannukset vs. tarve.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Eikä se myöskään ole mikään kansalaisoikeus, että jokaisella pitäisi olla mahdollisuus johonkin muuhun kuin low budjet elämään. Käytännössä ketä vaan Suomessa voi elää elämää, jossa pakollisten menojen (vuokra + vesi + sähkö + lääkkeet) jälkeen käteen se 491 euroa. Mutta jos ensin joudut tekemään 20 vuotta töitä, että saat kasaan osakesalkun, joka tuottaa 1000 euroa kuukaudessa, niin se on taloudellisti aika plus miinus nolla, koska saman elintason saa ihan perustoimeentulon kautta. Toki ensimmäisessä vaihtoehdossa on se etu, että silloin et ole KELAn pompoteltavana ja sinulla on kuitenkin ihan mukavan kokoinen osakesalkku siinä vaiheessa, kun pääset eläkkeelle, jolloin tilanne on taas aivan eri, koska pääomatulot eivät vähennä eläkettä.
Ansiotulotkaan eivät vähennä eläkettä. Itse asiassa lisäävät sitä, koska eläkkeelläkin ansaitusta tulosta kertyy eläkettä 68 - 70 ikävuoteen asti. Jostain syystä yllättävän yleinen käsitys on, että eläkkeellä ei voisi saada ansiotuloja ilman että maksettavan eläkkeen määrä leikkautuisi. Onkohan sitten joskus entisaikaan ollut joku tuollainen pykälä.

Poikkeuksena tietenkin on työkyvyttömyyseläke, jossa on yksilöllisesti määräytyvä maksimituloraja, jonka saa ansaita ilman vaikutuksia. Pääomatuloja työkyvyttömyyseläkeläisellä voi olla kuinka paljon hyvänsä ilman vaikutuksia eläkkeeseen.

edit. Tämä siis vaan täsmennyksenä siltä varalta, että tuo lainattu+lihavoitu kohta ymmärretään väärin. En tarkoita että kirjoittaja välttämättä luulisi ansiotuloilla olevan vaikutusta eläkkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
Hienoa ja kurinalaista toimintaa johon en itse pysty mutta jatkan yrittämistä. Aina välillä tahtoo repsahtaa mutta sitten koitetaan palata ruotuun. Tuo on todella hyvä vinkki tarkistaa oman auton (autojen) kuukausikustannukset vs. tarve.
Joo. Itse ajan n. 6-7 tuhatta vuodessa. 80% matkoista on alle 10km suunta. Sen takia en ole nähnyt järkeväksi sijoittaa autoon kovinkaan isoa pääomaa. Toki autoa huolletaan vuosittain, jotta se pysyy kunnossa. On silti paljon halvempaa pitää ainoastaan liikennevakuutusta ja teettää jonkinlainen määräaikaishuolto kerran vuodessa. Kuin ajella 20 000 euron autolla. Varsinkin omissa pienissä ajoissa harvinaisen samantekevää millä ajaa. Tosin nyt löytyy 20 vuotta vanhasta autosta kuitenkin ne tärkeimmät: Automaattivaihteisto, ilmastointi ja vakionopeudensäädin.

En myöskään koe, että jäisin jostain paitsi. Moni asia, mikä tuottaa iloa on halpaa tai sitä voi tehdä ilmaiseksi. Toki joskus on kiva tehdä myös jokin matka tai retki välittämättä kustannuksista, mutta pääsääntöisesti pyrin maksimoimaan säästöasteen.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Suomessa on helppo alkaa "taloudellisesti riippumattomaksi", elikkä rotaksi. Oon tässä downshiftannu jokusen vuoden sekä työttömänä että opiskelijana. Opiskelijana oppii sen, että työttömän tulot on oikeen reilut, ei tarvii edes ottaa lainaa tavalliseen elämiseen. Elämisen standardit on aika joustavia loppujen lopuks. Siis todella jostavia. Kun ymmärtää, että uus tonnin telkkari on hauska viikon verran ja sit on palannu samalle tasolle ku ei olis koko telkkaria ostanukkaan. Auto on kiva, tai iso omakotitalo, mut ei mikään materia oikeestaan muuta elämän olemusta sen paremmaks. Planeetan sillä kyllä saa tuhottua; että jokanen tavoittelee teslaa ja omakotitaloa. Mut mitä hittoa elämässä sit pitäis tavotella nykysin? Pitäs kai valaistua ja ymmärtää et läsnäoleva hetki on kaikki kaikessa. Anyway automaatio korvaa kaikki merkitykselliset työt mun elinaikana.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Auto on kiva, tai iso omakotitalo, mut ei mikään materia oikeestaan muuta elämän olemusta sen paremmaks. Planeetan sillä kyllä saa tuhottua; että jokanen tavoittelee teslaa ja omakotitaloa.
Se vähän riippuu. Suurin osa meistä myöntää faktana että elämän eri tilanteissa halutaan eri asioita. Moni meistä myös tunnustaa että kun ikää tulee enempi haluaa helpommin alkaa ns. nauttimaan asioista.

Se että nuorena saattoi ehkä nukkua kerrostalon käytävällä kun liftasi kaupungista toiseen matkalla paikasta A paikkaan B tai juoda pussikaljaa pakkasella jossain puistossa kavereiden kanssa ei tarkoita että kun ikää tulee enemmän se olisi yhtä "hauskaa", yhtä suuri elämys tai että siihen edes suostuisi enää.

Moni myös miettii asiaa siten että kun ikää tulee niin luultavimmin työt loppuvat ennemmin tai myöhemmin, tulee vaivoja ja lääkitystä. Haluaa ehkä etelän lämpöön talvisin ja ehkä myös se tuleva eläke ei ihan riitä tavallisen työntekijän palkoilla (saati osa-aikaisen työttömän joka välistä myös opiskelee) sitten sellaiseen tasoon mitä tahtoisi vanhana.

Siksi siis varsinkin Suomessa yllättävän moni hankkii sen omistusasunnon miettien ihan kylmiä faktoja. Jos vaikka (esimerkin vuoksi ja asiaa helpottamaan pyöreitä summia) vuokraa joutuisi maksamaan 1000€ sen elämänkumppanin ja ehkä jälkikasvun kera jostain 80-100m2 asunnosta (eli aika maltilliset 10- 12½€/m2) niin maksamalla jonkun 200€ vastikkeen ja lyhentämällä 25v asuntolainaa esim. 500€ kuukaudessa perheen menoihin jää tuollaiset 150€ per naama enempi.

Nämä siis otettu esimerkkinä miettien henkilöitä jotka saavat vaikka 1500€/kk käteen (eli perhe saa yhteensä 3000€/kk tuloa) mistä ennen on käytetty se 1000€ vuokraan, 1000€ juokseviin kuluihin ja 1000€ säästöön ja huomattu että 2 vuoden säästämisen jälkeen on saatu 24 000€ säästöön, etsitty asuntoa ja löydetty joku 150 000€ kämppä mistä on maksettu 20K säästöillä ja otettu sitten 130K laina jonka lyhennys olisi 461€/kk 0.5€ korolla tai 583€/kk 2½% korolla.

Sitten kun sitä ikää kertyy lisää, lapsi muuttaa pois, kämppä on maksettu ja palkkakin hieman nousee voidaan laskea että vastike on edelleen noin 200€, yhteensä rahaa tulee kuussa vaikkapa maltilliset 4000€ (eli 25 vuoden aikana yhteensä molempien palkka on noussut 1000€ verran yhteensä = 500€/naama) jolloin säästöön pystyy laittamaan kuukausittain vaikkapa 2000€ mikä tarkoittaa sitä että tarvittaessa ei tarvitse ottaa lainaa esim. putki tms. remontteihin ja pienet noin 2000-3000€ ikkunaremontit eivät aiheuta myöskään suurempia huolia.

Uskallan väittää että tälläinen pariskunta elää jotenkin turvatumpaa ja vähemmän stressaavaa elämää kuin se kaveriperhe joka elää edelleen vuokralla eikä ole saanut säästettyä muuhun kuin käsirahaan lapsensa autoon (josta joutuvat myös lyhennyseriä mutta lapsi lupaa maksaa varmasti heille takaisin).
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Suomessa on helppo alkaa "taloudellisesti riippumattomaksi", elikkä rotaksi. Oon tässä downshiftannu jokusen vuoden sekä työttömänä että opiskelijana.
Hyvä että käytit lainausmerkkejä, koska tuolla tukien varassa elämisellä ei ole oikein mitään tekemistä taloudellisen riippumattomuuden kanssa.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Hyvä että käytit lainausmerkkejä, koska tuolla tukien varassa elämisellä ei ole oikein mitään tekemistä taloudellisen riippumattomuuden kanssa.
Kaiken hyvän päälle olet 100% riippuvainen yhteiskunan almuista. Seuraat pelko perseessä kun hallitus päättää esim. leikata tukia tai säätää lisää työhönpakotustoimia. En varsinaisesti vapaaherran elämänä pitäisi :D
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
284
Kaiken hyvän päälle olet 100% riippuvainen yhteiskunan almuista. Seuraat pelko perseessä kun hallitus päättää esim. leikata tukia tai säätää lisää työhönpakotustoimia. En varsinaisesti vapaaherran elämänä pitäisi :D
Näin on, olenko vähän pulassa jos menetän asuntoni. Omakotitalo olisi vähän jees. Yhteiskunnan säännöillä työtä jos teet, niin voit olla siitä varma, että rahaa ei tipu. Lukot sarjoittaisin ensimmäisenä uusiksi, etteivät pääse asuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
303
Suomessa on helppo alkaa "taloudellisesti riippumattomaksi", elikkä rotaksi. Oon tässä downshiftannu jokusen vuoden sekä työttömänä että opiskelijana. Opiskelijana oppii sen, että työttömän tulot on oikeen reilut, ei tarvii edes ottaa lainaa tavalliseen elämiseen. Elämisen standardit on aika joustavia loppujen lopuks. Siis todella jostavia. Kun ymmärtää, että uus tonnin telkkari on hauska viikon verran ja sit on palannu samalle tasolle ku ei olis koko telkkaria ostanukkaan. Auto on kiva, tai iso omakotitalo, mut ei mikään materia oikeestaan muuta elämän olemusta sen paremmaks. Planeetan sillä kyllä saa tuhottua; että jokanen tavoittelee teslaa ja omakotitaloa. Mut mitä hittoa elämässä sit pitäis tavotella nykysin? Pitäs kai valaistua ja ymmärtää et läsnäoleva hetki on kaikki kaikessa. Anyway automaatio korvaa kaikki merkitykselliset työt mun elinaikana.
Miten siis downsiftasit, menikö työ alta ym?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Ynnäilin tänään omaisuuttani päädyin seuraaviin lukuihin. Asuntolainaa jäljellä 115 000 euroa, sijoitusvarallisuutta 885 000 euroa jonka lisäksi 350 000 euroa odottamassa sijoittamista. Salkun osinkotuotot ovat ensi vuoden ennusteilla yli 3 000 euroa kuussa. Kuukausipalkka bruttona vähän yli 10 000 euroa, lisäksi oletan että seuraavan viiden vuoden aikana saan 200 000 - 500 000 lisää kertaluontoisia pääomatuloja.
Homma on vuodessa edennyt paljon paremmin kuin olisin koskaan voinut kuvitellakaan. Sijoitusvarallisuus ylitti juuri 2 miljoonaa euroa, asunnon ja auton arvon/velan lasken +-nollaksi. Varallisuuden tuotto sijoitusuraltani (noin 18 kk) ajalta 693 000 euroa.

Salkkuni on hyvin defensiivinen ja kolmasosa varoista asuntorahastoissa (7-13% historiallinen vuosituotto). Nykyisellään arvioin nettotuloiksi sijoituksista (osingot pääasiassa) noin 6 000 euroa kuussa. Moni varmaan lopettaisi työnteon tähän paikkaan mutta jos jaksan vielä kärvistellä töissä 3 vuotta saan ~130 000 euron vuosipalkan päälle ~200 000 euron arvosta (firman nykykurssilla) optioita ja ~300 000 euron kertakorvauksen. Lisäksi sijoitusomaisuuteni arvo lienee vuonna 2024 nykyhetkeä ylempänä. Viimeisestä päivityksestä maalitolpat ovat taas siirtyneet ja tavoite on nyt 2,7 miljoonaa euroa vuonna 2024 jolla voisin (paperilla) eläköityä nelikymppisenä. Tuosta summasta voisi jäädä vajaa 10 000 euroa kuussa käteen. Olisi varaa harrastaa, ostaa juustoa leivän päälle sekä kustantaa lomamatkat perheen kanssa.

Tosin itseni tuntien en voi olla pitkään toimettomana vaan olisin ensi tilassa (kilpailukiellon päätyttyä) laittamassa pystyyn uuttaa firmaa. Ehkä sitäkin voisi kutsua harrastamiseksi jos ei ole pakko menestyä ;)
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Asun halvassa vuokra asunnossa. Halvin mitä löytyy seudulla.

En kuluta. Ruokaan ja laskuihin ja niitä laskuja on max 4 kpl. Autoa ei ole. Kun olin töissä, niin 1500 palkasta nettona säästin 50%. Elän mainiota elämää.

Puoli vuotta sitten jäin työelämästä ja nhyt elelen säästöilläni, kunnes sitten taas menen 2v työrupeamalle ja säsätän seuraaville 10 vuodelle elämää ilman työtä.

Maksaa viulut itse ja kun vuokra on mallia €400 kk, niin ei paljoa atrvi kiristää, että pärjää puolella palkalla.

Sijoitan. ja Hajautan.

Elämä on ihanaa kun ei tarvitse joka päivä sateessa töissä raataa.

Budjetti on 650€ kk ja siitä maksan vuokran, KAIKKI laskut ja ruoan sekä muut menot. Tärkeintä on, älä TUHLAA.

Käytä KAIKKI loppuun, esim. lenkkareilla menen niin kauan kuin pohjasta ei mee mikään läpi. Kun ei ole jokapäivä työhön menossa, voi vaatteissakin hyväksyä muutaman kuluman, ja parturi on kotona aina.

Älä siis osta mitään turhaa. Voit elää ilman työpaikkaa vuosia säästöilläsi, kunhan teet sen oikein.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Puoli vuotta sitten jäin työelämästä ja nhyt elelen säästöilläni, kunnes sitten taas menen 2v työrupeamalle ja säsätän seuraaville 10 vuodelle elämää ilman työtä.

Maksaa viulut itse ja kun vuokra on mallia €400 kk, niin ei paljoa atrvi kiristää, että pärjää puolella palkalla.
Jokainen tietysti elää miten tykkää, mutta eikö tuohon elämäntyyliin sopisi yrittäjyys ja/tai halvempaan maahan muuttaminen? Yrittäjänä saisit tuon 650 kasaan aina parin päivän työrupeamalla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Tuolla säälittävällä 650 budjetilla mä en syö edes kolmea viikkoa. :whistling: Tuhlaaminen on subjektiivistä.
Minä syön kuukauden, maksan vuokran ja muut laskut, ja vielä urheilen paljon!

Elämä on valintoja ;)

Sinulle voi olla hyvä tapa käydä siellä töissä, niin voit syödä ja käydä töissä. Minulla kun ei työtä ole, niin ei pala energiaa siellä, eikä ole autoilun kuluja.

Minä olen nähnyt FIREn jo lapsesta hyvänä valintana, kulkea vastarintaan. Painan 80 kg ja olen 180 cm.

Eli sitä kautta tulee ruokaa syötyä vähemmän. Samoin kun laittaa korkin kiinni, niin ihanasti saa sitä rahaa säästymään.

Myös kaiken maailman luksukseen saa rahoja palamaan mm. 2e kahvit joka päivä, kun jättäytyy kisasta pois niin kummasti alkaa elämänlaatu paraneen.

Ei siis tarvi juosta joka päivä töissä että pärjää vuosi vuodelta vain paremmin kun oppii uusia tapoja säästää ja samalla itseään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Asun halvassa vuokra asunnossa. Halvin mitä löytyy seudulla.

En kuluta. Ruokaan ja laskuihin ja niitä laskuja on max 4 kpl. Autoa ei ole. Kun olin töissä, niin 1500 palkasta nettona säästin 50%. Elän mainiota elämää.

Puoli vuotta sitten jäin työelämästä ja nhyt elelen säästöilläni, kunnes sitten taas menen 2v työrupeamalle ja säsätän seuraaville 10 vuodelle elämää ilman työtä.

Maksaa viulut itse ja kun vuokra on mallia €400 kk, niin ei paljoa atrvi kiristää, että pärjää puolella palkalla.

Sijoitan. ja Hajautan.

Elämä on ihanaa kun ei tarvitse joka päivä sateessa töissä raataa.

Budjetti on 650€ kk ja siitä maksan vuokran, KAIKKI laskut ja ruoan sekä muut menot. Tärkeintä on, älä TUHLAA.

Käytä KAIKKI loppuun, esim. lenkkareilla menen niin kauan kuin pohjasta ei mee mikään läpi. Kun ei ole jokapäivä työhön menossa, voi vaatteissakin hyväksyä muutaman kuluman, ja parturi on kotona aina.

Älä siis osta mitään turhaa. Voit elää ilman työpaikkaa vuosia säästöilläsi, kunhan teet sen oikein.
Voidaan tietysti kysyä onko tuollainen sitten elämää. Luultavasti tuon viestinkin kirjoitit kirjaston ilmaisesta nettipäätteestä.

Mutta toki pienellä voi elää, helposti itselleni riittää alle 100€ viikossa ruokaan ilman että täytyy tinkiä mistään, varmaan hetkellisesti riittäisi 50€ (kun omenat, marjat ja muut saa omasta pihasta ja pakastimesta voi sulatella lihoja, sieniä ja muuta). Ei varmasti kuitenkaan "seuraavaa 10v jaksoa".

Kun asuntolainan saa maksettua ehkä lähelle tuota 650€/kk voisi päästä jos esim. tiputtaisi 10€/kk netin (100/10m) 10/1mb ilmaiseen, ottaisi jonkun prepaid kännykkäliittymän, ei käyttäisi netflixiä, jättäisi noin 2pv välein nykyisin lämmittämäni saunan käyttämättä, ostelisi harvemmin ATK tavaraa ja muutenkin tinkisi elämisen laadusta.

Mielestäni pitäisi silti pystyä elämään siten että siitä nauttii. Henkilökohtaisesti en niin paljoa nauttisi "opiskelijaelämästä" asuen vuokralla jossain 18m2 kämpässä ja pyrkien syömään halvinta mahdollista ruokaa sinnitellen pelkästään siitä ilosta että rahaa kuluu vähän. Vanhemmiten kuitenkin helposti tulisi vaivoja ja ongemia, tarvisi lääkkeitä ja leikkauksia kun elää kituuttaisi kädestä suuhun tyylillä välittämättä "pienistä ongelmista" kuten talvella läpimäristä ja kylmettyvistä jaloista missä hajonneet lenkkarit odottaen 5-10€ tarjousta lenkkareista jostain tokmannista tms.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Voidaan tietysti kysyä onko tuollainen sitten elämää. Luultavasti tuon viestinkin kirjoitit kirjaston ilmaisesta nettipäätteestä.

Mutta toki pienellä voi elää, helposti itselleni riittää alle 100€ viikossa ruokaan ilman että täytyy tinkiä mistään, varmaan hetkellisesti riittäisi 50€ (kun omenat, marjat ja muut saa omasta pihasta ja pakastimesta voi sulatella lihoja, sieniä ja muuta). Ei varmasti kuitenkaan "seuraavaa 10v jaksoa".

Kun asuntolainan saa maksettua ehkä lähelle tuota 650€/kk voisi päästä jos esim. tiputtaisi 10€/kk netin (100/10m) 10/1mb ilmaiseen, ottaisi jonkun prepaid kännykkäliittymän, ei käyttäisi netflixiä, jättäisi noin 2pv välein nykyisin lämmittämäni saunan käyttämättä, ostelisi harvemmin ATK tavaraa ja muutenkin tinkisi elämisen laadusta.

Mielestäni pitäisi silti pystyä elämään siten että siitä nauttii. Henkilökohtaisesti en niin paljoa nauttisi "opiskelijaelämästä" asuen vuokralla jossain 18m2 kämpässä ja pyrkien syömään halvinta mahdollista ruokaa sinnitellen pelkästään siitä ilosta että rahaa kuluu vähän. Vanhemmiten kuitenkin helposti tulisi vaivoja ja ongemia, tarvisi lääkkeitä ja leikkauksia kun elää kituuttaisi kädestä suuhun tyylillä välittämättä "pienistä ongelmista" kuten talvella läpimäristä ja kylmettyvistä jaloista missä hajonneet lenkkarit odottaen 5-10€ tarjousta lenkkareista jostain tokmannista tms.
Täällä on vuokraan kuuluva 10 Mb/s netti.

Minä olen vähän erilainen, ja ymmärrän toki että jotkut haluaa elää leveämmin, mutta tällöin ei pidä miettiä miksi ei ole taloudellisesti riippumaton.

Monilla taloudellinen riippumattomuus on kaukana, koska juurikin kulutus on sellaista överiä. Budjettia ei ole. Tai ei tiedetä mitä edes meinaa. Mielipiteeni on sama, että elämästä pitää nauttia. Minä mautin suunnattomasti siitä, että elelen oravanpyörästä ulkopuolella ja kulutan vain välttämättömään. Ostan luurin, niin se on käytössä 5 vuotta. Samalla vähennän ilmastotaakkaa autottomana ja tuotan vähemmän jätettä maailmaan. Ei tästä voi olla nauttimatta. On kuitenkin olemassa ilmaisia tai lähesilmaisia harrastuksia. Ja on olemassa muutakin kuin työtä elämässä ja FIRE, jota siis moni tavoittelee lottoamalla.

Syön melko terveellisesti, koska on aikaa tehdä ruokaa itse enkä turvaudua valmisruokaan tai kotiin toimitettuun kebabbiin työkiireiden keskellä.

En edes muista koska viimeksi olisin mätännyt kebabbia. Vanhemmuuteen olen varautunut siten, että minulla on sijoituksia ja sitten puskuritili 20 000 euroa.

Eli siis tyhjän päälle en jää, samalla meidät on vakuutettu sairauden ja työttömydyen varalta valtion toimesta.

Itse en shoppaile lenkkareita enää. Ostan -50 tai -80 alennuksista tavaraa merkiltä ja säilön ne omassa kaupassa vaatekaapissa. Vaatteita kaikkea.

Jos jokin menee vihdoin rikki kovassa käytössä, ostan "ilmaseksi" uudet kotoani. Varaudun siis aina ennakoivasti hajoamiseen, näin en maksa koskaan tuotteista normaalihintaa.

Se raha tilillä kuitenkin inflaation vuoksi laskee arvoaan, mutta kenkä on aina kenkä kun sen uutena kaapistaan ottaa.

Kuluttaminen ei ole ongelma, ylikuluttaminen on. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Kyllä säästeliäästi eläminen voi olla ihan yhtä miellyttävää kuin tuhlaavainen elämäntapa. Kaikki eivät saa kiksejä siitä, että tuhlaa suunnattomasti, osa saa kiksejä siitä, että säästää ja osalle se on automaatio.

Hyvänä esimerkkinä vaikka nuo kntkvtknt:n mainitsemat lenkkarit/kengät. Talvikengät x maksavat 80€ kun talvikausi alkaa, keväällä täysin samat kengät ovat 70-90% alennuksessa ja tämä toistuu joka vuosi. Joku saa kiksit siitä, että ostaa kengät täydellä hintaa eli tuhlaa tietoisesti ja toinen saa kiksit siitä, että saa hyvät kengät seuraavaksi talveksi 20€ hintaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Itse lopetin säästämisen 20 vuoden jälkeen, nyt teen osan viikosta vain töitä. Toki urakkapohjainen palkkaus on parantanut palkkatasoa vaikka töitä teen vähemmän, kuin koskaan ennen. Säästäminen säästämisen takia loppui, kun aloin ihmettelemään miksi teen sitä ylipäätään, en osannut vastata.
Tuo on hyvä asenne. Teen itsekin noita pätkätöitä joilla sitten täydennän kassaa.

Oma vinkki on vielä se, että kannattaa hakea juurikin sitä 30h vko työtä liukuvalla työajalla, niin voi työaikapankin takia käyttää aikaa vapaasti.

Voit tehdä 30 vko työt vaikka kolmessa päivässä jos joskus on työtä 10 tuntia ja tehdä muut päivät mitä haluat. Tai voit tehdä joka päivä sen 6 h arkisin.

On aikaa, eokä ole sitä stressiä, että joko taas täytyy juosta sinne töihin. Työllähän ei lähtökohtaisesti kuitenkaan tekijä rikastu, vaan työntarjoaja.

Myös suosittelen huomioimaan, kuinka rajallinen aika on. Kun aika on kulunut, sitä ei saa enää takaisin.

Voi olla hyväkin vaihtoehto tehdä vähemmän työtä ja nauttia enemmän kaikesta muusta.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Homma on vuodessa edennyt paljon paremmin kuin olisin koskaan voinut kuvitellakaan. Sijoitusvarallisuus ylitti juuri 2 miljoonaa euroa, asunnon ja auton arvon/velan lasken +-nollaksi. Varallisuuden tuotto sijoitusuraltani (noin 18 kk) ajalta 693 000 euroa.

Salkkuni on hyvin defensiivinen ja kolmasosa varoista asuntorahastoissa (7-13% historiallinen vuosituotto). Nykyisellään arvioin nettotuloiksi sijoituksista (osingot pääasiassa) noin 6 000 euroa kuussa. Moni varmaan lopettaisi työnteon tähän paikkaan mutta jos jaksan vielä kärvistellä töissä 3 vuotta saan ~130 000 euron vuosipalkan päälle ~200 000 euron arvosta (firman nykykurssilla) optioita ja ~300 000 euron kertakorvauksen. Lisäksi sijoitusomaisuuteni arvo lienee vuonna 2024 nykyhetkeä ylempänä. Viimeisestä päivityksestä maalitolpat ovat taas siirtyneet ja tavoite on nyt 2,7 miljoonaa euroa vuonna 2024 jolla voisin (paperilla) eläköityä nelikymppisenä. Tuosta summasta voisi jäädä vajaa 10 000 euroa kuussa käteen. Olisi varaa harrastaa, ostaa juustoa leivän päälle sekä kustantaa lomamatkat perheen kanssa.

Tosin itseni tuntien en voi olla pitkään toimettomana vaan olisin ensi tilassa (kilpailukiellon päätyttyä) laittamassa pystyyn uuttaa firmaa. Ehkä sitäkin voisi kutsua harrastamiseksi jos ei ole pakko menestyä ;)
Olis kyllä mahtavaa olla tuollainen rikas miljonääri. Itsellä on 6000 € rahastossa. Töissä joutuu käyttämään koko elämän. Joskus sitä toivoo, että olisi syntynyt rikkaaseen sukuun mutta toisaalta olen ihan tyytyväinen elämääni, tietty enemmän rahaa on aina parempi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Olis kyllä mahtavaa olla tuollainen rikas miljonääri. Itsellä on 6000 € rahastossa. Töissä joutuu käyttämään koko elämän. Joskus sitä toivoo, että olisi syntynyt rikkaaseen sukuun mutta toisaalta olen ihan tyytyväinen elämääni, tietty enemmän rahaa on aina parempi.
Itsellä tuplat tuplat tuon 6000e mutta välillä ihmettelee miten jengi saa näitää 100k/5v juttuja. Joko osuneet osakkeiden nousut helvetin hyvin tai sinne laitetaan sijoituksiin tuhansia /kk
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Itsellä tuplat tuplat tuon 6000e mutta välillä ihmettelee miten jengi saa näitää 100k/5v juttuja. Joko osuneet osakkeiden nousut helvetin hyvin tai sinne laitetaan sijoituksiin tuhansia /kk
Kannattaa kanssa muistaa, että anonyymit nimimerkit netissä kertoilemassa. Lisäksi ei tietoa esim vanhempien ja perheen antamista alkupääomista yms. Ja tietty jos saa duunit jossa liksa lähemmäs kymppitonni niin kyllähän sillä sijoittelee. Lainaamassani tekstissä henkilö kertoo 18kk sijoituksien tuoton olleen lähes 700k€, jokainen uskokoon jos haluaa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Itsellä tuplat tuplat tuon 6000e mutta välillä ihmettelee miten jengi saa näitää 100k/5v juttuja. Joko osuneet osakkeiden nousut helvetin hyvin tai sinne laitetaan sijoituksiin tuhansia /kk
Itsellä tuli viimeisin 100k 4 vuodessa puhtaasti säästämällä kahdesta duunista. Sitä ennen se tuli 7 vuodessa 2400 euron nettopalkasta säästämällä.

Kuluja tarkkailemalla ja taktisella kulutuksella. Sinkku ja autoton introvertti, joka viihtyy omia puuhaillessa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Itsellä tuplat tuplat tuon 6000e mutta välillä ihmettelee miten jengi saa näitää 100k/5v juttuja. Joko osuneet osakkeiden nousut helvetin hyvin tai sinne laitetaan sijoituksiin tuhansia /kk
Jos on viimeisen 10v aikana lähtenyt sijoittamaan niin tylsällä sp500 indeksilläkin on melkein päässyt about 8x lukemaan niille ensimmäisille sijoitetuille rahoille. Mun paras sijoitus viime ajoilta oli covid19 dipistä 2020 keväällä ostettu facebook, joka on yli tuplannut arvonsa reilussa vuodessa. Onhan noita mahdollisuuksia, jos uskaltaa pelata riskillä. Toki sitä riskiä on helpompi ottaa, jos on paksu pinkka ja vain pieni osa sijoituksista on isossa riskissä kuten tesla, amd, kryptot,... kiinni.

1629572269400.png


Onni suosii rohkeaa. Jos uskaltaa velkavivulla sijoittaa niin pääsee nopeammin maaliin tai mahdollisesti arkkuun, jos stressi syö pään elävältä. Sitä voi sitten jokainen omalla kohdalla miettiä, että voisiko karsia asumisesta, autosta, kaljasta jne. ja mikä olisi se teoreettinen maksimisumma säästöön kuukaudessa. Toki elääkin pitää ja hyvin harva on sellainen sijoittajamunkki, että karsisi elinkulut ja nautinnot minimiin. Moni voi kuitenkin löytää satasia tai tonneja kuukaudessa, jos jättää vaikka teslan ostamatta, ajaa wanhalla toyotalla/sähköpolkupyörällä ja tyytyy pienempään tai syrjässä olevaan kämppään tai jopa soluasumiseen tilapäisesti.

Jos joku on 2018 "munkilla" laittanyt kympin kiinni amd:hen niin nyt on satanen tilillä. Itse en uskaltanut vaikka kaverit tuosta sillon meuhkasivat. Pidin niitä hulluina, nyt ne nauraa mulle. Samoin kävi teslan kanssa. Ostin teslaa vasta tänä vuonna. Nyt on imho. on aika selvää että tesla tulee voittamaan itseajavat ja sähköautot eikä ole enää menossa konkurssiin. Teslasijoitus voi tehdä melko massiivistakin tuottoa, jos tesla alkaa lisensoimaan omaa rautaa ja softaa muille autovalmistajille tai jos tesla saa robotaxin toimimaan. Perus sähköautomarkkina on jo sen verran suuri, että yksistään sen vuoksi tesla on imho. nyt järkevä sijoitus vaikka nuo itseajavat tapahtuisivat paljon myöhemmin. Tesla on edelleen isosti riskillinen sijoitus, mutta tässä kohtaa minä uskallan ottaa sen riskin ilman, että menee yöunet. Vuosi sitten en uskaltanut vaikka asiaa mietin paljon.

1629572524808.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Kannattaa kanssa muistaa, että anonyymit nimimerkit netissä kertoilemassa. Lisäksi ei tietoa esim vanhempien ja perheen antamista alkupääomista yms. Ja tietty jos saa duunit jossa liksa lähemmäs kymppitonni niin kyllähän sillä sijoittelee. Lainaamassani tekstissä henkilö kertoo 18kk sijoituksien tuoton olleen lähes 700k€, jokainen uskokoon jos haluaa.
Säästää voi lähtökohtaisesti jokainen. Siihen ei välttämättä nimeä tarvitse.

Kun jättää lottoamisen väliin, ja sijoittaa ne lottorahat, niin pääsee jo sijoittamaan. Sijoittamiseen ei tarvitse tuhansia, vaan sijoittaimisen, kuten säästämisenkin voi aloittaa kympillä kuussa.

Myös korkin kiinni laittaminen voi säästää, koska Suomessa juominen on tutkitusti kallista.

Myös elintasostaan voi yrittää nipistellä, että voi säästää. Ajattele, että vaikka eläiset köyhemmin, säästäisit enemmän.

En näe mahdottomana, että voi säästää tuhansia vuodessa. Pystyinhän minäkin säästämään 1400 euron nettopalkastani aikoinaan puolet, silloin kun vielä töissä olin.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Säästää voi lähtökohtaisesti jokainen. Siihen ei välttämättä nimeä tarvitse.

Kun jättää lottoamisen väliin, ja sijoittaa ne lottorahat, niin pääsee jo sijoittamaan. Sijoittamiseen ei tarvitse tuhansia, vaan sijoittaimisen, kuten säästämisenkin voi aloittaa kympillä kuussa.

Myös korkin kiinni laittaminen voi säästää, koska Suomessa juominen on tutkitusti kallista.

Myös elintasostaan voi yrittää nipistellä, että voi säästää. Ajattele, että vaikka eläiset köyhemmin, säästäisit enemmän.

En näe mahdottomana, että voi säästää tuhansia vuodessa. Pystyinhän minäkin säästämään 1400 euron nettopalkastani aikoinaan puolet, silloin kun vielä töissä olin.
Maksoitko kanssa asuntolainaa samalla siitä 1400€ nettopalkasta?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Itsellä tuli viimeisin 100k 4 vuodessa puhtaasti säästämällä kahdesta duunista. Sitä ennen se tuli 7 vuodessa 2400 euron nettopalkasta säästämällä.

Kuluja tarkkailemalla ja taktisella kulutuksella. Sinkku ja autoton introvertti, joka viihtyy omia puuhaillessa.
Siis miten? Oikeat osakkeet? Itsellä säästö 500e/kk indeksirahastoihin. 2017 aloitettu ja n12-13k kerätty tähän päivään mennessä. Itsellä 2800e netto käteen ja en tajua miten jotkut säästävät 1k-2k samasta palkasta
Hatunnosto jos totta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Maksoitko kanssa asuntolainaa samalla siitä 1400€ nettopalkasta?
Kysehän ei ole siitä, että jokaknen onnistuu, vaan sellainen, joka on valmis tekemään monenlaisia uhrauksia ihan asunnosta lähtien.

Tarvitse ei, mutta ilman niitä ei yleensä talouspuoli liho. Kysf on arvovalinnoista.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Maksoitko kanssa asuntolainaa samalla siitä 1400€ nettopalkasta?
Olin niin viisas, että minulla ei ole asuntolainaa.

Vuokraan edulliselta alueelta asunnon ja maksan 400 eur kk yksityisestä asunnosta. Voin muuttaa huomenna minne tahansa.

Näen noita asuntoja huonoina sijoituksina, etenkin omakotitaloja, koska ne tuo niitä lisälaskuja joita en maksa kun olen vuokralla edullisesti.

Varallisuus luodaan elämällä halvasti ja vuokrataan. Tästä syystä väitän, että leffojen kollektointi on turhaa, kun nekin rahat voi säästää, ja katsella leffat netistä ilmaiseksi.

Minun tilanteessa säästäminen kaikesta on aiheuttanut sen, että voin elää ns. herroiksi.

Toki sekin vaikuttaa, että olen omasta tahdosta sinkku ja naimaton, eli sitä kautta myöskin rahaa säästyy.

Vanha sanonta on nimittäin se, että lapset numero yksi köyhyyteen.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
No kyllähän sitä 1400€ nettopalkastasta säästele puolet, jos asuu äidin luona ja kulut maksaa muut. Jos taas itse maksa elämisensä niin tuo ei riitä mihinkään.
Suomessa on satoja asuntoja vuokralle alle 500e kk. Se on arvovalinta missä asuu ja ottaako 140K velkaa :)

Myös voi asua kimpassa kaverin kanssa, eli vaihtoehtoja on. Nyt kun sanoit, niin pidän myös vanhemmilla asumisen vuokralla optimaalisena. Saavat neliöt hyötykäyttöön ja perhe yhteen.

Suomen asuntopolitiikka suosii toki sitä, että asutaan erillään.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Siis miten? Oikeat osakkeet? Itsellä säästö 500e/kk indeksirahastoihin. 2017 aloitettu ja n12-13k kerätty tähän päivään mennessä. Itsellä 2800e netto käteen ja en tajua miten jotkut säästävät 1k-2k samasta palkasta
Hatunnosto jos totta.
Se oli pitkällisen optimoinnin tulos. Ei se monimutkaista ole. Vaikeaa se kyllä on kulutukseen tottuneille.

Säästöprosentti on ollut vuodesta riippuen 50-80%. Tietenkin suurin prosentti oli suurimpien tulojen aikaan. 50% onnistuu ihan normituloilla suurimmat kulut optimoimalla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Siis miten? Oikeat osakkeet? Itsellä säästö 500e/kk indeksirahastoihin. 2017 aloitettu ja n12-13k kerätty tähän päivään mennessä. Itsellä 2800e netto käteen ja en tajua miten jotkut säästävät 1k-2k samasta palkasta
Hatunnosto jos totta.
Laitat kaikki kulut exceliin niin selviää mihin raha menee. Sen jälkeen joutuu kovan paikan eteen eli miettimään mistä on valmis karsimaan. Pienempi kämppä syrjästä? Auto pois ja sähköfillarilla töihin? Ruuasta nipistää joko syömällä harvemmin ulkona tai bongailee alennuksista lihat, lopettaa alkoholinkäytön+tupakan kokonaan, ulkomaanlomareissut pois ja lomailee lähialueella, jne jne. Jos ei pidä kirjaa kuluista niin helposti raha katoaa kaikkeen turhaan ja ei edes huomaa, että olisi mahdollista säästää enemmän.

Toki on mahdollista, että ei löydy mitään mistä säästää. Mutta ei tiedä ennen kuin laskee tilanteen auki :) Todella tehokas pelihenkilöveto on maksimoida palkkatulot. Osa maksimointia voi olla sellainenkin epämukavuusalue, että päätyy älyttömiin työaikoihin+stressitilanteeseen, miettimään suomesta poismuuttoa tai harkitsemaan elämää yrittäjänä. Ilmaisia lounaita ei taida olla ellei sitten usko veikkauksen monopoliin tai ole perintöä tulossa.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Voi sitten vanhana sinkkuna rahatukun kanssa sanoa, että kannatti olla elämättä. Nyt nautitaan.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Voi sitten vanhana rahatukun kanssa sanoa, että kannatti olla elämättä. Nyt nautitaan.
Jos se ei itselle tuo mitään tai auta elämäntavoitteita saavuttamaan, ei tietenkään kannata.

Mutta muiden ratkaisut ovat niille muille oikeita. Sinulle on sitten jokin muu.

Ja ei tässä itsellä kovin huonosti mene.

Näiden valintojen kautta, kun tuttavat ovat velkaloukussa, minulla elämä helpottaa koko ajan enemmän.

Nyt ei enää tarvitse hankintoja miettiä, ja työelämässäkin olo alkaa pikkuhiljaa olla yhä vapaaehtoisempaa.

Ainakaan itsellä ei tavoite ole kituuttaa loppuun asti, vaan pääomaa kerättiin mahdollisimman paljon nopeasti radikaaleilla toimenpiteillä, jotta nykytilanne mahdollistuisi.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Itse asun siellä mistä olen työtä löytänyt. Valitettavasti meistä jokainen ei voi asua ja työskennellä missä vain.
Voi sitten vanhana sinkkuna rahatukun kanssa sanoa, että kannatti olla elämättä. Nyt nautitaan.
Miksi elämättä?

Koko ajan olen polkupyörällä matkalla läpi Suomen. Ei työntekoa, vain elämää. Sinullahan se elämä jää elämättä, kun olet suurimman osan vuodesta konttorituolissa.

Se vasta elämättä jättämistä onkin, elikkä vaihdat vähäistä resurssia nimeltä aika, rahaan. Ja asut talossa, lähellä työtä, ja et sijoita. Koska työ vie rahan.

Työ antaa juuri sen verran että selviät. Voit käärii joku muu. Työllä et tule koskaan rikastumaan ilman radikaaleja muutoksia kuten luopumista kaikista "herkuista".

Taloudellinen riippumattomuus vaatii kaksi juttua. Se, että näet konepellin alla yhteiskunnassa ja sen että alat toimimaan.

Kuka vain voi säästää, mutta se juurikin vaatii siitä, että luovut "elintasosta".

- Voit lopettaa työssä ruokailun ja tee omat eväät töihin.
- Älä syö ulkona ja sosialisoidu kävelyn merkeissä.
- Irtisano kuntosali, jossa et kuitenkaan ehdi käymään. Harrasta joogaa kotona.
- Eroa vihdoin kirkosta ja säästä.
- Aloita budjetointi.
- Jos mahdollista, muuta kauemmaksi ja säästä tai vaihda työtä jossa etätyötä voi tehdä. Silloin voit tehdä sitä mistä tahansa.
- Aloita ns. side hustle ja kun se pyörii hyvin, lopeta työnteko.
- Irtisano kaikki tarpeettomat vakuutukset ja laskuttavat sopimukset.
- Irtisano viaplay. netflix yms. joita ei kolmen viikon vuosilomalla ehdi kuitenkaan katsomaan.
- Kilpailuta sähkö, liittymä, netti techbbs-triidien kautta.

Kuka vain voi säästää rahaa. Se ettei voi, on se aina merkki siitä, ettei jousta elintasostaan.

ja se on taas merkki siitä, että taloudellinen riippumattomuus on haave vain, ja silloin se elämä vasta jääkin elämättä.

Kuten kerroit, tulet olemaan töissä "loputtomiin". Haluaisin nähdä, kun aika on oikeasti kortilla, tuletko sanomaan sen kuuluisan.

Olisinpa tehnyt enemmän töitä. Älä jätä elämisen eläkkeen varaan.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Mitä nyt kenellekin se elämä on ja miten sitä mittaa.
EDIT:
Raha ei tuo onnea, se vain poistaa pari ongelmaa matkalla.
Paras lienee se, että rahalla voi ostaa aikaa.

Raha, ja potentiaalinen taloudellinen vapaus tarkoittaa minulle lopulta aikaa. Ainakin tässä vaiheessa elämääni koen ajatuksen taloudellisesta mielenrauhasta ja vapaudesta erittäin mieluisaksi tavoitteeksi. Tilanne, jossa varallisuuteni tuo minulle turvaa, mielenrauhaa ja mahdollisuuden käyttää aikani kuten haluan, on allekirjoittaneen papereissa todellakin tavoiteltava asia.

Aika on meidän ainoa rajallinen resurssi. Käytetään sitä viisaasti.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Kannattaa kanssa muistaa, että anonyymit nimimerkit netissä kertoilemassa. Lisäksi ei tietoa esim vanhempien ja perheen antamista alkupääomista yms. Ja tietty jos saa duunit jossa liksa lähemmäs kymppitonni niin kyllähän sillä sijoittelee. Lainaamassani tekstissä henkilö kertoo 18kk sijoituksien tuoton olleen lähes 700k€, jokainen uskokoon jos haluaa.
Toki kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa mutta tässä Nordnetin osakkeiden kehitys:
1629573592253.png


Tuoton kehitys-kaavio on sinällään hassu että ensimmäiset sijoitukset 50 000 euroa tehtiin tammikuussa 2020. Seuraavat 50 000 sijoitettiin toukokuussa 2020 ja sen jälkeen vähän isommalla kädellä. Eli kaaviossa ei mitenkään näy paljonko rahaa on sijoituksissa milläkin ajanhetkellä.

Tuon päälle tulee PYN Elite 118 134€ (+48 134€, kuvassa viimeisin virallinen rapsa 30.6.2021 josta arvo on itse asiassa laskenut), asuntorahastot 430 069€ (+9 265€, osalle ei ole edes laskettu arvoja sijoitusten jälkeen), vertaislainat 104 065€ (+14 146€) ja käteinen 161 227 € (en huomioi sijoitusvarallisuudessa). Lähes 700 000 euron tuotto varmasti kuulostaa isolta summalta (ja on myös minusta aivan absurdi lukema!) mutta eihän se prosenteissa ole mitenkään mahdoton viimeisen 18 kk ajalta. Monella tämänkin palstan sijoittajalla on riskisemmällä salkulla (pienemmillä summilla?) paljon isompikin prosentuaalinen tuotto.

1629574003033.png


Varojen alkuperästä sen verran että ihan joka lantti on tienattu omalla työllä yritystoiminnassa. Ei ole ollut edes alamaisia töissä joiden selkänahasta tuotto olisi revitty. Olen kotoisin selvästi keskivertoa köyhemmästä perheestä, vanhemmilta ei ole rahaa herunut eikä perintöä ole odotettavissa. Vaikea kenenkään vaikea sanoa että olisi väärin voitettu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 259
Viestejä
4 195 897
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom