En vain ymmärrä miten voit elää tuon mainitun 10 vuotta 650€/kk.
OK, sinulla kuluu 400€/ vuokraan mikä sisältää netin.
Sitten jää 250€ millä maksat sähkön, ruuat, puhelinlaskut, vaate ja satunnaiset kodin koneet + huonekalut ja muut mitä 10v sisällä sattuu hajoamaan ja uutta tarvitset.
Eli paljonko tuosta 250€/kk sitten oikeasti menee joka kuukausi ns. elämiseen ja paljonko jää puskuriin kun tarvitset uuden mikron, tietokoneen, vaatteita, hammaslääkarikuluja tai muuta mitä nyt vaan elämässä tulee eteen?
Jos esim. pesukone hajoaa ja sinulle jää puskuria tuosta 250€ vaikka 20€ se nopeasti laskien (noin 400€ pesukone) veisi sinulta 20kk tai 300€ uusi kännykkä mitä käytät sen 5 vuotta kuten totesit veisi noin 15 kuukautta säästää etukäteen...
Esim. itse ostin 2014 (9 kuu) OnePlus One kännykän ja "heti perään" 2019 joulukuussa Honor View20 eli noin 300€ puhelimet kyseessä ja suunnilleen sama käyttöaika kuin sinulla. Mutta en todellakaan käyttänyt päälle vuotta säästäen ja suunnitellen uuden kännykän ostamista saati rapiaa 5 vuotta jatkuvasti pelkästään tuota varten kerryttäen rahaa.
Kysymys kait kuuluukin: paljonko tuosta tällä hetkellä "ylijäävästä" 250€/kk kun budjettisi on 650€ ja siitä menee 400€ vuokraan menee siihen että varaudut tälläisiin ostoksiin mitkä maksavat (huomattavasti) enemmän kuin kuukausibudjettisi antaa myöden? Vaikka uuden pyörän, kännykän jne.
Vai onko niin että oikeasti tuo 650€/kuukaudessa 10 vuoden ajan minkä jälkeen menet taas 2v töihin ja pidät jälleen 10 vuotta vapaata eläen niillä rahoilla 650€/kk budjetilla ei toimikaan tarkalleen noin vaan otat tarvittaessa aina kun tulee jokin menoerä vaan muualta rahaa etkä laske/huomioi sitä tuohon 650€/kk budjettiisi? Eli onko 10 vuoden kulut olleet tasan 78 000€ vai mahdollisesti enemmän?
Vuokrauksessa voi joskus vuokrata asunnon kalustettuna. Ei ole kalustettu, joten kuten sanoin, kalusteet saan ilmaiseksi kirppareilta, Facebook-ryhmistä tai tutuilta jotka koko ajan päivittelevät sisustusta eivätkä löydä ostajaa vanhoille. En käytännössä maksa tavarasta, vaan joku aina antaa sen ilmaiseksi tai halvalla. Jääkaappipakastintorni meni 3v sitten rikki, sain vuokranantajalta uuden maksmaatta mitään. Samoin kävo liedelle joka hajosi seuraavaksi. Vuokralla ei siis ole laskuja eikä kuluja. Läppäri voi hajota, tämän pyrin ratkaisemaan siten, että ostan laitteita kolmen vuoden takuulla ja puhelimet kans.
Ja ostan vain kohtuuhintaista alennuksesta, eli en koskaan maksa normaalihintaa. Kuukausibudjetista säästän mitä jäljelle jää, joka menee juuri siihen hätätilille.
Siinä on aina tuhat vähintään ja jos läppäri hajoaa huomenna, niin vien sen takuuseen. Jos partakone hajoaa, josta takuu menee, ostan uuden sieltä tililtä.
Eli minä varaudun laiterikkoihin yksinkertaisesti säästämällä, kuluttamalla vähemmän ja ostamalla laatua. Koska en ole töissä, on aikaa katsoa ja tutkia laatutuotteita.
Voi olla, että kuluu kokonaisia päiviä että vertailen eri ostoksia, koska aikaa on, jos ylipäätään ostan mitään. Joskus on ihan tajunnut sen, että kun TV hajosi, niin uuden ostamisen sijasta luovuin siitä.
Nyt olen ollut 10 vuotta ilman telkkaria ja hienosti olen pärjännyt!
250 jää vuokran jälkeen. Puheliittymä 9,90 kk, sähköt 30e kk, kotivakuutus 6e kk. Ruokaan menee n. 100e. Muita laskuja ei ole, vesi sisältyy vuokraan, samoin sauna.
Sijoitan 50e kk. Bussilippuja ostan välillä 10e, kun uhkaa loppua, mutta pyöräilyä suosin enemmän koska sillä säästää rahaa ja kunto nousee.
Sanoisin että on täysin mahdollista tulla toimeen 650e kk, mutta tuolloin ei toki mennä sushille joka päivä tai hommata kalliita kuntosalikortteja tai kylpyläelämyksiä.
Ne jotka elämäntyylilleni nauraa tutuista, lottoavat ja heräävät joka aamu klo 6.00 töihin että saavat maksaa lainaa hybridiautoistaan, jotka ovat minulle täysin merkityksettömiä.
Pyörän olen ostanut 10 vuotta sitten, alessa maksoi 399 euroa ja kun sitä huoltaa, niin sillä ajaa vuosikymmeniä.
Minulla ei ole velkaa yhtään. En omista luottokortteja. Ne on ne ikävimmät tavat saada elämä helcetti. Pikavippejä en ole koskaan käyttänyt.
Minulla on erilaisia tilejä: mm. käyttötili, jossa myös säästöt. Eri budjetti pitää huolen etten niihin kajoa. Sitten on sijoittamisen salkku hajautettuna ja ennen muuta 20K+ koskematon puskuri.