FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Olipas harvinaisen paska ja juosten kusten tehty täysin mitätön artikkeli, jonka sisältö ei oikeastaan eronnut ala/yläasteen prosenttilaskuista kuin siinä että soveltaminen unohtui täysin. Veroista saivat sentään sanottua että sellasia on, mutta ne jäi sitten kuitenkin täysin huomiotta alempana kun laskettiin kauanko siihen "maagiseen" 600ke:hen pitää säästää... Mitä sillä säästöajalla on merkitystä ko. summaan kun ylempänä oli kuitenkin ajateltu että 2,5ke pitää saada käteen per kk? Pitää säästää 850ke, jotta ne mainitut verot tulee huomioitua ja räpylään on mahdollista osingoista saada se alussa speksattu 2,5ke eli säästöaika onkin ihan muuta kuin laskettu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
648
Lyhyesti: 2ke kuukaudessa osinkoja vaatii miljoonan sijoituksiin, jotka tuottavat n. 3,5% vuodessa.
Osuiko artikkeliin?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Lyhyesti: 2ke kuukaudessa osinkoja vaatii miljoonan sijoituksiin, jotka tuottavat n. 3,5% vuodessa.
Osuiko artikkeliin?
About 3.5% +- jotain sais schd:lla jonka arvo myös historiallisesti kasvanut hyvin. Schwab U.S. Dividend Equity ETF (SCHD) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance
1711107281504.png



Uudemmista etf:sta aktiivisesti manageroitu jepq maksanut 8.5% osinkoa. jepq niin uusi että vaikea sanoa tuleeko tuotot pitämään pitkällä aikavälillä. Call optioiden myyminen voi kolahtaa jepq:n nilkkaan tai sitten ei. JPMorgan Nasdaq Equity Premium Income ETF (JEPQ) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance


Mulla on salkussa jepi, jepq, schd, tlt ja muutama muu. FIREn ylläpitoon tarvittava tulo tulee osingoista.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
Talouselämässä on maksumuurin takana juttu kolmesta taloudelliseen riippumattomuuteen pyrkivästä sijoittajasta:

"Kohokohtia":
-------------------------------
Laura Linkoneva 32, sanoo sanoo pitävänsä paraikaa taukoa aktiivisesta sijoittamisesta.: ”Olen kirjoittanut firettämisestä enemmän kuin tehnyt sitä." Laura lopetti finanssialan opinnot sekä työt varainhoitoyhtiössä muuttaakseen böndelle metsäkoneenkuljettajaksi, tehden keikkaa myös myyjänä sekä freelance-kirjoittajana. Lisäksi Laura osti korona-aikaan talon ja rahat menevät sen remppaamiseen. Hänellä on nyt 5-numeroinen salkku. Tavoitteena on ”joskus vanhempana kuusinumeroinen salkku”, jonka turvin voisi ”vaikka muuttaa vuodeksi Uuteen-Seelantiin” tai tehdä osa-aikatyötä.

Juristina työskentelevä Maria Carlsson, 48, kirjoitti vuonna 2020 kirjan FIREtys: tavoitteena taloudellinen vapaus – kun aihe oli vielä kuuma. Hän havainnoi nyt, että firettämisen suosio on laskenut reaalitalouden realiteettien rävähdettyä suomalaisten silmille. "On inhimillistä iän myötä hankkia isompi asunto ja tahtoa leveämpää elämäntyyliä. Harva haluaa elää askeettisesti loppuelämäänsä, ja tavoiteltu rahasumma ei sitten välttämättä riitäkään.” Carlsson on itse yhä työelämässä. Omaa pääomatavoitettaan hän ei kommentoi.

Ina Mattila, 26, on hänkin joutunut joustamaan kuukausisäästötahdistaan vaikeassa suhdanteessa. "”Viime vuoden olin työttömänä ja nyt olen pitkällä sairaslomalla. Aiemmin säästin kuukaudessa tuhat euroa. Nyt kuukausisäästäminen ei ole ollut mahdollista. " . Moni firettäjä suunnittelee varhaista eläköitymistä esimerkiksi 50-vuotiaana, harvempi 35-vuotiaana kuten Mattila, 26. "Moni viisikymppinen on jo aika huonossa hapessa”, Mattila perustelee. Mattilan tavoite on puolen miltsin salkku, nykyinen 120 000 euron omaisuus pitäisi siis nelinkertaistaa yhdeksässä vuodessa. Velat huomioiden Mattilan asuntovarallisuus on kohonnut lähes sataan tuhanteen euroon. ”Olen tehnyt pienipalkkaisia töitä ja koulutusta on vain ylioppilastutkinto. Eläke tulee olemaan pieni”, Mattila toteaa.
-------------------------------

Artikkelia lukiessa koin melko vahvaa myötähäpeää wannabe-FIRE:ttäjien puolesta. Naisilla on kovat puheet mutta näyttöjä ei niinkään. Älkää tehkö niin kuin minä teen, tehkää niin kuin minä sanon :cigarbeye:
 
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
125
Talouselämässä on maksumuurin takana juttu kolmesta taloudelliseen riippumattomuuteen pyrkivästä sijoittajasta:

"Kohokohtia":
-------------------------------
Laura Linkoneva 32, sanoo sanoo pitävänsä paraikaa taukoa aktiivisesta sijoittamisesta.: ”Olen kirjoittanut firettämisestä enemmän kuin tehnyt sitä." Laura lopetti finanssialan opinnot sekä työt varainhoitoyhtiössä muuttaakseen böndelle metsäkoneenkuljettajaksi, tehden keikkaa myös myyjänä sekä freelance-kirjoittajana. Lisäksi Laura osti korona-aikaan talon ja rahat menevät sen remppaamiseen. Hänellä on nyt 5-numeroinen salkku. Tavoitteena on ”joskus vanhempana kuusinumeroinen salkku”, jonka turvin voisi ”vaikka muuttaa vuodeksi Uuteen-Seelantiin” tai tehdä osa-aikatyötä.

Juristina työskentelevä Maria Carlsson, 48, kirjoitti vuonna 2020 kirjan FIREtys: tavoitteena taloudellinen vapaus – kun aihe oli vielä kuuma. Hän havainnoi nyt, että firettämisen suosio on laskenut reaalitalouden realiteettien rävähdettyä suomalaisten silmille. "On inhimillistä iän myötä hankkia isompi asunto ja tahtoa leveämpää elämäntyyliä. Harva haluaa elää askeettisesti loppuelämäänsä, ja tavoiteltu rahasumma ei sitten välttämättä riitäkään.” Carlsson on itse yhä työelämässä. Omaa pääomatavoitettaan hän ei kommentoi.

Ina Mattila, 26, on hänkin joutunut joustamaan kuukausisäästötahdistaan vaikeassa suhdanteessa. "”Viime vuoden olin työttömänä ja nyt olen pitkällä sairaslomalla. Aiemmin säästin kuukaudessa tuhat euroa. Nyt kuukausisäästäminen ei ole ollut mahdollista. " . Moni firettäjä suunnittelee varhaista eläköitymistä esimerkiksi 50-vuotiaana, harvempi 35-vuotiaana kuten Mattila, 26. "Moni viisikymppinen on jo aika huonossa hapessa”, Mattila perustelee. Mattilan tavoite on puolen miltsin salkku, nykyinen 120 000 euron omaisuus pitäisi siis nelinkertaistaa yhdeksässä vuodessa. Velat huomioiden Mattilan asuntovarallisuus on kohonnut lähes sataan tuhanteen euroon. ”Olen tehnyt pienipalkkaisia töitä ja koulutusta on vain ylioppilastutkinto. Eläke tulee olemaan pieni”, Mattila toteaa.
-------------------------------

Artikkelia lukiessa koin melko vahvaa myötähäpeää wannabe-FIRE:ttäjien puolesta. Naisilla on kovat puheet mutta näyttöjä ei niinkään. Älkää tehkö niin kuin minä teen, tehkää niin kuin minä sanon :cigarbeye:
Eikös tuolla 26 vee Inalla ole ihan näyttöjä jo? Nuori likka ja ehtinyt omaisuutta jo haalia ihan kiitettävästi. Usealla tuon ikäisellä ole muutakuin velkaa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Eikös tuolla 26 vee Inalla ole ihan näyttöjä jo? Nuori likka ja ehtinyt omaisuutta jo haalia ihan kiitettävästi. Usealla tuon ikäisellä ole muutakuin velkaa.
Onhan tuo positiivista - vaikea tosin sanoa, kuinka suuri osa omaisuudesta on omaa tekoa, jos kertoo aloittaneensa sijoittamisen jo 14v. Eikä tuo nykytilanne kovin lupaavalta vaikuta. Vielä jos tippuu pois tavallisten korvausten piiristä, niin alkaa säästöt palamaan, kun toimeentulotukeakaan ei varallisuuden kanssa saa. Tiedä sitten kuinka omavaraisesti asustaa ja ruokailee :)

Edit: Pitipä kaivaa tunnukset ja tsekata artikkeli. Näköjään ei ihan itsekseen elele eli ei sitten varmaan tarvitse säästöille niin mennä ja puheiden mukaan ihan omaa rahaa alusta asti. Ei paha. Kyllähän tuossa hyvä alku on, jos pääsee taas vauhtiin. Eläköityminen 35v voi olla kyllä vähän utopistista ;)

Edit2: Tosin tuo "Moni viisikymppinen on jo aika huonossa hapessa” on kyllä mielestäni aika ikävästi sanottu :D
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Edit2: Tosin tuo "Moni viisikymppinen on jo aika huonossa hapessa” on kyllä mielestäni aika ikävästi sanottu :D
Pitää kyllä hyvin paikkansa. Mutta siinä on sitten peiliinkatsomisen paikka jos ei harrasta mitään liikuntaa ja paino alkaa olla sama kuin sentteinä pituuskin (hieman liioitellen). Harrastuksiin kuuluu hyvät sekä kalliit juomat ja sikarit sekä tietysti muut tupakkatuotteet mitä kuluu sen aski päivässä tjsp.

Myös se monella pitää paikkansa että arvioi itsensä ja kulutuksensa liian vähäiseksi. Eli leveämpää elämäntyyliä kun siihen alkaa olla varaa. Pitäisi olla realistinen. Kyllähän sitä voi hetken opiskelijana asua solussa ja elää "opiskelijaruualla" mutta ajatus siitä että kävisi töissä ja eläköityisi viettämään FIRE elämää syöden makaroonia ja asuen solussa kavereiden kanssa ei varmaan enää edes lähemmäs 30v ikäisenä tunnukaan niin houkuttelevalta.

Itse olen katsonut että jos asun yksin tämä riittää, jos olen parisuhteessa tämä kämppä riittää ja jopa jos tulee yksi lapsi tämä riittää vielä niin pitkälle että muuttaisi kotoa pois. Asia erikseen jos tulee useampia lapsia joista jokainen luultavasti jossain vaiheessa haluaa sen oman huoneen.

Myös nyt kaikki tarvittava on kilometrin tai parin päässä palveluista luontoon ja kävelyreitteihin sekä uimapaikkoihin, itselleni myös vanhemmiten. En tosin ole katsonut miten palveluista vaikka joku neuvola tai synnytys-sairaala olisi mutta ehkä silloin voi harkita jopa sitä taksia. Kuitenkin jopa lastentarhasta peruskouluun, lukioon jne.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 530
Viestejä
4 202 763
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom