Talouselämässä on maksumuurin takana juttu kolmesta taloudelliseen riippumattomuuteen pyrkivästä sijoittajasta:
Laura Linkoneva, Maria Carlsson ja Ina Mattila ovat kirjoittaneet firettämisestä eli taloudellisen riippumattomuuden tavoittelusta. Kahdella heistä tavoitteet ovat joustaneet, yhdellä eivät. ”Tavoitteena on vapaus 35-vuotiaana.”
www.talouselama.fi
"Kohokohtia":
-------------------------------
Laura Linkoneva 32, sanoo sanoo pitävänsä paraikaa taukoa aktiivisesta sijoittamisesta.: ”Olen kirjoittanut firettämisestä enemmän kuin tehnyt sitä." Laura lopetti finanssialan opinnot sekä työt varainhoitoyhtiössä muuttaakseen böndelle metsäkoneenkuljettajaksi, tehden keikkaa myös myyjänä sekä freelance-kirjoittajana. Lisäksi Laura osti korona-aikaan talon ja rahat menevät sen remppaamiseen. Hänellä on nyt 5-numeroinen salkku. Tavoitteena on ”joskus vanhempana kuusinumeroinen salkku”, jonka turvin voisi ”vaikka muuttaa vuodeksi Uuteen-Seelantiin” tai tehdä osa-aikatyötä.
Juristina työskentelevä Maria Carlsson, 48, kirjoitti vuonna 2020 kirjan FIREtys: tavoitteena taloudellinen vapaus – kun aihe oli vielä kuuma. Hän havainnoi nyt, että firettämisen suosio on laskenut reaalitalouden realiteettien rävähdettyä suomalaisten silmille. "On inhimillistä iän myötä hankkia isompi asunto ja tahtoa leveämpää elämäntyyliä. Harva haluaa elää askeettisesti loppuelämäänsä, ja tavoiteltu rahasumma ei sitten välttämättä riitäkään.” Carlsson on itse yhä työelämässä. Omaa pääomatavoitettaan hän ei kommentoi.
Ina Mattila, 26, on hänkin joutunut joustamaan kuukausisäästötahdistaan vaikeassa suhdanteessa. "”Viime vuoden olin työttömänä ja nyt olen pitkällä sairaslomalla. Aiemmin säästin kuukaudessa tuhat euroa. Nyt kuukausisäästäminen ei ole ollut mahdollista. " . Moni firettäjä suunnittelee varhaista eläköitymistä esimerkiksi 50-vuotiaana, harvempi 35-vuotiaana kuten Mattila, 26. "Moni viisikymppinen on jo aika huonossa hapessa”, Mattila perustelee. Mattilan tavoite on puolen miltsin salkku, nykyinen 120 000 euron omaisuus pitäisi siis nelinkertaistaa yhdeksässä vuodessa. Velat huomioiden Mattilan asuntovarallisuus on kohonnut lähes sataan tuhanteen euroon. ”Olen tehnyt pienipalkkaisia töitä ja koulutusta on vain ylioppilastutkinto. Eläke tulee olemaan pieni”, Mattila toteaa.
-------------------------------
Artikkelia lukiessa koin melko vahvaa myötähäpeää wannabe-FIRE:ttäjien puolesta. Naisilla on kovat puheet mutta näyttöjä ei niinkään. Älkää tehkö niin kuin minä teen, tehkää niin kuin minä sanon