Suhtaudutko asiaan samalla tavalla jos joku kokee olevansa esim. kissa?
Jos joku kokee olevansa kissa, niin totta kai se on hänen kokemuksessaan totta. Sitähän se kokeminen nimenomaan tarkoittaa.
Jos hän niin kokee niin kai se sitten on niin, turha hänen kokemustaan on kyseenalaistaa, se olisi vain loukkaavaa?
Hä? Jos joku kokee ja uskoo olevansa kissa, niin turhahan sitä on kyseenalaistaa, kokeeko hän olevansa kissa... "Kyseenalaistamisella" tässä yhteydessä tarkoitan sitä mitä sinä teet, eli kyseenalaistamaton uskomus siihen, että hän ei koe, mitä väittää kokevansa. Väitteiden kyseenalaistaminen kyseenalaistamisen varsinaisessa merkityksessä on ihan järkevää. Jos joku kokee, että Jeesus johdattaa hänen elämäänsä, niin miksi sitä pitäisi kyseenalaistaa, että hän oikeasti kokee niin, eikä vain haluaisi sen olevan totta? Kysymys ei liity loukkaamiseen millään tavalla.
Lisäksi, sanoin juuri päinvastaista kuin ilmeisesti luulit minun sanovan. Sanoin nimenomaan etten usko sukupuolidysforiassa olevan ainakaan yleensä kyseessä mikään harhainen harhakuvitelma omasta sukupuolestaan, vaan yksinkertaisesti korostunut halu olla jotain mitä ei ole.
Lue viestini uudelleen. Kuvittelet "korostuneen halun" ainoaksi vaihtoehdoksi skitsofrenian. Jokaisella ihmisellä on valtavasti uskomuksia, jotka tuntuvat todellisuudelta. Vähemmän harhaisista enemmän harhaisiin, mutta aina ne ovat vain "kuva todellisuudesta" eivätkä koskaan sinänsä totta.
Pitää käyttää oikeaa termiä sitten eikä sekoittaa niitä toisiinsa.
Niin, kyllähän se ymmärtämistä helpottaisi, jos eri asioille olisi omat sanansa, mutta tuo on melko hyödytöntä vänkäämistä. Parempi yrittää ymmärtää, mitä on tarkoitettu.
Toisaalta, mitä tarkoittaa että "sukupuoli-identiteettiään voi muokata"? Miten sitä muokataan, voiko esim. psykoterapeutti muokata transihmisen sukupuoli-identiteetin takaisin sukupuolta vastaavaksi?
Ihan samalla tavalla, kuin identiteettiä yleensäkin muokataan. Se taas on hankalampi kysymys vastata, että miten se tarkalleen ottaen tapahtuu, se kun tapahtuu henkilön oman pään sisällä ja jokainen muokkaa oman identiteettinsä itse. Mieti asioita, joihin itse identifioidut, ja kohdista fokus siihen, että mitä mielessäsi oikein tapahtui siinä vaiheessa, kun aloit identifioitua kyseisiin asioihin.
Jonkun laji-identiteettikin saattaa poiketa ihmisestä, kokee tai ainakin haluaa olla kissa tai dinosaurus.
Se on ihan totta, toki ei erityisen yleistä, useimmat kun ymmärtävät, etteivät ole kissoja tai dinosauruksia. Mutta vaikkapa new age -piireistä löytää helposti ihmisiä, jotka identifioituvat vaikka ikuiseksi valoksi ja rakkaudeksi, joka ohjaa ihmisen kuorta. Tai mitä muuta mielikuvituksellista tahansa. Varmasti kissoja ja dinosauruksia ihmisen vaatteissa alkaisi täällä kulkea, kunhan sille löytyisi riittävästi validointia.
Olen aiemmin selittänyt. Tarkoitan muiden näkemää sukupuolta. Eli sitä miksi me tunnistaisimme hänet näkemättä kromosomituloksia. Selitin tuon aiemmin ttmlle mutta hän pitäytyy tiukasti identiteetissä.
Mitä tarkoitat, että "pitäydyn tiukasti identiteetissä"? Kyllä minä ymmärsin tuon, minkä varmaan siitä karatevertauksesta ymmärsitkin. Sitähän siinä juuri tapahtuu, taistelukyvytön uskoo olevansa tappokone, ja muut "tunnistaisivat" hänet sellaiseksi näkemättä oikeaa taistelukykyä. Itse en ole erityisen kiinnostunut siitä keskustelusta, että pitäisikö tuolle henkilölle antaa "paras karateka"-mitali vai ei - mielenkiintoisempaa minulle on se, mitä tuo asia pohjimmiltaan on.