F1 Yleiskeskustelu

Voipi olla että Mersun etu on ihan kohta gone...

Tiivistettynä: Mersu ohjaa pääjäähdytysjärjestelmän nestettä tilapäisesti moottorin ilman sisäänottoon (Plenum). Tällöin ilma on viileämpää ja moottori saa lisää tehoja. Ongelma: säännöissä lukee että sisääntuloilman lämpötila pitää olla vähintään 10 astetta lämpimämpää kuin ulkolämpötila.

 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten tietoa miten Monzaan päästetään katsojia?
Ymmärsin että puolet siitä määrästä mitä aiemmin ollut, ja täytyy olla esittää Eurooppalainen koronapassi green pass. "A green pass, first used in Israel, is a paper document or app that proves the holder has been fully vaccinated or recovered from COVID. It grants access to indoor restaurants, bars, cafes and other indoor venues. "

The race event will take place in the Autodromo Nazionale Monza on 12 September 2021. The circuit will be able to welcome a number of fans reduced by 50% compared to the past and only spectators with a European green pass during the race weekend from September 10 to 12, respecting all the Covid-19 regulations in force, including those concerning the distance, as specified by the decree we were all waiting for. The event, which marks a partial return to normality for all motorsport fans after more than a year of behind closed doors activities, will take place exactly one hundred years after the first Italian Grand Prix of 1921 in Montichiari (Brescia).
Tuolta lisää Tickets for Formula 1 Heineken Italian Grand Prix 2021 on sale | Formula One World Championship Limited
 
Nyt se alkaa näkymään että Sainz kiilaa Leclercin edelle.


Ihan mielenkiintoinen juttu. Siinähän ei varmasti ole mitään erikoista että talleissa on tällaisia preferenssejä ja että niistä keskustellaan ja riidellään, mutta se että asia tulee ulos on mielenkiintoisinta. Jos juttu pitää paikkaansa, niin Ferrarin asemassa kiinnittäisin eniten huomiota siihen, että heillä on joku myyrä joka kertoo lehdistölle privaattiasioita. Toki on ihan realistisia myös vaihtoehdot että juttu on keksitty (italialainen mikälie-lähde) tai että talli vuotaa tällaista tahallaan syystä että [jotain].
 
Ihan perinteinen tuulimylly-Ferrari. Jos on totta, niin sama italialaisten säätö jatkuu jatkumistaan. Kumpikaan kuski ei ole mestaruuteen ajamassa, joten turha myrkyttää tallia teilaamalla ”ykköskuski”. Sainz on viime viikonloppuina tainnut olla seinässä joka kerta.
 
Nyt se alkaa näkymään että Sainz kiilaa Leclercin edelle.
Linkkisi mukaan talli nojaisi enemmän Sainzin palautteeseen "koska se on luotettavampaa".

Ei tuossa nyt avattu sen tarkemmin ja koska jotain epämääräistä, ei selvinnyt tarkemmin mistä väännössä kyse niin tarkoituksella jätetty mielikuva että jossain testaamisessa ollut eri näkemyksiä ja kokeneempi Sainz vakuuttavampi.
 
Ei kannata ottaa kovin tosissaan nuita Maikkarin F1-uutisointeja. Yleensä melkosen sensaatiohakuisia, muilta medioilta lainattuja juttuja, joissa yritetään ylidramatisoida jokin asia.
 
Linkkisi mukaan talli nojaisi enemmän Sainzin palautteeseen "koska se on luotettavampaa".

Ei tuossa nyt avattu sen tarkemmin ja koska jotain epämääräistä, ei selvinnyt tarkemmin mistä väännössä kyse niin tarkoituksella jätetty mielikuva että jossain testaamisessa ollut eri näkemyksiä ja kokeneempi Sainz vakuuttavampi.
Jos toinen ei tarjoa infoa mutta toinen tarjoaa niin kyllähän sen tietää kenen hanskaan se auto alkaa osumaan.

Kannattaa muistaa kuka oli tekemässä vuosia pohjia McLarenin nousulle joka huipentui kaksoisvoittoon.
 
Viimeksi muokattu:
Miten toi Kubica ajaa, ku toi oikee käsi kämmen näyttää siltä, että se vain roikkuu? edit: Noh vissii sen verran saa puristettua, että rattia pystyy kääntään. Mut ei varmasti oikealla kädellä ainakaan ratin taka-oikea -vipuja käytä. Kunnioitettavaa, että silti pystyy kuitenki siihen (f1-autolla ajamaan kilpailukykyisesti). Varmasti hitosti paremmin kuin minä :D

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Aika dramaattinen kuva tilanteesta, joka näytti livenä pieneltä ja naurettavalta kompuroinnilta kahden kuskin kesken
241731074_10158732978413759_7760018033887247172_n.jpeg

Kyllähän tossa halo otti useamman sataa kiloa kiinni Hamiltonin niskojen sijaan. Aiheeseen liittyen.. Verstappenia ruoskittu, ku ei mukamas tsekannu Hamiltonin tilaa, noh mitä teki McLarenin väki kolarin jälkeen? Aplodeja lensi ja juhlivat ihan kympillä. Jotenki sellainen muistikuva lähetyksestä, että joku varikkoporukasta sentää elehti tyyliin "calm down".

edit: Olishan tää ehkä paremmin tonne kisa-topikkiin mennyt, mut lähinnä tota haloa lähdin kehuskeleen tässä.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää vielä pahemmalta kun ottaa huomioon ajoasennon tiukoissa vöissä. Siinä ei kropalla pysty tehdä mitään väistöliikettä painon alla, onneksi niskat joustaa.
1631855525551.png
 
Miten toi Kubica ajaa, ku toi oikee käsi kämmen näyttää siltä, että se vain roikkuu? edit: Noh vissii sen verran saa puristettua, että rattia pystyy kääntään. Mut ei varmasti oikealla kädellä ainakaan ratin taka-oikea -vipuja käytä. Kunnioitettavaa, että silti pystyy kuitenki siihen (f1-autolla ajamaan kilpailukykyisesti). Varmasti hitosti paremmin kuin minä :D

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Lienee aika yleistä, että tapaturman ja korjaavan kirurgian jäljiltä tassu näyttää rentona ollessaan paljon pahemmalta, kuin se oikeasti on.
Olet luullakseni oikeassa siinä, että rajoitteita on, mutta luulen myös niiden olevan huomattavasti vähäisempiä, kuin mitä tuosta voisi päätellä.
 
Lienee aika yleistä, että tapaturman ja korjaavan kirurgian jäljiltä tassu näyttää rentona ollessaan paljon pahemmalta, kuin se oikeasti on.
Olet luullakseni oikeassa siinä, että rajoitteita on, mutta luulen myös niiden olevan huomattavasti vähäisempiä, kuin mitä tuosta voisi päätellä.
Kun hän palaili testaan f1:stä niin muistelen että oli juttua siitä miten homma oli hoidettu, jotain "optimointeja" autoon taidettiin silloin tehdä.

Edit:
Jotain mistä lähteä mtv 2017

Normaalisti F1-autoissa vaihdetta vaihdetaan ylös tai alas ratin eri puolilla olevilla vivuilla, mutta Kubican Renault'ssa vaihteita pystytään vasemmalta puolelta niin ylös kuin alas.
 
Aika dramaattinen kuva tilanteesta, joka näytti livenä pieneltä ja naurettavalta kompuroinnilta kahden kuskin kesken
241731074_10158732978413759_7760018033887247172_n.jpeg

Kyllähän tossa halo otti useamman sataa kiloa kiinni Hamiltonin niskojen sijaan. Aiheeseen liittyen.. Verstappenia ruoskittu, ku ei mukamas tsekannu Hamiltonin tilaa, noh mitä teki McLarenin väki kolarin jälkeen? Aplodeja lensi ja juhlivat ihan kympillä. Jotenki sellainen muistikuva lähetyksestä, että joku varikkoporukasta sentää elehti tyyliin "calm down".

edit: Olishan tää ehkä paremmin tonne kisa-topikkiin mennyt, mut lähinnä tota haloa lähdin kehuskeleen tässä.
Kaikille Halo kriitikoille hyvä näyttö tuon tarpeellisuudesta. Täälläkin niitä oli joiden mukaan Halosta ei juuri koskaan ole hyötyä.
 
Kaikille Halo kriitikoille hyvä näyttö tuon tarpeellisuudesta. Täälläkin niitä oli joiden mukaan Halosta ei juuri koskaan ole hyötyä.
Minä olen yksi niistä, joka vastusti haloa, mutta iloitsen nyt siitä, että olin väärässä. Nyt taaksepäin kun miettii niin on ollut kuskeilla onni myötä, ettei päähän ole aiemmin osunut. Poislukien tietysti massajousiepisodi, jota ei olisi Halo estänyt.
 
Aika dramaattinen kuva tilanteesta, joka näytti livenä pieneltä ja naurettavalta kompuroinnilta kahden kuskin kesken.

Kyllähän tossa halo otti useamman sataa kiloa kiinni Hamiltonin niskojen sijaan. Aiheeseen liittyen.. Verstappenia ruoskittu, ku ei mukamas tsekannu Hamiltonin tilaa, noh mitä teki McLarenin väki kolarin jälkeen? Aplodeja lensi ja juhlivat ihan kympillä. Jotenki sellainen muistikuva lähetyksestä, että joku varikkoporukasta sentää elehti tyyliin "calm down".

edit: Olishan tää ehkä paremmin tonne kisa-topikkiin mennyt, mut lähinnä tota haloa lähdin kehuskeleen tässä.

Kuten totesit niin näytti livenä pieneltä. Tämän vuoksi myös McLarenin kaverit tuuletti.
 
Oonko mä nyt ainoa jonka mielestä Halo ei ollut mikään ihmeidentekijä tuossa tilanteessa? Suurin osa Verstappenin auton takapään painosta kun lepäsi kuvankin hetkellä vielä Hamiltonin auton turvakaaren päällä, ei suinkaan Halon päällä.

Enkä nyt väitä etteikö Halosta olisi ollut apua, mutta toi on mun mielestäni hämäävä kuvakulma.
 
Oonko mä nyt ainoa jonka mielestä Halo ei ollut mikään ihmeidentekijä tuossa tilanteessa? Suurin osa Verstappenin auton takapään painosta kun lepäsi kuvankin hetkellä vielä Hamiltonin auton turvakaaren päällä, ei suinkaan Halon päällä.

Enkä nyt väitä etteikö Halosta olisi ollut apua, mutta toi on mun mielestäni hämäävä kuvakulma.
Luultavasti olet, Verstappenin auton pohjalevy hajosi ja rengas olisi sen takia päässyt painumaan alemmas ilman turvakaarta. Hyvä uudistus ja nyt silmäkin on siihen jo tottunut.
 
Oonko mä nyt ainoa jonka mielestä Halo ei ollut mikään ihmeidentekijä tuossa tilanteessa? Suurin osa Verstappenin auton takapään painosta kun lepäsi kuvankin hetkellä vielä Hamiltonin auton turvakaaren päällä, ei suinkaan Halon päällä.

Enkä nyt väitä etteikö Halosta olisi ollut apua, mutta toi on mun mielestäni hämäävä kuvakulma.
Veikkaisin että olet
 
Miten Hamiltonin ajolinja ja tapa poikkesi Verstappenin ajotavasta? Tästä samasta liikkeestä Max syyttää nyt Lewisiä :rolleyes:

Ei mitenkään, Daniel nosti kaasua ja boom ajoi voittoon :cigar2:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Miten Hamiltonin ajolinja ja tapa poikkesi Verstappenin ajotavasta? Tästä samasta liikkeestä Max syyttää nyt Lewisiä :rolleyes:
...
Verstappenin tapa on edelleen ajaa niin, että toinen väistää ja hän ei. Pelkästään Monzan esimerkit Ricciardon kanssa sprintissä ja Hamiltonin kanssa ensimmäisellä kierroksella osoittavat tämän. Joko tungetaan pieneen väliin tai viedään tila pois kylmän viileästi.

Varmasti tuo ajotapa on yksi keskeinen syy Verstappenin menestykseen. Muut ymmärtävät väistää tai kolahtaa. Kyseinen ajotapa on lisäksi viihdyttävää katseltavaa varsinkin Verstappenin tehdessä ohituksia.

Nyt tilanne on se, että ajetaan maailmanmestaruudesta ja vastapuoli ei väistä panosten ollessa kovat. Hyvä juttu toki, että Verstappen horjuttaa Hamiltonin norsunluutornia.

Itse pähkin asian niin, että jos Verstappen olisi jatkanut kisaa osuman jälkeen, olisi hän saanut 10s rangaistuksen vastaavasti kuin Hamilton Silverstonessa. Kun ei jatkanut, annettiin rankku seuraavaan kisaan.

Hieno ja huiman nopea kuski, mutta ei haittaisi kunnioittaa kilpakumppaneitaan hieman (enemmän).
 
Monzan ekan kierroksen tilanteessa Hamilton myös jää roikkumaan mutkaan, vaikka Max on edellä mutkaan mennessä. Vähän vastaava tilanne olisi se keskeytykseen johtanut kolarikin, sillä erolla että Max ei oikaissut mutkaa vaan piti linjansa itsepäisesti. Että siltä kantilta tuo lähtöruuturangaistus on ihan ok tuomio mun mielestä (ainakin nyt kun kisasta on kulunut viikko ja on kerennyt sulatella asiaa :D).

Hamilton on tuota roikkumista tehnyt monta kertaa, ja yllättävän harvoin hän on siitä joutunut itse kärsimään. Yleensä toinen osapuoli vähintäänkin ajautuu leveäksi tai spinnaa ulos radalta (tai menee silleen seinään että pitää käydä sairaalassa). Ja jos on jotain rankkua tullut, niin se on just jotain 10s aikarangaistusta kilpailun lopputuloksissa.
 
Verstappenin tapa on edelleen ajaa niin, että toinen väistää ja hän ei. Pelkästään Monzan esimerkit Ricciardon kanssa sprintissä ja Hamiltonin kanssa ensimmäisellä kierroksella osoittavat tämän. Joko tungetaan pieneen väliin tai viedään tila pois kylmän viileästi.

Varmasti tuo ajotapa on yksi keskeinen syy Verstappenin menestykseen. Muut ymmärtävät väistää tai kolahtaa. Kyseinen ajotapa on lisäksi viihdyttävää katseltavaa varsinkin Verstappenin tehdessä ohituksia.

Nyt tilanne on se, että ajetaan maailmanmestaruudesta ja vastapuoli ei väistä panosten ollessa kovat. Hyvä juttu toki, että Verstappen horjuttaa Hamiltonin norsunluutornia.

Itse pähkin asian niin, että jos Verstappen olisi jatkanut kisaa osuman jälkeen, olisi hän saanut 10s rangaistuksen vastaavasti kuin Hamilton Silverstonessa. Kun ei jatkanut, annettiin rankku seuraavaan kisaan.

Hieno ja huiman nopea kuski, mutta ei haittaisi kunnioittaa kilpakumppaneitaan hieman (enemmän).
Hamiltonhan oli tavallaa passiivinen osapuoli kolarissa ja Verstappen aktiivinen, tarkoitan että Verstappen omalla ratkaisullaan aiheutti kolarin. Hamilton ei mielestäni mitenkään erityisen epäreilusti shikaania ajanut verrattuna miten tossa normaalisti puolustetaan. Verstappenille ei voinut tulla yllätyksenä ahdas tila.
 
Rupesin miettimään että miten max ajaa kilpaa, kimi sen tässä aika hyvin kiteyttää, nyt on ollut jo mälliä ja lisää on tulossa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Asiaton käytös
^ verstappen on kyllä oikea ihmiskyrpä. Toivottavasti joku tönäisis oikein kunnolla radalta
 
Verstappen on siistinyt otteitaan vuosien saatossa aika paljon. Toki nyt kun on realistinen sauma taistella mestaruudesta niin annetaan huomattavasti vähemmän periksi, ongelmana tietty on se myös että Hämis ei oo vuosiin tottunut siihen että joku ei suoraan anna tietä tai väistä niin näitä törmäämisiä tulee.
 
Hetken jo ajattelin, että Grosjean pääsee näyttämään kykynsä Indycar -sarjassa, mutta näköjään mies heiluu sijalla 15. On sieltä pari podiumia tullut sentään.
Eilen startti 13. ruudusta, sit 27 ohitusta ja podiumille. :thumbsup:

Indy on siitä hieno laji että siellä on aikuisten oikeasti yli puolella gridillä täysin realistinen mahdollisuus ajaa podiumille normaalissa kelissä.
 
Aika dramaattinen kuva tilanteesta, joka näytti livenä pieneltä ja naurettavalta kompuroinnilta kahden kuskin kesken
241731074_10158732978413759_7760018033887247172_n.jpeg

Kyllähän tossa halo otti useamman sataa kiloa kiinni Hamiltonin niskojen sijaan. Aiheeseen liittyen.. Verstappenia ruoskittu, ku ei mukamas tsekannu Hamiltonin tilaa, noh mitä teki McLarenin väki kolarin jälkeen? Aplodeja lensi ja juhlivat ihan kympillä. Jotenki sellainen muistikuva lähetyksestä, että joku varikkoporukasta sentää elehti tyyliin "calm down".

edit: Olishan tää ehkä paremmin tonne kisa-topikkiin mennyt, mut lähinnä tota haloa lähdin kehuskeleen tässä.
Tuolla vähän lisää juttua halosta: TECH TUESDAY: A close look at the halo – and how it ‘saved Hamilton’s neck’ in Monza crash | Formula 1®
 
Kuten totesit niin näytti livenä pieneltä. Tämän vuoksi myös McLarenin kaverit tuuletti.
Pointti oli se, että Verstappen sai paskaa niskaan, vaikka totes lähietäisyydeltä kävellessään pois, että kaveri vaikuttaa olevan kunnossa. edit: ja olihan se vähän mautonta riemua. Ymmärrän toki ilon ja suon sen Mclarenin väelle, ei sillä. Syvällä suossa ovat pitkään kyntäneet.

edit2: Olispa kyllä maukasta, jos mersu, mäkki ja ferrari + 1-2 muuta olisivat enskaudella voittokykyisiä, vaikkei kaikki tasaisen vahvoja oliskaan. Yleensä vain näissä isoissa muutoksissa yks vie ja muut koittaa ottaa eron kiinni...Tällaisten muutosten kohdalla rajoitukset ei tee hyvää lajin kannalta, vaikka teoriassa "jämätallien" kohdalla tilannetta tasoittaa. Eniten vaikuttaa kuitenkin kärjessä.
 
Viimeksi muokattu:
Bottaksen haastattelu 42:30 eteenpäin, asiaa Sochista ja Alfa Romeosta: PODCAST: Bottas joins the F1 Nation team to preview the Russian GP – but can he win again at Sochi? | Formula 1®

Whitmarsh palaa F1:iin Aston Martinille: Former McLaren boss Martin Whitmarsh returns to F1 with Aston Martin | Formula 1®

Russellia aletaan jo pehmittämään Mersu-pestiä varten: Wolff says Mercedes need to 'condition and calibrate' Russell to avoid repeat of Rosberg vs Hamilton rift | Formula 1®
“He’s [Russell has] proven that he deserves to have a seat in a top car and now we need to get him properly adjusted into the Mercedes situation… there’s a lot more pressure, he’s having an unbelievable team mate with the biggest records and there it’s important that you condition him and you calibrate him in the right way,” said Wolff.
 
Jaa a. Voiskohan tulla todellinen ylläri jos Mersulla rakennetaankin auto Russelin ympärille ja hämis saa jäädä rannalle ruikuttamaan.
Juu, mersulla onkin tosi paljon palautetta Russelilta vrt. Hamilton. Tottakai Russelin palautteen perusteella rakentavat uusien sääntöjen auton.
 
Juu, mersulla onkin tosi paljon palautetta Russelilta vrt. Hamilton. Tottakai Russelin palautteen perusteella rakentavat uusien sääntöjen auton.
Mersu rakentaa Williamsin palautteen perusteella 2022 auton ja Alfa Romeo Mersun palautteella. :rolleyes:

by the way Sochi on historiaa 2023

Mielenkiintoinen droppi ja hlvetin piiiiiiitkä varikko
E5CQO9uVEAMijAA
 
Viimeksi muokattu:
Hamiltonhan oli tavallaa passiivinen osapuoli kolarissa ja Verstappen aktiivinen, tarkoitan että Verstappen omalla ratkaisullaan aiheutti kolarin. Hamilton ei mielestäni mitenkään erityisen epäreilusti shikaania ajanut verrattuna miten tossa normaalisti puolustetaan. Verstappenille ei voinut tulla yllätyksenä ahdas tila.
Tai sitten asian voi nähdä myös niin, että Verstappen veti kanttarin päältä ja kuvista päätellen auto lähti vähän yllättäen pomppimaan päätyen Hamiltonin niskaan.
Eihän tuossa kohdassa yleensä noin käy.
Oli miten oli, mutta kumpikaan kuski ei tällä hetkellä välitä juuri mistään ja tähän päädyttiin.
Mikä on tietysti sarjan kannalta mukavaa, mutta vastaavaa ei ole ennen tätä kautta nähty pitkään aikaan kun Hamilton vie ja muut vikisee.
Vähintäänkin pahempi tilanne oli tuo täydessä vauhdissa ollut Hamiltonin klikkaaminen, joka johti lähes täydessä vauhdissa Verstappenin päätymiseen seinään.
 
Jaa a. Voiskohan tulla todellinen ylläri jos Mersulla rakennetaankin auto Russelin ympärille ja hämis saa jäädä rannalle ruikuttamaan.

aku.png
Mutta eikös Aku ainakin vielä ole Hamin kaveri? En kyllä usko, että Russel ekakaudella tuohon asemaan pääsee. Tosin yllätyksiä on F1:ssä ennenkin ollut. Hyvä, että autot muuttuu on edes toivoa paremmasta.
 
Mutta eikös Aku ainakin vielä ole Hamin kaveri? En kyllä usko, että Russel ekakaudella tuohon asemaan pääsee. Tosin yllätyksiä on F1:ssä ennenkin ollut. Hyvä, että autot muuttuu on edes toivoa paremmasta.
Kenestä puhut? Aku? e: no ei näkyny toi Aku...Miksi Hamilton on Akun kaveri?
 
Kenestä puhut? Aku? e: no ei näkyny toi Aku...Miksi Hamilton on Akun kaveri?
No joo toi oli "Hannu Hanhi vs Aku Ankka" tällä kaudella Mersun tallissa, toki viime kisa meni kyllä Akun tuuri huomioiden älyttömän hienosti. Toivotaan, että näin Venäjälläkin ainakin minulla on kova luotto Akuun :) Hami ja Verstappen vaihtanevat koneensa joten odotellaan jopa voittoa.
 
No joo toi oli "Hannu Hanhi vs Aku Ankka" tällä kaudella Mersun tallissa, toki viime kisa meni kyllä Akun tuuri huomioiden älyttömän hienosti. Toivotaan, että näin Venäjälläkin ainakin minulla on kova luotto Akuun :) Hami ja Verstappen vaihtanevat koneensa joten odotellaan jopa voittoa.
Vielä ku ymmärtäis kumpi on kumpi.. kavereita eivät kyllä ole. Jos puhuttais edelleenki oikeilla nimillä, nii ei tarvis tällaisia ihmettelyjä. En jaksais arpoa kenestä puhutaan milloinki.
 
by the way Sochi on historiaa 2023

Meni ny vissii vähä jengiltä ohi tämä jo kesäkuussa julkistettu uutinen.. Tai ainakin multa on menny täysin ohi. :whistling:

Annetaas hetki avautua uutisen sisältö kaikille nyt kun sitä osotetaan sormella.. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 407
Viestejä
4 976 129
Jäsenet
79 761
Uusin jäsen
nahkajakkara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom