F1 Yleiskeskustelu

Vieläkään ei ole kerrottu julkisuuteen millä tavalla Ferrarin koneet oli laittomia kyseisellä kaudella eikä sitä miten niitä siitä rangaistuksena piti rampauttaa seuraavaksi vuodeksi.
Muistelen joskus lukeneeni että osa f1-autojen rakenteluun liittyvistä säännöistä on salaisia. Siis tallien avainhenkilöt tietää ne, mutta ulkopuolisille niitä ei paljasteta. Jos niin on, niin siitä voi kehittää omat teoriansa minkä takia on tarvetta salata niitä.
 
Russellille samantien monivuotinen soppari Mersulle, Valea pidettiin vuosi kerrallaan. :btooth:

Olis kyllä hienoa jos Mersu romahtas ens kaudelle.. :think:
Hamilton on 36v ja tiedetään että jokainen jatko on menty 50/50. Mersun on pakko alkaa rakentamaan pitkää suhdetta nuoreen kuskiin.

Se on 100-varma että Mersu droppaa, onko se 2022 vai mikä, se jää nähtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin porukalla liian kovat luulot russelista. Sillä on kuitenkin Hamilton tallikaverina mikä ei ihan lapanen ole. Tällä kaudella Hamiltonin on ollut pakko nostaa tasoa mikä on saanut bottaksen näyttämään ihan surkealta. Jos russell pesis mennen tullen Hamiltonin niin kuinka surkea bottas sitten ois? Veikkaan että russell ajelee sijoja 3-5 jos voimasuhteet samat mitä tänä vuonna
 
Lewis ja Nicokin tiesi 100% varmasti että tallikaverin kanssa ei riidellä ja kolaroida. Huppista


Kannattaa muistaa että top level rookie Russellilla on hirveät paineet näyttää että on parempi kuin Bottas ja mielellään parempi kuin Lewis. Tältä pohjalta on ihan varma että sattuu ja tapahtuu, halusi Toto sitä tai ei.

Jotta olisi parempi kuin Bottas hänen pitäisi voittaa Hamilton, kova temppu jos siihen pystyy. Minäkin ollen positiivisesti yllättynyt, jos ei tuhoa autoja vähintäänkin palkkaeronsa (Bottakseen nähden tälläkaudella) verran. No onhan Verstappenkin rauhoittunut. Meidän katsojien kannalta ensi kausi voi olla ihan mielenkiintoinenkin. Bottas näyttää olevan "sinut" muutoksen kanssa ja ottaa uuden homman haasteena (euroistahan hänellä ei enää ole puutetta). Uskotaan, että pystyy sen ykköskuskin paikan pitämään.
 
10 miljoonan US dollarin nurkilla Valtterin viime vuosien palkka lienee ollut mersun tallissa. Viisi vuotta ajanut mersulla, niin eiköhän sitä rahaa ole kertynyt ihan mukavasti sukan varteenkin. Ja tuskin talkoilla ajoi Williamsin aikoinakaan. Ja eiköhän Alfa Romeokin jotain palkkaa maksa jatkossa.



Hyvin epätodennäköistä on, että Bottas enää nousee takaisin mihinkään huipputalliin. Mahdollisuus taitaa olla enää siinä, että Alfa Romeosta tulee mestaritalli sääntömuutosten yms. seurauksena ja Bottas pysyy siinä kyydissä.

Kova temppu se on yleensä päästä edes niiden 20 kisakuskin joukkoon kisaamaan F1 kisoissa. Aika monta kiinnostunutta tulijaa on sinne kuskiksi ja paikoista tapalleen verissäpäin. Osalla on sitten vielä merkittävästi etua siitä että on isolta markkina-alueelta josta yritetään pakolla saada kuskia nostettua ja osalla on taustalla rahaa niin paljon että niillä rahoilla ostaa vaikka oman tallin isäpappa pojalle harrastelua varten.
No tarkennetaan nyt sitten ettei jää epäselväksi.
En siis puhunut että Bottaksen kohdalle osuisi uutta paluuta Mersulle tai edes Red Bulliin pääsystä.
Mutta jos Valtteri saa kiskottua tuota ö luokan alfaa tasaisesti pisteille ja joskus jopa kuuden parhaan joukkoon, niin ei nousu ylöspäin ole mitenkään mahdoton ajatus.

Toki parasta olisi jos alfa tuosta nyt uusien sääntöjen ansiosta nousisi itse ylempään keskikastiin, samalla pienempien paineiden kanssa Bottas parantaisi omaa suoritustaan samalle tasolle kuin mitä se oli Williams aikoina.

Toki metriäkään ei ole vielä ajettu niillä 2022 autoilla ja ainoa asia mitä me ollaan nähty on se että Hamiltonin autolla ja hänen säädöillä Russell kulkee kovaa.
Mistä sitä tietää että onko Russell loppujenlopuksi Hamilton 2.0 vaiko Gasly 2.0.
Vetihän Gaslykin ihmeitä toistuvasti Toro rosson ratissa, mutta Red Bullilla pääsy pisteillekin oli välillä liiankin vaikeaa.
Mutta pudotus takaisin Toro Rossolle/Alpha taurille ja herra on ottanut tasaisesti pisteitä ja jopa voittanut kisoja.

En usko, että vaikka Russell jostain syystä ei pystyisi suorittamaan yhtään sen paremmin ja tasaisemmin kuin esimerkiksi Perez on tällä kaudella suorittanut. Että se jotenkin avaisi Bottakselle portteja takaisin Mersulle.

Mutta yhden kisan suoritus Mersulla ja suhkot paineettomasti hurjia tuloksia Williamsilla tehnyt Russell on nyt ensimmäistä kertaa tosipaikan edessä. Saa nähdä miten herra pärjää Hamiltonin kanssa.
 
Monivuotinen = 3 vuotta. Hyvin yleinen ilmaisu.

Onhan tuo ny varmasti Valelle melkonen hengähdystauko kun on 3-vuotinen soppari taskussa noiden yhden vuoden soppareiden sijaan.
Alle vuorokausi sitten VB:n "monivuotinen" tarkoitti tasan kolmea vuotta.
Oli kuulemma ihan yleinen ilmaisu.

Nyt GR:lla se on "tai jotain sinnepäin"
Eiköhä tuo ole 3-vuotinen. Tai sitten 2+ optio tjsp.

Mitäköhän huomenna...
 
Jotta olisi parempi kuin Bottas hänen pitäisi voittaa Hamilton, kova temppu jos siihen pystyy. Minäkin ollen positiivisesti yllättynyt, jos ei tuhoa autoja vähintäänkin palkkaeronsa (Bottakseen nähden tälläkaudella) verran. No onhan Verstappenkin rauhoittunut. Meidän katsojien kannalta ensi kausi voi olla ihan mielenkiintoinenkin. Bottas näyttää olevan "sinut" muutoksen kanssa ja ottaa uuden homman haasteena (euroistahan hänellä ei enää ole puutetta). Uskotaan, että pystyy sen ykköskuskin paikan pitämään.
Mersulla on ensi kaudella vastaava tilanne kuin joku olisi mennyt Ferrarille ja voittanut Schumacherin.
 
Alle vuorokausi sitten VB:n "monivuotinen" tarkoitti tasan kolmea vuotta.
Oli kuulemma ihan yleinen ilmaisu.

Nyt GR:lla se on "tai jotain sinnepäin"


Mitäköhän huomenna...

Tuossa, ole hyvä:

pilkunviilaus.JPG

Monivuotinen tarkoittaa yleensä 3 vuotta. Pahoittelut että meni yöunet.
Vieläkö löytyy viilattavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Lewis ja Nicokin tiesi 100% varmasti että tallikaverin kanssa ei riidellä ja kolaroida. Huppista

Kannattaa muistaa että top level rookie Russellilla on hirveät paineet näyttää että on parempi kuin Bottas ja mielellään parempi kuin Lewis. Tältä pohjalta on ihan varma että sattuu ja tapahtuu, halusi Toto sitä tai ei.
Tiesi, mutta varsinkin ton Barcelonan töhöilyn jälkeen Totolla meni hermot ja laittoi kuskit ojennukseen. Uhkasi jopa hyllyttää kuskit jos sama homma jatkuisi. Mitään tiukkaa kilpailua kuskien välillä ei anneta syntyä, ettei tilanne taas kärjisty entiseen malliin. Eiköhän tämäkin ole tehty varsin selväksi Russellille. Tosin olen samaa mieltä että näyttämisen haluja löytyy ja varmasti sen myötä tulee aluksi virheitäkin, mutta eiköhän se liika into kauden aikana tasoitu.

 
Tiesi, mutta varsinkin ton Barcelonan töhöilyn jälkeen Totolla meni hermot ja laittoi kuskit ojennukseen. Uhkasi jopa hyllyttää kuskit jos sama homma jatkuisi. Mitään tiukkaa kilpailua kuskien välillä ei anneta syntyä, ettei tilanne taas kärjisty entiseen malliin. Eiköhän tämäkin ole tehty varsin selväksi Russellille. Tosin olen samaa mieltä että näyttämisen haluja löytyy ja varmasti sen myötä tulee aluksi virheitäkin, mutta eiköhän se liika into kauden aikana tasoitu.

Tai sitten ei

 
Nico laittoi kunnolla kampoihin Lewikselle. Samanlaista taistelua ois mukava nähdä

Nicon aikaan Mersu oli myös sen verran ylivoimainen, että oli mahdollisuus taistella noin tallin sisällä. Ensimmäiset kunnon haastajat Mersulle tulivat vasta Nicon lähdön jälkeen, jolloin ei enää ole voinut käydä tuollaista vääntöä. Samanlaisen tallin sisäisen taistelun myötä kuljettajien mestaruus olisi voinut hyvässä lykyssä kääntyä Vettelille jonain tiukempana kautena, joten eiköhän siellä olisi meno muuttunut vaikka Nico olisi jäänyt.
 
@Henkka77
Mitenkä viilaus ja yöunet liittyy formuloihin tai monivuotisiin sopimuksiin?

Ei tarvinnut odottaa edes huomiseen, niin taas oli "monivuotinen" muuttunut.
Tosin, aikaisemmin sanottu "tai jotain sinnepäin" sulkee pois kaikki muut vaihtoehdot, niin oli pakko palata taas lähtöruutuun. :)
 
@Henkka77
Mitenkä viilaus ja yöunet liittyy formuloihin tai monivuotisiin sopimuksiin?

Ei tarvinnut odottaa edes huomiseen, niin taas oli "monivuotinen" muuttunut.
Tosin, aikaisemmin sanottu "tai jotain sinnepäin" sulkee pois kaikki muut vaihtoehdot, niin oli pakko palata taas lähtöruutuun. :)
Mikä sun pointti nyt on? En ymmärrä mitä koitat sanoa.Onko joku sanonut virheellistä tietoa vai mikä on ongelma?

Edit: Käytä vastaus-/lainaustoimintoa. Sekin selkeyttää.
 
Vaikka Russel on kieltämättä todella lahjakas kuljettaja, niin siitä on vielä todella pitkä matka maailmanmestaruuteen, varsinkin kun ainakin toistaiseksi hänen tiellään seisoo tallikaverina 7 kertainen maailmanmestari.
 
Nyt kannattaa varmaan lyödä vetoa sen puolesta että Bottas vielä joskus voittaa F1-osakilpailun.
No sen todennäköisyyshän on tietenkin olematon tällä kaudella elleivät Verstappen ja Hamilton sitten klikkaa toisiaan kunnolla lasarettiin, ja ensi kaudella surkukalustolla tietenkin vielä pienempi, mutta vedonlyöntikerroin on vastaavasti kyllä sitten varmasti huikea jos niin kävisi.
 
Vaikka Russel on kieltämättä todella lahjakas kuljettaja, niin siitä on vielä todella pitkä matka maailmanmestaruuteen, varsinkin kun ainakin toistaiseksi hänen tiellään seisoo tallikaverina 7 kertainen maailmanmestari.
Eiköhän mersulla ole katseet russelin kanssa hämiksen jälkeen, parivuotta ajaa kaveri sisään niin voi sitten jatkaa mersujen mestaruuksia.
 
Eiköhän mersulla ole katseet russelin kanssa hämiksen jälkeen, parivuotta ajaa kaveri sisään niin voi sitten jatkaa mersujen mestaruuksia.
Varmasti on mutta kyllä tulee kuohahtamaan jo ensi kaudella vaikka Russelia kuinka yritetään kyykyttää. On se jo näkynyt otteissa.
 
Eiköhän mersulla ole katseet russelin kanssa hämiksen jälkeen, parivuotta ajaa kaveri sisään niin voi sitten jatkaa mersujen mestaruuksia.
Jatkumon kannalta toki näin, mutta samaan aikaan kannattaa pitää mielessä, että Mersulla on tallin jatko koko ajan liipasimella, että jatketaanko F1:ssä.
Eli vaikka suunnitelma olisikin validi, voi tulla seinä vastaan nopeastikin.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän mersulla ole katseet russelin kanssa hämiksen jälkeen, parivuotta ajaa kaveri sisään niin voi sitten jatkaa mersujen mestaruuksia.
Jää nähtäväksi riittääkö se tallimestaruuteen ensi kaudella, vai meneekö Mersu nyt RedBullin tielle. Selkeän riskin Toto tossa otti, kyllä he sen mestaruuden ensivuonnakin haluaisivat.
 
Jatkumon kannalta toki näin, mutta samaan aikaan kannattaa pitää mielessä, että Mersulla on koko ajan liipasimella, että jatketaanko F1:ssä.
Eli vaikka suunnitelma olisikin validi, voi tulla seinä vastaan nopeastikin.

No toi piti Bottaksen kohdalla paikkansa. Russelilla on sentäs työrauha heti. edit: Saas nähdä miten Russel pärjää silti, kärkitallissa paineet on iha eri luokkaa ku perällä. Sinänsä kyllä ihan hauska, että kuski nousee peränpitäjä-tallista kärkitalliin :D Oletettavasti siis ellei Mersu ole kämmänny totaalisesti kehitystyössä uusien sääntöjen kanssa.
 
Jatkumon kannalta toki näin, mutta samaan aikaan kannattaa pitää mielessä, että Mersulla on koko ajan JATKO liipasimella, että jatketaanko F1:ssä.
Eli vaikka suunnitelma olisikin validi, voi tulla seinä vastaan nopeastikin.
No toi piti Bottaksen kohdalla paikkansa. Russelilla on sentäs työrauha heti. edit: Saas nähdä miten Russel pärjää silti, kärkitallissa paineet on iha eri luokkaa ku perällä.
Nytpäs typotin koko viestin ytimen vikaan. :facepalm:
Tarkoitin, että koko Mersun jatko tallina ja/tai moottorin toimittajana on koko ajan keskustelun aiheen johtoryhmässä, joten vaikka tallilla olisikin toimivat suunnitelmat, voi loppu tulla puskista.
 
Noi työrauhat ovat luultamasti molemmilla kiinni myös niistä tuloksista, sopimuksissa usein on niitä takaportteja.
Usein ja usein.. Räikkönen mm. sai Ferrarilta korvaukset, ku Ferrari yksipuolisesti sopparin lopetti. On niissä varmaan jotain ulospääsyjä, mut pitänee olla totaalinen floppi.
 
Nytpäs typotin koko viestin ytimen vikaan. :facepalm:
Tarkoitin, että koko Mersun jatko tallina ja/tai moottorin toimittajana on koko ajan keskustelun aiheen johtoryhmässä, joten vaikka tallilla olisikin toimivat suunnitelmat, voi loppu tulla puskista.
No ei, itse taisin lukea vain huonosti :) Uudelleen lukemalla hoksasin, mitä tarkoitit. edit: että voipi olla, että Bottas lähti vieläpä hyvään aikaan pois. Ei välttis parempia paikkoja ole ihan heti tarjolla (jos Mersu lähtee), vaikka joka kausi jossain muutosta tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Valtterille peukku Alfalle siirtymisestä. Aika kuluttavaa ajella monta kautta Hamiltonia vastaan ja ottaa säännöllisesti muutamaa viikonloppua lukuunottamatta käkättimeen, ja samalla selitellä jokaiselle että miksi vauhti ei riittänyt ja miksi vain vuoden soppari jne. Tämä meemi summannee aika hyvin Valen fiilikset :)
RDT_20210907_2156391252039348312487713.png

Mielenkiinnolla odotan miten Russell pärjää, ei nimittäin ole helppo paikka ajella. Toivon kovasti, että kaveri ajelee vastaavasti kuin Leclerc Ferrarille mennessään (eli kyytiä löytyy heti kiitettävästi tallikaveriin nähden), mutta voi myös ajella samantasoisesti tai heikomminkin kuin Bottas. Sinällään rohkea veto Mersulta tehdä monivuotinen soppari Russellin kanssa, mutta tilanteen niin vaatiessa sopimuksista pääsee nopeasti eroon - etenkin F1:ssä.

Aiemmissa viesteissä oli keskustelua liittyen Valtterin pääsemisestä takaisin huipputiimiin Alfa-stintin aikana. Vaatii kyllä, että tähdet on oikeassa asennossa Valtterin kannalta ja että hän on selkeästi Alfan "johtotähti", mutta ei se niin mahdotonta ole. Esim. McLaren jos nousee ensi kaudella tappelemaan säännöllisesti voitoista ja jopa mestaruudesta Norrisin johdolla ja Ricciardo ajelee samalla jämäpisteistä, niin hyvinkin voi tulla kyselyä että kiinnostaisiko tulla meille Ricin paikalle. Alpine myös voisi olla vastaava keissi, jos Alonso toteaa että ei jaksa enää tätä sirkusta ensi kauden päätteeksi.

Valtteri ja McLaren olisi kyllä jotain mitä haluaisin nähdä (miksei joku muukin nouseva suomalaiskuski), kun pysyisi pitkä perinne elossa (jokainen suomalainen GP-voittaja on ajanut urallaan McLarenilla). :)
 
Valtteri Bottas kertoo: Toto Wolff reagoi tyylikkäästi yhteistyön päättymiseen – tyrmää myös epäilykset asemastaan Lewis Hamiltonin rinnalla

kun kävimme keskustelua ja sovimme ettei jatketa..

Eeh.. minähän en asiaa tiedä, onhan sekin tietysti sopimista, kun ilmoitetaan, että sori, Russell tulee tilalle..

Ei siinä, hieno pätkä oli Mersulla. Muutama epäonninen hetki, muutama moka, mutta jokatapauksessa pääsi ajamaan huipputallissa, mitä mahdollisuutta moni ei saa edes niillä isäukon miljardeilla.
 
Tarkoitin, että koko Mersun jatko tallina ja/tai moottorin toimittajana on koko ajan keskustelun aiheen johtoryhmässä, joten vaikka tallilla olisikin toimivat suunnitelmat, voi loppu tulla puskista.

Tämä on tosiaan ollut jatkuva arvioinin aihe Mersusta. Sanoissa "Mersu F1:ssä" on kolme erillistä asiaa. Nykyinen Mersu-talli on suurimmaksi osaksi brittiläinen. Työntekijät ovat enimmäkseen brittejä, mm. kehuttu suunnittelija Allison. Tallipomo on itävaltalainen. Vaikka tallipomot muuta väittää, niin kyllä kansallisuuksilla on merkitystä tässäkin pelissä, ainakin minä väitän näin. Tiedä vaikka juuri Rosbergin ja Hamiltonin kisailu 2016 johtui juuri näistä jännitteistä, ei vain kuskien välillä vaan myös tallin sisällä.

Tallilla on Mersu rahoittajana niin suuresti, että ostanut myös nimensä talliin. Tallin omistajina on muitakin, joista tunnetuin F1-seuraajille on varmaan tallipäällikkö Toto Wolf. Ei niin kauhean kauan aikaa sitten Mersu oli McLarenissa niin iso osa, että McLaren oli McLaren Mercedes. Jos en väärin muista, niin nykyinen Mercedes AMG Petronas -tallina tunnettu oli Ross Brawnin Brawn GP -talli vuoden ajan. Jos Mersu lähtee nykyisestä Mercedes AMG Petronas -tallista, niin en usko etteikö talli jäisi jonkun käsiin toimivana. Tallli tuskin häviää F1:sten kartalta kuin Toyota.

Kolmanneksi Mersu on moottoritoimittaja, kuten ovat Ferrari, Honda ja Renault. Hybridikaudella Mersun moottori ja/tai voimalähdepaketti on ollut vahva voittaja. Moni muistaa Räikkösen McLaren-ajat, ei ollut Mersu-moottori tuolloin hyvässä maineessa. Tekeekö Mersu hondat vetäytyessään F1:sistä? Saako joku oikeudet jatkaa Mersu-moottorin kehittämistä Mersu-nimellä tai ilman, kuten ilmeisesti RB on saanut oikeudet jatkaa Hondan myllyn kanssa?

Autovalmistajat ovat suuren muutoksen kourissa, kun yksityisautoja sähköistetään. Kuinka pitkään hybriditekniikka enään riittää F1:ssä. Renault halusi puhdistaa nimensä F1:stä ja muuttui Alpineksi. Tänään näkyi uutisotsikko, Renault Meganea saa jatkossa vain täyssähkönä. Mersu ei ole osaton tässä kehityksessä. Miten se näkyy F1:siin?

Ainiin. Muistelenko vain omiani vai mitä, mutta joku juttu vilahti hiljattain, Ferrari on tehnyt proton täyssähköautosta. Hybridejä Ferrarilta on jo tullut, vaikka Ferrari on vakuuttanut pitävänsä F1:n ja siviiliautot erillään. Ei ole kovin monta vuotta siitä, kun joku iso pomo sanoi ettei näköpiirissä ole Ferrarilta täyssähköautoja tai edes hybridejä.

Itse en ole mitenkään erityisen innoissani autojen täyssähköistämisestä, mutta se nyt vain näyttää olevan kova trendi, jolla on vaikutusta siellä ja täällä.
 
Kimi ei ole ilmeisesti pystynyt vielä antamaan negatiivista testiä, toivottavasti tämä ei mene siihen että mies joutuu koronan takia lopettamaan eikä pysty ajamalla tekemään sitä, toisaalta ens kisan jälkeen on osallistuminen lähes varmaa, tulee niin pitkä väli.
 
Ei Russel tule haastamaan Hamiltonia heti, täällä on monilla ruusuja Russelia kohti ja häntä pidetään nyt jo mestarina, ilman ensimäistäkkään metriä. Ei kannata aliarvioida sitä mitä Bottas yritti ja epäonnistui jokainen vuosi.
 


Ettei tule raportointia pelkästä linkistä, niin yllä olevan huhun mukaan Andretti ostaa Sauberin ja tulee mukaan F1 2023. Tästä on toki ollut huhua liikkeellä aiemminkin ja kyseessä ei ole mikään erityisen luotettava taho.
 
Bottas sanoi, ettei olisi tarttunut Mercedeksen tarjoukseen, jos sieltä olisi tullut vain yhden vuoden sopimusta. Paha sanoa, pitääkö toi paikkansa, mutta varmasti aika iso taakka harteilta lähtee, kun ei tarvitse joka vuosi jännittää seuraavan vuoden kohtaloa. Sitä tässä mietin, että onkohan Alfa voinut tarjota mitään konkreettista tietoa osoittaakseen vuoden 2022 autonsa kilpailukyvyn, vai pitääkö uuteen talliin lampsia tavallaan sokkona hyvässä uskossa siitä, että väkisin ne on tehnyt hyvää työtä auton kehittämisen kanssa?

Varmaan siis kuskillekin olisi helpompi punnita päätöstä, jos talli pystyy antamaan ihan kirjaimellisia esimerkkejä siitä, miksi se uusi auto pärjää paremmin tulevaisuudessa. En vaan tiedä, miten paljon toisaalta näitä asioita pitää salailla siltä varalta, että kilpailijat saa niistä vihiä.
 
Ei Russel tule haastamaan Hamiltonia heti, täällä on monilla ruusuja Russelia kohti ja häntä pidetään nyt jo mestarina, ilman ensimäistäkkään metriä. Ei kannata aliarvioida sitä mitä Bottas yritti ja epäonnistui jokainen vuosi.
Ei edes Hamilton mahda mitään ikääntymiselle. Kaveri on ensi kaudella 37v, nuoremmat alkaa auttamatta tulla kohta ohi ja Russellin kannattaa heti haastaa kunnolla ettei Mersu pakota jäämään pariksi vuodeksi Hamiltonin sylikoiraksi.
 

Pari lainausta Schumin perheeltä ennen ensi viikolla julkaistavaa dokumenttia. Eiköhän Michaelin tilaa käsitellä siinä jollain tasolla, mutta kyllä tästäkin artikkelista voi lukea kaiken oleellisen.

“Of course I miss Michael every day,” says Corinna Schumacher in the film. “Everybody misses Michael, but Michael is here,” his wife continues. “Different, but he’s here, and that gives us strength, I find.”

“We do everything we can to make Michael better and to make sure he’s comfortable and to simply make him feel our family, our bond"

We’re trying to carry on as a family the way Michael liked it and still does,” she adds.

The younger of the Schumachers’ two children, their son Mick, made his debut as a Formula 1 driver this year. He described the sadness he feels at being unable to discuss his career and share other experiences with his father. “Since the accident these [family] experiences, these moments that I believe many people have with their parents are no longer present, or to a lesser extent, and in my view that is a little unfair,” he says.

“I think dad and me, we would understand each other in a different way now simply because we speak a similar language, the language of motorsport, and that we would have much more to talk about. And that’s where my head is most of the time, thinking that would be so cool. I would give up everything just for that.”

Surullista, mutta kuten vuosien aikana on arvailtu niin The Michael vaikuttaa pääosin olevan vegetatiivisessa tilassa.
 
Surullinen tapaus kieltämättä. Helppo tietysti ruudun takaa huudella kun ei tunne perhettä eikä muutenkaan ole tarkempaa tietoa tilanteesta, mutta jos Schumi on oikeasti vegetatiivisessa tilassa ja tyyliin koneiden avulla pysyy hengissä, niin itsestä olisi armeliampaa antaa miehen nukkua pois. Aion itse laittaa hoitotahtoon, että jos on vastaavassa tilassa joskus itse tai vaikka pahasti dementoitunut, niin ei saa elvyttää eikä pitää "väkisin hengissä" jos viikatemies meinaa tulla kylään.
 
En ymmärrä, mitä hävettävää on vegetatiivisessa tilassa, että sitä pitää peitellä. Schumacherin tapaus kun ei ole edes mitenkään erikoinen. Pelkästään USAssa samanlaisia potilaita on tälläkin hetkellä kymmeniä tuhansia. Ja länsimaisen terveydenhuollon kehittyessä on todennäköistä, että vegetatiivisten potilaiden määrä jatkaa kasvua. Schumacherin perhe olisi voinut alusta asti kertoa asiasta, eikä tehdä salailulla siitä numeroa, mikä varmasti on ollut kiusallista kaikille.
 

Pari lainausta Schumin perheeltä ennen ensi viikolla julkaistavaa dokumenttia. Eiköhän Michaelin tilaa käsitellä siinä jollain tasolla, mutta kyllä tästäkin artikkelista voi lukea kaiken oleellisen.

“Of course I miss Michael every day,” says Corinna Schumacher in the film. “Everybody misses Michael, but Michael is here,” his wife continues. “Different, but he’s here, and that gives us strength, I find.”

“We do everything we can to make Michael better and to make sure he’s comfortable and to simply make him feel our family, our bond"

We’re trying to carry on as a family the way Michael liked it and still does,” she adds.

The younger of the Schumachers’ two children, their son Mick, made his debut as a Formula 1 driver this year. He described the sadness he feels at being unable to discuss his career and share other experiences with his father. “Since the accident these [family] experiences, these moments that I believe many people have with their parents are no longer present, or to a lesser extent, and in my view that is a little unfair,” he says.

“I think dad and me, we would understand each other in a different way now simply because we speak a similar language, the language of motorsport, and that we would have much more to talk about. And that’s where my head is most of the time, thinking that would be so cool. I would give up everything just for that.”

Surullista, mutta kuten vuosien aikana on arvailtu niin The Michael vaikuttaa pääosin olevan vegetatiivisessa tilassa.
Harmillista, tosin arvattavissahan se oli. :sad:
 
On tuo Schumin tapaus entistä hullunkurisempi. Dokkari täynnä erikoishaastatteluja, arkistomateriaalia yms. erikoista, mutta mitään konkreettista nykytilasta tuskin saadaan. Ei sillä, että se mitään muuttaisi (tuosta jutusta sai aika vahvan käsityksen, ettei kykene minkäänlaiseen kommunikaatioon), mutta ehkä olisi puolet vähemmän utelijoita.
 
En kyllä ymmärrä, miksi tuota Schumin tilaa pitää niin tarkoin varjella. Vähän sama kun jonkun Sennan väitettäisiin selvinneen hengissä, mutta muutti salaiselle saarelle Elviksen, Bruce Leen ym. kanssa. Kertoisivat nyt ihan selkokielellä, että mies on vihannes, eikä siitä enää muuksi muutu, ellei nyt tapahdu jotain järisyttävää lääketieteellistä ihmettä lähitulevaisuudessa.
 
Se rinne mihin se lähti laskemaan oli pelkkä kivikko jossa oli vähän lunta päällä. Paljon päänkokoisia kiviä pinnassa, eihän siinä pystyisi edes kanttaamaan osumatta niihin. Eikä se ehtinyt alkua pidemmälle kun huonosti kävi.
 
Omaiset varmasti kunnioittaa Michaelin omaa toivetta ennen onnettomuutta jolloin mies oli hyvin tarkka yksityisyydestään. Ei hän tuonut lapsiaan julkisuuteen kun nämä olivat pieniä. Rivien välistä varmasti kaikki osaa lukea totuuden missä tilassa hän on.
 
Se rinne mihin se lähti laskemaan oli pelkkä kivikko jossa oli vähän lunta päällä. Paljon päänkokoisia kiviä pinnassa, eihän siinä pystyisi edes kanttaamaan osumatta niihin. Eikä se ehtinyt alkua pidemmälle kun huonosti kävi.
Eikös se väistänyt jotakuta eteen laskenutta ja sen takia kaatui? Vai muistanko väärin?
 
Eikös se väistänyt jotakuta eteen laskenutta ja sen takia kaatui? Vai muistanko väärin?
Ei huvita katsoa sitä videota enää toiste, mutta muistelen ettei siinä ollut ketään vaan se itse lähti laskemaan ensimmäisenä, kaatui ja löi päänsä yhteen niistä päänkokoisista kivistä.
 
Omaiset varmasti kunnioittaa Michaelin omaa toivetta ennen onnettomuutta jolloin mies oli hyvin tarkka yksityisyydestään. Ei hän tuonut lapsiaan julkisuuteen kun nämä olivat pieniä. Rivien välistä varmasti kaikki osaa lukea totuuden missä tilassa hän on.
On eri asia olla tarkka yksityisyydestä, kuin peitellä totuutta kuten mitäkin CIA:n operaatiota. Mistä perhe voi olettaa, että Michael haluaisi faniensa olevansa täydellisessä epätietoisuudessa. Ajattele, jos Schumacher yhtäkkiä heräisi ja järkyttyisi kuullessaan, että lähes 10 vuoden ajan hänet on häivytetty maailmasta.
 
On eri asia olla tarkka yksityisyydestä, kuin peitellä totuutta kuten mitäkin CIA:n operaatiota. Mistä perhe voi olettaa, että Michael haluaisi faniensa olevansa täydellisessä epätietoisuudessa. Ajattele, jos Schumacher yhtäkkiä heräisi ja järkyttyisi kuullessaan, että lähes 10 vuotta hänen tilansa on pimitetty.
Ei ole. Hän oli tarkka yksityisyydestään. Siten myös hänen nykyinen tilansa ei kuulu muille. Jos hän jostain syystä heräisi ja toipuisi parempaan tilaan, se tuskin olisi hänelle järkytys että hänen tilansa on pimitetty muilta :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 244
Viestejä
4 549 764
Jäsenet
74 948
Uusin jäsen
Peltzi68

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom