F1 Yleiskeskustelu

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Hienoja miehiä! :thumbsup:
 
Vähän on itselläkin sellainen fiilis, että Bottas saa lähteä Mersulta kauden jälkeen. Uskoisin että Hamiltonin jatkosopimus on hänen uransa viimeinen, jos ei jostain syystä eksy jäähdyttelemään Ferrarille vuodeksi tai pariksi (sillä varauksella että Ferrarista tulisi 2022 eteenpäin dominoiva talli). Hamilton on kuitenkin aina puhunut Ferrarista positiiviseen sävyyn, joten ei sinällään mahdottomuus joskaan ei kovin todennäköinen skenaario.

Kun oletetaan että Hamilton ei jatka enää sopimuksen loputtua Mersulla, niin just nyt on paras hetki korvata Bottas sillä nuoremmalla kaverilla, josta potentiaalisesti tulee se seuraava johtotähti Hamiltonin eläköidyttyä. Bottaksella on potentiaalia olla yksittäisinä viikonloppuina suorastaan dominoiva kuski, mutta liian harvoin jotta hänestä voidaan odottaa maailmanmestaria. Erittäin hyvä kaveri kuitenkin kakkoskuskina tai mentorina keskikastin tiimissä, joten helpostikin näkisin hänet Alfalla tai Williamsilla ensi kaudella.

Russell tulisi sitten ensi kaudeksi Mersulle. Jos ajaa samalla tasolla kuin Hamiltonia tuuratessaan viime kaudella, niin Mersulla voidaan hyvillä miettiä hyvillä mielin joko Bottaksen kaltaista tiimipeluria aikanaan Hamiltonin paikalle tai mahdollisesti jotain nuorehkoa kuskia. Jos taas menee heikosti, niin sitten voi yrittää kosiskella supertähteä toisesta tiimistä (Leclerc, Verstappen, Norris tulee ekana mieleen) Russellin rinnalle.
 
– Se (kolari) ei vaikuta lainkaan tilanteeseen (Bottaksen sopimus)."
Tästä vaikea arvailla Bottaksen sopimuksen kohtaloa.

Lokiikka.
Jos Mersu tehnyt jo sopimuksen, tai päätöksen, niin sillä mennään, ja kolari ei sitä muuta suuntaan tai toiseen, mutta jos noin, niin me ei tiedetä päätöstä, sopimuksen osalta tiedetään että Bottaksen kanssa ei sopimusta (päätellen siitä mitä Bottas sanaillut).

Jos Mesulla ei päätöstä, ei sopimusta, ja tilanne olisi hyvin avoin, niin olisi aika outoa jos yhden potenttiaalisen kuljettajan esitykset eivät vaikuttaisi. Joten lokiikka voisi olla että ko kuljettaja ei ole listalla, tai sitten olisi niin kuin annettu ymmärtää, taustalla on jotain niin vaikuttavaa että moiset ajot on siihen verrattuna merkityksetöntä. Sitten pitäs arvailla mitä taustalla, loistavat ajosuoritukset, tallissa henkilökohtaisia tahtotiloja kuljettajasta , jotain muuta.

Hienoja miehiä! :thumbsup:
 
Mistähän tuo Helmut Markon kommentti kumpuaa että Bottaksen on aivan turha soitella heille jos mersulta tulee lähtö. Onko mersu päässyt noin pahasti Markon ihan alle että heidän kuskien kanssa ei edes neuvotella, tuo kuulostaa jopa todella lapsellista. Jos heillä olisi kaksi vakiintunutta kuljettajaa niin silloin tuon kommentin ymmärtäisi.
 
Ei kait F1 tarvitse kulkea jotain tiettyä nopeutta? Idea olisi, että saisi/voisi aja täysiä koko kisan läpi.

Muistelen, että rev limit on, mutta sitä ei koskaan saavuteta, koska polttoainetta rajoitetaan. Tällaiset keinotekoiset rajoitteet pois.

Alkaa mennä otsikon ohi..

Välitankkauksissa on juuri toi idea, että voi päästellä sen mitä renkaat kestää kevyellä autolla. Kuten jo sanottua, nykyinen tankki riittää kaikille radoille. Varmaan jossain Monzassa tankataan eniten bensaa ennen kisaa. Monacossa varmaan vähiten. Pointti on siinä, että bensaa tankataan aina mahd. vähän. Se ylimääräinen paino vaikuttaa jo pelkästään renkaisiin.

Rautalangasta väännettynä; bensaa ei kisassa säästellä siksi, että bensatankki olisi liian pieni.

edit: toi nopeimman kierroksen sääntöki yhdistettynä siihe, että ei saa tankata on hieman typerä. Pitää olla hyvät renkaat ja tehdä kierros sit vieläpä kisan lopussa kevyellä autolla. Välitankkauksilla tota vois tavoitella kisan alusta loppuun. Ei ole aitoja "nopeimpia kierroksia" nämä nykyiset.
 
Välitankkauksissa on juuri toi idea, että voi päästellä sen mitä renkaat kestää kevyellä autolla. Kuten jo sanottua, nykyinen tankki riittää kaikille radoille. Varmaan jossain Monzassa tankataan eniten bensaa ennen kisaa. Monacossa varmaan vähiten. Pointti on siinä, että bensaa tankataan aina mahd. vähän. Se ylimääräinen paino vaikuttaa jo pelkästään renkaisiin.

Rautalangasta väännettynä; bensaa ei kisassa säästellä siksi, että bensatankki olisi liian pieni.

edit: toi nopeimman kierroksen sääntöki yhdistettynä siihe, että ei saa tankata on hieman typerä. Pitää olla hyvät renkaat ja tehdä kierros sit vieläpä kisan lopussa kevyellä autolla. Välitankkauksilla tota vois tavoitella kisan alusta loppuun. Ei ole aitoja "nopeimpia kierroksia" nämä nykyiset.
Bensaa säästellään koska kisassa saa käyttää maksimissaan 100kg bensaa jota saa käyttää maksimissaan 100kg/h tahdilla. Kisat tapaavat kestää kuitenkin yli tunnin ja välillä tarvitaan tehoja ns. maksimit ja party modet ja muut, niin välillä pitää säästää tai loppuu löpö kesken.
 
Bensaa säästellään koska kisassa saa käyttää maksimissaan 100kg bensaa jota saa käyttää maksimissaan 100kg/h tahdilla. Kisat tapaavat kestää kuitenkin yli tunnin ja välillä tarvitaan tehoja ns. maksimit ja party modet ja muut, niin välillä pitää säästää tai loppuu löpö kesken.
Jep, muttako radat ei ole pelkkää suoraa ja kaasua (100kg/h). Sinne laitetaan just se mitä tarvitaan ja sit joku marginaali päälle, jotta on tarvittaessa reservissä. Sit itse kisassaki voidaan säästellä extraa, jos paikka on. Vähän radasta riippuen jokainen kilo voi olla jopa kymmennyksen, pari, ajassa. Puhumattakaan renkaiden rasituksesta.

edit: Toisaalla ku tarkemmin ajattelee, niin juurikin monaco voi olla ainut poikkeus. Muualla laitettaneen täyteen tai lähes täyteen, kuitenkin mahd. vähän. Tota tankin kokoahan tosiaan nostettiin hieman, oli alunperin 105kg. Harkoissahan tuotaki simuloidaan, jotta osataan lasketa optimaalinen määrä bensaa kisaan.
 
Viimeksi muokattu:
Räikkönen on päässyt ekan kierroksen kirouksestaan irti. Muistelen ainaki, että tosi pitkään Räikkönen ei pahemmin ekalla kierroksella loistanut.
Sivuston mukaan Kimi Räikkönen on ollut tällä kaudella paras kisojen starteissa. Alfa Romeo -kuski on napsinut peräti 30 sijaa ensimmäisellä kierroksella tämän kauden 11 kisassa.
 
Räikkönen on päässyt ekan kierroksen kirouksestaan irti. Muistelen ainaki, että tosi pitkään Räikkönen ei pahemmin ekalla kierroksella loistanut.

Olikohan viime kausi vai sitä edellinen, kun Räikkönen oli ainoa joka ei ollut päässyt kenenkään ohi ekalla kiekalla.
 
Olikohan viime kausi vai sitä edellinen, kun Räikkönen oli ainoa joka ei ollut päässyt kenenkään ohi ekalla kiekalla.

Tais olla viimeinen vuosi Ferrarilla eli toissa kaudella kun piti mennä aika pitkälle kautta ennen kuin pääsi jostakin ohi. Viime kaudellehan sattui se kisa missä ohitti puolet gridistä ensimmäisellä kierroksella.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jos kimi tekisi vielä 2v sopimuksen niin olisi 44v kun ura loppuu, jos otetaan sapattivuodet huomioon niin eipä tuo ehkä mitenkään mahdottomalta kuulosta. Toivottavasti tekee vielä ainakin 1 vuoden sopimuksen niin pääsee ajamaan uudella autolla, pakka menee ainakin osittain uusiksi niin Alfa voi olla iskussa ja muutenkin auto voi sopia ajotyylille todella hyvin.
 
Äijä ilmeisesti kohtuullisen vihannes mutta pitäneet väkisin elossa... Olisko taustalla syynä se että Michaelin rahat on isä Rolfin kontrollissa.

Todt antoi myös pienen viittauksen Schumacherin terveydentilasta.

– Kiitos lääkärien ja Corinnan, joka halusi hänen (Michael Schumacherin) selviävän, hän selvisi. Mutta sillä oli seurauksensa. Ja tällä hetkellä hän elää niiden seurausten kanssa. Toivomme hänen tilansa kohenevan hitaasti mutta varmasti, Todt kommentoi.
 
Ei toi hyvältä kuulostaku mitään radikaalia ei oo tapahtunu vuosiin..onnettomuus oli jo 2013!?
No ei mutta eipä tiedotuskaan ole hirveän avointa ollut.

Joskus olin sitä mieltä, että ovat tiedon faneille velkaa, mutta nykyään en tiedä. Kunnioitan perheen päätöstä, mutta samalla kovasti toivoisin hyviä uutisia. Jos ei niitä ole saatavilla niin...

Mutta voi kaiken ajatella niinkin että on edelleenkin elämän jatkoajalla Coulthardin -98 spa-tempun jälkeen. Riskejä vastaan painanut, tappoyrityksestä selvinnyt, kiveen kompastunut. On ainakin moniulotteinen elämä ollut.
 
No ei mutta eipä tiedotuskaan ole hirveän avointa ollut.

Joskus olin sitä mieltä, että ovat tiedon faneille velkaa, mutta nykyään en tiedä. Kunnioitan perheen päätöstä, mutta samalla kovasti toivoisin hyviä uutisia. Jos ei niitä ole saatavilla niin...

Mutta voi kaiken ajatella niinkin että on edelleenkin elämän jatkoajalla Coulthardin -98 spa-tempun jälkeen. Riskejä vastaan painanut, tappoyrityksestä selvinnyt, kiveen kompastunut. On ainakin moniulotteinen elämä ollut.

Ite oon ihmetelly tota "on elossa,reagoi asioihin ympärillään"..jatkunu jo vuosia..
 
On kyllä irti päästäminen joskus hyvin vaikeaa. Toisaalta ymmärrän, mutta sitten taas jos saavutettavaa ei käytännössä ole, niin miksi pitää venyttää. Ehkä pikku hiljaa yksi lausunto tilasta voisi olla paikallaan. Joku sitä kuitenkin penää varmasti päivittäin spekulaatioiden vallatessa. Ihan hyvä saavutus kyllä, että on näin pitkään pysynyt täysin salassa. Luulisi olevan raskaampaa näin.
 
EK 20 Power Stage (11,21 km) kello 13.00 TV2
Sunnuntaina päästään näkemään eka kertaa miten WRC-ralliautot kulkee Belgian Span radalla.
Saa nähdä meneekö 200km/h rikki. Toivotaan, että Kalle on keulilla.
 
EK 20 Power Stage (11,21 km) kello 13.00 TV2
Sunnuntaina päästään näkemään eka kertaa miten WRC-ralliautot kulkee Belgian Span radalla.
Saa nähdä meneekö 200km/h rikki. Toivotaan, että Kalle on keulilla.
Pääsuora, eka mutka ja kiihdytys Eau Rougeen jossa 180ast neulansilmä.

Kyllä tuossa 200km/h menee rikki helposti.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tästä videosta tuli mieleeni, että tuleekohan aika millon toi renkaidenvaihto hoidetaan roboteilla?
Tavallaan olis hienoa nähä miten se toimis.

Samalla säästetään(?) kuluja, ettei tarvii maksaa palkkaa renkaidenvaihtajille. Toki ne tekee paljon muutakin.

Mut sit taas toisaalta siinä tulee se inhimillisen virheen mahdollisuus, kun on ihmiset siinä.

No, kunhan pohdin ääneen. :D
 
Olennaista olisi tietää että onko omissa käsissä että jos haluaa autoja kokeilla niin jatkaa eikä niin että lähtee pois koska ei voi jatkaa yleensäkään.
 
Miten arvioisitte Kimin jatkomahdollisuuksia?

Itse rakastaisin nähdä hänet vielä näiden uudistettujen autojen ratissa.
Kimi on ajanut f1-historian parhaita autoja, joten luulisi sen tuovan jotain lisäarvoa näiden nykypaskineiden kehitykseen. Jos Alfa haluaa palkata jonkun muun, niin se vain osoittaa etteivät halua edes kunnolla yrittää.. Mutta jos Kimi itse haluaa siirtyä syrjään niin varmasti se skenaario on tallin kanssa jo sovittu.
 
Ainakin Vasseur kehui edelleen Kimin motivaatiota kehittää ja ajaa autoa, joten en pahasti yllättyisi, jos jatkoa tulisi. Joissain huhuissa Bottasta aseteltiin Giovinazzin paikalle, ja vaikka näitä huhuja ilmestyykin uusia joka viikko lähteenään joku vanha F3-kuski, olisi ihan kiva nähdä kaksi suomalaista saman tallin puikoissa.

Räikkönen tekee parhaillaan ikään kuin ennakkotapausta siitä, miten pitkään tuossa sarjassa voi jatkaa. Tavallaan en tiedä, miksei menisi seuraava vuosi tai kaksikin, kun näkyy menevän nykyinenkin ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon tuo Formula E sarja sallii auton kehitystyötä?
Korit lienee samat kaikilla, tai ainakin hyvin samannäköisiä pulkkia ne kaikki näyttäisi olevan.
Toki tuon sarjan suola taitaa olla sähkömoottorin ja akuston kehittäminen paremmaksi siviilikäyttöön, mutta ei ole ihme jos F1 tyylinen korin kehitystyö ei ole sallittu niin että valmistajia ei niin paljoa tuo leikki kiinnosta.

Ja tietty nuo radat ei ole läheskään yhtä kiinnostavia, kuin nuo perinteiset moottoriradat millä F1 sarjakin ajelee.
Joten itseä Formula E sarjan seuraaminen ei kiinnosta läheskään niin paljon, kiitos siitä että koko kausi "ajellaan Monacossa".

Vaikka nuo Formula E pulkat ei ole läheskään yhtä herkkiä mitä nämä tämän kauden F1 autot, joten ohituksia sentään "Monacossa ajelusta" huolimatta tapahtuu.

Mutta olisi se kuitenkin mielenkiintoisempaa katsoa ohituksia normi radoilla, kuin noilla katuradoilla.
 
FE:n julkisuus itseasiassa on aika isoa. Siksi jo olisi hyvä myös että olisi suomikuskejakin siellä ajamassa, vaikka suomen b-kuskit sinne kahmimaan menestystä. Sarjasta ei tarvitse pitää mutta siis järkisyillä kun miettii.

Tosin ennemmin haluaisin Indyyn/Nascariin/V8 Supercarseihin(Aus) voittavia suomalaisia.
 
Mutta olisi se kuitenkin mielenkiintoisempaa katsoa ohituksia normi radoilla, kuin noilla katuradoilla.

FE pyörii katuradoilla koska niiden vauhti on 70-luvun formuloiden luokkaa, isommilla radoilla näkyisi ero bensavehkeisiin turhan hyvin.
 
Jännä nähdä että nopeutuvatko FE:t ensin vai sähköistyvätkö ykköset sitten. Tosin miksi olisi FE sitten enää jos F1 olisi electric.
 
Jännä nähdä että nopeutuvatko FE:t ensin vai sähköistyvätkö ykköset sitten. Tosin miksi olisi FE sitten enää jos F1 olisi electric.
Muistan joskus kuulleeni että FEllä olisi joku yksinoikeussoppari sähköformuloihin. Eli F1 ei voi päättää että ensi kaudella ajetaankin täyssähköllä..
 
Muistan joskus kuulleeni että FEllä olisi joku yksinoikeussoppari sähköformuloihin. Eli F1 ei voi päättää että ensi kaudella ajetaankin täyssähköllä..
Kuulostaa aika oudolta. Vähän sama kuin jollain olisi ollut yksinoikeus polttomoottoriformuloihin. Toki nimi voi olla tavaramerkki niin kuin on Formula 1 ja Formula E, mutta muutoin eiköhän se ole luonnollista ja jopa hyväksi että tulevaisuudessa syntyy useita eri sähköformulasarjoja eri puolelle maailmaa. Toki FIA kattojärjestönä voi blokata toisen omista toiminnoistaan, joten voi hyvinkin olettaa että päätös tulee isojen autovalmistajien painostuksesta. Missä he ovat niin siellä on iso sirkus. Tämä vanha keskustelu autonvalmistajien sarjasta viriää varmasti tarvittaessa.

Veikkaan että F1 ajaa hybrideillä kun vielä markkinointimielessäkin niistä saa hyödyn. Väistämättä näyttää siltä että kokonaan sähköisiin voimalähteisiin siirrytään samassa ajassa tai hiukan etuajassa kun EU sähköistää autokantaa. Olisiko 5-10 vuotta valistunut arvaus tällä hetkellä.
Sitä ajatellen Mersu on voinut hyvinkin tehdä päätöksen että jatkavat kuninkuusluokassa ja kabineteissa puhuttu jo tulevasta sähköaikakaudesta F1:sissä.
 
Formula e:stä voi jatkaa jossain toisaalla kuin f1-keskustelussa. Muistaakseni sille oli oma ketju? Ihan siis yleisenä huomiona, jos siitä enemmänkin tahtoo jaaritella :)
 
Vai että Hulk :cigar2: Nyt jotain rajaa näille huhuille…

Klikinsäästäjä:
YKSI mahdollinen osoite kokeneelle Hülkenbergille voisi olla Williams-talli. Hülkenberg on aiemmin ajanut Williamsilla kaudella 2010.

Williamsin tallipomo Jost Capito antoi ymmärtää Sport1's AvD Motor & Sport magazinen mukaan käyneensä neuvotteluja myös Hülkenbergin kanssa. Capito on kuitenkin maininnut, että talliin riittää runsaasti halukkaita.
 
Lööppien mukaan on jo varmaa, että Bottas on saanut sopimusasiat maaliin jollain tavalla positiivisesti, sillä mies kuulemma hymyili haastattelua antaessaan. Onneksi on näin ehdoton varmuus saatu asiaan.

Toto taisi sanoa, että toivoo tilanteen selviävän syyskuun aikana, jotta Bottakselle ja Russellille jää aikaa etsiä uutta tallipaikkaa. Ei nyt ihan kesätauon aikana ehkä saadakaan uutisia, mikäli tämä pitää paikkansa.
 
Zandvoortissa valmistaudutaan kisaviikonloppuun :lol:

Screenshot_20210825-075630.jpg

Redditissä tuli vastaan.
 
Minnehän Hulkki on lähdössä :hmm:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Innokkaimmat kommentoimassa "Hulkenback" :lol: Tuskin kuitenkaan on kisaan osallistumassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 858
Viestejä
4 933 134
Jäsenet
79 425
Uusin jäsen
ilmastointiaktivisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom