Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
San Marinon GP 1994 muistuu ainakin mieleen. Sitä en sitten tiedä, että milloin aloin seuraamaan.Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.
Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
F1 tullut seurattua jo tuolta 80 luvun jälkimmäiseltä puoliskolta asti. Tosin silloin VM lehti oli melkeimpä ainut paikka mistä formula uutisia löytyi. TV lähetyksistä ensimmäinen ainakin mitä muistan oli Monacon gp ylellä, olisko 91 tai 92 ,jossa nuoren lupauksen, Schumacherin Benetton syttyi palamaanMilloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.
Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Tuo sama kisa on mielessä. Senna San Marinon GP:n kisassa 1994 ja Roland Ratzenberger kuoli vähän aikaisemmin aika-ajossa ilmeisesti. Sitten varmaan maanantaina tai joskus oli hammaslääkäri, niin se kanssa muistui mieleen, kun oli puhetta formuloista (Sennan kuolemasta). Sen enempää Sennan kisoja en sitten muistakaan. Kolarihan ei näyttänyt miltään hirmuiselta (omasta mielestä), mutta silti henki lähti.Eka kisa mikä tulee mieleen oli sennan kuoleman gp.
Kyllönen luultavasti?Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Itselläni ensimäinen muistikuva F1 kisasta on vuoden 1992 Estorilin kisa jossa nuoren pojan mieleen painautui hetki kun Ricardo Patrese törmäsi Gerhard Bergerin McLarenin perään ja siitä lähti Williams kohti taivaita.
Kyseisen kisan TV lähetys tuli oletukseni mukaan YLE:n kanavilta. Selostajan nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta hänen kommenttinsa kolariin "UI JUMALAUTA" on jäänyt mieleen.
Matti Kyllönen – WikipediaVuosina 1987–1992 silloinen Kolmoskanava esitti vuorotellen Yleisradion kanssa F1-kisoja selostajana Kyllönen ja kommentaattorina toimi usein Keijo ”Keke” Rosberg. Parivaljakko selosti kilpailuja myös YLE:lle kausilla 1987–1988 Kyllösen aiemman vakiokommentaattori Juha Varjosaaren siirryttyä sivuun F1:n puolelta. YLE teki formulalähetyksien suhteen tiivistä yhteistyötä Kolmostelevision ja Crea-yhtiöiden kanssa. Yle aallokoi urheilua Kolmoselle mitä ei ohjelma-ajan puitteissa voitu esittää ja lisäksi koska Keke Rosberg oli lopettanut uransa niin mielenkiinto lähettää F1:iä oli hiipunut. Kolmostelevisiolle liike takasi korkeita katsojalukuja ja uutta mielenkiintoa lajiin. Kyllöselle liike avasi myös tien kansakunnan sydämiin.
Kyllönen luultavasti?
On voinut jäädä juuri tuo kisa katsomatta, tai sitten ei vaan muista.Muistan tuon kisan hämärästi ja mielestäni tuossa kisassa oli "kansainvälinen ääni hukassa" ja studioon repäistiin lennosta joku kameramies tms. selostamaan kisaa, jolta sitten tuo "UI JUMALAUTA" lipsahti.
Niin taisi.Kyllönen se vasta helvetin paska selostaja olikin..![]()
Sama. Häkkisen huumassa se alkoi. Kyllönen oli just hyvä. Yleensä nukahdin kisan aikana ja Kyllönen kyllä herätti jos jotain tapahtuu. Muistelisin että Coulthardin vuoksi tuli herättyä useasti.Ensimmäinen todennettavissa oleva muisto on vuoden '97 päätöskisa Jerezissä. Sitä ennen muistikuvina Häkkisen lukuisat kolmossijat ja missä on JJ. Juuri tänään harmittelin vuonna '98 tai '99 siskon Suosikki-lehden mukana tullutta julistetta, jossa Häkkinen istui Mercedes-Benz A160:n (?) takakontissa pienessä niskatukassa. Tai siis harmittelin sen katomista, menisi tänään kevyesti seinälle. Those were the days...
Hankaloittavat kisan seuraamista kun selittävät ihan mitä sattuu ja vielä tiimiradioiden päällekkin puhuvat.
Oli viime F3? kisa huomattavasti mukavampi katsoa kun jostain syystä oli englannin kieliset selostukset.
Juusela on ainakin järkyttävän huono selostaja, ei mulla muuta.
Tai KyllönenTuhannesti parempi kuin Tomi Tuominen.![]()
Mäkin muistan jotain kisoja missä nää ajo Ferrarilla ja fanitin heitä.Etäinen muisto olis jostain Monacon GP:stä ja muistan "fanittaneeni" Jean Alesia ja Gerhard Bergeriä.
Ensimmäinen todennettavissa oleva muisto on vuoden '97 päätöskisa Jerezissä. Sitä ennen muistikuvina Häkkisen lukuisat kolmossijat ja missä on JJ. Juuri tänään harmittelin vuonna '98 tai '99 siskon Suosikki-lehden mukana tullutta julistetta, jossa Häkkinen istui Mercedes-Benz A160:n (?) takakontissa pienessä niskatukassa. Tai siis harmittelin sen katomista, menisi tänään kevyesti seinälle. Those were the days...
No jep.. viime kisassakin ja usein aiemmin ärsyttänyt todella paljon kun sillä alkaa mennä tunteisiin jos Bottakselle käy jotain tai tms. Jotenkin unohtaa että on selostamassa kisaa eikä fanittamassa suomalaisia.Juusela on ainakin järkyttävän huono selostaja, ei mulla muuta.
Vittu toi Rosberg on raskas. En pitänyt minään ajoaikoinaan mutta nyt tuosta on tullut Villeneuven (onneksi nykyään on yllättävän hiljaa ja joskus puhuu järkeviä) kaltainen manttelinperijä joka lähinnä ulisee sitä ja tätä joka ikinen gp viikonloppu Hamiltonista ja muista. Jos kasetti ei kestänyt kilpailemista ja piti perheen kanssa olla enemmän niin olisi sitten ettei tarvis tota sössöttämistä joka välissä kuunnella. Herran ainoa tekeminen on nykyään jotai paskaa tubettamista ja asiantuntijana lässyttämistä![]()
sanokos se räikkönen joskus että mitä helvettiä se tuolla varikolla pyörii jos lopetti sen takia että jäis perheelle aikaa![]()
Kimi Räikkönen sivaltaa Nico Rosbergia uutuuskirjassa – ”Mä en voi käsittää”Kirjassa mainitaan, että Räikkönen arvosti Rosbergin sanoja, kun hän ilmoitti F1-mestaruutensa 2016 jälkeen lopettavansa, koska haluaa keskittyä perheeseensä.
– Se oli siistiä puhetta, arvostin. Ja nyt se kuitenkin seisoo siellä varikolla kommentoimassa kisoja. Mä en voi käsittää, juurihan se sanoi, että haluaa pois niistä kuvioista, Räikkönen hämmästelee.
Tykkään Mervistä varikkotoimittajana, mutta se tyyli miten se haastattelee kuljettajia epäonnistuneen kisan jälkeen vähän ärsyttää. Esimerkkinä Valtterin haastattelu eilen, ei sitä mun mielestä tarvitse lässyttää kuin pikkulapsille, ne on sentään ammattikuskeja.
Mervi on toki varmasti sympaattinen ihminen ja se näkyy noissa haastatteluissa sitten tuolla tavalla, kun säälii noita kuskeja.
Tuo sama kisa on mielessä. Senna San Marinon GP:n kisassa 1994 ja Roland Ratzenberger kuoli vähän aikaisemmin aika-ajossa ilmeisesti. Sitten varmaan maanantaina tai joskus oli hammaslääkäri, niin se kanssa muistui mieleen, kun oli puhetta formuloista (Sennan kuolemasta). Sen enempää Sennan kisoja en sitten muistakaan. Kolarihan ei näyttänyt miltään hirmuiselta (omasta mielestä), mutta silti henki lähti.
Vauvana isukki pisti seuraamaan silloinkuin kisoja tv:stä näkyi.. (nehän ei 80- luvun alkupuoliskolla aina näkyneet)Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Imola '94 on varmaan ensimmäinen, josta on visuaalisia muistikuvia. Tosin hataria muistoja on parilta edelliseltäkin kaudelta, saattaa olla että joskus 80-90 luvun vaihteessa aloin seuraamaan aktiivisesti. Ne aamuherätykset oli kyllä kamalia Australian kisoihin, kisojen seuraaminen meni puoliunessa.Milloin te aloitetti seuraamaan F1:siä?
Tuo sama kisa on mielessä. Senna San Marinon GP:n kisassa 1994 ja Roland Ratzenberger kuoli vähän aikaisemmin aika-ajossa ilmeisesti. Sitten varmaan maanantaina tai joskus oli hammaslääkäri, niin se kanssa muistui mieleen, kun oli puhetta formuloista (Sennan kuolemasta). Sen enempää Sennan kisoja en sitten muistakaan. Kolarihan ei näyttänyt miltään hirmuiselta (omasta mielestä), mutta silti henki lähti.
Itse kolarihan ei ollut paljon mitään nykymittapuulla, mutta Senna kuoli ensinnäkin siihen että rengas osui päähän ja toiseksi siihen että päästä/niskasta tuli kolarissa enemmän räsynukke kuin nykyään kun on paremmat tukirakenteet niskan ympärillä ja autoissa.
Tuossa on ihan hyvää asiaa vaikka onkin rasittava kirjoittaja:
https://www.quora.com/Formula-one-W...injuries-kill-him-and-how-quick-was-his-death
No onko tuolla nyt vitunkaan väliä mihin on kuollut
No onko tuolla nyt vitunkaan väliä mihin on kuollut
Tyhmästi kirjoitettu kun ei jaksa puhelimella kirjoitella pitempiä. Mutta siis kyllähän joillain radoilla voisi huonompi talli vetää esimerkiksi 2 pitstopilla ja korkeammalla kulutuksella vs toinen yhdellä stopilla ja moottori alemmalla tasolla. Ja koska nuo moottorin tehokkaammat moodit (esim aika ajoissa) kuluttaa moottori yksikköä huomattavasti enemmän.
Ja nimenomaan, välitankkaukset takaisin - > lisää muuttujia peliin.
Lähinnö turvallisuuden/kustannuksien takia tallit ei halua välitankkauksia takaisin, mutta itse lajille ne tekisi hyvää.
Niinno, eipä noista varmasti voi mennä sanomaan ilman simulaatiodataa joltain tallilta. Ihan hyvin ne strategiat voisi muuttua joillakin radoilla.Tehot auttaa lähinnä suorilla. Kaikkialla muualla se turha painolasti hidastaa todella paljon + näkyy rengaskulutuksessa. Lisäksi suorille lähtiessä hidas auto kiihdyttää hitaammin.
TL; DR: Ilman rengaskilpailua MIKÄÄN talli ei MISSÄÄN NIMESSÄ yrittäis ajaa vähemmillä pysähdyksillä. Renkaiden pitäis kestää HELPOSTI koko kisa, jotta joku yrittäis esim. yhden pysähdyksen taktiikkaa.