F1 Yleiskeskustelu

Varmaan ketuttaa tämän kauden F2-mestaria, oli se sitten Hadjar, Bortolero, Aron tai Maloney, että Antonelli pelkällä Regional-sarjassa keränneilllä superlisenssipisteillä saa paikan F1:sissä huipputiimissä, kun taas F2-mestari joutuu etsimään paikan ensi vuodelle muista sarjoista.
 
Varmaan ketuttaa tämän kauden F2-mestaria, oli se sitten Hadjar, Bortolero, Aron tai Maloney, että Antonelli pelkällä Regional-sarjassa keränneilllä superlisenssipisteillä saa paikan F1:sissä huipputiimissä, kun taas F2-mestari joutuu etsimään paikan ensi vuodelle muista sarjoista.

Joo ei noita pikkuformulakisoja oikein viitsi katsoa sen takia kun ei niillä ole varsinaisesti kilpailullista merkitystä. F1- paikat menee rahalla, suhteilla tai sillä että joku tallipomo kuvittelee olevansa poikkeuslahjakkuus spottaamaan talenttia jonkun jämäsarjan dominointikierroksen perusteella. Tietty välillä ne nuoret huipputalentin statuksen saaneet voittaa siinä sivussa jotain F2/F3 mestaruuksiakin.
 
Varmaan ketuttaa tämän kauden F2-mestaria, oli se sitten Hadjar, Bortolero, Aron tai Maloney, että Antonelli pelkällä Regional-sarjassa keränneilllä superlisenssipisteillä saa paikan F1:sissä huipputiimissä, kun taas F2-mestari joutuu etsimään paikan ensi vuodelle muista sarjoista.
Miksi tuo koko F2 on ylipäätään olemassa, kun tuntuu että sen ohi noustaan oikealta ja vasemmalta ykkösiin ja F2:ssa parhaiten menestyneet eivät sinne pääse välttämättä koskaan? Mun mielestä sen pitäisi mennä niin, että ensin valkataan F2- luokan parhaimmistolle tallipaikat ykkösiin ja jos penkkejä jää, niin sitten EHKÄ muillekin.
 
Taposta ajatellen hyvä homma tuo trendi, että ei tarvi ajaa kaikkien pikkusarjojen mestariksi noustakseen F1-kuskiksi.
 
Olisihan se ihan hyvä jos F2 mestarille automaattisesti tarjolla ensikaudelle aina yhden vuoden F1 rookie diili ja kiertävä vuoro talleille milloin pakko ottaa tämä kuski itselleen tai sopia paikka toiseen talliin.
 
Taposta ajatellen hyvä homma tuo trendi, että ei tarvi ajaa kaikkien pikkusarjojen mestariksi noustakseen F1-kuskiksi.
Ehkä niin, mutta voisi sitten lopettaa koko F2 luokan, kerran siitä ei ole mitään mainittavaa hyötyä kuskeille. Ihan turhaa ilmaston paskomista ja resurssien tuhlaamista, kun kerran pienemmät luokat on ne, joista kuskit ykkösiin poimitaan.
 
Syksyllä 2022 kun Marko oli tuomassa Colton Herta Indycareista Alpha Taurille.

FIA: Wöööö Ei onnistu koska SUPERLISENSSI :poop:
 
No Colton Herta ei isäänsä kummempi kuski, joten siinä mielessä parempi näin. IndyCarissa taso on jokseenkin vaihteleva ja jopa Ericssonin ja Grosjeanin kaltaiset formulasuuruudetkin pärjäävät vauhdissa ihan hyvin. Juri Vipskin näytti olevan viime kisassa mukana. Kauas on menty RedBullin varakuskin paikalta muutamassa vuodessa. Ja sieltähän se Taponenkin muutamassa vuodessa on jo suomalaisten iloksi ykkösissä. Korvaa Hamiltonin ferrarilla. Tämä on varma tieto.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se olekaan pointti, vaan se että suomalainen kuski kuuluu formuloihin kuin nyrkki naamaan, viimeisen 40 vuoden aikana ei montaa välivuotta ole ettei kuninkuustasolla olisi ajanut suomalaiskuski.
Täysin samaa mieltä, vaikka olisi kuinka häntäpäässä niin kyllä suomalainen kuski formuloihin kuuluu!
 
No se on varmaa ja sen Bottaskin tietää. Mutta jos voitat monivuotisen sopimuksen omaavan Hulkenbergin tuolla kaudella, niin Audi voi miettiä uudestaan vuoden 2026 kuskeja.
Silti jotenkin tuntuu että aika paska diili. Ensi vuodesta tulee tooodella pitkä tuolla autolla, kun se jo nyt on sarjan hitain. Ainoa näyttö mitä voi antaa on tallikaveria vastaan, mutta jos nyt sen voittaisikin niin on toiseksi viimeinen ja tallikaveri viimeinen. Niillä näytöillä voi olla vaikeaa saada jatkopahvia. Tiimikaverilla lisäksi pitkä sopimus, eli saa jatkaa myös Audin aikakaudella. Ei helpota asemaa tiimissä.
 
Silti jotenkin tuntuu että aika paska diili. Ensi vuodesta tulee tooodella pitkä tuolla autolla, kun se jo nyt on sarjan hitain. Ainoa näyttö mitä voi antaa on tallikaveria vastaan, mutta jos nyt sen voittaisikin niin on toiseksi viimeinen ja tallikaveri viimeinen. Niillä näytöillä voi olla vaikeaa saada jatkopahvia. Tiimikaverilla lisäksi pitkä sopimus, eli saa jatkaa myös Audin aikakaudella. Ei helpota asemaa tiimissä.
Paska diili tai ei, niin jos meinaa ensi kaudella ykkösissä ajaa, niin melkein se on tuo Sauberin pahvi otettava, jos ne sitä tarjoaa.
 
Joo ei noita pikkuformulakisoja oikein viitsi katsoa sen takia kun ei niillä ole varsinaisesti kilpailullista merkitystä. F1- paikat menee rahalla, suhteilla tai sillä että joku tallipomo kuvittelee olevansa poikkeuslahjakkuus spottaamaan talenttia jonkun jämäsarjan dominointikierroksen perusteella. Tietty välillä ne nuoret huipputalentin statuksen saaneet voittaa siinä sivussa jotain F2/F3 mestaruuksiakin.
Katsot alempia sarjoja vain ja ainoastaan sen takia että näkisi kuka nousee F1? Itse seuraan ihan sen kilpailun takia

luulisin myös että tallipomot tietää ja sohvaperunat kuvittelee mutta voihan olla että tallipomoilta ei niin paljoa vaadita
 
Joo ei noita pikkuformulakisoja oikein viitsi katsoa sen takia kun ei niillä ole varsinaisesti kilpailullista merkitystä. F1- paikat menee rahalla, suhteilla tai sillä että joku tallipomo kuvittelee olevansa poikkeuslahjakkuus spottaamaan talenttia jonkun jämäsarjan dominointikierroksen perusteella. Tietty välillä ne nuoret huipputalentin statuksen saaneet voittaa siinä sivussa jotain F2/F3 mestaruuksiakin.
Kyllä, ainahan F1 tallipaikat on mennyt rahan, kansalaisuuden, markkina-alueen, pärstä tai ihan vaan mutun perusteella. FIA katsoi mallia Moto viikonlopuista ja rakensi F3 ja F2 luokka brändit jotta kansa saisi lipuille vastinetta.

Ensi kaudella todennäköisesti Taponen ajelee jommassa kummassa sarjassa. Ehkä siitä tulee jotain syytä katsoa noita sarjoja.
 
Kun/jos Taponen kurvailee ensikaudella F3:ssa, niin siinäpä on Taposen työkalu. Dallaran valmistama uusi F3 auto kaudelle 2025.

D2.jpg
D3.jpg
D4.jpg
D5.jpg
 
Järvilehto kurvaili Dallaral kolmanneksi jokunen vuosi sitten.

Häkkisen Mikä oli viides samassa kisassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, ainahan F1 tallipaikat on mennyt rahan, kansalaisuuden, markkina-alueen, pärstä tai ihan vaan mutun perusteella. FIA katsoi mallia Moto viikonlopuista ja rakensi F3 ja F2 luokka brändit jotta kansa saisi lipuille vastinetta.

Ensi kaudella todennäköisesti Taponen ajelee jommassa kummassa sarjassa. Ehkä siitä tulee jotain syytä katsoa noita sarjoja.
Eikös Taposelle olisi ens kaudelle penkki F2:ssa, mutta jokuhan sitä just spekuloi, että kannattaa ajaa mielummin F3, kun sieltä pääsee paremmin ykkösiin, että toi F2 voi jopa estää "ylenemisen". En muista enää kuka ja missä oli juttu, mutta jonkun tollasen jutun luin.
 
Eikös Taposelle olisi ens kaudelle penkki F2:ssa, mutta jokuhan sitä just spekuloi, että kannattaa ajaa mielummin F3, kun sieltä pääsee paremmin ykkösiin, että toi F2 voi jopa estää "ylenemisen". En muista enää kuka ja missä oli juttu, mutta jonkun tollasen jutun luin.
Yksi F2 tarjous on pöydällä. Tuukan asioidenhoitaja Kohtala sen mainitsi mutta ei ilmeisesti ole vaihtoehto vaan F3 seuraava askel, kuten alunperin ovat alusta asti suunnitelleet, porras kerrallan.
 
Ei muuten lainkaan huono eka kisa francolta, nyt vasta huomasin että sehän oli 12 :thumbsup:
 
Täysin samaa mieltä, vaikka olisi kuinka häntäpäässä niin kyllä suomalainen kuski formuloihin kuuluu!
Olen samaa mieltä periaatteessa sinun ja Henkka77 :n kanssa. Mutta. Suomalainen kuski on menny kyvyillään tuonne korkeimpaan luokkaan, ja jos kyvykästä ei ole niin sitte se ei sinne kuulu. Siis vain pelkän suomalaisuuden takia. Mitä siis koitan sanoa niin ei kiitos suomalaisille maksukuskeille.
 
Noista Valtterin lähdöistä että juuri tällä hetkellä olisi täysin sama vaikka nousisi alussa kärkeen, kun joka tapauksessa paska auto/samantason taktiikat vievät ennemmin tai myöhemmin häntäpäähän.
 
Noista Valtterin lähdöistä että juuri tällä hetkellä olisi täysin sama vaikka nousisi alussa kärkeen, kun joka tapauksessa paska auto/samantason taktiikat vievät ennemmin tai myöhemmin häntäpäähän.
Jep. Huonot lähdöt korostuivat silloin kun sillä oli kilpailukykyinen auto alla ja oli jotain hävittävää ekalla kierroksella. Nyt se on ihan sama, vaikka tuolla autolla ajaisi ensimmäisen kierroksen jälkeen varikolle ja lähtisi kotiin. Veikkaan, että Valtteri ottaa myös nyt enemmän riskejä ekalla kierroksella, kun lähtöruutu on toiseksi viimeinen ja ei ole mitään menetettävää.

Vaikka kuinka turhauttavaa on välillä Bottaksen ajoa katsella, niin silti katsoisin mielummin Bottaksen taistelua Hulkenbergiä vastaan samalla kalustolla, kun ei suomalaista ollenkaan ykkösissä.
 
Joo, mutta tämä alkoikin nimenomaan tämän kisan lähtöä peratessa. Valtterihan onnistui mainiosti, paitsi että siitä ei ollut mitään hyötyä ja sitten kaivettiin mielenkiintoista faktaa että näin on käynyt ennenkin, sekä joku vielä oletti että muutaman kisan otos vastaa koko uraa.
Uskoisin että nämä Valtterin lähdöt on perattu tuolla yleisenkin puolella vähintään tuhat kertaa, joten mitäpä niitä nyt sielläkään enempää kaapimaan. :)
Pannaan nyt vielä tänne että hae nyt jotain tilastoja mutujen tueksi. Joku silti laittoi tilastoa viimekisoista missä lähdöt meni hyvin ja sä jaksat jauhaa tuota mutua etkä laita mitään tilastoa vaan vaadit niitä muilta lähteitä
 
Pannaan nyt vielä tänne että hae nyt jotain tilastoja mutujen tueksi. Joku silti laittoi tilastoa viimekisoista missä lähdöt meni hyvin ja sä jaksat jauhaa tuota mutua etkä laita mitään tilastoa vaan vaadit niitä muilta lähteitä
Edelleen missä ne sinun tilastosi ovat todistamassa että oma mutuilusi Valtterin lähdöistä pitää paikkaansa. Minä en jaksa jauhaa vaan sinä tässä jankkaat jotain ihmeen todisteita asiasta jonka kaikki muut ovat varmasti huomanneet. En ymmärrä minkä ihmeen valtteri-lasien läpi lähestyt asiaa. En ole kaivamassa mitään todisteita sinulle, vaan kun intoa tuntuu löytyvän niin kaiva itse vaan. Jos seuraisit lajia edes pintapuolisesti, tietäisit mistä puhun. Tutustu lajiin, niin et tarvitse tilastoja, vaan silmät auki seuraamalla tiedät mitä tapahtuu. Voit jäädä keskenäsi jankkaamaan, minulla ei tähän muuta lisättävää.
 
On se jännä, miten ne on usein ne suomalaiset fanit, jotka muistaa Bottakselta ne huonot startit tai kierrokset ja unohtaa kaiken muun. Muualla päin jopa Sauberilla ajettuja kisoja koskien tuntuu löytyvän käsitystä siitä urasta kokonaisuudessaan. Ja ihan niistä kisoistakin, vaikkei pisteille pääsisikään.
 
Edelleen missä ne sinun tilastosi ovat todistamassa että oma mutuilusi Valtterin lähdöistä pitää paikkaansa. Minä en jaksa jauhaa vaan sinä tässä jankkaat jotain ihmeen todisteita asiasta jonka kaikki muut ovat varmasti huomanneet. En ymmärrä minkä ihmeen valtteri-lasien läpi lähestyt asiaa. En ole kaivamassa mitään todisteita sinulle, vaan kun intoa tuntuu löytyvän niin kaiva itse vaan. Jos seuraisit lajia edes pintapuolisesti, tietäisit mistä puhun. Tutustu lajiin, niin et tarvitse tilastoja, vaan silmät auki seuraamalla tiedät mitä tapahtuu. Voit jäädä keskenäsi jankkaamaan, minulla ei tähän muuta lisättävää.
Sinä esität väitteitä ja kun niihin vastaa pitäisi minun esittää todisteet? Älä nyt esitä idioottia
E: sinun oma mielipiteesi omasta ylivertaisesta tietymyksestä lajista ei nyt vakuuta.
 
Minä en ole esittänyt sinulle mitään väitteitä, vaan tulit mesoamaan toisten keskusteluun. Älä viitsi ulista vaan selvittele itse valtterisi. Mitään ylivertaista Valtterin uran seuraaminen ei vaadi,mutta ehkä se sinusta tuntuu siltä.
 
On se jännä, miten ne on usein ne suomalaiset fanit, jotka muistaa Bottakselta ne huonot startit tai kierrokset ja unohtaa kaiken muun. Muualla päin jopa Sauberilla ajettuja kisoja koskien tuntuu löytyvän käsitystä siitä urasta kokonaisuudessaan. Ja ihan niistä kisoistakin, vaikkei pisteille pääsisikään.
Suomalaisten mielestä pitäisi olla palkintopallilla joka kisassa riippumatta kalustosta. Muuten on paska. Onhan se tietenkin kiva että on kovat odotukset, mutta vähän vois jotain realiteetteja ottaa huomioon juurikin esim. ton kaluston suhteen. Edelleenkään en näe mitään syytä, etteikö Bottas paremmalla autolla menestyisi. Ei siitä nyt niin jumalattoman pitkä aika ole kun mersulla ajoi, niin mihin ne ajotaidot nyt olisi mystisesti kadonneet.
 
Minä en ole esittänyt sinulle mitään väitteitä, vaan tulit mesoamaan toisten keskusteluun. Älä viitsi ulista vaan selvittele itse valtterisi. Mitään ylivertaista Valtterin uran seuraaminen ei vaadi,mutta ehkä se sinusta tuntuu siltä.
Aa, ei saa muut kommentoida jos esität perättömiä väitteitä jollekkin toiselle keskustelijalle. Toiset ei silloin saa sekaantua. Jännät keskustelu säännöt sulla
 
Eipä toi (bottas) nyt mitään ihmeitä esittänyt ku mersulla ajoi. Välillä nopea yhdellä kierroksella mutta surkea kisoissa. Hamilton vei mennen tullen
 
Minä en ole esittänyt sinulle mitään väitteitä, vaan tulit mesoamaan toisten keskusteluun. Älä viitsi ulista vaan selvittele itse valtterisi. Mitään ylivertaista Valtterin uran seuraaminen ei vaadi,mutta ehkä se sinusta tuntuu siltä.
Aa, ei saa muut kommentoida jos esität perättömiä väitteitä jollekkin toiselle keskustelijalle. Toiset ei silloin saa sekaantua. Jännät keskustelu säännöt sulla

Mitäs jos vaikka jatkatte yksityisviesteillä tästä eteenpäin ja lopetette tämän keskustelun paskomisen. Kiitos.
 
Eipä toi (bottas) nyt mitään ihmeitä esittänyt ku mersulla ajoi. Välillä nopea yhdellä kierroksella mutta surkea kisoissa. Hamilton vei mennen tullen
Ei kovin järkevää vertailla kaikkien aikojen kovinta kuskia vastaan, ts. Bottas olisi moninkertainen maailmanmestari, jos olisi voittanut Hamiltonin. Nyt onkin tärkeää arvioida tallien näkökulmasta, että onko Bottas hyödyllinen kuski heille. Jos katsoo historian valossa VB:n kausia, niin hän oli hyvä Williamsilla ja hän oli hyvä Mercedeksellä, mutta Hamiltonin varjo pudotti hänet ykköskorin kuskeista. Sauberin suorituskyky on mitäänsanomaton, joten siitä ei voi tehdä päätelmiä.
Audi on palkannut jo 2-3 korin kuskin, joten nyt heidän tulee arvioida, että saavatko he seuraavina kausina enemmän hyötyä VB:stä vai Rookiesta. Aina puhutaan auton kehittämisestä konkarin toimesta, ja Audilla on jo Hulk viemeässä asiaa "eteenpäin", joka on ilmeisesti riittävän hyvä Audin mittareilla, joten saavatko he lisähyötyä kahdesta kokoneesta kuskista vai tulisko juniorin mennä sinne kasvamaan korkoa, kuten Lando esimerkiksi joutui tekemään.
 
Jokaisella ajanjaksolla on omat kakkoskuskinsa, jotka eivät tarjottua mahdollisuutta (voittaa mestaruus) pystyneet hyödyntämään ja VB lukeutuu näihin kuskeihin. Se ei kuitenkaan himmennä hänen taitojaan ajaa F1:ssä myös tulevaisuudessa. Irvine, Coulthard, Massa, Ricciardo ja VB ovat kaikki olleet erinomaisia kuskeja, mutta he ovat niitä, jotka ajoivat vastaan yhtä tai useampaa Top20 alltime kuskia vastaan.
 
Suomalaisten mielestä pitäisi olla palkintopallilla joka kisassa riippumatta kalustosta. Muuten on paska. Onhan se tietenkin kiva että on kovat odotukset, mutta vähän vois jotain realiteetteja ottaa huomioon juurikin esim. ton kaluston suhteen. Edelleenkään en näe mitään syytä, etteikö Bottas paremmalla autolla menestyisi. Ei siitä nyt niin jumalattoman pitkä aika ole kun mersulla ajoi, niin mihin ne ajotaidot nyt olisi mystisesti kadonneet.
Eikä se voittokaan aina riitä, jostain kiven alta ryömii joku olmi kertomaan, että miten oli väärin voitettu tai lahjavoitto :think:
 
Jokaisella ajanjaksolla on omat kakkoskuskinsa, jotka eivät tarjottua mahdollisuutta (voittaa mestaruus) pystyneet hyödyntämään ja VB lukeutuu näihin kuskeihin. Se ei kuitenkaan himmennä hänen taitojaan ajaa F1:ssä myös tulevaisuudessa. Irvine, Coulthard, Massa, Ricciardo ja VB ovat kaikki olleet erinomaisia kuskeja, mutta he ovat niitä, jotka ajoivat vastaan yhtä tai useampaa Top20 alltime kuskia vastaan.

Jep. Tuntuu jotenkin kummalliselta tämä ajatus, että joku kuski on huono kun ei voita kauden mittakaavassa yhtä menestyneimmistä kuskeista ikinä. Bottas kuitenkin pärjäsi hyvin aika-ajoissa Hamiltonia vastaan ja myös kisoissa ajoittain voitti Hamiltonin. Ei Bottas mikään GOAT tason kuljettaja ole mutta tuon ja huonon välillä on aika iso kuilu. Esimerkiksi Perez ei ole pahemmin Verstappenille pärjännyt, ei edes silloin kun Verstappenilla tulee jotain ongelmia tai rangaistuksia.

Tuohon Bottaksen starttien kritisointiin liittyen. Eikös tämä ”Bottas on huono lähtijä” pakotus ole alkanut vasta Sauberin aikana? Tai en kyllä ainakaan itse muista, että tuo olisi ollut mikään säännöllinen ongelma aiemmissa talleissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 981
Viestejä
4 949 101
Jäsenet
79 582
Uusin jäsen
OrangeT10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom