F1 Yleiskeskustelu

Sellainen appi-ukko Verstappenilla. Ai niin mutta tää on vaan synonyymi sanalle guy ja Horner komppasi. :grumpy:

 
Tää vissiin liittyy enemmän brasilian presidenttipolitiikkaan ku tuohon lausuntokohuun. Piquet oli siis bolsonaron tunnettu kannattaja ja kuljettaja.

Joka tapauksessa, rangaistus on naurettava. lausunto oli typerä ja rasistinen mutta miljoonan sakko sanoista?
 
Voi jessus.. Sehän tästä showsta vielä puuttuis että ruvetaan 15vuotta vanhoja tuloksia pistään uusiks:lol:
 
Onhan tuossa tavallaan ihan asiaakin, mutta kyllä tämä olis pitäny ruotia jo aikoja sitten. Toivottavasti tästä ei nyt mitään seuraa, eikä varmasti seuraakaan. Se paskamyrsky jos kisa mitätöidään ja Massa kruunataan "postuumisti" kauden 2008 mestariksi :lol:
 
Hankalintahan tuossa on se tosiaan että Kimi menettäisi legendan sädekehänsä Ferrarin viimeisenä mestarina. Jos Massa olisi ajanut Mäkillä tms millä hyvänsä muulla niin eihän tämä haittaisi lainkaan.
 
Kyllähän tuo tahallinen seinäänajo olisi monestikin taktisesti kova veto mutta sitä on varmaan aika vaikea tehdä ilman että kuski paljastaa koko juonen läheisilleen ja homma leviää käsiin :D Pitäisi olla täydellinen luotto että kuski on kuin muuri. Joku M. Schumacher- tyylinen.
Toki sekin on mahdollista että näitä on Piquet jr. jälkeen ollut eikä ole tullut ilmi :smoke:
 
toi kisahan voitais ajaa uusiks samoilla kuskeilla siltä osin kuin mahdollista, ja kaivaa noi vanhat autot museosta, ja sitten sillai ratkaista tämä. Samoilla säännöillä jne.. tulis oikein kunnolla netflixille matskuu
 
Minkä takia edes koko kisa pitäis pyyhkiä pois, jos jotain niin hylätä Renault ja Alonso siitä kisasta. Eihän se turva-auto Massan kisaa pilannut millään tavalla vaan oma talli.
Ilman turva-auto tilannetta tuo epäonninen varikkokäynti olisi jäänyt tekemättä:hmm:
 
Historiassa on voitettu lukemattomia kertoja olympiakultaa ym. huijaamalla ja turha niitä on jälkikäteen voivotella. Ainoa selvä juttu olisi joku vanha doping testi mistä löydetään jotain, siinä ymmärrän että korjataan tulos. Formuloissa? Ehei! Jos tällaisen Pandoran purkin avaa siellä on Prost - Senna väännöt ja ties mitä.
 
toi kisahan voitais ajaa uusiks samoilla kuskeilla siltä osin kuin mahdollista, ja kaivaa noi vanhat autot museosta, ja sitten sillai ratkaista tämä. Samoilla säännöillä jne.. tulis oikein kunnolla netflixille matskuu

Olisi kyllä kiinnostavampaa kuin tämä nykyinen Verstappen-juna. Kimi ja Kovalainen tulisi todennäköisesti.
 
Toto & Brown nyrkkeilymatsi kuulemma suunnitteilla, kuten myös Brown vs Horner autokisa.
 
Bottas kertoo kisan starteista ja esim. kytkimen käytöstä ja sen harjoittelusta. Iltis julkaisi aiemmin urheilulehdessä olleen artikkelin:
URHEILULEHDEN PARHAAT
Se on milleistä kiinni
Startti on F1-kilpailun tärkein ja herkin yksittäinen hetki. Keskikastista lähtevälle kuskille, kuten Valtteri Bottakselle kisan onnistumisen ja epäonnistumisen välinen ero saattaa olla kiinni 0,8 millimetristä.
 
Bottas kertoo kisan starteista ja esim. kytkimen käytöstä ja sen harjoittelusta. Iltis julkaisi aiemmin urheilulehdessä olleen artikkelin:

Laji on raaka, missaat startin putoajat 3-sijaa => Sitä saa Bottaksen autolla kiertää kauan, ennenkuin sijat on saatu takaisin.
Eli käytännössä kisa on siinä, ellei tule turva-autoa. Nyt on keskikastin autot niin tasaisia.
 
Laji on raaka, missaat startin putoajat 3-sijaa => Sitä saa Bottaksen autolla kiertää kauan, ennenkuin sijat on saatu takaisin.
Eli käytännössä kisa on siinä, ellei tule turva-autoa. Nyt on keskikastin autot niin tasaisia.

Eihän se oo kun reenaa kohdilleen noi hommat. Niin ne muutkin tekee
 
Niinpä, mä ajaisin muiden edelle! Toki autoissa ja kuskeissa on eroja, mä vaan olisin väistämättä hyvä ;-D
 
Eihän se oo kun reenaa kohdilleen noi hommat. Niin ne muutkin tekee
Niinpä, mutta kun ne (saman tasoisten autojen) kierrosaikojen erot 4-5km radalla ovat 0,1-0,30 sekkaa. Sitä voi miestä jokainen kokeilla vaikka karting radalla, miten helppoa on pitää vauhti noin tasasena.
Oikeastihan noihin vaikuttaa myös tuulenpuuskat, miten kilpakumppanit peittelevät, pakottavat sinut likaiselle radanosalle jne...

F1:ssä kyllä kaikki osaavat noita ajaa. Autojen hienosäätöjen teossa, renkaiden kulumisen hallinnassa, henkisen kuumentumisen hallinnassa ,voi olla kuskitasolla eroja.
Autohan noissa sen suurimman eron tuo.
DTM:ssä on (tai ainakin oli) katsojalle hyvä tapa nostaa voittaja-auton painoa seuraaviin kisoihin, jolla saadaan erot paremmin vain kuskien taidon perusteella.
 
Ilmastoaktivistit vauhdissa: 'Worst category to do this' - Formula E drivers slam protestors - The Race

Jotenki hullua, että protestoidaan sarjassa missä ilmasto on etusijalla(patterit autossa eikä polttomoottoria).

"as it recruited activists to disrupt events across Germany."

näiden tavoite on vain saada näkyvyyttä niin paljon kuin mahdollista. Tapahtuma jossa se tehdään, on toissijaista. Nämä mielenosoitukset tulevat ikävä kyllä vain lisääntymään lähiaikoina, sillä niitä uutisoidaan ympäri maailmaa aktiivisesti. Mikä on niiden tarkoituskin.
 
Kesä on tulossa niin aktivistit jaksaa taas reippailla raittiissa ulkoilmassa.
 
"as it recruited activists to disrupt events across Germany."

näiden tavoite on vain saada näkyvyyttä niin paljon kuin mahdollista. Tapahtuma jossa se tehdään, on toissijaista. Nämä mielenosoitukset tulevat ikävä kyllä vain lisääntymään lähiaikoina, sillä niitä uutisoidaan ympäri maailmaa aktiivisesti. Mikä on niiden tarkoituskin.

Totta kyllä tuo. Junttina aina mieleen tulee näistä mielenosoituksista, että sidotaan hakkuualueella ittensä puuhun kiinni jne. :lol: SIlläpä siis tuo aiempi kommenttini polttomoottorin puuttumisesta.
 
Jotenki hullua, että protestoidaan sarjassa missä ilmasto on etusijalla(patterit autossa eikä polttomoottoria).
Vuonna 2019 Formula 1 -sirkuksen osalta autojen polttomoottorien päästöt olivat 0.7% kokonaispäästöistä. Eli aivan se ja sama mitä sieltä autosta löytyy, kun tavaraa, henkilöitä ja ties mitä muuta kuljetetaan maailman ympäri ristiin rastiin koko vuoden ajan.

Screenshot_20230424_232804_Drive.jpg
 
Vuonna 2019 Formula 1 -sirkuksen osalta autojen polttomoottorien päästöt olivat 0.7% kokonaispäästöistä. Eli aivan se ja sama mitä sieltä autosta löytyy, kun tavaraa, henkilöitä ja ties mitä muuta kuljetetaan maailman ympäri ristiin rastiin koko vuoden ajan.

Screenshot_20230424_232804_Drive.jpg
Kuta oli tiedossa jo kun ilmoitus hybridiaikaan siirtymisestä tuli. Silti viherpesun annettiin mennä sukkana läpi.

Eikä muuten ole ainoa esimerkki vastaavasta.
 
Vuonna 2019 Formula 1 -sirkuksen osalta autojen polttomoottorien päästöt olivat 0.7% kokonaispäästöistä. Eli aivan se ja sama mitä sieltä autosta löytyy, kun tavaraa, henkilöitä ja ties mitä muuta kuljetetaan maailman ympäri ristiin rastiin koko vuoden ajan.
Riippuu mitä haetaan.
Isossa kuvassa tärkeintä on se itse kilpurin päästöt, se on se mikä näkyy ja se mihin tallit, tehtaat jne panostaa.

Sinänsä mielenkiintoinen ajatus jos koko ketjulle asetettaisiin päästötavoitteet ja rajat. Se tosin lisäisi kustannuksia, eli pienille lisä haastetta, mutta jos järjestäjä hoitaa osan lokistiikasta, niin se voisi ottaa sieltä puolelta koppia.

Edit:
Lainaamasi viesti käsittele patterisarjaa, siellä taitaa no lokistiikka ja järjestely kulut (päästöt) ola ihan eir luokkaa kuin F1ssä. (pienemmät) ja tietenkin se auto on sähkövehje.
 
Riippuu mitä haetaan.
Isossa kuvassa tärkeintä on se itse kilpurin päästöt, se on se mikä näkyy ja se mihin tallit, tehtaat jne panostaa.

Sinänsä mielenkiintoinen ajatus jos koko ketjulle asetettaisiin päästötavoitteet ja rajat. Se tosin lisäisi kustannuksia, eli pienille lisä haastetta, mutta jos järjestäjä hoitaa osan lokistiikasta, niin se voisi ottaa sieltä puolelta koppia.

Edit:
Lainaamasi viesti käsittele patterisarjaa, siellä taitaa no lokistiikka ja järjestely kulut (päästöt) ola ihan eir luokkaa kuin F1ssä. (pienemmät) ja tietenkin se auto on sähkövehje.
F1:sen päästöjä saisi kyllä alas ihan ilman kustannuksiakin tai oikeastaan jopa kustannuksia vähentämällä, kun kilpailut järjestettäisiin peräkkäin samalla mantereella ilman, että lennellään edes takaisin kaikkien välillä useamman kerran.
 
Kuta oli tiedossa jo kun ilmoitus hybridiaikaan siirtymisestä tuli. Silti viherpesun annettiin mennä sukkana läpi.

Eikä muuten ole ainoa esimerkki vastaavasta.

Käsittääkseni kuitenkin etusijalla on ollut vastaavuus tavallisten autojen kanssa, joka tullut lähinnä vaatimuksena moottorivalmistajilta. Toissijalla on ollut kilpa-autojen päästöt

Suurin osa päästöistä F1 sarjassakin tulee kyllä polttomoottoreista, mutta ei kilpa-autoista vaan tietenkin logistiikan puolelta.
 
Käsittääkseni kuitenkin etusijalla on ollut vastaavuus tavallisten autojen kanssa, joka tullut lähinnä vaatimuksena moottorivalmistajilta.

Ei moottorivalmistajilta vaan autotehtailta. Jos niille ei oltaisi kumarrettu niin mukana saattaisi jopa olla niitä moottorivalmistajia, mikä olisi ollut lajille hyväksi.
 
Ei moottorivalmistajilta vaan autotehtailta. Jos niille ei oltaisi kumarrettu niin mukana saattaisi jopa olla niitä moottorivalmistajia, mikä olisi ollut lajille hyväksi.
Ferrari omilla ja 9 muuta jollain Cosworthilla ajavaa olisi ainakin sellainen tilanne ettei ole hyväksi.
 
Mitähän ne semmoiset moottorivalmistajat olisi?

Cosworth ja Mecachrome nyt ainakin, kait se Hartkin pisti uuden puljun pystyyn edellisen myymisen jälkeen. Varmaan autotehtaiden virityspajatkin niitä toimittaisi jos olisi tehty kustannustehokkaat säännöt.
 
Cosworth ja Mecachrome nyt ainakin, kait se Hartkin pisti uuden puljun pystyyn edellisen myymisen jälkeen. Varmaan autotehtaiden virityspajatkin niitä toimittaisi jos olisi tehty kustannustehokkaat säännöt.
Jos nyt en väärin muista niin cosworth joutu lopettaan kun yksikään talli ei halunnut heidän koneitaan, Mecachrome Formuloissa oli Renaultin koneet eri nimellä.
 
Jos nyt en väärin muista niin cosworth joutu lopettaan kun yksikään talli ei halunnut heidän koneitaan, Mecachrome Formuloissa oli Renaultin koneet eri nimellä.
Oikein muistat Cossyn tarinan loppumisen ykkösissä. Mukana oli erikoispajojen tuotoksia mm. Judd, Yamaha, Ilmor.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt en väärin muista niin cosworth joutu lopettaan kun yksikään talli ei halunnut heidän koneitaan,

Säännötä oli sellaiset että Cossun resursseilla ei kehitetty kilpailukykyistä mottia. Kun niitä muutettaisiin moottorinvalmistajan huomioiden niin voitaisiin saada uusia yrittäjiä. Josta tuskin enää olisi paljoakaan hyötyä kun nykyiset tallit pitävät tulonjaostaan kynsin ja hampain kiinni eivätkä halua päästää ulkopuolisia apajille. Williams-Cadillacia odotellessa.
 
Ja jos joku ei vielä tiennyt ja on Viaplayn tilaaja niin kisat näkyy myös Viaplayssä. Englanniksi selostettuna tosin.
 
Osaako joku vähän avata miten nämä lähtöruudut oikein jaetaan? Tänään tosiaan Taponen voitti paalulta, mutta tähän toiseen kisaan lähti sijalta 4.
 
Jaha, de Vriesin kuskipalli heiluu jo:

Red Bullin moottoriurheilujohtaja Helmut Marko on antanut 28-vuotiaalle hollantilaiselle uhkavaatimuksen, että esitysten on parannuttava seuraavassa kolmessa osakilpailussa, jotka ajetaan Imolassa, Monacossa ja Barcelonassa. Mikäli näin ei käy, mono heiluu.

Ricciardo olisi mahdollinen korvaaja.
 
Miksipä se Alpha Tauri nyt kelpais Ricille kun se ei kelvannu vuosi sitten..
Vai onko pakko mennä koska varakuski Red Bullilla..?
 
Miksipä se Alpha Tauri nyt kelpais Ricille kun se ei kelvannu vuosi sitten..
Vai onko pakko mennä koska varakuski Red Bullilla..?
Enpä tiedä, mutta toisaalta tuli mieleen, että olisikohan Ricciardolla pokkaa riskeerata jatkoa jättämällä kautta väliin ensi vuonna. Kun ei niitä mahdollisuuksia välttämättä Tauria kilpailukykyisemmiltäkään talleilta tule tarjolle. Saa nähdä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 010
Viestejä
4 543 135
Jäsenet
74 914
Uusin jäsen
FINiceman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom