F1 Yleiskeskustelu

Ei ole kukaan kuski tainnut koskaan kertoa kuinka pahasti arvaus mennyt metsään.
 
F4 UAE sarjassa ajettiin viikonloppuna kolme kisaa. Tässä voittajat:

Kisa 1: Tuukka Taponen
Kisa 2: Tuukka Taponen
Kisa 3: Tuukka Taponen

Tuukka nosti itsensä 6 kuuden pisteen päähän koko sarjan mestaruudesta, kun jäljellä on ensi viikonloppuna ajettavat kolme kisaa. Tallikaveri Wharton johtaa siis sarjaa vielä, mutta Tuukka kun on nyt vauhtiin päässyt niin ei ole mitään syytä epäillä etteikö Tuukka voisi tuota kuroa kiinni, jos vaan kaikki onnistuu. Tuukka johtaisi jo sarjaa ellei edellisessa kisapaikassa Kuwaitissa olisi yksi kolleega ajanut kylkeen kun Tuukka oli 2. paikalla.

Täältä näkee koko sarjataulukon sekä myös ensikertalaisten sarjataulukon erikseen. Tuukka on siis ensikertalainen, ja johtaa sitä sarjaa ylivoimaisesti, mutta taistelee nyt jopa koko sarjan mestaruudesta kun on vauhdin löytänyt.

 
F4 UAE sarjassa ajettiin viikonloppuna kolme kisaa. Tässä voittajat:

Kisa 1: Tuukka Taponen
Kisa 2: Tuukka Taponen
Kisa 3: Tuukka Taponen

Tuukka nosti itsensä 6 kuuden pisteen päähän koko sarjan mestaruudesta, kun jäljellä on ensi viikonloppuna ajettavat kolme kisaa. Tallikaveri Wharton johtaa siis sarjaa vielä, mutta Tuukka kun on nyt vauhtiin päässyt niin ei ole mitään syytä epäillä etteikö Tuukka voisi tuota kuroa kiinni, jos vaan kaikki onnistuu. Tuukka johtaisi jo sarjaa ellei edellisessa kisapaikassa Kuwaitissa olisi yksi kolleega ajanut kylkeen kun Tuukka oli 2. paikalla.

Täältä näkee koko sarjataulukon sekä myös ensikertalaisten sarjataulukon erikseen. Tuukka on siis ensikertalainen, ja johtaa sitä sarjaa ylivoimaisesti, mutta taistelee nyt jopa koko sarjan mestaruudesta kun on vauhdin löytänyt.

Tuukka ottanut nopeasti haltuun auton niksit ja saanut homman toimimaan. Tuolta voi kisat katsella.
 
Tuukka päivän toisessa kisassa 2.

Ero kärjessä olevaan Whartoniin 20pst ja huomenna viimeinen kisa. Teoriassa mestaruus voi tulla jos Wharton keskeyttää ja Tuukka voittaa. Toinen sija kuitenkin varma kun taakse eroa seuraavaan on 40pst. Loistava suoritus kyllä rookielta :thumbsup:
 
Tuukka päivän toisessa kisassa 2.

Ero kärjessä olevaan Whartoniin 20pst ja huomenna viimeinen kisa. Teoriassa mestaruus voi tulla jos Wharton keskeyttää ja Tuukka voittaa. Toinen sija kuitenkin varma kun taakse eroa seuraavaan on 40pst. Loistava suoritus kyllä rookielta :thumbsup:
Ei tarvi keskeyttää, kahdeksas saa neljä pinnaa.
 
Piti kattoa jälkikäteen tuo startti ja siinä oli kyllä malli suoritus siitä miten otettiin se pahin vastustaja matkaan...
 
Kuka ajoi kenen kylkeen? Hieman informatiivisemmat viestit olisi ehkä paikallaan.

Toki joo vois olla viestissä vähän enemmän infoa, mutta tässä on nyt uusimmat viestit käsitelly F4 ja Tuukkaa. Itsekin aamulla vähän ihmettelin, mutta kun aikaisemman viestin katsoin ja alko pää pelaan niin yhdistelin viivat :)
 
Whartonissa aineksia suurmestariksi noilla otteilla. Siinä näytettiin tulokkaalle kaapin paikka ja otettiin mestaruus taskuun. ":thumbsup:" :hmm:

Loistavaa tekemistä kyllä Taposelta. Nyt vaan Italian sarjasta myös kova tulos ja heti seuraaaan luokkaan.
 
Suomalaistenkin pitäisi oppia etelämaalaisen härskeiksi. Liian paljon annetaan aina siimaa eikä käytetä kaikkia keinoja. Mestarin ei tarvitse olla pidetty.
 
Viimeksi muokattu:
Whartonissa aineksia suurmestariksi noilla otteilla. Siinä näytettiin tulokkaalle kaapin paikka ja otettiin mestaruus taskuun. ":thumbsup:" :hmm:

Loistavaa tekemistä kyllä Taposelta. Nyt vaan Italian sarjasta myös kova tulos ja heti seuraaaan luokkaan.
Ei kaivata yhtään lisää tuollaista, kohta on kuka kolaa parhaiten kisat pystyssä. Kohta hylkäykset ja protestit tulossa, jos perseily lähtee lapasista. Nyt jo ajavat puolet kisasta turva-auton perässä ja osa ei edes tiedä missä rata menee, hurjat erot kuskeilla.
 
Ei tuo tahalliselta näyttänyt sen mitä tuosta kuvakulmasta näkee, oli vaan aika huono takaisin liittyminen radalle. En tiedä tuliko tosta jotain tuomaripäätöstä jälkikäteen (nettisivua ei päivitetty), ei tosin kovin tarpeellista kun kummatkin keskeytti.

Pistetilanne oli jo se että Taposen olisi pitänyt voittaa ja Whartonin olla maksimissaan 8.
 
Viimeksi muokattu:
Näytti lähinnä tyypilliseltä pikkusarjan ajelulta, eli luulivat kruisalevansa muuten vain jollain tyhjällä parkkiksella (mitkä ihmeen ratarajat?). Täällä on vaan vähän sävyttyneitä laseja silmillä. Tuskin vaikuttaa oleellisesti Taposen lupaavalta näyttävään uraan vaikkei tätä voittanutkaan.
 
Älytöntä se, ainakin väitetty, tallien vaatimus nostaa mahdollisen tulevan tallin, tässä tapauksessa Andrettin, pääsymaksu 600miljoonaan. Missäs nyt on se sarjan johdon arvovalta ja päätöksenteko talleihin nähden, siellähän pitäisi vaan todeta että "te ette päätä tälläisistä" ja jättää tiimien tyypit heiluttelemaan käsiään ihan itsekseen.
 
Yllättävän nopeasti tuli taas toi uusin Drive to Survive kahlattua läpi. Ihan kivaa fiilistelyä kautta varten, vaikka mitään yllättävää tai särmää ei oikein ollut mukana. Kiinnostavinta taisi olla jotkut uusiin sopimuksiin liittyvät kohtaukset mm. Alonson suhteen, ja jotkut käänteet ja kommunikoinnit kisojen aikana, jotka on itse joko missannut tai unohtanut viime kaudelta.

Pienenä spoilerina sanottakoot, että Bottaksen poissaolo tuli yllätyksenä. Zhoun kolari käsiteltiin ja Vasseur heitti parit läpät, mutta muuten koko Alfa Romeo oli Williamsin ohella lähes tyystin kateissa koko ohjelmasta. Olisin odottanut, että Alfan lupaavasta alkukaudesta ja lässähtäneestä keskikaudesta olisi saanut helppoa draamankaarta, vaikka tavallaan kyllä sama kuvio toistui eräällä tavalla Ferrarin kohdalla. Kai omissa odotuksissa oli sitten sinivalkoiset lasit päässä. Bottas ei tainnut kertaakaan siis edes istua haastateltavien tuolille kameran eteen. Eipä sillä niin väliä, yllätti vaan.
 
Kamalaa katsoa ja ajatella vuosia ennen haloa. Tuli lähes täydellisen oikeaan aikaan. Bianchin tapaus on mahdollisesti säästänyt usean kuljettajan hengen. Harmi, että tälläkin kertaa vaadittiin ihmisuhri turvallisuuden eteen. Viimeksi Sennan onnettomuuden jälkeen koettiin verrattava parannus turvallisuudessa.
 
Fun fact: noin 2 kisaa ennen Bianchin turmaa katsoin kun turva-autojen takana autot ajoivat samalla kun traktorit raahasivat jotain autonraatoa ihan ajoradan reunalla. Ja katsoin että onpa vaarallista, tosta kun hiukan auto lipeää esim. sadekelillä metrin ajoradalta niin sehän on suoraan traktorin alla, kun siellä on auton mentävä rako, mutta kuskin pää taas about leikkautuu irti kuin giljotiinissä.

Mietin että pitäiskö Fialle laittaa sähköpostia että iso turvallisuusriski ne traktorin perät. En kuitenkaan laittanut. Bianchi kuoli sitten samana päivänä kun aikoinaan isäni (kolarissa päävammaan). Myös laulaja Nico kuoli samalla päivämäärällä (1988) kolarissa (pyörällä) päävammaan.
 
Kamalaa katsoa ja ajatella vuosia ennen haloa. Tuli lähes täydellisen oikeaan aikaan. Bianchin tapaus on mahdollisesti säästänyt usean kuljettajan hengen. Harmi, että tälläkin kertaa vaadittiin ihmisuhri turvallisuuden eteen. Viimeksi Sennan onnettomuuden jälkeen koettiin verrattava parannus turvallisuudessa.
Siinä tilanteessa ja ennen kaikkea niissä vauhdeissa ja energiamäärissä mikä Bianchin onnettomuudessa oli mukana, ei olisi Halo varmastikaan auttanut. Mutta toki Halo on ollut noin muuten hyvin tervetullut turvallisuustekijä. Muistan kyllä hyvin kun jengi valitteli sen estetiikan pilaavan lajin jne.
 
Siinä tilanteessa ja ennen kaikkea niissä vauhdeissa ja energiamäärissä mikä Bianchin onnettomuudessa oli mukana, ei olisi Halo varmastikaan auttanut. Mutta toki Halo on ollut noin muuten hyvin tervetullut turvallisuustekijä. Muistan kyllä hyvin kun jengi valitteli sen estetiikan pilaavan lajin jne.
Vahvaa spekulaatiota. Minun nähdäkseni halo olisi ottanut suurimman osan energiasta vastaan, ehkä kuitenkin murtuen. Se olisi voinut olla kuitenkin selviämisen kannalta merkittävää.

Itsekin olin myös sitä mieltä, että ovat rumia ja että muutenkin riski kuuluu lajiin. Nyt ajattelen toisin.
 
Onhan se Halo edelleen ruma, siitä ei pääse mihinkään, mutta rumia laivoja on nykyautot muutenkin.
 
Drive to survive 4. jakso on kyllä jo niin käsikirjoitetun makuista saippuaoopperaa, että ei taida jaksaa loppuun tätä kautta katsoa.
Evil-Gene Haas kähisee puhelimessa ja juonii Günther Steinerin kanssa pikku schumin syrjäyttämisestä. Milloin kuiskii kukakin korvaan, että hankkiudu hänestä eroon. Ja muutenkin nuo Steinerin heitot "panen koko varikkoa" yms. tuntuu hollywood käsikirjoittajien kynästä vetäistyltä.
Toton sanoin "Top Guniksi" mennyt tämä sarja.
 
Drive to survive 4. jakso on kyllä jo niin käsikirjoitetun makuista saippuaoopperaa, että ei taida jaksaa loppuun tätä kautta katsoa.
Evil-Gene Haas kähisee puhelimessa ja juonii Günther Steinerin kanssa pikku schumin syrjäyttämisestä. Milloin kuiskii kukakin korvaan, että hankkiudu hänestä eroon. Ja muutenkin nuo Steinerin heitot "panen koko varikkoa" yms. tuntuu hollywood käsikirjoittajien kynästä vetäistyltä.
Toton sanoin "Top Guniksi" mennyt tämä sarja.

Täähän koko laji on enemmän tai vähemmän käsikirjoitettua.. vähä niinkuin showpaini.
 
Drive to survive 4. jakso on kyllä jo niin käsikirjoitetun makuista saippuaoopperaa, että ei taida jaksaa loppuun tätä kautta katsoa.
Evil-Gene Haas kähisee puhelimessa ja juonii Günther Steinerin kanssa pikku schumin syrjäyttämisestä. Milloin kuiskii kukakin korvaan, että hankkiudu hänestä eroon. Ja muutenkin nuo Steinerin heitot "panen koko varikkoa" yms. tuntuu hollywood käsikirjoittajien kynästä vetäistyltä.
Toton sanoin "Top Guniksi" mennyt tämä sarja.
Kaikista luotaantyötävintä ko. sarjassa on se päälleliimattu uudelleenselostus kisatapahtumissa. En vain voi sietää sitä :D
 
Vähennä foliota pään seudulla. Lajissa on niin paljon ihmisiä ja muuttujia että sitä olisi mahdoton käsikirjoittaa. Tai ehkä Bianchi on vaan päättömän hyvä näyttelijä?
No tuomarit ainakin käsikirjoittaa antamalla eri rangaistuksia samankaltaisiin tilanteisiin
 
No tuomarit ainakin käsikirjoittaa antamalla eri rangaistuksia samankaltaisiin tilanteisiin

Laitatko tähän vielä muutaman esimerkin viime kaudelta? Omasta mielestä rangaistukset oli viime kaudella kyllä hyvinkin yhteneväisiä. Toki voin muistaa väärin, aika kultaa muistot jne.
 
Laitatko tähän vielä muutaman esimerkin viime kaudelta? Omasta mielestä rangaistukset oli viime kaudella kyllä hyvinkin yhteneväisiä. Toki voin muistaa väärin, aika kultaa muistot jne.
No en nyt jaksa alkaa kaivelee ja muistelee.. mutta onhan näitä rangaistuksia paljonkin täällä ihmetelty, tyyliin 5 sekuntia jostain kisan jälkeen mikä ei sitte mihinkään vaikuta jne..
 
Yllättävän nopeasti tuli taas toi uusin Drive to Survive kahlattua läpi. Ihan kivaa fiilistelyä kautta varten, vaikka mitään yllättävää tai särmää ei oikein ollut mukana. Kiinnostavinta taisi olla jotkut uusiin sopimuksiin liittyvät kohtaukset mm. Alonson suhteen, ja jotkut käänteet ja kommunikoinnit kisojen aikana, jotka on itse joko missannut tai unohtanut viime kaudelta.

Pienenä spoilerina sanottakoot, että Bottaksen poissaolo tuli yllätyksenä. Zhoun kolari käsiteltiin ja Vasseur heitti parit läpät, mutta muuten koko Alfa Romeo oli Williamsin ohella lähes tyystin kateissa koko ohjelmasta. Olisin odottanut, että Alfan lupaavasta alkukaudesta ja lässähtäneestä keskikaudesta olisi saanut helppoa draamankaarta, vaikka tavallaan kyllä sama kuvio toistui eräällä tavalla Ferrarin kohdalla. Kai omissa odotuksissa oli sitten sinivalkoiset lasit päässä. Bottas ei tainnut kertaakaan siis edes istua haastateltavien tuolille kameran eteen. Eipä sillä niin väliä, yllätti vaan.

Tallit ja hahmot joita sarjassa "intensiivisesti" seurataan valitaan ennen kautta...
 
Sille että Verstappen voittaa 22 seuraavasta kisasta vähintään 9 (eli hiukan yli 40 %) saa eräästä paikasta kertoimen 1,90 (ja muualta ehkä isommankin).

Mersu tulee koventamaan loppukautta kohti. Muutkin tulevat kuromaan Red Bullin etumatkaa. Kauden kymmenestä viimeisestä kisasta Verstappen voittaa keskimäärin kolme.

Verstappenille iso etu on Perez, joka kakkossijoillaan auttaa Verstappenia saamaan voitoilla vähintään 9-11 pisteen etumatkan Leclerciin jne. Leclercillä tällaista etu ei ole, koska kun Leclerc voittaa niin toisena ei ole Sainz vaan useimmiten Verstappen.

Mestaruus ratkeaa aikaisintaan kauden 20. kilpailussa.

Moni katsoi myös 1995 jääkiekon mm-kisojen kaikki Suomen pelit, vaikka Leijonilla oli etukäteen ajateltuna melko ylivoimainen joukkue.
 
Laittaa rahaa likoon niin johan alkaa jänskättää monenneksiko Sargeant ajaa...

Mulla on 115 eurolla fantasy-rivejä sisässä. Stroll, Alonso ja Verstappen tulis olla jokaisella koska ovat hintaansa nähden ylivoimaisia. Leclercistä ja Perezistä toinen kisakohtaisesti. Tiimeistä Ferrari. Jäljelle jää valinta keskikastin kuskista. Bottas näyttää parhaalta vaihtoehdolta. Kisakohtaisesti voi vaihtaa esim. Piastriin tai Gaslyyn.

Viime kaudella 9-kertaistin sijoitukseni. Tosin hävisin kaiken mm-jaliksen fantasyihin, ja vähän päälle.

Lisäksi on myös viralliset ja ilmaiset fantasyt F1:n sivuilla, joissa kisataan maineesta ja kunniasta. Kahdella edelliskaudella olin parhaalla tiimilläni jossain sijalla 150-1000 noin sadantuhannen pelaajan joukosta. Liian aikaa vievää kuitenkin etenkin kun ei mitään palkintoja luvassa.

Lisäksi on joku sivusto jolla voi haastaa vaikka kaverinsa F1-fantasyyn, mutta ei kovin järkevää koska sivusto ottaa raken.
 
Laittaa rahaa likoon niin johan alkaa jänskättää monenneksiko Sargeant ajaa...

Mulla on 115 eurolla fantasy-rivejä sisässä. Stroll, Alonso ja Verstappen tulis olla jokaisella koska ovat hintaansa nähden ylivoimaisia. Leclercistä ja Perezistä toinen kisakohtaisesti. Tiimeistä Ferrari. Jäljelle jää valinta keskikastin kuskista. Bottas näyttää parhaalta vaihtoehdolta. Kisakohtaisesti voi vaihtaa esim. Piastriin tai Gaslyyn.

Viime kaudella 9-kertaistin sijoitukseni. Tosin hävisin kaiken mm-jaliksen fantasyihin, ja vähän päälle.

Lisäksi on myös viralliset ja ilmaiset fantasyt F1:n sivuilla, joissa kisataan maineesta ja kunniasta. Kahdella edelliskaudella olin parhaalla tiimilläni jossain sijalla 150-1000 noin sadantuhannen pelaajan joukosta. Liian aikaa vievää kuitenkin etenkin kun ei mitään palkintoja luvassa.

Lisäksi on joku sivusto jolla voi haastaa vaikka kaverinsa F1-fantasyyn, mutta ei kovin järkevää koska sivusto ottaa raken.

Eikös siellä top3 ollut palkinnot, toki aikaa vievää on varmasti ja tolkuttoman aikaa vievää varsinkin jos edes kuvittelee pääsevänsä top3 :)
1678126614043.png


Jotain pikkuvetoja voisi itsekkin pistää kaudelle, mutta veikkauksen tarjonta oli aika kehnoa ainakin viime kaudella. En tiedä olisiko Nordicbet yhtään parempi vaihtoehto.

Kyllä itsekkin tykkään seurailla keskiporukan kuskein taisteluja ja toki mukava nähdä jos Bottas saa vähän parempaa starttia tällä kaudella ja taistelisi pisteistä jälleen.

-----------------------------

Ettei mene ihan offtopiciksi niin jatketaan 4kk vielä Viaplaylla viime vuoden hintaan eli noin 30e/kk. Tuon jälkeen pitää sitten miettiä siirtyykö f1tv hommiin vai vieläkö joku alennus on viaplaylta pöydälle heittää.
 
Veikkauksen F1-vetovalikoima on paras. Myöskin kertoimet huikeita. Esim. aika-ajojen osioiden voittajat Sainz+Leclerc+Verstappen todennäköisyys lauantaina oli noin 1/375 ja kerroin noin 625.

Jokaisesta pelimuodosta löytyy valueta. Jopa kymmenien rivien edestä.

Eräältä ulkolaiselta saitilta löytyi kisaan Leclercin sijoitus kuudes tai huonompi 4,75. Todennäköisyys oli 24-25 %. Sainzin kakkossijan kerroin taisi olla 15, kun todennäköisyys 10-11 %.

Mutta ettei ihan off topiciksi mene, niin... Yleensä nuo livelähetykset on melko hyvä olla. Entä jos minsa ennen kohteiden sulkeutumista paljastuukin, että Verstappen joutuu starttaamaan varikolta? Tai sää muuttuu. Tällaiset jutut muuttaa todennäköisyyksiä hirveästi. Missään muussa lajissa tällaisia ei oikeastaan edes ole. Että Iivon suksi paljastuisi huonoksi ennen starttia, tai on vatsataudissa mutta starttaa kuitenkin kisaan.

Valuen metsästäjän silmissä parhaat livelähetykset on niitä joista saa eniten infoa. Tai sisäpiirin tietoa vaikkapa tallien rengastaktiikasta. Juuselan eläinvertauskuvat eivät tässä suhteessa lämmitä.

F1TV tarjoaa mielestäni enemmän kisaan vaikuttavaa taustatietoa, kuten vaikkapa sadekartoista puhumista. "Voimakas sade lähestyy idästä ja saavuttaa radan etelämutkan noin 12 minuutin päästä."

Muistaakseni Cmoren lähetyksissä käytiin ennen kisaa läpi Veikkauksen Supertripla-kertoimia. Jokin vastaava voisi olla hyvä lisä Viaplaynkin studioon, jos ei ylikertoimia mainostaen niin ainakin alikertoimista varoittaen.
 
Mutta ettei ihan off topiciksi mene, niin... Yleensä nuo livelähetykset on melko hyvä olla. Entä jos minsa ennen kohteiden sulkeutumista paljastuukin, että Verstappen joutuu starttaamaan varikolta? Tai sää muuttuu. Tällaiset jutut muuttaa todennäköisyyksiä hirveästi. Missään muussa lajissa tällaisia ei oikeastaan edes ole. Että Iivon suksi paljastuisi huonoksi ennen starttia, tai on vatsataudissa mutta starttaa kuitenkin kisaan.
Jos kaipaa niin realiaikaista seurantaa että pitää arvokkaana että tietä jonkin startti jutun muutaman sekunnin sisään eikä kymmenien sekunttien päästä. Niin sinä alkaa jo vaikuttaa miltä medialta (siirtotien) kautta seuraa.

Jos taasen tärkeämpää se tapahtuman kerronta aikajärjestyksessä, niin ei niin väliä sekunttien kanssa, paitsi jos seuraa useammasta lähteestä, niin muutaman sekunnin ero voi olla ärsyttävää. jos sitä ei saa säädettyä samaan tahtiin eteneväksi.

Esim jos seuraa jotain ajanotto palvelua, sen rinnalla , radio tai "livekuvaa" SAT, KTV yms, sen rinnalla sitten jonkin suoratoistopalvelun tarjoamia eri kuvakulmia

Joku taasen voi pitää että ajanottopalvelu on edelle vs seurattua "live" kuvaa.
 
Laitatko tähän vielä muutaman esimerkin viime kaudelta? Omasta mielestä rangaistukset oli viime kaudella kyllä hyvinkin yhteneväisiä. Toki voin muistaa väärin, aika kultaa muistot jne.

no niin, mitäs mieltä olit viimeisestä alonson rankusta? oliko taas niin munatonta touhua tuomareilta ettei tosikaan.. tuomio voi olla ihan mitä vaan, sitä ei kukaan etukäteen voi tietää
 
Olen päätynyt siihen tulokseen etten olekkaan Verstappen ”fani”. Olen altavastaaja fani. Nyt vituttaa koko Verstappenin suku ja toivon vain kaikkea epäonnea radalla heille.
Alonso, Perez, Sainz! Vamos!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 357
Viestejä
4 492 690
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Martu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom