F1 Yleiskeskustelu

Kannattaa muistaa että Indycar ei ole F1 eikä toisinpäin.

F1:ssäkin mutkakin olisi ollut Newgardenin ja tuomio olisi ollut tasoa 5sek koska meni seinään. Grosjeanin olisi pitänyt mennä jarrulle mutta luupäänä ei maistunut.

Toisaalta ei ole mikään ihme että se tila alkaa loppumaan kun F1 kukkopoikana tulee ameriikan maalle harrastelemaan näitä... Ihan idiootti liikkeitä.


Joo no siis...eihän F1:ssäkään vaikka touhu olisi mennyt kuinka kusipäiseksi (Verstappenin lanseeraama "kaikki tietävät että minä en väistä koskaan joten seurauksena muut väistää") niin siltikään ei nyt tule Formuloista mieleen tuollaista että ajaa tahallaan päin kaksi kertaa putkeen. F1:ssä on sitä että ei anneta tilaa ja kolaroidaan, tai painostetaan toinen pois radalta, tai törmätään kertaalleen puolitahallaan. Ehkä Grosjeanilla alkaa jotenkin pää hajoilemaan, en tiedä miksi. Miksi ei voi olla kuten Kovalainen ja Salo ja hyväksyä että ura oli "ihan jees" ja nauttia elämästä...
 
Nimenomaan kuskien pitää ajaa niin kauan kuin pystyvät. En ymmärrä näitä jotka lopettavat nuorena kun ajettavia luokkia olisi satoja ympäri maailmaa. F1 ei ole "autourheilu" vaan vain mikroskooppinen osa sitä.
 
Onhan tuo Piastri tehnyt itsestään melkoisen Jeesuksen ennen ensimmäistäkään F1-kisaa. Mielenkiintoista nähdä tuleeko tolkuttomille rahallisille panostuksille ja tallien väliselle vääntämiselle katetta. McLarenilla on Norrisissa sen verran kova kuski ennestään että ei siellä varsinaisesti mitään ykköskuskin puutetta ole, lähinnä autonkehitykseen tarvitaan vielä lisää edistystä.
 
En tiedä, miten muut ajattelee, mutta itse en voisi kovin helposti kuvitella livistäväni Piastrin tilanteessa Alpinelta, jos todella miettii, minkä verran siellä ollaan kaveriin sitä rahaa kaadettu. Ymmärrän jokseenkin noi uskollisuuspuheet, vaikkei sitä kenenkään lopun elämäänsä tarvitse yhdelle tallille ajaa. Ei vaan tuollainen siltojen polttaminen kuulosta kovin hyvältä.
 
En tiedä, miten muut ajattelee, mutta itse en voisi kovin helposti kuvitella livistäväni Piastrin tilanteessa Alpinelta, jos todella miettii, minkä verran siellä ollaan kaveriin sitä rahaa kaadettu. Ymmärrän jokseenkin noi uskollisuuspuheet, vaikkei sitä kenenkään lopun elämäänsä tarvitse yhdelle tallille ajaa. Ei vaan tuollainen siltojen polttaminen kuulosta kovin hyvältä.

Siellä on myös managerit (tässä tapauksessa muistaakseni Mark Webber) kyttäämässä muna pystyssä omien osuuksiensa maksimointia, ilmeisesti sellaiseen tuli hyvä tilaisuus ja toki jos saa McLarenille jalkaa oven väliin niin se varmaan kuulostaa astetta houkuttelevammalta tallilta.
Vaikea tietää mitä kaikkea sieltä kulissien takaa löytyy tai mitä mieltä Piastri itse on. Eniten tuossa mietityttää että kämmäsikö Alpine tosiaan jonkun simppelin sopimusjatkon Piastrin kanssa ja sopparit umpeutui (tai altistui porsaanrei'ille).
 
Eiköhän Oskari ole sen verran neitsytpoika että itse ei ole mitään mistään päättänyt, vaan vanhat irstaat sedät Mark ja Flavio ovat tosiaan muna pystyssä vieneet kuin pässiä teuraalle.
 
Oli kai selvä jo valmiiksi mutta nyt virallisesti Alpine laittanut hanskat käteen ja julistaa oikeusjuttua.

Ehkä kuitenkin uutisen mielenkiintoisin kommentti sivulauseessa: ”Jos Piastrin lisenssi on voimassa vain Alpinella, ja yhtäkkiä hän sanookin, ettei aja meillä vaan on vuoden sivussa, on haettava korvauksia.” Onko kuitenkin nyt niin, että todennäköisesti Ricciardo, tai joku muu, ajaisi Landon rinnalla ja vasta kaudelle -24 olisi Lando & Piastri.

Edit: toki mahdollista, että toi tallipäällikkö puhuu pehmeitä, kun näyttää muutenkin olevan aika pihalla kaikesta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä Porschen tulosta nyt uutisoitu missään kohtaa varmaksi? En äkkiä löytänyt kuin "varmoja" tietoja eri sivustoilta. Eikö tuo Hondan yhteistyön pitänytkin kestää kauteen 2025 asti alunperinkin?
 
Onko tästä Porschen tulosta nyt uutisoitu missään kohtaa varmaksi? En äkkiä löytänyt kuin "varmoja" tietoja eri sivustoilta. Eikö tuo Hondan yhteistyön pitänytkin kestää kauteen 2025 asti alunperinkin?
Ei ole mitään varmaa tietoa, vain spekulaatioita ja huhuja. Sama koskee Audia, jota huhuttu Alfa Romeolle. Tuskin 2022 vuonna tulee mitään varmaa tietoa moottoripuolen asioihin koskien Porschea ja Audia.
 
Audi/Porsche/VW tulee matkaan aikaisintaan 2026. Tuolloin Valtteri on jo eläkkeellä.
 
"He's too big for he's car..." :lol:

Olihan Mansell iso kuski, eikös muuan Webberillä ollut myös tuon vuoksi ongelmia autossaan(RB)? Tosin Webber ei nyt "iso" ole mitä Mansellin kohdalla tarkoitetaan, vaan pitkä.
 
Joo joo mä en ole myymässä F1:n sielua.
  • F1 testit aavikolle
  • Kauden avaus ja päätös aavikolle
  • Hirveä kasa kisoja hiekka-aavikolle
  • Lisää kisoja jenkkeihin parkkipaikoille
  • Ajetaan kisoja Monacossa jossa ei voi edes kilpailla nykyautoilla.

Luonnollisesti perinteisten Euroopan kisojen kustannuksella. :rage:

 
Valtterin varmaan kannattaisi jo neuvotella valmiiksi muutamien vuosien jatkot nykyiseen soppariin.
 
Mitkähän Värit Audille tulee, valko/puna/harmaa?(/musta?). Jotain tälläistä forkuissakin olisi komeaa ja elähdyttävää.
ta200.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo joo mä en ole myymässä F1:n sielua.
  • F1 testit aavikolle
  • Kauden avaus ja päätös aavikolle
  • Hirveä kasa kisoja hiekka-aavikolle
  • Lisää kisoja jenkkeihin parkkipaikoille
  • Ajetaan kisoja Monacossa jossa ei voi edes kilpailla nykyautoilla.

Luonnollisesti perinteisten Euroopan kisojen kustannuksella. :rage:

Ja kova hinku viedä F1 sirkus tuohon ihan lähelle Afrikkaan. Luetusta voi päätellä, ellei Monza lyö rahaa reilusti tiskiin ja tee muutoksia, niin poistuu tuokin legendaarinen kisa-areena kalenterista.
 


Lisää vettä myllyyn Audin osalta. Eiköhän tuo F1-osallistuminen ala aika varmaa olemaan.

Lisäksi varikolla nähty Audin logo jo auton kyljessä.





EDIT: JA nyt varmistus Formula1 kotisivuilla. Audi to join Formula 1 from 2026 | Formula 1®

Audi tulee F1 vuoden 2026 alusta moottorinvalmistajana kun uudet säännöt astuu voimaan. Ilmoittavat tämän vuoden loppuun mennessä minkä tallin kanssa tekevät yhteistyötä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei voisi vähempää kiinnostaa, mitkä firmat toimivat moottorivalmistajina. Mitä F1 tarvitsee on lisää talleja, mieluusti 13. Se avaisi 6 tallipaikkaa junioreille, joiden ura on vuosien varrella tyssännyt. Kisatkin sähköistyisivät, sillä mitä enemmän kuskeja, sen enemmän tapahtumia.
 
Alfa lähtee pois

Alfa Romeo poistuu F1-sarjasta kauden 2023 jälkeen . Italialaismerkki ilmoitti päätöksestään perjantaina Belgian GP -viikonlopun yhteydessä, Autosport uutisoi.

Alfa Romeo katkaisee siteensä F1-tallia pyörittävän Sauberin kanssa. Yhteistyön päättyminen avaa Audille mahdollisuuden yhdistää voimansa sveitsiläistallin kanssa jo ensi kaudesta lähtien.
 
Viimeksi muokattu:
Minä näen ongelman, se on todennäköisesti taito. Laittakaa yksi F2 junnu W seriesiin ajamaan niin nähdään kuinka paljon taso on perässä. Tai vaihtoehtoisesti antakaa Chadwickille js F2 kuskille F1 testi.

Vettel pitää sapattivuoden, käy sukupuolenvaihdosleikkauksessa ja tekee comebackin. Siinähän se olisi Domenicalille meteoriitin kaltainen kimpale.
 
Itsellä ei nyt ajatus leikkaa, mitkäs nyt ovatkaan Sebastianiin verrattavat naisten nimet keski-euroopassa?
 
Onko kukaan selvillä kuinka pitkä soppari bottaksella on? Monivuotinen kun voi tarkoittaa tätä kuluvaa ja seuraavaa kautta, tai jotain ihan muuta. Vähän vaan sellainen kutina että kun alfa poistuu ensikauden jälkeen ja Audi/VAG alkaa ottamaan ohjia ni voisi kuvitella että haluisivat saksalaisen kuskin.
 
Eikös vian kaikkitietävät puhuneet eilen jotain että 25 loppuun asti. Ja eiköhän suomikuski kelpaa saksalaisille paremmin kuin monen muun maalainen.
 
Miten te koette Verstappenin dominanssin että mihin se voisi edes teoriassa loppua tai tulla varianssia mestareihin? Toki Hamilton- kauden loppuminen oli erityisesti tämän kauden puoliväliin asti suunnilleen sellainen "nautin tästä" (ja tämän kauden osalta paljon kyse autonkehityksen epäonnistumisesta), mutta nyt sitten on seuraavat kymmenkunta vuotta sama asia mutta eri mies. Sellainen perstuntuma viime vuosilta on että Verstappen voi auton suhteen antaa noin puoli sekuntia per kierros tasoitusta mitä paikata hanskalla. Ja jos auto on "paras tai melkein paras" kuten tällä kaudella, niin mitään ongelmaa ei ole (erityisesti kun kisoja on niin paljon että pari keskeytystä on helppo kompensoida pitkässä juoksussa). En oikein näe skenaariota (missä Verstappen ei voittaisi) kuin ihan se takavuosien tyylinen Mersu-dominanssi jossa Mersu on 1-2 sekkaa muita nopeampi (ja teeskentelee ettei oikeasti ole ihan niin nopea). Ferrarin kohdalla tämä ei ole mahdollinen ajatus, eikä toki muidenkaan tallien kohdalla kuin korkeintaan jonkun kauden alussa jossa autonkehitys muuttuu huomattavasti.

Siten en oikeastaan näe muita skenaarioita ylivoiman loppumiseen kuin Sebastien Loeb- malli jossa voittaa 9 mestaruutta putkeen ja voisi jatkaa samaa vielä monta vuotta mutta ei kehtaa ja lajin imagokin alkaa rakoilemaan. Tai sitten kunnianhimoinen ja riskialtis päätös loikata toiseen talliin taistelemaan mestaruuksista (mutta ei hän toki minnekään Alpineen menisi).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 450
Viestejä
4 496 416
Jäsenet
74 207
Uusin jäsen
app.tsx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom