F1 Yleiskeskustelu

On vissiin ilmeisen kova paikka Hamiltonille tuo mestaruuden menetys. Laittanu 'unfollow' kaikille IG:n puolella. Tiedä sitte kuinka montaa seurasi aiemmin. :hmm:
 
Aloitetaan vaikka Eau Rougesta joka on gone.

@River Hudson Mutkan olisi voinut jättää as-is mutta raapineet isommat turva-alueet.
Ei sitä ainakaan kuvissa näy ja Spa:n lähetyksessä silloin sanoivat, että itse mutkaan ei kosketa, mutta sen ympärillä tapahtuu sitten enemmänkin. Mikä vika isommissa turva-alueissa on, kun vielä ei tiedetä edes toteutusta?
 
Ei sitä ainakaan kuvissa näy ja Spa:n lähetyksessä silloin sanoivat, että itse mutkaan ei kosketa, mutta sen ympärillä tapahtuu sitten enemmänkin. Mikä vika isommissa turva-alueissa on, kun vielä ei tiedetä edes toteutusta?
Mutkaan tulee enemmän mutkaa eli otetaan vauhti pois.

 
ja jossain virallista ettei muutu?
Ennemmin silti luottaisin kuitenkin siihen mitä sanoivat lähetyksessä. Ymmärrän myös hyvin, jos on haluttu hillitä vauhtia marraskuun puolessa välissä, ratapäivillä se kuskien taso voi olla mitä vain. Jyrkempi versio olisi ehkä jopa vaarallisempi, koska täysillä sitä pitäisi silti koittaa, että ei jää suoralla liikaa.

Turhaa spekulointiahan tämä on, sittenhän sen näkee, kun saavat valmiiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kimille kaikista tilanteista ja vuosista, 2007 mestaruus on se kruunu tässä hommassa, se oli upeaa aikaa.
 
Ennemmin silti luottaisin kuitenkin siihen mitä sanoivat lähetyksessä. Ymmärrän myös hyvin, jos on haluttu hillitä vauhtia marraskuun puolessa välissä, ratapäivillä se kuskien taso voi olla mitä vain. Jyrkempi versio olisi ehkä jopa vaarallisempi, koska täysillä sitä pitäisi silti koittaa, että ei jää suoralla liikaa.

Turhaa spekulointiahan tämä on, sittenhän sen näkee, kun saavat valmiiksi.
Missä ihmeen lähetyksessä? Jos meinaat jotain kilpailun lähetystä, niin ei siinä vaiheessa ollut vielä juuri mitään tietoa tulevista muutoksista. Kyllä siitä on tarkoitus tehdä sellainen, että joutuu jarruttamaan. Minusta ainakin kuulostaa paremmalta kuin nykyinen jo GT-autoilla täysillä ajettava mutkitteleva suora, jonka haaste/vaarallisuus perustuu juuri johonkin tekniseen vikaan tai keliin ja sitä kautta huonoihin turva-alueisiin.
 
Ennemmin silti luottaisin kuitenkin siihen mitä sanoivat lähetyksessä. Ymmärrän myös hyvin, jos on haluttu hillitä vauhtia marraskuun puolessa välissä, ratapäivillä se kuskien taso voi olla mitä vain. Jyrkempi versio olisi ehkä jopa vaarallisempi, koska täysillä sitä pitäisi silti koittaa, että ei jää suoralla liikaa.

Turhaa spekulointiahan tämä on, sittenhän sen näkee, kun saavat valmiiksi.
Missä lähetyksessä? Ai maikkarin?

Itse luotan enemmän tähän lähteeseen kuin johonkin maikkarin puuhapete kerhoon. Se on varmaa että ykköset vetää tuosta lappu lattiassa. Toivottavasti on turva-alueet kunnossa.

 
Missä lähetyksessä? Ai maikkarin?

Itse luotan enemmän tähän lähteeseen kuin johonkin maikkarin puuhapete kerhoon. Se on varmaa että ykköset vetää tuosta lappu lattiassa. Toivottavasti on turva-alueet kunnossa.


Sky:n lähetyksessä, on tietysti voinu suunnitelmat muuttua sen jälkeen. Suoremmalta tuo alku näyttää ja lopuksi käännetään vain myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä turva-alue ei ole nykyongelma radoilla, vaan se ettei edes haluta estää jengin ajelemista mistä huvittaa. Varmasti onnistuisi nykysensoritekniikallakin ja atk:lla täysin 100% radan ulkopuolella ajelun estäminen(autoihin vaan joku automaattinen parin sekunnin himmaus oikomisen mukaan) ja näin pitäisi tehdä. Tai sitten seinä jos ei muu tosiaan auta.
 
Tapanin kevennys
7FA00C6D-9EF3-4400-98FE-848DD0317025.jpeg
 
Kyllähän nykyautot on hajuttomia, mauttomia ja värittömiä noihin ysärin vehkeisiin verrattuna.

Lujaahan nykyään mennään, mutta kiskoilla ja äänet naurettavaa pörinää, fiilis puuttuu.

Onko kukaan nykyautojen arvostelijoista nähnyt/kuullut noita livenä? Satuin 2018 Monacoon juuri GP:n aikaan, seikkailin kaupungin kulisseissa pääsuoran vieressä n. 20 metrin päässä aitojen takana, ja lähemmäksi ei ollut mitään asiaa ilman että työnti sormet korviin.

Onhan se V10 18k rpm sinfonia livenä varmaan vielä eri juttu, mutta ihan järkyttävän kova mökä noista nykyautoistakin lähtee kun talla on pohjassa.
 
Onko kukaan nykyautojen arvostelijoista nähnyt/kuullut noita livenä? Satuin 2018 Monacoon juuri GP:n aikaan, seikkailin kaupungin kulisseissa pääsuoran vieressä n. 20 metrin päässä aitojen takana, ja lähemmäksi ei ollut mitään asiaa ilman että työnti sormet korviin.

Onhan se V10 18k rpm sinfonia livenä varmaan vielä eri juttu, mutta ihan järkyttävän kova mökä noista nykyautoistakin lähtee kun talla on pohjassa.

En oo arvostellut, mutta omat kokemukset:

1995 Spa, Kemmelin suoran päässä ei mitään mahdollisuutta olla ilman kuulonsuojaimia. Ihan järkyttävä meteli.

2014 Monaco, olihan ne äänet kovat, mutta ei verrattavissa edeltävään kokemukseen.
 
Viimeksi muokattu:
En oo arvostellut, mutta omat kokemukset:

1995 Spa, Kemmelin suoran päässä ei mitään mahdollisuutta olla ilman kuulonsuojaimia. Ihan järkyttävä meteli.

2014 Monaco, olihan ne äänet kovat, mutta ei verrattavissa edeltävään kokemukseen.
2014 koneet kuulosti pölynimureilta ja mm. lukkojarrutuksissa ääni kuului kotikatsomoihin asti, nykyisin kait koneisiin "lisätty ääntä" sääntömuutoksilla
 
On sillä suurikin merkitys kun nuorena aloittanut.. itsekin ekan peltoauton saanut 6vuotiaana. Olen paljon taitavampi kuski mitä moni kanssa autoilija. Pystyn helposti viemään liikenteessä auton äärirajoille ja osaan esim. rengaspaineet säätää mieleiseksi kutakin keliä kohden

On todella tärkeää osata liikenteessä viedä auto äärirajoille kelissä kuin kelissä. Jos tämä ei olisi surullinen asenne, niin laittaisin nauruhymiön. Toivottavasti kukaan ei kuole takiasi liikenteessä.
 
On todella tärkeää osata liikenteessä viedä auto äärirajoille kelissä kuin kelissä. Jos tämä ei olisi surullinen asenne, niin laittaisin nauruhymiön. Toivottavasti kukaan ei kuole takiasi liikenteessä.
Eihän siinä niin sanota, mutta tärkeää se mainittu taito on silti, että hahmottaa asiat normikuskia paremmin, mikä taas on turvallisuutta muiden kannalta, jos ei varsinaisesti perseillä liikenteessä.
 
Tällainen uutinen Perezistä mennyt ihan huti. Hassua että RB:lle pääsee rahalla.


Eikös tuo nyt ole ihan normaalia, että kuljettajat tuovat mukanaan sponsoreita. Onhan Perezillä ollut hyviä näyttöjäkin ja 2020 kaudella oli neljäs MM-pisteissä (vain Mersukaksikko ja Verstappen edellään). Paremmin hän on muutenkin pärjännyt tuossa RB:n kakkospaikalla kuin mitä edeltäjänsä Gasly ja Albon. Kenet sitten itse olisit ottanut tuohon paikalle Perezin sijaan?
 
Tällainen uutinen Perezistä mennyt ihan huti. Hassua että RB:lle pääsee rahalla.

Kyllähän ne sponsorit mukana tulee, ei se sitä tarkoita että on rahalla päässyt. En usko RB rahan takia Pereziä otti kuskiksi
 
Njahas, Todt menossa Ferrarille. Nyt saadaan Ferrari takas kärkikahinoihin kun Todt laulaa Red Bullin ja Mersun innovaatiot Luigeille.

Kyl ne nda:t on ihan oikeita sopimuksia(mut tietenkää ei voi olla sanomatta, jos..kunhan eivät toteuta samaa :D ). Lisäksi ihan uudet säännöt, nii mitäpä noilla tiedoilla tekee. Ferrarin moottorihan tuolla viimeaikoina ainut, joka muutenki ollut tarkemmassa syynnissä.
 
Kyl ne nda:t on ihan oikeita sopimuksia(mut tietenkää ei voi olla sanomatta, jos..kunhan eivät toteuta samaa :D ). Lisäksi ihan uudet säännöt, nii mitäpä noilla tiedoilla tekee. Ferrarin moottorihan tuolla viimeaikoina ainut, joka muutenki ollut tarkemmassa syynnissä.
FIA on tehnyt pirusti tutkimusta 2022 auton konseptin ympärillä. Lisäksi FIA on valmistellut 2026 sääntöjä ja Todt on hyvin tietoinen mitä tulee tapahtumaan koska Audi ilmoittaa näillä näppylöitä että tulee mukaan 2026.

Me ei tiedetä mitä CAD kuvia FIA on pyytänyt tutkittavaksi.
 
FIA on tehnyt pirusti tutkimusta 2022 auton konseptin ympärillä. Lisäksi FIA on valmistellut 2026 sääntöjä ja Todt on hyvin tietoinen mitä tulee tapahtumaan koska Audi ilmoittaa näillä näppylöitä että tulee mukaan 2026.

Me ei tiedetä mitä CAD kuvia FIA on pyytänyt tutkittavaksi.
Nojoo, eipä mulla mitää luottoa oikeasti FIAa kohtaa ole. Varsinkaan viimeisen, mestaruuden ratkaisevan kisan päätösten ja sitä seuraavien päätösten, perusteella ole. + lisäksi noi Ferrarin salaiset diilit aiemmin.. huoh...
 
mielestäni mitä paikanpäällä oon käynyt kattoo nii näistä nykyisistä autoista lähtee ihan tarpeeksi ääntä. eipähän ainakaa tarvi olla kuulosuojaimet päällä. samana päivänä oli monzassa porche cuppi ja se ääni oli ihan saatanasta :lol:
 
Nojoo, eipä mulla mitää luottoa oikeasti FIAa kohtaa ole. Varsinkaan viimeisen, mestaruuden ratkaisevan kisan päätösten ja sitä seuraavien päätösten, perusteella ole. + lisäksi noi Ferrarin salaiset diilit aiemmin.. huoh...
Kaikki muutokset missä mersu ja hamilton ei ole voittamassa on erittäin tervetulleita.
 
FIA on tehnyt pirusti tutkimusta 2022 auton konseptin ympärillä. Lisäksi FIA on valmistellut 2026 sääntöjä ja Todt on hyvin tietoinen mitä tulee tapahtumaan koska Audi ilmoittaa näillä näppylöitä että tulee mukaan 2026.

Me ei tiedetä mitä CAD kuvia FIA on pyytänyt tutkittavaksi.
Säännöt on aina tallien kanssa yhdessä sovittu ja hyväksytty, joten on käytännössä mahdoton vuotaa mitään tulevia sääntöjä. 2026 sääntöihin varmaan vielä vaikuttaa paljon, miten nuo uudet autot alkaa toimia käytännössä.

Todt ei ole mitenkään tekninen henkilö, joten tuskin se on ikinä edes mitään CAD-kuvia katsonut.
 
Säännöt on aina tallien kanssa yhdessä sovittu ja hyväksytty, joten on käytännössä mahdoton vuotaa mitään tulevia sääntöjä. 2026 sääntöihin varmaan vielä vaikuttaa paljon, miten nuo uudet autot alkaa toimia käytännössä.

Todt ei ole mitenkään tekninen henkilö, joten tuskin se on ikinä edes mitään CAD-kuvia katsonut.
Kyllä, ne hyväksytään tallien kanssa mutta Todt tietää mitä linjaa säännöillä tullaan hakemaan + hänellä on omat kontaktiverkkonsa FIA:n sisällä.

Tehdään hypoteettinen oletus: Brawn joukkoineen on alkanut valmistautua siihen että jarruihin tulee energianlataus 2026. Todt voi kertoa Ferrarille että kannattaa valmistautukaa tähän. Kukaan muu talli ei saa tätä kehitysaikaetua. Ei kauden 2022 auton konsepti ole tuosta noin vaan tullut vaan valmisteltu vuosia etukäteen ennen kuin talleille on sanottu sanaakaan.

Otetaan toiseksi vaikka tämä rakettimoottori case: RB pyytää FIA tarkistamaan moottorin paikasta X, FIA tarkastaa ja Todt on tietoinen mitä siellä on.

Tai RB:n takasiipi, FIA pyytänyt varmasti CAD kuvat ja tietää mihin se joustavuus on rakennettu. Tai Mersun partymode, kaikki on avattu FIA:lle.
 
Jos haluaa päästä hieman syvemmälle vaikkapa schumin aivovammaan, niin täällä pääse edes hieman lähemmäksi sitä totuutta.


 
Kyllä, ne hyväksytään tallien kanssa mutta Todt tietää mitä linjaa säännöillä tullaan hakemaan + hänellä on omat kontaktiverkkonsa FIA:n sisällä.

Tehdään hypoteettinen oletus: Brawn joukkoineen on alkanut valmistautua siihen että jarruihin tulee energianlataus 2026. Todt voi kertoa Ferrarille että kannattaa valmistautukaa tähän. Kukaan muu talli ei saa tätä kehitysaikaetua. Ei kauden 2022 auton konsepti ole tuosta noin vaan tullut vaan valmisteltu vuosia etukäteen ennen kuin talleille on sanottu sanaakaan.

Otetaan toiseksi vaikka tämä rakettimoottori case: RB pyytää FIA tarkistamaan moottorin paikasta X, FIA tarkastaa ja Todt on tietoinen mitä siellä on.

Tai RB:n takasiipi, FIA pyytänyt varmasti CAD kuvat ja tietää mihin se joustavuus on rakennettu. Tai Mersun partymode, kaikki on avattu FIA:lle.
Tuo hypoteettinen esimerkki on juuri sellainen, josta ei varmasti Brawn (F1) ja Todt (FIA) keskustelisi ilman talleja + mahdollisesti ulkopuolisia kiinnostuneita autonvalmistajia.

Näistä kaikista sääntöepäselvyyksistä talleilla on riittävä ymmärrys, joihin ei yksi henkilöjohtaja pysty antamaan mitään lisää. Tarkempi avaaminen vaatisi sitten niitä tarkkoja selvityksiä ja piirustuksia, joita Todt ei pysty ilman tiedostojen varastamista antamaan.
 
Ei yllättänyt yhtään, katsellaan ekoissa testeissä miltä ne autot oikeasti näyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se lähtö ole tullut ihan omasta halusta kun iskä Strollin suunnitelmat eivät miellyttäneet. Katsotaan miten yhteistyö sujuu Alpinen kanssa (jos sinne päätyy).
Kovasti se rakasti vielä 1,5kk sitten Astonista ja hylännyt kaikki tarjoukset.

Aston valmistajien sijalla 7. Alphataurin takana ei todellakaan ole ollut se mitä tallilta odotettiin.

 
1641651665919.png

Veikkauksia kenelle nämä siluetit kuuluu?

Oma lottorivi:

Ylärivissä Vilander, Kallio, Oikarinen, Juusela
Alhaalla Harjula, Coulthard, Salo, Kovalainen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 498
Viestejä
4 498 257
Jäsenet
74 215
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom