F1 Yleiskeskustelu

Kaikki puhuu Hamiltonin uhriitumisesta mutta onko ritarilta itseltään siis jossain jotain kommenttia/uhkausta siihen suuntaan vai onko ainoa olemassa oleva referaatti se toton heitto että ei tiedä jatkaako Hami? Jos näin niin ihan kauheaa uhriutumista tai sädekehän hakua on vaikea tunnistaa. Tuskin lopettaa.
 
"Vähän" myöhässä kommentoin kauden päätöstä, mutta mitään ette voi. :beye:

Mahtavaa että Max voitti, en olisi uskonut sen jälkeen kun merssu toi rakettimoottorinsa radalle. Mutta tällä kertaa kävi kerrankin tarumainen säkä jollain muulla kuin Hamiltonilla. Sinänsä harmi että päättyi tuollaiseen sääntösekoiluun eikä selkeään voittoon ilman mitään skandaaleja, mutta niin paljon on Maxille tullut paskaa tuuria tällä kaudella että silti meni oikeaan osoitteeseen mestaruus.

Ensi kaudelle ei voisi muuta toivoa kuin että kova vääntö jatkuu ja mestari ei ole selvillä heti ekoissa kisoissa kuten merssun kaudella perinteisesti. Täydellisessä maailmassa olis Red Bull vs Ferrari vs McLaren kolmen kimppa kuskin ja tallin mestaruuksista välillä Max-Lando-Charles/Carlos, Mercedes vois jättäytyä kisaamaan Alpinen ja Aston Martinin ja Alpha Taurin kanssa. Ja Hamilton vois tosiaan lopettaa ja siirtyä vaikka pysyvästi politiikkaan, niin ehkä vähenisi tuo naurettava politiikan sotkeminen urheiluun jonka pitäisi olla urheilua eikä mitään moraaliposeerausta samalla kun ajetaan lujaa 18 GP/kausi jossain Venäjä/Kiina/Saudi-Arabia reseptin ihmisoikeusparatiiseissa. :smoke:
 
Lähes ärsyttävän hyödytöntä triviatietoa osa 82:

Yuki Tsunoda on F1-historian ainoa kuski, joka on onnistunut voittamaan tallikaverinsa, saavuttamaan uransa parhaan sijoituksensa ja päihittämään nelinkertaisen maailmanmestarin ajamalla, sen jälkeen kun Hamilton hävisi kahdeksannen mestaruutensa.
Jos tuolle linjalle lähdetään niin Mika Häkkisellä ja Kimi Räikkösellä on jotain samaa, uran viimeinen voitto Jenkeissä.
 
Ei mikään yllätys. FIA teki ”kilpailun” ja fanit jää tyhjin käsin ja lahja voitto + pisteet Verstappenille.


 
Ei mikään yllätys. FIA teki ”kilpailun” ja fanit jää tyhjin käsin ja lahja voitto + pisteet Verstappenille.



Ajatettiin juuri sen verran, että ei tarvi palauttaa rahoja, vaikka ei se ole helppoa järjestäjällekään taloudellisesti, mutta väärin se on silti.
 
Pakko kait se on ku tungetaan niin paljon tekniikkaa ja komponentteja että autojen koko on kasvanut ihan poskettomasti. Parempi näin päin kuin mitä silloin kun KERS tuli ja kuskit joutuivat laihduttamaan itsensä luurangoiksi.
 
Parempi näin päin kuin mitä silloin kun KERS tuli ja kuskit joutuivat laihduttamaan itsensä luurangoiksi.

Eipä se kovin vaikeaa ole laittaa jotain järjellistä painoindeksirajaa jolla torpataan ne Sven Hannawaldit. Jos joku on luonnostaan laiheliini niin onnistuu parin viikon lihotuskuurilla.
Mutta joo, voihan sitä hehkuttaa sitten vaikka sitä turvallisuutta kun tehdään autoista bussin kokoisia. Toki ainakin edellisellä iteraatiolla tuli vielä Grosjeanin near-death-experience.
 
200 kiloa (+33%) 14 vuodessa. Kiva juttu, pituutta ja leveyttäkin maksimit. :scrackmakeup:

Viittä vaille ettei Grosjean päässyt hengestään näiden painavien autojen vuoksi.

Pakko kait se on ku tungetaan niin paljon tekniikkaa ja komponentteja että autojen koko on kasvanut ihan poskettomasti. Parempi näin päin kuin mitä silloin kun KERS tuli ja kuskit joutuivat laihduttamaan itsensä luurangoiksi.
Kersin lisäyksen jälkeen tuonne ei ole kyllä tullut 100kg edestä romua. Joku fiksaatio Brawnilla on saada koko ja paino ylös.
 
F1-kuskien kolarointien hintalaput kaudella 2021

Laskut.PNG


Lähde:

 
Ferrari lupailee jo Sainzille jatkoa:

Viime kaudella Sainz nousi omasta mielestä uudelle tasolle, ja kieltämättä ansainnut jatkopahvin. Ennen Ferrarille siirtymistä Sainz ei kyllä itsessäni herättänyt sen suurempia tunteita. Tasainen ja hyvä kuski, mutta ei millään tavalla loistelias. Viime kauden jälkeen tuli tunne, että miksei Sainz voisi nousta jopa ihan kärkikuskeiksi sarjassa. Toivottavasti jatkaa Leclercin haastamista samalla tasolla tulevaisuudessakin.
 
Viittä vaille ettei Grosjean päässyt hengestään näiden painavien autojen vuoksi.


Kersin lisäyksen jälkeen tuonne ei ole kyllä tullut 100kg edestä romua. Joku fiksaatio Brawnilla on saada koko ja paino ylös.
Luulen, että kyse on kustannusten säästöstä , nyt voidaan vahvistaa niitä rakenteita, jotka kolaritilanteissa helpoimmin vauriotuvat sekä ja pyörien (13":sta 18":ksi) painon lisäyksestä.
Kummankin. Tuossahan se imolan kohdalla näkyy.
Toi kylläpitäisi laittaa Russelille aivan tarpeeton ja ylioptimistinen siirto Russelilta.
Bottaskin kolaroi, mutta se tuli heti startin jälkeen, jossa tilanteet eivät ole täysin kuskin hallinnassa.

Ferrari lupailee jo Sainzille jatkoa:

Viime kaudella Sainz nousi omasta mielestä uudelle tasolle, ja kieltämättä ansainnut jatkopahvin. Ennen Ferrarille siirtymistä Sainz ei kyllä itsessäni herättänyt sen suurempia tunteita. Tasainen ja hyvä kuski, mutta ei millään tavalla loistelias. Viime kauden jälkeen tuli tunne, että miksei Sainz voisi nousta jopa ihan kärkikuskeiksi sarjassa. Toivottavasti jatkaa Leclercin haastamista samalla tasolla tulevaisuudessakin.
Sainzin kerrotaan osaavan Leclertiä paremmin antaa insseille tietoa mihin suuntaan autoa pitäisi muuttaa => saanut sitä itselleen mieleisemmäksi, mistä ehkä Leclert on sitten "kärsinyt"?
 
Kyllähän nykyautot on hajuttomia, mauttomia ja värittömiä noihin ysärin vehkeisiin verrattuna.

Lujaahan nykyään mennään, mutta kiskoilla ja äänet naurettavaa pörinää, fiilis puuttuu.
 
Tää oli varmaan jotain semmosta huumoria mitä en tajua? :confused:

Tuskin Horneri haluaa jotain Failonsoa paskomaan tallin sisäiset harmoniat ja ryssimään autonkehitystä.
Ei välttämättä haluakaan, mutta siis, en ymmärrä?

Alonsohan on voittanut ne 2 Renault mestaruutta silloin kun Kimikin oli parhaimmillaan 2005. Sen lisäksi 3 kertaa 2. Ferrari vuosina, 24h Le mans voitto ja ajoi Alpinella ihan hyvän kauden ja keräsi enemmän pisteitä kuin tallikaveri.
 
Ei välttämättä haluakaan, mutta siis, en ymmärrä?

Alonsohan on voittanut ne 2 Renault mestaruutta silloin kun Kimikin oli parhaimmillaan 2005. Sen lisäksi 3 kertaa 2. Ferrari vuosina, 24h Le mans voitto ja ajoi Alpinella ihan hyvän kauden ja keräsi enemmän pisteitä kuin tallikaveri.
Le Mans meriitti on melkein läppä, kaksi autoa ajoi voitosta. Rellun mass damper oli myös hyvin lähellä kusetusta ja sääntöjen tulkinnalla myöhemmin kiellettiin.
 
Sainzin kerrotaan osaavan Leclertiä paremmin antaa insseille tietoa mihin suuntaan autoa pitäisi muuttaa => saanut sitä itselleen mieleisemmäksi, mistä ehkä Leclert on sitten "kärsinyt"?

Aika odotettu ilmiö

Sainz on ollut susipaskalla Toro Rossolla ja sen jälkeen Rellulla. Sitten McLarenilla nostamassa tallia suosta takas ylös Norriksen kanssa. Nämä on pakottanut opettelemaan palautetteen antoa ja kehittämään autoa. Leclerc taas nostettiin höpöhöpö-Erikssonin rinnalta rookiena sukkana valmiiseen pöytään Ferrarille jota Vettel ja Räikkönen oli rakentanut vuosia.
 
Aika odotettu ilmiö

Sainz on ollut susipaskalla Toro Rossolla ja sen jälkeen Rellulla. Sitten McLarenilla nostamassa tallia suosta takas ylös Norriksen kanssa. Nämä on pakottanut opettelemaan palautetteen antoa ja kehittämään autoa. Leclerc taas nostettiin höpöhöpö-Erikssonin rinnalta rookiena sukkana valmiiseen pöytään Ferrarille jota Vettel ja Räikkönen oli rakentanut vuosia.
Olettaa sopii, että Sainz on saanut paljon oppia auton säätämisestä isältäänkin.
 
Mikään ei ole niin "Hamiltonmaista" kuin uhriutua muutaman kuukauden ajan ja teeskennellä harkitsevansa uran lopettamista, jotta ihmiset anelisivat häntä jatkamaan.
Kyllä se sinne gridiin ilmestyy kuten ennenkin, mutta saattaa venyttää "päätöstä" pitkälle.
Ei Hamilton ole missään vaiheessa itse edes puhunut lopettamisesta, tmutta nyt ne huhutkin on ammuttu alas
 
Mikään ei ole niin "Hamiltonmaista" kuin uhriutua muutaman kuukauden ajan ja teeskennellä harkitsevansa uran lopettamista, jotta ihmiset anelisivat häntä jatkamaan.
Kyllä se sinne gridiin ilmestyy kuten ennenkin, mutta saattaa venyttää "päätöstä" pitkälle.

Hornerin Silverstone ulinat jatkui vielä ennen viiimeistä kisaa mutta sekin loppui kun saivat lahjaksi mestaruuden. Faneilla taas jatkuu vieläkin.
 
Miten vuonna 2005 rallin lopettanut voisi opettaa F1 auton säätämistä? Vehkeiden ainoa yhtäläisyys on 4 rengasta, moottori ja ratti.
Kyllä se auton perussäätämisen oppiminen nuorena antaa muita nuorempana aikaa ymmärtää miten voimansiirron muuttaminen vaikuttaa, renkaiden kallistuskulmien muutokset, rengaspaineiden muutos ja ennenkaikkea miten sen kokee autossa jarrubalanssin muuttamisen merkitys. Ja varsinkin, että sen auton säätämisen opettelu on ihan oikeasti itselle hyödyllinen taito. Sitten ralli-isät antavat ne autot hyvin nuorina, meillä esim. Teemu ja Veeti ajavat yli 200 jo 14-vuotiaina radalla. Jossain vaiheessa he sitten ovat niin hyviä, että isät pitävät suunsa supussa :)
 
Taisi Kimikin aika nuorena alkaa harjoittelemaan kaikenlaisien päristimien kanssa,ja toinen hyvä esimerkki Rovanperä junior.
 
On sillä suurikin merkitys kun nuorena aloittanut.. itsekin ekan peltoauton saanut 6vuotiaana. Olen paljon taitavampi kuski mitä moni kanssa autoilija. Pystyn helposti viemään liikenteessä auton äärirajoille ja osaan esim. rengaspaineet säätää mieleiseksi kutakin keliä kohden
 
Ziisus millainen aikuinen heittää oman lapsensa autosta ulos jonkun hikisen kartting kisan takia?

Eikä tuo Max mitään ole oppinut. Samanlaisia pommi syöksyjä tänäkin päivänä.

 
Nyt oli kyse siitä että Carlos Sr olisi opettanut pohjalleen Formula 1 auton säätämisen.

@tietokonerikki Oletko ihan vakavissas?

@Henkka77 Kuka on Blessed?
Kyllä mitä nuorempana sen opit sen helpompi sun on korjata inssien/mekaanikkojen tekemät säätövirheet, jotka saavat sinut näyttämään hitaalta taistelussa niistä harvoista ajopaikoista karting-luokista ylöspäin, pieni säätö"virhe" rengaskulmissa voi aiheuttaa 0,6-1.0 s eron kierrosajassa ja se voi olla sille toiselle kuskille toimivampi kuin itsellesi. Silloin sulla pitää olla kanttia vaatia sitä itsellesi erilaiseksi ja sen kantin saamiseksi sun pitää todella ymmärtää, että ne säädöt eivät toimi sinulla.

Tie ylöspäin on kivinen, kuten Taponen sai äsken kokea. Sitten sitä niistä mm. siipiasioista joutuu vielä lisää opettelemaan, matkan varrella. Auton käytös muuttuu jo kun vaihdetaan kartingista F4:seen.
 
Kyllä mitä nuorempana sen opit sen helpompi sun on korjata inssien/mekaanikkojen tekemät säätövirheet, jotka saavat sinut näyttämään hitaalta taistelussa niistä harvoista ajopaikoista karting-luokista ylöspäin, pieni säätö"virhe" rengaskulmissa voi aiheuttaa 0,6-1.0 s eron kierrosajassa ja se voi olla sille toiselle kuskille toimivampi kuin itsellesi. Silloin sulla pitää olla kanttia vaatia sitä itsellesi erilaiseksi ja sen kantin saamiseksi sun pitää todella ymmärtää, että ne säädöt eivät toimi sinulla.

Tie ylöspäin on kivinen, kuten Taponen sai äsken kokea. Sitten sitä niistä mm. siipiasioista joutuu vielä lisää opettelemaan, matkan varrella. Auton käytös muuttuu jo kun vaihdetaan kartingista F4:seen.

sori, nyt ei pysty vastaamaan enää mitään muuta kuin että kannattaa äkkiä kilauttaa talleille että hommaavat vanhat rallistarbat kuskien valmentajiksi :facepalm:
 
sori, nyt ei pysty vastaamaan enää mitään muuta kuin että kannattaa äkkiä kilauttaa talleille että hommaavat vanhat rallistarbat kuskien valmentajiksi :facepalm:
Kyllä isäpappa ajoi paljon myös asfaltilla ja aivan varmasti osaa opettaa miten mm. rengaspaineet ajamiseen vaikuttaa. Se viimeinen hienosäätö tulee sitten vain ajamalla ja siihenkin (ajamisen märäärään) isäpapan suhteet ja varat antavat sinulle etulyöntiaseman vs. köyhästä pohjolasta eteenpäin ponnistavasta junnuun.
 
Kyllä isäpappa ajoi paljon myös asfaltilla ja aivan varmasti osaa opettaa miten mm. rengaspaineet ajamiseen vaikuttaa. Se viimeinen hienosäätö tulee sitten vain ajamalla ja siihenkin (ajamisen märäärään) isäpapan suhteet ja varat antavat sinulle etulyöntiaseman vs. köyhästä pohjolasta eteenpäin ponnistavasta junnuun.
Ja Toro Rosso, Rellu ja McLaren rämpimisellä ei ollut mitään merkitystä kun iskä papi vähän kertoi tapas lautasen äärellä rengaspaineista ja kuinka 90-luvun Toyotan ajotapa toimii 2020-luvun F1 autoon.
 
Ja Toro Rosso, Rellu ja McLaren rämpimisellä ei ollut mitään merkitystä kun iskä papi vähän kertoi tapas lautasen äärellä rengaspaineista ja kuinka 90-luvun Toyota = 2020-luvun F1 auto ajaa.
Eiköhän tossa vaiheessa ollut se isäpapan maine mikä auttaa ja poika tekee mitä osaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 515
Viestejä
4 498 786
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom